STAD IJPEREN.
Politiek. Stads-, Kunst- en Letternieuws. Yerschillige Tijdingen, Markten, Bekendmakingen.
BERICHT.
ZONDAG, 1 NOVEMBER 4874. Nr 658. 15" Jaar. 4 Fr. 's "ja ars"; Buiten stad, fr. 4-50.
Degenen die zich laten abonneeren aan de
TOEKOMST voor 1875, zullen al de nummers
gratis van nu lot Nieuwjaar ontvangen, mits met
een mandaat op den post van 4-50 vóórop te be
talen. (4 fr. voor binnen stad).
Het Journal d'Ypres altijd bezield met zeer
liefdadige gevoelens jegens zijnen evenmensch van
het oogenblik dat het hem niets kost, smeekt in
zijn nummer van 25 laatst, het Gemeente-Bestuur
onzer stad, de misgreep te begaan in uwen handel
tusschen te komen ten voordcclc van den arme.
Voor dit heilig blad kan noch mag de vrijheid
voor de bakkers bestaan, want zijn brood 1 of 2
centimen meer doen betalen dan den Tarief Boone
en Cie is een afgrijslijk schelmstuk, eene diefte bij
klaren dage plegen.
In het vervolg zullen al de bakkers, met het
afloopen der graanmarkt zich naar het bureel van
het .Journal d'Ypres moeten begeven om te weten
aan wat prijs zij hun brood zullen mogen verkoo-
pen
Is het belachelijkWat zijn het toch vieze koe
reis, die heilige mannen! Zij schreeuwen legen den
prijs van het brood, (het is waar dat dit eene eerste
noodwendigheid is voor het menschelijk bestaan),
en zij, zij slaan dagelijks hunne prijzen op voor
zielmissen, uitvaarden, al hunne andere kerk-
ceremonien, ook noodzakelijk, maar voor de ziele,
want zonder dit alles kan men toch den Hemel
niet binnen
Indien die goede katholijken toch zoo den arme
en de borgerij beminnen, dat zij ten minste begin
nen met liet voorbeeld te geven dat zij de ver
spaarde centen op eene geheele week slavelijk
werken in de beurs laten van arme dutsen, die
daarmede een goed brood zouden kunnen koopen
dat zij afzien van houten of plaasteren beelden in
zijde en lluweel te kleeden en om te hangen met
goud en diamanten, in plaats van hunnen even
mensch te laten sterven van honger
Als de vrijheid voor iedereen bestaat, gij pries
ters, gij monicken en kapucijnen, niemand komt
zijnen neus steken in uwe tarieven, gij zult voor
een kilo lalijn zooveel vragen als gij het geradig
vindt, de concurrentie bestaat bij u nietmaar laat
de bakkers toch ook vrij hun brood te verkoopen
°m er een eerlijk gewin mede te hebben, de
concorrentie die bij hun beslaat, zal alles wel rege
len en eerlang zullen de prijzen van zelfs dalen.
Bakkers niet alleen willen zij u benadeclen,
maar u nog hatelijk maken bij het volk. alles dit
heeft noch de liefde noch den armen in hel oog,noch
de rechtveerdigheid, maar alleenlijk om er een
kiesmiddel van te makenen u bloot te stellen de
eerste slachtoffers te zijn hnnner duistere werkin
gen.
Zij tieren tegen u omdat gij het brood niet genoeg
afslaat en weigeren een gebed voor een armen
overledene, omdat de familje geep geld heeft om
hun gebed te betalen die hun toch niets kost
Knoopt zulke menschlievenheid aaneen!
(Ingezonden).
Binnen eenige dagen zullen onze Wetgevende
Kamersopenen. Wij zullen delwee partijen nogeens
aan het werk gaan zien.
Volgens men ons verzekert zou het Ministerie
van plan zijn, de toekomende zittijd enkelijk te
besteden tot het afdoen van stoffelijke belangens.
Door dit middel zal het hem gemakkelijk vallen
het land in slaap te wiegen en het politieke leven
in het donker den nek te vringen.
Zullen de liberale Volksvertegenwoordigers zich
laten verleiden door deze valsche politiek? Zullen
zij onze eeuwige vijanden, onder voorwendsel de
zaken van het land te besturen, toelaten de zaken
hunner partij te verrichten en ons aan handen en
voelen gebonden in de muil van het Jesuilisme
te werpen
Want wat doet ons zoegezegd gematigd en ver
zoenend Ministerie? Het verspilt onze ünantien,
doet leeningen, op leeningen en altijd is de Staats
kas ledig, het doet schandelijke benoemingen door
clericale nietweters te noemen in plaatsen waar er
reeds jaren lang mannen wachtten die uit bekwaam
heid en langdurigen dienst alle recht hebben
Wat doet het nog? Het ondermijnt het Staats
onderwijs ten voordeele der bisschoppelijke ge
stichten met het onderwijzers-ambt ondragelijk te
maken, met gemeentescholen en andere te laten
afschaffen het drukt ongehoorde militaire lasten
op burger en boer ten voordeele der rijke klas; het
brengt ons land ten onderen.
Zullen onze liberale Volksvertegenwoordigers
ongestraft zulke euveldrden laten plegen? Zullen
zij geene rekening vragen over de ongehoorde han
delwijs in alles wat den politieken slaat van ons
dierbaar Vaderland betreft? Zullen zij geene paal
en perk weten te stellen aan dc duistere werkingen
der clericale Ministers die ons naar een godsdienst
oorlog leiden en ons tot onzen val zullen brengen
Zullen zij, toen er over Europa zulke zwarte
wolken hangen,door onwetenden of onvoorzichtigen
laten ons land in onaangenaamheden brengen te
genover de andere mogendheden, waarmede wij
thans hoofdnoozakelijk in vrede dienen te leven
Neen, niet waar? Zij zullen zich krachtdadig uit
laten tegen al die onnoemelijke feiten en openbaar
lijk rekening vragen over het gedrag dier mannen
die, als 't ware, den ondergang van Belgie gezworen
hebben.
De jesuieten hebben de konings-moord wettig
verklaard en begunstigd.
Dc jesuict Lessius zegt wel klaar dat een dwin
geland door iedereen mag gedood worden.
Lessius heeft nog meer gedurfd 't Is hij ook die
schreef dat de persoon die eenen kaakslag ontvan
gen heeft, zijnen vijand met zijn zweerd mag aan
vallen, mits hij zoo handele niet uil wraakzucht,
maar tot behoud van zijne eer. (L. 2, cap. 9. N°79).
Men mag dooden om zijn leven te beschermen
ergo, men mag dooden om zijn eer te behouden.
Vele hunner leeraars zijn losbandig, andere
toogen zich streng; zij hebben er voor alle goes
tingen en temperamenten, omdat zij zich in de ge
legenheid hebben willen stellen om de gansche
wereld, ware het mogelijk, tot zich te trekken.
Zij hebben het middel uitgezocht om allerhande
driften te vleien en zelfs de grofste euveldaden te
verontschuldigen, ten einde zich van de rijke en
machtige misdadigers vrienden, makkers en vooi-
standers te kunnen maken. Alles bij hun is immers
geschikt tot vergrooling van hunne macht en niets
anders.
Overigens, het getal hunner valsche leeraars is
niet klein. De abt De Praptoud aartsbisschop
van Mechelenin zijn werk: DuJésuitisme ancien
et moderneheeft eene tabpl derzelve opgemaakt,
alwaar men er 36 vindt, plichtig aan valsche en
gevaarlijke leerstelsels betrekkelijk het moorden in
't algemeen en 68 betrekkelijk het koningsmoor
den.
Dejesuiet Mariana heeft de lofrede geschreven
van Jacques Clément,den moordenaar vanHendrik
III.
Geraadpleegd door den hertog D'Aveyre, of het
zou toegelaten zijn den koning van Portugal te doo
den, gaf hij gezamentlijk met twee andere jesuieten
Souza en Mathos, eene schriftelijke consultatie,
letterlijk medebrengende dat 's konings moord
geene doodzonde, ja zelfs geene dagelijksche zonde
zoude wezen. Malagrida werd over zijn goed advies,
volgens verdiensten, beloond.
Op 21 September 1759, was hij verplicht den
brandstapel op te klimmen, welken hij en zijne
Sociëteit beweerden zoo nuttig voor het geloof te
zijn, en korts daarna kwam het edikt uit, bij het
welk de Jesuieten voor eeuwig uit Portugal ver
bannen werden.
Twee of drij jaren later waaren zij in Frankrijk
de opstokers van Barrière en Jan Chatel, moorde
naars van Hendrik IV; zij waren verdacht van
medeplichtigheid aan de moord, door D ami ens,
hunnen ouden bediende, op Louis XV gepoogd;
hun gedrag in Portugal had getoond waartoe zij in
staat waren met een woord, men was hun volko
men moede, alswanneer eene bijzondere zaak hun
onder de hand bracht van het parlement van Parijs.
Zekere fransche jesuiet, Lavalelte genaamd,
was voor rekening zijner Campagnie een groot
koophandelshuis gaan oprichten in de Martinique.
Hij had eerst veel geld gewonnen, maar groote
verliezen ondergaan hebbende, speelde bij bankroet.
Twee treffelijke kooplieden van Marseille, aan wien
pater Lavelette aanzienlijke sommen schuldig was,
namen hunnen toevlucht lot de sociëteit; maar
deze weigerde te betalen, aanbiedende in plaats van
geld, ter intentie der kooplieden missen te zingen.
De kooplieden namen deze spotternij kwalijk,
zij vervolgden de Jesuieten in juslicie en deze, na
aldaar genoodzaakt geweest te zijn hunne consti-
DE TOEKOMST.
IJZEREN-WEG. VERTREKUREN VAN IJPEREN
Naar Poperinghe-IIazebrouck. 6-50. - 12-05. - 5-57. - 6-50
Naar Toperinghe. 9-07. - 8-45. - 9-50.
Naar Kortrijk. 5-54. - 9-49. - 11-18. - 2-55. - 5-25.
Naar Roeselare. 7-50. - 12-25. - (5-45.
Naar Langcmark-Ooslende. 7-15. - 12-0G. - 6-20.
BAKKERS.
i i
DE JESUIETEN.