STAD IJPEREN. Politiek. Stads-, Kunst- en Letternieuws. Yerschillige Tijdingen, Markten, Bekendmakingen. BERICHT. ZONDAG, 1 NOVEMBER 4874. Nr 658. 15" Jaar. 4 Fr. 's "ja ars"; Buiten stad, fr. 4-50. Degenen die zich laten abonneeren aan de TOEKOMST voor 1875, zullen al de nummers gratis van nu lot Nieuwjaar ontvangen, mits met een mandaat op den post van 4-50 vóórop te be talen. (4 fr. voor binnen stad). Het Journal d'Ypres altijd bezield met zeer liefdadige gevoelens jegens zijnen evenmensch van het oogenblik dat het hem niets kost, smeekt in zijn nummer van 25 laatst, het Gemeente-Bestuur onzer stad, de misgreep te begaan in uwen handel tusschen te komen ten voordcclc van den arme. Voor dit heilig blad kan noch mag de vrijheid voor de bakkers bestaan, want zijn brood 1 of 2 centimen meer doen betalen dan den Tarief Boone en Cie is een afgrijslijk schelmstuk, eene diefte bij klaren dage plegen. In het vervolg zullen al de bakkers, met het afloopen der graanmarkt zich naar het bureel van het .Journal d'Ypres moeten begeven om te weten aan wat prijs zij hun brood zullen mogen verkoo- pen Is het belachelijkWat zijn het toch vieze koe reis, die heilige mannen! Zij schreeuwen legen den prijs van het brood, (het is waar dat dit eene eerste noodwendigheid is voor het menschelijk bestaan), en zij, zij slaan dagelijks hunne prijzen op voor zielmissen, uitvaarden, al hunne andere kerk- ceremonien, ook noodzakelijk, maar voor de ziele, want zonder dit alles kan men toch den Hemel niet binnen Indien die goede katholijken toch zoo den arme en de borgerij beminnen, dat zij ten minste begin nen met liet voorbeeld te geven dat zij de ver spaarde centen op eene geheele week slavelijk werken in de beurs laten van arme dutsen, die daarmede een goed brood zouden kunnen koopen dat zij afzien van houten of plaasteren beelden in zijde en lluweel te kleeden en om te hangen met goud en diamanten, in plaats van hunnen even mensch te laten sterven van honger Als de vrijheid voor iedereen bestaat, gij pries ters, gij monicken en kapucijnen, niemand komt zijnen neus steken in uwe tarieven, gij zult voor een kilo lalijn zooveel vragen als gij het geradig vindt, de concurrentie bestaat bij u nietmaar laat de bakkers toch ook vrij hun brood te verkoopen °m er een eerlijk gewin mede te hebben, de concorrentie die bij hun beslaat, zal alles wel rege len en eerlang zullen de prijzen van zelfs dalen. Bakkers niet alleen willen zij u benadeclen, maar u nog hatelijk maken bij het volk. alles dit heeft noch de liefde noch den armen in hel oog,noch de rechtveerdigheid, maar alleenlijk om er een kiesmiddel van te makenen u bloot te stellen de eerste slachtoffers te zijn hnnner duistere werkin gen. Zij tieren tegen u omdat gij het brood niet genoeg afslaat en weigeren een gebed voor een armen overledene, omdat de familje geep geld heeft om hun gebed te betalen die hun toch niets kost Knoopt zulke menschlievenheid aaneen! (Ingezonden). Binnen eenige dagen zullen onze Wetgevende Kamersopenen. Wij zullen delwee partijen nogeens aan het werk gaan zien. Volgens men ons verzekert zou het Ministerie van plan zijn, de toekomende zittijd enkelijk te besteden tot het afdoen van stoffelijke belangens. Door dit middel zal het hem gemakkelijk vallen het land in slaap te wiegen en het politieke leven in het donker den nek te vringen. Zullen de liberale Volksvertegenwoordigers zich laten verleiden door deze valsche politiek? Zullen zij onze eeuwige vijanden, onder voorwendsel de zaken van het land te besturen, toelaten de zaken hunner partij te verrichten en ons aan handen en voelen gebonden in de muil van het Jesuilisme te werpen Want wat doet ons zoegezegd gematigd en ver zoenend Ministerie? Het verspilt onze ünantien, doet leeningen, op leeningen en altijd is de Staats kas ledig, het doet schandelijke benoemingen door clericale nietweters te noemen in plaatsen waar er reeds jaren lang mannen wachtten die uit bekwaam heid en langdurigen dienst alle recht hebben Wat doet het nog? Het ondermijnt het Staats onderwijs ten voordeele der bisschoppelijke ge stichten met het onderwijzers-ambt ondragelijk te maken, met gemeentescholen en andere te laten afschaffen het drukt ongehoorde militaire lasten op burger en boer ten voordeele der rijke klas; het brengt ons land ten onderen. Zullen onze liberale Volksvertegenwoordigers ongestraft zulke euveldrden laten plegen? Zullen zij geene rekening vragen over de ongehoorde han delwijs in alles wat den politieken slaat van ons dierbaar Vaderland betreft? Zullen zij geene paal en perk weten te stellen aan dc duistere werkingen der clericale Ministers die ons naar een godsdienst oorlog leiden en ons tot onzen val zullen brengen Zullen zij, toen er over Europa zulke zwarte wolken hangen,door onwetenden of onvoorzichtigen laten ons land in onaangenaamheden brengen te genover de andere mogendheden, waarmede wij thans hoofdnoozakelijk in vrede dienen te leven Neen, niet waar? Zij zullen zich krachtdadig uit laten tegen al die onnoemelijke feiten en openbaar lijk rekening vragen over het gedrag dier mannen die, als 't ware, den ondergang van Belgie gezworen hebben. De jesuieten hebben de konings-moord wettig verklaard en begunstigd. Dc jesuict Lessius zegt wel klaar dat een dwin geland door iedereen mag gedood worden. Lessius heeft nog meer gedurfd 't Is hij ook die schreef dat de persoon die eenen kaakslag ontvan gen heeft, zijnen vijand met zijn zweerd mag aan vallen, mits hij zoo handele niet uil wraakzucht, maar tot behoud van zijne eer. (L. 2, cap. 9. N°79). Men mag dooden om zijn leven te beschermen ergo, men mag dooden om zijn eer te behouden. Vele hunner leeraars zijn losbandig, andere toogen zich streng; zij hebben er voor alle goes tingen en temperamenten, omdat zij zich in de ge legenheid hebben willen stellen om de gansche wereld, ware het mogelijk, tot zich te trekken. Zij hebben het middel uitgezocht om allerhande driften te vleien en zelfs de grofste euveldaden te verontschuldigen, ten einde zich van de rijke en machtige misdadigers vrienden, makkers en vooi- standers te kunnen maken. Alles bij hun is immers geschikt tot vergrooling van hunne macht en niets anders. Overigens, het getal hunner valsche leeraars is niet klein. De abt De Praptoud aartsbisschop van Mechelenin zijn werk: DuJésuitisme ancien et moderneheeft eene tabpl derzelve opgemaakt, alwaar men er 36 vindt, plichtig aan valsche en gevaarlijke leerstelsels betrekkelijk het moorden in 't algemeen en 68 betrekkelijk het koningsmoor den. Dejesuiet Mariana heeft de lofrede geschreven van Jacques Clément,den moordenaar vanHendrik III. Geraadpleegd door den hertog D'Aveyre, of het zou toegelaten zijn den koning van Portugal te doo den, gaf hij gezamentlijk met twee andere jesuieten Souza en Mathos, eene schriftelijke consultatie, letterlijk medebrengende dat 's konings moord geene doodzonde, ja zelfs geene dagelijksche zonde zoude wezen. Malagrida werd over zijn goed advies, volgens verdiensten, beloond. Op 21 September 1759, was hij verplicht den brandstapel op te klimmen, welken hij en zijne Sociëteit beweerden zoo nuttig voor het geloof te zijn, en korts daarna kwam het edikt uit, bij het welk de Jesuieten voor eeuwig uit Portugal ver bannen werden. Twee of drij jaren later waaren zij in Frankrijk de opstokers van Barrière en Jan Chatel, moorde naars van Hendrik IV; zij waren verdacht van medeplichtigheid aan de moord, door D ami ens, hunnen ouden bediende, op Louis XV gepoogd; hun gedrag in Portugal had getoond waartoe zij in staat waren met een woord, men was hun volko men moede, alswanneer eene bijzondere zaak hun onder de hand bracht van het parlement van Parijs. Zekere fransche jesuiet, Lavalelte genaamd, was voor rekening zijner Campagnie een groot koophandelshuis gaan oprichten in de Martinique. Hij had eerst veel geld gewonnen, maar groote verliezen ondergaan hebbende, speelde bij bankroet. Twee treffelijke kooplieden van Marseille, aan wien pater Lavelette aanzienlijke sommen schuldig was, namen hunnen toevlucht lot de sociëteit; maar deze weigerde te betalen, aanbiedende in plaats van geld, ter intentie der kooplieden missen te zingen. De kooplieden namen deze spotternij kwalijk, zij vervolgden de Jesuieten in juslicie en deze, na aldaar genoodzaakt geweest te zijn hunne consti- DE TOEKOMST. IJZEREN-WEG. VERTREKUREN VAN IJPEREN Naar Poperinghe-IIazebrouck. 6-50. - 12-05. - 5-57. - 6-50 Naar Toperinghe. 9-07. - 8-45. - 9-50. Naar Kortrijk. 5-54. - 9-49. - 11-18. - 2-55. - 5-25. Naar Roeselare. 7-50. - 12-25. - (5-45. Naar Langcmark-Ooslende. 7-15. - 12-0G. - 6-20. BAKKERS. i i DE JESUIETEN.

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1874 | | pagina 1