Gazelle van 't arrondissement IJperen.
p
Politiek. Stads-, Ëunst- en Letternieuws. Versehillige Tijdingen, Markten, Bekendmakingen.
BERICHT.
ZONDAG, 22 NOVEMBER 1874. Nr 661. 13® Jaar. 4 Fr. 's jaarsBuiten stad, fr. 4-50. Annoncen 12 c. den regel; Reclamen, 23 c.; Hel Nr 10 c.
Degenen die zich laten abonneeren
aan de TO ER O M S T voor 1873, zul
len al de nummers (/rads van nu tot
Nieuwjaar ontvangen, mits met een
mandaat op den post van 4-30 vóórop
te betalen. (4 fr. voor binnen stad).
T
Onder het liberaal ministerie gaf de
Slaat jaarlijks eene som uit van 180
miljoen.
Dat is te veel. riep M. Malou in geest
drift uit te S4 Nikolaaswij, klerikalen,
zullen de uitgaven brengen op 123 mil
joen en nog minder.
Goed en wel.
M. Malou werd minister.De man heeft
zijne belofte gehouden, vraagt ge zeker.
Zie maar eens
Dit jaar zullen de uitgaven beloopen
tot boven de 250 miljoen.
Het naaste jaar 1873 zullen de uitga
ven volgens de schatting der budgetten,
de bagatelle bedragen van 247,732,600
franken.
Dat is acht en zestig miljoen meer dan
tijdens het bestuur der liberalen.
Wie betaalt dat al
Het volk, de burgers en de landslieden.
Vivat de klerikalen en hunne beloften.
Elk zeg het voort
Voor de franschc omwenteling, die
ons met eenig kwaad veel goed bijge
bracht heeft, bestonden er drie klassen
van menschen de geestelijkheid de
edelen en de burger- en boerenstand.
Van den eenen kant, de geestelijkheid
en de edeldom. bezat men al den rijkdom:
van den anderen kant, betaalde men al
de belastingen. De bisschop van Straats
burg b. v. bezat 500,000 fr. inkomen
de abt van Fecamp bezat er 120,000,
deze van S4 Germain 360,000. Daaren
tegen waren er nogtans die zich te
bekla gen hadden, de onderpastors in het
Mgemeen trokken slechts eene jaarwedde
die de 500 fr. niet te boven ging. Het
gansch inkomen van de geestelijkheid
"tocht gerekend worden op 120,000,000
banken.
Men betaalde dan omtrent zoo veel
belastingen als nu. In 1786 bedroeg het
budjet 880,015,000 ponden, het gene,in
"'"nks gerekend, nu eene weerde zou
"ebben van rond de 1567 millioen. De
geestelijkheid betaalde in die som rond
"e 11 millioen, de edelen waren vrij van
grondbelastingen en daar waar zij de
capitatie en het twintigste moeten betalen
vonden zij middel er zich meestendeels
te doen van ontslaan. De butger en de
boer betaalde al het overige: van daar
nog bet spreekwoord de boer zal het al
betalen.
De vrijheid had niet min te lijden dan
de beurs. De cachetbrieven stelden een
ieder ter beschikking der ministers en
dezer vrienden. Zonder eenigen reden
werd men gevangen genomen en voor
altijd van de maatschappij gescheiden.
De hertog de la Vrillièré alleen gaf,
gedurendezijn ministerie, 50,000 cachet-
brieven. De markiezin de Langeac dreef
er handel mede. Men vertelt dat een man
zijne vrouw willende kwijt zijn, en deze
haren man, elk een cachelbrief aan den
zelfden prijs bekomen hadden, en dal
man en vrouw zich wederzijds denzelfden
dag in het gevang deden stellen.
In 1746 veroordeelde het parlement
van Grenoble 200 protestanten tot de ga
lei of tot opsluiting, omdat zij hunnen
godsdienst uitgeoefend hadden. Een pro-
testansche pastor werd door het parle
ment van Toulouse veroordeeld om op
gehangen te worden uit reden alleen dat
hij zijn ambt vervuld had.
De landbouwers van Normandie leef
den met haver en kleedden zich met
vellen; in Beauce waren zij verplicht te
bedelen en brood te eten dat van varen
kruid gemaakt was. In vele provinlien
was het gebruik van vleesch onbekend.
Men ziet, zegde Labruyère, zekere
woeste dieren, mannelijke en vrouwe-
lijke, in het veld verspreid, zwart,
doodskleurig en gansch van de zon
verbrand, gebogen over de aarde die
zij doorgraven en met eene onbeschrij-
velijke hardnekkigheid omwentelen.
Zij bezitten eene stem die woorden
kan vervaardigen, en als zij op hunne
voelen staan, verloonen zij een men-
schelijk gezicht, en inderdaad, hel zijn
menschen Des nachts verschuilen zij
zich in kuilen, waar zij zich voeden
met zwart brood, met water en aard-
wortelen. Zij besparen aan d'andere
menschen de moeite van te zaaien, te
beploegen en te oogsten om te leven.
Alles dat geschiedde nog eens in den
goeden ouden lijd, dien de ullramonla-
nen, om dal hunne dominalie dan ge
staafd was, zouden willen zien terug
komen.
Onderzoekt hunne daden gelooft
geen ijdele praat en gij zult wijslijk
handelen.
De liberalen zijn toch groote schobi-
akken, dcugenieten religieverkolgers.
Zie, zij hebben in Belgie twintig jaren
meester geweest en wat zij gedaan heb
ben mag de goedeGod weten, maar moest
men huune daden vertellen de hairen
van elkeen zouden te berge rijzen van
schrik en deernis.... Dat schrijven de
klerikale gazelten dagelijks en zij doen
de dibben en kwezels bidden en weenen
over de slechte tijden de vervolgde
priesters, den lijdenden godsdienst.
Gij, zoowel als ik, weet de waarheid.
Tijdens het bestuur der liberalen be
stond er op den ganscben aardbodem
geen landje waar de godsdienst en zijne
dienaars zoo vrij, zoo rijk, zoo gelukkig,
zoo geëerbiedigd waren als in ons arm
Belgie.
En toch schreeuwden de klerikalen
de religie wordt vervolgd door de libe
ralen
De bisschoppen leefden als prinsen.
De pastors en de lagere geestelijkheid
waren overal waar zij gingen of kwamen
het voorwerp van eerbied.
De kerken waren rijk aan pracht en
versiering.
De kloosters groeiden en bloeiden in
steden en gemeenten, te veel zelfs.
Wat schrikkelijke religievervolging,
'k Wilde dat ik ook zoo vervolgd werd...
dan zou ik in weelde, overvloed en rijk
dom zwemmen.
Na dat liberaal schrikbewind tegen
priesters en godsdienst, kwamen de kle
rikalen aan het roer.
Aluleja! lof zij den Fleer!
De religie ging gered zijn! Voortaan
zouden de pastoors, gelijk in den verdo
ken tijd, geene mis in de schuren meer
moeten lezen
De liberale godsdiensthatende wetten
zouden afgeschaft worden.
Het geheele klerikaal kamp was in
jubilatie.
De tijd ging voorbijWij wachten
reeds vier jaren. Wij wachten en blijven
wachten.... De dompers hebben nog het
licht of de liberale wellen niet gedoofd.
Zij kunnen niet, dat bekennen zij
zei ven.
Wat mirakel
De wet op de studiebeurzen is geene
goddelooze wet meer en hare uitwerk
sels zijn goed en rechtvaardig. Zoo
spreekt thans de Journal de Bruxelles,
dat heilig blad bij uitmuntendheid
Hoort gij het nu, sullen van kiezers,
gij die geloofd hebt dat de liberalen die
ven baanstroopers religievervolgers
waren
De waarheid is dat de liberalen een
einde hebben gesteld aan de rooverijen
der studiebeurzen, die aan de studeeren-
de jeugd behooren. De klerikale druk
pers kent wel de roovers en indien het
nood doet dan zullen wij de geschiedenis
dier stroperijen wel eens herinneren.
Wat bewijst dat geval nu De wet
op de studiebeurzen is eene rechtvaardige
wel!... Maar dat zijn al de liberale wet
ten, vast, en zeker, want niet een is door
het klerikaal ministerie afgeschaft of
hervormd geworden. Allen bestaan nog
onaangeroerd.
Begrijpt gij nu. burgers en landbou
wers, welke bedriegersbende de klerikale
partij is. Kan er wel een schooner bewijs
geleverd worden het klerikaal minis
terie en zijne meerderheid in de Ka
mers zijn onmachtig om de werken der
liberalen af te breken.
Een Brusselsch dagblad zegt, dat er
heden in het leger niet minder dan 150
plaatsen van in fan terjp-lui tenant. 100
van ruiterijluitenant en 40 van luitenant
der genie open zijn. Men ziet hieruit dat
de militaire loopbaan dc belgische jon
gelingschap niet blijft verleiden.
Het schijnt wanneer de professors-
redakteurs van 'l Nieuwsblad, op het een
of ander artikel der Toekomst niet ant
woorden kunnen, zij de permissie niet
hadden om de Toekomst te lezen! Wel
uitgedacht hé! lezers, alzoo is het ge
makkelijk gazellen te schrijven.
Maar nu is er een geheelen ommekeer
bij de redaktie gebeurd: de professor
heeft nogeens permissie om de Toekomst
te lezen en nu zal het er gaan spooken
Lees het hieronder staande artikel,
letterlijk uit het verstandig en alwetend
Nieuwsblad gelrokken, het is om er van
kiekenvleesch te krijgen
Wij zijn nieuwsgierig te welen hoe
dit heerken het gaat aan boord leggen om
te antwoorden op een artikel dat hij niet
gelezen beeft, noch mocht lezen, want
hij had geene permissie, sedert 12 Sep
tember laalst
Wat huichelaars! men ziet wel voor
wie zij schrijven
ïntussclien staan daar dc magister
en den enge! vol schrik, tegen Zondage,
alswanneër de famcuzen schrijver van 't
Nieuwsblad zijn vonnis zal veilen. Nu,
palienlie. misschien zal hel zoo schrik
kelijk niet zijn; doch in alle geval zal de
magister eenige fricadellen kneên. die,
als het nood doet., zullen kunnen dienen
om de driebuize van Goliath af te gooien,
en Engel,zoo hij levend uil dien fameuze
slag komt. zal zich wel wachten in het
BH
OEKOMST.
IJZEREN-WEG.
VERTREKUREN VAN IJPEREN NAAR
Pöperinghe-Hèzebvouck. G-50. - 12-05. - 5-57.
- f>-50
Poperinghe. 9-07. - 8-45. - 9-50.
Kortrijk. 5-34. - 9-49. - 11-18. - 2-53. - 5-25.
Rocselare. 7-50. - 12-25. - 0-45.
Langemark-Oostende. 7-13. - 12-00. - 0-20.
KLERIKALE RELOFTEN
BE PERMISSIE WAS LIT.
De prys van 'l brood. De Toekomst heeft
er ook van gesproken, heeft men my gezeid, en
zy heeft een schandelyken artikel gegeven. Te
naaste weke zal ik er een woordje van geven, want
'k heb weère de permissie gekregen van slechte
gazetten te lezen, en nu zal ik zelve een keer kun
nen nazien wat de Toekomst zegt. Wyne permis
sie was uit sedert den 12 September, en sedert
dien en mogt ik de 'Toekomst niet meer lezen, en
sedert en heb ik er niet van gezien tenzy dat offi
cieel stuk, over 't onderwys dal, gescheiden van
de Toekomstuitgekomen is. Nu heb ik de per
missie wrêre, en tegen Zondage zal ik weten boe
ze '1 stellen den oudenden magister en, ja
Engel. Hy is er preusch mée, als men hem als
redacteur noemt. En hy heeft reden, want als
men een artikel kan uitkramen beginnende mei:
Vier mannen staptem statig vooren op, elk op
eenen ezel gezeten a men is wel redacteur Nu
lot Zondage.