Gazette van 't arrondissement IJperen. Wie zijn de volksbedriegers? Politiek. Stads-, Kunst- en Letternieuws. Verschillige Tijdingen, Markten. Bekendmakingen BERICHT. ZONDAG, 6 DECEMBER 1874. N' 665. - 15e Jaar. 4 Fr. jaars; Buiten stad, fr. 4-50. Annonceu 12 c. den regelReclamen, 25 e.: liet N' 10 c. Degenen die zich laten abonneeren aan de TOEKOMST voor 1875, zul len al de nummers gratis van nu lot Nieuwjaar ontvangen, mits met een mandaat op den post van 4-50 vóórop le betalen. (4 fr. voor binnen stad). Ja, Nvie zijn ze? Maar vooreerst eene andere vraag Wie heeft er de meerderheid in de Kamers? De klerikalen niet waar En wie maakt of wijzigt de wetten van ons land De Kamers Ergo dus, de klerikalen En nu, herhaal ik mijne vraag Wie zijn de volksbedriegers? Alle dagen leest men in klerikale ga zelten van hier en elders De wet op de kerkhoven deugt niet, de wet voor de regeling van het ge- bruik der vlaamsche taal is maar oog- verblinding; de wet Bara op de studiebeurzen is eene dievenwet: ii de garde-civiek is eene belachelijke in- ii stelling; de militiewet is wraakroe- ii pend,onrechtveerdig; en zoo voorts en zoo voorts En dat alles, roepen de heilige pa pieren verontwaardigd uit, dat alles is de schuld van die schelmen van liberalen, van die volksbedriegers! Welnu, burgers van stad en dorp, al dat huilen en lieren van de klerikalen is weer al een ellendig en belachelijk ko mediespel. En ziehier de proef op de som De klerikalen hebben sedert 1870 reeds de meerderheid in de Kamers; wij liberalen, hebben er dus niets in te brok ken; als de wetten slecht, onvolmaakt, onrechtvaardig, wraakroepend zijn, is het alleen de schuld der klerikalen Dat is zoo klaar als twee en twee vier is. De Kamers zijn nu sedert 9 November "Weer bijeen om voor 't welzijn van land eR volk te zorgenom wijze en recht vaardige wetten te maken; om alles wat ^iet goed is te verbeteren of te niet te doen. Indien de klerikalen dus rechtzinnig zijn is het hunne plicht om de wet op de kerkhoven te wijzigenom de vlaamsche grieven recht te laten weder varen; - om de wet op de studiebeur zen in te trekkende garde-civiek af le schaffen en de militiewet zachter en verdragelijk te maken. De klerikalen hadden reeds lang macht en de gelegenheid o doen. Zij deden het nogtans niet Zij hebben dus het volk belogen bedrogen Zij zijn dusvolksbedriegers en Zal de volksbedriegerij dit jaar weer voortgezet wordenWij vreezen er sterk voor, maar in dit geval zal het kiezerskorps in 1876 zoo niet vroeger het definitief pasport van het klerika: lism in België met beide handen teekenenj Eerder toch zal het niet deugen. SCHRIKBEWIND TE TUINHOUT. Zou het dan toch waar zijn Onze tegenstrevers, zegde men ons dikwijls, doch wij wilden dat niet geloven, zullen kost wat kost, de voorplanting der vrijzinnige en volkslievende gedachten in onze stad trachten tegen te houden en zich niet meer alleen, zooals vroeger, van bedreigingen, omkooping, laster en leu gens bedienen, maar zelfs tot revolution- naire middelen, tot het woest geweld hunnen toevlucht nemen, ten einde hun ne overhcersching te verzekeren. Wij hebben reeds gezien dat eene eerste meeling in de Prins door ketel muziek gestoord werd. In de derde mee ting heeft men insgelijks ruststoorders moeten buiten zetten. Den dag, maar bijzonder den avond van de kiezingen, werden in al de straten de liberalen ge hoond, vervolgd, aangevallen en mishan deld, terwijl in de Amicata met open vensters en volle glacen feest werd gevierdVerleden zondag doorliepen wederom heele benden beschonken zatte- rikken van beide geslachten onze straten, liederen huilende welke den bloedigsten lafsten smaad tegen de liberalen bevat- teden. In verschilligc herbergen werden rustige burgers aan de uitjouwingen van dit kanailje prijs gegeven en de liberale gazetten aan stukken gescheurd. Op meer dan eene plaats zijn messen getrokken geweest en geraakte men handgemeen... In een herberg is een achtbaar grijsaard van 80 jaren, gedurende drij kwart uurs het slachtoffer dezer liefderlijke zatlappen geweest, welke leve de Cieskens! iveg met de liberalen! leve den Tap! riepen en hem bedreigden, 's Maandags tegen den avond, liepen er weerom geheele benden rond en vreesde men voor nieuwe onlusten. Ditmaal echter zonder gevolg. Wij, liberalen, sterk door onze goede rechten, zien met medelijden neer op die gewclelooze menigte en vreezen hare opgestokene betoogingen niet. Desnoods zullen wij ons wenden tot wien het be hoort en onze personen, onze eigendom men, onze eer doen beschermen. Wij eerbiedigen eens anders vrijheid, dat men de onze ook eerbiedige Wij bestrijden de princiepen onzer tegenstrevers met argumenten dat men de onze ook met argumenten bestrijde Wij wenden ons tot het volk, en omdat het ons verstaan zoude, willen wij eenig licht over hetzelfde doen schijnen. Onze tegenstrevers, integendeel, zeer goed we tende dat duisternissen en onwetendheid hunne overheersching begunstigen doen al het mogelijke om het volk in de on wetendheid te houden. (De Kempen van Turnhout. In een zijner laatste nummers heeft het Nieuwsblad nogeens leute ge had. Het was lang geleden misschien twee of drie weken dat er geen libe raal over den hekel was gehaald geweest door het venijnig blad uit den Waterhoek. Zoo dat, ter oorzaak van 't Te Deum Ferdinand, om te veranderen, weêr op 't tapijt gekomen is, met den Majoor, de officieren en veel andere. Ferdinand ligt boven, 't schijnt. Maar die zage ge raakt allengskens versleten en begint de menschen hunne ooren uit te hangen wij weten zelfs harde dibben die er van moè gekomen zijn.« 7 Is altijd 7 zeiven zeggen zij. Zoo, men zou gelachen hebben in een Te Deum. Ehwel, wij zullen u seffens gaan toonen waarom het schier onmogelijk zou zijn een Te Deum bij te wonen zonder zich bijna grauw te lachen.»En toen hebben wij zoo meteens lust gekregen om ook een liedje te zin genen, schoon het zonde is, liet Nieuws blad er op eens le doen dansen. Ziet hier waarom De Toekomst heeft voor regel aan- veerd van altoos eerlijk en waardiglijk voort te leven, en iedereen in zijne ge heime handelwijs le eerbiedigen. Wij dagen het Nieuwsblad uit ons één nummer voor oogen leggen waar er een eigen naam te lezen staat, ten zij om er lof en eere van te spreken. Daaruit heeft het'Nieuwsblad besloten dat wij het altijd zouden laten eerlijke men schen lasteren en het nooit op zijne plaats zouden durven stellen. Wij heb ben gemeenlijk misprijzend gezwegen, 't is waar. Maar dit wil niet zeggen dat wij niet kunnen spreken, als 't past bij ape- lijle. Als men met een' schaamleloozen guit te doen heeft, moet men hem eens bij zijne ezelooren trekken, om hem te doen gevoelen dat hij er heeft. Wij hebben onlangs, op deze plaats, de krab belaars van het Nieuwsblad vermaand dat, indien wij wilden schrijven op hunne manier de sloffe ertoe niet zou ontbreken. Gij moet, liet u herinneren, M. Baudeweel Wij zullen dan ook eens leute hebben. Hoor eerst waarom, willens ofte niet, men zich niet kan houden van lachen op een Te Deum Gij moet weten dat planke Samper, (de eigene broeder van den Langrand in 't kleine, van Ingelmunster). de innige overtuiging heeft van de sterkste en de schoonste barytonstem te bezitten die er te vinden is. Daar die fraaie man (met, zijn gelijken die hem bewonderen) nog nooit geene ware sehoone stem gehoord heeft, en daarenboven niets kent der mu- ziekale kwaliteiten welke een goede zanger moet bezitten, mag men hem die ootmoedige overtuiging vergeven. Daar uit volgt dat de Samper zich in alle ker ken en kapellen aanbiedt om te mogen zingen in Te Deum of Processie, om gestadig zijn hollig orgaan boven al te laten hooren. Die mensch is toen ge lukkig. Dan ziet men hem kroonhal- zen, met de keel vooruitgespannen en den mond gelijk een trachter om zijn gebulder uit te galmen. Bij het zien van die gramalsenkan niemand, in weer wil de heilige plaats waar men zich be vindt, nalaten van te lachen. Eh ja! dat is wat erg, niet waar? Maar ook, dat Samper wat min ingenomen ware van zijne sehoone stem, zou hij tot vererger nis van zijnen evenmensch niet dienen En ware hij geen cantor n in Te Deum» niemand zou op lachen peizen, en 't Nieuwsblad, o jammer! zou zijn muiltje niet roeren! 'tls waar, wij zou den de gelegenheid niet hebben om het Nieuwsblad's geheugen te verversclien, en hem eene grap te vertellen welke hij zeker vergelen heeft zijne lezers mede te deelen. Dit was T VERVOLG VAN DEN TE DEUM. De zoon eener deftige katholieke fa milie dezer stad had den Te Deum bijgewoond. Het Nieuwsblad heeft hem zeker wel gezien. Hij was bij de Ilegenlie» niet, maar een weinig erach ter. Na vuriglijk, zonder gramalsen, den Heer aanbeden le hebben tot welzijn van Z. M. den Koning, mocht dien deftigen zoon later wel een glas drinken op Zijne Majesteits gezondheid, 'tis 't geene hij deed, en zoo wonder wel, dat des nachts om 2 ure, iemand te midden der Groole Markt, schier den nek brak al struikelen over een pak dat daar lag. 'T was de de deftige zoon die, door den vaak over vallen, en zeker om boetveerdigheid te doen, op de kasseien zijn tukje deed lie ver dan in zijn bedde. Goesle is koop. 'T was den zelfden die den anderen keer,'s morgens ten tien ureMaar neen,'t is genoeg. Ah ja! Er ontbreekt de name'T is:... Nieuwsblad, zoedt gij het geernweten?Zeg het in uw naaste DE TOEKOMST IJZEREN-WEG. VERTREKUREN VAN IJPEREN NAAR Poperingke-Hazebrouck. 6-b0. - 12-03. - 3-37. - 6-50 Poperinghe. 9-07. - 8-45. - 9-50. Kortrijk. 5-34. - 9-49. - 11-18. - 2-33. - 5-25. Roeselare. 7-50. - 12-25. - C-45. Langemark-Oostendc. 7-13. - 12-06. - 6-20.

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1874 | | pagina 1