Gazette van 't arrondissement IJperen.
v o o tl o p beta al-
De klerikale partij in Frankrijk.
Nr 666. I 3e Jaar.
Politiek.'Sinds-, Kunst- en Letternieuws. Verschillige Tijdingen, Markten, Bekendmakingen.
BERICHT.
Degenen die zich lalen abonneercn
aan de 0 E !y O MST voor 873. zul
len al de nummers gratis van nu tot
Nieuwjaar ontvangen.
Met liet begin van 1875
zal het formaat der Toe
komst verdroot worden.
De prijs blijft als voor-
lieên: fr. 4-00 'sjaars voor
de stadfr. 4-50 voor
geheet België 5 buiten-
laiidsche verzendingen "t
port daarboven.
De i np laat sin gen van
berichtenbekendmakin
gen, verkoopingen, enz.,
zullen voortaan maar lil
eentimen den drukregel
betalen de rek la men 25
êentimen den regel.
Men schrijft in ten bu-
reele van dit blad en
op alle Postkantoren des
lands men kan zich door
de postboden ook laten
inschrijven. Een abonne
ment genomen met den
post is de zekerste en
gemakkelijkste wijze
daar men, in geval van
niet ontvangst recht
streeks bij den post kan
reklameeren.
Aboniieinenten, annon-
een en rekamort alles
ba A li, zonder dit zal er
geen gevolg aan de vra
gen of inzendingen kun
nen geheven worden.
Brieven vrachtvrij.
KLERIKALE PpLiïTIEK.,
Wanneer de klerikalen voor de kerk
vrijheidveiligheid en onafhankelijk
heid vorderenhebben deze woorden,
in bunnen mond de beteekenis niel van
den zin dien het volk daaraan hécht.
Voor onze tegenstrevers is de vrijheid
de iiïtsluilelijke overheersching der kerk
en de verdrukking der andersdenkenden;
vrijheid is bij hen de bijeensnoering in
handen der bisschoppen, van al de mach
ten der samenleving.
De veiligheid die zij vragen is het on
beperkt gezag voor kerk en kloosters om
de eigendommen en rijkdommen binnen
te palmen.
De onafhankelijkheid die zij verlan
gen. is de herstelling der hatelijke privi
legiën van voorheen: hét is de wederge
boorte der doode hand, der geestelijke
gerechtshoven, der inkwisilie, der tien
den,, korttfm van gansch die middeleeuw-
sebe wetgeving welke de clergij lot eene
politieke macht, lot eenën slaat in den
staal, verhief.'®
Dat dit den wensch der klerikalen is,
dat dit het programma is dat zij doordrij
ven overal waar zij meester zijn. zulks
bewijst de geschiedenis. En, om dit al te
bewijzen, is het niet noodig, lot de oude
tijden door te dringen men werpe slechts
oenen blik in de hedendaagsche gebeur
tenissen achteruit. Want, onze negen
tiende eeuw ook heeft het ultramonla-
nismus machtig en zegenpralend gezien,
en de sporen zijner overheersching zijn
op verre na nog niet verdwenen.
Over ongeveer eene alve eeuw. dreef
den dwarlwind der reactie de europcsche
gouvernementen in den klauw van het
klerikalisinus. De operhoofden der ver
schillende Staats-hesluren meenden dat
een krachtig bondgenootschap met Rome
heteenigstë redmiddel was om hunne
tronen legen den aanval der omwente
lingen te beschermen.
Het is die zienwijze welke de Staat
kundige- kerkelijke onderhandeling in
hel leven riep, waaruit de concordaten
tot stand kwamen.
Men weet welke schrikkelijke slagen
deze concordaten toebrachten aan de
onafhankelijkheid van het burgerlijk
gezag, aan de ontwikkeling van een
vrijen geest, aan de princiepen van recht
en gelijkheid. Rome werd door misleide
vorsten ter hulp hunner waggelende mo-
narchiën geroepen Rome verkocht
zijne ommachtigen onderstand alleen aan
den prijs van misbruiken en klerikale
voogdij.
Vele'concordaten werden akten van
troonafstand voor de vorsten, charters
onderdrukking voor de natiën, brevetten
van willekeurige macht en onbeperkten
vrijdom voorde geestelijkheid.
Wij zullen in ons naaste nummer daar
enkeiijk twee voorbeelden van aanhalen.
KAMER.
De hegi'ooting van oorlog is Zaterdag
met 69 stemmen tegen 19 en 1 onthou
ding aangenomen. De discuesie is over
hot algemeen tamelijk verward en uil—
eetiloopend geweest. Een punt blijft ech
ter vast staan, voor zoo verre men de
beloft.en van liet gouvernement voor
klinkende munt aanveerden mag. Het
schijnt dat men voornemens is de krijgs
lasten niet meer te verzwaren merci,
mort Dieu-en dat het gouverne
ment geheel en al in strijd is met de op
perhoofden van het leger en de militaire
schrijvers, die hou gré malgré den per
soonlijken dienst willen invoeren.
De Kamer heeft zicht tot 19 januari
verdaagd.
Hebben legért de begrooting van oor
log gestemd MM. Bergé, Bockstae!,
Coremans, Couvreur, De Fuisseaux,
Delaet, Dc Lexhy, de Moerman d'Harle-
beke, Drion, Guillery, Guyot, Hage-
mans, Hou tart, Jottrand, Lambert, Le
Hardy de Beaulieu, Meeus, Thienpout,
Yanderdonekt.
LOU1SE LATEAU ONTMASKERD.
De heer doctoor Boens heeft den vol
genden brief openhaar gemaakt
Eenige katholieke dagbladeren ver
halen dat M. Varlomont dit aan iemand
in vertrouwen heeft gezeid en in wel
ken zin kij heeft gesproken, maar dat bij
hét gezag van M. Lefebvre (dc fameuze
profesor van Leuven) zich eentwee
tien, twintig akademiekers het hunne
voegen, om te openbaren dat de onge
lukkige dweepster van Bois d'Haine
sedert drij jaar hoegenaamd niet meer eet
dan zal ik niet te minder blijven zeggen
zooais ik het in mijne Memorie deed
'l Zijn leugens
't Is een schandelijk bedrog
Daar schuilen dupen of medeplich
tigen onder
En ik zal voortgaan met aan hen die
deze christzottin uit fanalism of uil eigen
belang exploileeren, de nadrukkelijke
uitdaging le doen van haar, voor eene
bevoede commissie, in eene plaats waar
nog compeeren noch commeeren zijn,
aan eenen strengen vasten van al ware
het maar veertig dagen te onderwerpen.
Indien de aanhangers van dit toon
beeld van spijsonlhouding overtuigd wa
ren, zouden zij niets beter wenschen dan
licht en klaarte le zien blinken op dit
buitengewoon wonderwaar eigen
lijk, ongelukkig voor hen, niets anders
inzit dan eene verfoeilijke kwakzalverij
die voor de eer van onzen tijd reeds maar
al te lang geduurd heeft.
Kan men klaarder en duidelijker
spreken? Kan men de punten fikscher op
de i zetten
En echter echter het mirakel dun
voort en die er durft aan twijfelen is ec
geus die recht in de hel moet.
O'verplicht onderwijs Wanneer zu
gij eene waarheid worden in ons geje
suietiseerd Belgié
De klerikalen kunnen de waarheid
over hun politiek van bedrog niet verdra
gen, en daarom zouden zij gaarne de
onafhankelijke bladeren vernietigen
om de menschen hunne onwaarheden
zonder tegenspraak te kunnen opdringen.
En om daar toe le geraken schamen
die huichelaars zich niet den invloed dei-
Religie te gebruiken denzelfden vermen
gende met de leugentaal die den duivel
voor vader heeft.
gansch
De kiezingen welke door
Frankrijk voor de municipale of ge
meenteraden hebben plaats gegrepen,
zijn een vreeselijke slag geweest voor de
klerikale partij. Inderdaad, al de kan
didaten die door het gouvernement on
dersteund werden en schipbreuk leden,
zijn klerikalen.
Ziedaar hoe de Algemene Nord-
deutsche Zeilung, het wel gekend or
gaan van prins von Bismarck, zicht
uitdrukten aldus sprekende zegt het
blad eene algemeen erkende waarheid
men hoeft slechts te letten op de razernij
waarmede in alle jesuieten-gazetten van
Europa de fransche gemeentckiezingen
onthaald werden.
Te Darijs waar op 80 raadsleden 68
republiëkëinschgezind zijn, hebben zich
deze 68 verbonden het wereldlijk, kos
teloos en verplicht onderwijs te stemmen
alsook de scheiding van Kerk en Staat,
aldus natuurlijk de afschaffing der be
grooting van de eerediensten. Kan men
ertoe geraken en warom niet? dc
broérkens der zoogezegde christelijke
leering uit de scholen te houden, dit
ware een onzeggelijke nederlaag voor de
zwarten, en dit hangt boven hun hoofd,
als de republikeinen nog eenigen voort
gang. wat zij ten overige dagelijks bezig
zijn, kunnen doen. Deze kiezingen be
wijzen ten klaarste de waarheid van lie
woord, door M. Thiers te Genua uitge.s
proken
De paapsgezinden zijn in zet
kleine minderheid in Frankrijk.
Zoo gelijk het inde Kamer van Ycrsail
thans is. is het ook in de geestelijkhi
Zij begint te zien waar hare politi
godsdienstige opperhoofden gaarn b
willen leiden. Vele geestelijken
misnoegd over dc rol welke men lu:n
doen spelen. Dfeoude strijd lussche
wereldlijke geestelijkheid en de kloo
DE TOEKOMST
IJZERlRN-WEG.
VERTREK TUTEN VAN IJ PEREN NAAR
popmnRlie'-tlazebroack. G-50. - -12-05. - 5-57.
- 0-50
Popei'ihgli'êi 9-07. - 8-45. - 9-50.
Kortr.ijli. 5-54. - 9-49. - 1 i-18. - 2-o.j. - 5-25.
Róëselarè. 7-50. - 12-25. - 0-44.
Langfomai'k-Oostende. 7-15. - 42-00. - 0-20.
w
•ijf
Huibrecht Boens
leges» tóe Bïba'nüc gazetten,