Gazelle van 'l arrondissement IJperen.
1875.
IV- 667.
14c Jaar.
Zondag 3» Januari 1875.
Politiek. Stads-, Kunst- en Letternieuws. Yersehiliige Tijdingen, Markten, Bekendmakingen
AANKONDIGINGEN
REKLAMEN:
Hi
Ig'sam.si
ABONNEMENT
Nog een jaar is in den kolk der eeu
wigheid verzwolgen. 1874, alhoewel
voor ons wereldgedeelte ten deele rus
tig, is gekenmerkt geweest door veelbe-
teekenende politieke gevolgtrekkingen.
Wat wij in Spanje zien voorvallen;
Wat zich voordoet in Zwitserland en
Duitschland
Wat er gebeurt in Frankrijk;
Alles dat toont ons klaar en duidelijk
aan met wat machtige vijanden wij te i
strijden hebben.
Machtig, door de domheid van het
inenschdom, welke zij exploileeren
Machtig, door het geld, dat zij op alle
wijzen en door alle middelen nooit op
houden de onnoozelaars en de sullen af
te droogen en door de testamenten die
zij ontfutselen
Machtig, door hunne strijdinstrumen-
ten, de predik- en biechtstoelen en al de
verhevene grondstelsels van onzen heili
gen Godsdienst die zij onbeschaamd ge
bruiken om in hunne ondernemingen
te lukken
Machtig eindeling, door hunne druk
pers, waarvoor niets meer geheiligd is:
noch de rust der famillien, noch dc faam
der personen, noch de eer der vrouwen
In hunne organen der klerikale druk
pers wordt alles aangerand, zonder on
derscheid van rang of geslacht, met het
oogenblik dat de bedoelde persoon aan
gewezen is als een vijand aan hunne
pretention.
Zij sparen noch logen noch laster
bedrog cn huichelarij is hun gewoon
handelen en dit alles om, zij de zooge
zegde vertegenwoordigers van den armen
Jesus, tot de algemeene overheersching
te geraken en meester te worden van alle
wereldsche goederen
Het is om legen dit alles oenen dam te
werpen dat de liberale partij bestaat. Dc
drukpers dezer partij is een machtige
medestrijder om ze in hare ta3k te helpen.
Onder deze medestrijders heeft zich ook
deToekornst geplaaist en reeds jaren lang
heeft zij de eer met open visier legen den
algemcenen vijand ten velde te trekken.
Dertien jaar strijden beeft ons
Toekomsfje niet ontmoedigd en met liet
begin van het veertiende jaar nemen wij
nieuwe krachten,nieuwen moed om onze
heilige vrijheid te verdedigen.
Zij willen het inenschdom in kelens
leggen en als in de jaren 1500,door vlam
en zwoerd heerschen.
Wij willen het niet, en de Toekomst,
zal altijd van de eerste op de bres staan
om de heilige rechten van het mensch-
dom te verdedigen en de bedriegers te
ontmaskeren. Dc Redaktie.
Zie hier de slechte gevolgen welke de
Concordaten na zich sleepten, en waar
van wij in ons laatste nummer twee
voorbeelden beloofd hebben
Het Oostenrijksehe coneordaat ver
leende aan de bisschoppen het crimineel
rcchtsgebcid op al hunne onderhoorigen,
het recht van cencuur op al de voort
brengsels der drukpers, het recht van
toezicht op al de leden van het onder
wijzend lichaam. Onder het beheer dier
hatelijke wet, waren de belijders van
andere godsdiensten dan de Roomsche,
stelselmatig uit al de openbare ambten
geslotenzij bezaten noch staalkundige
noch godsdienstige vrijheid. De joden
bijzonder werden als echte paria's be
handeld; zoo verre ging de ijverzuchtige
dweeperij, dat men hun het recht van
onroerend goed te bezitten, ontkende.
In Beieren was de toestand, gescha
pen door het hondgenootschap met Ro
me, nagenoeg dezelfde. liet kerkelijk
recht troonde daar als de wetten van het
koninkrijk dit wilt zeggen dat de cler-
gij de lasten invorderde, de geestelijke
rechtspleging er zijne willekeurige
vonnissen velde en het voorbeeld van
schandelijke straffeloosheid gaf. De druk
pers was gemuilband, de vrijheid van
geweten gefluisterd en het onderwijs
overgelaten aan de jesuieten cn aan de
broederkens.
En wanneer Oostenrijk, verwittigd
door de schrikkelijke gebeurtenissen van
1866, de ketens trachtte te verbrijzelen
die zijne levenskracht versmachten en
zijne ontwikkeling belemmerden wan
neer dc keizer, hel concordaat verscheu
rende. de rechten van het burgerlijk
gezag weëreischle cn zijn volk de vrij
heid der eerediensten, der drukpers en
des onderwijs schonk, riep de geeste
lijkheid dal zij liet voorwerp was van
vervolging en heiligschendorijen Pius IX
trachtte, als een andere Gregorius Vil.
de natie in het harnas te jagen tegen
wetten die hij als oneerlijke, goddelooze
en beledigend voorden godsdienst en zijne
bedienaars trachtte te brandmerken.
Ja. men vreesde niet te zeggen dolde
kerk in Oostenrijk niet meer vrij was.
en dat bet katholiek geloof er ernstige
gevaren liep. Men bracht het zooverre
zoo hevig is de razernij van het fana-
tismus dat de nieuwe Oostenrijksehe
wetten aan de vervolging-ediklen der
Romeinsche keizers vergeleken werden.
Is delczer nu genoegingelichtover den
zin en de beteekenis die de klerikalen
aan de sehoone woorden van vrijheid en
onafhankelijkheid hechten En hadden
wij geen gelijk met, bij het begin van
dezen artikel, te zeggen dat de vrijheid
zooals zij ze verstaan, de onderdrukking
van het menschelijk geslacht is.
Doch, vervolgen wij onze bewijsgron
den.
Het is noodig de klerikalen aan het
werk te zien daar waar hunne vertegen
woordigers, met eene onbepaalde vol
macht gewapend, al hunne grondstelsels
hebben doorgedreven en bewerkstelligd
en er al de gevolgen van zien afteekenen
hebben.
Om te kunnen oordeelcn over de uit
gestrektheid der rampen die uit de theo
cratie voortvloeien, onderzoekc men
slechts den toestand der oude Romein
sche Stalen.
Als Pius VII in 1814- binnen Rome
trad, was zijn eerste werk de verdraag
zame en billijke wetgeving waarmede
Frankrijk Italië had begiftigd, te vernie
tigen.
Den Paus behoefde een middeleeuwsch
stelsel met zijnen stoel van vrijheids-
doodende wetten en onrechtvaardige
privilegiën. Dit te herstellen, was liet
doel van zijn streven.
Nauwelijks op den troon geklommen
of hij richtte de inkwisitie op en schreef
aan de nieuwe inkwisiteurs de strengste
maatregelen voor; ter zeiver lijd verdreef
hij de 7 Israëlieten van Rome in de
afschuwelijke Ghetto wijk en herplaatste
de ketenen die hen aldaar gevangen
hielden.
Welhaast kwamen de congregatie van
den Index en het comiteit van drukpers
cencuur de vrije wetenschap aan banden
leggen en de stem der openbare opinie
versmachten.
De twee duizend vier honderd kloos
ters van voorheen verhieven zich weder
en werden overvloediglijk ten nadeele
van 's landspenningen, bedeeld.
Hel. onderwijs van het volk werd
ganscli aan de geestelijkheid overgelaten:
dit zegt genoeg dal de lieden aan de
onwetendheid waren prijsgegeven.
Al de openbare ambten werden uil-
si ui tel ijk door priesters bediend, die niet
tegenstaande de stelligste bewijzen hun
ner bestuurlijke onbekwaamheid, aan
de staatsbedieningen gehecht bleven.
Het Romeinsche volk werd beroofd
van alle deelneming en immenging aan
staatkundige aangelegenheden liet had
maar belasting te betalen, te zwijgen en
te gehoorzamen.
En om het in toom te houden en het
te verhinderen van zijne ketenen te ver
brijzelen. beschilkle de Paus over de
de hulp van eenige vreemde, Oooslen-
rijksche of Fransche bajonnetlen.
Zoo is de toestand waarin het staat
kundig Pausdom de rampzalige bevol
king der Kerkelijke Stalen te midden
onzer eeuw gebracht heeft die toestand
heeft, op weinige veranderingen na,
geduurd tot den dag dat de ilaliaanscbe
Eenheid haar werk van ontslaviug en
vrijheid heel! voltrokken.
En wat zien wij heden, nu de aloude
slavernij van hot Romeinseh vol kt. heeft
plaats gemaakt voor eene algemeene
onafhankelijkheid wat zien wij, nu dat
de voorrechten van pater en priester dooi
de persoonlijke cn sraalkundige vrijhe
den zijn verswonden
De Paus huilen de duizend orga
nen van het klerikalismus de Paus is
gevangen cn vervolgd; de Ilaliaanscbe
geestelijkheid is zonder rechten cn vei
ligheid de kerk van Italië is niet moer
vrij
Verstaat gij, lezer De Paus wordt
vervolgd omdat men hem de middelen
heeft ontnomen zelve nog langer vervol
ger te blijven Hij is niet meer vrij. om
dat men hem belet heeft de vrijheid van
anderen te ontnemen
Hoort gij het? Dc priester en de inon-
nikken zijn zonder rechten en vrijheden
omdat zij. zoo min als de andere burgers
geene stoffelijke voorrechten meer genie
ten en heden gelijk staan met. al de zonen
van het. vrije Italië
Men heeft de Religie het onbillijk op
pergezag over rijkdom en macht doen
afleggen dit heet. in de klerikale taal.
vervolgen en onrecht plegen! Men heeft
aan de geestelijken de hoedanigheid van
burger, met al de daar aan verbonden
waarborgen geschonken; dat rioemt men
verdrukken en verslaven.
Ach vrijheid.'duurbare vrijheid, boe
ontheiligt men uwen naam
Aldus wordt gij geboeid door eene
partij zonder rechtzinnigheid, cn dient
gij tol speelbal van de belrachlers dor
tijrannij, van de hebzucht en de begeer
lijkheid der Ullramontanen.
Men schrijft uit Brussel aan den
Jour tuil de Gand
Er wordt tegenwoordig in de mini--
teriëele kringen eene komedie gespeeld,
waarvan de ontknooping het arrondisse
ment Gcnt-Eceloo niet zal lachen. Gij
hebt aangekondigd dal M. Dommer, uw
achtbare arrondisscments-commissaris
op pensioen ging gesteld worden en dat
M. De Ilaerne. opperhoofd van het ar
rondissement Turnhout, geroepen zon
zijn. hem le vervangen. Dit feil bewaar
heid zich. maar ziehier het koddigste
der geschiedenis
M. De IJ aerne is weerspannig, zegt
men, cn wil zijnen broeder niet gehoor
zamen; li ij vraagt om zijne loophaan ge
rust in Turnhout te eindigen. Maar er
zijn waarlijk wreedaardige inensclien als
sommige driften hij hen ontwaak! zijn.
Het lukt nu dat de kanunnik en zijne
broedersin de klerikale!ij besloten heb
ben een vlottend strandhout van de po
litieke schipbreuken der rechter zijde
Bureel: OixiuRdeslrant, 39.
10 centiemen «1 en regel.
95 eontiemeii «leii regel.
Uneven en pakken moeten vrachtvrij
toegezonden worden.
4
fr. 4-00 's jaars voor de .«stf;s«!
4-50 voor geheel België.
Builenlandsche verzendingen T port daarboven
EO eeutiecneii hel iiimtiner.
Men schrijft in op alle de postbtireelen.
DE TOEKOMST.
IJZEREN-WEG.
VERTREKUREN VAN IJPEREN NAAR
Poperinghe-Hazebrouck. 6-30. - 12-05. - 3-57.
- «-50
Poperinghe. 9-07. - 8-45. - 9-30.
Kortrijk. 5-34. - 9-49. - 11-18. - 2-35. - 5-25.
Roesela re. 7-50. - 12-23. - 6-43.
Langemark-Oostende. 7-15. - 12-06. - 6-20.