Gazelle van 'l arrondissement IJperen. 1875. IV- 667. 14c Jaar. Zondag 3» Januari 1875. Politiek. Stads-, Kunst- en Letternieuws. Yersehiliige Tijdingen, Markten, Bekendmakingen AANKONDIGINGEN REKLAMEN: Hi Ig'sam.si ABONNEMENT Nog een jaar is in den kolk der eeu wigheid verzwolgen. 1874, alhoewel voor ons wereldgedeelte ten deele rus tig, is gekenmerkt geweest door veelbe- teekenende politieke gevolgtrekkingen. Wat wij in Spanje zien voorvallen; Wat zich voordoet in Zwitserland en Duitschland Wat er gebeurt in Frankrijk; Alles dat toont ons klaar en duidelijk aan met wat machtige vijanden wij te i strijden hebben. Machtig, door de domheid van het inenschdom, welke zij exploileeren Machtig, door het geld, dat zij op alle wijzen en door alle middelen nooit op houden de onnoozelaars en de sullen af te droogen en door de testamenten die zij ontfutselen Machtig, door hunne strijdinstrumen- ten, de predik- en biechtstoelen en al de verhevene grondstelsels van onzen heili gen Godsdienst die zij onbeschaamd ge bruiken om in hunne ondernemingen te lukken Machtig eindeling, door hunne druk pers, waarvoor niets meer geheiligd is: noch de rust der famillien, noch dc faam der personen, noch de eer der vrouwen In hunne organen der klerikale druk pers wordt alles aangerand, zonder on derscheid van rang of geslacht, met het oogenblik dat de bedoelde persoon aan gewezen is als een vijand aan hunne pretention. Zij sparen noch logen noch laster bedrog cn huichelarij is hun gewoon handelen en dit alles om, zij de zooge zegde vertegenwoordigers van den armen Jesus, tot de algemeene overheersching te geraken en meester te worden van alle wereldsche goederen Het is om legen dit alles oenen dam te werpen dat de liberale partij bestaat. Dc drukpers dezer partij is een machtige medestrijder om ze in hare ta3k te helpen. Onder deze medestrijders heeft zich ook deToekornst geplaaist en reeds jaren lang heeft zij de eer met open visier legen den algemcenen vijand ten velde te trekken. Dertien jaar strijden beeft ons Toekomsfje niet ontmoedigd en met liet begin van het veertiende jaar nemen wij nieuwe krachten,nieuwen moed om onze heilige vrijheid te verdedigen. Zij willen het inenschdom in kelens leggen en als in de jaren 1500,door vlam en zwoerd heerschen. Wij willen het niet, en de Toekomst, zal altijd van de eerste op de bres staan om de heilige rechten van het mensch- dom te verdedigen en de bedriegers te ontmaskeren. Dc Redaktie. Zie hier de slechte gevolgen welke de Concordaten na zich sleepten, en waar van wij in ons laatste nummer twee voorbeelden beloofd hebben Het Oostenrijksehe coneordaat ver leende aan de bisschoppen het crimineel rcchtsgebcid op al hunne onderhoorigen, het recht van cencuur op al de voort brengsels der drukpers, het recht van toezicht op al de leden van het onder wijzend lichaam. Onder het beheer dier hatelijke wet, waren de belijders van andere godsdiensten dan de Roomsche, stelselmatig uit al de openbare ambten geslotenzij bezaten noch staalkundige noch godsdienstige vrijheid. De joden bijzonder werden als echte paria's be handeld; zoo verre ging de ijverzuchtige dweeperij, dat men hun het recht van onroerend goed te bezitten, ontkende. In Beieren was de toestand, gescha pen door het hondgenootschap met Ro me, nagenoeg dezelfde. liet kerkelijk recht troonde daar als de wetten van het koninkrijk dit wilt zeggen dat de cler- gij de lasten invorderde, de geestelijke rechtspleging er zijne willekeurige vonnissen velde en het voorbeeld van schandelijke straffeloosheid gaf. De druk pers was gemuilband, de vrijheid van geweten gefluisterd en het onderwijs overgelaten aan de jesuieten cn aan de broederkens. En wanneer Oostenrijk, verwittigd door de schrikkelijke gebeurtenissen van 1866, de ketens trachtte te verbrijzelen die zijne levenskracht versmachten en zijne ontwikkeling belemmerden wan neer dc keizer, hel concordaat verscheu rende. de rechten van het burgerlijk gezag weëreischle cn zijn volk de vrij heid der eerediensten, der drukpers en des onderwijs schonk, riep de geeste lijkheid dal zij liet voorwerp was van vervolging en heiligschendorijen Pius IX trachtte, als een andere Gregorius Vil. de natie in het harnas te jagen tegen wetten die hij als oneerlijke, goddelooze en beledigend voorden godsdienst en zijne bedienaars trachtte te brandmerken. Ja. men vreesde niet te zeggen dolde kerk in Oostenrijk niet meer vrij was. en dat bet katholiek geloof er ernstige gevaren liep. Men bracht het zooverre zoo hevig is de razernij van het fana- tismus dat de nieuwe Oostenrijksehe wetten aan de vervolging-ediklen der Romeinsche keizers vergeleken werden. Is delczer nu genoegingelichtover den zin en de beteekenis die de klerikalen aan de sehoone woorden van vrijheid en onafhankelijkheid hechten En hadden wij geen gelijk met, bij het begin van dezen artikel, te zeggen dat de vrijheid zooals zij ze verstaan, de onderdrukking van het menschelijk geslacht is. Doch, vervolgen wij onze bewijsgron den. Het is noodig de klerikalen aan het werk te zien daar waar hunne vertegen woordigers, met eene onbepaalde vol macht gewapend, al hunne grondstelsels hebben doorgedreven en bewerkstelligd en er al de gevolgen van zien afteekenen hebben. Om te kunnen oordeelcn over de uit gestrektheid der rampen die uit de theo cratie voortvloeien, onderzoekc men slechts den toestand der oude Romein sche Stalen. Als Pius VII in 1814- binnen Rome trad, was zijn eerste werk de verdraag zame en billijke wetgeving waarmede Frankrijk Italië had begiftigd, te vernie tigen. Den Paus behoefde een middeleeuwsch stelsel met zijnen stoel van vrijheids- doodende wetten en onrechtvaardige privilegiën. Dit te herstellen, was liet doel van zijn streven. Nauwelijks op den troon geklommen of hij richtte de inkwisitie op en schreef aan de nieuwe inkwisiteurs de strengste maatregelen voor; ter zeiver lijd verdreef hij de 7 Israëlieten van Rome in de afschuwelijke Ghetto wijk en herplaatste de ketenen die hen aldaar gevangen hielden. Welhaast kwamen de congregatie van den Index en het comiteit van drukpers cencuur de vrije wetenschap aan banden leggen en de stem der openbare opinie versmachten. De twee duizend vier honderd kloos ters van voorheen verhieven zich weder en werden overvloediglijk ten nadeele van 's landspenningen, bedeeld. Hel. onderwijs van het volk werd ganscli aan de geestelijkheid overgelaten: dit zegt genoeg dal de lieden aan de onwetendheid waren prijsgegeven. Al de openbare ambten werden uil- si ui tel ijk door priesters bediend, die niet tegenstaande de stelligste bewijzen hun ner bestuurlijke onbekwaamheid, aan de staatsbedieningen gehecht bleven. Het Romeinsche volk werd beroofd van alle deelneming en immenging aan staatkundige aangelegenheden liet had maar belasting te betalen, te zwijgen en te gehoorzamen. En om het in toom te houden en het te verhinderen van zijne ketenen te ver brijzelen. beschilkle de Paus over de de hulp van eenige vreemde, Oooslen- rijksche of Fransche bajonnetlen. Zoo is de toestand waarin het staat kundig Pausdom de rampzalige bevol king der Kerkelijke Stalen te midden onzer eeuw gebracht heeft die toestand heeft, op weinige veranderingen na, geduurd tot den dag dat de ilaliaanscbe Eenheid haar werk van ontslaviug en vrijheid heel! voltrokken. En wat zien wij heden, nu de aloude slavernij van hot Romeinseh vol kt. heeft plaats gemaakt voor eene algemeene onafhankelijkheid wat zien wij, nu dat de voorrechten van pater en priester dooi de persoonlijke cn sraalkundige vrijhe den zijn verswonden De Paus huilen de duizend orga nen van het klerikalismus de Paus is gevangen cn vervolgd; de Ilaliaanscbe geestelijkheid is zonder rechten cn vei ligheid de kerk van Italië is niet moer vrij Verstaat gij, lezer De Paus wordt vervolgd omdat men hem de middelen heeft ontnomen zelve nog langer vervol ger te blijven Hij is niet meer vrij. om dat men hem belet heeft de vrijheid van anderen te ontnemen Hoort gij het? Dc priester en de inon- nikken zijn zonder rechten en vrijheden omdat zij. zoo min als de andere burgers geene stoffelijke voorrechten meer genie ten en heden gelijk staan met. al de zonen van het. vrije Italië Men heeft de Religie het onbillijk op pergezag over rijkdom en macht doen afleggen dit heet. in de klerikale taal. vervolgen en onrecht plegen! Men heeft aan de geestelijken de hoedanigheid van burger, met al de daar aan verbonden waarborgen geschonken; dat rioemt men verdrukken en verslaven. Ach vrijheid.'duurbare vrijheid, boe ontheiligt men uwen naam Aldus wordt gij geboeid door eene partij zonder rechtzinnigheid, cn dient gij tol speelbal van de belrachlers dor tijrannij, van de hebzucht en de begeer lijkheid der Ullramontanen. Men schrijft uit Brussel aan den Jour tuil de Gand Er wordt tegenwoordig in de mini-- teriëele kringen eene komedie gespeeld, waarvan de ontknooping het arrondisse ment Gcnt-Eceloo niet zal lachen. Gij hebt aangekondigd dal M. Dommer, uw achtbare arrondisscments-commissaris op pensioen ging gesteld worden en dat M. De Ilaerne. opperhoofd van het ar rondissement Turnhout, geroepen zon zijn. hem le vervangen. Dit feil bewaar heid zich. maar ziehier het koddigste der geschiedenis M. De IJ aerne is weerspannig, zegt men, cn wil zijnen broeder niet gehoor zamen; li ij vraagt om zijne loophaan ge rust in Turnhout te eindigen. Maar er zijn waarlijk wreedaardige inensclien als sommige driften hij hen ontwaak! zijn. Het lukt nu dat de kanunnik en zijne broedersin de klerikale!ij besloten heb ben een vlottend strandhout van de po litieke schipbreuken der rechter zijde Bureel: OixiuRdeslrant, 39. 10 centiemen «1 en regel. 95 eontiemeii «leii regel. Uneven en pakken moeten vrachtvrij toegezonden worden. 4 fr. 4-00 's jaars voor de .«stf;s«! 4-50 voor geheel België. Builenlandsche verzendingen T port daarboven EO eeutiecneii hel iiimtiner. Men schrijft in op alle de postbtireelen. DE TOEKOMST. IJZEREN-WEG. VERTREKUREN VAN IJPEREN NAAR Poperinghe-Hazebrouck. 6-30. - 12-05. - 3-57. - «-50 Poperinghe. 9-07. - 8-45. - 9-30. Kortrijk. 5-34. - 9-49. - 11-18. - 2-35. - 5-25. Roesela re. 7-50. - 12-23. - 6-43. Langemark-Oostende. 7-15. - 12-06. - 6-20.

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1875 | | pagina 1