Gazel te va:i arrondissement IJperen.
Hoe de geestelijken hun gedroegen
toen zij gansch meester waren.
Provincialen Raad van
WestTlaanderai.
j\r 675.
Zondag 28n Februari 1875.
Politiek. Stads-, Kunst- en Letternieuws. Verschil!ige Tijdingen, Markten.
Bekendmakingen.
Bericht aan onze abonnenteo.
Politieke berichten.
AANKONDIGINGEN
REKLAMEN
ABONNEMENT
Daar onze TOEKOMST altoos regel
matig tien Zaterdag van IJperen verzon
den wordt, verzoeken wij dezen die hun
nummer niet ontvangen, het ons dadelijk
te laten weten, opdat wij een einde stel
len aan dien staat van zaken.
De fransche Nationale Vergadering
heeft de artikels gestemd van liet ont
werp Wallon, eenen Senaat inrichtende.
De stemming der artikels heeft niet
zonder moeite plaats gehad, daar de
oppositie alles gedaan heeft om de stem
ming ervan te beletten of uil te stellen.
De Vergadering heeft een bijgevoegd
artikel gestemd, volgens welk de wel zal
uitgevaardigd worden nadat de constitu
tioneel wetten zullen gestemd zijn.
Hel is nu bijna zonder twijfel dat
Frankrijk morgen in bezit zal zijn eener
grondwet, die ofschoon nog onvolledig,
eene gouvernementsvorm bevat, die het
sinds zoo langen tijd verwacht.
Het zal dus uit dien voorloopigen
toestand komen, die het aan de vader
landsliefde en zelfsopoffering van al de
frakliën der republiekeinsche partij Ie
danken heeft.
Uit Madrid meldt de Gaceta dat de
nontius een zeer beleefden brief van den
paus aan den koning heeft gezonden.
Als een merkwaardig teeken des lijds
vermelden wij het volgenden voorstel,
dat door eenige leden van den gemeente
raad te Weenen is ingediend, en dat dus
in openbare discussie zal komen in de
hoofdstad van liet keizerlijk-koninklijke
apostolische rijk. 't Luidt woordelijk
aldus:
Overwegende, dat met het oog op
den drukkenden nood van het volk, die
zich van dag tot dag over ruimer kring
uitbreidt, jaarlijks hunnen weg naar
Rome vinden:
Overwegende dat deze miljoenen
meest aan de armere klassen onder
allerlei voorspiegelingen ontlokt wor
den;
Overwegende, dal juist die landen 't
meest onder deze belasting gehukt gaan,
die, wat verstandelijke ontwikkeling en
financieelen bloei betreft, bij andere
Landen achterslaan;
Overwegende, dat thans alle herder
lijke brieven der bisschoppen,in verband
met het jubeljaar, de geloovige tot dub
bele giften aansporen, en ook le Weenen
tal van busspn geplaatst zijn, lot inza
meling van giften voor den in nood ver
keerenden H. Vader:
«Overwegende eindelijk, dal al deze
miljoenen, die eene hoogst gewenschte
bijdrage zoude kunnen zijn tot verzach
ting van den nood en de armoede in het
binnenland, thans builen de grenzen van
het vaderland besteed worden, voor
doeleinden die niet zelden eene voor den
Staat vijandige strekking hebben;
Doen dr. Linderen consoorten, dat
deGemeenteraad besluite, aan de Staats
regering hel verzoek te richten, deze
onwettige bedelarij evenals elke an
dere zoowel in hel belang der hoofdstad
als van den Staat, zoo spoedig mogelijk
tegen te gaan en te beletten.
De dienstdoende bisschop van Posen,
M. Janiczewski, is in vrijheid gesteld.
Op bevel van don opper-voorzitter is
hij uit de provintie Posen, uit Oost-
West- Pruissen, uit Saksen en hel dis—
trikl Francfort gezet; hij is reeds over de
grenzen van die dist rikten geleid.
Uit Rome meldt men dat prins Hum-
bert een bezoek aan Garibaldi heeft
gebracht.
In gevolge een koninklijk besluit van
IS dezer, is de raad heden in buitenge-
wonc zitting bijeengeroepen om over le
gaan tot de kiezing van twee kandidaten
tot de plaats van raadsheer van het Hof
van Beroep van Gent.
Het Hof van Beroep had, met eenpa
righeid van stemmen, als eerste kandi
daat voorgedragen: M.Van Alleynnes, en
als tweede kandidaat: M. Ed. De Gottal;
beide rechters le Brugge.
Na lezing en goedkeuring van het
proces-verbaal der laatste zitting, wordt
er lezing gegevcts der aanvragen gedaan
tol het bekomen dier kandidaturen.
Slechts twee vragen zijn gedaan, le
welen door de heeren Van Alleynnes en
De Gottal, de kandidaten van het Hof
van Appel
Er wordt tol de stemming overgegaan.
S3 leden nemen er deel aan.
MM. Simon, prokureur te Gent, 40 sln.
Van Alle/mies 10
Schoilaert 2
Wille briefkens i
Zoo dus, den heer Simons, die geene
kandidatuur gevraagd had, en, wat meer
is. die eerste kandidaat is voor de tweede
plaats, te kiezen door den provincialen
raad van Oost-Vlaanderen, is hier als
eerste kandidaat gekozen.
Welke comedie
En welk is hel doel van die farce
Om te kunnen eenen liberaal van het
Hof van Beroep verwijderen.
De raad gaat daarna over tot de kiezing
van den tweeden kandidaat.
Wederom hel zelve comediespel!
HM iT~
Bureel: Dixuiudestraat, 39.
10 centiemen den regel.
25 centiemen den regel.
Brieven en pakken moeten vrachtvrij
toegezonden worden.
ci.aaio
fr. 4-90 's jaars voor de stad,
fr. 4-50 tooi» geheel België.
Builenlandsche verzendingen 't port daarboven.
10 centiemen liet nummer.
Men ch.'ijfl in op alle de poslbureelen.
DE TOEKOMST
IJZEREN-WEG.
VERTREKUREN VAN IJPEREN NAAR
Poperinghe-llazebrouck. 0-30. - 12-03. - 5-37.
- 0-50
Poperinghe. 9-07. - 8-43. - 9-30.
Kortrijk. 3-54. - 9-49. - 11-18. - 2-33. - 5-25.
Roeselare. 7-30. - 12-25. - (5-43.
Langemark-Ooslende. 7-15. - 12-06. - 6-20.
Vervolg en einde.
Nicolaas, bisschop van Kamerijk, den oorlog
Voerend legen Geraard van Sinl-Aubert, deed de
oogen uitsteken van al de lijfeigenen, inwoners
van Sinl-Aubert. (Recueil des historde
Fnance, t. XI, p. 499.j De geschiedenis
levert eene menigte voorbeelden op van niet min
afschuwelijke wreedheden door die kerkelijke
prinsen gepleegd, die zoo slecht de leering van
het Evangelie navolgden. (Chapeauville, Gesta
pontif. Leodiensium.) Vele van die pricsters-
krijgslie, zoekende listiglijk het verbod van Chris
tus dat verbiedt menschenbloed te vergieten, le
ontwijken, gebruiken eene knods in plaats van
degen, en sloegen hunne vijanden dood. (Scien
ce héroïque.)'L\]n ze de inrichters niet van onze
stokslagers?
De geestelijken hielden zich met niet minder
drift bezig met de jacht. Verscheidene burgerlijke
co canonische wetten verbieden aan de religieu-
sen zich aan dit vermaak, zoo weinig overeen
komstig met hunnen staat, over te leveren. Door
Cene capitularie van 789, verbood Karel-de-
^roote aan de abten en abdissen jachthonden,
Valken en klampvogels te voeden. Verschillige
kerkvergaderingen en de provinciale sijnode van
in 1503, verboden aan de bisschoppen
hunne jachthonden en jachtvogels mede le ne
men wanneei- zij hun bisdom gingen bezoeken.
Brantome verhaalt dat Frans I, koning van
Frankrijk', een concordaat met paus Leo X tee-
kende, om zijnen adeldom le kunnen beloonen
met hen abdijen en goederen der kloosters te
schenken; de koning zei dat hij liever die goede
ren aan de edelen gaf, dan het geniet er van te
laten aan monnikenonnuttige menschen
die tot niets dienden, dan om te drinken
en te eten, in de kroegen te zitten te spe
len, pezen voor kruisbogen te maken,
konijnen met fretnetten te vangen, op
'vinken te fluiten, ofte diep in het glas te
kijken.
Ziedaar, zegt hij, hunne oefeningen en nog
wel de onplichtigste. (Brantome, capitai-
ne frangaist. 2, p. 354.j Denkt gij, zegt
Maillard, de geestelijken van zijnen tijd aanspre
kend, dat Christus die voor ons geleden heeft,
op deze wereld gekomen is om zijn plezier, om
cardinaal, bisschop of abt te worden, eenige
beneficiën te verkrijgen en zich aan de slemperij
over tegeven? Nooit heeft Christus concubienen
gehad, nooit heeft hij verscheidene beneficiën
genoten, nooit heeft hij jachthonden noch
roofvogels onderhouden.
Het is zeer eenvoudig, dat, bij een zoo onge
bonden leven en zulke bedorven zeden, de gees
telijkheid zeer onwetend moest zijn. Ook, konden
de priesters bijna niet lezen, verstonden niet
Buitengewone zitting van 23 Februari 1875.
C0MED1ESPEL.
hetgeen zij lazen, en bij gevolg van hun onver
schilligheid en onbekwaamheid, gaven zij geen
onderwijs aan 't volk. Men zag ouderlingen, die
niets van de eerste grondslelsels van den gods
dienst kenden, zelfs niet de vaderons. Irotier,
bisschop van Poitiers, en Iribrade, bisschop van
Parys,geen eenen priester in hun bisdom vindend
die bekwaam was te onderwijzen, deden door
eenen paler kleine sermonen maken, die de
priesters aan het volk moesten voorlezen.
(Delaure, hist, de Paris, t. 1, p. 463.J
Men mag grootendeels de ongebondenheid en
de bedorvenheid, welke de schrijvers der midden
eeuwen aan de geestelijken verwijten, toeschrij
ven aan den ongeliuwden staat welken aan de
priesters door paus Gregorius VII voorschreven
werd. Men weel dat in de eerste eeuwen van het
christendom, de priesters en bisschoppen moch
ten trouwen, en dat het Evangelie zich stellig
verklaart tegen den ongehuvvden slaat (1 Tim.
IV, t. 3: 1 Corinth. IX, 5. VII, 2 en 9
Math. VIII, 14J; de apostelen, en eerste pries
ters en bisschoppen, namen eene vrouw, en
niemand vond er iets op te zeggen. Het ware
te wenschen, zegt Alvarus Delagius, bisschop
van Sylva in Portugaal, dat de geestelijken nooit
belofte van zuiverheid gedaan hadden, bijzonder
in Spanje, waar zij ruim zoo vele kinderen hebben
als de wereldlijken.
Moet men verwonderd zijn over de bedorven
heid der zeden der geestelijkheid in de midden
eeuw, wanneer men het pauselijk hof van Rome
er zelf het droevigste voorbeeld van ziet geven?
Sinl-Bernard heeft twee boeken geschreven tegen
de bedorvenheid dei' geestelijkheid van zijnen
lijd. In eene der verhandelingen getiteld: consi
derations ad Eugenium Pontificem,
geeft hij de beschrijving der bedorven zeden der
pauzen en bisschoppen, en in de andere, voor
titel dragend: Apologia ad Guillielmum
Abbatem, de schrikkelijke misdaden die in de
kloosters gepleegd werden.
Op het einde der i5" eeuw was die bedorven
heid der zeden der priesters tot tiaar hoogste
punt gestegen, en de godvruchtige schrijvers zijn
't accoord daarover. De hervorming alléén was
bekwaam de zeden der geestelijken te zuiveren;
langs alle kanten door de hervormers aangetast en
in het oog gehouden, trachtten zij dooreen meer
voorbeeldig leveu, de beschuldigingen hen toe
geworpen, le ontvluchten.
Ziedaar beminde lezers, eenige kleine staaltjes
uit de geschiedenis der geestelijkheid, die de
pretentie heeft van alléén bekwaam te zijn het
goede en het zedelijke aan de menschen te onder
richten.
Gij ziet wal leventje de geestelijken beleefden
in dien goeden ouden tijd, tot welken de
klerikalen verlangen onze bevolking terug te
brengen.
En, t zou nu nog een ander spel zijn, indien
zij konden onverlet de baas spelen en gansch
meester zijn