Stads Nieuws.
M. Schollaert, réchter te Gent, die
hoegenaamd niets gevraagd had, is tot
tweede kandidaat gekozen met 40 stem
men tegen 9 gegeven aan M. Yan
Aileynnes en I aan M. De Gottal.
Dus. dat de Lichten van den raad
plaatsen geven aan manhen die er niet
van willen.
Zal minister Lantsheeredit comediespel
durven bekrachten
Het gouvernement schijnt welbe
sloten, de zoo nuttige instellingen
der Koophandelkamers af te schaffen.
M. Woeste, de neophyte der rechter
zijde, zegt in zijn verslag, dat deze
Kamers thans geen nut meer
aanbieden, dat zij noch den handel
noch de nijverheid vertegenwoor
digen, dat hare beslissingen niets
anders weergeven dan de denkwijze
barer leden dat zij slechts par
tijdige vergaderingen zijn die niet in
hét algemeen welzijn handelen
dat «zij dikwijls eene politieke kleur
hebben aangedomen dat hare
adviezen niet gevolgd worden en
dat. overigens hare afschaffing ge-
vraag'd 'wordt door de grondbeginse
len eener gezonde decentralisatie.
De afschaffing der Koophandel-
kamers is gegrond op allerbeste
redenen Yan bestuurlijke vei'een-
voudigi'ngen besparing,maar waar-
om zou men bij die argumenten er
Aook geene andere kunnen voegen
van eenen 'anderen, aardzegt de
Bien public.
Wanneer wij de gerieven der ka-
tholijken tegen de Koophandelka
mers kort samen vatten; zoo vindon'
wij'ze allen in dit enkel '--oord':
De Koophandelkamers zi'n lihe-
raai
De centralisatie 1
Kan men wel iets aantreffen dat
minder van het centraal bestuur af
hangt dan de Koophandelkamers
BesparingSpaarzaamheid 1
Al de Koophandelkamers van Bel-
gie, te zamen, kosten nog geen
100,000 fr.
Alhoewel liet ministerie Malou
geen cent meer op zak heeft, de kle
rikale blaren zullen toch zeker nog
schaamte en eergevoel genoeg hebben
om niet te zeggen dat het op arme
100,000 fr. 'sjaars komt?
-Politiek!
Ha! bravo! hier zijn wij er. Hier
hébben wij den vinger in de gapende
en bloedende wonde. Het meerendeel
nijverige en handeldrijvende men-
schen zijn liberaal of, zijn zij het niet
geheel en al, zij kunnen toch niet
heulen met eene leer, die Spanje en
Italië' gebracht heeft waar zij waren
en deels nog zijn.
Daar en daar alleen staat hét
peerd gebonden.
Al de Koophandelkamers van het
land moeten dood, omdat de ant-
werpsche de vrijmaking der schelde
vierde en eèn standbeeld oprichtte
aan Leopold I, terwijl deze monark
door hét schuim der meeting op het
onbeschofste werd 'beledigd
En eens de Koophandelkamers af
geschaft, wat zal dan het gouverne
ment doen om inlichtingen in te
winnen?.
Het...zal de florissante tijd worden
der commissien, afhangende van het
gouvernement, terwijl het.gouverne-
ïifént ze beneemt.
"Commissien van ci, commissien van
la... ziedaar de, luilekker-eeuw eener
ongehoorde centralisatie, die zal op
dagen.
Wij zullen niet langer van onze
zuiderbuiren jaloerscli moeten zijn
en Brussel de natuurlijke zetel
van dit legioen commissien zal al
langs om meer le coeur et le cerveau
van Belgie worden, zoo als*Parijs dit
voor Frankrijk zoolang geweest is.
DekatholiekeKerk-bezat in Frankrijk,
op het oogenhlik dat de revolutie van
1789 uilbrak. op eene bevolking van 24
miljoen inwoners, lob artsbisdommen
en bisdommen. (500 kollcgien en edele
kapilels, 40.000 pastorijen en hulppas
torijen, meer dan 800 abdijen voor man
nen en 500 voor vrouwen, bevolkt rriét
52.000 kloosterlingen en nonnen.
De inkomsten der kerkelijke grond-
goederen bedroegen volgens matige
schattingen 70 miljoen ponden en dé
geestelijkheid iigte nog bovendien 80
miljoen bij middel der tienden; wat haar
inkomen té,samen genomen op f50 mil
joen ponden bracht. In den nacht van 4
Augusti 1789 werden al de geestelijke
goederen bij het. staatsdomein gevoegd,
en de Staal nam de last op zich in de
behoeften van den eeredienst te voorzien.
Het eerste krediet van hel budget was
maar 1.200.000 frs; Napoleon, in 1815,
bracht bet op 17 milijoen. Hel budget
voor 1875. in Frankrijk, bevat een kre
diet. van 53.491.195 frs. de departemen
ten voegen er nog 500.000 frs. bij en de
gerrieetvletoeiagen bedragen 38 miljoen;
hierbij zijn niet gevoegd de inkomsten
der kerkfabrieken, de bezeilen, de fon-
dalien. enz'. Wat zeker is. dal is dat. de
inkomsten der katholieke'geestelijkheid
heden hooger beloopen dan zij waren
voor de revolutie van 1789.
Men moet bekennen dat de geestelijk
heid zich aan eene ongeloofélijke werk
zaamheid overgeleverd heeft, om in min
dan 80 jaren m;' r rijkdommen le verga-
gad .ren da zij inde uw en 'opeenge
stapeld luid. binst bare aimaeht..
Frankrijk heeft thans liet geluk eene
bevolking van (54.274 monikken en non
nen te bezitten, die gelijk
nood behoe\én te vreezen
Voegen wij er bij dal de kloosters in
men ziet geen
Belgie nog oorspoediger zijn dan deze
van Frankrijk en 'zoo de goede God
yoorlgaet luinne werken te zegenen,
de helft van Belgie er zal aan loebehoo-
rcn. eer wij 50 jaer verder zijn.
De religie wordt vervolgd! schreeu
wen nog dagelijks de ondankbaren in de
klerikale gazetten, 't Is de weelde die
verblindt:
O eerloos en zedeloos Nieuwsbladje,
liegen en bedriegen, lasteren en schim
pen is en blijft altijd uw walgelijk en
verderfelijk ambacht! Daarom draagt gij
altijd in IJ per en in Popéringlïe. in
Worvick en in Passchendacle, in Walou
en in Rousbrugge. in Proven in llenin-
glu lst én in Roéselarc immers in geheel
het arrondissement den naam van eere
ioos en zedeloos Mieuwsblad.
Dé religie vernietigen, hel ongeloof en
de kelteryen verspreiden, den Paus, de
Bisschoppen en de priesters doen bespol-
ten, al wal treffelijk en eerlijk is belaste
ren en beschimpen, dit is uwe eerlooze
zending: daarom leeft gij alleen en
daarom zij! gij betaald! ÏJverachtige,'
verdienstelijke, eerlijke en treffelijke
personen versmaden, doch bijzonderlijk
achtbare liberale burgers in hunnen wel
verdienden goede faam aanranden, zie
daar de lekkere spijs die gij uwe arme
lezers opdischt, ziedaar bet walgelijk
voedsel welk uwe lasterende en eerschen
dende korrespondenten wekelijks toe
zenden. Doeh welk is de oorsprong van
die lastertaal, wélke wekelijks naar uwen
vuilpot komt toegestroomd? De bron van
dien walgelijken vloed van eerschendin
gen, schimpingen en lasteringen is te
vinden in eenen gezworen baat legen al
wat liberaal en eerlijk is. en ook dikwijls
in eene verkankerde opinie, in eene nij
dige afgunstigheid die hel hert van die
snoode séhnjvelaars opknaagt.
Hoor, Nieuwsbladje! uwe ongelukki
ge lezers de zuiverheid \an hun geloof
en zeden doen verliezen, dat is gemakke
lijk, maar een eerlijk,deftig,godsdienstig
inensch overtuigen meluwe smaadredens
en spotternijen, met uwe eerschendende,
artikels en korrespondenliën, dit zal u
wat mocijelijker vallen: gij zult tot uw
doelwit nooit geraken. Integendeel, hoe
meer de eerlijke burgers, de goedbel'aam-
de farniliën, de treffelijke jongelingen en
dochters door uwen vuilpul getrokken
en gesleept zijn, hoe meer eikendeen
achting en genegenheid voor uwe uilver
koren slechtoffers zal loonei); want het
is gekend overal dat uw slieleken is lie
gen en lasteren, o Nieuwsbladjemaar
lel wel op, want lasteren en liegen is een
gevaarlijk ainbach- en zoo dit wapen niet
kunstig gehandeld wordt, kwetst het
dikwijls de hand welke dit gevaarlijk
werktuig onvoorziglig behandelt.
Lel dus op, schrijvers van 't Nieuws
bladje!
5. Lebbe, A., 25 20 20 20 20 105.
6. Dnmon, A., 20 25 20 15 20 400.
BURGERSTAND
Huwelijken.
Sterfgevallen.
7 o C
i v
IJperen, 27 Februari '1875.
franseb Toouccl. - Dinsdag aan
staande hebben wij in ons stadstheater eene
buitengewone vertooning, gegeven dooi- het The
ater van Roubaix.
De avond zal bestaan uit vier verschilige stuk
ken weike allen even éeer aantrekkelijk zijn.
Dez 'Ive zijn: 1" Les Suites dTin premier lil; 2°
M. Boude; 5" Un Tigre du 'o ngaie; 4" Geudre et
beau-père.
Bij hel onder pers leggen vernemen wij dat de
permissie om te komen spelen niet toegestaan is.
Wij kennen de reden niet.
Sr©as=e. Vindt men niet dat onzafoiré van
jaar tot jaer vermindert. Wanneer mui thans
onze schoone en groote Markt beziel, mén zou
waarlijk mede.ijden hebben voor het klem e,n
arme uitzicht dal dezelve oplevert.
De Kattedag, zijnde woensdag laatst, een dag
wanneer er a.toos veel volk onze slad bezoekt,
was hél zoo doodse!) en stil als op andere dagen.
Ons dunkens, om deze dag veel volk naar onze
stad Ir lokken, zou er moeten hei een of ander
h. rinoerings-feest ingericht zijn. Dooi'dit mid
del zou ui u misschien komen lot eene herinrich
ting van onze voorledens zoo bloeiende Kulte-
féest.
Bnrgerwacht. - Uitslag der 14"
Schieting van liet wi-ntersaizoen der maatschappij
Cijbrischutiers', (21 Februari 1875)
1. Ligy, F., 25 20 25 20 25 4 15.
2. Pool, H., 25 20 25 25 20 415.
5. Rernier, II., 20 25 15 20 25 105.
4. Ligy, A., 20 20 25 20 20 405.
Vergracht L., 100 Iweins A., 95; Smeysters
E., 95, en Iweins J., 95.
Eesse charge
Hebt gij die charge gezien te carnaval,
Djoos?... Dat was keer fijn genepen, ênê?
'T was dien ezel en die mestkarre dat gij
zeggen wikt, Karei?
Ja juiste, Djoos, wal zegt-je er van, hè!
Wie was dan die mestraper, Karei?
O! mestraper, mestraper, ga zeere!
fie ja, die mestraper, die mest raepte en
smeet op dien eter daer. Wie was dal?
Hel was een van uit de drukkerij van het
Nieuwsbladen hij was...
Ha! ja, Karei, 'k héb het wég, bij verbeelde
zijn stijleke! En hij heeft er een handje van!
Hoe zijn stijlelje, Djoos?
He ja, Karei, wal doet hij anders als de
clericaie vuiligheid vangen, die andere hem zen
den en alles bekladden, 't verbevensle 't beste!
Ga zeere, Djoos!
Ja, Karei, 'k en versta ze ik niet anders,
die charge, wêe!
Wij verhemen dat de suikerfabriek van Snaas-
kerke voor 1875 den zelfden prijs zai betalen
voor de beetrapen als hel voorgaande jaar, 't is
te zeggen, 22 fr. het duizend kilogrammen. In
wederkeeriug za! zij 20 per cent mergstof leveren
aan den prijs van -17 fr.
Mr«n Melin en O, van Sle Kruis-bij-Brugge,
bieden dezelfde voorwaarden aan.
j i ij hopen dat deze voordeejige prijzenveel
zullen bijbrengen om de winstgevenden kweek
der suikerbeetwortels meer en meer uit le brei
den
Van den 19" tot Sn 2li" Februari 1875.
GEBOORTEN
Mannelijk geslacht 5)
Vrouwelijk 5) te zami'n> 10.
Swekels Leopoldus, Zonder beroep en Calharina
Rolfiaen, winkelierster.
Petrus lalon, 08 jaren, werkman, echtgenoot
van Maria Degroote, Meerierisfraat. Joanna
Vandaele, 8(i jaren, zonder beroep, weduwe van
Anselmns Ramont, Bakkerstraat. Rosalia Ta-
hon, 59 jaren, naaister, echtgenote van Jacobus
Leopoldus, Sl Pielers nevens YperSlephauta
Vanoverschelde, 38 jaren, kantènwérkster, echt
genqte van Petrus Wuliems, M« eneiistraat.
Liidovicns Smagghe, 50 jaren, goudsmid, ong^
huwd, Groote Markt. Antonia Rubereclit, j;a
jaren, kantenwerkster, weduwe van Henricus
Alleman, Boliingstraat.
Kinderen beneden Mannelijk geslacht 4)
de 7 jaren Vrouwelijk idem ]j'J-
25 Februari 18/5,
E»c politieke Isieciit.
Als men het geweld aanziet waarmede orze 'I
hedendaagsche apostels Christi hel volk tot den
biechtstoel roepen om de kaltiolijke zonden te
'vergeven en de liberale zonden te behouden, men
moet bekennen dat de biecht geen II. Sakrament
meer is, maar enkelijk, gelijk veel andere geloofs
punten, een instrument van politiek geworden is.
Inderdaad hoe meer die apostels zoeken hunne
politieke driften te verzaden hoe meer zij de
mogelijkheid zien van meester te worden over het
burgerlijk gezag of van hun reeds bekomen mees
terschap te versterken, hoc me r zij hunne biecht
stoelen in beweging stellen om, door de hoet-
veerdige onderwerping der dupen, des le beter
tot hun doel te geraken, zonder zich te hekom
meren met de onlusten welke dusdanige manifes
tatie onder de klaarziende burgers verwekt.
In de twalf eerste eeuwen na de komst van
Christus was. de biecht maar weinig in gebruik,
en ook had men nergens geenè politieke onlusten
ten haren opzichte te betreuren als min niet te
hu elite ging dit was geen zonde, iedereen geloofde
en deed daarvan wal hij wilde, en was in zijne
manier van zien gerust gelatenen door niemand
getergd. Gedurende die twaalf honderd jaren 481
pauzen hadden elkander op den stoel van Petrus
opgevolgd zonder het gedacht te hebben van de
biecht als gi loofspnni te doen verklaren of door
eene wel verplichtend te maken, en wanneer in
het begin der 15° eeuw pl.15), 't is te zeggen
over ruim fiOO jaren, de paus liinocentius lil de
eerste dit gedacht kreeg en de oorbiecht door het
4«
concilie van Lalianen als geloofspunt deed
uitroepen met verplichting van ten minste eens
's jaars 'te biechten, men was nog altijd buiten
kritiek als min van ebt H. Sakrament geen grooler
gebruik markte.
Maar nu is het anders. Naar mate de priesters
de religie van onzen ooimoedigen Zaligmaker
hebben doen dienen ais (rap om de wn/etdsclie
troonen te bi klimmen, en zich hoven de koningen
Ie Stellen, is men op hit punt der biecht van
langs om stienger geworden, alsof dit gebod der
H. Kerk van 1215 tol heden niet altijd hetzelfde
zoude zijn. Al wie nu maae eens 's jaars zich tot
den biechtstoel begeeft, Y zij op zijne parochie,
't zij bij een vreemden pater, is gerekend voor
een flauwen christen, voor een mensch die zich
niet giern onderwerpt aan hel gezag der II.
Kerk, die onverschillig is aan de religie en e,erder
liberaal dan kathol ijk' is.
Ten tijde van paus Innocehtius III men was van
gevoelen dat de oorbiecht de beste middel moest
zijn om het volk lot onderwerping te brengen en
onder de voeten le houden, en men heeft sedert
dien van meer tot meer de ondervinding gehad
dat niets de dominatie en het despotismus van
Rome beter kan verzekeren dan de uitbreidingen
de vermenigvuldiging van dien middel onder de
eenvoudige en on wetende menschen. 'T is daarvoor
dat men nu niet alleenlijk van den paassclien,
maar van al de hoogdagen en biddagen biecllt-
dagen gemaakt heeften de gi loovigen aan
wakkert om maandelijks of zelfs wekelijks op het
bankje van hortveerriighrid le gaan knielen. 'T is
daarvoor ook dat men alle slach van nieuwe kerk
feesten broederschappen en octaven inricht
waaraan men groote aflaten hecht, om voor
wendsels le vinden lol de biecht en dal men alle
4 of 5 jaar jnbilè'en verleent, 't geen eertijds maar
alle 50 jaren en later alle 25 jaren plaats had,
om eene geheide gemeente of eene geheele stad
tot den biechtstoel te trekken en bet volk van
meer tot meer Ie gewennen aan de nedeikruiping
voor de voeten der geestelijkheid die hierin eene
groote prestige zoekt te vinden zoowel onder
het politiek als onder hut godsdienstig opzicht. 1
Men heeft gezien in de laatste jubilé met welk
geweld en met welke hoogmoedige verwaandheid
onze geestelijke oppei burgers, door middel vau
de biecht en het willekeurig gebruik der absolutie,
getracht nebben onze liberale Philharmonic
die hun in den weg staat, te doen vallen, om hun
grootmeesterschap inPoperinghe nog te versterEen;
maar hunne onmachtige en mislukte pogingen,
zonder de minste schade toe te brengen aan dit
bloeiend genootschap, hebben enkelijk aan de
klaarziende menschen de overtuiging gegeven dat
de biecht in hunne handen rnet anders is dan een
comediespel en een politiek instrument.
AcSBI jlilsSCliS'lJ VCli'S.
Voor zoo lang dal gy oils de eer niet gedaan
hebt te schrijven, gij z,jl waarlijk welsprekend
geworden wij zijn verwonderd en welen inder
daad niet in welke hoeken gij alle uwe schoone
woorden putgij mod ci ne bijzondere diclion-
naire bezitten die een onder niet heeft, en daarbij
nog door dui H. Geest verlicht zijn, om zoo eene
edele taal le kunnen sprikn .'Gok 'l en is niet te
vei wonderen als men dagelijks in betrekkingen is
met alle de eerbiedweerdige zielverkoopers, ik
wil zéggen zielbestierders, de eerlijke burgers, de
godvteezende familien, de treffelijke jongelingen
en daarbij nog de godviuchlige dochters welke
gij zoo schoon met uwen evangelies tok weet te
In leiden gij moet zekerlijk hiertoe iets bezitten
dat bovcnnaletiilijk is, om uwe zedelijke zending
wel te vervullen. Wij kounen u riiet genoeg aan-*