Stads Nieuws. M. Schollaert, réchter te Gent, die hoegenaamd niets gevraagd had, is tot tweede kandidaat gekozen met 40 stem men tegen 9 gegeven aan M. Yan Aileynnes en I aan M. De Gottal. Dus. dat de Lichten van den raad plaatsen geven aan manhen die er niet van willen. Zal minister Lantsheeredit comediespel durven bekrachten Het gouvernement schijnt welbe sloten, de zoo nuttige instellingen der Koophandelkamers af te schaffen. M. Woeste, de neophyte der rechter zijde, zegt in zijn verslag, dat deze Kamers thans geen nut meer aanbieden, dat zij noch den handel noch de nijverheid vertegenwoor digen, dat hare beslissingen niets anders weergeven dan de denkwijze barer leden dat zij slechts par tijdige vergaderingen zijn die niet in hét algemeen welzijn handelen dat «zij dikwijls eene politieke kleur hebben aangedomen dat hare adviezen niet gevolgd worden en dat. overigens hare afschaffing ge- vraag'd 'wordt door de grondbeginse len eener gezonde decentralisatie. De afschaffing der Koophandel- kamers is gegrond op allerbeste redenen Yan bestuurlijke vei'een- voudigi'ngen besparing,maar waar- om zou men bij die argumenten er Aook geene andere kunnen voegen van eenen 'anderen, aardzegt de Bien public. Wanneer wij de gerieven der ka- tholijken tegen de Koophandelka mers kort samen vatten; zoo vindon' wij'ze allen in dit enkel '--oord': De Koophandelkamers zi'n lihe- raai De centralisatie 1 Kan men wel iets aantreffen dat minder van het centraal bestuur af hangt dan de Koophandelkamers BesparingSpaarzaamheid 1 Al de Koophandelkamers van Bel- gie, te zamen, kosten nog geen 100,000 fr. Alhoewel liet ministerie Malou geen cent meer op zak heeft, de kle rikale blaren zullen toch zeker nog schaamte en eergevoel genoeg hebben om niet te zeggen dat het op arme 100,000 fr. 'sjaars komt? -Politiek! Ha! bravo! hier zijn wij er. Hier hébben wij den vinger in de gapende en bloedende wonde. Het meerendeel nijverige en handeldrijvende men- schen zijn liberaal of, zijn zij het niet geheel en al, zij kunnen toch niet heulen met eene leer, die Spanje en Italië' gebracht heeft waar zij waren en deels nog zijn. Daar en daar alleen staat hét peerd gebonden. Al de Koophandelkamers van het land moeten dood, omdat de ant- werpsche de vrijmaking der schelde vierde en eèn standbeeld oprichtte aan Leopold I, terwijl deze monark door hét schuim der meeting op het onbeschofste werd 'beledigd En eens de Koophandelkamers af geschaft, wat zal dan het gouverne ment doen om inlichtingen in te winnen?. Het...zal de florissante tijd worden der commissien, afhangende van het gouvernement, terwijl het.gouverne- ïifént ze beneemt. "Commissien van ci, commissien van la... ziedaar de, luilekker-eeuw eener ongehoorde centralisatie, die zal op dagen. Wij zullen niet langer van onze zuiderbuiren jaloerscli moeten zijn en Brussel de natuurlijke zetel van dit legioen commissien zal al langs om meer le coeur et le cerveau van Belgie worden, zoo als*Parijs dit voor Frankrijk zoolang geweest is. DekatholiekeKerk-bezat in Frankrijk, op het oogenhlik dat de revolutie van 1789 uilbrak. op eene bevolking van 24 miljoen inwoners, lob artsbisdommen en bisdommen. (500 kollcgien en edele kapilels, 40.000 pastorijen en hulppas torijen, meer dan 800 abdijen voor man nen en 500 voor vrouwen, bevolkt rriét 52.000 kloosterlingen en nonnen. De inkomsten der kerkelijke grond- goederen bedroegen volgens matige schattingen 70 miljoen ponden en dé geestelijkheid iigte nog bovendien 80 miljoen bij middel der tienden; wat haar inkomen té,samen genomen op f50 mil joen ponden bracht. In den nacht van 4 Augusti 1789 werden al de geestelijke goederen bij het. staatsdomein gevoegd, en de Staal nam de last op zich in de behoeften van den eeredienst te voorzien. Het eerste krediet van hel budget was maar 1.200.000 frs; Napoleon, in 1815, bracht bet op 17 milijoen. Hel budget voor 1875. in Frankrijk, bevat een kre diet. van 53.491.195 frs. de departemen ten voegen er nog 500.000 frs. bij en de gerrieetvletoeiagen bedragen 38 miljoen; hierbij zijn niet gevoegd de inkomsten der kerkfabrieken, de bezeilen, de fon- dalien. enz'. Wat zeker is. dal is dat. de inkomsten der katholieke'geestelijkheid heden hooger beloopen dan zij waren voor de revolutie van 1789. Men moet bekennen dat de geestelijk heid zich aan eene ongeloofélijke werk zaamheid overgeleverd heeft, om in min dan 80 jaren m;' r rijkdommen le verga- gad .ren da zij inde uw en 'opeenge stapeld luid. binst bare aimaeht.. Frankrijk heeft thans liet geluk eene bevolking van (54.274 monikken en non nen te bezitten, die gelijk nood behoe\én te vreezen Voegen wij er bij dal de kloosters in men ziet geen Belgie nog oorspoediger zijn dan deze van Frankrijk en 'zoo de goede God yoorlgaet luinne werken te zegenen, de helft van Belgie er zal aan loebehoo- rcn. eer wij 50 jaer verder zijn. De religie wordt vervolgd! schreeu wen nog dagelijks de ondankbaren in de klerikale gazetten, 't Is de weelde die verblindt: O eerloos en zedeloos Nieuwsbladje, liegen en bedriegen, lasteren en schim pen is en blijft altijd uw walgelijk en verderfelijk ambacht! Daarom draagt gij altijd in IJ per en in Popéringlïe. in Worvick en in Passchendacle, in Walou en in Rousbrugge. in Proven in llenin- glu lst én in Roéselarc immers in geheel het arrondissement den naam van eere ioos en zedeloos Mieuwsblad. Dé religie vernietigen, hel ongeloof en de kelteryen verspreiden, den Paus, de Bisschoppen en de priesters doen bespol- ten, al wal treffelijk en eerlijk is belaste ren en beschimpen, dit is uwe eerlooze zending: daarom leeft gij alleen en daarom zij! gij betaald! ÏJverachtige,' verdienstelijke, eerlijke en treffelijke personen versmaden, doch bijzonderlijk achtbare liberale burgers in hunnen wel verdienden goede faam aanranden, zie daar de lekkere spijs die gij uwe arme lezers opdischt, ziedaar bet walgelijk voedsel welk uwe lasterende en eerschen dende korrespondenten wekelijks toe zenden. Doeh welk is de oorsprong van die lastertaal, wélke wekelijks naar uwen vuilpot komt toegestroomd? De bron van dien walgelijken vloed van eerschendin gen, schimpingen en lasteringen is te vinden in eenen gezworen baat legen al wat liberaal en eerlijk is. en ook dikwijls in eene verkankerde opinie, in eene nij dige afgunstigheid die hel hert van die snoode séhnjvelaars opknaagt. Hoor, Nieuwsbladje! uwe ongelukki ge lezers de zuiverheid \an hun geloof en zeden doen verliezen, dat is gemakke lijk, maar een eerlijk,deftig,godsdienstig inensch overtuigen meluwe smaadredens en spotternijen, met uwe eerschendende, artikels en korrespondenliën, dit zal u wat mocijelijker vallen: gij zult tot uw doelwit nooit geraken. Integendeel, hoe meer de eerlijke burgers, de goedbel'aam- de farniliën, de treffelijke jongelingen en dochters door uwen vuilpul getrokken en gesleept zijn, hoe meer eikendeen achting en genegenheid voor uwe uilver koren slechtoffers zal loonei); want het is gekend overal dat uw slieleken is lie gen en lasteren, o Nieuwsbladjemaar lel wel op, want lasteren en liegen is een gevaarlijk ainbach- en zoo dit wapen niet kunstig gehandeld wordt, kwetst het dikwijls de hand welke dit gevaarlijk werktuig onvoorziglig behandelt. Lel dus op, schrijvers van 't Nieuws bladje! 5. Lebbe, A., 25 20 20 20 20 105. 6. Dnmon, A., 20 25 20 15 20 400. BURGERSTAND Huwelijken. Sterfgevallen. 7 o C i v IJperen, 27 Februari '1875. franseb Toouccl. - Dinsdag aan staande hebben wij in ons stadstheater eene buitengewone vertooning, gegeven dooi- het The ater van Roubaix. De avond zal bestaan uit vier verschilige stuk ken weike allen even éeer aantrekkelijk zijn. Dez 'Ive zijn: 1" Les Suites dTin premier lil; 2° M. Boude; 5" Un Tigre du 'o ngaie; 4" Geudre et beau-père. Bij hel onder pers leggen vernemen wij dat de permissie om te komen spelen niet toegestaan is. Wij kennen de reden niet. Sr©as=e. Vindt men niet dat onzafoiré van jaar tot jaer vermindert. Wanneer mui thans onze schoone en groote Markt beziel, mén zou waarlijk mede.ijden hebben voor het klem e,n arme uitzicht dal dezelve oplevert. De Kattedag, zijnde woensdag laatst, een dag wanneer er a.toos veel volk onze slad bezoekt, was hél zoo doodse!) en stil als op andere dagen. Ons dunkens, om deze dag veel volk naar onze stad Ir lokken, zou er moeten hei een of ander h. rinoerings-feest ingericht zijn. Dooi'dit mid del zou ui u misschien komen lot eene herinrich ting van onze voorledens zoo bloeiende Kulte- féest. Bnrgerwacht. - Uitslag der 14" Schieting van liet wi-ntersaizoen der maatschappij Cijbrischutiers', (21 Februari 1875) 1. Ligy, F., 25 20 25 20 25 4 15. 2. Pool, H., 25 20 25 25 20 415. 5. Rernier, II., 20 25 15 20 25 105. 4. Ligy, A., 20 20 25 20 20 405. Vergracht L., 100 Iweins A., 95; Smeysters E., 95, en Iweins J., 95. Eesse charge Hebt gij die charge gezien te carnaval, Djoos?... Dat was keer fijn genepen, ênê? 'T was dien ezel en die mestkarre dat gij zeggen wikt, Karei? Ja juiste, Djoos, wal zegt-je er van, hè! Wie was dan die mestraper, Karei? O! mestraper, mestraper, ga zeere! fie ja, die mestraper, die mest raepte en smeet op dien eter daer. Wie was dal? Hel was een van uit de drukkerij van het Nieuwsbladen hij was... Ha! ja, Karei, 'k héb het wég, bij verbeelde zijn stijleke! En hij heeft er een handje van! Hoe zijn stijlelje, Djoos? He ja, Karei, wal doet hij anders als de clericaie vuiligheid vangen, die andere hem zen den en alles bekladden, 't verbevensle 't beste! Ga zeere, Djoos! Ja, Karei, 'k en versta ze ik niet anders, die charge, wêe! Wij verhemen dat de suikerfabriek van Snaas- kerke voor 1875 den zelfden prijs zai betalen voor de beetrapen als hel voorgaande jaar, 't is te zeggen, 22 fr. het duizend kilogrammen. In wederkeeriug za! zij 20 per cent mergstof leveren aan den prijs van -17 fr. Mr«n Melin en O, van Sle Kruis-bij-Brugge, bieden dezelfde voorwaarden aan. j i ij hopen dat deze voordeejige prijzenveel zullen bijbrengen om de winstgevenden kweek der suikerbeetwortels meer en meer uit le brei den Van den 19" tot Sn 2li" Februari 1875. GEBOORTEN Mannelijk geslacht 5) Vrouwelijk 5) te zami'n> 10. Swekels Leopoldus, Zonder beroep en Calharina Rolfiaen, winkelierster. Petrus lalon, 08 jaren, werkman, echtgenoot van Maria Degroote, Meerierisfraat. Joanna Vandaele, 8(i jaren, zonder beroep, weduwe van Anselmns Ramont, Bakkerstraat. Rosalia Ta- hon, 59 jaren, naaister, echtgenote van Jacobus Leopoldus, Sl Pielers nevens YperSlephauta Vanoverschelde, 38 jaren, kantènwérkster, echt genqte van Petrus Wuliems, M« eneiistraat. Liidovicns Smagghe, 50 jaren, goudsmid, ong^ huwd, Groote Markt. Antonia Rubereclit, j;a jaren, kantenwerkster, weduwe van Henricus Alleman, Boliingstraat. Kinderen beneden Mannelijk geslacht 4) de 7 jaren Vrouwelijk idem ]j'J- 25 Februari 18/5, E»c politieke Isieciit. Als men het geweld aanziet waarmede orze 'I hedendaagsche apostels Christi hel volk tot den biechtstoel roepen om de kaltiolijke zonden te 'vergeven en de liberale zonden te behouden, men moet bekennen dat de biecht geen II. Sakrament meer is, maar enkelijk, gelijk veel andere geloofs punten, een instrument van politiek geworden is. Inderdaad hoe meer die apostels zoeken hunne politieke driften te verzaden hoe meer zij de mogelijkheid zien van meester te worden over het burgerlijk gezag of van hun reeds bekomen mees terschap te versterken, hoc me r zij hunne biecht stoelen in beweging stellen om, door de hoet- veerdige onderwerping der dupen, des le beter tot hun doel te geraken, zonder zich te hekom meren met de onlusten welke dusdanige manifes tatie onder de klaarziende burgers verwekt. In de twalf eerste eeuwen na de komst van Christus was. de biecht maar weinig in gebruik, en ook had men nergens geenè politieke onlusten ten haren opzichte te betreuren als min niet te hu elite ging dit was geen zonde, iedereen geloofde en deed daarvan wal hij wilde, en was in zijne manier van zien gerust gelatenen door niemand getergd. Gedurende die twaalf honderd jaren 481 pauzen hadden elkander op den stoel van Petrus opgevolgd zonder het gedacht te hebben van de biecht als gi loofspnni te doen verklaren of door eene wel verplichtend te maken, en wanneer in het begin der 15° eeuw pl.15), 't is te zeggen over ruim fiOO jaren, de paus liinocentius lil de eerste dit gedacht kreeg en de oorbiecht door het 4« concilie van Lalianen als geloofspunt deed uitroepen met verplichting van ten minste eens 's jaars 'te biechten, men was nog altijd buiten kritiek als min van ebt H. Sakrament geen grooler gebruik markte. Maar nu is het anders. Naar mate de priesters de religie van onzen ooimoedigen Zaligmaker hebben doen dienen ais (rap om de wn/etdsclie troonen te bi klimmen, en zich hoven de koningen Ie Stellen, is men op hit punt der biecht van langs om stienger geworden, alsof dit gebod der H. Kerk van 1215 tol heden niet altijd hetzelfde zoude zijn. Al wie nu maae eens 's jaars zich tot den biechtstoel begeeft, Y zij op zijne parochie, 't zij bij een vreemden pater, is gerekend voor een flauwen christen, voor een mensch die zich niet giern onderwerpt aan hel gezag der II. Kerk, die onverschillig is aan de religie en e,erder liberaal dan kathol ijk' is. Ten tijde van paus Innocehtius III men was van gevoelen dat de oorbiecht de beste middel moest zijn om het volk lot onderwerping te brengen en onder de voeten le houden, en men heeft sedert dien van meer tot meer de ondervinding gehad dat niets de dominatie en het despotismus van Rome beter kan verzekeren dan de uitbreidingen de vermenigvuldiging van dien middel onder de eenvoudige en on wetende menschen. 'T is daarvoor dat men nu niet alleenlijk van den paassclien, maar van al de hoogdagen en biddagen biecllt- dagen gemaakt heeften de gi loovigen aan wakkert om maandelijks of zelfs wekelijks op het bankje van hortveerriighrid le gaan knielen. 'T is daarvoor ook dat men alle slach van nieuwe kerk feesten broederschappen en octaven inricht waaraan men groote aflaten hecht, om voor wendsels le vinden lol de biecht en dal men alle 4 of 5 jaar jnbilè'en verleent, 't geen eertijds maar alle 50 jaren en later alle 25 jaren plaats had, om eene geheide gemeente of eene geheele stad tot den biechtstoel te trekken en bet volk van meer tot meer Ie gewennen aan de nedeikruiping voor de voeten der geestelijkheid die hierin eene groote prestige zoekt te vinden zoowel onder het politiek als onder hut godsdienstig opzicht. 1 Men heeft gezien in de laatste jubilé met welk geweld en met welke hoogmoedige verwaandheid onze geestelijke oppei burgers, door middel vau de biecht en het willekeurig gebruik der absolutie, getracht nebben onze liberale Philharmonic die hun in den weg staat, te doen vallen, om hun grootmeesterschap inPoperinghe nog te versterEen; maar hunne onmachtige en mislukte pogingen, zonder de minste schade toe te brengen aan dit bloeiend genootschap, hebben enkelijk aan de klaarziende menschen de overtuiging gegeven dat de biecht in hunne handen rnet anders is dan een comediespel en een politiek instrument. AcSBI jlilsSCliS'lJ VCli'S. Voor zoo lang dal gy oils de eer niet gedaan hebt te schrijven, gij z,jl waarlijk welsprekend geworden wij zijn verwonderd en welen inder daad niet in welke hoeken gij alle uwe schoone woorden putgij mod ci ne bijzondere diclion- naire bezitten die een onder niet heeft, en daarbij nog door dui H. Geest verlicht zijn, om zoo eene edele taal le kunnen sprikn .'Gok 'l en is niet te vei wonderen als men dagelijks in betrekkingen is met alle de eerbiedweerdige zielverkoopers, ik wil zéggen zielbestierders, de eerlijke burgers, de godvteezende familien, de treffelijke jongelingen en daarbij nog de godviuchlige dochters welke gij zoo schoon met uwen evangelies tok weet te In leiden gij moet zekerlijk hiertoe iets bezitten dat bovcnnaletiilijk is, om uwe zedelijke zending wel te vervullen. Wij kounen u riiet genoeg aan-*

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1875 | | pagina 2