POPERINGHE.
Stads Nieuws.
Briefwisseling der Toekomst.
de encycliek en de sijllabus ten vol
len goedkeurt.
Die zelfde professor heeft nu eene
naamlooze maatschappij gesticht, om
het volk te kritiniseren of zooals M.
De Decker zegde, om er domkoppen
van te maken
Het feit is officiei, de statuten zijn
in den Monileur verschenen. De maat
schappij draagt tot titel: IS'aamlooze
Maatschappij van St. Pieteitot het
uilgeven van katholieke dagbladen en
en vlugschriften in lielgie. Het kapi
taal is van 356,000 fr. (het is niet
veel)! de duur is van 20 jaar.
Zijn bestuurders benoemd voor zes
jaren; MM. A. Perin, graaf de Vil-
lermont, Gregoire Bolle, Hendrik
en Jules Desclée. Zijn commisarissen
benoemd MM. graaf Georges de Ne-
donctel en graaf Albert de Robiano,
Leo Collinet, advokaat en Th. Pety
de Thosée volksvertegenwoordiger.
De bestuurders ontvangen 40 p. h.
van de winsten en als er geene zijn,
wat zeer waarschijnlijk is, zal men
tien duizend frank voor hen van het
kapitaal nemen. Niets voor niets. Zy
zullen zelf 20 frank trekken telken
male als zij ergens moeten naartoe
gaan,
Allonburgers, verwacht u nu
maar op nieuw aan eenen hoop pa
pier, die goed zalzyn om mede naar..
Portugaal te gaan.
De heer Magister ons zijne Frieadelle
te laat ingezonden hebbende, zullen wij
dezelve maar binnen acht dagen onzen
lezeren kunnen opdisschen.
BURGERSTAND
Sterfgevallen.
IJperen, f> Maart 1875.
A* Koormaatschappij. - Deze maat
schappij heeft Woensdag laatst een concert
gegeven dat onder de bestgelukle mag gerekend
worden. De kooren, waarmede elk deel der feest
geopend werd, en door M. Van Elslande zeer
behendig en kunstvol bestierd, zijn door het
talrijk publiek goed onthaald geweest voor hun
nejuistheid en samenhang; de twee stukken voor
sijmphonie, onder het geleide van den kondigen
heer Beyer, droegen alle goedkeuridg weg: het
Mosdique sur des motifs de Marthadeed
veel plezier; doch Une journée, eene schoone
ouverture, vervaardigd door onzen betreurden
artiest, wijlen M. Arth. Van Elslande zoon, werd
zeer oplettend toegeluisterd en met warmte toe
gejuicht. Het Trio van de Italienne a
Alger, van Rossini, alsook het septuor des
Huguenots, van Meyerbeer, zijn op eene kun
dige wijze voorgedragen geweest en wij hebhen
de gelegenheid gehad over eenige schoone stem
men te kunnen oordeelen welke men vindt onder
degene die onze schoone Koormaatschappij
uitmaken. Een dingen is er te betreuren, 't is dat
er onder dit getal zoo weinig zijn die zich in het
publiek laten hooren, nogtans een sijmpathiek
en gul onthaal wacht hen en onze muziek-avon-
den zouden er niet bij verliezen.
M. E. Vergracht heeft Le chauvre ge
zongen. Zijne indringende stem, zoo lief en wel
geleid heeft veel bijval verworven en de aanhoor
ders als medegesieept door zijne welluidende
tenor-stem. Ook hij heeft de eer genoten terug
geroepen te worden. M. E. Brunfaut, die aldaar
voor de eerste maal gezongen heeft, trok zich
goed uit den slagen de leden hebben hem hunne
dank en voldoening bewezen door een donder
van toejuichingen.
De neere'n Mailliard en Bruyneel hadden de
taak op zich genomen elk deel van den avond
te besluiten door eene klucht, en zij hebben
woord gehouden. M. Mailliard met zijne ma
femme et ma pendule achter het eerste
deel; en MM. Bruyneel en Mailliard, voor den
opsluit met den duo Jean Pierre et Jean
Paul hebben tot tranen toe doen la
chen en iedereen heeft de zaal verlaten zeer
te vrede over eenen wel doorbrachten avond
stond.
Al dit vermaak en deze voldoening hebben wij
te danken aan den volherdings geest en de
uitmuntende handelwijze van den heer Aug.
Vanden Bogaerde, voorzitter dezer maatschappij,
die zoo schitterend zijne aangeuomene taak ver
vult, ook mag hij verzekerd zijn dat hij den
innigen dank van eiken weidenkenden burger en
muziekliefhebber voor zich heeft. M. Hilaire
üecoene, den ijverigen ondervoorzitter, mag
ruimschoots in de eere en den dank jegens het
goed bestuur deelen, door zijne goede verstand
houding onder de leden en het wijs beleid van de
programmas der talrijke en uilgelezene feesten.
Beide mannen helpen grootelijks onze stad uit
eenen doodslaap redden, alwaar afgunst, jaloezij
en onverschilligheid het algemeen heeft doen t.O.t
den inens6ltenha.it overslaan en waardoor IJpe
ren, zonder de pogingen van zu ke uitgelezen;
mannen, voorzeker zou vergaan!
A* Edelmoedigheid. - De Stadsschool
heeft verleden week, nogmaals van eenen onbe
kende, een bankbillel van SO fr. ontvangen, ten
voordeele der armste kinderen die regelmatig
de school bijwonen. Eer aan de edelmoedige her
ten die de arme kinderen helpen en medewerken
aan den bloei onzer Stadsschool Aan hen al onze
dankbaarheid
A Bui-gcu'wacht van 3.Speren. - Uit
slag der kiezingen welke plaats grhad hebben den
Zondag 28 Februari 1875
2" Kompagnie.
Onder-luitenant M. Vermeulen, René.
Serjanten MM. Vuylsteke, G., en Reynaert, H.
Korporaals MM. Fiers, H., en Baert, Eug.
5e Kompagnie.
Onder-luitenant M. Liégeois, J.
Korporaals MM. Hallvnck, F.; Lebbbe, Ch. en
Lebbe, A.
4" Kompagnie.
Onder-luitenant M. Godeliere, Victor.
Serjanten MM. üoolaegiie, Ph. en Dechievre,E.
Fourrier M. Dieryck, Emile.
Halve Batterij.
Wachtmeester M. Hoogen, Gustave.
Brigadier M. Bacckland, Isidore.
A* Wc Eoore. - De ijpersche foore gaat op
hare snikken. Den Zondag voorbij en zij zal er
geweest zijn. Het is klein jammer, nog nooit zag
men'lriestigere leute, en ware het niet geweest
van La Mère Angot (de schoonste carolte van
de wereld) men zou er waarlijk nooit op gelet
hehben dat het foore was.
Ongelukkiglijk, werd deze zoo onbeduidende
foore eensklaps besproken doordien er in den
nacht van Woensdag-Donderdag, inbraak gedaan
werd in een der op de Markt staande kramen, al
waar veel en schoone kunstvoorwerpen in snij
werk van smoorders-gerief en andere bijzonder
heden le koop lagen.
Niettegenstaande de nachiwacht heeft men eene
snede in het lijnwaad bemerkt en de verdwijning
eener zekere hoeveelheid kostbare voorwerpen,
geschal op eene nog al ronde som.
Verdere inlichtingen ontbreken ons.
Het gerecht heeft de zaak in handen.
Van den 20" Februari tot den 5* Maart 1875.
GEBOORTEN
Mannelijk geslacht 7) ,3
V Ii u\ ic zarmn, 'lx.
rouwelijk o)
Flamand Hrnricus, 54 jaren, kleermaker, echt
genoot van Francisca Vei brugge, Recolellestraat.
Devarver Emerentia, 48 jaren, zonder beroep,
ongehuwd, Ryselslraat. Drraeve Bernardus,
80 jaren, echtgenoot van Maria Petitpas, Meenestr.
Bouvier Ludovicus, 27 jaren, meubelmaker,
echtgenoot van Maria Souxdorf, Meenestraat. --
Beyens Augustus, 58 jaren, onderwijzer, wedu
wenaar van Euphrosia Vancoppeuolle Lange-
Thouroutstraat. Leupe Clementia, 45 jaren,
zonder beroep, ongehuwd, Dixmudstr, Marlreu
Franciscus, 72 jaren, winkelier, echtgenoot van
Virginia üesmidt, O. L. V. Straat.
Kinderen heneden Mannelijk geslacht 2)_
de 7
jaren
Vrouwelijk idem 1)'
5 Maart 1875.
'T en Is geen poïHiek, neen,
't is 't kaijc.
De heer deken van Poperinghe heeft, ter gele
genheid onzer opmerkingen nopens de laatste
jubilé, twee lange sermoenen gedaan om le be
wijzen dat de geestelijkheid zich niet bekreunt
noch bemoeit met, politiek.
Men beschuldigt ons, zegt hij, van politiek
te zijn en van overal heerschappij le willen
ii voeren.
Wij politiek, als wij, cnkelijk met godsdien-
n stige inzichten bezield, slechts de waarheid
ii en 't woord Gods verkondigen!
ii Wij heerschappij willen voeren De tijd
ii zoude waarlijk er toe wel geschikt zijn, wan-
ii neer de katholijke godsdienst,die de eenige ware
a religie is in welke men kan zalig zijn, ook de
ii eenige is die overal gehoond, getergd en in
a hare ministers vervolgd is
ii Ik zal u zeggen wat dat politiek is.
n Politiek is traktaten van koophandel maken,
it 't is vaarten graven, ijzerwegen leggen, enz.
ii Daarmede bekommeren wij ons niet, want
ii wij zijn niet politiek.
ii Ach I indien wij wilden politiek zijn, in
ii plaats van de waarheid en de goede zeden voor
li te staan, van de kwade driften te bestrijden en
ii het gevaar der slechte dagbladeren en slechte
vergaderingen kenbaar te maken, wij zouden
ii ons gemak nemerf, de machtigen en rijken
ii vleien en involgen, en ons zachtjes laten me-
ii desiepen met den bedorven en bedervenden
ii stroom welken ik niet noodig heb te namen,
ii en alsdan wij zouden de groote mannen zijn
ii van den dag.
Indien men in alle redevoeringen zich aan de
hoogte moet stellen van het verstand zijner aan
hoorders, dit is fijn getrokken en past wel op de
geestkracht der poperingsche meerderheid.
De lieer deken wil hier van den onnoozelaar
maken om, met eene difinilie naar zijne mode te
g ven van de politiek, zijne eenvoudige aanhoor
ders te misleiden cn te doen gelooven dal al wat
buiten die definitie valt onder het gezag staat dei-
religie of der II. Kerk. Maar 't geen de predikant
gebaart le nemen voor politiek is het admini
stratief gedeelte der staatsbeheersching, en 't
geen hij neemt voor religie dat is politiek of de
staatsbeheerschingzelve.'t Is inderdaad door de re
ligie, geslagen op eene nieuwe leest,datonzegees-
telijken hel land willen besturen en het roer van
het gouvernement aan het burgerlijk gezag zoe
ken le onttrekken. Hieruit is de kathoiijke partij
(die zeker eene politieke partij is) gesproten om
den oorlog aan te doen aan de liberale partij
waarbij het burgerlijk gezag alleen zijne voor
staanders «n zijne verdedigers vindt.
Eo hoe gaan onze geestelijken te werk om den
Godsdienst te doen dienen als politiek werktuig
lot de inpalming der staatsregering en de invoe
ring van nieuwe landswetten die hunne opper
macht kunnen verzekeren
Uit naam der religie, zij trachten onze Grond
wet le vernietigen met in hare plaats den
Sylla.bus te stellen die al onze vrijheden afkeurt
en verdoemt. Zij bevechten de vrijheid der
drukpers, verbieden de liberale dagbladeren te
lezen en steken in de handen van het volk een
ander slach van dagbladeren waarin men de
waarheid vervalschl, en al wie oprecht vader
landsgezind of liberaal is hoont en lastert en
uitmaakt voor vijanden van den Godsdienst. En
dat is, volgens onzen heer deken, geen politiek!!
Zij vcroordeelen de vrijheid van onderwijs
en randen met de grootste hevigheid 't openbaar
staatsonderwijs en alle officieele scholen aan
onder voorwendsel dat de religie aldaar vervolgd
en verbannen is, terwijl zij van een anderen kant
de ouders opwekken om hunne kinderen van
die gestichten af te houden en te zenden naar de
universiteit van Leuven en de bisschoppelijke
kollegien. En dit is geen politiek
Zij bestrijden de vrijheid van verpiaat-
schapping en zoeken alle genootschappen le
vernietigen die onder de direklie niet staan van
M. den pastor, zooals, bij voorbeeld, onze liberale
Philharmonie. En dit is geen politiek!
Zij verdoemen de vrijheid van geweten of
van eerediensten, en vervolgen al wie zich
niet blindelings onderwerpt aan hunne nieuwge-
maakte religie die zweert met de leering van
Christus: mijn rijk is van deze wereld niet.
En dit is geen politiek
En wat zeggen van de vrijheid van kiezing?
0! hier latenzij hunne politieke en heerschzuchlige
driften nog op eene klaardere wijze uitschijnen,
ledermaai dat er eene kiezing op handen is, zij
betwisten aan het volk zijne burgerlijke rechten
zij verbieden aan de geloövigen van te stemmen
volgens hun vrij goeddunken, onder voorwendsel
van ziele zaligheid, en bedreigen met de hel
al wie niet stemt voor de kandiuaten van den
bisschop. En dit is geen politiek!!
Zij loopen van huis lot huis met stembriefjes,
de kiezers pramende, door alle slach van dwang
middels, logentaal en bedrog, om dezelve te aan-
veerden, en zelfs met bedreiging aan de weder-
spanningen van hunne kinderen hunne eerste
communie niet te laten doen noch te laten vor
men. Zij voorspellen aan de boeren dat zij, in
geval van' weigering, alle slach van ongelukken
zullen trekken op hun huisgezin, op hunne
beesten en op hunne vruchten, en dit gaat zoo
verre, gelijk het in de laatste kiezing te Poperin
ghe gebeurd heeft, dat zij lot de boerinnen toe
aanwakkeren om met baren man niet meer te
willen slapen indien hij niet vast belooft van voor
de kalholijken te stemmen. En dit is geen poli
tiek!!
Zij gaan met valsche brieven bij de boeren, in
den naam der eigenaars of eigenaressen, om hen,
indien zij nog willen nieuwe pacht hebben,tegen
de liberalen te doen stemmen. En dit is geen po
litiek
Zij maken de kiezerslijsten op in hel stadhuis
met een dertigtal valsche stemmers, en dit is
geen politiek
In den nacht vóór de kiezing loopen zij de
stad rond in burgerkleederen, zonder lange rok
ken en korte broeken, om de rust der huisgezin
nen te stooren en de kiezers die meer of min van
de liberale partij afhangen,met beloften en vleie
rijen te doen stemmen tegen hunne weldoeners.
En dit is geen politiek
Na den predikstoel te hebben doen weergal
men van logentaal en laster tegen de liberalen
die zij uitmaken voor godsdiensthaterskerk-
afbrekers, priesterVerslindcrs en paus-eters, zij
doen twee uren vóór de kiezing de groote klok
luiden die het vulk roept tot eene gezongene mis
ter eere van S1 Antonius, op dat wij, door de
machtige voorspraak van dien heiligen, van al
dat slecht volk zouden verlost worden. En dit is
geen politiek
Van het begin tot het einde der stemming zij
staan gelijk eene bende kraaien aan de kiesbtis
om hunne uitgegevene kenbrieftjes te kunnen
kontroleeren en om naderhand de ongetrouwe
brieftje-aanveerders te kunnen vervolgen en rui
neeren. En dit is geen politiek
In andere omstandigheden zij doen vreemde
snoefredenaars komen om, onder voorwendsel
van jubilé, zending of verzending, door vervloe
kingen en verwenschingen en andere zotte en
buitensporige manifeslatien eene liberale maat
schappij te bevechten. En dit is geen pplitïek
Met een woord, 'l is door de religie, gansch
vervalscht en vermomd, dat de priesters hunne
heerschappij zoeken te vestigen in het gouverne
ment, in de provincieraden en de gemeenteraden,
en de beer deken zou durven zeggen dat de
stichters van die onechte religie geene politieke
mannen zijn
Eene enkele opmerking is genoeg om te be
wijzen dat de hedendaagsche apostels buiten
hunne zending zijn. In alle landen waar zij zich
bemoeijen met de staalskunde en zich niet be
vredigen met de wetten van het land, heerscht er
eene religie van tweedracht en broeder
haat. Dat zij hunne heerschzuchlige driften
afleggen en wederkeeren tot hunne plichten van
ootmoedigheid, verdraagzaamheid en liefde tot
God en hunnen evenmensch, waarvan onze
zaligmaker hun op deze wereld zoo een door
slaande voorbeeld gegeven heeft, en wij zullen
aanstonds de religie van vrede hebben die de
ware religie van Christus is. De menschen heb
ben hedendaagsch verstand genoeg om, zonder
den raad en de lusschenkomst van die verwaande
wijshoofden, hunne openbare belangen te kennen
en hunne eigene affairtjes te kunnen regelen.
4c
De heer deken zegt nog dat de katholijke
religie alleen, in hare ministers vervolgd is,
en dat al de andere religien gerust gelaten zijn.
Dit is niet te verwonderen, de ministers der pro-
testantsche, joodsche en andere godsdiensten
bemoeien zich met geene politiek en willen hun
ne religie noch hunnen persoon boven de wetten
van het land niet stellen, en, indien onze pries
ters dit wijs voorbeeld navolgden, zij zouden ook
gerust gelaten, geacht en geëerbiedigd zijn.
De predikant heeft ook gezegd dat, indien zij
trachten mannen van hunne opinie aan het hoofd
van het land te plaatsen, dit niet is uit politiek,
maar om de religie te beschermen tegen hare
vijanden. De katholieke religie heeft niet meer
recht dan de protestantsche of de joodsche van
door het gouvernement beschermd te worden.
Volgens onze constitutie, alle eerediensten zijn
vrij en onafhankelijk van den staat, en het gou
vernement heeft zich met geene religien te be
moeien gelijk de religien of hare dienaars
zich met het gouvernement niet te bemoeien
hebben.
De vrijheid van kiezing moet niet ge
slachtofferd worden aan de overhand van den
eenen godsdienst boven den anderen, en, dewijl
alle Belgen gelijk zijn voor de wet, die vrijheid
moet strekken om de openbare bedieningen aan
alle bekwame burgers,zonder onderscheid van
religie, toegankelijk te maken. Alsdan alleen
kan de volksvertegenwoordiging de ware en
echte uitdrukking zijn van den wil van het kie
zerskorps, in plaats van, door eene valsche meer
derheid,de verbeelding te zijn van het ullramon-
tanismus.
Wij raden M. Huys-muis van de Ooghe-Gods
zoo dikwijls naar Rousbrugghe en Beveren niet
te laten gaan, want men naamt hem daar den
corsésnoerder en den donderaarAl de
corséen zijn reeds toegesnoerd en er is daar voor
hem niet meer te donderen.
N. B. Een antwoord op het artikel van hef
Nieuwsblad: Een woord nopens Poperin
ghe, ons te laat ingezonden geweest zijnde, kan
maar in het naaste nummer verschijnen.
PROVEN.
5 Maart 1875.
Het onderwijs en de toekomst van ons naburig
Rousbrugghe, komen een overgroot verlies te
ondergaan, hunnen hulponderwijzer komt door
zijne Hooveerdigheid tot het hoog ambt van
kerke-kosler te Clercken verheven te worden;
degene die de opengevallen plaats zouden willen
bekomen moeten de volgende hoedanigheden be
zitten:
1° Al de lessen van de mechelsche catechismus
op zijn duimken kennen.
2» Eenigen tijd te Thourout verbleven hebben
in het gesticht van Fluppe Meersseman, hetzij
als leerling of als patattenjasser.
5° Primo loco zijn in de dweepzucht.
4° Zich verplichten dagelijks, gezamentlijli
met den hoofdonderwijzer, de kinders naar de
mis te geleiden.
go' yye[ 0p ge piano kunnen spelen, alsook
schreeuwen en bleiten in de kerk.
6° Aan de schoolkinders kunsttanden kunnen
inzetten indien zij er, bij ongeval, moeten uit
geslagen worden, men vereischl geene meerdere
kennissen of wetenschappen. -4
Eene kamptstrijd zal lusschen de postulanten
geopend worden om te bestatigen wie van hun
het beste middel zal gevonden hebben, om i
jeugd dier gemeente zooveel mogelijk in de
onwetendheid te doen opgroeien.
De vereischte stukken, vergezeld van de aan
vragen, moeten zoohaast mogelijk gezonden
worden aan Jan Van Leffinghe, gelast met hel
jesuitiek onderwijs ten platten lande van Wesl*
Vlaanderen. H...
P. S. Men verzekert ons, dal onze petrol*
Lampe, begint te gevoelen, dat hij de zoon C
eenen slechten dienst heeft bewezen, met zijne
ouders af te houden de vereischte 200 franken
in tijds te storten, hnn belovende dat de missen
en gebeden die" hij naar den hemel ging slnrcn
voldoender gingen zijn om een goed nummer le
trekken. Het blijkt dat hij weinig invloed heeft bij