Gazette van 't arrondissement IJperen.
Ouders wat denkt gij daarvan
Nr 097.
14e Jaar
Zondag 1» Augusti 1875.
Politiek. Stads-, Kunst- en Letternieuws. Verschiliige Tijdingen, Markten, «Bekendmakingen,
Bericht aan onze lezers.
Politieke berichten.
Bureel: Dixmudestraat, 39.
AANKONDIGINGEN
10 centiemen den regel.
REKLAMEN
25 centiemen den regel.
Brieven en pakken moeten vrachtvrij
toegezonden worden.
ABONNEMENT
fr. a-00 's jaars voor de stad,
fr. 1-50 voor geheel Belgie.
Builenlandsche verzendingen 't port daarboven.
10 centiemen het nummer.
Men schrijft in op alle de postbureelen.
IJZEREN-WEG.
VERTREKUREN VAN IJPEREN NAAR
Poperinghe-Hazebrouck. f>-40. - 12-05. - 5-57.
- (i-50
Poperinghe. 9-07. - 8-45. - 9-50.
Konrijk-Brussel, 5-34. - 9-49. - 41-13. - 2-35. -
5-25.
Kortrijk. 5-34. - 9-49.- 11-15. - 2-35. - 5-25.-
7-15.
Roeselare. 7-50. - 12-25. - 6-45.
Langemark-Oostende. 7-18. - 12-06. - 6-20.
Daar onze TOEKOMST altoos regel
matig den Zaterdag van IJperen verzon
den wordt, verzoeken wij dezen die hun
nummer niet ontvangen, het ons dadelijk
te laten welen, opdat wij een einde stel
len aan dien staat van zaken.
De commissie van initiatieve der Na
tionale vergadering heeft verschillige
voorstellen in aanmerking genomen voor
het heffen van den slaat van beleg.
In den Univers is openbaar gemaakt
een pauselijk brève, als antwoord op een
een adres van de leden der kongregatie
der heilige Maagd van hel kollegie der
jesuiten te Vaugirard. Het blad maakt
hierbij de opmerking dat de aanstaande
vergadering van het hooger onderwijs
aan dit dokument een buitengewoon ge
wicht bijzet.
De paus prijst de jonge lieden om
hunne goede gevoelens, en brengt hulde
en lof aan hunne leermeesters; hij be
veelt een onderwijs aan naar welks grond
beginselen op de toekomstige katholijke
universiteiten geleerd behoort te worden.
Even als in het Jesuïten-kollegie te
Vaugirard alle valsche theoriën van het
liberalismus en het naturalismus afge
keurd worden, moeten zij van het hooger
onderwijs uitgesloten blijven, en moet
de leer van gehoorzaamheid en van on
derwerping aan den Heiligen Stoel tot
regel en richtsnoer genomen worden.
Er bereidtzich voor de fransche jeugd
een onderwijs dat de ondergang van dat
groot land zal wezen.
Eene depeche van carlislisehe oor
sprong, uit Bourg-Madame komende,
onder dagteekening 27 dezer, zegt dat
Saball de alphonistische generaal Arronde
heeft verslagen, die geheel zijne artillerie
zou verloren hebben en in de omstreken
van Vich ingesloten zijn.
Talrijke gekwetste alfonisten zijn naar
Puycerda gezonden, waar Martinez Cam
pos zich verschuilt.
Van eenen anderen kant ontvangen
wij eene depeche uit Madrid, gedaglee-
kend van 28 Juli, meldende dat de gene
raals Weiier en Arronde tegen de carlis-
ten te Ripoll oprukken.
Welk van deze twee depechen zal nu
waar zijn?
De beschieting van Seo de Urguel
duurt voort.
Oiïicieele telegrams van Alchin, 22
juli, zeggen dal Toeanka Deod nog niet
tot sultan is uitgeroepen. De oorlogs-
stomboot schouwen is bij Samalangan
hevig beschoten, de kampomg is door
drie oorlogschepen getuchtigd. De ge
zondheidstoestand te Kottaradja is on
gunstig. op de andere plaatsen echter
voldoende; enkele choleragevallen, de
sterfte is gering.
Men schrijft uit Dendermonde, naar
den Précurseur
Dezen morgen is voor onzen rechtbank
geroepen geworden, de zaak ten laste van
genaamden Stevens, priester en professor
in het kollegie van Gyseghem, beticht
van ten minsten Iwee-en-twinlig aan
slagen op de zeden, begaan in deu nacht
van 6" Mei laatst op jonge leerlingen die
aan zijne zorgen toevertrouwd waren.
De rechtbank was samengesteld uit
MM. Dieden, voorzitter, Dierexcens en
Van Biervliet, rechters, Heiderschridt,
prokureur des konings en Bauwens,
toegevoegden greffier.
De beschuldige was er niet tegenwoor
dig en wel voor reden hij voorzag het
geene hem afwachtte.
12 beschuldigende getuigen, meesten
deels kinderen van II lot 12 jaar, hebben
daar daden van de walgelijkste zedeloos
heid bekend gemaakt.
De rechtbank heeft dien priester ver
oordeeld lot twee straffen van 4 jaar
gevang, tot 10 jaren berooving der
rechten aangehaald in artikel 51 van
't strafwetboek en heeft zijne onmidde-
lijke aanhouding bevolen.
Wij achten onnoodig eenige overwe
gingen te doen; onze lezers zullen genoeg
die handelwijze oordeelen en kunnen
afleiden welk onderwijs men in de gees
telijke geslichten geeft.
lloe jammerlijk, lietgrootste deel
der lagere geestelijkheid, onder
het toezicht der bisschoppen, de
grondleerstelsels van onzen gods
dienst onder de voeten treden.
De logentaal is God tegenovergesteld;
want, hij is de operste waarheid.
Lastertaal en wraaknemende vervol
gingen vernietigen de liefde.
Krislus leert ons dat wij God moeten
beminnen uit gansch ons hert, uit gansch
onze ziel en uit gansch ons verstand. En,
dat wij onzen evennaasten moeten be
minnen als ons zeiven. (Math, xxn, 37.
39.)
Hewel, God in zijne wezenlijkheid als
opperste waarheid hoonen door Hem met
loogentaal te willen verdedigen en de
liefde, die den grondslag is van onzen
godsdienst en van het maatschappelijk
leven, door lastertaal of wraarknemende
vervolgingen vernietigen, zijn de middels
die de geestelijkheid en hunne aangepre-
zene dagbladeren gebruiken om de vrij
heidsgezinde personen, in hunne eer en
stoffelijke belangen aan te vallen en, zoo
zij kunnen, ten onderen te brengen.
En noglans Krislus, zegt ons: Bemint
uwe vijanden, doet goed aan die u haten
en bidt voor die u vervolgen en lasteren.
(Math, v, 44.) En, evengelijk wilde de
II. Paus Gregorius dat men de ongeloo-
\igen door de overtuiging met goedheid
en met onderwijzingen zonder schrik aan
te jagen, bekeerde. (Abbé De Feller,
diet, hist.) Vervolgens, men ziel dat het
juist al het tegenovergestelde is van het
geen Krislus gebiedt of verbiedt, dal de
priesters doen, hetgeen door hunne han
delwijze of door hunne dagbladeren om,
zeggen zij. God en zijnen dienst te ceren
en te verdedigen. Daar beslaat omtrent
niet eene stad of dorp waar er niet. den
eenen of den anderen der inwoners, aan
de vervolging van den pastoor blootge
steld of zelfs, weieens ten onderen ge
bracht is geworden. En, hoe menige ge
meenten zijn er niet die, onder eenen
pastoor, in rust en vrede leefden en door
eenen opvolger in burgertwist en twee
dracht gebracht worden.
Wat men zeggen moge; vervolgen,
liegen en lasteren, hetzij rechtstreeks of
door omwegen gedaan, zijn de werken
derboosaardigenvredelievenheid, goed
heid en verdraagzaamheid zijn hetgeen
Krislus en het opperhoofd der Kerk, den
H. Gregorius, ons voorschrijven. En wat
meer is, vooral de goede voorbeelden
moeten de heilzame gezegden bij allen
weerdigen priester voorgaan. Geene
woorden zonder de werken.
De H. Alphonsius zegt dat de H. Gre
gorius ons verzekert, dat de predikatiën
der priesters, die niet stichtende leven,
veeleer minachting dan goede vruchten
voortbrengen. (S4 Alph. t. xiii, ch. ih,
rv.) Dus gij jonge priesters of ook wel gij
oudere godsdienstdienaren, gij ziet toch
wel dat het niet genoeg is van te leven
en zich te gedragen zonder eene zedige
ingetoogenheid en voorbeeldgevende ma
tigheid in het werk te stellen. Dat, wan
neer men op uw wezen, in uw gedrag en
houding de wereldsche genoegten en
levenswijs ontwaart, dat dit een verer
gerende nadenken bij de menschcn doet
ontstaan, die, voor het welzijn van gods
dienst. moet ontweken worden. (Zie we
gens hunne verergernissen, S4 Alph. x.
Indien Kristus nu weêr moest op de
wereld komen en zien hoe zijne eigene
priesters, de leering die hij hun voorge
schreven heeft, ter zijde zetten om vol
gens de slecht opgevoede ongeloovigen te
doen, hij zou hun zekerlijk nog bitterder
verwijtselen, dan aan de schriftgeleerden
en pharizeën toesturen. (Zie Math, xxin,
13 tot 50.) P. VAN DUYFHUYS.
Dixmude, 24 Juli 1873.
Hedendaags wordt er door de klerikale
partij eenen geweldigen en opentlijken
oorlog gevoerd tegen de verdraagzaam
heid. Daartoe worden de dorpen tegen
de steden opgehitst. Het is ongeloofllijk
hoeveel leugens en lasleringeix er daar
verspreid worden legen 'de liberalen.
Eene schaamlelooze drukpers is nog niet
genoeg, ap dwaaste, de domste geruchten
worden er bijgevoegd en de onwetende
lieden geven er geloof aan. Dat is een
zedelijke oorlog die begint om voor later
een gewelddadige mogelijk te maken.
Het is noodig dat de liberalen er een wa
kend oog op houden, dat zij er niet bij
slapen. Te lang hebben wij gerust ge
weest en in trouw geleefd. Maar sedert
de klerikale oyerheersching van 't land
machtig is, moet nu iedereen inzien dat
er een hoozen geest werkzaam is om de
oude barbaarsche lijden te doen herleven
toen het verboden was anders te denken
dan de pastoor, toen hel wet was dat de
Staat zweeg en de Kerk regelde zonder
tegenspraak.
Wij hebben meermalen met gansch de
liberale drukpers onze verontwaardiging
uitgedrukt over den afgrijselijken bur
geroorlog welken don Carlos met het
geld der jesuiten sedert jaren voert in
Spanje, en over de ongehoorde moorde-
rijen en gruwelen welke die barbaar
legen zijne medeburgers pleegt onder den
dekmantel van den godsdienst en in naam
van den God van vrede. Wij hebben
doen zien hoe weinig eerbied de jesuiten
hebben voor het opperhoofd der katho
lijke kerk, zij die altijd met het gezag
van don Paus voor den dag komen tus-
schen onze politieke twisten, alsof de
strijd dien het liberalism voert, iets
anders ware dan de verdediging der
vrijheid en der menschenwaardigheid
legen hen die, in alle lijden, het mensch-
dom hebben verdrukt en vernederd. Als
wanneer, eenige maanden geleden, Pius
IN het gezag erkende van den jongen
Alfons XII dien het spaansche volk als
koning kwam uit te roepen, aan den
jongen koning zijnen zegen gaf en hem
zijnen nuntius zond, wat deden de jesui
ten Dan maakten zij geen gewag van
's pauzens gezag, neen zij trappelden het
onder de voeten, al de klerikale bladeren
verdedigden het zoo gezegd goddelijk
recht van don Carlos en schreven spot-
arlikels tegen het koningdom van Alfons
XII, van alle kanten stuurden de jesuiten
millioenen en soldaten aan den spaan-
schen moordenaar.
Iletgcnc' de liberale bladeren, over
eenige maanden, schreven en de jesuiten
dan zoo woedend maakte, een klerikaal
dagblad, de Journal de Bruxelles, het
orgaan van ons ministerie, komt het
thans bevestigen.
Ziehier wat gemeld blad zegt van den
Bienpublic, den Courrier de Bruxelles
en andereorganen der jesuiten,aangaande
hunne houding in de spaansche kwestie
Die bladeren, zegt de Journal de
Bruxellesmet partij te trekken voor
don Carlos tegen den wettigen koning
van Spanje, doen een onrekenbaar
DE TOEKOMST
XIII, CH, VIII.)