Gazette van 't arrondissement IJperen.
Ouders, leest en besluit...!
Eene lafhertigheid.
Leugen, laster en bedrog.
N' 698.
14e Jaar.
Zondag 8n Augusti 1875.
Politiek. Stads-, Kunst- en Letternieuws. Verschillige Tijdingen, Markten, Bekendmakingen.
Bericht aan onze lezers.
Politieke berichten.
Bureel: Dixmudestraat, 39.
AANKONDIGINGEN
10 centiemen den regel.
REKLAMEN:
25 centiemen den regel.
Brieven en pakken moeten vrachtvrij
toegezonden worden.
ABONNEMENT:
fr. 1-00 's jaars voor de stad,
ffr. 1-50 voor geheel Belgic.
Buitenlandsche verzendingen 't port daarboven.
10 centiemen liet nummer.
Men schrijft in op alle de poslbureelen.
IJZEREN-WEG.
VERTREKUREN VAN IJPEREN NAAR
Poperinghe-Hazebrouck. G-40. - 12-05. - 3-57.
0-50
Poperinghe. 9-07. - 8-45. - 9-50.
Kortrijk-Brussel, 5-34. - 9-49. - Ti-15. - 2-35. -
5-25.
Kortrijk. 5-34. - 9-49.- 11-15. - 2-35. - 5-25.-
7-15.
Roeselare. 7-50. - 12-25. - 6-45.
Langemark-Oostende. 7-18. - 12-06. - 6-20.
Daar onze TOEKOMST altoos regel
matig den Zaterdag van IJperen verzon
den wordt, verzoeken wij dezen die hun
nummer niet ontvangen, het ons dadelijk
te laten weten, opdat wij een einde stel
len aan dien staat van zaken.
De fransche Nationale Vergadering is
in vakantien gegaan.Zij is gisteren uiteen
gescheiden, na de wet gestemd te hebben
op den ringspoorweg rond Parijs.
Toen de voorzitter, M. Martel, de
sluiting van den zittijd heeft uitgesproken,
hebben de linkerzijdeu met kracht den
kreet van Leve de Republiek aange
heven.
De uiterste rechterzijde heeft gepro
testeerd de overige leden der Vergade
ring hebben stillekens de zaal verlaten.
De bestendige commissie heeft de
beslissing genomen, even als vroeger,
zich alle vijftien dagen te vereenigen.
Men schrijft uit Versailles aan de
Agence Havas, van 4 Oogst
Men verzekert dat de voorzitter der
republiek zich op het einde dezer week
in het Elysée te Parijs, zal gaan vestigen.
De Provinciale Correspondentie meldt
dat de opper-voorziIters onderrichtingen
hebben ontvangers betrekkelijk de geld-
omhalingen. De omhalingen voor den
S4 Pieterspenning, door het broederschap
van S4 Michiel, bij personen die geen lid
zijn van dat broederschap, zijn onwet
telijk.
De Gaceta van Madrid, meldt dat
Martinez Campos zijne artillerie te
Solsona en op den berg van Cuervo heeft
geplaatst. Deze stellingen beheerschen de
sterkte van Seo de Urgel, die de regel
matige troepen van op 500 meters afstand
met belegstukken en Kruppkanons be
schieten.
Zondag hebben de Alfonsisten nabij
Seo de Urgel zeer sterke stellingen aan de
Carlislen ontnomen.
Talrijke wagens met levensmiddelen
en oorlogsbehoeften zijn voor de belege
raars toegekomen.
Dorregaray en Saball hebben beproefd
ln de pleinen, die rond Barcelonne liggen
te komen, maar generaal Weyler heeft ze
dit belet.
ZAAK DUCHÉNEONDERPASTOOR.
De debatten van deze zaak zijn Don
derdag 29" Juli te Luik geëindigd, door
de veroordeeling van den kapellaan, tot
twee-en-twintig maanden gevang.
Nooit geenezaak had meerde openbare
nieuwsgierigheid aangehitst.Grootemaat
regelen waren genomen om de getuigen
te beschermen en den eerbied der be
slissingen van het gerecht te verzekeren.
Gedurende het verhoor, dat nog om
9 ure 's avonds duurde, bevond eene
ontelbare menigte zich op de S4 Lamber-
tus plaats. Zelfs van 8 ure was deze
plaats letterlijk met volk bedekt meer
dan vijf duizend personen wachtten er de
uitspraak van den rechtbank af. De
aanhoudingen van Dinsdag laatst hebben
een goed uitwerksel gehad, geen enkel
getuige is bedreigd geweest
M. Delwaide, substituut des proku-
reurs des koniugs heeft het woord geno
men en de feiten der beschuldiging met
veel talent en kracht ontwikkeld.
Om 8 ure 's avonds waren de debatten
gesloten en de rechtbank is in de raads
kamer gegaan om te beslissen.
Het gehoor is om 9 ure hernomen ge
worden; M. de voorzitter heeft lezing van
hel vonnis gegeven door het welk sieur
Alphonse Duchéne onderpastoor der
parochie van S4 Margarcla, plichtig ver
klaard is van vier aanslagen op de zeden
begaan zonder geweld, met meisjes waar
van drij minder dan elf jaar en ééne haar
twaalfde jaar bereikt heeft het vonnis
bewijst ook dat de onderpastoor de
professor dier kinderen was, aan dewelke
hij belast was de christelijke leering te
onderwijzenbezwarende omstandigheid
die het tribunaal verplicht heeft het
minima der straf te verdubbelen.
Bij gevolg, is de beschuldige veroor
deeld gewordeu tot drij straffen van zes
maanden gevang voor de drij eerste aan
slagen en tot vier maanden gevang voor
den vierden. Hij is ingsgelijks voor 5 jaar
beroofd geworden der rechten, aange
haald in artikel 31 van het strafwetboek
en eindelijk aan al de proces-kosten ver
oordeeld
Wij hebben reeds gemeld dat het
klerikaal blad van Luik de Gazette de
Liègede lafheid heeft begaan de namen
der kleine meisjes in 't lang en in 't breed
af te kondigen, die als getuigen zijn op
getreden in de walgelijke zaak van den
onderpastoor Duchéne.
Dat is de wraak van dat blad. De kin
deren, om de eer van de geestelijkheid te
redden hadden moeten weigeren de
onzedelijkheden te doen kennen waarvan
zij de slachtoffers zijn geweest.
Men hoopt door de namen van die
kinderen in 't midden van die vuiligheid
aan te halen, ze tc schandvlekken, om
ze later, als zij jonge jufvrouwen, huis
vrouwen en moeders geworden zijn, aan
de nieuwsgierigheid der nietdeugen en
blagueurs bloot te stellen.
Dergelijke schandelijkheden, zegt La
Gazette, moeten gestraft worden, maar
ongelukkig hebben de cllendigen die ze
begaan de voorzichtige gewoonte zich aan
de bestraffing te onttrekken die ze ver
dienen.
Men zegt ons dat een arrest van een
fransch hof, de afkondiging veroordeelt,
door een dagblad gedaan, van de namen
der personen, geroepen om in eene zaak
met gesloten deuren, te getuigen.
Wij onderwerpen dit arrest aan het
oordeel der liberale avokalen van Luik.
Als het waar is dat de rechtsleer het recht
geeft dergelijke lafheid te straffen, hopen
wij dat zij de ouders van die ongelukkige
kinders er van zullen willen verwittigen.
Internationale, Alhéisme, Pélropho-
bie et Libéralisme ne font qu'un.
Internationale, Godverloochening, Pe-
troolzucht en Liberalisme maken slecht
één uit.
Zoo schreef dezer dagen een aanzien
lijk katholiek blad.
Ik acht hel noodzakelijk hierover een
woord te zeggen.
Internationale. Weet ge niet hoe
hevig alle liberale bladen en tijdschriften
tegen de Internationale uitvielen Doch
zij onderscheidden de roode Internatio
nale en de zwarte. Die beide wereldver-
eenigingen aanzien wij als het grootste
gevaar dat onze hedendaagsche samenle
ving stoort en bedreigt. Dit dient hier
echter aangestipt te worden, dat de
zwarte Internationale over veel meer
strijdmiddelen beschikt dan hare waar
dige zuster invloed, gezag, hel en klin
kende munt.
Beide poogen vrijheid en volksgeluk
te versmachten.
Beide steunen op haat cn domheid
beide hebben een doelwerelddwang.
Daarom is hel dat wij uit al onze macht
de gruwelijke Internationale bestrijden,
't zij bare aanhangers met de roode muts
of met den zwarten tikkenhaan hun af
schuwelijk hoofd bedekken.
Atheïsmec\ libéralisme ne font qu'un.
Ah! wij, liberalen, wij zijn godloo
chenaars Wanneer gij, ellendelingen,
ons dit woord naar het hoofd werpt, dan
liegt gij vrijwillig uwe bezoldigde hand
dacht inwendig niet wat zij neêrschrijft
wanneer uw mond die vuige lastertaal
uitbraakte, dan wist gij zeer wel dat gij
uwe eenvoudige lezers bedriegen gingt
Wij kennen God wij belijden Hem
alles rondom ons verkondigt zijnen naam:
wij beminnen Hem vurig, dien goeden
God, den God van liefde, van vrede en
van barmhartigheid, wiens onbeperkte
goedheid zich lol het nietigste schepsel
uitstrekt.
Wij beminnen vurig den vader aller
menschen, die, zonder onderscheid, zijne
kinderen zijn. Wij zijn dus allen broe
ders van eenen en denzelfden goeden
Vader, die zich verheugt in de onder
linge genegenheid zijner kinderen, die
ons toch allen zoo lief en even liefheeft.
Zijn rijk is een rijk van liefde en van
broederlijkheid. Een eeuwig loon wacht
hem, die zijn rijk dal is, Broederliefde
en Rechtvaardigheid verkondigtmaar
ook eene afgrijselijke eeuwigheid wacht
hem, die God tergend, schijnheilig zijnen
naam bespot en misbruik, in zijn rijk
stoort, dal is haat, tweedracht, vervol
ging en onrecht lusschen de kinderen
Gods zaait
Ziedaar de ware leer, ziedaar onzen
godsdienst. Hij berust zuiver en gloeiend
in het hart, en is ontslaan van allen
uilerlijken vorm.
De uwe is koud en onverschillig,
meestal schijnheilig. Geheel aan vormen
verslaafd, aan stoffelijke zaken verbon
den, leert hij het opperwezen noch ken
nen noch liefhebben. Hij wordt door de
meeslen aanzien als een gebruik, waar
men niet builen kan.
Zoo uwe leer is aangekleede beelden
soms heel antiek in prachtkleederen, in
buigingen, in allerlei bewegingen, in
politieke aanrandingen, en in offerblokken
beslaat, zoo zij eene comptabiliteit hoeft
voor de rekeningen der lijkdiensten en
andere geestelijke zaken in klassen
verdeeld (alsof wij allen voor God niet
gelijk waren), ga dan maar voort in uwe
onbegrijpelijke maar tevens hoogst be-
weenenswaardige dwaling.
Gezonde verstanden, edele harten zullen
hier beneden een rechtvaardig oordeel
weten te vellen, wijl hiernamaals God
het koren van het stroo wel zal weten te
onderscheiden.
Nu, de Petrophobie Dat is zoo zuiver
nietwe zitten ten volle in de petrol
Sprekende van Petrophobie, is het
inwendig inzicht onzer tegenstrevers ons
te willen vergelijken aan de communards,
aan dien hoop woeste kerels met verwarde
hersenen die boosaardig het werk eener
halve eeuw vernietigden. Jammer maar
en dit doel eens te meer de oneerlijk
heid der klerikale polemiek zien dat
zulke dingen bij lichtgeloovige menschen,
bij zwakke geesten ingang vinden.
Ten slotte, zij, die gedurig die gruwe
lijke inkwisilie en de heksenbranders
dit rouwblad in onze schoone geschiede
nis ophemelen zij, door wier aan
hitsingen de brandstichtingen van S4-
Deixijs(bij Kortrijk)gepleegd zijn, mogen
wel van Petrophobie spreken.
Neen, lezers, met dit alles heeft het
liberalism geene gemeenschap. Zijn
vaandel voert de woorden vrijheid voor
allen en in alles. Beschaving. De
vrijheid van geweten is hare grondge
dachte. Haar middel tot beschaving is de
uitbreiding van het vrijzinnig onderwijs,
dat de geesten opent voor het ware en de
harten voor het goede en voor het recht
vaardige. Dit is liberalism Dit is het
edele doel waarvoor wij strijden.
DE TOEKOMST