Hoe de bisschoppen zonden moeten zijn. Het kongres der onderwijzers. Leert Tiet volk! Schande voorBelgië! De budgetten. Personneele belastingen. Grondbelastingen. Geschiedkundige herinneringen. Stads Nieuws. sleppedrager, dat had heter uwe plaets geweest, hé, groote proprietaris?) Ah dat woord proprietaris, dat is te veelDat men onze uitgever uit schelde voor sleppedrager, a la bon ne heure! die zijn ten minste nog smaadre dens, maar proprietaris, en toen nog groote proprietaris! Het is om dood te vallen, en toen nog van niets tot grrroooote proprietaris komen! Maar waar heeft Engel toch dit verdiend Is het omdat hij het met zijnen zu ren arbeid gewonnen heeft, en niet eerlijk hijeen heeft gespaard, a la Ingelmunster's.... Nu. tot daar, onze Engel heeft in geen twee dagen kun nen etenook waarom iemand groote proprietaris noemen Het vuurwerk had niets bijzonders dan het eindestuk. (Ja, het eindestuk!... Dit verheelde wettigt de wapens der koninhlyke familie en dat bevalt u niet al te veel!... Hadden het de wapens van Garibaldi of van Bis marck geweost, niet waerl... Hier zijn ze kwaad, geloof ik, paf! paf!!... zij schieten in vlam,die lieve opstellertjes van 't Nieuwsblad. Ofwel had gy eenen pastor, een kalot e of een pape in ae lucht zien springen of met petrool zien brandenhé!...) Hier springen ze in de lucht, 't is toch jammer ze waren zoo geestig.... en slim, tè Ten slotte is dien dag een dag van veel verkoop voor de neringdoende bevolking geweest. (Hebben er misschien dien dag in de statie veel Toekomsten verkocht geweest Ha hier springt den aap uit de mouwe.... de jaioerzijhe wel! verkoopt ook Nieuwsbladjes, wij wil len wedden dat gij veel meer zoudt verkoopen dan onze Toekomsten.... probeer ne keer. Ten 10 ure is Leopold II van Kortrijk vertrokken. (Geheel kontent, maer GY waerschyn- lyk vol spyt en nyd.) Spijtig en nijdig, nog nooit meer. Ook onze uitgever had er rede voor. Wat, een man zooals hijeen officier met een pluimnen schatbewaarder van den schoolpenning, nen kom- mandeur van de Sterre en eerelid van wel twintig vlaamsche sociëteiten, die peisde als Leopold hem ging zien, hem rechtuit zou gezegd hebben: bonjours Engel, kom hier da'k u de coreerenen hij heeft hem niet eens bezien. Iedereen zou hersten van colerie. Ons uitstapken naar de Kortrijksche feeslsn heeft ons de gelegenheid verschaft om de prachtige muurschilderingen in de O. L. V. Kerk en in het stadhuis te gaan bezichtigen, iets dat alléén de moeite weerd is om zich te verplaatsen. (Drommelsgaet gy naer de kerk Toch niet om te bidden, zekerW ant dat zou zweeren met uwe fonctie van gods- lasteraer en kniegebogen slave der kerk- vervolgers!... En gy maent de menschen aen om naer de kerk te gaen? 'Tiste LAF!!!) En nu eens ernstig. Als er veel naar de kerk niet meer gaan, aan wie de schuld? aan u,dienaren Gods, die u en uwen winkel zoo hatelijk maken dat met den hesten wilier der wereld men op het laatst ten hoogst verbitterdgeheel den boel aan zijne hielen zou vagen. Iedereen is niet als onze Engel die door zijn karakter en stand, wel lacht met al uwe praats. LAF zegt gij. Weet gij wat een laffe kerel is, hij mag van Jvortrijk of elders zijn? LAF zijn, is iemand uitschelden dat hij naar de kerk niet gaat, toen men weet dat men liegt, enkelijk om den persoon hij uwe lezers hatelijk te maken; LAF zijn,is iemand uitschelden en bemodderen zonder eens te durven zijnen naam onder zulke artikels te stellen. Wij zijn meermalen in de gelegenheid geweest den slechten weg, den weinig christelijken weg aan te looncn welke de bisschoppen in 't bijzonder en de geeste lijkheid in 't algemeen, in lijden kiezingen volgen. Het in doet goed van soms hier en daar eene uitzondering te vinden welke wij dan met genoegen aanstippen, hopende dal die kerkvaders eens lot betere gedachten zullen komen en de vrede in plaats van den twist onder de menschen zullen brengen. Wij geven hier onder de denkwijze van twee bisschoppen in zaken van kie zingen, waarop wij de aandacht onzer lezers roepen. Onlangs gaf de bisschop van Namen aan de geestelijkheid van zijn diocees, onder voorwendsel dat het ten voordeele der religie is, de volgende inlichtingen; Iu Begaat de pastoor die zich op gee- ner wijze met de goede kiezingen op zijne parochie voor te bereiden bezig houdt, eene zonde, en hoe erg is die zonde wel? 2° Moet de pastoor van de verplich ting der burgers in zake van kiezingen spreken in de calechismuslessen en in het sermoon, of is het verkieslijk dat hij daar enkel inden biechtstoel van spreekt? 3o Op welke wijze zal hij de kwestie in de catechismus en in het sermoon be handelen 4° Is een biechtvader verplicht aan- zijne biechtelingen te vragen voor wien zij het inzicht hebben te stemmen? 3° Moet men zicli met die gewichtige kwestie bezig houden op het laatste oogenblik en als de kiezing op handen is, of moet men eenigen tijd voorop de kiezers trachten te winnen? Welke zijn de beste middels om die kiezers voor de goede zaak te winnen? Men weet bij ondervinding hoe al de kwestiën opgelost worden. Als tegenhanger haalt men eenen zendbrief aan van den bisschop van Diborn, (Colombie), die vaststelt, dat noch hij, noch zijne geestelijken zich nooit met politiek hebben beziggehouden en conclueert als volgt: Wij verzoeken u dus1° u voortdu rend van alle deelneming, zelfs onrecht- streeksche, in de nationale staatskiezin- gen te onthouden verklaart u voor geen enkel kandidaat, mengt u in geen kies- kuiperijcn 2° Laat niet toe dat er voor de kerk deur vereeniging van kiezers plaats hebbe 3° Woont geene vergadering bij die een politiek karakter heeft. In geval het gebeurt dat men van kiezingen of andere politieke zaken in uwe tegenwoordigheid spreekt, doet nooit uwe denkwijze ken nen. In alle geval, tracht uwe geloovigen den eerbied voor het wettig gezag in te boezemen. Dat is ten minste gesprokendat is nog een van die oude goede bisschoppen, die het wel meent met de religie en de broederlijkheid onder de menschen. Wat verschil met de taal der belgische bisschoppen, die niet dan van strijden spreken en hunne dagbladen gelasten met treffelijke lieden uit te maken Dit kongres heeft Maandag en Dinsdag (I3n en !4n dezer) te Brussel plaats gehad; 1300 onderwijzers namen er deel aan. De stad heeft een schitterend onthaal gegeven aan de moedige be- schavers en verlichters der jeugd: eene galavertooning, banket, concert, enz., enz. werden de onderwijzers aange boden, de Koning woonde de gala vertooning in den Muntschouwburg bij. In een woord, de onderwijzers zijn ten hoogste te vreden over hun verblijf in de hoofdstad en het onthaal dat het liberaal gemeentebestuur hun verschaft heeft. Het kongres heeft gewichtige beslissin gen gestemd rakende den toestand der onderwijzers, hunne pensioenkas, het getal onderwijzers in de scholen, enz. Ook heeft het kongres den wensch uit gedrukt dat het verplichtend onderwijs in ons land zou ingevoerd worden. Al de diskussien hebben niet het minste politiek karakter gehad. Merkwaardig feit. De klerikale gazet ten vallen met ongehoord geweld het kongres der onderwijzers aan. Verwon dert u daarover niet, want zij wilden hunnen toestand verbeteren en zij, de onderwijzers, moeten eeuwig slaaf blij ven, volgens de klerikalen. Hoort gij het, onderwijzers, welke achting en ge negenheid men u bewijst. Slaaf en arm, zonder aanzien en zonder toekomst, willen zij u. Maar houdt stand, moedige volksverlichlers, de liberalen zullen u bijstaan en verheffen. De liberale regee ring van Brussel heeft getoond dat zij achting en eer geeft aan de onderwijzers. Zoo moest het zijn en zoo is hel geweest. Ja den slavenstand voor den onder wijzer moet verdwijnen. Wij, liberalen, willen dat de onderwijzers in stad en dorp eenen toestand hebben die in achting en aanzien en welstand niet moet onder doen door dezen van den pastoor. Daartoe kan eene machtige en eenparige samen werking van al de onderwijzers zelve veel helpen. Op de algemeene vergadering van den Onderwijzersbond zijn de besluitselen der vlaamsche afdeeling, rakende de pen sioenen voor de onderwijzers en het verplichtend onderwijs aangenomen geworden. Vervolgens werd gesproken over de vermeerdering van hel personeel van het onderwijs. De besluitselen der vlaamsche afdee ling behelsden den wensch, ten minste twee onderwijzers in eene school te zien, zonder dat de vermeerdering van perso neel inbreuk zou kunnen doen op de aangeworven rechten. De besluitselen der fransche afdeeling vroegen een tweeden onderwijzer in eene klas van meer dan 60 leerlingen. Die dubbele besluitselen worden bij toejuiching aangenomen. Wat het vierde vraagstuk, het kunst gevoel betreft, het voorstel der fransche afdeeling werd aanvaard, om de beraad slaging ervan tot het aanslaande jaar uit te stellen. De lagere school is de eenige welke de grootste massa der natie bijwoont; het is daar dat men de rechtvaardige gedachten moet zaaien, om te beletten dat later de dwaling en de afgunst wassen, die twee oorzaken der omwentelingen. In de Vereenigde Staten van Amerika is er niet een kind dat onbekend is met de wet van zijn dorp, zijne provincie, zijn land. Er is niet een dat niet weet wat de eigendom, hel werk, het kapitaal, de spaarzaamheid is ookin dit land, dat zichzelf bestuurt, ziet men geene oproe ren, opstanden noch staatsaanslagen. Iedereen werkt en vergaart er om zich te verrijken door den arbeid en de spaar zaamheid. Men maakt er geen jacht op droom beelden, omdat men vroeg de waarheid heeft leeren kennen. In een verslag over de zittingen van het Kongres der lagere onderwijzers, te Brussel gehouden, lezen wij het volgende: Op zijne beurt schildert op eene treffende wijze, de heer Ogez-Laurent den toestand af der onderwijzers, die, op het einde hunner loopbaan eene plaats van portier of boereknecht gaan afsmee- ken. In Vlaanderen is er een onderwijzer die, op het einde zijner loopbaan, doof geworden is. Men heeft hem een pensioen gegeven van 87 cent. per dag. Om niet van honger te sterven, is deze oude on derwijzer verplicht dagelijks als knecht op eene hoeve te gaan arbeiden. 1t Is eene schande voor België dat dergelijke feiten zich opdoen, zonder dat het gouvernement er zich het minst op bekommert. {Weekblad). De staatsuitgaven voor het dienstjaar 1876 worden geschat op fr. 239,368,796- 01 c., en zijn verdeeld in de volgende budget Budget van dotatien 4,447,940-00 openb. sch. 38,373,387-23 justicie 13,480,142-00 buitenl. zaken 1,619,030-00 binnen, zak. 18,206,727-31 finantien 14,403,903-00 openb. wer. 82,439,708-00 oorlog 40,333,000-00 de gendarm. 2,781,746-27 onwaarden 1,041,000-00 Te samen 239,368,796-01 Men zal in deze oqgaaf bemerken dat de gendarmerie en het leger elk hun afgezonderd budget hebben. Dat was voortijds zoo niet, en die toer is gebeurd om het publiek zand itl de oogen te werpen. De waarheid is dat de uitgaven voor het krijgswezen in Belgie de som bedra gen van ten minsten 45 miljoen fr., wat 6 tot 7 miljoen meer is dan onder het bestuur der liberalen. En toch beloofden de klerikalen het oorlogsbudget van de helft te vermin deren De personneele belastingen hebben, in de laatste jaren, de volgende sommen aan den Staat opgebracht: Ten jare 1870 12,174,694 1871 12,404.960 1872 13,230^057 1873 15,541,718 1874 13,872,240 1875 14,200,000 Gelijk men ziet is de opbrengst der personneele belastingen in 1875 meer dan 2 miljoen hooger dan in 1870. Ziehier de opbrengst der grondbelas tingen in Belgie, gedurende de vijf laatste jaren In't jaar 1871 19,272,846 1872 20,258,095 1873 20,354,034 1874 20,601,597 1875 20,903,846 Volgens het budget van middelen en wegen voor 1876 zullen de grondbelas tingen het aanstaande jaar 350,000 fr. meer opbrengen, 't is te zeggen, de som van 21,175,000 fr.; dat is omtrent 2 miljoen meer dan in 1871. 22 September. Deze datum is de sterfdag van paus Clemens XIV (Ganga- nelli), de eenigste eerlijke paus. Toen hij den pauselijken stoel beklom beklaagde hij zich, dat hij in de plaats van de toevlucht te nemen tot het martelaar schap, slechts een ellendige getuige van dwaling en zonde moest wezen. (Voor u, klerikale bladen, is de Paus onfeilbaar De beginselen en leer der Jesuieten- orde verfoeide hij opentlijk en den 21 Juli 1773 kondigde hij de vermaarde BulDominus ac Redemptor noster af, waarmede hij de Jesuieten-orde ophief en veroordeelde. Toen hij de pen neêrlegde, zeide hijMa questa sup pression mi daralamorts, dit is: die vernietiging kost mij de dood In de keersweek uit de mis in het Valicaan wederkeerende, gevoelde hij zich ongesteld, wees op zijn maag en sprak qui y dat is: hier zit het. Langdurige en vreeslijke smarten rukten den 22 Sept. 1774 den man weg, die stervende zeide: ik ga naar de eeuwig heid en ik weet waarom Hij wist, dat de Jesuielen den wijn in den gewijden kelk hadden vergiftigd. Ware de man blijven leven, dan be stond er kans, dal hij in zijne onfeilbaar heid de partij der liberalen opentlijk had omhelsd. De slachtoffers van het fana tisme zijn derhalve zelfs te vinden op den pauselijken stoel. Op welke wijze, zullen de klerikale bladen, de nagedachtenis ecren van Clemens XIV, den onlëilbarcn roomsch katholijken schrijver van het onfeilbaar stukDominus ac Redemptor nos ter IJperen, 25° September 1875. Schoolpenning. - Voorige lijsten, fr. 896-13 Eene danspartij tePasschendale, door de Witte Klakken, 2-05 Totaal fr. 898-48 Ongeluk. - Den 24 dezer, rond 7 ure 's morgens heeft men uit onze sladsvvateren, in '(ge deelte genaamd de Boterplas, het lijk opgevisebt van eenen man van rond de 50 jaar,niet groot van gestalte en rostachtig van hair en baard, gekleed met stoffien broek en ondervest met grijze en zwarte strepen, grijze paletot of vest, zwarte zijde halsdoek twee toeren rond den hals, 2 roode neusdoeken, lijnwaden hemd geteekend C. L> urn

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1875 | | pagina 2