Drieske Ijpers is Hiel dood
De burgeroorlog.
De priesters in de kiezingen.
Stads Nieuws.
Briefwisseling der Toekomst.
AVELGHEM,
verscheidene kandidaten op rang slaan,
hebben de klerikalen het gemakkelijk
met het geld dal aan lichlgeloovig volk
wordt ontfutseld onder voorwendsel van
St-Pieters penning en andere fop ma -
chienen, de kiezingen te verkrachten.
Maar de klerikale kopstukken kunnen
wel honderde duizende franken besle
den, in algemecne kiezingen, van lijd
tot tijd. maar zijn niet bereid dezelfde
geldopofferingen te doen die hunne uil-
sluitelijke macht uitmaken, voor eene
gedeeltelijke kiezing. Overigens de kies—
foefelingen waaraan onze tegenstrevers
ons hebben gewend gemaakt, kunnen
op zulk eene groote schaal niet geschie
den, als er maar één kandidaat moet
gekozen worden.
De kiezing van 25 november zal dus,
zooveel mogelijk, de uitdrukking zijn
van den wil des volks en de kiezers van
't arrondissement Gent zullen de beloften
der klerikalen vergelijken bij hetgene zij
voor hel volk gedaan hebben de kie
zers hebben ondervonden wal er van de
klerikalen te verwachten slaat 5 zij zullen
zich herinneren dat het de klerikalen
zijn die de mililaire-plaatsvervanging
hebben onmogelijk gemaakt voor den
burger en er een voorrecht van gemaakt
hebben voor de rijken.
Daarom lijdt dé zegepraal in de kiezing
van 23 november geenen twijfel. Gent
zal het sein geven van den val van het
klerikaal ministerie.
Ziehier een feit welk bewijst dat de
geest van het fameus Drieske, voor wien
men de wet over de geneeskunst gewij
zigd heeft, voor altijd in de kloosters zal
blijven bestaan, waar men op eene
schandelijke wijze de lichtgeloovigheid
der onwetende landlieden exploiteert
Voor eenige dagen werd een kind van
ongeveer drij jaren, door eene onsleking
in de luchtpijpen aangetast.
Daar de geneesheeren, naar den zin
der ouders het kind niet spoedig genoeg
konden genezen, raadden de geburen die
ouders aan om een eerwaarde pater in
oen klooster dier stad te gaan vinden.
Zoo gezegd, zoo gedaan. De moeder
neemt haar kind op den arm, dekt het
zoo goed mogelijk, en met gevaar van
haar dierbaar pand te dooden, uit hoofde
van het slechte weder, snelt zij naar
gemelde klooster.
Daar legde zij alles voor oogen aan den
eerwaarden vader Ik heb er reeds
velen geholpen zoo spreekt hijik wil
ook iets voor hét uioe doen. Daarop
neemt hij een glas water, dekt het met
zijne stole, prevelt eenige gebeden en
doet het kind 't glas water uitdrinken.
Dit spel duurt nu al drie dagen en
moet er negen duren en terwijl doet
het arme kind, dal van koude zou moe
ten zijn bevrijd, tweemaal daags eene
weg van eene halve uur, om mede te
helpen den winkel der arme paters te
doen draaien.
Ziehier hoe onze dikke paters de over
leveringen voortzetten van den ellendi
ger! kwakzalver, welke over eenige jaren
in Belgie zooveel menschen zand in de
oogen heeft geworpen. (Stad Gent).
Al de groote sleden zijn liberaal, zij
kunnen geen priesters - gouvernement
verdragen, terwijl de buitenlieden moe
ten WILLEN wat de pastoor WIL.
De geestelijkheid wil aan dit wereld
lijk bestuur de wet geven.
Hierom werpen onze priesters zich
driftig in kiesstrijd, zij willen meester
zijn van alles zij willen de misbruiken
van de verledene eeuwen doen herleven.
Zij willen nu hel burgelijk huwelijk
afschaffen, later zouden zij de TIENDEN
eischen en daarna het geestelijk straf
recht, de geestelijke tribunalen herstellen.
Nooit zullen de groote steden dat
dulden.
Hieruit zullen botsingen, onlusten en
burgeroorlog voortkomen.
Als de burgers de builenkiezers met
hunne siemherders de stad zien binnen
komen, zijn zij verontweerdigd, en als
zij denken dat de zegepraal der geeste
lijke KiESHONDEN op dwang, domheid,
bedrog en omkooping gegrond is, zijn zij
verbitterd, en bij de heete koppen broeit
de wraaklust.
De lont is bereid, een sprankel vuur,
cn de uitbarsting heeft plaats de rust
is gestoord
Hoe jammer toch, dat de priesters
meenen dat depolilieke twisten van hunne
hemelsche zending deel maken.
Indien de geestelijkheid zich alleen
met godsdienstige, met kerkelijke zaken
bemoeide, en het wereldlijk bestuur aan
de wereldlijken overliet, zou de vrede
nooit gestoord zijn en de priesters zouden
de achting hebben van alle wijze men
schen zoo wel van den buiten als van de
stad.
Van verscheide steden zoowel als van
de buitengemeenten komen ons inlich
tingen toe over de houdiug der priesters
in de laatste kiezingen.
Volgens dat wij vernemen, hebben zij
zich omtrent overal met verwoedheid in
het strijdperk geworpen. Zij hebben bij
zonderlijk gebruik gemaakt van den in
vloed die zij als geestelijken bezitten bij
de inwooners, en hehben een schandalig
misbruik gemaakt van de macht die zij
uitoefenen op het gemoed der landslie
den.
Hier, heeft een stoutmoedige kapelaan
gezeid dat de kiiiders hunne eerste kom-
munie niet zouden mogen doen indien
hunnen vader voor de liberalen stemde.
Daar, zeide een ander heftige onder
pastor dat niemand de absolutie zoude
gekregen hehben in de biechle die voor
de liberalen stemde.Verder, heeft een
kapelaan, alle palen overstappende, ge
zegd tegen de vrouwen tracht hel libe
raal stembriefken van uwen man te krij
gen, en legt hel 's nachts op zijn hert, en
gij zult zien dat hij in zijn bed zal liggen
opspringen gelijk eenen bezetene!
Overal deden zij woorden van verach
ting, van haat, van vervolging hooren
tegen de kandidaden die op hunne lijst
niet stonden Waar gaan zulke feiten
ons naar toe leiden Dat is te ver!!
En na zulke schandelijke bedrijven,
durven zij hun nog beklagen dat er zoo
vele menschen zijn die allen eerbied en
achting verloren hebben voor de diena
ren van God, zooals zij hun zelve noe
men, en durven zij stout eh onbeschaamd
nog aanspraak maken op die achting, die
zij door hunne woorden en werken alle
dagen nog meer verliezen bij alle lieden
die hun aan het werk zien.
Wal poel! Wat onbeschaamde winkel!
8. Lebbe, A.
20 25 25 25 20 115.
20 25 20 25 20 110.
20 20 20 20 25 105.
20 25 15 15 25 100.
25 20 15 20 20 100.
20 10 20 20 25 95.
20 20 20 20 15 95.
20 15 20 20 -15 90.
Aan den heer baron van Humstra
en op de andere zijde
IJperen?|2Q"Novcmbey 1875.
ScSiooIpciiMsssg.-Vorige lijstenfr. 1,304-11
Verloren wedding Nieuwe Hout-
markslraal. 5-00
Totaal fr. 1,509-11
Vïaamschc Stee». - Zondag, 21 No
vember, (en 5 l/2 ure 's avonds, geeft de
Vlaamsche Ster hare eerste vertooning van
het saizoen.
Hel publiek verlangt te veel om niet eene ge-
heele volle zaal te zien ook de vertooning zal
luislerlijk zijn. (Zie onze annoncen).
hoafmaatsctitipiiij, - Zondag laatst
heeft deze maatschappij een allerschoonst concert
hare eerleden en. familje aangeboden. Mme Van-
santen, M. Fiver, M. Vergracht en M. Malliard
hebben er zich laten hooren. De symphonie en de
kooristen vervulden het overige van het program.
De plaats ontbreekt om ons verder over dit schoon
feest te handelen. Al de artiesten verdienen even
veel lof en de eereleden met hunn.e damen zijn
zeer te vrede over den kostbaren avond dien zij
aldaar overgebracht hehben.
Zaterdag avond, 20 November, vereenigen zich
de leden dezer Koormaatschappij op een banket,
ter gelegenheid van St-Ceciliafeest. Men moet
niet twijfelen of ér vermaak zal te vinden zijn.
Witte lilaKkcn. - Deze pas opge
richte fanfare, die van in den beginne zooveel
bijval bij onze liberale bevolking gevonden heeft,
zal ook niet ten achteren blijven in hel vieren van
het Muziekantenfeest, den Zaterdag, 27 dezer, zal
zij ook een schitterend banket hare leden aanbie
den.
Maandag, 22 dezer, stoet rond de stad !en 2 I /2
ure 's namiddags
I'osMpicrs. - Insgelijks Zondag, ban
ket hij dit korps. Zij maken zich gereed 0111 nog
weerctiglijk het feest van Slc Barbara te vieren,
dat valt op 4 December aanstaande.
Sterfgeval. - Dinsdag morgend is alhier
begraven een oud lid der genlsche deputatie van
de Kamer, waar hij een aanzienlijken lang be
kleedde de heer Ernest Vauden Peereboom,
oud-arrondissemen(commissaris te Kortrijk, kan
didaat der liberalen te Gent in de kiezingen van
1856, volksvertegenwoordiger gekozen in 1857,
verslaggever der wet over de afschaffing der
oktrooien, daarna gedurende verscheidene jaren
voorzitter van de Kamer der Volksvertegenwoor
digers.
M. Ernest Vanden Peereboom heeft altoos eene
groote genegenheid voor de liberale partij aan
den dag gelegd, aan welke hij vele diensten
bewees. Zijn afsterven is een zeer groot verlies.
Hij is geboren te Kortrijk, den 12 juli 1807,
en overleed te IJperen, den 11 november 1875.
maatschappij CijbclscSmtter». -
5e schieting van het winter saizoen. - 7November.
Hoogst getal punten.
1. Dumon,A.
2. Poot, H.
Renier, H.
4. Leclercq, T.
5. Podevyn, A.
Tyberghein, J.
7. Vandermariiere, L.
PROYEN
15 November 1875.
Het is met een gevoelen van diepe verontwaar
diging, dat ik de pen in de hand neem, om de
oneerlijkste middels te laten kennen, welke onze
geestelijkheid gebruikt heeft in de stemming van
26 October.
In een sermoen in de nuchtcmis van 51 October
laatst, verhaalde onze gekruinde pootspeler dat
de liberale kandidaten slecht volk washij verge
leek hun bij libres-penseurs,francs-magons, com
munards en materialisten (gelach) al die dit
aanhoorden grimlachten, want zij verstonden
niet wat die woorden heteekenden Zulke woor
den bij menschen uitgekraamd, waar er niet dan
onwetendheid te vinden is, doet hun van schrik
beven Waarheen wilt dien zielherder, die weet
dat al zijne parochianen katholieken zijn, en met
zulke verachting van hun handel die in de ziele
weet, dal het van de deugdzaamste burgersWaren
die zich aanboden voor kandidaden Als men de
plicht eens priesters overdenkt, die in plaats van
de vrede en de eendracht, na het voorbeeld van
zijnen Goddelijken Meester, aan te preken, zich
overgeeft aan zulke walgelijke middels, moet men
niet bekennen dat die schandelijke middels maar
dienen, om de almacht over geheel de gemeente
te bekomen.
Mij dunkt toch dat een preèkstoel tot niets
anders moet dienen dan om het Heilig Evangelie
te verkondigen, maar Lampe gebruikt hem om
alle eerlijke menschen te hoonen en te lasteren,
en den ondergang der liberalen aan te vragen (aan
zijne sullen), want Zondag, 7 November, bad hij
hun om de liefde Gods, dat er nooit geen liberaal
brood meer in de kerk zoude gaan, want, zegde
hij, zulk volk moet uitgehongerd worden, daarom
moeten de kalholijken hij de liberale neringdoe
ners niet meer gaan
Naderhand deed hij nog de publicatie van den
ring, (want Lampe gelast zich met alles), hij
vraagde aan zijne parochianen, of er nirmand
geen ring gevonden had, en voegde er op eene
brutale wijze hij dat zij den ring moeten in het
sakristij brengen.
Dn pastor heeft ook in de hoogmis van 31
October de zelve publicatie vün den ring gedaan.
Indien de vooruitgang niet bloeit op onze
gemeente, in zake van overdrevendheid, het zal
niet afhangen aan de slechte raadgevingen van
onze gekruide opperburgers. X. 0.
P. S. Wat geluk voor Proven van dezen
publicaleur te bezitten.
GEMEENTE DRANOUTRE.
Er is alhier eene maatschappij Rhetorica inge
richt onder kenzinde Grenzen van Vlaan
deren.
Haar zetel is in de herberg Sint-Crispin,
(Dranontre plaats).
Haar doel is onze schoone vlaamsche Moeder
taal zooveel mogelijk te helpen ondersteunen.
Zij staat onder de bescherming van den Hoog
Edelgeboren heer B.-Th. Baron van Humstra van
Froma en van Ribersburen.
Het is die zelfde heer die tijdens den prijskamp
van 2 September laatst, uitgeschreven door den
heer Deryckc, thans geheimschrijver, dit schoon
feest met zijne tegenwoordigheid vereerde.
De heeren D. Derycke en D. Huyghebaert heh
ben den 18 October jongstleden eene zilveren
vergulde madailje gezonden aan dien warmen
voorstander van de vlaamsche taal, ter herinne
ring .van zijn bezoek. Het opschrift dat deze me-
daiije draagt luidt als volgt
voor uw bezoek te Dranoutre, 1875.
17 November 1875.
Onzen Opper-Remplacant van Onzen Lieven
Heer heeft Zondag rond 10 1/4 ure ons een gees
tig oogenblik doen slijten. Hij was nauwelijks in
de kuip getreden of zijne heilige gramschap
kreeg lucht. 'T was natuurlijk op de liberalen
dat hij het had. Eenigen lijd, sprak de opper-
gezalfde, heeft men mij nu gerust gelalen. Maar
deze week hebben de liberalen mij een vuil,
smeerig en slecht liedtje toegestuurd. Maar ik
heb het seffens verbrand. Het is doodzonde
zulke liedjes te lezen en te zingen. Beminde
papparochi.... (Gaat niet gaan de?..
parochianen, voegde de gekruinde jongman erbij
gij moet al de liedtjes die men u zendt verbran!
den.... enz. Wat daarop antwoorden, beminde
lezer en lieve lezeres?? Onze schouders opsteken
en zeggen: Heer vergeef het hem, hij weetniet
wat hij hakkelt?? Neen, niet waar? Liever
Primo een woordeken uitleg schrijven. Dit doen
wij gaarne. Eerweerde Vader Primo, doet nvve
bevallige oorkens open en luistert: Wij kennen
twee nieuwe liberale liedtjes, uitgekomen met de
stemming van 26 Oktober laastleden. Het eene
getiteld de doodhet uitvaart en de begra-
vinh der katholijken van Avelghem, het
tweede genoemdKlachten der zelfde ka
tholijken gemaakt al lachende. Die twee liede
kens bevatten geen enkel woord slecht: wij
bedoelen den godsdienst en de zedelijkheid.
Geen woord over religie, geen lettergreep over de
zeden. Waar is dan het slecht? Waar is de
doodzonde?? Mijne vrouw, die wil voor kwezel
doorgaan, zingt die liedekens van 's morgens
vroeg, tot 's avonds laat en zij leert aan onzen
tweeden jongen die nog al tamelijk wel solfieert.
Nog eens, Primo, waar is het kwaad, waar is de
zonde, slechts de d3gelijksche zonde Mijne
vrouw zegt dat er geen kwaad bestaat in die
twee liberale liedtjes.Maar, spreekt zij erbij, weet
ge wat dat kwaad is, 't is het katholijk lied van
den Nieuwen Hemel. Dat is een vuil lied,
zegt zij, en een smeerig ar'bij. Onzen oudsten
jongen die er meé te hnis kwam heb ik hem
bijna dood geslagen, riep zij in gramschap uit.
Die deugniet had het van een' katholijken vuilpot
gekregen en hij kou het bijna zingen. Ik heb het
hem afgepakt en in de lessenaar gesloten. Zie wat
vuillapperij! En zij hebben dat gezongen in de
installatie van eenen gewijden Sirooptap En
daarvan hehben ze niet gepreekt!Al wat die
katholijke doen 't is wel en al wat de liberale
doen is kwalijk!! Bedaard Bedaard sprak ik
tegen mijne vrouw die bloosde van gramschap en
ik overlas nog eens dat geestelijk liedeken waar
van ik reeds gesproken heb. 'T is te lang om in
deze briefwisseling overgenomen (te worden maar
ik kon niet nalaten u het 6dc en 7d0 koupleelje
mede te deelen opdat gij mochtet weten wat
goede en wat slechte liedekens zijn. Ik hoop
dat gij allen de liberaal liedekens hebt in uw
bezit en zal er dus niets van geven. Moed dus en
leest het volgende. Dat is getrokken uit het gees
telijk, katholijk en apostelijk lied Den Nieu
wen Hemel
VI.
S'-Antonius komt af met HONDERD schoone
[Vrouwen.
Die jongman is, moet in den Hemel seffens trou-
[wen
Gij moet er eene uit kiezen
Zonder veel lijd te verliezen
En als gij eene hebt, heel proper en net
Gij leidt ze maar seffens meê naar uw bed.
VII.
Zoo vrienden, tracht nu ook naar den Nieuwen
[Hemel
Vaagt uw broek aan 't onderaarsch gewemel
Het meeste part zijn daar liberalen
Buiten blijven geen klerikalen
Want in den Hemel is het goed om zijn
Gij hebt alle dagen uwe botten vol wijn
Maar in plaats van botten gebruiken de Tap-
pisten een ander woord dal mijne pen niet
schrijven wil.
Hier scheert men zonder zeep Zij hebben
gaten in hun leerzen (Vrijheid) Acta sanc
torum; In secula seculorum
Wij lezen in l'Echo du Parlement Beige
van 13 des loopende maands:
Het Assisenhof van La Haute Marne oor-
deelende zonder medehulp van den ju rij heeft
Julius Vincent, oud 47 jaar, DIENSTDOENDE
priester op de parochie Germisay, veroor
deeld lot EEUWIGDURENDEN DWANGARBEID,
voor aanrandingen op de zeden, met en zonder
dwang. Is een. Marquez
Wij lezen nog in XEtoile Beige van den
zelfden 15 November 1875:
Per telegraphische dépêche. De
korrectionneele Rechtbank van Verviers heeft,
den genaamden Caron, onderpastoor van Oneux-
Theux, veroordeeld tot VYF straffen van ZES
maanden (total DERTIG maanden) gevang-
zetting voor vijf aanrandingen op de zeden van
een klein meiske.
L Ltoile Beige van den •|5<lcn November,
zegt verders over deze schandige daad van dezen
gebalsemden en gebenedijden driestekker:
Wij hebben gisteren een telegram afgekondigd
meldende dat de korrectionneele Rechtbank van
Verviers zich had bezig gehouden met de beschul-
diging van aanranding op de zeden ten laste van
Cornelius Caron DIENSTDOENDE?? onderpas
tor op het gehucht van Oneux gemeente van
Theux.
De debatten hebben plaats gehad met gesloten
deuren. De onderpastoor is veroordeeld ge
worden tot dertig maanden gevang voor vijf
aanrandingen op de zeden van een kind van tien
en halfjaar. Het vonnis zegt dat Caron zijne aan
randingen gepleegd heeft als katholijke priester
gelast met het onderwijs van den catechismus.
Het vonnis werd geveld bij verstek, Caron in
een klooster gevlucht zijnde
Zou het in een nonnenklooster zijn Is
twee Marquez
In i Echo du Parlement Beige van 11
November laatstleden lezen wij ook nog wat hier
volgt
De Gazette van Keulen (Cologne) meldt
dat de katholijke priester Antoaius Hungarij,