De goede Pastoor.
Stads Nieuws.
hebben den strijd niet aan te gaan in de
wetgevende kiezingen.
V rijd ag avond is de klerikale Vereeni-
ging in algemeene vergadering overge
gaan tot het vaststellen harer kandidaten
voor de aanslaande wetgevende kiezing
te Brugge dezelve zijn
MM. A. Visart, burgemeester van
Brugge. E. De Clercq-Jullien, uittredende
leden en Eugène Van Outryve-d'Yde-
walle, burgemeester van Ruddervoorde
en voorzitter van den Provincialen Raad,
in vervanging van zijnen broeder, over
leden.
Het kiescollegie van het arrondisse
ment Luik is op 15 juni bijeengeroepen
tot het kiezen van eenen volksvertegen
woordiger in vervanging van M. Muller,
ontslaggever.
BURGERSTAND
Huwelijken.
Sterfgevallen.
BIS.
BIS.
i.
'K droom seins van mijn jonge dagen,
Var, dien goeden ouden lijd,
Toen de herder van ons dorpjen
Ons zijn zorgen heeft gewijd
't Was een eerbiedwaarde grijsaard
Zoo als men er weinig ziet
'tWas een braaf rechtschapen priestes,
Velen zijn er heden niet
Openhertig en gemeenzaam
Was hij iedereen een vriend
Daarom werd die goede pastor
In ons dorpjen zóó bemind
II.
In zijn herdeiijke loopbaan
Had hij nooit zijn stand onteerd
Zacht, goedhartig voor de vrouwen
Werd bij ook door hen geëerd.
Voor gravinnen, noch princessen
Lijk het heden veel geschiedt,
Wou hij nimmer zich verlagen
Laagheid, o zulks ging hem niet.
<t Armoê, zij hij, is geen schande
Rijkdom maakt zoo lichtlijk blind,
Daarom werd die goede pastor
In ons dorpjen zoo bemind
III.
In zijn kerke, Godes dienaar
Klonk ook steeds zijn vaderwoord
Geeft eenieder wat hom toekomt
a Laat elkeen wat hem behoort
In die woorden zat geen valséhheid
Lijk het heden veel geschiedt,
Huichlarij en zware listen
Schuilden bij dien grijsaaid niet
Hij zei altijd dat de godsdienst
Nimmer aan de politiek zich bindt.
Daarom werd die goede pastor b[s
In ons dorpjen zoo bemind
IV.
Hij bemoeide zich, de brave,
Nimmer in een 's anders woon
Hij liet vrouw en maagd in ruste
Kuischheid was hem 'l echte schoon
Want hij wist, de goede herder,
Lijk het heden veel geschiedt,
Dat alleenlijk d'eerelooze
d'Echtbreuk goedkeurt en geniet
ii Alles, zei hij, heeft in 't huwelijk
Een te goddelijke tint
Daarom werd die goede pastor
In ons dorpjen zoo bemind
V.
En gebeurde'! dat op 't kerkhof
Hij bij eene doodkist stond,
Altijd klonk de laatste bede
Uit dien zegenenden mond
's Herders maat was niet verschillig
Lijk het heden veel geschiedt
Arme of rijke ontzielde lijken
Kende hij op't kerkhof niet.
<t God is't, zei hij, die het alles
Raar zijn eigen wil verzint,
Daarom werd die goede pastor B[g
In ons dorpjen zoo bemind
VI.
Aan den nieuwen zielbestuurder
Zei hij in zijn laatsten stond
't Geld is p rik kien d't geld is duivelsch,
i> En verlokkend lot de zond.
Vlucht't gevaar en d'helsche hebzucht
a Raakt aan politieke niet,
a Opdat op uw levens bane
ii 't Menschdom u zijn zeegning biedt,
't Waren 's grijsaards laatste woorden
Thans betreurt men nog den vrind
Den zoo liefderijken pastor
In ons dorpjen zoo bemind.
BIS.
BIS.
E. D.
IJperen, 5° Juni 1876.
*2 Öasgelttll. - Vrijdag in den morgend,
werd sieur Maai tens, hoveniers zoon, te Sl-Jan-
IJptT wonende, die om mest naar stad gekomen
was, bijna van zijn peerd verongelukt; het dier
op.hol gaande bracht hem eenige stampen, zoo
verre dat de ongelukkige bewustloosten gronde
lag.
Na hem de eerste zorgen toegediend te hebben
en geholpen door de geboren der Thouroutslraat-
poort, (waaronder M. de Burgemeester eeu der
eerste was toegesneld), alwaar het ongeluk plaats
had, heeft men hem naar zijne woonplaats over
gebracht.
M. de doktor Lagrange diende hem de eerste
zorgen toe.
2*2 Witte klitkkesi. - Deze fanfare gaat
Sinxen-mestdag naar den vijver van Dickebusch
een uitstapje.
Nogeens vele volk op wandel.
2*2 >S»aigc garde. - Eenige jongelingen
onzer stad, sluiten zich bijeen en maken eene
jonge garde uit, ten einde in de aanstaande
kiezing hunnen dienst bij de liberale associatie aan
te bieden.
Zij doem eenen oproep aan de liberale jonge
lingen van stad, die begeeren er deel van te
maken. De algemeene vergadering is vastgesteld
Zondag I I ure's noens(4 Juni),in de estaminet lwt
Bronzen Hoofd, in de Rijselstrasl alhier.
Sclsootpemsiug.-Vorige lijsten,fr. 5,026-86
Drijmaaudelijksche storting, (een
onbekende), 5-00
Een lot der Tombola. 10-00
Lichting der bussen in de maand Mei:
Citadelle,
De V'range,
Schaapstal,
Witte Klakken,
Sultan,
Gouden Arend,
Boeren Hol,
Aux armes de France,
Zilveren Hoofd
Café der Spore,
S' Omars,
Café den Zalm, (Saumon),
Klein IJperen,
Café St-Sebastiaan,
Salon d'Apcllon,
Taverne anglaise,
Slalenboogschutters,
Bureel der Toekomst,
Totaal
14-26
■15-16
9-00
20-00
■18-50
11-80
3-76
7-57
4-80
11-69
3-45
22-54
6-50
16-00
4-70
4-00
2-10
0-55
3,218-03
2*2 Burgerwacht. - Uitslag der 2cSchie-
ling van het zomersaizoen der maatschappij
Cijbelschutters, (29 Mei 1876.)
Schoonste wit.
Vandermarliere, L.
Hoogst getal punten.
LesafFre, A. 7 17 11 4 21
Ligy, F. 0 2 5 4 1 7 19
Iweins, J.
7 0 0 6 0
18
Smeysters, E. 044022 12
Poot, A. 5 0 1 0 5 4 11
llenier, 11. 4 5 0 2 1 0 10
Van den 26" Mei tot den 2" Juni 1876.
GEBOORTEN
Mannelijk geslacht 5)
Vrouweiljk id. 2)
te zamen 7.
Gryson, Carolus, landbouwers-werkman en
Tellaire, Natalia, werkvrouw.Coene, Petrus,
slachter en Bryon, Octavia, zonder beroep.
Faes, Augustus, oud 9 jaren, 0. L. Vrouw
straat. Ilugebaert, Maria, 41 jaren, zonder
beroep, ongehuwd, St-Pieters nevens LJpre.
Dulhilleul, Angelina, 78 jaren, ongehuwd, Mee-
nenstraat. Verhack, Desiderius, 55 jaren,
hovenier, ongehuwd, Sl-Jacobs nevens IJpre.
Kinderen beneden Mannelijk geslacht 2)^
de 7 jaren Vrouwelijk idem 0)
Ziehier eene antwoord uit Poperinghe, ons
door hel Ministerie van M. Sanly, huissier, over
gebracht.
Poperinghe, 17 Mei 1876.
Heer opsteller der Toekomst.
In uw bladje van Zondag 14 dezer laet gy uwe
Poperingsche korrespondent op zyne mode eene
onderhandeling vertellen tusschen my en bakker
Van Eecke. Dit verhael is zoodanig onvolledig
dat ik er geern een woordeken zou byvoegen.
Art. 13 van de wet van 21 July 1851 geeft my
daerloe recht en verplicht u mvne antwoord in
het volgende nummer te lyven. Uw korres
pondent verwyt my eenen zyner vrienden ge-
praemd te hebben lot het verlaten der Philhar-
monie. Inderdaed over zes of zeven maenden
heb ik aen dien bakker gesproken over zyne
blinde verslaefdheid aen zekeren heer die meer
dan liberael is en heb hem alsdan voor oogen
gehouden waer de hedendaegsche liberale kop
stukken naei toe wilden en hoe gevaerlyk het was
voor hem en zyne kinderen zich aen hun te ver
binden en door hun te laten bedriegen. Ik gaf
hem daer uitlegen redens van, welke, hy schynt
niet verstaen of vergeten te hebben en nogtans
ik houd van ze nevens zyn verhael aen uw publiek
te doen kennen. Ditmael herhael ik ze gelyk ik ze
hier en daer bevestigd vind in een allerbest en
onwederleggelyk boeksken dat verleden maend
tot Brugge by drukker Dezulter verschenen is.
1. Het liberalismus is eene ongodsdienstige sekte
die hare aenhangers samen houdt niet door stel
lige grondregels maer door eenen algemeenen
haet tegen de kerk van Kristus. Het liberalismus
is eene ware opstand tegen God. Uit eene ongods
dienstige .bron gesproten te weten de fransche
revolutie die eene werkstelling was van de godde
loosheid der XVIlIe eeuw. Zoo is het libera
lismus de voortduring van den zelfden opstand.
De levende krachten van het liberalismus worden
nitsluitelyk gebruikt tot het vernietigen van
allen godsdienstigen invloed, en gelyk er maer
eene godsdienstige macht in de wereld regtstaen-
de is, te weten de Heilige Katholyke Kerk, zoo
komt het dat het liberalismus eene zaek alleen
verlangt, te welen: de vernietiging van de Hei
lige Katholyke Kerk. Door hem is reeds opentiyk
de vryheid van eerdienst inmenigvuldige om
standigheden miskend geweest, getuige de aeu-
randingen tegen bedevaerdtn en processim;
getuige de gebeurtenissen in Pruissen en Zwit
serland, waer de vryheid der kalholyken in zake
van godsdienst afgeschaft is, getuige nog de
liberale zinspreuk de kerk onder den Staet,
de Staet moet meester zyn van alles. 2. Kalho
lyken die nu doen met de liberalen en daerin
geen erg vinden eindigen altyd met eerst of laelst
geheel en gansch liberael te worden. Verscheide
liberale kringen zyn daerloe ingericht geweest
onder het voorwendsel van een aengenaem
tydverdryf aen hunne leden te verschaffen zoo
vindt men toonkunstlievende maetschappyen
(sociélés philharmoniques) enz. Al die sociëteiten
hebben geen ander doel dan leden aen te werven
voor hel liberalismus. Doorgaens kiest men et-
als voorzitters mannen die fortuin hebben. Deze
zyn het die den geest van het genootschap vormen
en denzelven aen hunne aenhangers mededeelen
en gelyk zy bezield zyn met ongodsdienstige
gevoeleus zoo worden de leden allengskens
afkeerig van de kerke. Hadden de hoofden van
zulkdanige genootschappen geen ander inzicht
dan een eerlyk verzet te verschaffen aen hunne
medeburgers, waerom zouden zy al die dwang
middels gebruiken om leden op te zoeken en ze
in te lyven Hoe komt het dat de geleiders, ge-
meenlyk ryke lieden, hunne eenvoudige land-
pachters dwingen om deel te makeu van de
liberale sociëteit en dezelve bedreigen te doen
verhuizen, by aldien zy aen de sociëteit geen
deel nemen Waerom verspelen de hoofden zoo
veel geld om aanhangers te winnen op alle ma
nieren Waerom al dat geweld als het maer
juist is om vermaek te bezorgen Vermaek tegen
dank is geen vermaek. Waerom is het dan Het
is om slaven te doen ontstaen, liberale slaven.
Het is om die eenvoudige menschen, die am
bachtslieden, die landbouwers allengskens af te
trekken van den godsdienst om ze alsdan te
draeyen naer den liberalen kant, en verzekerd te
zyn van er medehelpers in te vinden, byzonder-
lyk voor de stemming. Daerloe gebruiken zy nog
de volksfeesten. De volksfeesten, zoo zy nu ge
pleegd worden, zyn echte zedebrdervende ver
maken waer de jongelingen van beide geslachten
byeen geroepen worden, waar men hunne prach
tige zalen en aengename hovingen ten dienste
stelt, waer men ophitsende muziekstukken speelt,
waer men drank schenkt by overvloed en waar
doorgaens hel einde van 't spel eene dansparty
is. Onmogelijk zulke feesten in onschuld by te
wonen. Vele jongelingen en menige dochters
verliezen er hunne gezondheid en goede faem
allen verliezen er iets dat nog koslelyker is de
zuiverheid hunner ziel.
Om zulke reden en nog andere te lang om hier
te melden wekte ik Van Eecke op de Philhar
monic te willen verlaten en zeide hem dat het in
consciencie niet toegelaten was het liberalismus
te begunstigen, met deel te maken van liberale
genootschappen, al ware het alleenlyk om zyne
tydelyke belangen te redden. De reden vind
ik nog in dat brugsch boeksken waer ik lees
dat het medewerken tot verspreiding van deze
ongodsdienstige sekte plichtig maekt even als de
ongodsdienstigheid zelve. Indien het liberalismus
een opstand is tegen de Heilige Kerk, gelyk het
waerlyk is, zoo moet een kristen mèHscb die sekte
vluchtenen verder waer het gevaer van
bederf voor iemand bestaet, niettegenstaende
zyne tydelyke belangen, is hy verplicht hetzelve
te vluchten. Nu nog iwee woorden aen uwen
korrespondent Volgens hem 1° weet ieder
een dat de zondag gekozen is uitsluitelyk
om zyne kristelyke plichten te volbren
gen ik ben waerlyk blyde zulks te hooren
uit zynen liberalen mond en ik wenschte dat hy
en alle zyne liberale vrienden dit stelsel volgden;
wy zouden hier te Poperinghe verlost zyn van het
liberael getrommel en getuit dat op alle zondagen
en feestdagen de kerkelyke diensten stoort en er
de liberalen van afhoudt. 2° Van Eecke zou maer
een klein verlies doen met het afnemen zyner
kalandize, te beter voor hem. Ik wensch hem
geen verlies, het kollegie verliest er ook niet by
want de katholyke bakker weet zyn meel uitne
mend profylig te verdeelen.
(Geteekend) J. CNAPELYNCK,
Principael van 't kollegie.
Poperinghe, 22 Mei 1876.
Heer opsteller der Toekomst,
In een dom artikeltje uit Poperinghe, 18 Mei,
gedagteekend en in uw bladje van zondag 21
overgenomen, houdt uw Poperingsche korres-
pendent zich weèrom met my bezig waerschy-
nelyk om my nieuw recht lot antwoord te geven.
Scheur der zal ik zyn, zegt hy.
Scheurder zou ik willen zyn, in den zin welken
uw korrespondent aen dit woord neemt te mogen
geven. Maer tegen zynen wil en mogelyks buiten
zyne wete, heeft dit woord eene andere beleekenis
welke hv my, zonder laster, niet mag toepassen
Scheurder is immers de vlaemsche vertaling
van e Schismatiek en schismatiek zyn, dat is
slechte christen 'zyn, dat is zyn doopsel en geloof
verloochenen, de kerkelyke Overheid, den Paus
van Romen miskennen, dat is apostael zyn.
Dit zyn de Ruissen, de Turken en vele van onze
hedendaegsche liberalen dit waren eertyds ook
dc n geuzen die geheel Vlaenderen in rep en
roer stelden kerken en kloosters plunderden, de
geestelykheid tot den dood vervolgden, overal
moord en brand stichtten en de gruwel van het
land waren. Dit schynt uwen korrespondent
te willen worden, want hy maekt zich eene eer
ii geus genoemd te worden. Proficiat
Geteekend) J. CNAPELYNCK.
Principael van het Bisschoppelyk kollegie.
Poperinghe, den 1 Juni 1876.
Dank zij aan ons bevallig Piincipaalye M.
Julianus Cnapelynck over zijne antwoorden,
of om beter te zeggen, een rimram getrokken
uit de nieuwe politieksche-lheologie waarmede
men te Brugge den geest oppropt van de nieuwe
kappelaantjes, kiesdravers en familiescheurders.
Onze lezers zullen niet verwonderd zijn dat wij
de arme uitbraSRingen van 't venijnig melk
muiltje niet op alle punten beantwoorden want
als men te doen heeft met zoo een soort van
doktoor homceopathe in de godheid, zoo
straf als zijnen oom Seraphinus Civiale, ook
doktoor homceopathe in de geneeskunde en
in den tabak, men moet lachen en 't is daarmêe
uit. 'T is noglhans zrer spijtig voor onze arme
moeder de H. Kerk, dat den bakker Van Eecke
den breedeu uitleg van het alderbeste en on-
weerleggelijk boekske door den drukker De-
zutter te Brugge uitgegeven, zoo slecht verstaan
heeft. Wij twijfelen niet of dal wonderbaar
boekske is geschreven geweest op de vestingen
te Brugge, dooi- den vermaarden Pieter Vanliere,
met de medewerking van de doorluchtige ge-
kruinde heerèn Duchesne, Vantillo en andere
'i bevechters der ongodsdienstige secte des
liberalismus. Het moet dus ongetwijfeld
de grondbeginselen inhouden der leering ge
geven in de Bisschoplijke kollegiën en scholen
van Poperinghe, en wijzijn zeker dal ons spar
telende principaalke, die man telt onder de
mannen die fortuin hébben, en hunne geest
van woede tegen den Staat en de treffelijkste
sociëteiten van Poperinghe, aan de bakkers en
winkeliers medcdeele, in '1 kort een exemplaire
van '1 mirakuleus boekje zal schenken aan de
600 leden van de Philharmonie, aan de Barba-
risten, de Viclorinen, de gaaischotlers en
bolders, de vinkeniers en andere opstaanders
tegen Gaddewelke bekwaam zijn, indien zij
'l boekje niet lezen, van eene tweede fransche
revolutie te maken. 'T eerste deel van Van-
lieres, neen! van Julius sermoen aan den bakker
is boven ons en uw verstand, lezers, omdatwij geen
hooge studiën gedaan hebben in de Leflinghe
jesuitiesche kerkleer. Wij peisden inderdaad dat
iu ons Belgie, de Natie verbeeld door de wet
gevende macht alléén bekwaam was om wetten
te maken, aan dewelke de Vanlieren, de korset-
snoerders en zelfs de principaalljes onderhevig
zijn gelijk al de burgers van 't land. Volgens 't
boekje, zijn al de korlgebroekte broerkes en
en abbéljes alleenlijk onderheving aan den Paus,
omdat zij géén Belgen meer zijn maar wel
de rechtstaande godsdienstige macht in
de wereld uitmaken. Welnu! dat stout
moedig spreken van T mannetje met zijn
boekje zal misschien nog beter en beter doen
verstaan hoe hel komt, dat die rechtstaande
godsdienstige macht met tegen de wetten des
lands en de rechten der burgers op te staan,
Belgie in rep en roer helpt eri geheel Poperinghe
in tweedracht gebracht heeft. 'T boekje en 't
mannetje spreken ook van haat tegen de kerk
van Christus, omdat zij geen enkel woord
kennen van de geschiedenis. Zij weten wel langst
waar Louise Lateau bloed verloor en hoe Mej.
La Marlière Salette-waterlje miek, maar zij weten
niet dat de kerk van Christus gedurende lange
eeuwen de volkeren, medebegrepen vrouwen en
kinderen heeft doer hangen, verbranden en
levendig begraven! Zij weten niet dat vóór de
fransche revolutie, de boeren een tiende van al
hunne vruchten moesten geven aan de recht
staande godsdienstige macht en dat nie
mand geen commercie mocht aangaan zonder
de permissie van den pastoor. Zoodanig dat 't
mannetje met zijn boekje zelve geen man
netje van fortuin zou zijn, hadden zijne
ouders uit de liberale princiepen der fran
sche revolutie, 't regt niet bekomen om't geld
te vergaren waarmêe 't ventje nu zoo schijnt te
pronken. Om in het toekomende beter te weten
wat hij aan de bakkers zegt, zou hij wel doen van
een boekje te lezen opgemaakt door den geschie-
denisschrijver Motley, 't welk niet door de
Dezutter van Brugge is uitgegeven, maar in 't
welk principaaltje zou kunnen leeren, tot nut
van hem en zijne kollegiegaslen de vervolgingen
gedurende verscheidene eeuwen door de H.Kerk,
samengesteld uit Pausen Bisschoppen en nog
veel andere korlgebroekte iangerokte, gekruinde
inguisiteursverscheidene honderd duizende
menschen gepijnigd en omhals gebracht hebben,
voor het welzijn der H. Kerk. 'T is 't geen wat
hedendaags nog zou geschieden zonder den
tegenstand welke onze H. zielvermoerders ont
moeten.
Yoor wat betreft hel artikel twee van zijnen
rimram, t manneke zegt dat de liberale
kringen ingericht zijn om een aangenaam tijd
verdrijf aan de leden te verschaffen en om te
werven voor hel liberalismus. Dit is de groole
waarheid, en men moet bekennen dat het niet
mogelijk ware 6 'a i00 leden te vergaderen met
hun dagelijks te mishandelen en ongeschoeftc
woorden toe te brengen gelijk op de predikstoe
len. Daarom is het dat de Philharmonie maar
onafhankelijke personen telt, en het zeer moeie-
lijk zal zijn om hel door Jullje gescheurd te
worden. 'T ventje houdt nog staan dat de
liberalen slaven zijn, en de katholijke vrije man-