De goede Pastoor. Stads Nieuws. hebben den strijd niet aan te gaan in de wetgevende kiezingen. V rijd ag avond is de klerikale Vereeni- ging in algemeene vergadering overge gaan tot het vaststellen harer kandidaten voor de aanslaande wetgevende kiezing te Brugge dezelve zijn MM. A. Visart, burgemeester van Brugge. E. De Clercq-Jullien, uittredende leden en Eugène Van Outryve-d'Yde- walle, burgemeester van Ruddervoorde en voorzitter van den Provincialen Raad, in vervanging van zijnen broeder, over leden. Het kiescollegie van het arrondisse ment Luik is op 15 juni bijeengeroepen tot het kiezen van eenen volksvertegen woordiger in vervanging van M. Muller, ontslaggever. BURGERSTAND Huwelijken. Sterfgevallen. BIS. BIS. i. 'K droom seins van mijn jonge dagen, Var, dien goeden ouden lijd, Toen de herder van ons dorpjen Ons zijn zorgen heeft gewijd 't Was een eerbiedwaarde grijsaard Zoo als men er weinig ziet 'tWas een braaf rechtschapen priestes, Velen zijn er heden niet Openhertig en gemeenzaam Was hij iedereen een vriend Daarom werd die goede pastor In ons dorpjen zóó bemind II. In zijn herdeiijke loopbaan Had hij nooit zijn stand onteerd Zacht, goedhartig voor de vrouwen Werd bij ook door hen geëerd. Voor gravinnen, noch princessen Lijk het heden veel geschiedt, Wou hij nimmer zich verlagen Laagheid, o zulks ging hem niet. <t Armoê, zij hij, is geen schande Rijkdom maakt zoo lichtlijk blind, Daarom werd die goede pastor In ons dorpjen zoo bemind III. In zijn kerke, Godes dienaar Klonk ook steeds zijn vaderwoord Geeft eenieder wat hom toekomt a Laat elkeen wat hem behoort In die woorden zat geen valséhheid Lijk het heden veel geschiedt, Huichlarij en zware listen Schuilden bij dien grijsaaid niet Hij zei altijd dat de godsdienst Nimmer aan de politiek zich bindt. Daarom werd die goede pastor b[s In ons dorpjen zoo bemind IV. Hij bemoeide zich, de brave, Nimmer in een 's anders woon Hij liet vrouw en maagd in ruste Kuischheid was hem 'l echte schoon Want hij wist, de goede herder, Lijk het heden veel geschiedt, Dat alleenlijk d'eerelooze d'Echtbreuk goedkeurt en geniet ii Alles, zei hij, heeft in 't huwelijk Een te goddelijke tint Daarom werd die goede pastor In ons dorpjen zoo bemind V. En gebeurde'! dat op 't kerkhof Hij bij eene doodkist stond, Altijd klonk de laatste bede Uit dien zegenenden mond 's Herders maat was niet verschillig Lijk het heden veel geschiedt Arme of rijke ontzielde lijken Kende hij op't kerkhof niet. <t God is't, zei hij, die het alles Raar zijn eigen wil verzint, Daarom werd die goede pastor B[g In ons dorpjen zoo bemind VI. Aan den nieuwen zielbestuurder Zei hij in zijn laatsten stond 't Geld is p rik kien d't geld is duivelsch, i> En verlokkend lot de zond. Vlucht't gevaar en d'helsche hebzucht a Raakt aan politieke niet, a Opdat op uw levens bane ii 't Menschdom u zijn zeegning biedt, 't Waren 's grijsaards laatste woorden Thans betreurt men nog den vrind Den zoo liefderijken pastor In ons dorpjen zoo bemind. BIS. BIS. E. D. IJperen, 5° Juni 1876. *2 Öasgelttll. - Vrijdag in den morgend, werd sieur Maai tens, hoveniers zoon, te Sl-Jan- IJptT wonende, die om mest naar stad gekomen was, bijna van zijn peerd verongelukt; het dier op.hol gaande bracht hem eenige stampen, zoo verre dat de ongelukkige bewustloosten gronde lag. Na hem de eerste zorgen toegediend te hebben en geholpen door de geboren der Thouroutslraat- poort, (waaronder M. de Burgemeester eeu der eerste was toegesneld), alwaar het ongeluk plaats had, heeft men hem naar zijne woonplaats over gebracht. M. de doktor Lagrange diende hem de eerste zorgen toe. 2*2 Witte klitkkesi. - Deze fanfare gaat Sinxen-mestdag naar den vijver van Dickebusch een uitstapje. Nogeens vele volk op wandel. 2*2 >S»aigc garde. - Eenige jongelingen onzer stad, sluiten zich bijeen en maken eene jonge garde uit, ten einde in de aanstaande kiezing hunnen dienst bij de liberale associatie aan te bieden. Zij doem eenen oproep aan de liberale jonge lingen van stad, die begeeren er deel van te maken. De algemeene vergadering is vastgesteld Zondag I I ure's noens(4 Juni),in de estaminet lwt Bronzen Hoofd, in de Rijselstrasl alhier. Sclsootpemsiug.-Vorige lijsten,fr. 5,026-86 Drijmaaudelijksche storting, (een onbekende), 5-00 Een lot der Tombola. 10-00 Lichting der bussen in de maand Mei: Citadelle, De V'range, Schaapstal, Witte Klakken, Sultan, Gouden Arend, Boeren Hol, Aux armes de France, Zilveren Hoofd Café der Spore, S' Omars, Café den Zalm, (Saumon), Klein IJperen, Café St-Sebastiaan, Salon d'Apcllon, Taverne anglaise, Slalenboogschutters, Bureel der Toekomst, Totaal 14-26 ■15-16 9-00 20-00 ■18-50 11-80 3-76 7-57 4-80 11-69 3-45 22-54 6-50 16-00 4-70 4-00 2-10 0-55 3,218-03 2*2 Burgerwacht. - Uitslag der 2cSchie- ling van het zomersaizoen der maatschappij Cijbelschutters, (29 Mei 1876.) Schoonste wit. Vandermarliere, L. Hoogst getal punten. LesafFre, A. 7 17 11 4 21 Ligy, F. 0 2 5 4 1 7 19 Iweins, J. 7 0 0 6 0 18 Smeysters, E. 044022 12 Poot, A. 5 0 1 0 5 4 11 llenier, 11. 4 5 0 2 1 0 10 Van den 26" Mei tot den 2" Juni 1876. GEBOORTEN Mannelijk geslacht 5) Vrouweiljk id. 2) te zamen 7. Gryson, Carolus, landbouwers-werkman en Tellaire, Natalia, werkvrouw.Coene, Petrus, slachter en Bryon, Octavia, zonder beroep. Faes, Augustus, oud 9 jaren, 0. L. Vrouw straat. Ilugebaert, Maria, 41 jaren, zonder beroep, ongehuwd, St-Pieters nevens LJpre. Dulhilleul, Angelina, 78 jaren, ongehuwd, Mee- nenstraat. Verhack, Desiderius, 55 jaren, hovenier, ongehuwd, Sl-Jacobs nevens IJpre. Kinderen beneden Mannelijk geslacht 2)^ de 7 jaren Vrouwelijk idem 0) Ziehier eene antwoord uit Poperinghe, ons door hel Ministerie van M. Sanly, huissier, over gebracht. Poperinghe, 17 Mei 1876. Heer opsteller der Toekomst. In uw bladje van Zondag 14 dezer laet gy uwe Poperingsche korrespondent op zyne mode eene onderhandeling vertellen tusschen my en bakker Van Eecke. Dit verhael is zoodanig onvolledig dat ik er geern een woordeken zou byvoegen. Art. 13 van de wet van 21 July 1851 geeft my daerloe recht en verplicht u mvne antwoord in het volgende nummer te lyven. Uw korres pondent verwyt my eenen zyner vrienden ge- praemd te hebben lot het verlaten der Philhar- monie. Inderdaed over zes of zeven maenden heb ik aen dien bakker gesproken over zyne blinde verslaefdheid aen zekeren heer die meer dan liberael is en heb hem alsdan voor oogen gehouden waer de hedendaegsche liberale kop stukken naei toe wilden en hoe gevaerlyk het was voor hem en zyne kinderen zich aen hun te ver binden en door hun te laten bedriegen. Ik gaf hem daer uitlegen redens van, welke, hy schynt niet verstaen of vergeten te hebben en nogtans ik houd van ze nevens zyn verhael aen uw publiek te doen kennen. Ditmael herhael ik ze gelyk ik ze hier en daer bevestigd vind in een allerbest en onwederleggelyk boeksken dat verleden maend tot Brugge by drukker Dezulter verschenen is. 1. Het liberalismus is eene ongodsdienstige sekte die hare aenhangers samen houdt niet door stel lige grondregels maer door eenen algemeenen haet tegen de kerk van Kristus. Het liberalismus is eene ware opstand tegen God. Uit eene ongods dienstige .bron gesproten te weten de fransche revolutie die eene werkstelling was van de godde loosheid der XVIlIe eeuw. Zoo is het libera lismus de voortduring van den zelfden opstand. De levende krachten van het liberalismus worden nitsluitelyk gebruikt tot het vernietigen van allen godsdienstigen invloed, en gelyk er maer eene godsdienstige macht in de wereld regtstaen- de is, te weten de Heilige Katholyke Kerk, zoo komt het dat het liberalismus eene zaek alleen verlangt, te welen: de vernietiging van de Hei lige Katholyke Kerk. Door hem is reeds opentiyk de vryheid van eerdienst inmenigvuldige om standigheden miskend geweest, getuige de aeu- randingen tegen bedevaerdtn en processim; getuige de gebeurtenissen in Pruissen en Zwit serland, waer de vryheid der kalholyken in zake van godsdienst afgeschaft is, getuige nog de liberale zinspreuk de kerk onder den Staet, de Staet moet meester zyn van alles. 2. Kalho lyken die nu doen met de liberalen en daerin geen erg vinden eindigen altyd met eerst of laelst geheel en gansch liberael te worden. Verscheide liberale kringen zyn daerloe ingericht geweest onder het voorwendsel van een aengenaem tydverdryf aen hunne leden te verschaffen zoo vindt men toonkunstlievende maetschappyen (sociélés philharmoniques) enz. Al die sociëteiten hebben geen ander doel dan leden aen te werven voor hel liberalismus. Doorgaens kiest men et- als voorzitters mannen die fortuin hebben. Deze zyn het die den geest van het genootschap vormen en denzelven aen hunne aenhangers mededeelen en gelyk zy bezield zyn met ongodsdienstige gevoeleus zoo worden de leden allengskens afkeerig van de kerke. Hadden de hoofden van zulkdanige genootschappen geen ander inzicht dan een eerlyk verzet te verschaffen aen hunne medeburgers, waerom zouden zy al die dwang middels gebruiken om leden op te zoeken en ze in te lyven Hoe komt het dat de geleiders, ge- meenlyk ryke lieden, hunne eenvoudige land- pachters dwingen om deel te makeu van de liberale sociëteit en dezelve bedreigen te doen verhuizen, by aldien zy aen de sociëteit geen deel nemen Waerom verspelen de hoofden zoo veel geld om aanhangers te winnen op alle ma nieren Waerom al dat geweld als het maer juist is om vermaek te bezorgen Vermaek tegen dank is geen vermaek. Waerom is het dan Het is om slaven te doen ontstaen, liberale slaven. Het is om die eenvoudige menschen, die am bachtslieden, die landbouwers allengskens af te trekken van den godsdienst om ze alsdan te draeyen naer den liberalen kant, en verzekerd te zyn van er medehelpers in te vinden, byzonder- lyk voor de stemming. Daerloe gebruiken zy nog de volksfeesten. De volksfeesten, zoo zy nu ge pleegd worden, zyn echte zedebrdervende ver maken waer de jongelingen van beide geslachten byeen geroepen worden, waar men hunne prach tige zalen en aengename hovingen ten dienste stelt, waer men ophitsende muziekstukken speelt, waer men drank schenkt by overvloed en waar doorgaens hel einde van 't spel eene dansparty is. Onmogelijk zulke feesten in onschuld by te wonen. Vele jongelingen en menige dochters verliezen er hunne gezondheid en goede faem allen verliezen er iets dat nog koslelyker is de zuiverheid hunner ziel. Om zulke reden en nog andere te lang om hier te melden wekte ik Van Eecke op de Philhar monic te willen verlaten en zeide hem dat het in consciencie niet toegelaten was het liberalismus te begunstigen, met deel te maken van liberale genootschappen, al ware het alleenlyk om zyne tydelyke belangen te redden. De reden vind ik nog in dat brugsch boeksken waer ik lees dat het medewerken tot verspreiding van deze ongodsdienstige sekte plichtig maekt even als de ongodsdienstigheid zelve. Indien het liberalismus een opstand is tegen de Heilige Kerk, gelyk het waerlyk is, zoo moet een kristen mèHscb die sekte vluchtenen verder waer het gevaer van bederf voor iemand bestaet, niettegenstaende zyne tydelyke belangen, is hy verplicht hetzelve te vluchten. Nu nog iwee woorden aen uwen korrespondent Volgens hem 1° weet ieder een dat de zondag gekozen is uitsluitelyk om zyne kristelyke plichten te volbren gen ik ben waerlyk blyde zulks te hooren uit zynen liberalen mond en ik wenschte dat hy en alle zyne liberale vrienden dit stelsel volgden; wy zouden hier te Poperinghe verlost zyn van het liberael getrommel en getuit dat op alle zondagen en feestdagen de kerkelyke diensten stoort en er de liberalen van afhoudt. 2° Van Eecke zou maer een klein verlies doen met het afnemen zyner kalandize, te beter voor hem. Ik wensch hem geen verlies, het kollegie verliest er ook niet by want de katholyke bakker weet zyn meel uitne mend profylig te verdeelen. (Geteekend) J. CNAPELYNCK, Principael van 't kollegie. Poperinghe, 22 Mei 1876. Heer opsteller der Toekomst, In een dom artikeltje uit Poperinghe, 18 Mei, gedagteekend en in uw bladje van zondag 21 overgenomen, houdt uw Poperingsche korres- pendent zich weèrom met my bezig waerschy- nelyk om my nieuw recht lot antwoord te geven. Scheur der zal ik zyn, zegt hy. Scheurder zou ik willen zyn, in den zin welken uw korrespondent aen dit woord neemt te mogen geven. Maer tegen zynen wil en mogelyks buiten zyne wete, heeft dit woord eene andere beleekenis welke hv my, zonder laster, niet mag toepassen Scheurder is immers de vlaemsche vertaling van e Schismatiek en schismatiek zyn, dat is slechte christen 'zyn, dat is zyn doopsel en geloof verloochenen, de kerkelyke Overheid, den Paus van Romen miskennen, dat is apostael zyn. Dit zyn de Ruissen, de Turken en vele van onze hedendaegsche liberalen dit waren eertyds ook dc n geuzen die geheel Vlaenderen in rep en roer stelden kerken en kloosters plunderden, de geestelykheid tot den dood vervolgden, overal moord en brand stichtten en de gruwel van het land waren. Dit schynt uwen korrespondent te willen worden, want hy maekt zich eene eer ii geus genoemd te worden. Proficiat Geteekend) J. CNAPELYNCK. Principael van het Bisschoppelyk kollegie. Poperinghe, den 1 Juni 1876. Dank zij aan ons bevallig Piincipaalye M. Julianus Cnapelynck over zijne antwoorden, of om beter te zeggen, een rimram getrokken uit de nieuwe politieksche-lheologie waarmede men te Brugge den geest oppropt van de nieuwe kappelaantjes, kiesdravers en familiescheurders. Onze lezers zullen niet verwonderd zijn dat wij de arme uitbraSRingen van 't venijnig melk muiltje niet op alle punten beantwoorden want als men te doen heeft met zoo een soort van doktoor homceopathe in de godheid, zoo straf als zijnen oom Seraphinus Civiale, ook doktoor homceopathe in de geneeskunde en in den tabak, men moet lachen en 't is daarmêe uit. 'T is noglhans zrer spijtig voor onze arme moeder de H. Kerk, dat den bakker Van Eecke den breedeu uitleg van het alderbeste en on- weerleggelijk boekske door den drukker De- zutter te Brugge uitgegeven, zoo slecht verstaan heeft. Wij twijfelen niet of dal wonderbaar boekske is geschreven geweest op de vestingen te Brugge, dooi- den vermaarden Pieter Vanliere, met de medewerking van de doorluchtige ge- kruinde heerèn Duchesne, Vantillo en andere 'i bevechters der ongodsdienstige secte des liberalismus. Het moet dus ongetwijfeld de grondbeginselen inhouden der leering ge geven in de Bisschoplijke kollegiën en scholen van Poperinghe, en wijzijn zeker dal ons spar telende principaalke, die man telt onder de mannen die fortuin hébben, en hunne geest van woede tegen den Staat en de treffelijkste sociëteiten van Poperinghe, aan de bakkers en winkeliers medcdeele, in '1 kort een exemplaire van '1 mirakuleus boekje zal schenken aan de 600 leden van de Philharmonie, aan de Barba- risten, de Viclorinen, de gaaischotlers en bolders, de vinkeniers en andere opstaanders tegen Gaddewelke bekwaam zijn, indien zij 'l boekje niet lezen, van eene tweede fransche revolutie te maken. 'T eerste deel van Van- lieres, neen! van Julius sermoen aan den bakker is boven ons en uw verstand, lezers, omdatwij geen hooge studiën gedaan hebben in de Leflinghe jesuitiesche kerkleer. Wij peisden inderdaad dat iu ons Belgie, de Natie verbeeld door de wet gevende macht alléén bekwaam was om wetten te maken, aan dewelke de Vanlieren, de korset- snoerders en zelfs de principaalljes onderhevig zijn gelijk al de burgers van 't land. Volgens 't boekje, zijn al de korlgebroekte broerkes en en abbéljes alleenlijk onderheving aan den Paus, omdat zij géén Belgen meer zijn maar wel de rechtstaande godsdienstige macht in de wereld uitmaken. Welnu! dat stout moedig spreken van T mannetje met zijn boekje zal misschien nog beter en beter doen verstaan hoe hel komt, dat die rechtstaande godsdienstige macht met tegen de wetten des lands en de rechten der burgers op te staan, Belgie in rep en roer helpt eri geheel Poperinghe in tweedracht gebracht heeft. 'T boekje en 't mannetje spreken ook van haat tegen de kerk van Christus, omdat zij geen enkel woord kennen van de geschiedenis. Zij weten wel langst waar Louise Lateau bloed verloor en hoe Mej. La Marlière Salette-waterlje miek, maar zij weten niet dat de kerk van Christus gedurende lange eeuwen de volkeren, medebegrepen vrouwen en kinderen heeft doer hangen, verbranden en levendig begraven! Zij weten niet dat vóór de fransche revolutie, de boeren een tiende van al hunne vruchten moesten geven aan de recht staande godsdienstige macht en dat nie mand geen commercie mocht aangaan zonder de permissie van den pastoor. Zoodanig dat 't mannetje met zijn boekje zelve geen man netje van fortuin zou zijn, hadden zijne ouders uit de liberale princiepen der fran sche revolutie, 't regt niet bekomen om't geld te vergaren waarmêe 't ventje nu zoo schijnt te pronken. Om in het toekomende beter te weten wat hij aan de bakkers zegt, zou hij wel doen van een boekje te lezen opgemaakt door den geschie- denisschrijver Motley, 't welk niet door de Dezutter van Brugge is uitgegeven, maar in 't welk principaaltje zou kunnen leeren, tot nut van hem en zijne kollegiegaslen de vervolgingen gedurende verscheidene eeuwen door de H.Kerk, samengesteld uit Pausen Bisschoppen en nog veel andere korlgebroekte iangerokte, gekruinde inguisiteursverscheidene honderd duizende menschen gepijnigd en omhals gebracht hebben, voor het welzijn der H. Kerk. 'T is 't geen wat hedendaags nog zou geschieden zonder den tegenstand welke onze H. zielvermoerders ont moeten. Yoor wat betreft hel artikel twee van zijnen rimram, t manneke zegt dat de liberale kringen ingericht zijn om een aangenaam tijd verdrijf aan de leden te verschaffen en om te werven voor hel liberalismus. Dit is de groole waarheid, en men moet bekennen dat het niet mogelijk ware 6 'a i00 leden te vergaderen met hun dagelijks te mishandelen en ongeschoeftc woorden toe te brengen gelijk op de predikstoe len. Daarom is het dat de Philharmonie maar onafhankelijke personen telt, en het zeer moeie- lijk zal zijn om hel door Jullje gescheurd te worden. 'T ventje houdt nog staan dat de liberalen slaven zijn, en de katholijke vrije man-

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1876 | | pagina 2