litdaging tot het geweld door dc jesuiten te'Brugge. Acta sanctorum. Stadsnieuws. Wilt gij uwe kinderen een grondig onderwijs geven, ze doen opvoeden lot burgers die hun land lief hebben en de vrijheden eerbiedigen welke in onze grondwet geschreven staan 5 wikt gij dat uwe kinderen tot goede kristenen, tot vrije burgers en aan de zamenleving nuttige leden opgebracht worden, zendt ze dan naar wereldsche scholen. Die scholen alleen verdienen uw ver trouwen. Wal de zedelecr betreft welke in de kloosterscholen onderwezen wordt, daar door verzenden wij u naar de rechterlijke kronijk de veroordeelingen die dagelijks door dc rechtbanken tegen kloosterlingen uitgesproken worden zijn te welsprekend opdat wij het noodig achten u voor de duizendste maal toeteroepen ouders, de eer uwer kinderen staat op het spel neemt u in acht, zoo gij niet wilt dat zij u, naar ziel en lichaam bedorven, naar huis gezonden worden. Maar de grondbeginselen waarop het klerikaal onderwijs gesteund is, moeten u de oogCn openen, van u, ouders, die vrijzinnige gedachten hebt en de men- schenwaardigheid boven alles hoogschat. Het klerikaal onderwijs is in handen van het jesuilism en wat willen de jesuiten P De alleenheerschappij over de gansche wereld. Volgens hunne leerstel sels, moet de zamenleving onder de pries tersheerschappij bukken zij zijn alles, en wij zouden ons als slaven moeten onderwerpen. En dat dit hun doel is, zal niemand meer zoeken te betwisten. Dat men hun ne rechtzinnige organen leze den Bien publicden Courrier de Bruxelles, La Croix en anderen die bladen maskeren hunne batterijen niet meer, zij loonen thans bij klaren dage wat zij altijd gewild hebben. Zij verklaren zich thans opent- lijk de vijanden onzer grondwettelijke vrijheden zij doemen de vrijheid van geweten, de vrijheid van denken, de vrijheid der drukpers en andere vrijhe den die ons zoo dicht aan het hart liggen en wier verovering 't menschdom zooveel bloed gekost heeft. In hunne scholen jagen de jesuiten slechts een doel na aanhangers te kwee ken hunner leerstelsels van onverdraag zaamheid en vrijheidsvernieling. En wij, vrijzinnige mannen, zouden onze kinderen aan de jesuiten toever trouwen wij zouden dezelve aan den invloed overlaten der eeuwige vijanden der zamenleving Maar de kinderen zui gen de grondbeginselen in, welke zij ge durig hooren verhemelen, en de weinige stonden welke uwe bezigheden u toela ten, ouders, om u met het karakter uwer kinderen onledig te houden, zijn niet voldoende om de verderfelijke lessen te keer le gaan van mannen die uwe kin deren gedurig onder hunne klauwen hebben. De wereldsche scholen alleen verdie nen het vertrouwen van allen oprechten vaderlandervan eiken vrijzinnigen mensch, van al wie zich met hel geluk van zijn kroost bekommert. In die scholen alleen zijn de mannen, zijn de vrouwen le vinden die geschikt zijn om de kinderen van vrije burgers op te kweeken zij zijn in staat om de ziel der jeugd voor edele gevoelens vat baar te maken, om haar hart van vader landsliefde te doen kloppen omdat zij zeiven in de vrijzinnige grondbeginselen zijn opgevoed, omdat men hen zeiven het vaderland boven alles heeft leeren lief hebben. In de wereldsche scholen ontvangen de kinderen eene oprechte kristelijke opvoeding, omdat er de geest niet ver stompt wordt door de b ij ge 100 vigh ei d waarmede de zwarten den geest der jeugd aan kluisters leggen om er naar willekeur mede te kunnen handelen. In de wereldsche scholen alleen kun nen nuttige leden voor de zamenleving gevormd worden, omdat derzelver onder wijzers, door hunne ondervinding, de noodwendigheden kennen der maal- schappelijke betrekkingen. Hoe wilt gij dat een kloosterling die de schoolbanken verliet om pater of non te worden, den kinderen den plichten leere die deze als burgers, als ouders eens zullen te ver vullen hebben F Voorwaar, wij herhalen het. de keus der school is van een oneindig belang, en wij begrijpen niet dat een liberaal zijne kinderen aan kloosterscholen kunne toe vertrouwen. Iels ongehoord heeft tegenwoordig plaats in eene onzer kerken. Men viert in S'-Annakerk eene novene ter eere van S^Antonius. Nu, ter dier gelegenheid, een der he vigste zielhonden bekend onder den naam van Jesuit en die. te Gent, op den preekstoel uitgeschuifeld is geweest, is komen prediken of beter de snoodste aanrandingen uitbraken legen de libera len en de geuzen, maar bijzonderlijk tegen de Pacificalie van Gent en de libe rale drukpers. Maar iets wat ernstiger is. dat is dat die leerling van den God van vrede eenen waren oproep tot het geweld tot den burgeroorlog doet Ja. de bezetene jesuit is zoo verre ge gaan de klerikalen zeiven le verwijten dal zij geen moed genoeg hebben 0111 de geuzen manifestation te bevechten. Zij blijven t'huis en zij zijn bang hun bloed te vergieten met legen de geuzen te vechten En wat hebben wij te vreezen riep de eerbiedwaardige pater; hebben wij het getal en het gerecht voor ons niet? Wat zegt ge daarvan, burgers? Is het mogelijk een heviger oproep tot het geweld en lot de revolutie te doen Wal dunkt gij van zulke liefdadige zielherders Wij zijn wel verplicht hier te vragen of zulke razende en snoode aanvallen straffeloos mogen blijven Wij vragen' aan den minister van Jus titie of het waar is dat de klerikalen liet bloed mogen vergieten omdat het gerecht met hun is Ziet daar, burgers, waar de heden- daagsche politieke geestelijkheid wil naartoe leiden En let wel dat wij heden onder een klerikaal gouvernement leven Wat zouden die razende dieren verrichten indien de liberalen moesten aan 'l hoofd zijn (West-Vlaming). Het hof van assisen van Turillac, (Frankrijk) veroordeelt broeder Clément, bestuurder der gemeentescholen van Marcenat, lot drij jaren gevangzilting om eene aanslag tegen de eerbaarheid op een' zijner leerlingen, min dan dertien jaren oud, gepleegd te hebben. Hij was insgelijks korrektionneel vervolgd voor aanhitsing tot ontucht Te Saxon (Zwitserland) heeft men eene bende valsche munters ontdekt. Uit het onderzoek blijkt dat zekere pastoor Christin medeplichtig aan de zaak is. Hij is op de vlucht. BURGERSTAND Huwelijken. Sterfgevallen. Huwelijken. Sterfgevallen. Chroniquc Yperen, den 15n September 1876. Schoolpenning.-Vorige lijsten, fr. 3,581-84 Lichting der bussen in de maand augusti Gouden Arend, 23-67 Ciladelle, 7-33 Klein IJperen, 11-40 De Vrange, 13-37 Taverne Anglaise, 1-15 St-Sebastiaan 6-76 Ai-mes de France, 6-91 Zilver Hoofd, 10-58 Zalm, 28-43 Café de Courtrai, 1-53 Witte Klakken, 7-00 Boerenhol, 2-67 St-Omars 1-80 De Sultan, 19-20 De Rooden en de Zwarten (Pays-Bas), 1-00 Overschot van rekening, 6-00 Ongenoemde (drijmaandelijksche storting), 5-00 (twee id. id.) 10-00 Eene wedding te Gent, 1-00 Omhaling in het feest der Posthoorns, 4-54 Monster-soirée bij Mietje kindjes 1-85 Concert gegeven in den Taverne anglaise, door verschillige artiesten vanHong-kong en andere onbekende streken van Yperen, 5-12 Totaal fr. 3,760-17 Verbroederingsfeest. - Een schoon verbroederingsfeest heeft Zondag laatst plaats gehad in het lokaal der maatschappij St-Sebas tiaan. Eenige leden der Schutters-maatschappij van Dunkerke waren naar IJperen gekomen. Onze Sebastianisten hebben hurt broederlijk onthaald en een lekkeren maaltijd werd deze vreemdelingen aangeboden en geheel den dag werd er feest gevierd. Eene schieting was ingericht en elke Dunker- kenaar is vertrokken met een aandenken van hel feest, geen vaarwel, maar tot wederziens zeggende. Onze jonge stadsgenoot, MAdolf Flamand, leerling van den heer Geefs, de vermaarde beeld houwer, te Antwerprn, heeft een nieuw kunststuk vervaardigd voor tijtel hebbende Vaders uurwerk. Dit kunststuk, het jongste gewrocht van onzen jeugdigen ijperling, zal tentoongesteld worden den 23, 24 en 25 dezer maand, in de Blauwe Zaal, ten stndhuize alhier. Wij wakkeren onze ijperlingen aan, en bijzon derlijk de liefhebbers van hel schoone en de voor staanders der schoonc-kunsten deze gelegenheid niet te laten voorhij gaan om iets le gaan zien dat de moeite weerd is. Een slachtoffer van de onverdraag zaamheid der catholijke partij is sieur Mesure, die om zijne liberale gezindheid, is moeten verhuizen uit eene herberg waar hij zijn brood verdiende. Men wilde hem dwingen zijne kinderen uit onze wereldlijke scholen te trekken en ze naar de hunne te zenden, hij heeft stellig geweigerd eene bus van den Schoolpenning berustte in zijne eslaminet, men wilde ze weg, hij heeft ze behou den. Zijne vijanden willen hem ruïneeren, zijne vrienden zullen hem indachtig zijn. Men leze zijne verandering van woonst in onze annoncen. Dicfte. - Een der voorname vleesch- houwers onzer stad heeft Maandag laatst bijna slachtoffer geweest eener stoute diefte. Bij het in den trein stappen te Kortryk werd hij gewaar dat men zijne portefeuille gestolen had. Hij greep den dader bij den kraag en, geholpen door de omstaanders, bracht men hem in verzekering. De portefeuille behelsde 14,500 franken in papier. t'osithoorns. - Het feest in de Post hoorns is Maandag goed gelukt. Negen schoone prijzen waren te winnen een haas, een koppel patrijzen, een wandelstok, enz. Dit feest werd toen nog opgeluisterd door een aantal muzieklief hebbers die er lieflijke airkens kwamen spelen. Iets wat wij met genoegen gezien hebben was dat onze heer Burgmeester eenigen tijd door zijne tegenwoordigheid dit feest heeft vereerd. Ieder een was er uiterst te vrede over, omdat hij daar door getoond heeft dat zulke rustige volksfeesjes zijne toegenegenheid wegdragen. Als eene olieplek op een wit kleed hebben wij M. Mouchi aldaar ontmoet die door zijne zwarte meesters gezonden was om al de namen op te nemen van de inrichters en deelnemers van dit schoone feest. Nu, iedereen is te vrede over zijnen avond en de dames die een wandelingsken tot daar gedaan hebben beklagen hunne afgelegde weg niet. Tot ter jare. van den 1 tot den 8 September 1876. GEBOORTEN Mannelijk geslacht 2) te zamen 4. Vrouweiljk id. 2) De Coninck, Carolus, paardensmid en Ozeel, Barbara, werkvrouw. Lahaye, Theophilus, schoenmaker en Tarit, Maria, dienstmeid. Bamelis, Henricus, onder-sluismeester en Gruwier Stephania, hovenierster. Leducq, Benediclus, 74 jaren, hovenier, echt genoot van Catharina Bellen, St-Jacobs nevens Ypre. VanoudendyckeCecilia, 71 jaren, zonder beroep, ongehuwd, St-Pieters plaats. Pauwels, Eugenia, 76 jaren, zonder beroep, weduwe van Franciscus Pamele, Bollingstraat. Ovyn, Angela, 64 jaren, zonder beroep, weduwe van Joannes Deuninck, Hondstraat. Legrand, Clet, 63 jaren, winkelier, echtgenoot van de mentia D'Hondt, Mondstraat. Vanbesien, An- tonia, 79 jaren, zonder beroep, weduwe van Antonius Dewulf, Thouroutstraat. Rosseel, Augustus, 19 jarenslotenmaker, ongehuwd, Rysseistraat. Kinderen beneden Mannelijk geslacht 1) de 7 jaren Vrouwelijk idem 1) \an den 8 tot den 15 September 1876. GEBOORTEN Mannelijk geslacht 4) 0 Vrouwelijk 4) zatnen> Casier, Carolus, schoenmaker en Dethoor, Elisa, naaister. Sanctorum, Gustavus, timmer man en Leroy, Leonia, dienstmeid. Lombaert, Carolus, leerzenmaker en Lebbe, Maria, zonder beroep. Dupret, Gustavus, lieutenant bij het le reg. linie en Lantonnois, Maria, zonder beroep. Van Egroo, Ludovicus, herbergier en Baevaert, Joanna, zonder beroep. Roosebeke, Ludovicus, 49 jaren, werkman, echtgenoot van Rosalia Leroy, Sl-Pieters nevens Ypre. - Deraedt, Maria, 26 jaren, kantwerkster, echlgenoote van Joannes Lachat, Meenenstraat. Knockaerl, Barbara, 79 jaren, weduwe van FranciscusRobaey, Rijke Klaarstraat. Decroix, Isabella, 65 jaren, ke ukenmeid, echlgenoote van Frrdericus Vannieuwmunstrr, St-Pietersplaals. Kinderen beneden Mannelijk geslacht 1) de 7 jaren: (Vrouwelijk id. 0) 1. Den 14 September 1876. Vervolg over makenbreken en scheu ren der Kerk-huwelijken. Gij weet, lezer, dat volgens 't Vuil blad, 'thu- welijk op stadhuis, maar slecht is en broos gelijk glas: men kan 'l maken en breken als men wil, met een woord, 'l is 'n geuzen toer Er bestaat a maar een huwelijk voor goede ware katholieken: a zij moeten trouwen in de kerk en in de kerk «alleen. 11 Dat is de ware papeleer: vraag het maar aan 't mannetje met zijn boekje en aan al onze andere mislukte bakker-laureasjes. Ja Iri alle tijden en landen waar men de kortbroeks meester laat maken, zoo het ging in Belgie voor de fransche revolutie. Zij kunnen geenen burgerstand buiten hunnen kerk winkel verdragen, omdat onverdraagzaamheid en vervolging de nood lottige uitwerksels zijn van hunne papenleer. Omdat zij zelve gekortbroekt zijn, beweeren zij alleen 't recht te hebben van huwelijken en familien op hunne mode te maken en te breken. Zij zouden geern nog eens in Belgie verloren dwinglandij inbrengen: maar zij durven nog niet; want de geuzen waken! 'Tis alzoodat onze muijzen, krullen,basiliussen, snoerders en andere soorten van mislukte vincen- tieapen in godheid, zoowel in grooten Jaris vuilblad als in hunne eigene vuilkuipe (die maar eene succursale meer is van Jan's lasterga- zettc), wekelijks 't burgerlijk huwelijk bespotten en met papegal bezoedelen. Hoe komt het dan, dat al die nieuwmode belijders van 't jesuite geloof zich lafherliglijk blijven vervoegen aan de geuzenwet die zij vervloeken Waarom niet gedaan gelijk M. Sacré, deken te Antwerpen, en andere zwarte oproermakers gedaan hebben Bravo dat zijn mannen met hair op de tanden die de he\§ischegeuzenioet feestelijk aan hunnen gezalfden broek plakken en die, ais 't er op uit komt, kleine geldboeten betalen, die spruiten uit hunnen iever voor d'oppermacht der rechtstaande jesuite-kerk Onze pootspelers brieschen wel in hunne vuilkuipeschrijven in Jan's vuilblad en storten wel onnoozele praat op de martelaren van Antwerpen maar zij trekken hunne eigene knikkers uit 't spel en zij mijden zich zelve van 't martelaarschap Is al dat spel misschien maar schijnheiligheid, omdat zij wel weten dat kerkhuwelijken veel flauwer en broozer zijn dan stadhuishuwelijken? Inderdaad, de jesuite kerk breekt hare eigene huwelijken die zij zelve gemaakt heeft, niet alleen lijk om de vaste gegronde reden die in de geu zenwet staan, maar ook nog om alle andere arbitraire reden, die zij goed vindt, en wel name lijk om zekere lichaamlijke reden, die wij in de Toekomst niet klaarlijk zouden durven uit spreken, alhoewel zij, met schus en schroo, aan al de jonge kuiptjes en principaaltjes, in de korlbroekschool t.e Brugge uitgeleid zijn. Wij weten niet of in de pratieke onze jonge snoerders de vleeschelijke reden om kerkhuwelijken te breken en scheuren zelve mogen onderzoeken; of wel, of zij daartoe de medehulp van eenen' doorluchtigen Civiale noodig hebben Alhoe wel Juiltje maar een mislukt bakker laureasje is in godheid, hij zou misschien nochtans op die vraag eene voldoende antwoord kunnen geven Maar, 't gene wij wel weten, 'tis dat om een kelkhuwelijk te breken en scheuren't is gelijk voor welke reden, het zooveel geld moet hosten. Ja, nog meer dan om een te maken! Inderdaad, dat zijn zaken die moeten Roomen en de korlbraekjes kennen zeer wel de manieren van iets te doen roomen dat het schuimtAls er iets moet roomen 'tzij om te maken, 't zij om te breken, de makers en brekers wegen eerst zorg vuldig de geldbeurs der partijen, en zij persen er alsdan uit... hoe meer hoe beter. Voor de rijken zal eene dispensie of eene scheuring dui- zende franks kosten, omdat de geldbeurs dikke is; daar integendeel t maken of scheuren voor arme duivels maar 30 of 100 franks zal kosten... omdat het geheel hun fortuintje is. Op 't stad huis is ieder burger gelijk aan zijnen mede burger. Men verkoopt aldaar aan niemand een huwelijk... voor geld wordt aldaar ook niemands huwelijk gebroken. En, wat nog kluchtiger is, weet eenieder niet hoe de gezalfde kortbroeks het in werke leggen om een geroomd en geschuimd kerkhuwélijk te breken? Geschied dat gelijk de geuzenwet het beveelt voor de sladhuishuwelijken, 't is te zeggen in l openbaar, onder Y oog van eenieder, in 'l licht Geenzms alles wordt gebakleerd bachten de zwarte gordijn, en zoohaast er geld genoeg is, de mijk-mak van 't maken, breken en scheuren der kerkhuwelijken gaat alleen Wij zouden menigvuldige van die scheuringen met naam en toenaam kunnen ophalen: maar wij zullen dat overlaten aan de predikanten van het T uilblad en van d eVuilkuipe, die er misschien nog meer kennen dan wij. Laat ons alleenlijk er bij voegen, voor een exempeltje, dat het kerkhuwelijk gemaakt en ge zegend door M. Sacré van Antwerpen, zoo flauw en zoo broos geweest is, dat niettegenstaande den gezegenden staat der vrouw, het van zelfs gebroken en gescheurd heeft Misschien is dat alzoo gegaan omdat het goede katholieke paar na al zijn geld gegeven te hebben aan Mgr om

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1876 | | pagina 2