Gazelle van '1 arrondissement IJperen.
Een woord over onze Vlaamsche
spoorwegen.
Betrouwt Slalou niet.
Nr 777.
lGe Jaar.
Zondag 11» Februari 1877.
Politiek. Stads-, Kunst- en Letternieuws. Verschiilige Tijdingen, Markten, li e k en d ui a k i n gen
Politieke berichten.
T
AANKONDIGINGEN
REGLAMEN
IMPS!
^^|q|qh
kH
ABONNEMENT:
M. Raspail, heeft in de Kamer der
Gedeputeerden van Frankrijk een voorstel
neergelegd betrekkelijk hel huwelijk der
priesters, straffen bepalende tegen de
municipale magistraten, die weigeren er
aan te voldoen.
M. Braudry legitimist, vraagt de
dringendheid, die wet, zegt hij, is on
waardig van de i'ranschc Kamer.
De dringendheid wordt verworpen.
Een depeche uit Conslantinopel meldt
eene verandering van ministerie.
Edhim-pacha is benoemd lot grootvi
zier in vervanging van Midhad-paeha
welke laaste uit Conslantinopel verwij
derd is.
Kardi-Bey is benoemd lol voorzitter
van den Staatsraad en verder Djevel-
Effendi, tot minister van binnenlandschc
zaken, een post die onlangs is ingesteld;
Adosiades, tot mustechar (bestuurder) hij
hetzelfde ministerie Channes-Effendi,
tot minister van koophandel llassim-
Pacha, gouverneur van Andrinopel lol
minister van juslicie, en Sadyk-Pacha
gezant te Parijs, tot gouverneur van het
vilayet van den Donau.
De samenzwering waarvan Midhat
Pacha de ziel was, had voor doel Ahmed
II van den troon te werpen, om sultan
Mourad V terug aan hel hoofd te plaatsen.
Uit Weenen meldt men dat de onder
handelingen tusschen Servie en Turkije
afgebroken zijn.
De minisleriecle krisis in Bumanië is
geëindigd door het samenstellen van het
ministerie Braliano-Jonesco.
Servie heeft al de weerbare mannen
onder de wapens geroepen.
Lord Salisbury is te Boulogne aan
boord gegaan en zoodra hij in Engeland
aan wal stapte, naar Londen vertrokken.
Koningin Victoria is van het eiland
Wight vertrokken mol de yacht Alberta
en in Portsmouth Harbour aan wal ge
slapt van waar zij met bijzonderen trein
naar Londen vertrok om heden het
Parlement in persoon te openen.
Gedurende haar verblijf te Londen zal
H. M. in Bukingham Palace vertoeven
om waarschijnlijk onmiddelijk naar Or-
born, op het eiland Wight, terug te
keeren, zoodra hel Parlement geopend is.
De Journal official van Berlijn, kon
digt het dekreet af, welk hel duitsch
Parlement op 22 dezer maand bijeen
roept.
De jongste gebeurtenissen in Italië
hebben de aandacht weder gevestigd op
het vraagstuk der deelneming van de
katholieken aan de verkiezingen in dit
koningrijk. Men weet dat de katholieken
(namelijk de pausgezinden) van de stem
bus wegblijven, als feitelijk protest tegen
den nieuwen toestand. Een aanzienlijk
deel der italiaansche katholieke partij is
evenwel van oordeel, dal de paus, krach
tens wiens bevel de onthouding geschiedt,
die behoort in te trekken, en daartoe
worden door die gematigde katholieken
gedurende geruimen tijd pogingen aan
gewend, welke reeds tot uitslag hebben
dal het deelnemen aan de verkiezingen
voor de gemeenteraden veroorloofd is.
Thans wordt gelijke vergunning gevraagd
met betrekking tol de verkiezingen voor
Kamer en Senaat.
Berichten uit Mexico willen dat de
kiezingen voor eenen president zullen
uitvallen ten gunste van Parflrio Diaz.
Hollandsch- en Vlaamsch Nederland
is voorz' ker bij uitnemendheid een han
deldrijvend gewest. De ligging des lands,
langs de Noordzee, tegenover de Britsche
kusten, mag wel als de schoonste en de
voordeeligste van Europa's vasteland
beschouwd worden.
De lange reeks zeehavens: Duinkerke,
Nieuport. Oostende. Viissingen, Rotter
dam, Amsterdam, Helder, enz., zonder
Antwerpen te vergeten, zijn allen schit
terende perelen aan de Vlaamsch-Hol-
land-Nederlandsche kroon
De Schelde, misschien de prachtigste
bevaarbare stroom der oude wereld,
doorloopt de vruchtbaarste, de volkrijkste
vlakte des vlaamsehen lands, waarvan
deze machtige kom, om zoo te zeggen den
stevigen boezem uitmaakt.
Met al hare bijstroomen, ingedijkt en
in volkomenc bevaarbaarheid gesteld,
biedt onze Schelde een net waterwegen,
eenig in zijnen aard. Onze nijverige
vlaamsche voorouders hebben te meer
het prachtig stelsel door tallooze kunst
vaarten welen te voltooien. Steenwegen
hebben ook weldra de voornaamste onzer
steden de eene aan de andere doeltreffend
en goed verbonden.
De allereerste steenicegzulk eenen
naam waardig in Europa, tot stand ge
bracht, is de weg die Brugge en Gent
aaneen hechte, Brugge en Gent toen
maals de nijverigste, rijkste en vrijzin
nigste steden der gansche wereld.
Tegen het midden der XIXe eeuw
wordt de stoomkracht, èn op de scheep
vaart, èn ook op de landbeweegbanrhoid
toegepast.
Gansch Europa, in geestdrift geraakt,
zal zich met spoorwegen trachten te
overdekken.
lot voldoening der natie,
Alzoo, ons land, in 1834, Noord-
Nederland, in 1838, kregen ieder een
beginsel van uitvoering op het gebied
dezes groolen vraagstuks.
Volgens het Hollandsch wetsontwerp,
moest zich de Slaat met het aanleggen
der spoorwegen alleen belasten. De
kruideniers der Noord-Nederlandsehe
Kamers verwierpen het voorstelop
onzen tijd, op dit oogenblik, als het
beste, gezondste grondbeginsel, overal
algemeen aangenomen. De maatschap
pijen zullen voortaan wan hunne sclian-
dige geldklopperijen beroofd blijven. Wat
zij doen, en nuttig doen kunnen, bestaat
eenvoudig in de aanneming der vervoer
middelen, op de spoorwegen, onder hel
toezicht des opperbeslutirs. En zoo is
reeds de lastige, netelige zaak in Noord-
Nederland
sedert jaren ingericht.
En de onzen Spreken wij daar een
enkel woordje ook eens over
Vooreerst, wal de staatsspoorwegen
in ons landje betreft, zullen wij slillekcns
laten rusten. Wij, Vlamingen, hebben
er bijna niets meê gemeens. Staatsspoor
wegen zijn hier eene Waalsche zaak
geworden
Onderzoeken wij, hoe en waarom de
Staat zich jegens de Vlaamsche bevolkin
gen zoo stiefvaderlijk durfde toonen
Hoe? Wel eenvoudig omdat de
ministeriums in het algemeenen de
administratie der openbare werken in het
bijzonder, door Walen zoona uilsluilelijk
bestuurd en bediend worden.
Primo mihi is er een allernauwst
gevolg van?
Waarom
Is het we! noodig te zeggen, dat ons
verwaalscht papenbesluur niets van
onze zoo scherp afgeleekende vlaamsche
belangen schijnt te begrijpen, levensbe
langen nogtans, die voor deze vreemd
soortige regeerders eene volkomen doode
letter of een nul, sedert 1830 gebleven
zijn Of er daar een einde aan te voor
zien is, valt lot nu toe, zeer moeilijk te
verklaren. De tijd zal leeren
Neemt de gekleurde kaart onzer
spoorwegen maai: eens in handen, en gij
krijgt op eenmaal,voor uwe verwonderde
oogen, het ontegensprekelijk bewijs der
schreeuwende partijdigheid der opperre-
geering ten voordcele der Waalsche
gewesten.
Deze bezitten nu voortreffelijke spoor
lijnen, met prachtige standhuizen, goed
ingerichte treinen, die veel beter koop
zijn dan onze ellendige spoorwegjes,
waarvan wij, op eigene kosten, door
maatschappijen in slechte handen ge
raakt, onze zoo schandalig verwaarloosde
gewesten, hebben moeten voorzien?
En let wel! terwijl wij. Vlamingen,
ons aandeel in het aanleggen der staals-
lijnen ruimschoots betaald hebben, ver
liezen wij nu nog het bedrag onzer
aandeden in de noodlottige schipbreuk
der vermaarde Bassins-Houillers.
Bloedig tergend is hel zekerAch
hadden wij geenc andere reden om te
klagen, bitter te klagen
Maar onze renigo, echt vlaamsche nij
verheid, de huisweverij. naar Frankrijk
verhuist! Maar onze zeevisscherij bijna
uilgestorvenAntwerpen versterkt en
zonder kaaien gebleven terwijl Luik
sedert jaren en jaren er van voorzien is,
en dalwei zonder nul! Maar onze havens
langs de Noordzee, bespottelijke!' wijze
veronlachtzaamd
Wel is waar onze hoogc, zeer hooge
kringen zelfs.
denken nog zoo al aan
deze heerlijke Noordzeekusten! Maar
toch niet om er leven in (e brengen, om
handel, nijvernijd en scheepvaart weder
om aan te wakkeren! Neen, toch niet.
De snullen schijnen in hun klein ver
stand zoo hoog niet te kunnen klimmen.
Wal zij het allerliefst zouden wenschen,
gaat niet verder dan onze zoo kostbare
zeehavens in plaizierige zomerverblijven
voor binnen- eu builenlandsche leeg
hoofden en leegloopers te zien verwan
delen.
Hoe vreemd en hoe merkwaardig ook
Onze goudpaleizen, de groote banken,
zijn hier overal met dikke ijzeren slangen
alias diefijzers), aan ieder venster, van
boven lol heneden toe, zorgvuldig en
doeltreffend voorzien
Ja, maar de dieven komen niet meer
van builen. Ze zitten binnen in huis
Wel, vrienden, met ons is het ook
zoo
Eertijds nestelden onze erfvijanden
daar ginder over de grenzen, in het
naburige buitenland.
Fransche legers kwamen toen onze
onvaderlandsche Graven ondersteunen
en hielpen Vlaanderen uitplunderen en
verwoesten.
Nu even als de Brusselsche banken
hebben wij den vijand in ons midden
op den kansel, waar hij preêkl; in de
klooster- en andere scholen, waar hij
onze jeugd misleidt en ontaard; in de
staatshureelen, waar hij onze duurbaar
ste belangen over 't hoofd ziet aan het
roerwaar hij hel reddeloos vaartuig
eindeleik in den draaikolk der inlijvingen
zeker en stellig zal doen zinken B.
Wij lezen in de klerikale bladen van
het land. dat het ministerie en de meer
derheid der Kamers zich niet moeten
slooren om de beloogingen die de libera
len doen legen het welsontwerp-Malou,
dal hel maar eenige lawijtmakers zijn,
en de burgerij daar geen deel aan neemt.
Wij hooren dat liedje,zegt de Stad Gent
telkens de liberalen eene belooging in
richten, om de klerikalen te beletten dat
zij hel land ten onderbrengen en onze
vrijheden mol de voeten vertrappen.
Wij hoorden dat liedje in 1837, tijdens
de aanbieding der kloosterwet.
Wij hoorden het in 1871,als de koning
het ministerie Jacobs-Kervyn zijne por-
die
h
Bureel: Dixniudcstraat, 39.
10 cciiiicmeii den regel
25 ceiitieiiieii deu regel.
Brieven en pakken moeten vrachtvrij
toegezonden worden.
urv 3 Rtci
„.«r-i.-CAfilH fis
fr. 4-0© 's jaar.*» voer de stad,
fr. 4-50 voor geheel Belgie.
Builenlandsche verzendingen,'t port daarboven.
10 rcDitleiiieu het nummer.
Men schrijft in op al de posthnreelen.
DE TOEKOMST
IJZER EN-WEG.
VERTREKUREN VAN IJPEREN NAAR
Ppperinghe-IIazebrouck. 6-30. - 12-07. - 6-30.
Poperinghe. 6-50. - 9-07. - 12-07. - 3-57. -
6-50. - 8-45. - 9-50.
Kortrijk5-54. - 9-40.- 41-20. - 2-55. - 5-25.-
Roeselare. 7-50. - 12-25. - 6-45.
Langemark-Ooslende. 7-18. - 12-06. - G-20.
Laiighrmarck, den zaterdag, 5-50.