Gazelle van '1 arrondissement IJperen. Een woord over onze Vlaamsche spoorwegen. Betrouwt Slalou niet. Nr 777. lGe Jaar. Zondag 11» Februari 1877. Politiek. Stads-, Kunst- en Letternieuws. Verschiilige Tijdingen, Markten, li e k en d ui a k i n gen Politieke berichten. T AANKONDIGINGEN REGLAMEN IMPS! ^^|q|qh kH ABONNEMENT: M. Raspail, heeft in de Kamer der Gedeputeerden van Frankrijk een voorstel neergelegd betrekkelijk hel huwelijk der priesters, straffen bepalende tegen de municipale magistraten, die weigeren er aan te voldoen. M. Braudry legitimist, vraagt de dringendheid, die wet, zegt hij, is on waardig van de i'ranschc Kamer. De dringendheid wordt verworpen. Een depeche uit Conslantinopel meldt eene verandering van ministerie. Edhim-pacha is benoemd lot grootvi zier in vervanging van Midhad-paeha welke laaste uit Conslantinopel verwij derd is. Kardi-Bey is benoemd lol voorzitter van den Staatsraad en verder Djevel- Effendi, tot minister van binnenlandschc zaken, een post die onlangs is ingesteld; Adosiades, tot mustechar (bestuurder) hij hetzelfde ministerie Channes-Effendi, tot minister van koophandel llassim- Pacha, gouverneur van Andrinopel lol minister van juslicie, en Sadyk-Pacha gezant te Parijs, tot gouverneur van het vilayet van den Donau. De samenzwering waarvan Midhat Pacha de ziel was, had voor doel Ahmed II van den troon te werpen, om sultan Mourad V terug aan hel hoofd te plaatsen. Uit Weenen meldt men dat de onder handelingen tusschen Servie en Turkije afgebroken zijn. De minisleriecle krisis in Bumanië is geëindigd door het samenstellen van het ministerie Braliano-Jonesco. Servie heeft al de weerbare mannen onder de wapens geroepen. Lord Salisbury is te Boulogne aan boord gegaan en zoodra hij in Engeland aan wal stapte, naar Londen vertrokken. Koningin Victoria is van het eiland Wight vertrokken mol de yacht Alberta en in Portsmouth Harbour aan wal ge slapt van waar zij met bijzonderen trein naar Londen vertrok om heden het Parlement in persoon te openen. Gedurende haar verblijf te Londen zal H. M. in Bukingham Palace vertoeven om waarschijnlijk onmiddelijk naar Or- born, op het eiland Wight, terug te keeren, zoodra hel Parlement geopend is. De Journal official van Berlijn, kon digt het dekreet af, welk hel duitsch Parlement op 22 dezer maand bijeen roept. De jongste gebeurtenissen in Italië hebben de aandacht weder gevestigd op het vraagstuk der deelneming van de katholieken aan de verkiezingen in dit koningrijk. Men weet dat de katholieken (namelijk de pausgezinden) van de stem bus wegblijven, als feitelijk protest tegen den nieuwen toestand. Een aanzienlijk deel der italiaansche katholieke partij is evenwel van oordeel, dal de paus, krach tens wiens bevel de onthouding geschiedt, die behoort in te trekken, en daartoe worden door die gematigde katholieken gedurende geruimen tijd pogingen aan gewend, welke reeds tot uitslag hebben dal het deelnemen aan de verkiezingen voor de gemeenteraden veroorloofd is. Thans wordt gelijke vergunning gevraagd met betrekking tol de verkiezingen voor Kamer en Senaat. Berichten uit Mexico willen dat de kiezingen voor eenen president zullen uitvallen ten gunste van Parflrio Diaz. Hollandsch- en Vlaamsch Nederland is voorz' ker bij uitnemendheid een han deldrijvend gewest. De ligging des lands, langs de Noordzee, tegenover de Britsche kusten, mag wel als de schoonste en de voordeeligste van Europa's vasteland beschouwd worden. De lange reeks zeehavens: Duinkerke, Nieuport. Oostende. Viissingen, Rotter dam, Amsterdam, Helder, enz., zonder Antwerpen te vergeten, zijn allen schit terende perelen aan de Vlaamsch-Hol- land-Nederlandsche kroon De Schelde, misschien de prachtigste bevaarbare stroom der oude wereld, doorloopt de vruchtbaarste, de volkrijkste vlakte des vlaamsehen lands, waarvan deze machtige kom, om zoo te zeggen den stevigen boezem uitmaakt. Met al hare bijstroomen, ingedijkt en in volkomenc bevaarbaarheid gesteld, biedt onze Schelde een net waterwegen, eenig in zijnen aard. Onze nijverige vlaamsche voorouders hebben te meer het prachtig stelsel door tallooze kunst vaarten welen te voltooien. Steenwegen hebben ook weldra de voornaamste onzer steden de eene aan de andere doeltreffend en goed verbonden. De allereerste steenicegzulk eenen naam waardig in Europa, tot stand ge bracht, is de weg die Brugge en Gent aaneen hechte, Brugge en Gent toen maals de nijverigste, rijkste en vrijzin nigste steden der gansche wereld. Tegen het midden der XIXe eeuw wordt de stoomkracht, èn op de scheep vaart, èn ook op de landbeweegbanrhoid toegepast. Gansch Europa, in geestdrift geraakt, zal zich met spoorwegen trachten te overdekken. lot voldoening der natie, Alzoo, ons land, in 1834, Noord- Nederland, in 1838, kregen ieder een beginsel van uitvoering op het gebied dezes groolen vraagstuks. Volgens het Hollandsch wetsontwerp, moest zich de Slaat met het aanleggen der spoorwegen alleen belasten. De kruideniers der Noord-Nederlandsehe Kamers verwierpen het voorstelop onzen tijd, op dit oogenblik, als het beste, gezondste grondbeginsel, overal algemeen aangenomen. De maatschap pijen zullen voortaan wan hunne sclian- dige geldklopperijen beroofd blijven. Wat zij doen, en nuttig doen kunnen, bestaat eenvoudig in de aanneming der vervoer middelen, op de spoorwegen, onder hel toezicht des opperbeslutirs. En zoo is reeds de lastige, netelige zaak in Noord- Nederland sedert jaren ingericht. En de onzen Spreken wij daar een enkel woordje ook eens over Vooreerst, wal de staatsspoorwegen in ons landje betreft, zullen wij slillekcns laten rusten. Wij, Vlamingen, hebben er bijna niets meê gemeens. Staatsspoor wegen zijn hier eene Waalsche zaak geworden Onderzoeken wij, hoe en waarom de Staat zich jegens de Vlaamsche bevolkin gen zoo stiefvaderlijk durfde toonen Hoe? Wel eenvoudig omdat de ministeriums in het algemeenen de administratie der openbare werken in het bijzonder, door Walen zoona uilsluilelijk bestuurd en bediend worden. Primo mihi is er een allernauwst gevolg van? Waarom Is het we! noodig te zeggen, dat ons verwaalscht papenbesluur niets van onze zoo scherp afgeleekende vlaamsche belangen schijnt te begrijpen, levensbe langen nogtans, die voor deze vreemd soortige regeerders eene volkomen doode letter of een nul, sedert 1830 gebleven zijn Of er daar een einde aan te voor zien is, valt lot nu toe, zeer moeilijk te verklaren. De tijd zal leeren Neemt de gekleurde kaart onzer spoorwegen maai: eens in handen, en gij krijgt op eenmaal,voor uwe verwonderde oogen, het ontegensprekelijk bewijs der schreeuwende partijdigheid der opperre- geering ten voordcele der Waalsche gewesten. Deze bezitten nu voortreffelijke spoor lijnen, met prachtige standhuizen, goed ingerichte treinen, die veel beter koop zijn dan onze ellendige spoorwegjes, waarvan wij, op eigene kosten, door maatschappijen in slechte handen ge raakt, onze zoo schandalig verwaarloosde gewesten, hebben moeten voorzien? En let wel! terwijl wij. Vlamingen, ons aandeel in het aanleggen der staals- lijnen ruimschoots betaald hebben, ver liezen wij nu nog het bedrag onzer aandeden in de noodlottige schipbreuk der vermaarde Bassins-Houillers. Bloedig tergend is hel zekerAch hadden wij geenc andere reden om te klagen, bitter te klagen Maar onze renigo, echt vlaamsche nij verheid, de huisweverij. naar Frankrijk verhuist! Maar onze zeevisscherij bijna uilgestorvenAntwerpen versterkt en zonder kaaien gebleven terwijl Luik sedert jaren en jaren er van voorzien is, en dalwei zonder nul! Maar onze havens langs de Noordzee, bespottelijke!' wijze veronlachtzaamd Wel is waar onze hoogc, zeer hooge kringen zelfs. denken nog zoo al aan deze heerlijke Noordzeekusten! Maar toch niet om er leven in (e brengen, om handel, nijvernijd en scheepvaart weder om aan te wakkeren! Neen, toch niet. De snullen schijnen in hun klein ver stand zoo hoog niet te kunnen klimmen. Wal zij het allerliefst zouden wenschen, gaat niet verder dan onze zoo kostbare zeehavens in plaizierige zomerverblijven voor binnen- eu builenlandsche leeg hoofden en leegloopers te zien verwan delen. Hoe vreemd en hoe merkwaardig ook Onze goudpaleizen, de groote banken, zijn hier overal met dikke ijzeren slangen alias diefijzers), aan ieder venster, van boven lol heneden toe, zorgvuldig en doeltreffend voorzien Ja, maar de dieven komen niet meer van builen. Ze zitten binnen in huis Wel, vrienden, met ons is het ook zoo Eertijds nestelden onze erfvijanden daar ginder over de grenzen, in het naburige buitenland. Fransche legers kwamen toen onze onvaderlandsche Graven ondersteunen en hielpen Vlaanderen uitplunderen en verwoesten. Nu even als de Brusselsche banken hebben wij den vijand in ons midden op den kansel, waar hij preêkl; in de klooster- en andere scholen, waar hij onze jeugd misleidt en ontaard; in de staatshureelen, waar hij onze duurbaar ste belangen over 't hoofd ziet aan het roerwaar hij hel reddeloos vaartuig eindeleik in den draaikolk der inlijvingen zeker en stellig zal doen zinken B. Wij lezen in de klerikale bladen van het land. dat het ministerie en de meer derheid der Kamers zich niet moeten slooren om de beloogingen die de libera len doen legen het welsontwerp-Malou, dal hel maar eenige lawijtmakers zijn, en de burgerij daar geen deel aan neemt. Wij hooren dat liedje,zegt de Stad Gent telkens de liberalen eene belooging in richten, om de klerikalen te beletten dat zij hel land ten onderbrengen en onze vrijheden mol de voeten vertrappen. Wij hoorden dat liedje in 1837, tijdens de aanbieding der kloosterwet. Wij hoorden het in 1871,als de koning het ministerie Jacobs-Kervyn zijne por- die h Bureel: Dixniudcstraat, 39. 10 cciiiicmeii den regel 25 ceiitieiiieii deu regel. Brieven en pakken moeten vrachtvrij toegezonden worden. urv 3 Rtci „.«r-i.-CAfilH fis fr. 4-0© 's jaar.*» voer de stad, fr. 4-50 voor geheel Belgie. Builenlandsche verzendingen,'t port daarboven. 10 rcDitleiiieu het nummer. Men schrijft in op al de posthnreelen. DE TOEKOMST IJZER EN-WEG. VERTREKUREN VAN IJPEREN NAAR Ppperinghe-IIazebrouck. 6-30. - 12-07. - 6-30. Poperinghe. 6-50. - 9-07. - 12-07. - 3-57. - 6-50. - 8-45. - 9-50. Kortrijk5-54. - 9-40.- 41-20. - 2-55. - 5-25.- Roeselare. 7-50. - 12-25. - 6-45. Langemark-Ooslende. 7-18. - 12-06. - G-20. Laiighrmarck, den zaterdag, 5-50.

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1877 | | pagina 1