De spegel.
Kamer.
Het is mijne vrouw.
Finantieele kronijk.
ul-Islam proclameerde den heiligen
oorlog tegen Rusland. Rene Irade des
Sulla ns roept ook alle nict-Muzelmannen
lot den krijgsdienst op.
Eindelijk begint er eenig licht Ie ko
men over de volgende handelingen van
het russicli leger langsheen den Donau.
Er worden aanzienlijke massas troepen
saarngetrokken te Simnietza tegenover
Sislova, terwijl eene groote afdeeling
Turken oprukt in de richting van
Nicopolis.
Tusschen deze plaats en Rahova wor
den groote voorbereidsels gemaakt tot
het oversteken van den stroom. Met den
ijzeren weg zijn aan den oever poton-
bruggen aangebracht, alsook kleine
sloombooten, terwijl er zware batterijen
worden aangelegd te Islaez en Turnu.
Het getal rüssische ballaillons dat te
Ollanitzligt dus tegenover Turturkaï be
draagt 42, met drij batterijen artillerie
en eene afdeeling ruiterij.
De Turken zijn ten volle gereed om
aan eene poging tot overkomen het hoofd
te bieden.
Het Nieuwsblad, gevoelende dal zijne
wekelijksche beestartikels meer nadeel
dan voordeel voor zijnen winkel bij
brengen, heeft ondernomen eenen ver-
zoelingsplaaster te leggen, en ongelukkig
lijk, zooals het met dezen gaal die meenen
al het verstand allééne te bezitten, het
heeft er zich lol over de ooren ingekout.
Ha ge zijt nen spegel
Ja nen spegel, als die van een der
barakken onzer laatste foore, die alles
anders weêrgeven wat er voor staat,
zoodanig dat het er niet meer aan gelijkt
't is ie zeggen dat gij tegenover de libe
ralen eene schandalige houding aanneemt
met eerlijke mannen en vrouwen aan te
vallen omdat zij onder het juk uwer
patronen niet bukken. Deze handelwijze
van uwent wege zal uwe eigene straf
voorbereiden gij zult vallen onder de
algemeene verachting.
Maar neem nu eens dat gij eenen
spegel zijl, waar dezen die er voorkomen
meer of min wéorgcspegeld worden. Gij
en wilt toch de pretentie niet hebben dat
wij ook geen spegels zijn
Dus, wanneer wij eens een van de
uwen voor onzen spegel zetten, schreeuwt
gij als bezetenen en gij scheldt ons uit
voor alles wat slecht is
En toch wat doen wij anders dan
weerspegelen wat voor onze Toekomst
staal, en ze weerspegelt maar 't geen
dat openbaar is en publiek voor
eikendeen
Geven de liberalen eene feest, seffens
spegelt het Nieuwsblad iedereen die er
deel aan neemt, en noch eer noch faam,
niets wordt er gespaard, alles wordt be-
modderd. opdat men schuw van zulke
feesten zou worden en er niet meer dur
ven gaan, alzoo de feesten der liberalen
onmogelijk makendeen, omdat,
's anderdaags de beleedigden. uil bedan
king. hunne visitekaart naar 't Nieuws
blad niet zeilden, schrijft het in zijn
volgende nummer da'.zij kwaad waren.
Maar, toen de Toekomstvolgens het
verslag der tribunalen, alle weken stotïe
heeft om kinderbedervers, leslainenten-
roovers, volksbedriegers en lasteraars
voor haren spegel te stellen, dit is een
schandaal, dit is legen de religie, dit is
eerloos, dit is wraakroepend en
noglans is er een wercldbrecd verschil
tusschen de geschandvlekte en veroor
deelde dieven en vuilaars voor den spegel
der Toekomst te stellen, dan dat het
Nieuwsblad voor zijnen spegel de eer
lijkste burgers, de treffelijks te dochters
en vrouwen brengt en hunne eer en faam
verbrijzelt met zijne zoogezegde wecr-
spegeling te verminken.
En zij sloffen toen over hunne chris
telijke liefde
Nu, gezalfde des Hoeren, schrijver van
den spegel, in 't Nieuwsblad, wij laten
u niet uwe eigene voldoening spegelt
maar op uw gemak, vergeet uwe pries-
terpMchtcn om uwe politieke razernij
toom te geven in afwachting zullen wij
onzen spegel gereed houden en u en de
uwe eens getrouwelijk afspegelen uwe
leugens gaan onder, onze waarheid zal
bovenzwemmen. E.
De Kamer heeft woensdag de discussie
der artikels van het wetsontwerp op het
kiesbedrog begonnen.
Daar men liet om zoo te zeggen eens
is op titel 1 is de discussie niet belangrijk
geweest.
Een wijziging van M. Woeste voor
stellende de kiezing uil te stellen, in ge
val een kandidaat stierf vóór of geduren
de kiezing, is verworpen.
Hel stelsel der gekleurde hulletijns is
na eene levendige discussie aanveerd.
Men heeft ook heslist dat de kiesburee-
lcn in geene herbergen meer. maar in de
schoollokalen zullen geplaatst worden.
Een mandement par artikel 20, door
het Huis van Antwerpen voorgesteld en
strekkende om de schikkingen van hel
gangsken te wijzigen, derwijze dat men
den kiezerin het oogzou kunnen houden,
is door M. Saincleïelle en den minister
van finanliën bestreden en eindelijk ver
worpen met 49 stemmen tegen 38, dooi
de linkerzijde met medewerking van de
ledtn van het kabinet en eenige leden
der rechterzijde.
De linkerzijde heeft die stemming
toegejuicht, die het bijzonderste incident
der zitting is geweest.
Dit is het oud liedje dat wij alle dagen
hooren, zegt het Weekblad van Dix-
mude.
Geene onnoozelheid wordt er begaan,
geene dwaasheid ui tgesteken. geene flati w-
hartigheid aan het daglicht gebracht of
het is eeuwig en erfelijk het zelfde.
Om niet tot achter zijne ooren rood Ie
worden, stamelt de man Het is de
schuld van mijne vrouw
Die arme vrouwen Wisten zij met
welke zonden zij beladen worden Wis
ten zij welke schijnheiligheden, welke
lafheden hun ten laste gelegd worden
De vrouwen oh het is zoo gemak
kelijk zich achter hen te verschuilen
Zij immers vertoonen zich niet in het
openbaar zij immers hebben aan de
openbare denkwijze geene rekening te
geven, en een gentleman eert en
eerbiedigt ze, zonder hun rekening over
hel gedrag hunner mannen te willen of
te durven vragen. Dit weet de man en
hij is duizend mannen sterk, als hij zoo
maar alles op den hals van zijn lief
vrouwtje mag leggen.
De vrouwen Maar onder hen zijn er
ook met karakter, onder hen zijn er eene
meenigte die niet zouden willen dat hun
man een speelbal in hunne handen is, en
de plaats innemen zou van het ding,
waarmede men de vloeren schoon maakt.
Neen, neen, dat zouden zij niet willen
Een man is een man, en als dusdanig
moet hij eene denkwijze hebben die moet
geëerbiedigd worden. Zoo spreekt de
vrouw en zij is de eerste die de denk
wijze van haren man eerbiedigt.
O wij weten het wel, er zijn ook
andere vrouwen er zijn er die zich door
sermoen en biechtstoel laten opmaken en
den man zachtjes weten te streelen, om
hem hunnen wil, hunne goesting op te
leggen, of die baresh en knorrig loopen
tot dal hun wil voldaan zij maar dat
getal is zoo groot niet als men wel voor
geven wil. Als de man toegeeft, het is
omdat hij gaarn toegeeftals hij aangezet
wordt om eene flauwhartigheid eene laf
heid te begaan, het is omdat hij ze gaarn
begaat, en zijne vrouw, oh die dient
hun tot een schuil om zich tegen de vla
gen der publieke opinie te verduiken.
Zoo zal het vvoêr langs alle kanten door
alle steden en dorpen weêrklinken
Ik ben het niet, hel is mijne vrouw
Inderdaad, ziet gij ze daar niet, som
mige mannen met al hun geweld, die
paus en pastor zouden opvreten, ziel gij
ze daar, ter gelegenheid van eene politie
ke manifestatie, door de ullramontanen
ingericht, ziet gij ze daar geene vaantjes
uithangen en kaarskens ontsteken
Ziet gij ze hulde brengen aan 't ultra-
montanismus dal zij bevechten Als
gij ze hoort klappen, zij zouden alles
verslaan, en och Hecre
Het is hunne vrouw Zoo gaat het,
brave vrouw Dat is geene rede. Zoo zij
maar willen zal hunne vrouw ze volko
men gerust laten, en niets beter vragen
dan zich met al die zaken niet te moeten
bemoeien.
Wij weten hel, sommige mensciien
kunnen zich door hunne alïairens in zeer
moeilijke toestanden bevinden, en die
willen wij niet veroordeelen, maar dat
zij wier opinie gekend is, dal zij die den
vijand openlijk aanvallen, met de ullra
montanen medevieren, onder hel ellen
dig uitvluchtsel Het is mijne vrouw
dit kunnen wij noch geen enkel recht
schapen man met eenige reden begrijpen
en noch veel minder aannemen.
Volgens bericht der naamlooze maat
schappij van spoorwegenbouw (Sociélé
anonyme de Construction des Chemins
de Fer), verzoekt men de dragers van
obligation der volgenden spoorwegmaat
schappijen te weten
Van 't Center.
n 's Gravenbrakel naar Kortrijk.
Henegouwen en Vlaanderen.
Tamines naar Landen,
't Westen van Belgie (Ie reeks).
Manage naar Pielon.
Frameries naar Chimay.
Baume naar Marchienne.
de verbinding van 't Oosten (Joric-
lion de l'Est Manage a Wavre)
hunne titels voorzien van de laatste
vervallen coupons, ncêr te leggen tegen
voorloopige kwitlancie in de Nationale
Bank, te Brussel, of in hare bureelen,
in de provintiën, ten einde hunne bijtre
ding te bevestigen, aan de voorstellen
van uilkeering die door den Staat gedaan
zijn.
De voorloopige kwiltancie zal kunnen
uitgewisseld worden, binnen de veertien
dagen tegen een ontvangstbewijs aan
dragerverhandelbaar ter beurs en die
op zijn beurt zal uitgetrokken worden
tegen aflevering van titels verbeeldende,
de Jaardoodingen verschiddigd door
den staat, onmiddellijk na dat de wel op
de varanderlijkejaardoodingen(annuités
variables) door het gourvernement zal
goedgekeurd en uifgegever: zijn.
Ziehier lot nadere inlichtingen aan
welken taks bovengemelde obligalien
zullen aauvaard worden in betaling van
obligalien van de kas der Jaardooding
aan 4 1/2 ten honderd metgenotder kroo
zen sedert 1 Juli 1876.
De obligation van Baume naar Mar
chienne en van Manage naar Piéton,
worden aangenomen aan fr. 333 in beta
ling van obligalien van de kas der jaar
dooding aan 4 1/2 °/0 met genot der
kroozen sedert 1 November 1876.
Wat de obligation betreft vandc Jonc-
lion de l'Est 4 °/0 degene van fr. 1000
4 verkrijgen fr. 1000 kas der jaardoo
ding aan 4 met genot der kroozen
sedert 1 Juli 1876 en eindelijk (je obli
galien Jonclion de l'Esl aan 3 °/0 zullen
gerekend worden aan fr. 520 in betaling
van obligalien van de kas der jaardoo
ding aan 4 °/0 met genot der kroozen
sedert den 1 Oclober 1876.
een struische jongeling', dan koopt men hem
gemakkelijk voor 50 franks eene fi ische jonge
dochter kan wel lot 100 franks beluopm een
oude man, eene moeder, een kind, wordt zoo
omtrent 10 franks geschal. Na veel getier en
geraas is nu de markt afgeloopen ieder koop
man heeft zijn gerief. Nu wordt de man van
zijne vrouw, de broeder van zijne zuster, het
kind van zijne moeder losgerukt. U de hart
verscheurende tafereelen afmalen die op dit
akelig oogenhlik zich voordoen, is mij onmo
gelijk, mijne vrienden. Volgen wij hen liever
door de woestijn, op den weg die van Kouka
leidt naar Mourzouk. hoofdstad van het rijk-
van Pezzan, dat onder de opperheerschappij
van Turkije staat, en op 1,500 kilometers van
Kouka gelegen.
iv Elke Neger, man, vrouw en jongeling, wordt
beladen met eene vracht van ongeveer 50 kilos,
den noodigen voorraad tol het onderhoud der
karavaan gedurende den langen en pijnlijken
tocht door de woestenij zoo sparen zij nog
vrij wat kameelen die ze anders niet missen
konden.
a Drijvers jagen ze voort met zweep en knots
door de roosterende zon. Het ziltig zweet
drupt hun langs voorhoofd en wangen af. Ziet
ge ginder dien ouden uitgemergeldèn man met
beenige kaken en bollige oogen Hij kan niet
meer vooruil hij bezwijkt onder zijnen last.
Een drijver, een beul, een duivel in nienschen-
vet:, komt met vlammende oogen toegeschoten,
lost hem een geweldigen slag met de knods in
den nek, dat hij zieltogend achterover tuimelt.
Hij smeekt om eenen teug watereen ge-
m.- -£^5;
weldige stamp op zijn hoofd smoort zijnen
stervenden gil in de keel daar, op het gloeien-
de zand, onder de verzengende zonnestralen,
mag hij zijnen laatsten zucht slaken, om wel-
ii haast de prooi der hyena's te worden.
Intusschen trekt de karavaan vooruit. Hemel
wat zie ik verder Bermhertlge God hebt Gij
dan uwe schepselen geheel verlaten Is hunne
ziel niet meer eene genster van hel goddelijk
a licht, daar alle gevoel van medelijden in hen is
a uitgedoofd
Ziet gij die jonge vrouw, met verscheurde
beenen en voeten onder de voortstuwende
zweep des drijvers waggelt zij nog eenige stap-
pen vooruit het doodzweet biggelt over haar
ii aanschijn, eene ijskoude rilling loopt door al
a hare leden.
Vermaledijding haar gezegende toestand
ii zelfs vermag geen medelijden in te boezemen
ii de slavenmeester doet haar bij de voeten met
ii bet hoofd omlaag aan eenen palmboom hangen,
a om des te beter, den schrik bij de overige
ii martelaars der karavaan in te jageri Daar sliu-
ii gert ze in de lucht, de ellendige, zij die reeds
a van moederliefde had gedroomd en nooit haren
ii eerstgeboren zou aanschouwen. Doch keeren
ii wij ons gezicht van die gruweldaad af en zetten
ii wij onzen weg vooit. Wat ontwaar ik ginder
ii langs beide zijden der baan Zou men hier, in
ii de zandwoestijn, wel den weg bezet hebben
ii met versieringswerken om aldus de verveling
a der reizigers te voorkomen Naderen wij en
a onderzoeken we zulks van nabij.
ii God van hierboven het zijn verkalkte beeo-
it deren en doodskoppen grijnzende overblijf-
ii scbn van vorige karavanen, die langs den
ii scbandigpn bloedweg aan honger en pijn be-
ii zweken zijn en zoo stappen wij met vermor-
ii zeld hert voort en komen te Mourzouk, na de
ii drie vijfden der karavaan achterlaten te hebben,
a die, even als de vorigen, bezweken zijn en
ii hunne beenderen met die hunner ongelukkige
ii lotgenoten gemengd hebben.
ii Om dit akelig tafereel te voltrekken, zouden
ii wij de karavaan van Mourzouk naar CaïYa,
ii hoofdstad van Egypte, moeten opvolgen, waar
ii de weinig overgebleven Negers nu voortver-
ii kocht worden om in Egypte, EuropecScIi en
a Aziatisch Turkije en Madagascar tot uilputten-
ii den arbeid gedoemd te worden.
it Van de mishandelingen die zij aldaar van
ii hunne ontaarde meesters te verduren hebben,
ii van de wandaden die op vrouwen en dochters
a dooi hunne helsche beulen gepleegd worden,
ii wil ik geen gewag maken mijn hart walgt
ii ervan wij zullen dus maar den sluier laten
a neèrvallen over die schanddaden, die de men-
n schelijke natuur mei het verpestend zwadder
ii des helschen poels bezoedelen.
ii Mijne vrienden, uit het verbaal zelve dat ik
a u over Afrika en zijne bewoners heb gedaan,
n zult gij noodzakelijk opgemaakt hebben dal
ii daar alleen waar de mensch zich zeiven eerbie-
ii digt, zijne wilde gaven ontwikkelt door opvoe-
ji ding en onderricht, daar alleen waar wijze
ii instellingen de Maatschappij beheeren, waar elk
n lid der samenleving zich beievert om mede te
n werken lot den bloei des vaderlands, daar
ii alleen, waar elk in den kringzijner bemoeiingen
met oprechtheid, met eerlijkheid, met stiptheid
Van Frameries naar Chimay aan fr. 355
ii 't Center 's Gravenbrakel n. Kortrijk 320
ii Henegouwen en Vlaanderen 3 aan 285
ii Henegouwen en Vlaanderen 2 1/2 95
ii Tamines naai' Landen aan 230
a Westen van Belgie (t" reeks) aan 190
ii zijne verbindti nissen nakomt, vrede, voorspoed,
ii welzijn, geluk en vrijheid heerschen.
Is het te verwonderen dat menigvuldige huis
vaders, daar tegenwoordig, diep getroffen waren
door de lessen van zedelijkheid, de wijze wenken
en raadgevingen die zij daar hoorden
Wij zullen niet eindigen zonder een woord Ie
zeggen van het gelukkig nieuws dal de Voorzitter
der jonge Maatschappij van Ouderlingen Bijstand
aan de leden derzelve bekend maakte.
e Voor bet begin dezer vergadering, zei hij,
a heb ik vernomen dat de Cercle Philanthro-
'I pique des Enfants d'Ypres, met medehulp
a van twee liefdadige inwoners dezer stad, de
11 som van duizend franks schenkt ten voor-
ii deele van onze Maatschappij
Medebroeders, hebben wij moed, de begoede
klas en de verstandige burgerij ondersteunen
onze onderneming, zij Ingrijpen dal wij willen
elkander helpen in den nood aan onze weldoe
ners onzen hertelijkslen dank Wij hebben hoop
in de toekomst, want Zuo edele en vereerende
voorbeelden zullen ons aanwakkeren en navolgers
winnen onze kenspreuk is Verbroedering door
Ouderlingen Bijstand.
Wij vragen ons zeiven af of hel mogelijk is dat
iemand die niet door partijgeest leenemaal
verblind is, iets kan hebben tegen onderwijsge
stichten waar men de volksklasse dergelijke prin
ciepen van zedelijkheid en gedragsregelen in
plant alleen de dolle passie van afgunst, onver
draagzaamheid en heerschzucht kan scholen als
dergelijke bestrijden.
Bemerking der Redaktie,