De spegel. Kamer. Het is mijne vrouw. Finantieele kronijk. ul-Islam proclameerde den heiligen oorlog tegen Rusland. Rene Irade des Sulla ns roept ook alle nict-Muzelmannen lot den krijgsdienst op. Eindelijk begint er eenig licht Ie ko men over de volgende handelingen van het russicli leger langsheen den Donau. Er worden aanzienlijke massas troepen saarngetrokken te Simnietza tegenover Sislova, terwijl eene groote afdeeling Turken oprukt in de richting van Nicopolis. Tusschen deze plaats en Rahova wor den groote voorbereidsels gemaakt tot het oversteken van den stroom. Met den ijzeren weg zijn aan den oever poton- bruggen aangebracht, alsook kleine sloombooten, terwijl er zware batterijen worden aangelegd te Islaez en Turnu. Het getal rüssische ballaillons dat te Ollanitzligt dus tegenover Turturkaï be draagt 42, met drij batterijen artillerie en eene afdeeling ruiterij. De Turken zijn ten volle gereed om aan eene poging tot overkomen het hoofd te bieden. Het Nieuwsblad, gevoelende dal zijne wekelijksche beestartikels meer nadeel dan voordeel voor zijnen winkel bij brengen, heeft ondernomen eenen ver- zoelingsplaaster te leggen, en ongelukkig lijk, zooals het met dezen gaal die meenen al het verstand allééne te bezitten, het heeft er zich lol over de ooren ingekout. Ha ge zijt nen spegel Ja nen spegel, als die van een der barakken onzer laatste foore, die alles anders weêrgeven wat er voor staat, zoodanig dat het er niet meer aan gelijkt 't is ie zeggen dat gij tegenover de libe ralen eene schandalige houding aanneemt met eerlijke mannen en vrouwen aan te vallen omdat zij onder het juk uwer patronen niet bukken. Deze handelwijze van uwent wege zal uwe eigene straf voorbereiden gij zult vallen onder de algemeene verachting. Maar neem nu eens dat gij eenen spegel zijl, waar dezen die er voorkomen meer of min wéorgcspegeld worden. Gij en wilt toch de pretentie niet hebben dat wij ook geen spegels zijn Dus, wanneer wij eens een van de uwen voor onzen spegel zetten, schreeuwt gij als bezetenen en gij scheldt ons uit voor alles wat slecht is En toch wat doen wij anders dan weerspegelen wat voor onze Toekomst staal, en ze weerspegelt maar 't geen dat openbaar is en publiek voor eikendeen Geven de liberalen eene feest, seffens spegelt het Nieuwsblad iedereen die er deel aan neemt, en noch eer noch faam, niets wordt er gespaard, alles wordt be- modderd. opdat men schuw van zulke feesten zou worden en er niet meer dur ven gaan, alzoo de feesten der liberalen onmogelijk makendeen, omdat, 's anderdaags de beleedigden. uil bedan king. hunne visitekaart naar 't Nieuws blad niet zeilden, schrijft het in zijn volgende nummer da'.zij kwaad waren. Maar, toen de Toekomstvolgens het verslag der tribunalen, alle weken stotïe heeft om kinderbedervers, leslainenten- roovers, volksbedriegers en lasteraars voor haren spegel te stellen, dit is een schandaal, dit is legen de religie, dit is eerloos, dit is wraakroepend en noglans is er een wercldbrecd verschil tusschen de geschandvlekte en veroor deelde dieven en vuilaars voor den spegel der Toekomst te stellen, dan dat het Nieuwsblad voor zijnen spegel de eer lijkste burgers, de treffelijks te dochters en vrouwen brengt en hunne eer en faam verbrijzelt met zijne zoogezegde wecr- spegeling te verminken. En zij sloffen toen over hunne chris telijke liefde Nu, gezalfde des Hoeren, schrijver van den spegel, in 't Nieuwsblad, wij laten u niet uwe eigene voldoening spegelt maar op uw gemak, vergeet uwe pries- terpMchtcn om uwe politieke razernij toom te geven in afwachting zullen wij onzen spegel gereed houden en u en de uwe eens getrouwelijk afspegelen uwe leugens gaan onder, onze waarheid zal bovenzwemmen. E. De Kamer heeft woensdag de discussie der artikels van het wetsontwerp op het kiesbedrog begonnen. Daar men liet om zoo te zeggen eens is op titel 1 is de discussie niet belangrijk geweest. Een wijziging van M. Woeste voor stellende de kiezing uil te stellen, in ge val een kandidaat stierf vóór of geduren de kiezing, is verworpen. Hel stelsel der gekleurde hulletijns is na eene levendige discussie aanveerd. Men heeft ook heslist dat de kiesburee- lcn in geene herbergen meer. maar in de schoollokalen zullen geplaatst worden. Een mandement par artikel 20, door het Huis van Antwerpen voorgesteld en strekkende om de schikkingen van hel gangsken te wijzigen, derwijze dat men den kiezerin het oogzou kunnen houden, is door M. Saincleïelle en den minister van finanliën bestreden en eindelijk ver worpen met 49 stemmen tegen 38, dooi de linkerzijde met medewerking van de ledtn van het kabinet en eenige leden der rechterzijde. De linkerzijde heeft die stemming toegejuicht, die het bijzonderste incident der zitting is geweest. Dit is het oud liedje dat wij alle dagen hooren, zegt het Weekblad van Dix- mude. Geene onnoozelheid wordt er begaan, geene dwaasheid ui tgesteken. geene flati w- hartigheid aan het daglicht gebracht of het is eeuwig en erfelijk het zelfde. Om niet tot achter zijne ooren rood Ie worden, stamelt de man Het is de schuld van mijne vrouw Die arme vrouwen Wisten zij met welke zonden zij beladen worden Wis ten zij welke schijnheiligheden, welke lafheden hun ten laste gelegd worden De vrouwen oh het is zoo gemak kelijk zich achter hen te verschuilen Zij immers vertoonen zich niet in het openbaar zij immers hebben aan de openbare denkwijze geene rekening te geven, en een gentleman eert en eerbiedigt ze, zonder hun rekening over hel gedrag hunner mannen te willen of te durven vragen. Dit weet de man en hij is duizend mannen sterk, als hij zoo maar alles op den hals van zijn lief vrouwtje mag leggen. De vrouwen Maar onder hen zijn er ook met karakter, onder hen zijn er eene meenigte die niet zouden willen dat hun man een speelbal in hunne handen is, en de plaats innemen zou van het ding, waarmede men de vloeren schoon maakt. Neen, neen, dat zouden zij niet willen Een man is een man, en als dusdanig moet hij eene denkwijze hebben die moet geëerbiedigd worden. Zoo spreekt de vrouw en zij is de eerste die de denk wijze van haren man eerbiedigt. O wij weten het wel, er zijn ook andere vrouwen er zijn er die zich door sermoen en biechtstoel laten opmaken en den man zachtjes weten te streelen, om hem hunnen wil, hunne goesting op te leggen, of die baresh en knorrig loopen tot dal hun wil voldaan zij maar dat getal is zoo groot niet als men wel voor geven wil. Als de man toegeeft, het is omdat hij gaarn toegeeftals hij aangezet wordt om eene flauwhartigheid eene laf heid te begaan, het is omdat hij ze gaarn begaat, en zijne vrouw, oh die dient hun tot een schuil om zich tegen de vla gen der publieke opinie te verduiken. Zoo zal het vvoêr langs alle kanten door alle steden en dorpen weêrklinken Ik ben het niet, hel is mijne vrouw Inderdaad, ziet gij ze daar niet, som mige mannen met al hun geweld, die paus en pastor zouden opvreten, ziel gij ze daar, ter gelegenheid van eene politie ke manifestatie, door de ullramontanen ingericht, ziet gij ze daar geene vaantjes uithangen en kaarskens ontsteken Ziet gij ze hulde brengen aan 't ultra- montanismus dal zij bevechten Als gij ze hoort klappen, zij zouden alles verslaan, en och Hecre Het is hunne vrouw Zoo gaat het, brave vrouw Dat is geene rede. Zoo zij maar willen zal hunne vrouw ze volko men gerust laten, en niets beter vragen dan zich met al die zaken niet te moeten bemoeien. Wij weten hel, sommige mensciien kunnen zich door hunne alïairens in zeer moeilijke toestanden bevinden, en die willen wij niet veroordeelen, maar dat zij wier opinie gekend is, dal zij die den vijand openlijk aanvallen, met de ullra montanen medevieren, onder hel ellen dig uitvluchtsel Het is mijne vrouw dit kunnen wij noch geen enkel recht schapen man met eenige reden begrijpen en noch veel minder aannemen. Volgens bericht der naamlooze maat schappij van spoorwegenbouw (Sociélé anonyme de Construction des Chemins de Fer), verzoekt men de dragers van obligation der volgenden spoorwegmaat schappijen te weten Van 't Center. n 's Gravenbrakel naar Kortrijk. Henegouwen en Vlaanderen. Tamines naar Landen, 't Westen van Belgie (Ie reeks). Manage naar Pielon. Frameries naar Chimay. Baume naar Marchienne. de verbinding van 't Oosten (Joric- lion de l'Est Manage a Wavre) hunne titels voorzien van de laatste vervallen coupons, ncêr te leggen tegen voorloopige kwitlancie in de Nationale Bank, te Brussel, of in hare bureelen, in de provintiën, ten einde hunne bijtre ding te bevestigen, aan de voorstellen van uilkeering die door den Staat gedaan zijn. De voorloopige kwiltancie zal kunnen uitgewisseld worden, binnen de veertien dagen tegen een ontvangstbewijs aan dragerverhandelbaar ter beurs en die op zijn beurt zal uitgetrokken worden tegen aflevering van titels verbeeldende, de Jaardoodingen verschiddigd door den staat, onmiddellijk na dat de wel op de varanderlijkejaardoodingen(annuités variables) door het gourvernement zal goedgekeurd en uifgegever: zijn. Ziehier lot nadere inlichtingen aan welken taks bovengemelde obligalien zullen aauvaard worden in betaling van obligalien van de kas der Jaardooding aan 4 1/2 ten honderd metgenotder kroo zen sedert 1 Juli 1876. De obligation van Baume naar Mar chienne en van Manage naar Piéton, worden aangenomen aan fr. 333 in beta ling van obligalien van de kas der jaar dooding aan 4 1/2 °/0 met genot der kroozen sedert 1 November 1876. Wat de obligation betreft vandc Jonc- lion de l'Est 4 °/0 degene van fr. 1000 4 verkrijgen fr. 1000 kas der jaardoo ding aan 4 met genot der kroozen sedert 1 Juli 1876 en eindelijk (je obli galien Jonclion de l'Esl aan 3 °/0 zullen gerekend worden aan fr. 520 in betaling van obligalien van de kas der jaardoo ding aan 4 °/0 met genot der kroozen sedert den 1 Oclober 1876. een struische jongeling', dan koopt men hem gemakkelijk voor 50 franks eene fi ische jonge dochter kan wel lot 100 franks beluopm een oude man, eene moeder, een kind, wordt zoo omtrent 10 franks geschal. Na veel getier en geraas is nu de markt afgeloopen ieder koop man heeft zijn gerief. Nu wordt de man van zijne vrouw, de broeder van zijne zuster, het kind van zijne moeder losgerukt. U de hart verscheurende tafereelen afmalen die op dit akelig oogenhlik zich voordoen, is mij onmo gelijk, mijne vrienden. Volgen wij hen liever door de woestijn, op den weg die van Kouka leidt naar Mourzouk. hoofdstad van het rijk- van Pezzan, dat onder de opperheerschappij van Turkije staat, en op 1,500 kilometers van Kouka gelegen. iv Elke Neger, man, vrouw en jongeling, wordt beladen met eene vracht van ongeveer 50 kilos, den noodigen voorraad tol het onderhoud der karavaan gedurende den langen en pijnlijken tocht door de woestenij zoo sparen zij nog vrij wat kameelen die ze anders niet missen konden. a Drijvers jagen ze voort met zweep en knots door de roosterende zon. Het ziltig zweet drupt hun langs voorhoofd en wangen af. Ziet ge ginder dien ouden uitgemergeldèn man met beenige kaken en bollige oogen Hij kan niet meer vooruil hij bezwijkt onder zijnen last. Een drijver, een beul, een duivel in nienschen- vet:, komt met vlammende oogen toegeschoten, lost hem een geweldigen slag met de knods in den nek, dat hij zieltogend achterover tuimelt. Hij smeekt om eenen teug watereen ge- m.- -£^5; weldige stamp op zijn hoofd smoort zijnen stervenden gil in de keel daar, op het gloeien- de zand, onder de verzengende zonnestralen, mag hij zijnen laatsten zucht slaken, om wel- ii haast de prooi der hyena's te worden. Intusschen trekt de karavaan vooruit. Hemel wat zie ik verder Bermhertlge God hebt Gij dan uwe schepselen geheel verlaten Is hunne ziel niet meer eene genster van hel goddelijk a licht, daar alle gevoel van medelijden in hen is a uitgedoofd Ziet gij die jonge vrouw, met verscheurde beenen en voeten onder de voortstuwende zweep des drijvers waggelt zij nog eenige stap- pen vooruit het doodzweet biggelt over haar ii aanschijn, eene ijskoude rilling loopt door al a hare leden. Vermaledijding haar gezegende toestand ii zelfs vermag geen medelijden in te boezemen ii de slavenmeester doet haar bij de voeten met ii bet hoofd omlaag aan eenen palmboom hangen, a om des te beter, den schrik bij de overige ii martelaars der karavaan in te jageri Daar sliu- ii gert ze in de lucht, de ellendige, zij die reeds a van moederliefde had gedroomd en nooit haren ii eerstgeboren zou aanschouwen. Doch keeren ii wij ons gezicht van die gruweldaad af en zetten ii wij onzen weg vooit. Wat ontwaar ik ginder ii langs beide zijden der baan Zou men hier, in ii de zandwoestijn, wel den weg bezet hebben ii met versieringswerken om aldus de verveling a der reizigers te voorkomen Naderen wij en a onderzoeken we zulks van nabij. ii God van hierboven het zijn verkalkte beeo- it deren en doodskoppen grijnzende overblijf- ii scbn van vorige karavanen, die langs den ii scbandigpn bloedweg aan honger en pijn be- ii zweken zijn en zoo stappen wij met vermor- ii zeld hert voort en komen te Mourzouk, na de ii drie vijfden der karavaan achterlaten te hebben, a die, even als de vorigen, bezweken zijn en ii hunne beenderen met die hunner ongelukkige ii lotgenoten gemengd hebben. ii Om dit akelig tafereel te voltrekken, zouden ii wij de karavaan van Mourzouk naar CaïYa, ii hoofdstad van Egypte, moeten opvolgen, waar ii de weinig overgebleven Negers nu voortver- ii kocht worden om in Egypte, EuropecScIi en a Aziatisch Turkije en Madagascar tot uilputten- ii den arbeid gedoemd te worden. it Van de mishandelingen die zij aldaar van ii hunne ontaarde meesters te verduren hebben, ii van de wandaden die op vrouwen en dochters a dooi hunne helsche beulen gepleegd worden, ii wil ik geen gewag maken mijn hart walgt ii ervan wij zullen dus maar den sluier laten a neèrvallen over die schanddaden, die de men- n schelijke natuur mei het verpestend zwadder ii des helschen poels bezoedelen. ii Mijne vrienden, uit het verbaal zelve dat ik a u over Afrika en zijne bewoners heb gedaan, n zult gij noodzakelijk opgemaakt hebben dal ii daar alleen waar de mensch zich zeiven eerbie- ii digt, zijne wilde gaven ontwikkelt door opvoe- ji ding en onderricht, daar alleen waar wijze ii instellingen de Maatschappij beheeren, waar elk n lid der samenleving zich beievert om mede te n werken lot den bloei des vaderlands, daar ii alleen, waar elk in den kringzijner bemoeiingen met oprechtheid, met eerlijkheid, met stiptheid Van Frameries naar Chimay aan fr. 355 ii 't Center 's Gravenbrakel n. Kortrijk 320 ii Henegouwen en Vlaanderen 3 aan 285 ii Henegouwen en Vlaanderen 2 1/2 95 ii Tamines naai' Landen aan 230 a Westen van Belgie (t" reeks) aan 190 ii zijne verbindti nissen nakomt, vrede, voorspoed, ii welzijn, geluk en vrijheid heerschen. Is het te verwonderen dat menigvuldige huis vaders, daar tegenwoordig, diep getroffen waren door de lessen van zedelijkheid, de wijze wenken en raadgevingen die zij daar hoorden Wij zullen niet eindigen zonder een woord Ie zeggen van het gelukkig nieuws dal de Voorzitter der jonge Maatschappij van Ouderlingen Bijstand aan de leden derzelve bekend maakte. e Voor bet begin dezer vergadering, zei hij, a heb ik vernomen dat de Cercle Philanthro- 'I pique des Enfants d'Ypres, met medehulp a van twee liefdadige inwoners dezer stad, de 11 som van duizend franks schenkt ten voor- ii deele van onze Maatschappij Medebroeders, hebben wij moed, de begoede klas en de verstandige burgerij ondersteunen onze onderneming, zij Ingrijpen dal wij willen elkander helpen in den nood aan onze weldoe ners onzen hertelijkslen dank Wij hebben hoop in de toekomst, want Zuo edele en vereerende voorbeelden zullen ons aanwakkeren en navolgers winnen onze kenspreuk is Verbroedering door Ouderlingen Bijstand. Wij vragen ons zeiven af of hel mogelijk is dat iemand die niet door partijgeest leenemaal verblind is, iets kan hebben tegen onderwijsge stichten waar men de volksklasse dergelijke prin ciepen van zedelijkheid en gedragsregelen in plant alleen de dolle passie van afgunst, onver draagzaamheid en heerschzucht kan scholen als dergelijke bestrijden. Bemerking der Redaktie,

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1877 | | pagina 2