Gazelle van 't arrondissement IJperen.
De Lanteern.
]\r 805.
10e Jaar.
Zondag 26n Augusti 1877.
BureelDixuiudcstraat, 39.
AANKONDIGINGEN
19 centiemen den regel.
RECLAMEN
25 centiemen den regel.
Brieven en pakken moeien vrachtvrij
toegezonden worden.
isr.;'
,.i m:\iitRaa
ABONNEMENT
fr. 4-00 jaars voor de stad,
te. 1-50 voor geiseel Selgie.
Biiilenlandsche verzendingen, 'I port daarboven.
iO centiemen het nummer.
Men schrijft in op al de poslbitreelen.
Politiek. Stads-, Kunst- en Letternieuws. Verschil fige Tijdingen, Markten, Bekendmakingen,
IJZEREN-WEG.
VERTREKUREN VAN IJPEREN NAAR
Poperinghe-Hazebrouck. 6-50. - 12-07. - 6-50.
Poperinghe. 6-50. - 9-07. - 12-07. - 5-57. -
6-50. - 8-45. - 9-50.
Kortrijk. 5-54. - 9-46.- 11-20. - 2-55. - 5-25.-
Roeselare. 7-50. - 12-25. - 6-45.
Langemark-Oostende. 7-18. - 12-06. - 6-20.
Langhrmarck, den zaterdag, 5-50.
Politieke berichten.
De opening van den zittijd in de depar-
lemenlale raden van Frankrijk, is een
bijval te meer voor de republiekeinsche
partijHet gouvernement had de prefek-
ten aangespoord ai te doen wal mogelijk
is om de bureelen in den zin van het
tegenwoordig sóuvérnernent te doen
samenstellen. Maar het heeft in verschei
dene plaatsen een nederlaag gehad, die
het moet doen zien hoe inpopulair het is.
Voor den 16 Mei hadden de republie-
keinert maar de meerderheid in 42depar-
tementen. De kiezing voor de bureelen
hebben hun nu de meerderheid in 46 op
87 departementen gegeven.
Opzijne beurt heeft de munieipale raad
van St-Etienne, geweigerd de subsidie te
stemmen, die de prefekt der Loir vroeg,
voor de ontvangst van den maarschalk.
Hel is de derde municipale raad dicop
die wijze tegen den 16 Mei prolesteerd.
Volgens de berichten van hel oorlogs-
looneei voorziet men eene herneming der
vijandelijkheden.
Het wordt bevestigd dat de Kurden en
andere onregelmatige bondgenoten van de
Turken, de kristene bevolkingen der
door de Russen verlatene landen, ver
moorden. Men begrijpt dal de overlevende
met niet veel vreugde enerkenleniszulke
bevrijders onthalen.
De zegepraal door Moukhlar pacha in
Armenië behaald te noord-oost van
Kars, wordt heden door eene oflicieeIe
depeche van Konslanlinopel bevestigd.
Uit Budapest meldt de Koln Zeit. in
een telegramdat Kossuth aan graaf
Andrassy een brief geschreven heeft
waarin de ex-diklator van Hongarije de
rijkskanselier van keizer Frans Josef op-
eischt mei de Porie in overleg Ie treden
fot het invoeren van hervormingen in
Turkije en daarna methaareen bondschap
tegen Rusland te sluiten.
De Cïvilta Cattolica zegt aan Frank
rijk wat het te doen heeft, zoodra het
weer lol zijn verhaal is gekomen. Het
moet de twee eenheden, de eenheid van
Duitschland en van Italië, verbrijzelen.
Frankrijks bestaan gebied het. Hetzij
het de Republiek behoudt, hetzij het tot
de Monarchie of tol het Keizerrijk terug
keert, zijne diplomatieke en militaire
handeling moet alleen daar op gericht
zijn, om Duitschland en Italië te verne
deren en machteloos temaken.
Drie drangredenen nopen Frankrijk op
Italië los te gaan, zoodra zich eene gun
stige gelegenheid voordoet; vooreerstzijn
staatkundig godsdienstig belang, dal voor
Frankrijk ais kolholieke natie, vereen
zelvigd is met de vrijheid van den Paus;
Ten tweede: de Seplember-overecn-
komst, die eene maand, nadat zij ver
nieuwd was, in zijn aangezicht verscheurd
is door Italië, om zich meester te maken
over Rome, en alzoo zijne revolutionaire
aanslagen te voltooien ten derde; zijn
eer, die geen smed mag dulden.
OORLOOS - T IJ D I N G E N.
Zoolang hetzij bij Plewna of bij Tirnowa
geen beslissend gevecht geleverd is, zal men
omtrent den eigenlijken stand van zaken in
't onzekere blijven, daar nagenoeg de eenige
bron, waaruit de gegevens tot eene beoor
deeling van den toestand geput kunnen wor
den, de berichten van dagblad-corresponden
ten zijn, die of in de war gebracht door de
marschen en contre-marschèn der'verschil-
lige troepehafdeelingen zelven het hoofd
kwijt raken, öf met partijdige ingenomen
heid voor de Russen of Turken gebeurtenis
sen melden, die niet plaats greepen, en bij
het samenstellen hunner berichten meer
hunne fantaisie en hunne wenschen dan wel
de werkelijkheid raadplegen.
Om een denkbeeld te geven van de tegen
strijdigheid der verschillende berichten van
het oorlogstooneel, laten wij eene reeks te
legrammen volgen, van oost naar west
gaande, komen eerst de berichten omtrent
de Dobrudsja en noordoostelijk Bulgarije in
aanmerking.
St Petersburg, 12 Augusti.
Officieel. Gisteren morgend hebben 40
bataljons van het leger van Suleyman pacha
den doortocht van Chipka aangevallen.
Zij zijn verscheidene malen achteruit ge
weken.
Het gevecht wordt voortgezet, niettegen
staande de duisternis.
Ter zelfder tijde is de vijand vooruitge
trokken van Latcha naar selvi's middags
heeft onze voorwacht in de ligging van Selvi
een geweervuur aangevangen.
De uitslag der ontmoeting is onbekend.
De minister van binnenlandsche zaken
van Turkije zendt de volgende telegrams
aan den gezant der Porte, te Brussel
Konstantinopel, 20 Augusti.
De opperbevelhebber van het aziatisch le
ger telegrafeert ons dat op 18 Augusti 's
morgends, de Russen hun kamp te Gediklar
hebben opgebroken en na zich vereenigd te
hebben met de strijdmacht te Berguid en
Baldirovan gekampeerd, welke bestaat uit
48 bataillons voetgangers, 14 batterijen ge
schut en 10 regimenten ruiterij te Yasmilar
de keizerlijke troepen hebben aangevallen.
Een hevig gevecht greep plaats, en had
ten gevolge dat de vijand gansch verslagen
werd en de vlucht nam.
In dit gevecht dat tot 's nachts duurde,
werden moer dan 1200 Russen buiten gevecht
gesteld. Onze verliezen zijn betrekkelijk on-
beduitend. Eene groot hoeveelheid wapens
en krijgsvoorraad viel in handen onzer troe
pen.
Volgens de inlichtingen van het russische
kwartier generaal, zouden de turksche leger
machten zich op de volgende wijzen verdee-
len
Suleyman-Pacha zou onder zijne bevelen
55,000 man hebben, Üsman-Pacha 70,000,
Mehemet Ali 35,000 te Rasgrad en 50,000 te
Osman Bazar, te zamen 210,000 mannen,
die, gevoegd bij de garnisoenen van Widdin,
Routschouck, Choumla, Silistrie en de troe
pen der Dobrudja, tot 310,000 mannen der
turksche troepen bedragen, gelegerd langs
den kant van den Donau.
Nu zijn wij aan den quinto van den
fameiizèn brief gekomen.
Briefschrijver, die zulke pijramidale
dwaasheden in het lieflijk mondje van
uwen don-quiehotle legt, gij wilt niet
aannemen dat het menschdom door de
geestelijkheid geëxploiteerd worde; hel
is te oud en te versleten, zegt gij, een
klaar bewijs dat de menschen altijd geëx
ploiteerd zijn geweest. Hel is waar, veel
menschen die pretendeèren gezonde rule
te bezitten, laten zich exploiteereh maar
spreek 'nen keer aan menschen die, in
armoê zijnde, na de dood van een rijke
bloedverwant een schoon stuiverken
moesten erven en op den dag van 't over
lijden vernemen dal alles aan een geeste
lijke is overgemaakt Gij moet toch
toupet hebben. Denkt gij misschien dat
men zich de talrijke testament-processen
niet herinnert, waarhij miljoenen zijn
moeten terug gegeven worden Al de
schooierijen en de verschillige middels
om aan geld te geraken, zijn dal geen
exploitaliën waardoor gij en uws gelijken
de centen der lichlgeloovigen inpalmt
Gij priester, gij zegt dat gij priesters
van nabij hebt leeren kermen! 't Zou
moeilijk anders zijn. Gij doel uwen c»i-
delaber nog eene beestighcid vertellen
met hem te doen boffen met de welda
digheid zijns broeders! Maar sukkelaar
toch, wie heeft er hier van Westoutreof
van den broeder van uwen pailjas ge
sproken Als de geestelijken ex-
ploileeren is het niet altijd voor eigen
zak tot prcuve, de kloosterlingen, die
vrijwillige armoê zwoerendezen bezit
ten kloosters gelijk paleizen en maken
gebruik van dien ingemeenen rijkdom
om te gaan stemmen voor slad.Provincie
en KamersGij ziet wel dat gij raas
kalt en gij uwen moorlelslamper doel
kouten als 'nen gaai.
En dan voor den bouquet hebt gij den
moed nog te zeggen dal er priesters be
stolen zijn en nooit stelen. Orkl, boulje!
reeds lang was dat potje gedekt, en ware
hel niet geweest dat 'nen fameuzen
kroonhalzer, die nu weg is, en alhier de
wet wilde maken, men zou er nooit meer
van gesproken hebben, maar aangezien
gij uw Ialeverstand zoo doet raaskallen
met zijn broêrc die priester is, weet dat
die pootspeler ook'nen broeder had die
priester was en die nochtans een half
miljoen van arme hoertjes en dienstboden
gestolen heeft Dal is maar één voor
beeld onder duizend.
En voor hel slot van uwen quinto,
denkt gij een slimme uit te meten met
uwen Opsomer voor den dag te komen
die eens eenige regelen aan de Toekomst
gezonden heeft. Indien een blad onteerd
wordt door het zenden van een brief,
mijnen braven en deugdzamén man
zou het wel thans de Toekomst zijn door
hel overnemen van uw armzaligen dom
geratel
Sexto Gij bekent dat ik kluchtig
was mei Basviole voor de pinne te bren
gen. Ehwel, nopper, ge hebt gelijk, ik
wilde maar kluchtig zijn en de verwaand
heid kastijden door het belachelijke van
zulke kerels te doen uitschijnen, want
ik wil hem geen kwaad, 't is 'nen goê sul
van 'nen jongen, gij ondervindt hel, gij
doet er al mede wat gij wilt Verder
vertelt gij arme praat, vriendje, zoo dom
als 't achterste, van 'nc koê. Gij zijl sterk
met uw woord blasphemeeren. Als ik
kluchtig ben, en gij bekent het, kan ik
blasphemeeren? Weel je wie er blasphe-
meert. slimhoorc, het is hij die van den
naam Gods gebruik maakt om zijne po
litieke driften te voldoen, die God aan
roept en alle heiligen,en binst de midde-
lentijd de menschen den duivel aandoet
en hun in doeken windt.
De tweede vraag der 23c les van den
Mechelschencalhechismuszegl duidelijk:
2. V. In wat manier geschiedt blas-
phemie?
A. Als men God of zijne Heiligen
iet toeschrijft dal legen hunne eer is, of
iet loochent dat hun toekomt, of van de
zelve spotgewijs spreekt.
Gij ziet wel, kwaadtrouwige jongen,
dat gij kaatst met het woord blasphemie,
en dal gij blasphomeert door uwe handel
wijze en ik niet als ik kluchtig ben en
laclie, niet met God noch mei zijne
Heiligen maar met belachelijke per-
soonaadjen
En dan, wat verduivelt raaskalt gij
daarover 't huwelijk? Ik versta er waar
achtig niet van, 't is misschien omdat ik
niet getrouwd ben, of ook omdat het ge
schreven is door een die ook aan het hu
welijk niet getast heeft Maar waarom
dan zulke papredens doen vooruilzetten
door iemand die getrouwd is
Nu,,Boutje, ik vergeef hel u, want gij
weet toch niet wat gij doet en doet doen.
Wij komen nu aan den Balkon.
Gij zegt dal ik jaloerseh ben. Van wat
van den Balkon
Och Heere toch, 'k heb een Balkon;
of is liet van de manier hoe men Bal
kons bekomt, dal ik jaloerseh zou zijn
Stel ii gerust, ik ben vrije en onafhanke
lijke vlaming, die mijn doen en laten
voor geen duizend Balkons verkoop,die,
gerust en welgezind laehe met alwie'met
DE TOEKOMST
r> r. i!