TENTOONSTELLING
DEPOT
Guano en Nitrate de Sonde
E SPEENZIEKTE
TÊlERPACÏÏTEN
UIT TER RAND TE KOOPEN
GROOTE STEENKOLEN
AMAND MESURE,
LANDBOUWWERKTUIGEN
Tapissier en Winkelier,
MARKTPRIJZEN.
gedurende de Kermisfeest
ie Lcingemarch
II. COPPO-DEGRAVE,
0, Rijselstraat, 6, Yper.
5 BALSEM VAN MONGOLIË, a
DEN II E H T,
mei giooten RiiSard.
Fabriek van Vetten
stelsel GEORGES VII.LF,
F. COURTOiS M VAN ROY,
5 centiemen
(exposition).
aldaar de onmisbare en gespaar-
zaamste
en andere ten toon stellen.
Voor deze machienen heeft hij op
de expositie van Audenaarde, 9 Sep
tember 1877, tot belooning ontvan
gen de Gouden Medaille en het eere
ÏJiploma.
Voor alle voorwaarden men be-
voege zich hij
KOLEN EN COKES IN HET GROOT.
K
05
volkomonlijk genezen door den
Te Yper, bij M. VEYS, Rijselr j*j
straat, en bij de voornaamste apo-
thekers.
Zich te begeven hij Th. Feuryn,
brouwer aldaar.
onder liet control der landbouwstatie
van Gembloux en Gent).
HOOFDSTOFEEN VOOR DE
VERVEERDIGING
DJEU VETTEN
gewaarborgde titels en samenstelling
Elkeen dG duizend kilogr. vette of
diezelfde hoeveelheid hoofdstoffen koopt,
mager de ontleding kosteloos van laten
doen door de zorgen der landbouwstatie
van Gembloux en Gent.
Angent voor IJperen:
Een schoon en groot HOTEL, ge
legen al den noordkant der Groote
Markt, te Yperen alsook eene hoe
veelheid van 3 d 4000 flesschen fijnen
ouden Wijn.
Zich te vervoegen bij M. den Nota
ris Vandermeersch, te IJperen.
GROOTE
YERMINöERING V VN PRIJZEN.
Van heden af te hekomen bij PAUL
BOSSAERT, herbergier in den Groo-
ten Voerman, te IJperen buiten de
Dixmudepoort,
BESTE KWALITEIT
bij boeveelheid van 1000 kilos,
aan zeer leegeprijzen.
Hij aanveerdt de commissien zoo
wel per schip als per wagon.
STERRESTRAAT, N° 24, IJPEREN.
L
scl,en hunne ruste stooren, zegt dit schimpblad.
VVaarom spreekt het niet over hel luiden der
klokken die van 's morgens ten 4 of 5 uur,
's zomers en s winters een helsch gerucht ver
oorzaken.
Is dat gene nachtrust stooren maar neen, 't is
a|lijd het zelfde, waarheid langs hier, dwaling
langs daar, volgens men klerikaal of liberaal is.
Waar staat hun hoofd
en hoeveel hoofden hebben zij
Wij hebben reeds eenige bewijzen gegeven der
k zonderlinge onfaalbaarheid onzer drie berkhoof
den, die wij als God zelve moeien aarihoo-
ren, op straf van geen kristen meer te zijn.
'T is alzoo dat, op 0. L. V. parochie, de absolu
tie gegeven wordt aan de trompelzondaars die op
St-Jans en St-Berlinus weggeschopt geweest zijn.
Daarenboven, St-Jans Bulthoofd en St-Berlinus
Muishoofd geven de Communie aan openbare
ketters en zij helpen alzoo openbare sacrilegien
begaan. Zien wij nu welkdantg de loare leering
onzer hoofden is op 't stuk van Trompethuwelijk.
Kan iemand, die met de doodelijke trompet-
zonde besmet is, het H. Sacrament des huwelijks
ontvangen Wij moeten niet spreken van de
huwelijken die geschieden op 0. L. V. parochie,
tot hiertoe, blijft de heer Pastoor consequent met
zich zeiven, als hij, die aari de trompetzonde niet
gelooft, de huwelijken zegent van al zijne paro
chianen.
Maar op St-Jans? Men weet dat ons Eerw.
1 Bulthoofd al de trompetters en trompelliefhebbers
van d'llondstraat aanziet als met ketterij besmet.
Dus, 't is gemakkelijk om verstaan dal het hem
volstrekt onmogelijk was zekeren trompet en
trommelzondaar te trouwen ook heeft die god-
delooze trommelaar alleenlijk op 't stadhuis door
M. Berten kunnen getrouwd worden. Waar
schijnlijk is hij nog lot heden door M. den pas
toor nielaanveerd geweest tol het trompethuwe
lijk', dewijl hij voortdurend lid der Philharmonie
gebleven is Wij zullen dat trachten nader te
onderzoeken.
Onze lezers herinneren zich ook 't geval van
eenen anderen Trompetter, aanwie de Pioost-
maarle van St-Jans-Capelle het II. Sacrament
des huwelijks stellig geweigerd heeft. Weliswaar
dat, volgens Jans vuilblad van 12 Mei, waarop
zeer veel te antwoorden blijft, noch de Proost
noch zijne Eerw. maarte onder de drie Pope-
ringsche kerkhoofden gerekend kunnen worden.
Nochtans, iedereen peisl dal zij wettige mede-
llOOfden zijn van M. den Deken dat zij onder
zijn opzicht de H. Sacramenten mogen verleenen
of weigeren van het trompelhuwelijk, waarvan
wij spreken, de leering van hun Eerw. Muishoofd
gevolgd hebben.
De Cappellenaars hebben een groot belang van
te weten, of zij de beide hoofden van hunnen
Proost en zijne Eerw. maarte aanzien moeten als
hunne ware berkhoofden, oftewel, of hun
hoofd te Poperinghe staat Een woordje uitleg
ging, als 't u belieft.
Op St-Bertinus parochie, liggen ook somtijds
stokken in 't huwelijkwiel. 'T is alzoo dat T
als hij zijn huwelijk ging aankondigen, onthaald
wierd omtrent gelijk 't Eerw. Muishoofd eenen
waterhond in zijne soupekom zou ontvangen.
Schoon dat er geen kwestie konde zijn van
'1 Trompethuwelijk, zoolang hel paar zich van de
trompetzonde niet zou gezuiverd hebben. Er
wierd voor den dag gekomen met veel vijven en
zessen, en had Sophie hare haken daar niet
ingeslagen, zouden de echtgenoten Tzich
waarschijnelijk met den burgerlijken zegen van
M. Berten, Sperlaken en Gerber hebben moeten
bevredigen.
Gelukkiglijk alles is wel afgeloopen.
Maar, hoe kan men in de Leffingsche theologie
al die nesten aaneen knopen Inderdaad St-Jans
Bulthoofd, in zeker geval, weigert volstrekt zijn
huwelijk Sl-Jans-Capelles-lioofd, zou wel to -
stemmen, indien de maarte zijn bevallig mc-
dehoofil hare permissie wilde geven St-Ber
tinus Muishoofd schijnt niet altijd wel te weten
wat hij doen zou, want nu eerst geweigerd te
hebben, stemt hij ten langen laatsten toe. Einde
lijk, in andere omstandigheden, zij bestellen alle
gelijk hel trompelhuwelijk aan openbare trom
pelzondaars en zondaressen, die het zelfdewij
moeten het bekennen treffelijk betalen.
Zeer moeielijk om die verneslelde haspe los te
maken, niet waar En waarom omdat overal de
Jesuitekerk zich in tegenstrijdigheid komt stellen
met de ware kerk van Christus.
En hoe komt het dat men, in sommige geval
len, uit hoofde der trompet-of-trommelzonde het
huwelijk weigert, daar men integendeel aan
gasten, die openbaarlijk met die zonde besmet
zijn, de H. Communie nooit weigert? Welk
verschil nochtans tusschen die twee II. Sacra
menten
Inderdaad 't huwelijk bestaat maar uit eenrn
kerkdijken zegen en uit den wensch dat de
bruid zooveel kindjes zou mogen koopen, als
de menigvuldige vrouwen en bijvrouwen van
0. V. Abraham al te samen gekocht hebben
daar integendeel, in de H. Communie, 'l vleesch
en bloed van Jesus zelve, aan openbare muziek-
ketters en muziekheksen uitgedeeld wordt!....
IJselijk (Wordt voorlyezel).
T» BI? 18'
Telkens dat er een papentoer maar een slechten
uitval heeft voor onze gezalfde kwakzalvers en dat
de openbare veronlweerdiging tegen hun oprijst,
trachten zij de hatelijkheid van hunnen toer op
de liberalen te wentelen en zij, die hun uitgeven
als de vertegenwoordigers eens Gods van eeuwi
ge waarheid, zij beginnnen met hunnen toevlucht
te nemen tot de verfoeilijkste logentaal.
't Is aldus dat zij gehandeld hebben wanneer
zij, over ruim tien jaren, hun schimpschrifi uit
gaven tegen twee der achlbaarsle personen dezer
stad, welke zij onder de namen van Karei Hop
pe en Jan Snuif in hun vuilblad door de mod
der getrokken hadden 's anderdaags waren de
korlbroeks Monslrul en Wenes reeds in het huis
van een dezer heeren om te bevestigen dat het de
liberalen waren die in 't klerikaal vuilblad!!!
dit schimpschrift hadden doen inlijven. Schaam-
lelooze aanranding en lafherlige verloochening,
daar is doorga ins de politiek van 'r zwart gespuis.
't Is alzoo dat zij nogeens hun snood laster
schrift (zonder drukkers naam) legeu een deftig
man dezer stad op den mg der liberalen zouden
willen leggen.
Degene welke zij vermoeden de opsteller te zijn
van de gepeperde en, ongelukkelijk voor hen, al te
wel verdunde antwoord welke zij ontvangen heb
ben is, volgens hun, een betaalde en verkochte
schrijvelaar die, niet wetende van wat hout pij
len maken, het eerste schimpschrift zou opge
steld en uitgestrooid hebben, om aldus de gele
genheid te vinden eene goede som door zijne
antwoord te winnen.
't Is 'l geen zij eertijds ook zeiden van den
rechtgeschapen en nog altijd betreurden heer
Lecluyse.
Lezers, gij ziel dat, volgens de papenleering,
liegen en een ander van zijne eigene misdaden be
schuldigen, de welbekende waarheid bestrijden
en de broederlijke liefde benijden, geen zonden
meer zijn tegen den H. Geest.
De zwarte beurzekijker moet niet verlegen zijn
dat er ooit gelegenheid zou ontbreken van nog
hier pijlen op het zwart gespuis te schieten het
schijnt dat zij recht naar de horst dragen men
ziet het aan de woede van den vuilbladschrijver.
't Is waar dat die mannen, als zij onder hun
pijlen lossen, niet gewend zijn van deze recht op
de borst te richten, vermits zij, indien wij geloof
moeten geven aan 't geen wij wekelijks door de
vonnissen der rechtbanken vernemen, de gewoon
te hebben hunne pijlen op eene verkeerde en
averrechtsche wijze te lossen
Wat moet denH. Paulus en den Hemel daarvan
denken, hij die feiten min zwaar dan de heden-
daagsche papenkwaal met zijne billijke veront-
weerdiging zoo hevig brandmerkte in zijnen brief
aan de Romeinen.
Wij kennen onder de leden der liberale denk
wijze geen enkel persoon die op eene eenigzints
verplichtende wijze, zijn ambt zou afgegaan heb
ben, maar alhoewel de tijd ons ontbreekt, wij
zullen in 't kort de volledige naamlijst der zwarte
vuilpots geven die door de rechtbanken de moeite
verspaard zijn geweest van aan hun ambt te verza
ken, 't geen niet belet dat zij voor de dompers
en kwezels de eerweerde heeren blijven en
dat d'eeneof d'audere gekruinde schoen- of broek-
lappersjongen mannen gelijk d'achlbare heeren
Vandenpeereboom, Frère en andere nooit anders
zal namen als: Peereboom, Mazeman, Frère, enz.
De papenschrijver zal alsdan misschien in zijne
woede eene drijfveer vinden om ook te durven
ven opentlijk en met naam aanwijzen deze op wie
hij zijne laf herlige zinspelingdurft maken.
Mane, thecel, Phares.
In den loop dezer week heeft men eenen Pope-
ringschen kongregaai achter de grendels geste
ken, voor verkrachting op een kind van 10 jaren
oud. Men zag dezen kerkuil in al de processiën
het kruis dragen en alzoo daar pronken aan het
hoofd der sektie van 0. V. parochie. Het is eenen
getrouwden man
't Zal zeker wederom eenen martelaar van het
geloof zijn, vervolgd door de liberale bende.
't Is eene oprechte ziekte gekomen bij de kalo-
terij, 't is waar dal het voorbeeld van het hooge
koomt, want men leest niet anders meer dan da
den vau sodomietcrie en verkrachtingen gepleegd
door priesters en paters.
Toe dan, Poperingsche abéljes, nog een sodo-
matje, als 't u belieft, scherp uwe pennen en
schrijfmane, tliecel Phares
Hel Hof van Beroep van Gent heeft een voor-
deelig advies gegeven op de vraag in overlevering
door het fransch gouvernement gedaan, ten op
zichte van Emile Gary, in religie broeder Eustol,
beschuldigd van verschillige aanslagen aan de
eerbaarheid op kinderen gepleegd van welke bij
de onderwijzer was.
We II. Geest eu de klerikale dank
baarheid.
M. Henri Polley, van Poperinghe, was aange
kleefd aan de klerikale partij, maar 't was een
schrander en werkzaam man.
Over omtrent veertien dagen is hij overleden,
eene weduwe en 9 kinderen achterlatende.
Gij meent, misschien, lezers dat de gesteltenis
dezer weduwe en bare negen kinderen eenig be
lang aan zijne partijgenoolen inboezemt
Hoort liever.
M. Henri Polley was agent der verzekering
tegen brandgevaar bekend onder de firma Pri
mes de Bruxelles. M. Acbille Vgndelauotte,
zijnen rechtsweer en gediplomeerde veeaarls in
Poperinghe, uit menschlievendheid voor de w° rn
kinderen Polley, had zich aangeboden om, tot de
meerderjarigheid van haren oudsten zoon, M.
Henri Polley als agent te vervangen, met verbin
tenis van inlusschen geheel bel traktement aan de
we en kinderen over te laten.
Haar zijn goed hart had gerekend zonder onze
Korlbroeks, want onze treffelijke geestelijkheid,
wetende dat er nu in 't huis van den overleden
geen kiezer meer bestaat en dat de tachtigjarige
grootvader 't oud is om nog zijnen invloed over
de buitenkiezers te bewaren, heeft deze bedroef
de weduwe en weezi-n naar den weerluchlgezon-
deti en hun door zekere gekruinden en ge-
krulden invloeddoen vervangen, door den
Krooleeter Vanutberghe, een hunner vcrslaafsle
kiesdravers.
De goede trouw van den heer Matthieu en zelfs
van den inspecteur, M. Verplancke, moeten door
onze vuilbroeks verrust zijn geweest, anders zou
den zij niet medegewerkt hebben om eene vraak-
roept'iide zonde legen weduwen en weezen te
verwezentlijken.
Dat is maar goed voor onze langgerokle vuil
broeks
Dt: weduwe Polley, moet niet verwonderd zijn.
Als Jesus Christus veriaden was, 't was zijnen
apostel Judas die er het sein van gaf
IJPEREN, 15 Sep.
GRANEN ENZ.
verkoclitte
kwantiteit.
middenprijs
p. 100 kilo.
11,100
2,400
36-75
25-50
21-00
24-50
26-50
9-00
515-00
Boontjes
Aardappelen
800
600
1,200
7,000
POPERINGHE, 14 Sept.
middenprijs.
Tarwe, per hektoliter, fr. 26-52
Rogge, 17-50
Haver, 12-—
Aardappelen, de 100 kilos, 10
Boter, de kilo, 3-70
Hoppe de 50 kilogr. fr. 55 a 56
VEURNE, 12 Sept.
Tarwe per 145 liters fr. 35 38
Rogge, id. 26 28
Sucrioen, id. 21 50 23
Haver, id. 16 17
Boonen, id. 28 30
Erweten, id. 50 52
KORTRIJK, 10 Sept.
Tarwe, per hectoliter, fr. 26 50 27
Rogge, 16 16 50
Haver, 1414 50
Aardappelen, per 100 kilos, 7 9
Eieren, per 25, 2 54 2 60
Boter, per 1/2 kilo, 1 68 1 81
LEUVEN, 10 Sept.
Tarwe, per 100 kilo, fr. 57 00
Rogge, 21 50
Voederhaver, 21
Aardapp. 18
Boter, de kilo 3 15
Eiers, de 26, 2
GENT, 14 Sept.
Tarwe, w. 100 kilos. fr. 35 36
ld. oude 57 56
Rogge, 25 24
Gerst,
Haver, 20 23 50
Boekweit, de hectoliter 17 50
Duiveboonen, 20 50
Peerdeboonen, 19
Boter, per kilo, 2 90 5
Eieren, per 26, 2 20 2 50
öp Zondag S3 September zal IS.
DESMIST, Werktuigmaker te Ypcr,
(bij de herberg Sint Thomas,)
VAN
VAN ALLEREERSTE KWALITEIT
VERKOOP UIÏSLUITELIJK IN HET GROOT
AAN BIJZONDER VOOUDEELItJE PRIJZEN
BÏ5 HERBERG
Gï'oote Markt,
te ütrnsscl.
Mr VERGRACHT-COURTOIS.
Y ER .AN DE RING Y VN YVOONST.
Inn heden nf htm men de
Tabelte dercrfir/.tircu ran den
behnmen ten baeeelc
vnn ons blad ttttn tien peijs vttn
i