TENTOONSTELLING DEPOT Guano en Nitrate de Sonde E SPEENZIEKTE TÊlERPACÏÏTEN UIT TER RAND TE KOOPEN GROOTE STEENKOLEN AMAND MESURE, LANDBOUWWERKTUIGEN Tapissier en Winkelier, MARKTPRIJZEN. gedurende de Kermisfeest ie Lcingemarch II. COPPO-DEGRAVE, 0, Rijselstraat, 6, Yper. 5 BALSEM VAN MONGOLIË, a DEN II E H T, mei giooten RiiSard. Fabriek van Vetten stelsel GEORGES VII.LF, F. COURTOiS M VAN ROY, 5 centiemen (exposition). aldaar de onmisbare en gespaar- zaamste en andere ten toon stellen. Voor deze machienen heeft hij op de expositie van Audenaarde, 9 Sep tember 1877, tot belooning ontvan gen de Gouden Medaille en het eere ÏJiploma. Voor alle voorwaarden men be- voege zich hij KOLEN EN COKES IN HET GROOT. K 05 volkomonlijk genezen door den Te Yper, bij M. VEYS, Rijselr j*j straat, en bij de voornaamste apo- thekers. Zich te begeven hij Th. Feuryn, brouwer aldaar. onder liet control der landbouwstatie van Gembloux en Gent). HOOFDSTOFEEN VOOR DE VERVEERDIGING DJEU VETTEN gewaarborgde titels en samenstelling Elkeen dG duizend kilogr. vette of diezelfde hoeveelheid hoofdstoffen koopt, mager de ontleding kosteloos van laten doen door de zorgen der landbouwstatie van Gembloux en Gent. Angent voor IJperen: Een schoon en groot HOTEL, ge legen al den noordkant der Groote Markt, te Yperen alsook eene hoe veelheid van 3 d 4000 flesschen fijnen ouden Wijn. Zich te vervoegen bij M. den Nota ris Vandermeersch, te IJperen. GROOTE YERMINöERING V VN PRIJZEN. Van heden af te hekomen bij PAUL BOSSAERT, herbergier in den Groo- ten Voerman, te IJperen buiten de Dixmudepoort, BESTE KWALITEIT bij boeveelheid van 1000 kilos, aan zeer leegeprijzen. Hij aanveerdt de commissien zoo wel per schip als per wagon. STERRESTRAAT, N° 24, IJPEREN. L scl,en hunne ruste stooren, zegt dit schimpblad. VVaarom spreekt het niet over hel luiden der klokken die van 's morgens ten 4 of 5 uur, 's zomers en s winters een helsch gerucht ver oorzaken. Is dat gene nachtrust stooren maar neen, 't is a|lijd het zelfde, waarheid langs hier, dwaling langs daar, volgens men klerikaal of liberaal is. Waar staat hun hoofd en hoeveel hoofden hebben zij Wij hebben reeds eenige bewijzen gegeven der k zonderlinge onfaalbaarheid onzer drie berkhoof den, die wij als God zelve moeien aarihoo- ren, op straf van geen kristen meer te zijn. 'T is alzoo dat, op 0. L. V. parochie, de absolu tie gegeven wordt aan de trompelzondaars die op St-Jans en St-Berlinus weggeschopt geweest zijn. Daarenboven, St-Jans Bulthoofd en St-Berlinus Muishoofd geven de Communie aan openbare ketters en zij helpen alzoo openbare sacrilegien begaan. Zien wij nu welkdantg de loare leering onzer hoofden is op 't stuk van Trompethuwelijk. Kan iemand, die met de doodelijke trompet- zonde besmet is, het H. Sacrament des huwelijks ontvangen Wij moeten niet spreken van de huwelijken die geschieden op 0. L. V. parochie, tot hiertoe, blijft de heer Pastoor consequent met zich zeiven, als hij, die aari de trompetzonde niet gelooft, de huwelijken zegent van al zijne paro chianen. Maar op St-Jans? Men weet dat ons Eerw. 1 Bulthoofd al de trompetters en trompelliefhebbers van d'llondstraat aanziet als met ketterij besmet. Dus, 't is gemakkelijk om verstaan dal het hem volstrekt onmogelijk was zekeren trompet en trommelzondaar te trouwen ook heeft die god- delooze trommelaar alleenlijk op 't stadhuis door M. Berten kunnen getrouwd worden. Waar schijnlijk is hij nog lot heden door M. den pas toor nielaanveerd geweest tol het trompethuwe lijk', dewijl hij voortdurend lid der Philharmonie gebleven is Wij zullen dat trachten nader te onderzoeken. Onze lezers herinneren zich ook 't geval van eenen anderen Trompetter, aanwie de Pioost- maarle van St-Jans-Capelle het II. Sacrament des huwelijks stellig geweigerd heeft. Weliswaar dat, volgens Jans vuilblad van 12 Mei, waarop zeer veel te antwoorden blijft, noch de Proost noch zijne Eerw. maarte onder de drie Pope- ringsche kerkhoofden gerekend kunnen worden. Nochtans, iedereen peisl dal zij wettige mede- llOOfden zijn van M. den Deken dat zij onder zijn opzicht de H. Sacramenten mogen verleenen of weigeren van het trompelhuwelijk, waarvan wij spreken, de leering van hun Eerw. Muishoofd gevolgd hebben. De Cappellenaars hebben een groot belang van te weten, of zij de beide hoofden van hunnen Proost en zijne Eerw. maarte aanzien moeten als hunne ware berkhoofden, oftewel, of hun hoofd te Poperinghe staat Een woordje uitleg ging, als 't u belieft. Op St-Bertinus parochie, liggen ook somtijds stokken in 't huwelijkwiel. 'T is alzoo dat T als hij zijn huwelijk ging aankondigen, onthaald wierd omtrent gelijk 't Eerw. Muishoofd eenen waterhond in zijne soupekom zou ontvangen. Schoon dat er geen kwestie konde zijn van '1 Trompethuwelijk, zoolang hel paar zich van de trompetzonde niet zou gezuiverd hebben. Er wierd voor den dag gekomen met veel vijven en zessen, en had Sophie hare haken daar niet ingeslagen, zouden de echtgenoten Tzich waarschijnelijk met den burgerlijken zegen van M. Berten, Sperlaken en Gerber hebben moeten bevredigen. Gelukkiglijk alles is wel afgeloopen. Maar, hoe kan men in de Leffingsche theologie al die nesten aaneen knopen Inderdaad St-Jans Bulthoofd, in zeker geval, weigert volstrekt zijn huwelijk Sl-Jans-Capelles-lioofd, zou wel to - stemmen, indien de maarte zijn bevallig mc- dehoofil hare permissie wilde geven St-Ber tinus Muishoofd schijnt niet altijd wel te weten wat hij doen zou, want nu eerst geweigerd te hebben, stemt hij ten langen laatsten toe. Einde lijk, in andere omstandigheden, zij bestellen alle gelijk hel trompelhuwelijk aan openbare trom pelzondaars en zondaressen, die het zelfdewij moeten het bekennen treffelijk betalen. Zeer moeielijk om die verneslelde haspe los te maken, niet waar En waarom omdat overal de Jesuitekerk zich in tegenstrijdigheid komt stellen met de ware kerk van Christus. En hoe komt het dat men, in sommige geval len, uit hoofde der trompet-of-trommelzonde het huwelijk weigert, daar men integendeel aan gasten, die openbaarlijk met die zonde besmet zijn, de H. Communie nooit weigert? Welk verschil nochtans tusschen die twee II. Sacra menten Inderdaad 't huwelijk bestaat maar uit eenrn kerkdijken zegen en uit den wensch dat de bruid zooveel kindjes zou mogen koopen, als de menigvuldige vrouwen en bijvrouwen van 0. V. Abraham al te samen gekocht hebben daar integendeel, in de H. Communie, 'l vleesch en bloed van Jesus zelve, aan openbare muziek- ketters en muziekheksen uitgedeeld wordt!.... IJselijk (Wordt voorlyezel). T» BI? 18' Telkens dat er een papentoer maar een slechten uitval heeft voor onze gezalfde kwakzalvers en dat de openbare veronlweerdiging tegen hun oprijst, trachten zij de hatelijkheid van hunnen toer op de liberalen te wentelen en zij, die hun uitgeven als de vertegenwoordigers eens Gods van eeuwi ge waarheid, zij beginnnen met hunnen toevlucht te nemen tot de verfoeilijkste logentaal. 't Is aldus dat zij gehandeld hebben wanneer zij, over ruim tien jaren, hun schimpschrifi uit gaven tegen twee der achlbaarsle personen dezer stad, welke zij onder de namen van Karei Hop pe en Jan Snuif in hun vuilblad door de mod der getrokken hadden 's anderdaags waren de korlbroeks Monslrul en Wenes reeds in het huis van een dezer heeren om te bevestigen dat het de liberalen waren die in 't klerikaal vuilblad!!! dit schimpschrift hadden doen inlijven. Schaam- lelooze aanranding en lafherlige verloochening, daar is doorga ins de politiek van 'r zwart gespuis. 't Is alzoo dat zij nogeens hun snood laster schrift (zonder drukkers naam) legeu een deftig man dezer stad op den mg der liberalen zouden willen leggen. Degene welke zij vermoeden de opsteller te zijn van de gepeperde en, ongelukkelijk voor hen, al te wel verdunde antwoord welke zij ontvangen heb ben is, volgens hun, een betaalde en verkochte schrijvelaar die, niet wetende van wat hout pij len maken, het eerste schimpschrift zou opge steld en uitgestrooid hebben, om aldus de gele genheid te vinden eene goede som door zijne antwoord te winnen. 't Is 'l geen zij eertijds ook zeiden van den rechtgeschapen en nog altijd betreurden heer Lecluyse. Lezers, gij ziel dat, volgens de papenleering, liegen en een ander van zijne eigene misdaden be schuldigen, de welbekende waarheid bestrijden en de broederlijke liefde benijden, geen zonden meer zijn tegen den H. Geest. De zwarte beurzekijker moet niet verlegen zijn dat er ooit gelegenheid zou ontbreken van nog hier pijlen op het zwart gespuis te schieten het schijnt dat zij recht naar de horst dragen men ziet het aan de woede van den vuilbladschrijver. 't Is waar dat die mannen, als zij onder hun pijlen lossen, niet gewend zijn van deze recht op de borst te richten, vermits zij, indien wij geloof moeten geven aan 't geen wij wekelijks door de vonnissen der rechtbanken vernemen, de gewoon te hebben hunne pijlen op eene verkeerde en averrechtsche wijze te lossen Wat moet denH. Paulus en den Hemel daarvan denken, hij die feiten min zwaar dan de heden- daagsche papenkwaal met zijne billijke veront- weerdiging zoo hevig brandmerkte in zijnen brief aan de Romeinen. Wij kennen onder de leden der liberale denk wijze geen enkel persoon die op eene eenigzints verplichtende wijze, zijn ambt zou afgegaan heb ben, maar alhoewel de tijd ons ontbreekt, wij zullen in 't kort de volledige naamlijst der zwarte vuilpots geven die door de rechtbanken de moeite verspaard zijn geweest van aan hun ambt te verza ken, 't geen niet belet dat zij voor de dompers en kwezels de eerweerde heeren blijven en dat d'eeneof d'audere gekruinde schoen- of broek- lappersjongen mannen gelijk d'achlbare heeren Vandenpeereboom, Frère en andere nooit anders zal namen als: Peereboom, Mazeman, Frère, enz. De papenschrijver zal alsdan misschien in zijne woede eene drijfveer vinden om ook te durven ven opentlijk en met naam aanwijzen deze op wie hij zijne laf herlige zinspelingdurft maken. Mane, thecel, Phares. In den loop dezer week heeft men eenen Pope- ringschen kongregaai achter de grendels geste ken, voor verkrachting op een kind van 10 jaren oud. Men zag dezen kerkuil in al de processiën het kruis dragen en alzoo daar pronken aan het hoofd der sektie van 0. V. parochie. Het is eenen getrouwden man 't Zal zeker wederom eenen martelaar van het geloof zijn, vervolgd door de liberale bende. 't Is eene oprechte ziekte gekomen bij de kalo- terij, 't is waar dal het voorbeeld van het hooge koomt, want men leest niet anders meer dan da den vau sodomietcrie en verkrachtingen gepleegd door priesters en paters. Toe dan, Poperingsche abéljes, nog een sodo- matje, als 't u belieft, scherp uwe pennen en schrijfmane, tliecel Phares Hel Hof van Beroep van Gent heeft een voor- deelig advies gegeven op de vraag in overlevering door het fransch gouvernement gedaan, ten op zichte van Emile Gary, in religie broeder Eustol, beschuldigd van verschillige aanslagen aan de eerbaarheid op kinderen gepleegd van welke bij de onderwijzer was. We II. Geest eu de klerikale dank baarheid. M. Henri Polley, van Poperinghe, was aange kleefd aan de klerikale partij, maar 't was een schrander en werkzaam man. Over omtrent veertien dagen is hij overleden, eene weduwe en 9 kinderen achterlatende. Gij meent, misschien, lezers dat de gesteltenis dezer weduwe en bare negen kinderen eenig be lang aan zijne partijgenoolen inboezemt Hoort liever. M. Henri Polley was agent der verzekering tegen brandgevaar bekend onder de firma Pri mes de Bruxelles. M. Acbille Vgndelauotte, zijnen rechtsweer en gediplomeerde veeaarls in Poperinghe, uit menschlievendheid voor de w° rn kinderen Polley, had zich aangeboden om, tot de meerderjarigheid van haren oudsten zoon, M. Henri Polley als agent te vervangen, met verbin tenis van inlusschen geheel bel traktement aan de we en kinderen over te laten. Haar zijn goed hart had gerekend zonder onze Korlbroeks, want onze treffelijke geestelijkheid, wetende dat er nu in 't huis van den overleden geen kiezer meer bestaat en dat de tachtigjarige grootvader 't oud is om nog zijnen invloed over de buitenkiezers te bewaren, heeft deze bedroef de weduwe en weezi-n naar den weerluchlgezon- deti en hun door zekere gekruinden en ge- krulden invloeddoen vervangen, door den Krooleeter Vanutberghe, een hunner vcrslaafsle kiesdravers. De goede trouw van den heer Matthieu en zelfs van den inspecteur, M. Verplancke, moeten door onze vuilbroeks verrust zijn geweest, anders zou den zij niet medegewerkt hebben om eene vraak- roept'iide zonde legen weduwen en weezen te verwezentlijken. Dat is maar goed voor onze langgerokle vuil broeks Dt: weduwe Polley, moet niet verwonderd zijn. Als Jesus Christus veriaden was, 't was zijnen apostel Judas die er het sein van gaf IJPEREN, 15 Sep. GRANEN ENZ. verkoclitte kwantiteit. middenprijs p. 100 kilo. 11,100 2,400 36-75 25-50 21-00 24-50 26-50 9-00 515-00 Boontjes Aardappelen 800 600 1,200 7,000 POPERINGHE, 14 Sept. middenprijs. Tarwe, per hektoliter, fr. 26-52 Rogge, 17-50 Haver, 12-— Aardappelen, de 100 kilos, 10 Boter, de kilo, 3-70 Hoppe de 50 kilogr. fr. 55 a 56 VEURNE, 12 Sept. Tarwe per 145 liters fr. 35 38 Rogge, id. 26 28 Sucrioen, id. 21 50 23 Haver, id. 16 17 Boonen, id. 28 30 Erweten, id. 50 52 KORTRIJK, 10 Sept. Tarwe, per hectoliter, fr. 26 50 27 Rogge, 16 16 50 Haver, 1414 50 Aardappelen, per 100 kilos, 7 9 Eieren, per 25, 2 54 2 60 Boter, per 1/2 kilo, 1 68 1 81 LEUVEN, 10 Sept. Tarwe, per 100 kilo, fr. 57 00 Rogge, 21 50 Voederhaver, 21 Aardapp. 18 Boter, de kilo 3 15 Eiers, de 26, 2 GENT, 14 Sept. Tarwe, w. 100 kilos. fr. 35 36 ld. oude 57 56 Rogge, 25 24 Gerst, Haver, 20 23 50 Boekweit, de hectoliter 17 50 Duiveboonen, 20 50 Peerdeboonen, 19 Boter, per kilo, 2 90 5 Eieren, per 26, 2 20 2 50 öp Zondag S3 September zal IS. DESMIST, Werktuigmaker te Ypcr, (bij de herberg Sint Thomas,) VAN VAN ALLEREERSTE KWALITEIT VERKOOP UIÏSLUITELIJK IN HET GROOT AAN BIJZONDER VOOUDEELItJE PRIJZEN BÏ5 HERBERG Gï'oote Markt, te ütrnsscl. Mr VERGRACHT-COURTOIS. Y ER .AN DE RING Y VN YVOONST. Inn heden nf htm men de Tabelte dercrfir/.tircu ran den behnmen ten baeeelc vnn ons blad ttttn tien peijs vttn i

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1877 | | pagina 3