w ESTOUTER,
Mengelingen.
De korrespondentien van Poperinghe en
Voormezeele, kunnen maar binnen acht da
gen ingelijfd worden.
ISï.CELAERE.
In de laatste vergadering van den gemeen-
raad, ais zij de rekeningen moesten stem
men, kwam eene aanvraag van 150 fr.
voor den dag ten voordeele van den ge
meente-ontvanger. Was het wel eene ver
hooging In het geheel niet, want het was
maar eene rechtveerdige vergelding voor
het verdes dat hij ging onderstaan met eene
groote som van boven de 700» fr. geloof ik,
als waarborg te moeten storten in de schat
kist van den Staat.
Op die som verliest hij nu 150 fr. en nog
daarbov» n zijn traktement van 150 fr.
vei hoogen «as dus maar rechtveerdig en
ging daaromtrent balance wegen met het
verlies. En a>wie een zierken verstand van
gemeentebestuur bezit, moet bekennen dat
de ontvanger maar eischte hetgeen waartoe
hij recht had, en geene centiem meer. Inte
gendeel bij hadde nog meer mogen vragen.
Het hondejong, die goede vriend, van de
familie van den ontvangerkon dat niet
verkroppen. Hij schoot in eene ka'te kolerie.
Wat, zegde hij, 150 fr. meer betalen aan den
ontvanger? Ik zou liever mijne demissie
geven (reeds de tweede keer dat ge dat zegt;
och heere het ware iammer). Wij moeten
zorgen voor het profijt, en wij zullen hem
geene centiem meer geven.
Den olijkaard die maar met groote moeite
zijnen naam kan zeiten (en beter hondejon
gen kan vasthouden), wist niet dat het trak
tement van den ontvanger, met de 150 fr.
geweigerd te zijn, van zoovele verminderde.
Niettegenstaande de bedreigingen van
het hondejong, stemde men 100 fr. Alzoo is
het traktement dat van ie vooren te leege
stond volgens de tijden, nog van 50 fr. en
meer verminderd. Doet dan met zu'ke man
nen voort. De ontvanger was de eenigste
gemeentebediende die tot nu toe in hunne
verraderlijke klauwen niet geraakt en was.
Nu is hij in het zelfde wegeltje als al de an
dere met zijnen plicht te kwijten kan men
niet weldoen voor dat volk.
Vermindering van winst, en driedubbel
werk bij voordezen. Oo die mannen, dat
is loon naar werken volgens de kaloten
Al de liberale raadheeren verstonden ge
makkelijk de aanvraag van den ontvanger
en stemden eenparig lijk de 150 fr. omdat
zij willen rechtdoen aan wien recht toekomt.
Het hondenjong zorgt voor het profijt van
de parochie, zegt. hij, maar hij meent en
we 4 hot anders. Wij zullen eens zien. Over
tijd was er 150 fr. toegestaan voor de re
gisters van den burgerstand te schrijven
diezelfde som bestond ook ten tijde van M.
Katels. Dat was te wel voor onze katholieke
stad. huisbazen den gebuisden landme
ter ging dat doen voor 100 fr.
Schoone oogverblinding. Hij heeft het nog
geen jaar gedaan aan 100 fr., en het moet
nu 200 fr. zijn ja, ja. lastenbetaalders, ik
zegge twee honderd franks. Nooit is het
meer geweest dan ISO fr. Dus smijten ze
daar 100 fr. weg; maar de langen hals-hor-
logiepiet, blijde genoeg, zal ze oprafelen en
in Znn binnenbeursje steken, om vrouw en
hinders te kweeken.
Zoo, van den ontvanger trekken zij 50 fr.
af uit gespaar?aamheid en aan den gebuis-
den agent d'affaires, geven zij eene verhoo
ging van 100 fr. Wat slimme vossen.
Nog in dezelfde vergadering stemmen zij
2600 fr. voor nuttelooze graviers te leggen,
1600 fr. meer dan overjaar. De eene gra-
vier (naar den zuidhoek) mag er zijn maar
zij is maar gemaakt ten voordeele van den
hoedjcboer en niet voor de andere men-
schen van den zuidhoek. De andere gravier
is geleid voor eenen raadsheer, en voor nie
mand anders. Wat A. D. raadslief in de ver
gadering heeft doen uitkomen. Had er bij
die mannen recht te krijgen geweest., zij
zouden naar hem geluisterd hebben, want
hij deed de zaken met veel kennis en over
tuiging uiteen. >'aar neen. men doet maar
voortelen breekt geld met hamers, en dan
zullen zij failliet teekenen de pauw heoft
het gezeid.
Dus alle menschen, zoowel kleine als
groote gebruikers zoowel de plaatsemaans
als de hoeren van den oosthoek, den Keiberg
en den Reutelhoek zullen de 2h00 fr. helpen
betalen en van de graviers zullen zij geen
zierken voordeel, gemak en profijt henben.
Ziet gij ze opkomen met hunne gespaar-
zaamhe'id Al den eenen kant trekken zij
van eene gemeentebediende 50 fr. afen
van eenen anderen kant smijten zij boven
de twee duizend franks weg.
Styn de hennetaster. gij moet niet peizen
dat wij uwe decoratie van Zond ai laatst
goedkeuren. In hei. geheel niet wij wen-
schen maar dat zulke vuile en lahe naden
zouden uitkomen. Wie weet. of de daders
geene kaloten zijn Dat zou wel kunnen ge
beuren ook.
Over twee maanden heeft den hennetaster
bijkans eenen grooien steen op zijn hoofd
gehad, die uit don hemel k wil zeggen
van den toren viel,over veertien dagen binst
de vroegmisse, viel eanen anderen steen af
te midden van hei volk. Wij zijn blijde dat
wij geene ongelukken ie betreuren hebben.
Zondag geeft de kerktoren zijnen derden
brief; misschien zal de burgervader hem
dan aanhooren.
Den liberalen Lanteern.
den 12 .Mei 1836.
Gij zult u nog wel het opschrift herinneren,
die kwilslabbe aan de kerk had doen in de
installatie hangen van den burgemeesn r Voor
degene die het zouden kunnen vergeten hebben,
zai ik het nu herhalen! Als kerk en Staat ver
eenigd gaat, is 't rust en vree in dorp en steê.
La,.t ons nu een kort overzicht doen sedert
dat kerk en Staat vereenigd zijn en wij zullen
zien of die verzen waarheid gi worden zijn.
Toen de katholieken in 4884 aan het bewind
kwamen was hun eerste werk te vei brijzelen
wat in hun weg stond of liever in dien der
geestelijken.
De onderwijzers en onderwijzeressen, die niet
tegenstaande hun gebod getrouw aan hunnen
eed gebleven waren, moesten nu gevóélen, wat
den haat der verspi eiders van het gebod van
liefde, vermocht.
Op alle dorpen waar de priesters baas waren,
werden de Siaatseholen gesloten en de méésters
en meesteressen aan de deur gezet. Wat was
nu het gevolg van die schandelijke handelwijze?
Eene opschudding door gansch het land en die
met het omverwerpen van het ministerie zou
geëindigd hebben, had de Koning het goed
gedacht niet gekregen Woe-te en Jacobs wég
te zenden om ze te vervangen door Devolder en
den symphatieken heer Thonissen, die zooveel
verdriet heeft telkens hij eene school moet slui
ten. Het was ook in 1831 dat de liberalen in
massa naar Brussel trokken ora de vernietiging
der nieuwe wet te vra„en; en acht dagen latei-
zag men eene manifestatie van opgeraapte ka
tholieken naar de hoofdstad gaan, maar wat ze
niet vroegen kregen zij voor niet (wat slagen
tegen hunnen domperskop en oorvegen om in
hunne maag te slaan).
Om nu het volk wat te paaien verhoogde
ThonNsen de wachtgelden; denkt niet lezers
dat zulks uit goedhertigheid gesctiiedde o neen!
Alleenlijk om aan t sctioteUen te blijven. Eens
dat alles rustig was ging men aan den gang,
twee punten hielden onze meesters bezig en het
was: de verbetering van den geestelijken toe
stand en de verdelging van liet Staatsonderwijs.
De priesters hadden immers zooveel geleden, zij
hadden gedurende zes lange jaren van den
Staat verwijderd geweest, zij hadden toch zoo
veel van die scholen zonder God en meesters
zonder geloof verdreven, dat zij nu moesten
beloond worden. De meesters en meesteressen
hadden zoolang het hoofd durven rechten, zij
hadden zooveel geld verkwist, dat zij nu moes
ten gestraft worden. Het was hun ie schuld, dat
men de lasten had moeten verzwaren en dat het
land in schulden zat Nu dat er op vele gemeen
ten de Siaatseholen weg zijn, en daar waar zij
gebleven zijn de subsidiën verminderd zijn, is
het land rijk; de lasten zijn verminderd, de
rust en vrede is hersteld, de boeren worden
rijk daar den landbouw zoo goed gaat sedert er
eenen minister en zijne ingenieurs zich mede
bemoeien. Wie nu toch niet tevreden is mag als
onredelijk aanzien worden; want er bestaat
maar een ministerie in gansch Europa die zoo
veel geschenken aan het volk geeft dan het onze.
Uitroeiing van het volksonderwijs, meeslei schap
der geestelijkheid, voor de vol skinderen der
tienjaren soldaat zijn en nu en dan opstanden
in het land. die millioen franks schade doen
zooals te Charleroi en in de omstreken. En dat
is nu den welvaart onder het katholiek minis
terie. De handel is stil, honderden werklieden
zijn zonder werk en moeten vergaan van honger
en durven de priesters rond gaan voor deu paus
en voor St-Pieter, nog durven zij gedurende de
jubilé zeggen dat almoezen in den offe blok en
niet aan den armen moeten gegeven worden.
Maar om geld in te zamelen voor de ongelukki-
gen van hunne parochiën, dat niet, het zou te
liefdadig zijn.
Ik ben nieuwsgierig hoe de zwartjes de ar
moede zouden verdragen, zij die in weelde
leven! Wat zouden zij doen indien er in hunnen
handel eene krisis kwanie; 't is spijt dat het in
Jans macht niet is hij zou wel eens. willen pro-
beeren maar hij kan niet
Welnu, kwilslabbe, antwoord mij nu! Waar
is de rust en vrede die wij genieten sedert de
kerk met den Staat vereenigd is; ik versta er mij
niet aan alhoewel ik sedert den jjanseheri vasten
peis en erpeis en toch vind ik den weg in dit
doolhof niet en wie zou dat verwonderen dat
Jan zich aan de praats der zwartjes niet verstaat.
Wanneer h eft ons land nog zoo ongelukkig
geweest als nu!! Niet eenen stiel gaat, tenzij
den geld winkel der zwartjes en dat geschied
onder een katholiek ministerie.
Zou het niet geradig zijn nog eene jubilé te
doen, ten einde wat meer geluk aan de kwezels
te geven, want tot nu is er nog niets die ten
hunnen voordeele spreekt en de kiezingen nade
ren, wat zuden de katholie5 en nu ten voorschijn
halen om voor hun te doen kiezen Ten zal nu
niet meer zijn, weg met de belastingen, weg
met de geldverkwistingen, want het zijn puni' n
waardoor zij aan het bewind geraakt zijn en
nogtans bestaat het; noch de lasten, noch de
uitgave van het onderwijs zijn verminderd.
De kiezers hebben zich eenmaal laten foppen,
met de hoop dat het de laatste maal zal zijn.
Ik zou zeer tevreden zijn indien kwilslabbe
mij de verzen van ais kerk en Staat te zamen
gaat, is 'i rust en vree in dorp en steè zou willen
uitleggen, hij kan als hij wil, den schrijver van
de Gazette van Brugge van het artikel van
den 16 Mei 1883 daarmede belasten.
Het schijnt dat de kwezels en dibben zoo
tevreden waren dat Jan uitgestraald had, dat zij
een banket opgericht hebben en ferm op mijne
begraving gedionken hebben; maar zij hebben
ook het vel van den beer verkocht eer hij ge
schoten was.
Ik heb wel zes artikels welk de eenen na de
anderen staat te wachten. Dat beuterpander
zich maar gereed maakt 't zal eens zijnen toer
wezen, zulde.
Dus, Westoutersche vrienden, gelijk of gij
hier ziet en is Jan nog op verre niet uitgestraald,
hij heeft zijnen pascheu gehouden en zal later
ook zijne biechte vertellen, maar alles op zijnen
tiid.
BERICHT.
Beminde lezers en lezeressen, Jan laat u
welen dat hij zijn domicilie genomen heeft te
Weslüuter en dat hij het zomer saisoen zal pas-
seeien op den rooden berg tusschen de Vrede
en Jen Nachtegaal. Voor degenen die mij
hegeeren te spiesen, is mijn kantoor open den
Dinsdag en Donderdag, van twee tot vier ure 's
namiddags.
JAN STRAAL.
Ylajkertihgiie,
den 12 Mei 1886.
De schijnheilige krikke-niewaar, overdra
ger en aanhanger, der twee gedsbedriegers,
schoolvos en boonekamp. gij, de diij uitver-
koornen tot het bewerken en bespieden der
brave lieden, zoudt gij niet beter doen uwe
eigene daden te overwegen, waarvoor gij zelfs,
indien er nog eergevoel in u zit, zoudt achteruit
deinzen.
Ja zeker, hih-patjjk, gelooft niet dat Gusten
u uit het oog verloren heeft, en dat uwe laffe
teleurstellingen, uwe afspraken of rendez
vous met de twee bovengemelde kopstukken,
om plannen te smeden, mij teenemaal bekent
zijn.
Do schoolvos, de hardnekkigste van al,
speelt voorzeker de groote rol, want hij is ge
woon van masker te veranderen, en zijn Judas
gezic.it aan te trekken. Loopt maar met krikke
wewaar naar de mis, gebaren te lezen en om
gezien te worden, maar als ik. Gusten, ter
kerk ga, 't is niet om iemand de oogen uit te
steken, maar wel met een rechtschapen hart,
niei om kalanten te winnen of om oen postje te
bekomen; 'k kan daar zonder.
Den dei-den persoon is wel den gekenden, den
uitmuntenden boonekamp, die zijne muls van
dag tot dag voelt waggelen, die siddert bij het
overdenken en overlezen zijns levensregel, en
die beeft bij het zien voorbij reizen zijner oversten
Daar moet toch iets kwaads onderstuken, die
hem reeds het schitterende voorgaande leven
aan het geweten doet knagen. Atzoo moet hij
in zich zeiven gaan en Uitroepen: noe dikwijls
heb ik toch brave lieden verdrukt die zoo schoon
aan huu brood ronden geraken? Hoeveel zijn
er niet die nitj nooit kwaad wilden, en omdat
een andc-r mij eene vergelding aanbood, hen
deed verdrijven tegen wil en dan» Ja, boone
kamp, er zijn nog andere zaken welke Gusten,
nu met dé kermis niet noemen zal, en die nog
meer u zullen het hert doorgrieven. Hoopt dus
niet op betentis, want ik zal u hard op de
melen zittennog meer omdat gij zoo druk.
den verkooper der Toekomst mishandeld hebt;
maar herbegint niet meer, want Gusten is hier
die u zal kortvlerken, onthoud het goed, drin
kebroer n° 1, want gij zoudt kunnen bij krom-
tïienek gian, en moogt voorzeker zijn dat gij en
uwe aanhangers, zonder twijfel allen op dezelve
wijze zult gehandeld worden, indien gij niet
boete doet
Si poenitentiam non ègeritisomnes
similiter pé rib it is. Luc. XIII,
Ja, boonekamp, schoolvos en krikte-niewaar,
gaat nu bij uwe bazen, smet en geldflesch,
zoekt nu maar de uitlegging mijner woorden en
ik durf u verzekeren dat geen vermaning, hoe
ern.sisg oo» uitgesproken; den indruk te weeg
bréngt, dien het gemelde in latijnsche woord m
op. den lezer maakt tien gevoelt het dubbel dar,
dé tijd beenvhegt Vergeefs zou men de oogen
sluiten; vergeefs het hoofd afwenden, en onwil
lekeurig knaagt de spookachtige worm des
gewetens die grijnzend u wilt overvallen en
schijnt uit te roepen: Waak... want of ge wilt
of tegenstand biedt, ge wandelt op den weg
naar et graf!.,, luistert wel naar deze woor
den: Ik wacht mijne prooi, en of ge blijft of u
verwijdert, of ge in de wereld of in afzondering
verkeert, of ge genot of vreugde smaakt, ik
wacht u! mijn rijk nadert, het nadert zeker
en snelzijt ge voorbereid? men siddert en
wederom is een gedeelte van den levensraad
afgewezen.
Ziedaar, vri-nden, hoe die rnenschenfoppers
ook hun einde zullen vinden, wat ons aangaat,
God .-chept den dag en wij gaan er door;
et aprés nous le deluge.
Daar zijn nog anderen zooals: Liefje, dat
klein kattejong, die ve leden week bij Léonie
gi.ig in haar gebuurte en merkende dat het
Nieuws van den dag op hare tafel lag te
prijken, vroeg zij onbezonnen: koopt gij ook cue
deugniet gazette, gij weet immers dat bet al
maar deugniets volk is die het blad koopt en
leest.
Lieije. die zuivere maagd, wilde de Toe
komst bedoelen en zij was mis. Hebt gij ver
gelen, schandaal van Vlamertinghe, dat eertijds
de gidsen achter de Sterre, u aan eenen
boom bonden, en dat die soldaten, zoo god
vruchtig als gij, van het schouwspel verwijder
den na de offerande gedaan was.
De kwildibbe s gramschap is over, en is
tot bedaardheid gekomen, 't spreekwoord zegt
het: na regen komt zonneschijn.
Smet drijvuldigheid, Gusten heeft u wel ver
staan in uwe kuip en ik mag u verzekeren dat
gij goeden snuif hebt, hij bijt in den neus gelijk
het behoort. Gij waart nogtans boosaardig en
hadde zoo eene oostersche pretentie, die goed
overeenkomt met Cambrinus, of den vermaar
den Brugsehen pollichinel.
Gij spraakt van stilte in de kerk, wilt de
goedheid hebben alvoorens iemand anders te
laten snuiven, boonekamp en Henritje van
roste nini's te verwittigen, die twee schijnheilige
kaloten, dat ze de rust van hunne geburen niet
meer zouden stooren in het gebed, want ik zou
moeten zeggen dat die twee kwakzalvers, onzen
Heer een vliessen baard aandoen Zoo gaat het
met de zwartjes, hunne botte woorden zijn nog
warm die wij met schaamte voor hun aanhooren
of ze /.ijn reeds met de schaal onder uwen neus
en onbeschaamd staren zij u in het ge
zicht als gij geen muntstuk geeft.
Tot wederziens, smet, wij zullen zien hoe
het Zondag zal gaan, 't is kermis (balancez vo«
dames)
Tot Zaterdag voor mijne belofte te volbren
gen aangaande het liedje van Baas Pence».
(Hoep-la.) (Gusten Nieuwsgierig.)
[JPEREN
8 Mei.
15 Mei.
Tarwe
Rogge
Ha er
Erweten
Boontjes j
Aardap. i
Boter i
10.600
4,100
3,400
000
000
5.000
14,227,
18-50
15 -50
17 50
00 00
00-00
6-00
260-00
10,100
3.400
1.500
000
1,100
5,000
11,850
18-50
15-37
17-50
00-00
20-50
6-23
243-00
Een heer biedt zich bij den koster zijner paro
chie aan om den lijkdienst zijner vrouw te
regelen.
Het is 600 fr. z gt de koster.
Dat is duur zuudt gij hetvoor geen 100 fr.
min kunnen doen
F,bwel ja, zegt de koster, maar het is om
dat ik hoop verder nog uwen balanl te hebben.
Hij had wormen Een invaliede biedt
zich bij den geneesheer W... aan.
Doktor, zegt hij, ik zou een middel tegen de
wormen willen.
Waar is het dat de wormen u kwrilen.
In mijn houten been, die geheel vermolmd
Maandag laatst was een bakkersknecht te
Teinschr op ronde, om de kalanteu van zijnen
baas te gerieven.
Na ineen huis twee bi-ooden te hebbeu besteld
komt hij weer buiten, ziet rond en vraagt aan
een daaromtrent zijoden persoon waar zijne
broodmand is, doch deze z<-gt den bakker met
gi ene mand gezien le hebben. Verscheidene an
dere personm komen bij, doch niemand weet
van di- mand te spreken zij was gestolen De
bakker dacht niet beter te kunnen doen dan den
lieer politiekominissaris le verwittigen, welke
ook aanstonds ter plaats kwam oin onderzoek
te doen.
Wal was er nu van de broodmand geworden
Wel onze bakker had in een huis, waar hij zoo
even geweest wa\ gevraagd om dezelve eenige
oogen bukken te mogen laten staan, terwijl hij de
twee b'ouden in kwestie girig bestellen, en bij
was hel eenvoudig vergi ten
Elk kan eens eene verstrooidheid hebben.
Eene letterkundige noodigt eene danseres uit
de opera, om met hem te gaan souperen.
Ik vraag niets beters antwoordt zij, alleen
lijk zeg ik u voorop, da! ik mijne moeder moet
medebrengen, zij zal mij alleen niet laten gaan.
De minnaar trekt een vies gezicht en zegt tot
zich z-lven Ik zal mij van de moeder wel
kunnen ontmaken als dal mij piesier doet.
Mensoupert met driën. De lelt- rkundige doet
de mama drinken zooveel bij kon. Bij bet nage
recht is iedereen vroolijk.
Het is nu het oogenblik denkt hij on <!c orde
weg te zenden. Maar op wal wijze.
Terwijl hij bezig is met op een mJldel ie den
ken, nadert de moeder hem en zegt -ullekens aan
zijn oor
'k Geloof dat het nu 't oogenblik is om de
kleine naar huis te zenden
GRANEN verkocJittc
enz. kwantiteit
middenpriis
p 100 kilo.
"erkochttc
kwantiteit
ufdcenprljs
p.-Ito kilo.