Gazelle van 'I arrondissement IJperen.
Nr 25.
25e Jaar.
Z^mdag 2Ö« Juni 1886
Politiek. Stads-, Kunst- en Letternieuws. Verschiliige Tijdingen, Markten, Bekendmakingen.
Onze plichten.
Waarons wanhopen
Bailoteering van 15 Juni.
Arme Paos
Een aalmoes as-je-blief!
Bnreel: Bixmndestrnat, IS.
AANKONDIGINGEN 40 centiemen den regel.
RECLAMES' 15 centiemen den regel.
Brieven en pakken moeten vrachtvrij toegezonden worden.
ABONNEMENT
ffr. 4-60 's jaars veor de stad fr. 4-50 v«or geheel Belgïe.
Buitenlandsche verzendingen, 't port daarboven.
10 centiemen het nummer.
Men schrijft in op al de postbureelen.
IJZER EN-WEG. 1 Juni 1886.
Vertrekuren van IJperen naar
Poperinghe, 6-50 9-09 10-00 12-07
3-00 4-00 6-23 9-03 9-38.
Poperinghe-Hazebrouck,6-5012-07 6-25.
Houthern, 5-30 8-20 11-16. 5-20.
Comen, 5-30 8-03 8-20 9-38
10-10 11-16 2-41 2-53 5-20
8-58
Comen-Armentiers, 5-30 8-05 11-16
2-53 - 8-58.
Röeselare, 7-45—10-45-12-20—4-10-6-30.
Langemarck-Oostende, 7-23 12-22 5-58
6-22.
Kortrijk, 5-30—8-20 -9-58 11-16 2-41
5-20.
Kortrijk-Brussel, 5-30 9-58 11-16 2-41
5-20.
Kortrijk-Gent, 5-30 - 8-20 11-16 2-41
-5-20.
Nu wij ondervinden tot welke ont
zaglijke neerlaag onze tweedracht ons
gebracht, heeft; nu wij zien dat onze
roekelooze tegenstrevers met eene
nooit gehoorde meerderheid in de
Kamer zetelen zullen, wat blijft er
ons te doen, welke zijn nu onze
plichten, liberalen
Zullen wij nu eindelijk ophouden
met elkander af te breken, uit te
schelden en te bestrijden? vraagt de
Beiaard.
Zullen de doctrinairen en radika-
len voortgaan met eikander tot mach
teloosheid door verdeeldheid neer te
slaan
Of zullen wij elkander de broeder
hand reiken én zijde aan zijde, hand
in hand, met nieuwen en jongen
moed, den gemeenen strijd tegen den
gemeenen vijand aangaan
Zullen wij in den doolhof blijven
voortslenteren, voorgelicht door eeni-
ge oude formules, die niets, maar
hoegenaamd niets zeggen tot den
geest van het volk
Onafhankelijkheid der burgerlijke
machtDat klinkt zoo oud en zoo
hol! en 't laat den eenvoudigen bur-
germensch voortsluimeren.
Liever eenige vast en duidelijk
omgeschreven maatregelen voorhou
den.
Aan een programma hebben wij
beoefte Wanneer wij het vaandel
ten strijde volgen, behooren wij eerst
onze manschappen de schansingen
aan te wijzen, die wij innemen en
veroveren willen.
't Is niet uit de hoogere sferen dat
er redding zal ontstaan.
't Is uit de lagere standen. Bij gene
heerscht alleen scepticism, moede
loosheid, afgematheidbij deze ont
staat er hoop op betere dagen; onder
de kielen schuilt er geloof in de toe
komst.
Mochten wij die jonge en frische
beweging voor de zaak der vrijheid,
der wetenschap, der kunst benuttigen
met haar aan te toonen dat zij alléén
tot rijpheid, tot vruchtbaarheid kan
gedijen met op de vrijheid te steunen,
en dat de almachtigheid van den
Staat even verstikkend en doodelijk
is als de almachtigheid van de kerk.
Laat ons niet wachten tot morgen
om hen, de lagere standen, tot onze
bond- en strijdgenooten te kiezen.
Laat ons onmiddelijk de handen aan
het werk slaan om die nieuwe man
schappen uit te rusten, niet alleen tot
moedige en dappere, maar ook en
vooral tot verstandige strijders,
even wars van godsdienstig bijgeloof
als van holklinkende woordenpraal.
Laat ons heden het werk aanvan
gen.
Wie volgt ons?
Waarom zouden wij wanhopen
Het tegendeel moet hij ons hel geval
wezen, en ziehier waarom.
In de kiezing van 8 Juni hadden wij
alles te verhezen eyi niets te winnen.
Hebben wij niet alles, dan toch veel
verloren.
Binnen twee jaar is het juist het omge
keerde dan hebben wij alles te winnen
en niets te verliezen.
In 1888 zullen de kiesstrijden geleverd
worden te Brussel, N ij velNamen, Oos
tende, Neufchateau en andere pl atsen,
waar de liberalen,twee jaren geleden, ge
val len zijn.
Kunnen wij die arrondissementen te
rugwinnen, wat voor Brussel en Nij vei
reeds zeker is, te oordeelen naar de kie-
zingen die er na 1884 hebben plaats ge
had, dan wordt de zoo verschrikkelijke
huidige meerderheid der klerikalen te
ruggebracht tol 4 of 5 stemmen, en dat
is gansch ontoereikend om er mede te
regeeren.
De meerderheid bestaat nu uil 58 stem
men. Brussel, Nijvel, Namen, Oostende
en Neufchateau kiezen te samen 26 repre
sentanten, wat eene verplaatsing van 52
stemmen zou maken, waarvan er twee
moeten afgetrokken wordendoor de kie
zing van M. Buis. Maar Antwerpen is
daar ook nog, waar eene klerikale depu
tatie om ver te werpen is.
Behoort liet tot de onmogelijkheden
dien uitslag te bereiken
Wij gelooven het niet, doch om tot
daar te komen moet er gewerkt, veel, on
ophoudelijk gewerkt worden en moeten
de liberalen beginnen met malkatkr te
verstaan.
En dan, als het ministerie ons wat
helpt met misslagen te beaaan en buiten
het spoor te loopen, dan is alle hoop niet
verloren.
Vervier s.
Hebben bekomen
Liberalen Katholieken.
Mil. liallar 1796 stemmen.
Peltzer 1769
Del Marmol 1707 stemmen.
Fettweis 1696
Dus zijn de twee liberale uittredende kandi
daten met bijna 100 stemmen meerderheid
gekozen.
Charleroi.
MM. Sabatier 2678 stemmen.
Van Dam 2340
Mondez 2466
Noel 2345 stemmen.
Dus worden er twee liberalen en een kleri
kaal gekozen, De heer Mondez, uittredende
kandidaat is niet herkozen.
De beer Lueq, die voor de balloteering zijne
kandidatuur ingetrokken had. kreeg 124 stem
men Hadden die 124 kiezers hunne stem aan
de heeren Van Dam en Mondez gegeven, de
klerikaal hadde eene buis gekregen.
Bergen.
MM. Lescarts 2259 stemmen.
Hardy 2098
Carlier 2184
Pichuèque 2063
Corbisier '1598 stemmen.
Harmignies 1551
Dus zijn de vier liberale kandidaten gekozen
met eene meerderheid van ruim 500 stemmen.
De uitslag der balloteering brengt het cijfer
der klerikale meeiderheid op 58. De nieuwe
Kamer bestaat nu uit 98 klerikalen en 40 libe
ralen.
i
Eenige dagen geleden
hield het
aartsbroederschap van St-Pieter te
Brugge eene algemeene vergadering,
in welke de secretaris de schaal op
gemaakt heeft van de sommen, die
in het bisdom Brugge alleen ten
vosrdeele van den paus ingezameld
geweest zijn sedert de stichting van
den St-Pieterspenning.
Vooreerst zien wij dat de paus in
1860 tot eene leening zijnen toevlucht
nemen moest en dat het Brugsche
bisdom voor een rond sornmeken van
bij de twee milltoen inschreef. (Men
weet wat er van de pauzelijke schuld
geworden is A
Wij zeggen dus. 2,000,000
Eene som van honderd
duizend franks, vrijwil-
liglijk geschonken," werd
insgelijks aan het pauze-
lijk bestuur gezonden,hier 100,000
Van 1861, tijdstip op
welk de St Pieterspenning
gesticht werd, tot 1865,
bracht die penning eene
jaarlij ksche som van zestig
tot zeventig duizend fran ks
op, nemen wij gemiddeld
65 duizend franks, en wij
hebben voor de vier jaren
tweehonderd zestig duizend
franks, hier260,000
In 1865 brachten de
Nieuwjaargiften 20,000 fr. op.
In 1866 brachten zij 48,000 fr. op.
1867 68,000
4868 130,000
1869 73,000
1870 74,000
1871 86,000
1872 76,000
Te samen 575,000
Zeggen wij in acht jaren
vijfhonderd vijf en-zeventig
duizend franks, hier 575,000
Binst die acht jaren be
reikte de St-Pieterspen-
nina-gemiddelddesom van
83,000 fr., hetzij voor het
gansche tijdperk een haga-
telleken van zeshonderd
vier-en-zestig duizend fr.,
kier664,000
Van 1873 tot 1878 inbe
grepen, was het jaarlij ksch
beloop der nieuwjaargiften
gemiddeld 75,000 fr., dat
is een totale som van vier
honderd vijftig duizend fr.,
bier 450,000
In 1879 kreeg de paus
voor zeven-en-zestig dui
zend fr. nieuwjaargiften,
hier67,000
(Deze worden tijdelijk afgeschaft
van af het jaar 1879 uit oorzake der
noodzakelijkheden van den school-
oorlog).
Binst die zeven laatste
jaren bracht de St Pieters
penning jaarlijks gemid
deld 60,000 fr. op, dat is
vierhonderd twintigduizend
franks, hier420,000
Te zamen fr. 5,010,000
Hetgene maakt dat, in een vierde
van een eeuw, het bisdom Brugge,
voor St-Pieterspenning en nieuw
jaargiften, voor die twee werken
alleeneene som van vijf miljoen
tien duizend franks aan den paus
geschonken heeft
Vermenigvuldigd door het cijfer 6,
getal der bisdommen in België, dat
geeft DERTIG MILJOEN ZESTIG DUIZEND
franks
Voor den paus alleen
Zonder de bijzondere giften
Door ons klein landeken alleen
Zonder hetgeen de andere landen,
Oostenrijk en Frankrijk, b. v. hem
schenken Arme Paus
Hoe dikwijls gebeurt het niet, dat men bier
of daar nog eenvoudige menschen ontmoet, die
geloof hechten aan de armoede ier kloosters
en soms eenen traan afdrogen wanneer zij het
klokje hooren kleppen der Arme Claren of
den eenen of anderen blootvoeter in de sneeuw
der straat zien loopen.
Kom, gevoelige zielen, leest eens wat, over
de onroerende goederen, de onroerende ar
moede. welke in Frankrijk eenige arme kloos
terlingen bijeengezameld hebben.
DE TOEKOMST,
r.iaa»
v 9