EEN HUIS
Mengelingen.
Opeo be re Verkoopt ng
Q II E L IJ V E L T
Vrijdag 9 Ja Si 1886,
debat gesloten is. Onze lezers zullen van ons
oordeel zijn, bij het lezen van den nieuwen
brief van den heer De Maeght, dien wij hier
laten volgen:
Mijnheer de Uitgever van de Akkerbouw,
In mijnen brief van 7 April laatst, deed ik
het verschil kennen tusschen de uitslagen
der ontleding van meststoffen in eene land-
bouwstatie en die van het gebruik mijner
guanometers; en deed alzoo genoeg verstaan
meen ik, dat de landbouwers, die willen
weten welke grondstoffen in hunne vetten
voorhanden zijn, en waarmede die ver-
valscht zijn, zich tot de proefstatie moeten
wenden.
Alhoewel Mijnheer Marlet daarop seffens
geantwoord heeft, geloof ik die zaak veref
fend, en acht het onnoodig daarop weder te
keeren.
Wat mij vooral in zijnen laatsten brief
heeft getroffen, is, dat ik, volgens hem, door
mijn schrijven en door al wat ik zeg, den
landbouwer van de ontleding in de land-
bouwstatie zoek af te trekken. Herhaalt hij
dat niet tot tweemaal toe in zijnen brief?
En moet ik dan ook niet overonderstellen
dat het niet alleen uit heilige plicht is, dat
hij mijneu guanometer afkeurt
Vind ik daarbij niet twee eerkwetsende
aantijgingen die mijnen persoon alleen ra
ken?' En nogtaus Mijnheer Marlet zegt dat
hij geene persoonlijke reden heeft voor zijne
waarschuwingen, dat hij mij niet kent, dat
hij mijnen persoon niet wil bestrijden, maar
alleen mijn tuig. Hoe knoop ik dat aaneen?
Ik ben geen landbouwkundige door den
Staat betaald om de landbouwers eene nieu
we manier van boeren te leerert; ik ben een
voudig landbouwer, en heb dus ook geene
moeite om te verklaren, dat ik geene
geleerdheid genoeg bezit om met Mijnheer
Marlet een redetwist aan te gaan. Al heb ik
al het gelijk der wereld, nog moet ik den
onderlaag krijgen en als den razenden hond
uitgegeven worden. Ik ken de wereld genoeg
om te weten dat stout geproken half
gevochten is.
Mijnheer Marlet steunt zich op zijne hooge
wetenschappen en de veelvuldige kennissen
zijner vrienden, terwijl mijne ondervinding
en die mijner vrienden tot niets strekt. Wat
heb ik dus nog te zeggen dan dat, in zake
van landbouw, M. Marlet onfeilbaar is?
Ten anderen, Mijnheer Marlet zoekt derde
personen in die zaak te wikkelen: Al gaven
die personen mij de volle toelating te doen
wat ik geradig oordeel, ik heb eergevoel
genoeg om te weten dat zulks niet betaamt
en veel min zal ik mij op eene gepriveerde
samenspraak beroepen, zooals Mijnheer Mar
let doet.
Ik zal dus dien heer laten schrijven en
meent hij alle reden te hebben om den ver
koop van mijnen guanometer uit alle macht
tegen te werken; ik geloof ook dat ik mijn
recht tot nu toe nog niet ben te buiten ge
gaan, evenmin als ik aan mijne eer ben te
kort gebleven.
De wereld is toch een aardig spelEen
arme ongeleerde brengt iets nieuws aan den
dag. Hij is overtuigd dat het nuttig is; eene
lange ondervinding bewijst het hem. Ja,
maarhij heeft gerekend zonder de geleer
den. Daar komen zij, en onderzoeken de
nieuwigheid die van hen niet komtNeen,
ze deugt niet: de geleerden hebben gespro
ken, en dan natuurlijk komt dikwijls de
groote hoop, die op het zeggen van een
ander wegsmijt wat hij eerst aanveerd heelt;
nu, de nieuwigheid moet weg, kost wat kost;
en ze valt.... tot binnen eenige jaren; een
geleerde zal het gedacht dat de nieuwigheid
voorbracht, reeds vergeten, eertijds afge
keurd, weer oprapen, en er zijne fortuin
mede maken.
Ging het zoo niet met bijna al de uitvin
dingen
Ik eindig daarmee.
Dit, Mijnheer de Uitgever, in antwoord op
den brief van den heer Marlet vervat in uw
nummer van 18 April laatst.
F. De Maeght.
Voormezeele, 25 April 1888.
Becelarr.
Wat ik voorzeid bebbe, is geschied. Van
dees jaar geleek de kermis aan een oude
wijfs kerkgang, door wiens schuld Geen
plezier gelijk oudere jaren de kinders en
konden zich niet verzetten bij de kramen,
want er stonden bijna geene.
Een man, huisvader van verscheidene
kinders, inwoner van Becelare, stond hier
alle jare met eenen paardenmolen, het groot
ste plezier der kinders van dit jaar mocht
hij van den pauw op de plaats niet draaien.
Van de plaatse weg, ja, maar elders niet; en
waarom zou dat zijn? Omdat hij zijne kin
ders naar de gemeenteschool zendt, en
anders niet. Zoo, eigen prochianen mogen
hier geen geld verdienen, het moet voor
vreemdelingen zijn.
Alle herbergiers klagen; ik kon alle jare
mimen pacht uit de Sinksche kermis slaan,
maar van dees jaar heb ik geene twee tonnen
hier getapt,terwijl dat ik er onder het liberaal
bestuur van a"bt tot tien uittapte.
Vanwaar dat verschil? Gemakkelijk om
uitleggen; dan mocht er gespeeld;en gedanst
worden. En nu de pauw zou het misschien
geerne toelaten, hij zegt beo toch, maar hij
mag niet. Den majoor en den adjudant zijn
daar die hem zijne lesse spellen; wat is er
toch geestiger dan een beurtje te mogen
dansen, maar neen, als men danst is men
aan de boete.
Volgens mij is er min kwaad gelegen in
een sprongje te doen dan in een hoeksken of
eenen kant te zitten vr.... Over tijd was dat
geheel anders; de oorsprong van de kermis
sen is de kerkwijding, zegt den adjudant.
Ja, maar over eeuwen wat was er gedaan
op de kermissen De priesters vergaarden
bet volk voor de kerkelijke plechtigheden, en
daarna gaven zij feesten. Er waren speel-
mans op duitsche fluiten en de priesters
gaven het voorbeeld, zij begonnen eerst een
beurtje te dansen, en dan deden ai de geloo-
vige kristenen gelijk hunne herders; men
sprong, men zong, en na zich goed verzet te
hebben, trok men welgezind naar huis.
Met verandering van administratie veran
deren de tijden ouk. Hier gelijk elders heeft
iedere straat zijnen bijzonderen dagvan
dees jaar hebben de kaloten dat nog eens
willen veranderen.
Wat zegt ge nu daarvan Edward Den
Zondag, in plaats van het volk naar uwe
straat te leiden, trekken zij het af. Den
Maandag trekken zij het volk naar de plaatse,
weg van uw huis; den Dinsdag nog eens weg
van uw huis; den Woensdag nog eens weg
van uw huis; den Donderdag nog eens weg
van uw huis, enz.
Dat is niet treffelijk gehandeld moesten
de liberalen alzoo het volk van mijne herberg
aftrekken, ik zou wel weten wat doen. Maar
neen, de liberalen kennen beter hun volk dan
dat; wie hun pleizier doet, doen zij pleizier
weder.
Ik moet voor vandage van de kermisse
uitscheiden want mijn bloed kookt in mijn
lijf. Binst dat ik schrijve, vertelt men mij
eene historie van goeden Vrijdag, lang
been, langbeen toch slaapt gij gerust met
zoo eene zwarte plekke op uwe consciëntie
Later meer uitleg. Petrus.
WESTOUTER,
den 15 Juni 1886.
Achter paapsche gedachten is het in hun
Crein. Nog een jaar verloopen, een beetje te
gaar worden wij oude peetjes.
De kermis is daar en met haar al de ver
maken die onze zwartjes ons zouden kunnen
geven.
Dees jaar heb ik de eer gehad het pro
gramma te helpen maken, ook is het met re
den aangezien ik nu Westouternaar ben. De
toekomende kiezing zet ik mij op rang.
Programma
Zondag morgen, om 6 uren, zal de kermis
aangekondigd worden door vijl' kanonscho
ten.
Na de vespers en 't lof zal er eene groote
kijkkas geopend worden, waar men de Wes-
toutersche helden zal kunnen zien, zooals
kwilslabbe in tweegevecht met Jan Straal.
Beuterpander zijner beuter wegende eer hij
naar de markt gaat. Pé bril die met het, ineis-
sen katje speelt. De andere ezels die hunne
ooren meten wie de langste heeft. De mees-
terbrij kkekuischer, met zijne gebroken para-
plui (gedenkenis van den 7 September).
Vingt cents en zijne dibbe zullen aan de ba
rak staan en roepen-- entree libre. 's Avonds
luchtsteking van oortjekeersen.
Maandag.Al de vrienden van Jan Straal
zaden in den vijfhoek vereenigen oni zoete-
pap te eten de uitgenoodigden zij a baas,
haring en de socieieit der gekeerde vesten
van Reninghelst. de ezelraad van de ge
meente, ais ook kwilslabbe en trappelaar,
's avonds zal er eene serenade aan den vijf
hoek gegeven worden.
Dinsdag. Grrroote bolling voor pater
nosters, schapuliers, sclnetgebedekens,
kwilslabben en zantjes. De prijzen zullen ge
deeld worden door de disteidiöbe, in de con
gregatie. Inleg vijf centiemen.
Woensdag. Puidevoering op karren,
bespannen met ezels voor de dibben. Mast-
klimming voor de gekruinde. De prijzen zul
len gegeven worden bij kö beerhond, door
kwilslabbe.
Donderdag- Schaanje knip, nieuw spel
uitgevonden door den oliekop. Om prijs lie
gen.
Koekezondag. Om prijs liegen en
grrroot festival. Twee muzieken zullen er
deel aannemen. Eten en drinken als zij er
rnède hebben.
Gedaan te Westouier, den 15 Juni 1886.
Gij ziet wel, beminde vrienden, als Jan
mag meehelpen dat hij zijn best doe. Welnu,
ik wensch u allen eene goede kermis, tracht
maar eenen goeden flikker te slaan op het
bal dat Zondag zal plaats hebben dees jaar
laat kwilslabbe toe van te dansen mist het
op eerlijke wijze geschied. Wie te Westouter
is die niet kan dansen, laat ik weten dat ik
les geef en dat kosteloos, ik heb reeds eenige
treffelijke leerlingen, onder ander kwil
slabbe en trappelaar met hunne engelinetjes.
Op het oogenblik dat ik mijne program-
mas rond zend, ontvang ik eenen brief van
den heiligen van Reninghelst, lid der maat
schappij der gekeerde vesten hij luidt als
volgt
Monsieur Straal,
Je vö merci pour votre invitatie pour
manger de zoetepap. Mot je préfère de hespe
et je ne viens pas h la diner.
Sinte Sprit.
Ik kan er niets aan doen als H. Geest mij
ne uitnoodiging niet wilt aanvaarden, hij
zou nogtans veel deugd hebben van zoetepap
te eten, want hij zou daarvan vetten.
o
Mededeeung va* Jan Straal uit
BeJVITIGIIELST,
den 17 Juni188S.
Heeft de kiezing van Juni 1884 voor de
liberale partij slecht geweest, die van 1886
heeft haar nog overtroffen. Nog nooit heeft
eene partij zoo eene meerderheid gehad, 't is
jammer dat dit aan de zwartjes ten deel
valt. Al de katholieke bladen roepen victo
rie, zij denkeu omdat zij zulke overwinning
gehad hebben dat het land katholiek is. O
Neen! Het land is liberaal en zal het blijven,
ook weten zij het zeer wel en al den lof en
kreten van overwinning zijn maar om de
oogen der Belgen nog meer ta verblinden.
Hoe komt het, zullen mijne lezers misschien
vragen, dat, gezien het land liberaal is, het
zulke nederlaag bekomen heeft. Wel men
kan vele dingen bekomen, maar de eene ver
krijgen het op eerlijke manier en de andere
door bedrog. Zoo is hier ook het geval de
katholieken nemen de slechte tijde te baat
om stemmen te koopen en gelijk zij geloof
genoeg bezitten is zulks gemakkelijk. Maar
vraagt hen eens wat de kiezing van den 8
Juni hun gekost heeftZij zullen het niet
zeggen, maar zullen integendeel met meer
iever op den schooi gaan aan de ijdelheid,
die de kiezing in hunne kas gemaakt heeft,
in te vullen. Daarbij hebt gij nog hunne be
loften (want aan hunne beloften hebben zij
schaarheid) geene belastingen meer, geene
school verkwistingen meer, alles naar lust
en zij weten het op zulke eene wijze voor te
dragen, dat de menschen zich laten foppen
en na de kiezing roepen zij wij zijn bedro
gen. Dan hebt gij de verdeelingen die onder
de liberalen bestaan, die verdeelingen zijn
den val der partij, ook vrij ven de zwartjes
hunne handen, wanneer zij de twisten der
liberalen na gaan, dan roepen zij de zege
praal is aan ons. Ja, hij is aan u, maar gij
moeter niet fier om zijn want hij komt u niet
toe, laat de liberalen hun vereenigen, laat
de tijden wat beteren en tracht dan eens onze
rangen te verkloeken, gij zult niet kunnen,
al keerdet gij uwe geldkassen aan onze voe
ten om Aan het werk dan, liberalen, en
vereanigt u, want wij zullen elttander de
band moeten reiken, om de zwarte bende
omver te werpen. Tot nu toe hebben zij hun
programma niet durven uitwerken maar nu
gartsch fielgenland, gekoord en gebonden,
aan hunne voeten ligt (zij denken het toch)
zullen zij geen aarzelingen meer hebben.
Nu zullen zij onze instellingen, onze vrij
heden, waar voor onze ouders en voorouders
zooveel bloed vergoten hebben, doen ver
dwijnen, en wij zullen het hoofd buigen niet
waar? Ontroert het bloed in uw aderen niet,
liberale Vlamingen, wanneer gij denkt dat
gij geene enkelen volksvertegenwoordiger
meer bezit, klimt het rood der schaamte u
op het voorhoofd niet,als gij denkt dat voor
taan uwe belangen door de bisschoppen,
uwe vijanden zullen verdedigd worden. Wat
hebt gij van hen te verwachten buigt nu
maar het hoofd zij zullen u vertrappen.
Maar neen, gij kunt nog zoo lang niet geval
len zijn, orn niet meer op te staan. Een-
diacht maakt macht! Zegt dat spreek
woord eer gij slapen gaat en als gij ontwaakt
en geloof mij dat het verdienstelijker gebe
den zullen zijn dan Onze Vader, enz.
Ten strijde, partijgenoten, het slagveld
ligt voor u open, schaart u allen onder het
blauw vaandel, want binnen twee jaar is er
veel voor ons te winnen. Wij hebben geen
geld, dat machtig wapen, om hen te bestrij
den, maar wij hebben er eerlijkere.
Vaders, en gij moeders bijzonderlijk, waakt
over uwe kinderen, onthoudt goed dat het
welzijn der maatschappij van hen later zal
afhangen, laat geene paapschgedacbten in
hunnen geest wortelen, waakt met zorg over
uwen schat want de maatschappij zal er bij
winnen.
Hoog de harten en vooruit met kloeken
moed
JAN STRAAL.
LAHERTIHGIIE,
Drinkebroer nr 1 begint nog dieper in
't glas te zien, door blijdschap,omdat hij
dacht dat er niels meer uit Vlamertinglie
naar de Toekomst ging gezonden worden.
Hij is grootelijks mis.
Hij heeft gemeend alles overwonnen te
hebben met naar IJperen te 'oopen, en
Jan en alleman verdreegemenlen te stellen.
Gewacht is niet verloten, vriendschap.
Voor Zondag aanstaande, groot nieuws.
Gust en Nieuwsgierig.
Twee vrienden gaan van eeu whistpartijlje
naar huis.
Het is vrijlaat wat zult ge legen uw
vrouw zeggen
Niet veel goeden morgen b. v., dan zegt
zij de rest wel.
Men vroeg aan een ongetrouwd heer waarom
hij niet trouwen ging. Hij antwoordde
Trouwen is algemeen.
In 't huwelijk kijft men ongemeen.
Men wordt soms handgemeen.
De gehuwden hebben alles gemeen.
Gij ziet dat er in het huwelijk veel gemeenhe
den voorvallen, en omdat ik ecu vijand van ge
meen ben, trouw ik niet.
Slecht geld. Madame zendt haren knecht
eene commissie doen. De knecht komt zonder iets
terug.
Ehwei, waar is het, waarom ik u gezonden
heb.
Madame, men heeft het half franksken niet
gewild, het was slecht.
Geef het mij terug.
Madame, daar het niet goed was heb ik er
een bok mede gedronken.
Een geestige jogen zegde dezer week, in een
gezelschap, waar het gesprek over de barometers
liep, dat hij een barometer kon maken, die bijna
niets kost en onfeilbaar is, in het voorzeggen van
het weder.
En waarin bestaat dien barometer, vroeg
baas Jan, die daarbij tegenwoordig was.
Wel, 'tis zeer eenvoudig zegde hij, ge
neemt een stokje, geomwindt hetgeheel metwatle
en ge houdt het builen uwe venster in de lucht.
Ehwel en dan
En dan, wel als de walte nat wordt, 'tig
teeken dat het regent en blijft het droog, 'tis
teeken dat het niet regent....
baas jan.'k Moet dat ne keer proberen.
IJPEREN
19 Juni. 12 Juni.
Tarwe
6.800
19-75
7.000
19-50
Rogge
1,400
15-75
2,300
15-50
Haver
■1,500
17-75
800
18-00
Erweten
000
00-00
000
00-00
Boontjes
000
00-00
000
00-00
Aardap.
5,000
6-50
6,000
6-00
Boter
19,115
265-00
19,760
265-00
Op de markt van heden zijn er 90 zwijne-
jongen verkocht geweest van 25 tot 30 fr.
hel stuk.
OPENBARE VERKOOPING
ACHT HECTAREN
OP STAM
ga* «Se «issveriaseersclien
G MELUWE EN BECELAERE
OP WOENSDAG 23 JUNI 1886,
om A tire namiddag,ter hei berg HET HUIS VAN
COMMERCE, bewoond door Putbus Callens, te
Becelaere, op dc plaats.
Deze verkooping zal geschieden door het ambt
van den Notaris DEG5S.YSE, te Becelaere, met
verhooging van 10e penning r.n verdere bespre
ken naar gewoonte, en rnet tijd van betaling
mits borg.
BIJ LICITATIE
van
VAN TWEE WOONSTEN,
met 30 aren medegaande erf te
verre Zuid-West van het dorp,
aldaarbekend op het kadaster sectie B, n" 186b,
186c, 187b en 193b, palende noord en west
Mevrouw de Crombrugghe, te Ruijen, zuid
Adolphe Waignon, te Zonnebeke en oost Joan
nes Pattyn, te Gheluvelt, gebruikt door Henri
Blankaert en Edouard Titecate samen
mits honderd vijftig fr. 's jaars, zonder pacht.
Deze verkooping zal plaats hebben, ter her
berg het KROONTJEN te Gheluvelt, op de
plaats, door het ambt van den Notaris DE-
GRYSE, te Becelaere, ten overstaan van M.
Gravet, Vrederechter van het eerste kanton
van IJper, op
om 4 ure namidddag.
GRANEN
verkoehtte
middenprijai
verkoehtte
middenprijs
enz.
Kwantiteit
p. 100 kilo. 1
kwantiteit
p.100 kilo.
VAN
ALLERBESTE
TE