welke hun naar de Kamers zenden. lts
één jaar heeft zij 250.000 franks als
BUITENGEWONE HULPGELDEN uit de
Staatskas gekregen!...
't Is schandelijk en tevens walgelijk
Twee mirakels!
Te Louvalesc (Frankrijk) bestaat er
eene mirakuleuze fontein, toegewijd aan
den heiligen Joanmis-Franciscus. Men had
schoon die fontein te versieren met oude
krukken, die, ik weet niet waar, van
daan kwamen, het noodlot moest en wilde
met een paar eigenaardige mirakels er
tusschen komen om de sprookjes en vertel
sels, die drommen pelgrims naar dat oord
lokken en die er de fortuin der streek
uitmaken, te kleineeren en hunnen invloed
op het volk zoo niet geheel weg te nemen,
ten minste, heel en gansch te ondermij
nen.
Op 6 Juni laatst was de genaamde E.,
uit de omstreken van Vienne, (Frankrijk)
te Louvalesc toegekomen, vergezeld door
eenige zijner naaste bloedverwanten, om
zich in de goede gunst van den heiligen
Joannus-Franciscus aan te bevelen, ten
einde door dezes voorspraak van God de
genezing van eene zekere ziekte te beko
men.
Ten volle overtuigd en met gerust ge
moed keerde de lijder huiswaarts, toen
hij, nabij het stadje Satilleu, heel en
gansch zot kwam,en dat zoodanig dat hij
niet meer 111 staat was den trein te nemen
en dat men verplicht was hem te Annonay
in een krankzinnigen gesticht op te sluiten.
Dat is 't eerste mirakel
Binst dienzelfden dag woedt er een
schrikkelijk onweder boven de gezegende
gemeente Louvalesc. De bliksem slaat in
twee huizen, die dicht bij de zoogezegde
mirakuleuze fontein staan eene jonge
vrouw van een-en-lwintig jaar, met name
Marie B..., koopvrouw van allerhande
gewijde artikels en heilige zaken,die voor
haren haard gezeten was, werd door den
bliksem getroffen en gedood zonder den
minsten kreet te kunnen slaken.
Dat was '1 tweede mirakel
Gaat dan bij eene mirakuleuze fontein
godvruchliglijk uwe genezing afsmeeken
of zit dan daar heilige en gewijde dingetjes
te verkoopen!
Ook worden die misslagen van de
goddelijke gerechtigheid heel veel be
knibbeld en de roem van de mirakuleuze
fontein van den heiligen Joannus-Francis
cus van Louvalesc is zeer aan 't dalen.
Hel zou om min gebeuren!
De Wetgevende zittijd.
De Kamer der Volksvertegenwoordigers
heeft onlangs onbepaaldelijk bare werk
zaamheden verdaagd. Alzoo eindigde zij
eenen zittijd, waarvan de duur door de
kiezingen van 8 Juni noodzakelijk beperkt
was.
De klerikale dagbladen hebben reeds
om ter meest geroepen, en zullen hel nog
al doen,dat die zittijd aan nuttige maatre
gelen rijk was en dat de rechterzijde, in zes
maanden, aan het land meer gunstige
wetten gebaard heeft, dan de linkerzij er
in zes jaar maakte. Maar spreken wij niet
van dat eigenbatig lawaai, dat niemand
meer om den tuin leiden kan, en bepalen
wij ons bij de wezentlijke daden.
Welnu, ziehier de waarheid.Vijf hoogst
belangrijke gebeurtenissen hebben den
wetgevenden zittijd van 1885-1886 ge
kenmerkt.
De eerste is de stemming der wet op
de legerreserve; eene wet zoo schandelijk
onrechtveerdig dat de mdefimdentd$]
na er de aanvaarding van door eene goed
keurende stemming verzekerd en bewerkt
te hébben, voor bun werk verveerd zijn
achteruit gedeinsd en bet hebben willen
verzachten met te beproeven den persoon
lijken dienst voor te stellen.
De tweede gebeurtenis is de neerlegging
dei wetrDevoldcr; eene wet zoo achteruit
kruipend dat het Staatsbestuur zelve heeft
moeten toegeven ze op nieuw om te wer
ken en dat het ze niet durven onderwer
pen heeft aan de openbare bespreking der
wetgeving.
Derde feit: liet drama Vandersmissen,
dat de independentenpartij van haren
bijzondei sten steun berooft en dat aan de
kamermeerderheid de schande doet ver
duren van in haren schoot een man te
tellen, die voor moordaanslag vervolgd en
veroordeeld is.
Vierde feithet overlijden van een an
deren independentafgevaardigde, ge
volgd van eene kiezing, die, voor de
eerste maal sinds den 10 Juni 1884, de
deur der Brusselsche vertegenwoordiging
voor eenen liberaal opent.
Blijft nog het in aanmerking nemen
van het voorstel Frère-Orban tot het be
gunstigen van de inrichting der nijver
heids- en werkraden. Dees op het te goed
der liberalen.
De wetgevende zittijd is daar heel en
gansch.
Men oordeele nu of de klerikale partij
wel eenige reden hebben kan om zich te
verheugen en alleluia te zingen.
De eenvoudige opsomming, die wij ko
men te doen bewijst klaarblijkelijk
genoeg dat de gelukssler van het klerika-
lism reeds veel van baren luister verloren
beeft in deze laatste tijden en dat onze
meesters wel doen zouden van de ver
waandheid, die zij bij hunne aankomst
aan het bewind ten toon spreidden, wat
in te krimpen?
De misslagen, door onze tegenstrevers
begaan, hebben zulke onmiddelijke en
zulke afdoende uitwerkselen gehad, dat
het ons onmogelijk schijnt dat er nog
iemand gevonden worde, die er niet bang
en verschrikt van zij.
In die voorwaarden is het voor hei
liberalism eene dringende plicht de plan
nen van het Staatsbestuur legen te wer
ken en onuitvoerbaar te maken. Het zou
overigens met volledige blindheid moeten
geslagen zijn om liet gevaar niet te zien,
dat dreigend boven zijn hoofd hangt en
om geene rekening te houden van de
waarschuwingen, die hem keer op keer,
met eene verbazende snelheid gegeven zijn.
Wat li be rial
of klerikaal zijrtis.
Liberalen zijn voorstaanders van het po
litiek stelsel, dat men aan iedereen zijne vrij
heid moet laten.- niet die onbeperkte vrijheid
die de onverwerping ware van alles wat be
staat en de vernietiging van alle vrijheid,
maar wel die vrijheid waarop elke burger,
die de wetten des lands eerbiedigt en naar
de ingeving van zijn geweten handelt, aan
spraak heeft namelijk de vrijheid van God
te dienen, gelijk hij het verlangt, en in za
ken van politiek die partij aan te kleven,
welke naar zijne meening het best de belan
gen des lands behartigt en de rechlen der
inwoners handhaaft en verdedigt.
Het liberalismus heeft dus niets gemeen
met welkdanigen godsdienst dat weten de
kierikalen en daarom lasteren zij onbe
schaamd, als zij in hunne dagbladen schrij
ven dat de liberalen noodzakelijk vijanden
zijn van den Godsdienst, dat de liberalen
liéderijke personen zijn, die alleen leven om
te genieten, en zich aan deugd, noch eerlijk
heid gelegen laten.
Zij lasteren en weten hel, dat. zij lafTelijk
lasteren. doch wat bekommeren die voor
staanders van den godsdienst zich om
de eer en uen goeden naam hunner tegen
strevers. Het doel immer wettigt de midde
len.
Wat zijn integendeel kierikalen? Voor
staanders der heerschappij der priesters,
aanhangers van den leer dal de Kerk moet
meester zijn boven den Staat.
In alle landen, in alle godsdiensten en ten
allen tijde vond men kierikalen. Men vond ze
reeds ten tijde van Christus, want de schrif-
geleerden en Phariseërs, die Christus deden
kruisigen,waren de kierikalen van dien tijd.
In Holland, bij onze Noorderburen, vindt
men katholieke en protesiantsche kierikalen,
die hoewel zij onder betrek van godsdienstige
leerstelsels 'hemelbreed van elkander ver
schillen, nochtanssamen een verbond hebben
aangegaan tegen het liberalismus.
Als dit geweten is, zal hei ons heel eenvou
dig zijn na te gaan, welke de strekking is
van het liberalismus eu die van het klerika-
lismus.
Het liberalismus, zooals gezegd is, wil de
vrijheid vour iedereen, en zoekt door alle
mogelijke middelen de verstandelijke en ze
delijke ontwikkeling der bevolking te bevor
deren zijne leus js: Licht, immer licht,
dus volksontvoogding door onderwijs.
Het klerikalism wil de priesterheerschap
pij, de blindelingsche onderwerping aan de
dienaars van den godsdienst; gelooven is bij
de kierikalen de grootste verdienste, de
grootste deugd zij dulden geene anders
denkenden, van daar geene gewetensvrijheid
van daar hatelijke onverdraagzaamheid
en bloedige vervolgingen.
Tot bevestiging van hetgeen wij zeggen,
wijzen wij op de treurige feiten onzer vader-
landsche.geschiedenis gedurende de 16' eeuw
En dat wij deze bloedige tooneelen thans
niet meer zien vernieuwen, ligt enkel aan de
onmacht der huidige klerikale partij en aan
den vooruitgang van het liberalismus, dat
onophoudelijk strijdt voor de godsdienstige
en politieke vrijheid.
Uit zijnen aard ook is het klerikalismus
vijand van alle onderwijs want onderwijs
leidt tot onderzoek, tot vrijheidszucht.
Hierdoor verklaren wij ons den oorlog ten
allen tijde gevoerd tegen het officieel onder
wijs; hierdoor verklaren wij ons het zedelijk
en stoffelijk verval der landen, waar de
kierikalen als heer en meester regeeren.
Als voorbeeldhet eens zoo machtig Spanje,
dat thans onder betrek van handel,nijverheid
en wetenschappen zoo verre beneden andere
landen staat. In Spanje kende men tot in
1820 geene gewetensvrijheid; de handel en
nijverheid waren in de handen der vreemde
lingen; de Staatsinkomsten waren er tot een
belachelijk laag cijfer gedaald integendeel
telde men er 30,000 (dertig duizend) kloosters
en een ontzaggelijk leger monikken en bede
laars.
In Italië „was het even zoo gesteld. Toen
Pius VII er na zijn gevangenschap terug
keerde, werden 21,200 kloosters hersteld;
de inkwisitie(van hatelijke gedachtenis)werd
uitsluitend aan de geestelijken toevertrouwd
met het gevolg, dat weinige jaren nadien,
90 ten honderd der bevolking noch lezen
noch schrijven kon.
Godsdienstige onverdraagzaamheid, ver
volging der anders denkenden, vernietiging
van alle onderwijs, zedelijk en stoffelijk ver
val, ziedaar de vruchten van het klerikalism.
Stadsnieuws.
IJperen, den 26 Juni 1886.
Het 5» SsugelicSit, anuunn» Biet zwijgt'!
Wanneer wij aan het Nieuiosbladje zeggen
dat wij over zekeren notaris uit het Doornijk-
sche (wij kennen zijne woonplaats niet, daar
het Nieuwsbladje, dat nochtans heel goed
ingelicht is, hem de eene week te Bury en de
volgende te Luny te huis wijst) niet genoegzaam
ingelicht zijn om zijne handelwijs te schand
vlekken, dan beschuldigt het ons van tot een
niet al te eerlijk uitvluchtsel onzen toevlucht te
nemen om dien (volgens het Nieuwsbladje
liberalen) notaris niet te moeten zwart maken.
Dat het Nieuwsbladje aan de eerlijkheid
van onze handelwijs twijfelt, daarvan is het
volkomen meester. Maar wij ook zullen dan wel
aan de eerlijkheid van ziine inzichten mogen
twijfelen, wanneer wij het zien schrijven nopens
den notaris, waarvan hooger sprake is, wij
zijn ingelicht, en toch wij zwijgenl
Maar, onder ons, Nieuwsbladjevan welke
hoedanigheid zoudt gij zulke zinspeling wel
doen voorafgaan? Gij, die zoo vlug en zoo goed
zinspelingen vat en begrijpt? Gij zegt daarmede
niet en laat op eene vosachtige wijze nog ergere
en vuigere operatiën, dan die van den eerlij
hen J. Capelle, gissen.
7,00 kan men de eerlijkheid van iemand, wie
hij ook weze, in twijfel trekken en dat zonder
gevaar te loopen van te moeten komen, waar
het Nieuwsbladje niet geerne schijnt te gaan.
't Is gemakkelijk.
Is 't ook eerlijk? vragen wij op onze
beurt en met gegronder redens.
Wat nog erger is, het schijnt dat het Nieuws
bladje maar over dien notaris zwijgt, omdat 't
zoodanig wel ingelicht is dat het zelfs niet zeker
weet,waar hij woont en dat het niet anders van
hem zeggen kan dan dat hij voor een jaar van
zijne bediening afgesteld is geweest.
Waarom enkel voor één jaar
Is het zoo erg als het Nieuwsbladje het
doen vermoeden wil, waarom hem niet voor
altijd van zijne bediening berooven
Of zal de heer Thonissen nu ook Js bescher
mer der nietdeugen optreden, gelijk de heer
Cornesse het vroeger deed, toen hij den greffier-
aftroggelaar Delannoy niet afstellen wilde
Een woordjen uitleg, Nieuwsbladje-lieP!
Maar doet toch deze maal niet, gelijk met de
schandalen van Gent en de afstelling van Mgr
de Batticeu terugtrekken en het strijdperk
ontvluchten als iemand die van z.ijrie eigene
schaduwe verveerd is.
Moed dan, Nieuwsbladje
Sedert dat ons landeken zoo dikwijls en onop
houdelijk door werkstakingen geteisterd wordt,
heeft het Nieuwsbladje niet opgehouden die
onlusten en die verwoestingszucht toe te schrij
ven aan de vermindering van 't geloove en de
verflauwing van 't betrouwen op de Voorzienig
heid.
Zondag laatst nog hield het staan dat de gods
dienst alleen in staat was om den werkman tot
betere en vreedzamere gevoelens te brengen en
hem m*et zijnen toestand tevreden te stellen. Het
noemt ons zelfs vadsige leegloopers en
kortzichtige nietweerd's, omdat wij mee-
nen dat het eenige middel ornjdie werkstakingen
tegen te gaan hierin bestaat,dat wij aan 's volks
verstandelijke en zedelijke ontwikkeling al onze
krachten te wijden hebben en het volk in staat
te stellen met gezond oordeel te werk te gaan
en al het voor en het tegen te overdenken voora
leer arbeid te weigeren.
Wij, kortzichtige nielweerd's en
cc vadsige leegloopers wij willen de volks
ontvoogding door onderwijs en dat is, volgens
't Nieuwsbladje, den oorlog verklaren en
voeren tegen den godsdienst, dat is bij den
werkman het geloove uitroeien, dat alleen in
staat is hem tevreden en aan de wetten onder
danig te houden. Het is dus, altijd volgens 't
Nieuwsbladje, de schuld der liberalen dat die
beweenlijke onlusten in het Henegouwsche
plaats grepen en al de verantwoordelijkheid
ervan weegt dus ook op hunnen nek. Alwie nog
een greintje geloof in zijne hersenpan bewaard
heeft of nog een ziertje eerbied voor godsdienst
en priesters in 'tlijf heeft,kan en zal onmogelijk
in werkstaking komen.
Welnu, ziehier wat wij in den Patriote van
19 Juni lezen.
«(Van onze correspondent uit de kolenstreken)
Het is ons gegeven geweest van in een
oogenblik van onbeschrijflijke gisting,
vast te stellen, welke de gevoelens zijn
die de voerhslahers-kolengravers be-
heerschen.
Als onpartijdige en nauwgezette verslagge-
ver, zijn wij heden ter plaats gegaan, waar
de ergste gebeurtenissen schijnen te zullen
voorvallen. Wij gingen langs de oevers der
vaart van Quaregnon, toen eensklaps de schrik
zich onder de ongeruste en bevreesde oever-
bewoners verspreide.
Gezangen en kreten laten zich hoor en.
Het zijn de werkstakers, die aankomen met
meer dan 200, het zwarte vaandel aan 't
hoofd.
Drie priesters komen uit eene naburige
straat. Zij moeten door de gesloten rangen
der oproermakers.
Vreedzame burgers komen er tusschen om
het hen af te raden en noodigen hen uit van
haastig een huis, dat voor hen van harte geo-
pend wordt, binnen te gaan.
De drie geestelijken weigeren en trekken
de brug over op 't oogenblik dat de werksta-
kers ze, om zoo te zeggen, innemen en over-
weldigen.
Te overwegen bijzonderheid Allen onl-
blooten zich eerbiediglijk voor die pries-
Iers, die zij niet kennen en schreeuwen
verscheidene malen Leven de katholie-
ken
Hewel, lezer, zoudt gij denken dat die muiters
liberalen waren zonder geloof of eerbied voor
godsdienst en priesters
En is dat geen klaar en onloochenbaar bewijs
dat de katholieken ook werkstakers zijn kunnen
als er bij hen mangel is aan brood en andere
nooddruften
Wat zal 't Nieuwsbladje nu zeggen van zijn
heel katholieken confrater den Patriote, die
zoo erbarmelijk al zijne gezegden komt in dui
gen te doen vallen
Waarlijk, 't katholiek papierke uit 66 der
Boterstraat heeft geene kans 't Is onder eene
ongeluksster geboren
't Arm papierke
BURGERSTAND
Mannelijk geslacht3. Vrouwelijk id.: 2.
Huwelijken
Obyn, Gustavus, zadelmaker, en Beckaert,
Rosalia, winkelierster. Leroy, Desiderius,
landbouwers werkman, en Slembrouck, Eula'
lia, dagloonster.
Vanbecelaere. Maria, zonder beroep, 71 ja
ren, Rijkeklarenstraat. Demey, Barbara,
kantenwerkster, 54 jaren, echtgenote van. Lo-
dewijk Roffiaen, Meenenstraat.Cousin, Ame
lia, zonder beroep, 55 jaren, ongehuwd, Wee-
ninckstraat. Bossaert, Augustus, zonder be
roep. 31 jaren, weduwaar van Melania Vanbra-
bandt, St-Nikolaas buiten. - Vancattendvck,
Julia, zonder beroep, 81 jaren, ongehuwd,
St-Jans hospitaalstraat. Degryck, Johanna',
zonder beroep, 90 jaren, weduwe van Herman
Van Engelant, Roozenstraat.
POPERIHGHE.
(Vervolg).
Wij zullen onzen brief van '13 Juni laatst
eindigen met te zeggen dat onze groote
Staatsmannen maar aan de publieke aanbe-
stedingen houden dan voor zooveel zij, dege
nen bedriegende waarop zij het niet en heb
ben, de vreemdelingen naar bier trekken om
ze te bevoordeeligen
De laatste aanbesteding welke voor voor
werp het de afsluiting onzer vermaarde
oquareheeft eens te meer komen bewijzen
dat wij in de waarheid waren.
De lastboek stipte duidelijk aan dat de
werken met den 1-der Meimaand moesten
voltrokken ztjn, op pene van 25 fr. aftrek
voor eiken dag later. Wij kennen onderne
mers te Poperinghe die leeger ingeschreven
hadden dan den vreemden aannemer die met
de bate weg is, indien zij niet teruggehouden
werden door de vrees van op gestelden dag
niet gedaan te hebben. b
Zij hebben geen aanbod gedaan uit de
zeer eenvoudige reden dat het lastkohier
ernstig was.
'T is nu te ziene hoe de komedie eindigen
4c
0
VAN DEN 18 TOT DEN 25 JUNI i88(>.
Geboorten.
Sterfgevallen
Kinderen beneden de 7 jaren
Mannelijk geslacht, 0. Vrouwelijk id., 0.