welke hun naar de Kamers zenden. lts één jaar heeft zij 250.000 franks als BUITENGEWONE HULPGELDEN uit de Staatskas gekregen!... 't Is schandelijk en tevens walgelijk Twee mirakels! Te Louvalesc (Frankrijk) bestaat er eene mirakuleuze fontein, toegewijd aan den heiligen Joanmis-Franciscus. Men had schoon die fontein te versieren met oude krukken, die, ik weet niet waar, van daan kwamen, het noodlot moest en wilde met een paar eigenaardige mirakels er tusschen komen om de sprookjes en vertel sels, die drommen pelgrims naar dat oord lokken en die er de fortuin der streek uitmaken, te kleineeren en hunnen invloed op het volk zoo niet geheel weg te nemen, ten minste, heel en gansch te ondermij nen. Op 6 Juni laatst was de genaamde E., uit de omstreken van Vienne, (Frankrijk) te Louvalesc toegekomen, vergezeld door eenige zijner naaste bloedverwanten, om zich in de goede gunst van den heiligen Joannus-Franciscus aan te bevelen, ten einde door dezes voorspraak van God de genezing van eene zekere ziekte te beko men. Ten volle overtuigd en met gerust ge moed keerde de lijder huiswaarts, toen hij, nabij het stadje Satilleu, heel en gansch zot kwam,en dat zoodanig dat hij niet meer 111 staat was den trein te nemen en dat men verplicht was hem te Annonay in een krankzinnigen gesticht op te sluiten. Dat is 't eerste mirakel Binst dienzelfden dag woedt er een schrikkelijk onweder boven de gezegende gemeente Louvalesc. De bliksem slaat in twee huizen, die dicht bij de zoogezegde mirakuleuze fontein staan eene jonge vrouw van een-en-lwintig jaar, met name Marie B..., koopvrouw van allerhande gewijde artikels en heilige zaken,die voor haren haard gezeten was, werd door den bliksem getroffen en gedood zonder den minsten kreet te kunnen slaken. Dat was '1 tweede mirakel Gaat dan bij eene mirakuleuze fontein godvruchliglijk uwe genezing afsmeeken of zit dan daar heilige en gewijde dingetjes te verkoopen! Ook worden die misslagen van de goddelijke gerechtigheid heel veel be knibbeld en de roem van de mirakuleuze fontein van den heiligen Joannus-Francis cus van Louvalesc is zeer aan 't dalen. Hel zou om min gebeuren! De Wetgevende zittijd. De Kamer der Volksvertegenwoordigers heeft onlangs onbepaaldelijk bare werk zaamheden verdaagd. Alzoo eindigde zij eenen zittijd, waarvan de duur door de kiezingen van 8 Juni noodzakelijk beperkt was. De klerikale dagbladen hebben reeds om ter meest geroepen, en zullen hel nog al doen,dat die zittijd aan nuttige maatre gelen rijk was en dat de rechterzijde, in zes maanden, aan het land meer gunstige wetten gebaard heeft, dan de linkerzij er in zes jaar maakte. Maar spreken wij niet van dat eigenbatig lawaai, dat niemand meer om den tuin leiden kan, en bepalen wij ons bij de wezentlijke daden. Welnu, ziehier de waarheid.Vijf hoogst belangrijke gebeurtenissen hebben den wetgevenden zittijd van 1885-1886 ge kenmerkt. De eerste is de stemming der wet op de legerreserve; eene wet zoo schandelijk onrechtveerdig dat de mdefimdentd$] na er de aanvaarding van door eene goed keurende stemming verzekerd en bewerkt te hébben, voor bun werk verveerd zijn achteruit gedeinsd en bet hebben willen verzachten met te beproeven den persoon lijken dienst voor te stellen. De tweede gebeurtenis is de neerlegging dei wetrDevoldcr; eene wet zoo achteruit kruipend dat het Staatsbestuur zelve heeft moeten toegeven ze op nieuw om te wer ken en dat het ze niet durven onderwer pen heeft aan de openbare bespreking der wetgeving. Derde feit: liet drama Vandersmissen, dat de independentenpartij van haren bijzondei sten steun berooft en dat aan de kamermeerderheid de schande doet ver duren van in haren schoot een man te tellen, die voor moordaanslag vervolgd en veroordeeld is. Vierde feithet overlijden van een an deren independentafgevaardigde, ge volgd van eene kiezing, die, voor de eerste maal sinds den 10 Juni 1884, de deur der Brusselsche vertegenwoordiging voor eenen liberaal opent. Blijft nog het in aanmerking nemen van het voorstel Frère-Orban tot het be gunstigen van de inrichting der nijver heids- en werkraden. Dees op het te goed der liberalen. De wetgevende zittijd is daar heel en gansch. Men oordeele nu of de klerikale partij wel eenige reden hebben kan om zich te verheugen en alleluia te zingen. De eenvoudige opsomming, die wij ko men te doen bewijst klaarblijkelijk genoeg dat de gelukssler van het klerika- lism reeds veel van baren luister verloren beeft in deze laatste tijden en dat onze meesters wel doen zouden van de ver waandheid, die zij bij hunne aankomst aan het bewind ten toon spreidden, wat in te krimpen? De misslagen, door onze tegenstrevers begaan, hebben zulke onmiddelijke en zulke afdoende uitwerkselen gehad, dat het ons onmogelijk schijnt dat er nog iemand gevonden worde, die er niet bang en verschrikt van zij. In die voorwaarden is het voor hei liberalism eene dringende plicht de plan nen van het Staatsbestuur legen te wer ken en onuitvoerbaar te maken. Het zou overigens met volledige blindheid moeten geslagen zijn om liet gevaar niet te zien, dat dreigend boven zijn hoofd hangt en om geene rekening te houden van de waarschuwingen, die hem keer op keer, met eene verbazende snelheid gegeven zijn. Wat li be rial of klerikaal zijrtis. Liberalen zijn voorstaanders van het po litiek stelsel, dat men aan iedereen zijne vrij heid moet laten.- niet die onbeperkte vrijheid die de onverwerping ware van alles wat be staat en de vernietiging van alle vrijheid, maar wel die vrijheid waarop elke burger, die de wetten des lands eerbiedigt en naar de ingeving van zijn geweten handelt, aan spraak heeft namelijk de vrijheid van God te dienen, gelijk hij het verlangt, en in za ken van politiek die partij aan te kleven, welke naar zijne meening het best de belan gen des lands behartigt en de rechlen der inwoners handhaaft en verdedigt. Het liberalismus heeft dus niets gemeen met welkdanigen godsdienst dat weten de kierikalen en daarom lasteren zij onbe schaamd, als zij in hunne dagbladen schrij ven dat de liberalen noodzakelijk vijanden zijn van den Godsdienst, dat de liberalen liéderijke personen zijn, die alleen leven om te genieten, en zich aan deugd, noch eerlijk heid gelegen laten. Zij lasteren en weten hel, dat. zij lafTelijk lasteren. doch wat bekommeren die voor staanders van den godsdienst zich om de eer en uen goeden naam hunner tegen strevers. Het doel immer wettigt de midde len. Wat zijn integendeel kierikalen? Voor staanders der heerschappij der priesters, aanhangers van den leer dal de Kerk moet meester zijn boven den Staat. In alle landen, in alle godsdiensten en ten allen tijde vond men kierikalen. Men vond ze reeds ten tijde van Christus, want de schrif- geleerden en Phariseërs, die Christus deden kruisigen,waren de kierikalen van dien tijd. In Holland, bij onze Noorderburen, vindt men katholieke en protesiantsche kierikalen, die hoewel zij onder betrek van godsdienstige leerstelsels 'hemelbreed van elkander ver schillen, nochtanssamen een verbond hebben aangegaan tegen het liberalismus. Als dit geweten is, zal hei ons heel eenvou dig zijn na te gaan, welke de strekking is van het liberalismus eu die van het klerika- lismus. Het liberalismus, zooals gezegd is, wil de vrijheid vour iedereen, en zoekt door alle mogelijke middelen de verstandelijke en ze delijke ontwikkeling der bevolking te bevor deren zijne leus js: Licht, immer licht, dus volksontvoogding door onderwijs. Het klerikalism wil de priesterheerschap pij, de blindelingsche onderwerping aan de dienaars van den godsdienst; gelooven is bij de kierikalen de grootste verdienste, de grootste deugd zij dulden geene anders denkenden, van daar geene gewetensvrijheid van daar hatelijke onverdraagzaamheid en bloedige vervolgingen. Tot bevestiging van hetgeen wij zeggen, wijzen wij op de treurige feiten onzer vader- landsche.geschiedenis gedurende de 16' eeuw En dat wij deze bloedige tooneelen thans niet meer zien vernieuwen, ligt enkel aan de onmacht der huidige klerikale partij en aan den vooruitgang van het liberalismus, dat onophoudelijk strijdt voor de godsdienstige en politieke vrijheid. Uit zijnen aard ook is het klerikalismus vijand van alle onderwijs want onderwijs leidt tot onderzoek, tot vrijheidszucht. Hierdoor verklaren wij ons den oorlog ten allen tijde gevoerd tegen het officieel onder wijs; hierdoor verklaren wij ons het zedelijk en stoffelijk verval der landen, waar de kierikalen als heer en meester regeeren. Als voorbeeldhet eens zoo machtig Spanje, dat thans onder betrek van handel,nijverheid en wetenschappen zoo verre beneden andere landen staat. In Spanje kende men tot in 1820 geene gewetensvrijheid; de handel en nijverheid waren in de handen der vreemde lingen; de Staatsinkomsten waren er tot een belachelijk laag cijfer gedaald integendeel telde men er 30,000 (dertig duizend) kloosters en een ontzaggelijk leger monikken en bede laars. In Italië „was het even zoo gesteld. Toen Pius VII er na zijn gevangenschap terug keerde, werden 21,200 kloosters hersteld; de inkwisitie(van hatelijke gedachtenis)werd uitsluitend aan de geestelijken toevertrouwd met het gevolg, dat weinige jaren nadien, 90 ten honderd der bevolking noch lezen noch schrijven kon. Godsdienstige onverdraagzaamheid, ver volging der anders denkenden, vernietiging van alle onderwijs, zedelijk en stoffelijk ver val, ziedaar de vruchten van het klerikalism. Stadsnieuws. IJperen, den 26 Juni 1886. Het 5» SsugelicSit, anuunn» Biet zwijgt'! Wanneer wij aan het Nieuiosbladje zeggen dat wij over zekeren notaris uit het Doornijk- sche (wij kennen zijne woonplaats niet, daar het Nieuwsbladje, dat nochtans heel goed ingelicht is, hem de eene week te Bury en de volgende te Luny te huis wijst) niet genoegzaam ingelicht zijn om zijne handelwijs te schand vlekken, dan beschuldigt het ons van tot een niet al te eerlijk uitvluchtsel onzen toevlucht te nemen om dien (volgens het Nieuwsbladje liberalen) notaris niet te moeten zwart maken. Dat het Nieuwsbladje aan de eerlijkheid van onze handelwijs twijfelt, daarvan is het volkomen meester. Maar wij ook zullen dan wel aan de eerlijkheid van ziine inzichten mogen twijfelen, wanneer wij het zien schrijven nopens den notaris, waarvan hooger sprake is, wij zijn ingelicht, en toch wij zwijgenl Maar, onder ons, Nieuwsbladjevan welke hoedanigheid zoudt gij zulke zinspeling wel doen voorafgaan? Gij, die zoo vlug en zoo goed zinspelingen vat en begrijpt? Gij zegt daarmede niet en laat op eene vosachtige wijze nog ergere en vuigere operatiën, dan die van den eerlij hen J. Capelle, gissen. 7,00 kan men de eerlijkheid van iemand, wie hij ook weze, in twijfel trekken en dat zonder gevaar te loopen van te moeten komen, waar het Nieuwsbladje niet geerne schijnt te gaan. 't Is gemakkelijk. Is 't ook eerlijk? vragen wij op onze beurt en met gegronder redens. Wat nog erger is, het schijnt dat het Nieuws bladje maar over dien notaris zwijgt, omdat 't zoodanig wel ingelicht is dat het zelfs niet zeker weet,waar hij woont en dat het niet anders van hem zeggen kan dan dat hij voor een jaar van zijne bediening afgesteld is geweest. Waarom enkel voor één jaar Is het zoo erg als het Nieuwsbladje het doen vermoeden wil, waarom hem niet voor altijd van zijne bediening berooven Of zal de heer Thonissen nu ook Js bescher mer der nietdeugen optreden, gelijk de heer Cornesse het vroeger deed, toen hij den greffier- aftroggelaar Delannoy niet afstellen wilde Een woordjen uitleg, Nieuwsbladje-lieP! Maar doet toch deze maal niet, gelijk met de schandalen van Gent en de afstelling van Mgr de Batticeu terugtrekken en het strijdperk ontvluchten als iemand die van z.ijrie eigene schaduwe verveerd is. Moed dan, Nieuwsbladje Sedert dat ons landeken zoo dikwijls en onop houdelijk door werkstakingen geteisterd wordt, heeft het Nieuwsbladje niet opgehouden die onlusten en die verwoestingszucht toe te schrij ven aan de vermindering van 't geloove en de verflauwing van 't betrouwen op de Voorzienig heid. Zondag laatst nog hield het staan dat de gods dienst alleen in staat was om den werkman tot betere en vreedzamere gevoelens te brengen en hem m*et zijnen toestand tevreden te stellen. Het noemt ons zelfs vadsige leegloopers en kortzichtige nietweerd's, omdat wij mee- nen dat het eenige middel ornjdie werkstakingen tegen te gaan hierin bestaat,dat wij aan 's volks verstandelijke en zedelijke ontwikkeling al onze krachten te wijden hebben en het volk in staat te stellen met gezond oordeel te werk te gaan en al het voor en het tegen te overdenken voora leer arbeid te weigeren. Wij, kortzichtige nielweerd's en cc vadsige leegloopers wij willen de volks ontvoogding door onderwijs en dat is, volgens 't Nieuwsbladje, den oorlog verklaren en voeren tegen den godsdienst, dat is bij den werkman het geloove uitroeien, dat alleen in staat is hem tevreden en aan de wetten onder danig te houden. Het is dus, altijd volgens 't Nieuwsbladje, de schuld der liberalen dat die beweenlijke onlusten in het Henegouwsche plaats grepen en al de verantwoordelijkheid ervan weegt dus ook op hunnen nek. Alwie nog een greintje geloof in zijne hersenpan bewaard heeft of nog een ziertje eerbied voor godsdienst en priesters in 'tlijf heeft,kan en zal onmogelijk in werkstaking komen. Welnu, ziehier wat wij in den Patriote van 19 Juni lezen. «(Van onze correspondent uit de kolenstreken) Het is ons gegeven geweest van in een oogenblik van onbeschrijflijke gisting, vast te stellen, welke de gevoelens zijn die de voerhslahers-kolengravers be- heerschen. Als onpartijdige en nauwgezette verslagge- ver, zijn wij heden ter plaats gegaan, waar de ergste gebeurtenissen schijnen te zullen voorvallen. Wij gingen langs de oevers der vaart van Quaregnon, toen eensklaps de schrik zich onder de ongeruste en bevreesde oever- bewoners verspreide. Gezangen en kreten laten zich hoor en. Het zijn de werkstakers, die aankomen met meer dan 200, het zwarte vaandel aan 't hoofd. Drie priesters komen uit eene naburige straat. Zij moeten door de gesloten rangen der oproermakers. Vreedzame burgers komen er tusschen om het hen af te raden en noodigen hen uit van haastig een huis, dat voor hen van harte geo- pend wordt, binnen te gaan. De drie geestelijken weigeren en trekken de brug over op 't oogenblik dat de werksta- kers ze, om zoo te zeggen, innemen en over- weldigen. Te overwegen bijzonderheid Allen onl- blooten zich eerbiediglijk voor die pries- Iers, die zij niet kennen en schreeuwen verscheidene malen Leven de katholie- ken Hewel, lezer, zoudt gij denken dat die muiters liberalen waren zonder geloof of eerbied voor godsdienst en priesters En is dat geen klaar en onloochenbaar bewijs dat de katholieken ook werkstakers zijn kunnen als er bij hen mangel is aan brood en andere nooddruften Wat zal 't Nieuwsbladje nu zeggen van zijn heel katholieken confrater den Patriote, die zoo erbarmelijk al zijne gezegden komt in dui gen te doen vallen Waarlijk, 't katholiek papierke uit 66 der Boterstraat heeft geene kans 't Is onder eene ongeluksster geboren 't Arm papierke BURGERSTAND Mannelijk geslacht3. Vrouwelijk id.: 2. Huwelijken Obyn, Gustavus, zadelmaker, en Beckaert, Rosalia, winkelierster. Leroy, Desiderius, landbouwers werkman, en Slembrouck, Eula' lia, dagloonster. Vanbecelaere. Maria, zonder beroep, 71 ja ren, Rijkeklarenstraat. Demey, Barbara, kantenwerkster, 54 jaren, echtgenote van. Lo- dewijk Roffiaen, Meenenstraat.Cousin, Ame lia, zonder beroep, 55 jaren, ongehuwd, Wee- ninckstraat. Bossaert, Augustus, zonder be roep. 31 jaren, weduwaar van Melania Vanbra- bandt, St-Nikolaas buiten. - Vancattendvck, Julia, zonder beroep, 81 jaren, ongehuwd, St-Jans hospitaalstraat. Degryck, Johanna', zonder beroep, 90 jaren, weduwe van Herman Van Engelant, Roozenstraat. POPERIHGHE. (Vervolg). Wij zullen onzen brief van '13 Juni laatst eindigen met te zeggen dat onze groote Staatsmannen maar aan de publieke aanbe- stedingen houden dan voor zooveel zij, dege nen bedriegende waarop zij het niet en heb ben, de vreemdelingen naar bier trekken om ze te bevoordeeligen De laatste aanbesteding welke voor voor werp het de afsluiting onzer vermaarde oquareheeft eens te meer komen bewijzen dat wij in de waarheid waren. De lastboek stipte duidelijk aan dat de werken met den 1-der Meimaand moesten voltrokken ztjn, op pene van 25 fr. aftrek voor eiken dag later. Wij kennen onderne mers te Poperinghe die leeger ingeschreven hadden dan den vreemden aannemer die met de bate weg is, indien zij niet teruggehouden werden door de vrees van op gestelden dag niet gedaan te hebben. b Zij hebben geen aanbod gedaan uit de zeer eenvoudige reden dat het lastkohier ernstig was. 'T is nu te ziene hoe de komedie eindigen 4c 0 VAN DEN 18 TOT DEN 25 JUNI i88(>. Geboorten. Sterfgevallen Kinderen beneden de 7 jaren Mannelijk geslacht, 0. Vrouwelijk id., 0.

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1886 | | pagina 2