STADSNIEUWS. welbedachte godsdienstige leiding vele hartstochten kan beteugelen; maar om daaruit te besluiten dal de godsdienst een onfeilbaar redmiddel zijn zou tegen de kwalen der samenleving, dat is toch veel gewaagd. Hoe legt de katholieke pers dan uit dat zoovele kloosterlingen, namelijk die talrij ke broeders van liefde, op de banken der assisenhoven terecht komen? Misschien zal men daarop antwoorden dat dit enkel de schurftige schapen zijn, die men in elke kudde aantreft. Maar ziehier eenige voorbeelden, waar juist de diep ingedrongene verkwezelarij aanleiding gegeven heeft tot misdaden. Iedereen herinnert zich nog die gruwe lijke moedermoord, onlangs in Frankrijk gepleegd; de oude vrouw ging door voor eene tooverheks en hare eigene kinderen, aangehitst door eenenvurigen godsdienst ijver, brachten haar om het leven. En na het plegen dier afschuwelijke misdaad be gaven de plichtigen zich zonder het minste berouw naar den priester om hunne zonde te belijden en vergiffenis te bekomen. Ziedaar wel een voorbeeld \an diep, onwankelbaar geloof, van onmenschelijke wreedheid, volslagen gebrek aan alle ze delijke begrippen en verregaande boos heid. Moeten de godsdienst en het geloof zeiven niet de gedachte van zulk wanbe drijf onmogelijk maken In Bretagne gebeurde iets veel wree- ders: Een lief meisje, wiens neusje wat hoog opwipte, wordt door den pastoor onder handen genomen en wegens hare lichtzinnigheid streng beknord. Gij zijt bezeten van den duivel der hoovaardij buldert de geestelijke. Die woorden nemen moeder, broeders en zusters op de letter; terwijl de moeder bidt voor het welgeluk- ken der bewerking, en de zusters het arme kind onbeweeglijk houden, boort de broe der baar met een spilieboord vier openin gen in het lijf, om er den duivel door te laten wegvliegen. Het volk wilde de plichtigen zeiven aan den hals brengen; hoe was de gedachte dier misdaad, dier wreede foltering opgekomen bij die diep geloovige menschen Eindelijk, over eenige maanden ver scheen voor ons assisenhol een zonder- derlinge boosdoener. Hij was rijk, wedu wenaar met eene zeer eenvoudige dochter en wenschte zich in een klooster te doen opnemen. Om zich van zijne dochter te ontmaken, deed hij ze doorgaan voor zinneloos; maar dat gelukte niet; na eenige maanden werd zij uit het krank zinnige geslicht terug gezonden. Daarop verzekerde hij zijn huis en zijne meubels tegen brandgevaar en verklaarde dat hij aangenomen was in het klooster der Trappisten op den Catsberg. Eenige dagen later stond zijn huis in brand, terwijl de dochter daarin opgesloten was en de toe gesnelde geburen vonden dien godsdien- stigen, geloovenden vader onverschillig den brand zijner verzekerde have en zij ner onschuldige dochter aanschouwen. Die drie voorbeelden zijn zeker meer dan voldoende om te bewijzen hoe onwaar j het is dal gebrek aan godsdienst zou de j voornaamste oorzaak zijn van het bederf onzer samenleving. Er zijn zooveel geloo vige booswichten, als ongeloovige, en wij twijfelen zeer of de statistiek aan de eer sten niet het grootste getal misdaden zou ten laste leggen. Dat het princiep kunne waar zijn, be twisten wij niet; maar het is toch nooit de godsdienst zooals men hem nu onder wijst, die de samenleving zal op den bele ren weg brengen. Zoo ooit, dan is nu de kerk eenen winkel en het geloof eene spe culatie geworden, De kerk kent maar eene deugd geldhare bedienaars maar een geloof geldhare wetten maar eene verdienste gelden zoo is het al geld wat de klok slaat. Is het met dien godsdienst, waar geloot en hemel, berouw en aflaat, vergiffenis en deugd voor geld te koop zijn, dat de katholieken de werkende klas sen willen ten goede leiden lJperen, den 22 Januari 1887. Willems-Foadt». Heden avond, 22n dezer, maandelijksehe algemeene vergadering voor de leden der Afdeeling in het lokaal van den Gouden Arend. Dagorde 1. Drie nieuwe leden. 2. Mededeelingen, briefwisseling der af deeling. 3. Inrichting der derde Concert-voor dracht. 4. Voordracht door een lid der Afdeeling: De strijd der Waldenzen voor de vrijheid van geweten. Morgen, Zondag, om 3 ure nanoen, 3e concert-voordracht voor de leden en hunne familie. Programma 1. Liefdegedachten, K. Dewulf. Melodiën voor piano door den heer J. T. 2. Och! Ik zie ze toch zoo geerne, De Hert. Kluchtlied voor te dragen door M. Deweerdt. 3. Fantasia voor Fluit, Richert. uit te voeren door den heer E.Van Elslande. 4. Ahasverus, of de Wandelende Jood, A. Massagé. Lied te zingen door den heer E. Ooffyn. 5. VOORDRACHT. Spreker M. J. Ver- cottllie, leeraar bij de hoogeschool te Gent. Onderwerp: De legende van Foktenatus. (10 minuten rust). 6. De Karnaval van Venetië, Arban. Variatiën voor piston door den heerLaKaye. 7. De Verwaande Klaas, Janssens. Kluchtlied voor te dragen door M. Maillard. 8. Fantasia op Faust Gounod, tweespel voor piano en harmonium door de heeren Moreaux en Wittebroodt. 9. De Indiaan, J. Darcier. Lied te zingen door den heer E. Coffyn. 10. Concertstuk, Gatterman. Tweespel voor fluit en piston door de hh. Van Elslande en La Kaye. Om in dit feest te kunnen tegenwoordig zijn moet men eene uitnoodiging of eene be hoorlijk geteekende persoonlijke ingang- kaart kunnen vertoonen. (Medegedeeld). Werkersliea*. Morgen, 2 ondag, om 7 ure 's avonds, geeft de KoormaatschappijWerkerslier, in haar lokaal den Zwarten Leeuw, een groot Con cert, aan hare leden opgedragen. Het bestuur dezer maatschappij heeft nog maals geene moeite gespaart om, als naar gewoonte, hare muziekale avonden naar waarde te schatten. Zondag, 30 Januari aanstaande, ten 3 ure namiddag, in den Café du Commerce, Hondstraat, te IJperen, zal den heer P.Ver meulen, afgevaardigde bij het voorloopig bestuur van het vooruitstrevende liberalen congres, een voordracht geven. Dagorde 1° Congres van 1846. 2° Wat zijn de verlangen van de vooruitstrevende liberalen. 3° Wat zijn de verlangen van al de liberalen. Boud der fockwaambeldskiezers. Twee-drie malen reeds trachtten eenige liberale bekwaamheidskiezers onzer stad onder hen eenen bond te vormen. Doch aan eigen krachten overgelaten, gelukten zij meestal niet. Eene nieuwe poging is wederom door hen gedaan. Zij hebben een voorloopig bestuur gekozen, dat j.l. Zondag een oproep aan meest al de liberale bekwaamheidskiezers gestuurd heeft, ten einde deze op eene alge meene vergadering, in hun lokaal den Sans- Souci, te noodigen. Velen zijn opgekomen en de edele poging dier vrijheidsminnende mannen toegejuicht. Een ontwerp-reglement werd er neêrgelegd en besproken. Na vele en lange besprekingen is de ver gadering uiteen gegaan en zij heeft besloten op eersten Zondag van Februari nogeens bijeen te komen om het gewijzigde regle ment goed te keuren en haar definitief be stuur te kiezen. Moed en volharding aan die ijvervolle be kwaamheidskiezers, die zoo bereidwillig zich ter beschikking hunnen gelijken stelden om deu zoo noodzakelijken Bond der bekwaam heidskiezers in te richten en die daardoor zoo opentlijk toonen durven hoezeer zij het kaloten juk verafschuwen. Wij sJaait paf. Meermalen reeds zegden wij dat het Nieuwsbladje, het weergaloos orgaantje uit nr 66 der Boter straat, er een handje aan had om de weerlegging te ontwijken van artikels, waarin waarheden voorkwamen, die het hinderden. Op vier of vijf verschilüga wijlen reeds wist het de polemieke, die hem in den weg stond, te vermijden. Doei het was nog ten einde zijner kunstjes niet. ,".1. Zondag heeft het nog een anderen tour ie force uitgevonden, 't vernuftig pa- pierkL Wj schreven of beter wij namen uit den Beiaird een artikel over, getiteld: Land verraad en Landverraders, waarin groae waarheden voorkwamen, die geene weerlegging dulden en die de vaderlands liefde onzer klerikaaltjes in het helderste daglicht stelden. En weet ge wat het Nieuwsbladje daarop weet te antwoorden luister: De steert en past aan 't lijf niet en 't lijf liet aan den kop. En dat is al wat het tegen ons artikel weet in te brengen. Het doet wel, in een paar ko lommen. duchtig zijn best om zijne lezers dat wijs te maken, maar of het daarin slagen zal weten wij niet. Zelfs durven wij verze- teren dat, zoo er ergens eenige zijner lezers het wagen durven ons te lezen, spijts de afgrijselijke zonde, die zij daardoor bedrij ven, dat die bijlange van s Nieuwsbladje s gedacht niet zijn zullen. Integendeel. En nu, Nieuwsbladje, het moge u aan genaam zijn of niet en gij moogt, door ge brek aan alle mogelijke weerlegging, schrij ven, zooveel het u lust, dat het lijf aan den kop en den steert aan het lijf niet en past dat zal ons toch niet beletten, telkenmale uwe matadors te ontmaskeren, waar het pas geeft en het volk met al hunne AeWendaden!? hekend te maken. Nog iets. Gij hebt ons reeds zoo dikwijls in uwe zonderlinge weerleggingen beloofd op zekere punten terug te keereu en wij zagen u tot nog toe nooit woord houden. Hoe komt dat? Wij wachten altijd met volle geduld en nu herinneren wij u het spreek woord belofte is schuld, die ze niet vol brengt krijgt 'nen bult. Zwicht u dus voor 'ue kasse Reddingsmiddel. Het Nieuwsbladje heeft het middel ge vonden om een einde aan de krisis te stellen. H t is de gedeeltelijke afschaffing der open bare ambten, de vermindering der jaarwed den en de afschaffing der belastingen. Wat het eerste betreft, wij twijfelen zeer of de uithongering der ambtenaren tot het uitroeien der krisis veel bijdragen kan. Im mers al wat die menschen winnen wordt in hunne huisgezinnen gesleten. Het gaat weder in den zak van den nering doener, nijveraar en koopman. Niets of bitter weinig kunnen die menschen over sparen en op de bank dragen. Hunne betaalde jaarwedden zijn dus geen verloren, noch weggegooid geld. Wat de afschaffing van belastingen betreft, dat zou misschien iets tot de verbetering van den huidigen zakentoestand kunnen bijbren gen, vooral als het die gelden betreft, die niet tot de kas van burger en werkman terug- keeren. Maar, Nieuwsbladje, het is meer dan twee en halfjaren dat uwe matadors zegden dat de belastingen onnoodig waren èn moes ten verdwijnen, en wat doen zij, sinds het bewind hun in handen viel Geen enkele der onnoodige belastingen afschaffen, noch verminderen, maar wel langs hier en langs daar er nog wat nieuwe bij vragen. Hoe komt dat Het was evenwel de tijd niet,die hun daar voor ontbrak Immers, het is ruim twee jaren dat zij onze meesters zijn en over alles beschik ken. Een woordjen uitleg a. u. b.? militarism en enzljdlgiidd. Onder dien titel schrijft het Nieuwsbladje een artikel, waarin het de handhaving onzer onzijdigheid aan de Europeesche mogend heden oplegt en dat zonder eens te voorzien dat die mogendheden wel zouden kunnen met hunne eigene belangen spels genoeg hebben en zich in de onmogelijkheid bevin den zich over België's toestand te bekreu nen. Daarbij zou het Nieuwsbladje, hadde het een ziertje liefde voor onze onafhanke lijkheid, zich de spreuk moeten herinneren: Help eerst u zelf, zoo gij wilt dat anderen u helpen. Ten bewijze hiervan, geven wij eenige regelen uit den Journal de Bruxelles, een klerikaal blad, dat, onder opzicht van be- voegdheid.niet voor een Nieuwsbladje hoeft achteruit te deinzen. Het orgaan van ons klerikaal Staatsbe stuur schrijft nopens die kwestie Onze onzijdigheid moet gewapend zijn om te kunnen verdedigd worden; 't is daar de vervulling van een tusschenlandschen plicht, die de waarborgende mogendheden ons opgelegd hebben. Onze legermacht moet zoo zijn dat zij afsluiting vorme en dat de oorlogvoerders ii er belang bij vinden onze onzijdigheid te eerbiedigen om die legermacht niet tegen hen te keeren. Is onze onzijdigheid ongewapend of on- voldoende gewapend, zij zal niet geëer- biedigd worden en de oorlog zal op ons s grondgebied gevoerd zijn. n De vijanden van het leger en de aposte- len van de ongewapende onzijdigheid zou- den het land, moesten zij aanhoord wor- den, aan den inval, den ondergang en het verlies zijner onafhankelijkheid blootstel- s len. i, Dat zijn woorden, waar de vaderlandslief de in doorstraalt en die door eiken Belg, dien naam waard, moeten toegejuicht wor- deu. Het is eene dergelijke verklaring, die het ministerie, waarvan de Journal de Bruxel les het orgaan is, in de Kamer zou moeten doen. Maar onze grrroote ministers durven niet uit vrees voor de Woeste-Jacob sen en hun ne kliek. Arme ministers. BURGERSTAND Van den 14 tot den 21 Janüari 1887. Geboorten: Mannelijk geslacht, 4; Vrouwelijk id. 4. Huwelijken Leroy, Ernest, schoenmaker, en Struye, Silvia, dienstmeid. Kerrinckx, Isidorus, schrijnw'erker, en Henneken,Eugenia,strijk ster. Sterfgevallen Verhaverheke, Florencia, zonder beroep, 17 j arenongehuwdMeenenstr aatEraem Sophia, zonder beroep, 69 jaren, echtgenote van Hemicus Hollebeke, Meenenstraat. Ghysel, Pieter, daglooner, 68 jaren, echtge noot van Catharina Martelez, Meenenstraat. Degroote, Catharina, zonder beroep, 83 jaren, ongehuwd, Bollingstraat. Kinderen beneden de 7 jaren: Mannelijk geslacht, 1: Vrouwelijk id., 1. BERICHT. Een tandmeester vraagt om eens per week in het gebruik te treden van twee gemeu- bleerde plaatsen te IJPEREN, om er raad plegingen te geven. Zooveel mogelijk in een geslolen huis. Zich zoohaast mogelijk te wenden bij M i EMANUEL-AUGUST, 8, St-Jorisstraat, 8, te Brugge. Poperiïighe, den II Januari 1887. Wanneer wij het ons aantrokken voor de negocianten in hoppe tegen zekeren Brutsaert, die, het inzicht is wel te raden, want hij zelf den handel in hoppe drijft, zijne poperingsche medehandelaars aan de openbare misachting leverde, wij wilden daarmede niet houden staan, dat er onder de bandeldrijvers geene oneerlijke menschen bestonden.... Daaraan heoendaags twijfelen is onmogelijk gewor den. Zooals er kruideniers zijn die hunne klan ten vergiftigen door hun vervalschte waren te leveren, en weinig gewetensvolle koop- mans, die den landbouw ten onderen helpen door het leveren van vervalschte meststoffen, zoo eok ware het niet te verwonderen dat men onder de hoppekoopmannen schurftige schapen aantrof. Maar aangezien men overal en in alle klassen der samenleving oneerlijke menschen vindt, is het met alle recht dat men degenen dia van vader tot zoon altijd zijn eerlijk ge bleven niet menge met de gemeene klas. Ten anderen, de misbruiken hebben ten allen tijde bestaan, en men zal ongelukkig lijk er maar toe geraken die uit te roeien dan met eene wet die strengelijk de overtreders treffen zal. Wat ervan zij, Brutsaert heeft ongelijk gehad zijne betichiigingen op iedereen toe te passen, fiij hadde voordeeliger te werk gegaan voor den hoppehandel, waarvan hij zich als den verdediger aanstelt, had hij, den naam kennende der woekeraars die de hoppe verslechten en vervalschen, in plaats van zulk eene zware betichtiging op negen medeburgers te doen wegen, die tot den dag van heden altijd zijn omringd geweest met de algemeene achting en iedereens vertrou wen, had hij, zeggen wij moediglijk de plichtigen aan de openbare verontwaardiging overgeleverd en zelfs bij het gerecht aange klaagd. D Maar het is niet al; de dienstdoende bur gemeester van Watou, niet te vrede met op de schandelijkste wijze, de Poperingsche boppehandelaars door den modder getrokken te hebben, vóór hij zijn schrift eindigt, doet hij nog een geregelden aanval tegen ons stadsbestuur, welke hij, in volle letters, beticht als medeplichtig met de woeke- baars, door te houden staan dat diens ver- ik

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1887 | | pagina 2