Gazette van 't arrondissement Yperen. POLITIEKE BERICHTEN. Nr 112. 27e Jaar. Zondag 19n Februari 1888. Politiek. 8tads-? K.unst- en Letternieuws. Yerschillige Tijdingen, Markten, Bekendmakingen. BINNENLANDS. Bureel Olxmndestraat, 18. AANKONDIGINGEN 10 centiemen den regel. RECLAIÏSEN 95 centiemen den regel. Brieven en pakken moeten vrachtvrij toegezonden worden. mm ABONNEMENT fr. 4-60 's jaars voor de stad fr. 4-50 voor gcliecl Bclgae, Buitenlandsche verzendingen, 't port daarboven. 10 centiemen het nummer. Men schrijft in op al de postbureelen. IJZEREN WEG. Vertrekuren van Yperen naar Poperinghe, 6-50 9-09 10-00 12-07 3-00 4-00 6-42 905 9-58. Poperinghe-Hazebrouck, 6-5012-076-42 Southern, 3-50 8-20 11-16 5-20. Comen, 5-30 - 8-05 8-20— 9-58— 10-10 h-16 2-41 2-55 5-20 —8-58. Comen-Armentiers, 5-30 8-05 11-16 2-53 3-20 8-58. Roeselare, 6-lo 7-45 10-45 12-20 4-10 -6-42. Langemarck-Oostende, 7-21 12-22 5-57 6-22. Kortrijk, 5-308-20 9-58 11-16 2-41 5-20. Kortrijk-Brussel, 5-30 9-58 11-16 2-41 3-20. Kortrijk-Gent, 5-30 8-20 11-16 2-41 5-20. FRANKRIJK. Zondag nacht verscheen plotseling op het Elysée een man, die den president verlangde te spreken, wijl hij God was en den wereldvrede bracht. Jammer dat de man een krankzinnige bleek te zijn. De Blanquisten hebben Zondag te Bel leville een meeting gehouden ter bespre king van Bismarcks redevoering en... de zaak Wilson. Een der redenaars kwam na een nauw keurige beschouwing over de rede van den Rijkskanselier tot dit besluit: Bis marck vreest God, zooveel te erger voor hem. Wij vreezen niemand, zelfs niet den duivel. Hierna gingmentotWilson over, die genoemd werd een stuk vuil geval len in een moddersloot. SPANJE. Twee protestansche professors zijn te Madrid tot zes dagen gevangenisstraf en 25 fr. boete \eroordeeld, omdat zij ge weigerd hebben hel hoofd te ontbloeien voor een priester, die het Sacrament aan een stervende bracht. In Spanje is nog de regeering der mid deleeuwen in voegen. DUITSCHLAND. De dagbladen uit Duitschland en ook uit andere landen houden zich allen nog bezig met de redevoering van den Rijks kanselier von Bismarck. Men ontleedt, men keert en wendt de zinsneden de eenen om er vrede de anderen om er oorlog in te vinden. Wij denken met vele anderen, naar heigene wij heden bijwonen, dat het on mogelijk is dat eene zoo groote en koste lijke wapening kan blijven duren, zonder dat dit eens uitbreekt. Iedere natie zegt: wij zijn voor den vrede; en allen wapenen c em te meer. het meerendeel der geldkassen, van de mogendheden zijn leeg en alle dagen gaan zij nieuwe leeningen aan, waarvoor er kroos moet worden betaald. Duitschland met zijne 2,070,000 man onder de wapens, kan niet gestadig met het geweer in de armen blijven en daarom denken wij dat het de eene of de andere gelegenheid zoekt om oorlog te voeren, ofschoon het stellig den schijn wil heb ben, de eerste niet te zullen beginnen. Wat is de wereld toch nog achteruil en hoe is het mogelijk dat men er zoo koel bloedig kan aandenken, honderdduizenden menschen, die elkander niet kennen, te vermoorden. Bismarck's jongste redevoering bevatte 10,997 woorden. Niet minder dan 1218 telegrammen met 194,296 woorden wer den Maandag naar 326 verschillige plaat sen in Duitschland geseind. Het grootste telegram aan een niet-duitsch blad ont ving de Times. ONDERWIJS DER ZEDELEER. In Bruxelles-llevue schrijft de heer Y. Van de Walle het volgende Treed 's morgens, op het eerste uur, in eene van onze lagere scholen, bij voor keur daar. waar de priester hel toezicht heeft volg den leergang, gij zult een pijnlijken indruk gevoelen. Men leert onze kinderen zonder on derzoek alles te gelooven, geene gedach ten, noch eigen wil te hebben, en zich blindelings aan hel gezag der kerk te on derwerpen. De slem van hunjfgewelen vervangt men door deze van den biecht vader Als voorbeelden van alle volmaking toont men hun heiligen die zich in de kloosters opsluiten, hun onvruchtbaar leven in de luiheid en het gebed slijten, zich het lichaam geeselen, van deur tot deur bedelen en noch teederheid, noch familje, noch vaderland hebben... Ziedaar het hcdendaagsch stelsel. Maar de eerbied van zich zeiven, de ver draagzaamheid voor de anderen, maar de liefde voor het schoone, het rechtveerdige, het ware, maar de beoefening der deugd, de ware eeredienst van den eerlijken man, maar de voorschriften der goede, der ge zonde zedeleer, daarvan rept men geen woord. Het is noodig, door het onderwijs en vooral door eene nieuwe opvoeding, het geslacht, dat opkomt, te bereiden voor de groote hervormingen, die onvermijde lijk eens tol stand zullen komen. Wij vinden dal het rechtveerdig is van zoohaast mogelijk aan hei volk zijn eigen bestuur, de uitoefening zijner sou- vereiniteit, toe te vertrouwen, van aan allen en aan iedereen het recht toe te kennen van aan het Staatsbestuur en de wetlenmaking deel te nemen maar de kiezer is ook verplicht, verlicht en zede lijk opgevoed te zijn. Opdat hij een eerlijk gebruik make van zijn kiesrecht, opdat hij volgens zijn geweien stemme, is het noodig dat men hem de voorschriften van reehtveerdig- heid en in 't bijzonder de burgerplichten onderwezen hebbe, dat men hem niet enkel de samenstelling en de werking der machten, maar vooral de liefde voor onze instellingen, den eerbied voor de wet en de noodzakelijkheid aangeleerd hebbe om de rechlschapenste en de waardigste voor hunne bewaking aan te stellen. Wij willen een zoo sterk, afgericht, moedig als verstandig leger, dat voor heldendaden bekwaam is, wanneer de vijand over de grenzen komt, maar daar voor moeten wij de beslanddeelen ervan van jongs af vormen, niet alleen door de lichaamsoefening, maar vooral door het zedelijk onderricht aan onze jongens moeten wij de zelfopoffering voor de openbare zaak, de vaderlandsliefde, den godsdienst der eer onderwijzen. Als eene maatschappelijke noodwen digheid, willen wij de verbetering van het lot des werkmans. Leeren wij dus aan de burgerskinderen breed en mild te zijn, prenten wij hun voikslievende gedachten, menschelijke gevoelens in, en aan de ver- sloolelingen der fortuin, gelijk aan allen leeren wij hun de spaarzaamheid, de ma tigheid, den moed en de liefde voor het werk aan. v En vermits de wetgever in den huis lijken kring geen toezicht heeft, is het door de school dat men er toe komen moet. Dat het onderwijs, seffens na den val van het katholiek ministerie, heringe richt zij in den zin dien wij komen aan te wijzen; dat liet liberaal Staatsbestuur in het studieprogramma een methodische leergang van zedeleer b ren ge, die van allen stelligen godsdienst onafhankelijk is; dat het de vervaardiging van een bij zonder handboek ten gebruike der lagere scholen, een waren catechismus, de gebo den der mensctilievendheid behelzende, in prijskamp stelle. Om dat. onderricht te geven behoeft men uitgelezene onderwijzers, die bijzon derlijk gevormd zijn met het oog op de edele zending, welke hun. zal toever trouwd zijn; men moet dus bet onderwij- i zers ambt verbeteren, die een der acht- baarsle en ook een der belangrijkste ambten worden moethet is noodig dat de opvoeders der jeugd legen de ellende beveiligd zijn, dat men ze in hun recht en hunne eer herstelle en dat men de afschu welijkheden van 1884 zich niet meer zie hernieuwen. Het is noodig dat het studie programma een volmaakt geheel zij, waarin de harmonie heerscht en waarin alle vakken bet edelste van allede zede leer, gestadig alles oveiheerscht. Het is noodig dat, voor alle vakken, die er toe geschikt zijngeschiedenis, letterkunde, taalstudie; onze beste schrij vers, door het Staatsbestuur aangemoe digd, klassieke werken schrijven, waarin de groote zedelessen op elke bladzijde voorkomen en waarin men als na te vol gen toonbeelden geene heiligen noch mo- nikken aanwijst, maar de mannen van hart, die bij alle volkeren zich om hunnen inborst, hunne deugd en hunne zelfopoffe ring hebben doen bewonderen. Wij roepen er de aandacht van alle liberalen op, die voor plicht zullen hebben dat op te lossen, tijdens de herinrichting van ons openbaar onderwijs. Hel ware onredelijk, inderdaad, van nog te denken, in het toekomende den minsten invloed in onze scholen aan de geestelijkheid en aan de katholijke zedeleer te laten.» DE REDDERS VAK BEET LAKDBGUW Het katholiek ministerie ging de landbouw redden. Men weet hoe M. de Moreau dit wilde aan boord leg gen. Een Belgische groenselrestau- rant te Londen zou het wonder bewerken. Al Kamelot! leest het vol gende, goede boerkens, om er u van t' overtuigen De heer Guillain zegt de Koophan del heeft den heer minister van land bouw een verslag toegezonden, over den uitvoer en den handel van groenten van België naar Engeland. De uitvoer van groenten vermindert, volgens dit verslag, van jaar tot jaar, ter wijl daarentegen andere landen al langer hoe meer versche groenten naar Engeland vervoeren. Uit dit verslag, welk het jaar 1886 betreft, blijkt, dat Belgie op eene totale som van nauwelijks -132,000 fr. voor 46,000 fr. minder heeft uitgevoerd. Hel kleine Denemarken overtreft Belgie op dit gebied, en de Kanaal-eilanden alleen voeren voor 2,316,000 fr. moes gewassen naar Engeland. Wat is de oorzaak van dien zoo onder geschikten staat in Belgie? Het volslagen gebrek aan initiatief, de krampachtige gehechtheid aan den ouden slenter en de jammerlijke gewoonle van Gods water maar over Gods dijk te laten loopen. Niemand denkt er aan, dien toestand te verbeteren en laat het ons maar zeg gen onze landbouwers zeiven hebben het versland en de macht niet om er aan te verhelpen. BE TOEKOMST

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1888 | | pagina 1