Mfwfillir zender de groote snelheid of den tarief der volledige lading niet gevraagd heeft. De prij zen worden van 10 tot 10 kilogrammen bere kend en alle breuk van een tiental is als een geheel tiental in rekening gebracht. Het minimum gewicht, naar welk de taks bere kend wordt, is 400 kilogrammen. Volledige ladingen. (Klassen A en B). Voor de volledige ladingen zal men een vasten taks van 50 centiemen per 1000 kilo grammen voor allen afstand betalen en daar bij een veranderlijken taks per kilometer: Klas A, gedekte wagens, van 13 centiemen met een minimum van 6 franks peiv wagen; Klas B, open wagens, van 11 centiemen met een minimum van 5 fr. 50 per wagen. Die prijzen dienen voor alle verzendingen van volledige lading van oOOO kilogrammen op een enkelen rijtuigbrief vermeld, of die, door hunnen aard, het uitsluitelijk gebruik van eenen wagen vergen. Elke wagen gaat vergezeld van eenen rij tuigbrief. De minimum taks van 5000 kilogrammen is telkenmale toegepast dat de lading van den wagen dat gewicht bereikt; beloopt de lading zoo boog niet, men berekent naar den prijs der klas 1 (onvolledige ladingen) voor zooverre dat bet voor het publiek niet voor- deeliger is naar het gewicht van 5000 kilo grammen te berekenen. De te velen in gewicht, met de toelating der maatschappij op een enkelen wagen ge laden, zijn naar de prijzen der klas 1 bere kend. Klas 0. In deze klas zullen de koopwaren een vas ten taks van 50 centiemen per 1000 kilogram men voor allen afstand betalen, en een ver anderlijken taks per kilometer en per 1000 kilogrammen van 7 centiemen met een mini mum van 5 frank per wagen. De prijzen dienen voor alle koopwaren, in de 40 klas van den inwendigen tarief der Staatsijzerwegen gerangschikt, vervoerd in opene wagens, zonder verantwoordelijkheid, per boe veelheden van 5000 kilogrammen, met dat gewicht per wagen te betalen. Gelijk voor de klassen A en B is het ge wicht boven de 5000 kilogrammen op den zelfden wagen met de toelating der maat schappij geladen, naar de prijzen der klas 1 berekend. Bijzonder taeieb Nr 1. Toepasselijk, bij verzending minstens S000 kilogrammen bedragende of betalende voor dat gewicht, op het vervoeren: a). Van kalk, kalkassche, slijk en vuilnis sen der steden, kalkachtige overblijfsels der suikervervaardiging, voor het verbeteren der gronden bestemd; b). Der overblijfsels van stokerijen, voor veevoedsel beschikt; c). Van assche en glasschuim, van steen gruis (steenen en aarde voortkomende uit steenkoolgroeven) en van uitschot der steen groeven, voor de verbetering der wegen be stemd. Deze betalen een vasten taks van 50 cent. per 1000 kilogrammen voor allen afstand en een veranderlijken taks van 4 centiemen per kilometer en per 1000 kilogrammen, met een minimum van 4 frank per wagen. Voor de verzendingen van kalk en kalkas sche, bestemd voor de grondenverbetering, zal die tarief enkel binst de maanden Fe bruari, Maart, April, Mei, Oogst en Septem ber van ieder jaar toepasselijk zijn. Om van de verminderde prijzen te kunnen genieten, moeten de verzendingen van die soort van een getuigschrift vergezeld zijn, dat van de gemeenteoverheid der bestem mingsplaats uitgaat en vaststelt dat bet kalk en de kalkassche wel voor de verbetering der gronden dienen moeten. Doch dat getuigschrift wordt soms maar aan de statie der bestemmingsplaats geeiscbt. Bijzonder taeiee N' 2. Toepasselijk op het vervoeren van schei kundige- of kunstvetten en van zekere land- bouwvoortbrengselen, hierna aangeduid en dienstig voor het huishouden, bij verzendin gen van minstens 200 kilogrammen aangebo den of voor dat gewicht betalende A. Scheikundige- en Kunstvetten. Wollen vodden voor vette,potassiumkloor, afval van leer (oud), afval van hoorn, ruwe ammoniakwaters,guano, soda-nitraat of Cbi- lisalpeter, zwart voor vette, beenderasch, Australiaansche-pbosphoorzure zouten,phos- phoorzuurzoutachtige vetten,kalkpbospboor- zuurzout, mestpoeder, stof van wol (vuilig heid) voor vette, afval van potascbnitraat, leersnipperingen (oud), zwavelzuur,, ammo- niakzout, roet in zakken, kalksuperphos- pbaat, oude schoenen. B. Landbouwvoorlbrengselenvoor de keuken dienende. Aardappelen, wortels, kolen, rapen, ajui nen, droge erwten, poreien en selderij. Zelfde prijzen als deze hierboven voor de onvolledige ladingen met dit verschil dat het minimum gewicht voor het bepalen van den taks maar 200 kilogrammen bedraagt. G. Belemmerende koopwaren. De koopwaren, die in evenredigheid van hun gewicht voor de lading eene buitenge woon groote ruimte eischen, betalen eene verbooging van 50 ten honderd van bun eigentlijk gewicht naar de prijzen der groote snelheid of der klas 1 berekend, ten ware het voor het publiek voordeeliger ware te betalen volgens de prijzen der volledige ladingen op een minimum gewicht van 5000 kilogram. Bijkomende onkosten. Voor de volledige ladingen (klassen A, B en C en de bijzondere tarieven nrs 1 en 2) is er per verzending een inboekingsrecbt van 20 centiemen en 10 centiemen voor het te buis dragen van het aankomst bericht ont vangen. Lading en lossing. Het laden en lossen der koopwaren, met volledige wagenladingen aangeboden, zijn door d6 zorgen op de kosten van verzender en bestemmeling onder het toezicht der be dienden van de maatschappij gedaan. IV. Gelden en waarden. De taks voor alle afstanden is op 30 cen tiemen per 1000 frank berekend; alle breuk van 1000 fr. is voor 1000 fr. berekend. Het minimum van ontvangst is op 60 cent. per verzending gerekend. Wanneer de taks van den tarief der gelden beneden dien der groote snelheid blijft, vol gens bet gewicht berekend, 't is deze laatste die toegepast wordt. Het Staatsbestuur behoudt, gelijkvormig de schikkingen van art. 6 der wet van 25 Juni 1885 op de buurtspoorwegen, het recht voor van den opslag der tarieven te eischen of den afslag er van te verbieden. Hieziug «ter Eurgcrwacïte. Ziehier den uitslag der kiezing die verle den Zondag plaats gehad heeft, bij ons ba taljon Burgerwacht. Geene veranderingen zijn er geweest, in het kader der officieren. 1° Compagnie. MM. Desmazière, kapi tein; F.Van Daele, luitenant; Gaimant, Arth. en Hof, Alpbonse, onder-luitenanten. 2e Compagnie. MM. L. Myle, kapitein; Fraipont, M., luitenant; Iweins, Emile en Thiebault, Ferdinand, onder-luitenanten. 3" Compagnie. - MM. Toussaert, kapitein; Liégeois, J., luitenant; Hallynck, Henri en Van Tholl, Henri, onder-luitenanten. 4e Compagnie. MM. Verbaegbe, L., kapitein; de Florisone, G., luitenant; Devar- ver,A. en Laheyne, Alfr., onder-luitenanten. BURGERSTAND van hen 6 tot den 13 April 1888. Geboorten: Mannelijk geslacht, 2; Vrouwelijk id. 4. Huwelijken: Kerrinckx, Ludovicus, schrijnwerker, en Mote, Silvia, dagloonster. Sterfgevallen Michiels,Adriaan, zonder beroep, 76 jaren, weduwaar van Prudencia Rubberecht,Rijsel- straat. Ryckebusch, Ludovicus, zonder beroep, 64 jaren, ongehuwd, Lange Thou- routstraat. Odent, Sophia, zonder beroep, 75 jaren,echtgenote van Josephus Dumoulin, St-Jacobs-buiten.Lemaire, Juliana, buis houdster, 32 jaren, echtgenote van Petrus Huyghe, Moscoustraat.- Ghesquiere, Karei, daglooner54 j aren,ongehuwd ,Meenenstraat. Kinderen beneden de 7 jaren: Mannelijk geslacht, 2. Vrouwelijk id., 3, POPERINGHE. Iedereen heeft het alombekend verklaring schrift van Vandeputte onthouden en door bevel onderteekend Pieter Vanden Berghe, waarin, tusschen andere leugens, de stellige belofte gedaan werd dat in bet toekomende al de pogingen van bet stadsbestuur strek ken zouden tot den bloei van den landbouw. Dit schrift dagteekend van 1869 En wat heeft men sedert gedaan Vooreerst voor de hoppe bet is maar na lange jaren, de ooren gestopt te hebben voor de wijze raadgevingen gegeven door be voegde mannen van ondervinding, en koel- bloediglijk tegenwoordig geweest hebbende bij den ondergang des koophandels onzer stad, dat eindeling onze stadhuisbazen, al knorren, over gekomen zijn aan het gouver nement af te vragen dat de mannetjes-plan ten, die jaarlijks van meer tot meer de hoe danigheid onzer hoppe verflauwden, zouden gerangscidkt worden onder de nadeelige planten. En nog, in plaats van aan het Mi nisterie voor te stellen in eens een grondigen maatregel te nemen, zij hebben zich te vre- den gehouden den kweek dezer plantte be letten op eenen afstand van minstens 100 meters hetgeen een echte dommigheid is. Waar zijn zij met hunnen fameuzen steen weg van Woesten die den landbouw van den Oosthoek ging redden En het eindeken wegs met zooveel ongeduld afgewacht door de landbouwers der sectie van den Bosse- boom waarvan het gedeelte gelegen op het grondgebied Reninghelst reeds sedert lang voltooid is God weet of zij er wel eens aan gedacht hebben. Men zal ons misschien dat alles op den zelfden tijd niet kan gedaan worden en dat de landbouwers die deze streken bewonen hunne beurt moeten afwachten. Schoone troostMaar is het bier niet een beetje het geval van den kluchtigen afge- vaardige van Turnhout, aan wie een zijner kollega's zegde geduldde kaVs steert is wel gekomen bij antwoordde 't is moge lijk, maar 't is reeds eeuwen lang dat de puiden naar den hunnen wachten. 't Is alzoo dat, iedermaal er sprake is van nuttige uitgaven, onze mandatarissen geen geld hebben, hetgeen bun nogtans niet belet met stillekens voortdurend onze stad op zand te helpen door alle slach van werken die geen hetminstenut aan de inwoners brengen. Zij bekreunen zich zoo weinig om de belan gen van den landbouwer als om die der bur gers die de stad bewonen en maken, links en rechts reglementen die zeer nadeelig zijn aan deze laatsten, Aldus heeft laatst de stadsraad, op voor stel van het Schepenkollegie, een politiere- glement gestemd, zóó tegenovergesteld met de belangen van den landbouw als die der nijverheid onzer stad, zoodanig dat men niet anders meer hoort dan verwenschingen te gen bun die dit reglement gemaakt hebben. Wij willen spreken over de verordeningen in zake van vervoer. Yoordezen, en bet is bijna onmogelijk bet anders te doen in een landbouwend stadje als het onze, was het geoorloofd in de straten te rijden met 2 wagens,de eene achter den ande re vastgemaakt, op voorwaarde dat er zich een man aan den top des dijssels van den twee den wagen bevond om de beweging te bestie ren en alzoo alle ongeluk te voorkomen. Maar onze schepenen, de Apotheker Van den Berghe en mons Felix gevoelden de noodwendigheid eens te meer hunne bestier- lingen den duivel aan te doen, en deden den raad beslissen, dat het in het vervolg vol strekt verboden is verschillige rijtuigen, het eene aan het ander vast te maken. De plagende maatregel, die in het meeste deel der gevallen, de onkosten van vervoer voor den landbouwer, den voerman en voor alle personen die iets te vervoeren hebben, doen vermeerderen, werd met een algemeep geroep van: weg met die mannenbejegend. Wij zijn overtuigd, had er een man ge weest die waarlijk er kennis van heeft en de noodwendigheden zijner bestierlingen kent, die in het schepenkollegie zetelt, nooit zulke maatregel aan den raad ware voorgesteld ge weest. Maar men moet zich aan alles verwachten, wanneer men te doen heeft mot mannen als den gebuisden advokaat en zijne kliek, wier onbekwaamheid algemeen gekend is. Het concert-serenade Zondag laatst gege ven, ter gelegenheid van het naamfeest van den Voorzitter der Philharmonie, door de muziekanten dezer maatschappijwas zeer luisterlijk. Niet tegenstaande de kwaweêrvlagen die nog altijd aanhouden, was er ean talrijk pu. bliek naar onze artiesten-liefhebbers komen luisteren. Het bijzonderste stuk van bet programma was eene Fantaisie sur Coppeha van De- libes. Dit zoo met zorg gekomponneerd stuk van den franschen meester werd wel vertolkt en de'uitvoering was zeer merkweerdig. Nog aan te halen eene Polka goed georkestreerd en zeer aardig gekomponeerd door den mu ziekmeester Mijnheer Van Elslande 's Namiddags, te 3 ure, bad do traditio- neele wandeling naar de Leene plaats. Een chineesche cybelschieting was aldaar inge richt, en de prijzen, ter weerde van 150 fran ken, werden met veel levendigheid betwist onder de muziekanten liefhebbers dezer schie- ting. Voor den opsluit gaf Mijnheer Van Merris een souper, waaraan 130 genoodigden deel namen. Na den gezondheidsdronk, die met begeestering werd toegejuicht, werden de feestvierders uitgenoodigd om hunne kunde te beproeven in het bolspel. Negen schoone prijzen waren te winnen en men moet niet twijfelen of er ferm gekampt werd. Het was reeds laat toen men afscheid nam en iedereen wenschte nog lange jaren den feestdag van hunnen waardigen Voorzitter te mogen vieren. f&ENIRiGIIELSTj den 12 April 1888. Baas ontvangt den brief, om hem kennis te gaven wat er in de zitting van 27 December besloten is geweest. Wat Sabermenten, wat is dat? Wat, de Clijttenaars vragen om te doopen, te begra ven en te trouwen, op hun gehucht. Trees. Baas wat knort gij zoo altijd, hebt gij misschien slecht nieuws ontvangen? Baas. Ik beb daar eenen brief ontvan gen, waarin de Clijttenaars mij laten weten dat zij eene petitie zullen maken en ze zullen doen teeken om daar te doopen, te begraven en te trouwen. Wat zullen zij met mij doen (kwaad gelijk ne kobbe) ik geloof dat zij mij geerne op straat zouden zetten. Zoo veel ver lies! Trees. Wel baas, ik zou m'en demessie geven, want zij zullen niet anders doen dan u plagen. En zoo Jan Straal dan op uwe kap blijft zitten, lleere Jesus, sta mij bij!!! Baas. Wat mijne demessie zenden? dat nooit. Ga naar boren, haald mijnen rok en mijnen stok ik ga eens gaan zien wat zij daar al uitmeten. Trees. Maar frêre, gaat gij zoo zonder eten of drinken, 't is genoeg om ziek te wor den. Cleette. Allons, allons, baas wat zal men nog al hebben, doet wat Trees zegt, eet smakelijk en vertrekt dan. —Baas. Niemendal, ik moet geen eten heb ben, Baas vliegt in eene kolerie de deur uit. Baas gaat naar Sissen en klopt op de deur. Baas. Dag boerin boe gaat? Boerin. Dag baas, wat geluk van u zoo vroeg hier te zien. Baas. Weet gij nog niet wat er op route is. Is Sissen niet t'kuis? Boerin. Ja, hij is op den koer, wilt gij dat ik hem roepe? Baas. Ja, zeg dat bij eens kome. (Sissen komt binnen). Sissen Dag baas, hoe is het met de ge zondheid? Maar gij staat daar zoo aardig, zet u toch. Baas. Ik ben kwaad, ja zeer kwaad. Na de mis ga ik gewoonlijk naar mijn kabinet en daar vind ik uwen brief liggen. Ik lees hem en dat werkte zoo zeer op mijne zenuwen dat ik besloot aanstonds te komen. Wat zijt gij te weeg bier te doen? Sissen. Niets dat kwalijk is, baas. Baas. Gij moet u zoo onnoozel niet houden hetgeen gij te weeg zijt te doen, zal nooit gebeuren, hoort gij, nooit, dat zweert baas! Sissen. De petitie is gemaakt en Maar ten en ik zullen gaan om handteekens. Wij zullen werken en verkrijgen. Baas. Dat zegt gij, maar weet wel wat ik gebied of verbied, dat het de kerk is die het doet. En zoo gij het verkrijgt dan sla ik u allen in den ban van de heilige kerk. Sissen. Ik zal toch nog voort doen, want ik ben niet verveerd. Baas Hewel dan zijt gij een ketter! Sissen.—Goed,baas,ik ben een ketter,hewel gij weet langs waar gij binnen gekomen zijt, 4c He 4c

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1888 | | pagina 2