Mfwfillir
zender de groote snelheid of den tarief der
volledige lading niet gevraagd heeft. De prij
zen worden van 10 tot 10 kilogrammen bere
kend en alle breuk van een tiental is als een
geheel tiental in rekening gebracht. Het
minimum gewicht, naar welk de taks bere
kend wordt, is 400 kilogrammen.
Volledige ladingen.
(Klassen A en B).
Voor de volledige ladingen zal men een
vasten taks van 50 centiemen per 1000 kilo
grammen voor allen afstand betalen en daar
bij een veranderlijken taks per kilometer:
Klas A, gedekte wagens, van 13 centiemen
met een minimum van 6 franks peiv wagen;
Klas B, open wagens, van 11 centiemen
met een minimum van 5 fr. 50 per wagen.
Die prijzen dienen voor alle verzendingen
van volledige lading van oOOO kilogrammen
op een enkelen rijtuigbrief vermeld, of die,
door hunnen aard, het uitsluitelijk gebruik
van eenen wagen vergen.
Elke wagen gaat vergezeld van eenen rij
tuigbrief.
De minimum taks van 5000 kilogrammen
is telkenmale toegepast dat de lading van
den wagen dat gewicht bereikt; beloopt de
lading zoo boog niet, men berekent naar den
prijs der klas 1 (onvolledige ladingen) voor
zooverre dat bet voor het publiek niet voor-
deeliger is naar het gewicht van 5000 kilo
grammen te berekenen.
De te velen in gewicht, met de toelating
der maatschappij op een enkelen wagen ge
laden, zijn naar de prijzen der klas 1 bere
kend.
Klas 0.
In deze klas zullen de koopwaren een vas
ten taks van 50 centiemen per 1000 kilogram
men voor allen afstand betalen, en een ver
anderlijken taks per kilometer en per 1000
kilogrammen van 7 centiemen met een mini
mum van 5 frank per wagen.
De prijzen dienen voor alle koopwaren, in
de 40 klas van den inwendigen tarief der
Staatsijzerwegen gerangschikt, vervoerd in
opene wagens, zonder verantwoordelijkheid,
per boe veelheden van 5000 kilogrammen,
met dat gewicht per wagen te betalen.
Gelijk voor de klassen A en B is het ge
wicht boven de 5000 kilogrammen op den
zelfden wagen met de toelating der maat
schappij geladen, naar de prijzen der klas 1
berekend.
Bijzonder taeieb Nr 1.
Toepasselijk, bij verzending minstens S000
kilogrammen bedragende of betalende voor
dat gewicht, op het vervoeren:
a). Van kalk, kalkassche, slijk en vuilnis
sen der steden, kalkachtige overblijfsels der
suikervervaardiging, voor het verbeteren der
gronden bestemd;
b). Der overblijfsels van stokerijen, voor
veevoedsel beschikt;
c). Van assche en glasschuim, van steen
gruis (steenen en aarde voortkomende uit
steenkoolgroeven) en van uitschot der steen
groeven, voor de verbetering der wegen be
stemd.
Deze betalen een vasten taks van 50 cent.
per 1000 kilogrammen voor allen afstand en
een veranderlijken taks van 4 centiemen per
kilometer en per 1000 kilogrammen, met
een minimum van 4 frank per wagen.
Voor de verzendingen van kalk en kalkas
sche, bestemd voor de grondenverbetering,
zal die tarief enkel binst de maanden Fe
bruari, Maart, April, Mei, Oogst en Septem
ber van ieder jaar toepasselijk zijn.
Om van de verminderde prijzen te kunnen
genieten, moeten de verzendingen van die
soort van een getuigschrift vergezeld zijn,
dat van de gemeenteoverheid der bestem
mingsplaats uitgaat en vaststelt dat bet kalk
en de kalkassche wel voor de verbetering der
gronden dienen moeten.
Doch dat getuigschrift wordt soms maar
aan de statie der bestemmingsplaats geeiscbt.
Bijzonder taeiee N' 2.
Toepasselijk op het vervoeren van schei
kundige- of kunstvetten en van zekere land-
bouwvoortbrengselen, hierna aangeduid en
dienstig voor het huishouden, bij verzendin
gen van minstens 200 kilogrammen aangebo
den of voor dat gewicht betalende
A. Scheikundige- en Kunstvetten.
Wollen vodden voor vette,potassiumkloor,
afval van leer (oud), afval van hoorn, ruwe
ammoniakwaters,guano, soda-nitraat of Cbi-
lisalpeter, zwart voor vette, beenderasch,
Australiaansche-pbosphoorzure zouten,phos-
phoorzuurzoutachtige vetten,kalkpbospboor-
zuurzout, mestpoeder, stof van wol (vuilig
heid) voor vette, afval van potascbnitraat,
leersnipperingen (oud), zwavelzuur,, ammo-
niakzout, roet in zakken, kalksuperphos-
pbaat, oude schoenen.
B. Landbouwvoorlbrengselenvoor de
keuken dienende.
Aardappelen, wortels, kolen, rapen, ajui
nen, droge erwten, poreien en selderij.
Zelfde prijzen als deze hierboven voor de
onvolledige ladingen met dit verschil dat het
minimum gewicht voor het bepalen van den
taks maar 200 kilogrammen bedraagt.
G. Belemmerende koopwaren.
De koopwaren, die in evenredigheid van
hun gewicht voor de lading eene buitenge
woon groote ruimte eischen, betalen eene
verbooging van 50 ten honderd van bun
eigentlijk gewicht naar de prijzen der groote
snelheid of der klas 1 berekend, ten ware het
voor het publiek voordeeliger ware te betalen
volgens de prijzen der volledige ladingen op
een minimum gewicht van 5000 kilogram.
Bijkomende onkosten.
Voor de volledige ladingen (klassen A, B
en C en de bijzondere tarieven nrs 1 en 2) is
er per verzending een inboekingsrecbt van
20 centiemen en 10 centiemen voor het te
buis dragen van het aankomst bericht ont
vangen.
Lading en lossing.
Het laden en lossen der koopwaren, met
volledige wagenladingen aangeboden, zijn
door d6 zorgen op de kosten van verzender
en bestemmeling onder het toezicht der be
dienden van de maatschappij gedaan.
IV. Gelden en waarden.
De taks voor alle afstanden is op 30 cen
tiemen per 1000 frank berekend; alle breuk
van 1000 fr. is voor 1000 fr. berekend. Het
minimum van ontvangst is op 60 cent. per
verzending gerekend.
Wanneer de taks van den tarief der gelden
beneden dien der groote snelheid blijft, vol
gens bet gewicht berekend, 't is deze laatste
die toegepast wordt.
Het Staatsbestuur behoudt, gelijkvormig
de schikkingen van art. 6 der wet van 25
Juni 1885 op de buurtspoorwegen, het recht
voor van den opslag der tarieven te eischen
of den afslag er van te verbieden.
Hieziug «ter Eurgcrwacïte.
Ziehier den uitslag der kiezing die verle
den Zondag plaats gehad heeft, bij ons ba
taljon Burgerwacht.
Geene veranderingen zijn er geweest, in het
kader der officieren.
1° Compagnie. MM. Desmazière, kapi
tein; F.Van Daele, luitenant; Gaimant, Arth.
en Hof, Alpbonse, onder-luitenanten.
2e Compagnie. MM. L. Myle, kapitein;
Fraipont, M., luitenant; Iweins, Emile en
Thiebault, Ferdinand, onder-luitenanten.
3" Compagnie. - MM. Toussaert, kapitein;
Liégeois, J., luitenant; Hallynck, Henri en
Van Tholl, Henri, onder-luitenanten.
4e Compagnie. MM. Verbaegbe, L.,
kapitein; de Florisone, G., luitenant; Devar-
ver,A. en Laheyne, Alfr., onder-luitenanten.
BURGERSTAND
van hen 6 tot den 13 April 1888.
Geboorten:
Mannelijk geslacht, 2; Vrouwelijk id. 4.
Huwelijken:
Kerrinckx, Ludovicus, schrijnwerker, en
Mote, Silvia, dagloonster.
Sterfgevallen
Michiels,Adriaan, zonder beroep, 76 jaren,
weduwaar van Prudencia Rubberecht,Rijsel-
straat. Ryckebusch, Ludovicus, zonder
beroep, 64 jaren, ongehuwd, Lange Thou-
routstraat. Odent, Sophia, zonder beroep,
75 jaren,echtgenote van Josephus Dumoulin,
St-Jacobs-buiten.Lemaire, Juliana, buis
houdster, 32 jaren, echtgenote van Petrus
Huyghe, Moscoustraat.- Ghesquiere, Karei,
daglooner54 j aren,ongehuwd ,Meenenstraat.
Kinderen beneden de 7 jaren:
Mannelijk geslacht, 2. Vrouwelijk id., 3,
POPERINGHE.
Iedereen heeft het alombekend verklaring
schrift van Vandeputte onthouden en door
bevel onderteekend Pieter Vanden Berghe,
waarin, tusschen andere leugens, de stellige
belofte gedaan werd dat in bet toekomende
al de pogingen van bet stadsbestuur strek
ken zouden tot den bloei van den landbouw.
Dit schrift dagteekend van 1869 En wat
heeft men sedert gedaan
Vooreerst voor de hoppe bet is maar na
lange jaren, de ooren gestopt te hebben
voor de wijze raadgevingen gegeven door be
voegde mannen van ondervinding, en koel-
bloediglijk tegenwoordig geweest hebbende
bij den ondergang des koophandels onzer
stad, dat eindeling onze stadhuisbazen, al
knorren, over gekomen zijn aan het gouver
nement af te vragen dat de mannetjes-plan
ten, die jaarlijks van meer tot meer de hoe
danigheid onzer hoppe verflauwden, zouden
gerangscidkt worden onder de nadeelige
planten. En nog, in plaats van aan het Mi
nisterie voor te stellen in eens een grondigen
maatregel te nemen, zij hebben zich te vre-
den gehouden den kweek dezer plantte be
letten op eenen afstand van minstens 100
meters hetgeen een echte dommigheid is.
Waar zijn zij met hunnen fameuzen steen
weg van Woesten die den landbouw van den
Oosthoek ging redden En het eindeken
wegs met zooveel ongeduld afgewacht door
de landbouwers der sectie van den Bosse-
boom waarvan het gedeelte gelegen op het
grondgebied Reninghelst reeds sedert lang
voltooid is God weet of zij er wel eens
aan gedacht hebben.
Men zal ons misschien dat alles op den
zelfden tijd niet kan gedaan worden en dat
de landbouwers die deze streken bewonen
hunne beurt moeten afwachten.
Schoone troostMaar is het bier niet een
beetje het geval van den kluchtigen afge-
vaardige van Turnhout, aan wie een zijner
kollega's zegde geduldde kaVs steert is
wel gekomen bij antwoordde 't is moge
lijk, maar 't is reeds eeuwen lang dat de
puiden naar den hunnen wachten.
't Is alzoo dat, iedermaal er sprake is van
nuttige uitgaven, onze mandatarissen geen
geld hebben, hetgeen bun nogtans niet belet
met stillekens voortdurend onze stad op zand
te helpen door alle slach van werken die
geen hetminstenut aan de inwoners brengen.
Zij bekreunen zich zoo weinig om de belan
gen van den landbouwer als om die der bur
gers die de stad bewonen en maken, links en
rechts reglementen die zeer nadeelig zijn aan
deze laatsten,
Aldus heeft laatst de stadsraad, op voor
stel van het Schepenkollegie, een politiere-
glement gestemd, zóó tegenovergesteld met
de belangen van den landbouw als die der
nijverheid onzer stad, zoodanig dat men niet
anders meer hoort dan verwenschingen te
gen bun die dit reglement gemaakt hebben.
Wij willen spreken over de verordeningen
in zake van vervoer.
Yoordezen, en bet is bijna onmogelijk bet
anders te doen in een landbouwend stadje als
het onze, was het geoorloofd in de straten te
rijden met 2 wagens,de eene achter den ande
re vastgemaakt, op voorwaarde dat er zich een
man aan den top des dijssels van den twee
den wagen bevond om de beweging te bestie
ren en alzoo alle ongeluk te voorkomen.
Maar onze schepenen, de Apotheker Van
den Berghe en mons Felix gevoelden de
noodwendigheid eens te meer hunne bestier-
lingen den duivel aan te doen, en deden den
raad beslissen, dat het in het vervolg vol
strekt verboden is verschillige rijtuigen, het
eene aan het ander vast te maken.
De plagende maatregel, die in het meeste
deel der gevallen, de onkosten van vervoer
voor den landbouwer, den voerman en voor
alle personen die iets te vervoeren hebben,
doen vermeerderen, werd met een algemeep
geroep van: weg met die mannenbejegend.
Wij zijn overtuigd, had er een man ge
weest die waarlijk er kennis van heeft en de
noodwendigheden zijner bestierlingen kent,
die in het schepenkollegie zetelt, nooit zulke
maatregel aan den raad ware voorgesteld ge
weest.
Maar men moet zich aan alles verwachten,
wanneer men te doen heeft mot mannen als
den gebuisden advokaat en zijne kliek, wier
onbekwaamheid algemeen gekend is.
Het concert-serenade Zondag laatst gege
ven, ter gelegenheid van het naamfeest van
den Voorzitter der Philharmonie, door de
muziekanten dezer maatschappijwas zeer
luisterlijk.
Niet tegenstaande de kwaweêrvlagen die
nog altijd aanhouden, was er ean talrijk pu.
bliek naar onze artiesten-liefhebbers komen
luisteren.
Het bijzonderste stuk van bet programma
was eene Fantaisie sur Coppeha van De-
libes. Dit zoo met zorg gekomponneerd stuk
van den franschen meester werd wel vertolkt
en de'uitvoering was zeer merkweerdig. Nog
aan te halen eene Polka goed georkestreerd
en zeer aardig gekomponeerd door den mu
ziekmeester Mijnheer Van Elslande
's Namiddags, te 3 ure, bad do traditio-
neele wandeling naar de Leene plaats. Een
chineesche cybelschieting was aldaar inge
richt, en de prijzen, ter weerde van 150 fran
ken, werden met veel levendigheid betwist
onder de muziekanten liefhebbers dezer schie-
ting.
Voor den opsluit gaf Mijnheer Van Merris
een souper, waaraan 130 genoodigden deel
namen. Na den gezondheidsdronk, die met
begeestering werd toegejuicht, werden de
feestvierders uitgenoodigd om hunne kunde
te beproeven in het bolspel. Negen schoone
prijzen waren te winnen en men moet niet
twijfelen of er ferm gekampt werd.
Het was reeds laat toen men afscheid nam
en iedereen wenschte nog lange jaren den
feestdag van hunnen waardigen Voorzitter
te mogen vieren.
f&ENIRiGIIELSTj
den 12 April 1888.
Baas ontvangt den brief, om hem kennis te
gaven wat er in de zitting van 27 December
besloten is geweest.
Wat Sabermenten, wat is dat? Wat, de
Clijttenaars vragen om te doopen, te begra
ven en te trouwen, op hun gehucht.
Trees. Baas wat knort gij zoo altijd,
hebt gij misschien slecht nieuws ontvangen?
Baas. Ik beb daar eenen brief ontvan
gen, waarin de Clijttenaars mij laten weten
dat zij eene petitie zullen maken en ze zullen
doen teeken om daar te doopen, te begraven
en te trouwen. Wat zullen zij met mij doen
(kwaad gelijk ne kobbe) ik geloof dat zij mij
geerne op straat zouden zetten. Zoo veel ver
lies!
Trees. Wel baas, ik zou m'en demessie
geven, want zij zullen niet anders doen dan
u plagen. En zoo Jan Straal dan op uwe
kap blijft zitten, lleere Jesus, sta mij bij!!!
Baas. Wat mijne demessie zenden? dat
nooit. Ga naar boren, haald mijnen rok en
mijnen stok ik ga eens gaan zien wat zij daar
al uitmeten.
Trees. Maar frêre, gaat gij zoo zonder
eten of drinken, 't is genoeg om ziek te wor
den.
Cleette. Allons, allons, baas wat zal
men nog al hebben, doet wat Trees zegt, eet
smakelijk en vertrekt dan.
—Baas. Niemendal, ik moet geen eten heb
ben, Baas vliegt in eene kolerie de deur uit.
Baas gaat naar Sissen en klopt op de deur.
Baas. Dag boerin boe gaat?
Boerin. Dag baas, wat geluk van u zoo
vroeg hier te zien.
Baas. Weet gij nog niet wat er op route
is. Is Sissen niet t'kuis?
Boerin. Ja, hij is op den koer, wilt gij
dat ik hem roepe?
Baas. Ja, zeg dat bij eens kome. (Sissen
komt binnen).
Sissen Dag baas, hoe is het met de ge
zondheid? Maar gij staat daar zoo aardig, zet
u toch.
Baas. Ik ben kwaad, ja zeer kwaad. Na
de mis ga ik gewoonlijk naar mijn kabinet en
daar vind ik uwen brief liggen. Ik lees hem
en dat werkte zoo zeer op mijne zenuwen
dat ik besloot aanstonds te komen. Wat zijt gij
te weeg bier te doen?
Sissen. Niets dat kwalijk is, baas.
Baas. Gij moet u zoo onnoozel niet
houden hetgeen gij te weeg zijt te doen, zal
nooit gebeuren, hoort gij, nooit, dat zweert
baas!
Sissen. De petitie is gemaakt en Maar
ten en ik zullen gaan om handteekens. Wij
zullen werken en verkrijgen.
Baas. Dat zegt gij, maar weet wel wat
ik gebied of verbied, dat het de kerk is die
het doet. En zoo gij het verkrijgt dan sla ik
u allen in den ban van de heilige kerk.
Sissen. Ik zal toch nog voort doen, want
ik ben niet verveerd.
Baas Hewel dan zijt gij een ketter!
Sissen.—Goed,baas,ik ben een ketter,hewel
gij weet langs waar gij binnen gekomen zijt,
4c He
4c