STADSNIEUWS.
Nr 17©.
28e Jaar.
Zondag, 3!n Maart 1889.
wmMmi
Zondagsblad van Stad en Arrondissement YPEïUEftl.
Men schrijft in:
Te Yperen, DIXMUDESTRAAT, 18, en op al de postbureelen van't land.
Alle affichen bij den drukker van dit blad gedrukt,
worden onvergeld in hetzelve geplaatst tot den dag der verkooping.
Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikelen
u-lijk tegen Vrijdag middag, vrachtvrij en onderteekend, toe te zenden.
^tp s#e
ABONNEMENTSPRIJS VOOROP BETAALBAAR:
3 fv. ?s jaar» voos* de stad; fr. 3-&0 veee geBseel BeSgse.
Buitenlandsche verzendingen, 't port daarboven.
5 CENTIEMEN HET NUMMER.
Aankondigingen: 10 centiemen den regel.
Reklamen: 25 id.
Rechterlijke eerherstellingen 1 frank
id. id.
id. id.
Akkoord per maand of per jaar.
DE BESPARINGEN VAN
PEEREBOOM.
Hoe menigmalen heeft men niet reeds
de spaarzaamheid van Minister Vanden-
per taak worden betaald, per dag of stadsgenoote met rasse schreden vooruit
maand; dwarsliggers, riggels en toebe- gaat> want om nummer 1 te verkrijgen
hoorten en vast materieel de wegen; wer- 'n tentoonstelling te Parijs, moeien de
j i 7 iii tafereelen,voorzeker ook van eerste waar
ken en onderhoud; gereedschap, alam en
peereboom gehekeld, afgekeurd, en ge- andere voorwerpen; huur van lokalen. 1
zegd, dat ze den eenen of anderen dagj I^aaL ons nu uit die totale cijfers de
overmijdelijk bloedige, rampzalige g'evol- sommen halen, die gedurende de
gen zou hebben.
Ook in de Kamers werd hij voor zijne
aanschrokkigheid grenzende spaarzaam
heid dikwerf op de kneukels getikt.
Niets van dit alles heeft mogen baten.
De insparingen werden voortgezet en
zelfs gedreven tot het schandalige.
De spoorbanen worden verwaarloosd
en niet op tijd hersteld of vernieuwd; de
rijtuigen laat men vervallen en verslijten
tot den draad; de locomotieven worden
niet op tijd nagezien en, om de maat te
vullen, het personeel is verminderd en
ingekrompen tot op het uiterste.
En waarom die spaarzaamheid tegen
draad, vermits men door hel niet onder
houden in goeden staal der lijnen en het
laten vervallen van liet materieel, op ze
keren oogenblik millioenen en millioenen
zal moeien uilgeven, om gansch de inrich
ting onzer spoorwegen te vernieuwen?
Waarom? Het antwoord is gemakke
lijk om geven:
Om na 4 jaren pressen, M. Beernaert
eindelijk te kunnen laten aankondigen,
dat hij een boni van 14 millioen in kas
heeft, juist het bedrag der in 1883 ge
stemde belastingen, welke hij op zijn eere
woord gezworen had te zullen afschaffen,
maar die hij nu pootvast houdt.
Ziehier de cijfers die wij in de budjet-
ten van spoorwegen aantreffen voor den
dienst der wegen en werken:
In 1882 fr. 17,604,000
1883 18,084,000
1884 16,426,483
Dit zijn de drij laatste jaren van het li
beraal Ministerie.
Ziehier nu voor de drij laatste jaren van
hel klerikaal Ministerie:
In 1883 fr. 17,086,933
1886 16,142,340
'1887 13,366,394
In deze cijfers zijn begrepen: de jaar-
laatste jaren (drie liberalen en vier kle-
rikalen) uitgegeven werden, voor onder
houd en het in goeden staat houden der
dwarsliggers billesriggels en loebe-
hoorten en ander materieel gehecht aan
de spoorweglijnen:
In 1882 fr. 3,692,000
1883 3,342,000
1884 3,342,000
1883 3,000,000
1886 2,500,000
1887 1,900,000
1888 2,071,500
Men ziet dus dat van 1882 tot 1884,
op die drij jaren, liet liberaal ministerie
voor het in goeden staat houden der ijze
ren wegen 10 millioen 376 duizend fr.
heeft uitgegeven en dat van M. Vanden-
peereboom tijdens de drij jaren 1886,
1887 en 1888 voor het zelfde doel maar
7 millioen 71 duizend 500 franks heeft
besteed, dat is 3 millioen 304 duizend
500 franks minder, of 1 millioen 101
duizend en 500 franks per jaar minder.
En dit enkel op den onderhoud dei-
spoorlijnen in bet rollend materieel niet
inbegrepen, dat ook in deerniswaardigen
staat verkeert, te gevolge van verkeerde
spaarzaamheid.
Voeg daar nu bij eene aanzienlijke ver
mindering in bet personeel, zoo groot als
Het schijnt dat het de jongste artieste
is,die lentoonsteld in den Salon van Parijs,
zevenp;en dergelijke bijval doet eere aan den
klein, en men zal begrijpen waarom de gebracht hebben.
leeraar M. Th. Ceriez, die niets onverlet
laat om deze talentvolle juffer tot op den
eersten rang onder de kunstenaars te ver
heffen. Hare geboorte stad ljperen deelt
ook wel in die eere.
Hulde dus, aan die moedige juffer, die
weet en verslaat wat de kunst is en zijn
moet.
Wij kunnen niet genoeg zulk een talent
lot ontwikkeling aanmoedigen en wij zul
len erop lenig komen als de bekrooningen
zullen gekend zijn.
Mej. Langbeen, de ongelukkige onder
wijzeres, wier dood wij in ons
nummer melden, is zeifin den put ge
sprongen. Die arme juffer, die steeds van
ten voorbeeldig en onberispelijk gedrag
was, leed sinds eenige weken aan eene
gropte gejaagdheid. Zij was ontroerd, ze
nuwachtig. JDe eetlust was verdwenen.
Het bloed rees naar het hoofd. Zij was
aan oog»nverduistering en duizelingen on
derhevig, zoodanig dat zij verledene week
onbekwaam was hare gewoonlijken taak
le volbrengen en een dag te huis blijven
moest, 's Anderendaags hernam zij liare
ambtsbezigheden, m; ar de onderwijzeres
sen bemerkten heel goed hare ziekelijk
heid, hare ontroering en hare gejaagd
heid.
Het lijdt geen twijfel of de ongelukkige
zal, onder den drang van eene schielijke
verstandsverbijstering, zich om het leven
Beorlspoorwc;;.
Er is hier vele sprake van het aanleg
gen eens buurtspoorwegs lusschen Ype
ren en de Fransche nijverheidstad Armen-
tiers.Maar inplaats van de rechlslreeksche
lijn aan te leggen, wil de Nationale Maat
schappij aan onze stad de lijn langs Nieuw-
kerke opdringen. De Handelskring en
zij allen, die enkel de belangen en den
voorspoed van onzen kwijnenden handel
behartigen, komen daar tegen op De lieer
Colaert heeft in de laatste zitting van den
sledelijken raad gesperleld en gekrinkeld
als een paling op een rooster, om de stad
dietsch te maken dat hel den handel voor-
deelig zijn moet gemeenschapswegen te
hebben, die koopwaren en reizigers een
grooten omweg dwingen af le leggen. Dat
ons stadsbestuur op die oor doof bleef
kan iedereen aan zijne eksteroogen voe
len. Ons kontroleurken zou misschien
gaarne den tram voorbij zijn kasteelke
zien rijden, maar onze wijze stadsbestuur
ders, hoe gaarne zij hem aangenaam zijn,
laatstehouden teveel aan het welzijn der ingeze
tenen, om dezer belangen niet boven Co-
laert's preferenties te stellen. Dat de
gedrag kadodder er om lachte als een lijkbidder
met eene peperhol in de keel hoeft niet
gezegd te worden.
Zondag avond was een zeker klerikaal
heerschap in den Hoe bezig met ferm van
zijnen jan te maken. Hij hing iedereen
zoodanig de keel uit, dat het eindelijk bo
ven zijn hout ging en men eens duchtig
hel stof uit zijne dobbel vest klopte.
©n^rceisid.
De graanhandelaar Temperville van
Duinkerke, was Zaterdag middag op onze
toen een behendige gauw-
graanmarkt
wegen en het materieel in zulken ellc-ndi-
gen toestand verkeeren en waarom
dienst schier gansch ontredderd is.
W. v.
de
O.
Yperen, 50 Maart 1889.
Sclioone Eiuiïsten.
Ziedaar, de loutere waarheid, die aan
allen klap-in klap-uit, een einde stellen
moet.
Maandag 11., om 8 '1/2 ure's morgens,
li ad hier liare begrafenis plaats. Eene
overgroote menigte hield sr aan die ver
standige, ijvervolle en deugdzame kinder-
opieidsler eene laatste hulde le brengen,
met haar lijk lot aan het graf le vergezel
len. Verscheidene prachtige kronen wei-
vingerde,
ïn-
jdief hem zijnen geldbeugel
houdende 5,000 fr. De policie is op zoek
naar den schelm.
Mej. Louisa Dehem, komt met nummer den op de lijkkist neergelegd. Het was
in den aanstaanden jaarlijkschen salon eene roerende plechtigheid, die, zoo mo-
van Parijs, aanvaard le worden, met hare gelijk, eenige leniging in de smart dep
twee tafereelen, getiteld: Le Missel en diepbedroefde ouders, wier eenige steun
wedden en vergoedingen aan ambtenaren1 L Encensoir. zij was, gebracht heeft.
en bedienden; daggelden der agenten diet Wij moeten bekennen dat deze jonge
Kavalkade.
Ter gelegenhetd van den Half-Vasten,
zal er eenen bijzonderen trein, met ver
mindering van prijzen, den Maandag 1°
April, om 11 u. 11 m. 's morgens, naar
Hazebrouck rijden.
Terugkeer uit Hazebrouck om 6 u. 25
minuten 's avonds.
Prijzen: Voor gaan en keeren:
Yperen en Vlamertinghe.
le kl. 3 fr., 2e kl. 2 fr. en 3° kl. 1,50 fr.
Poperinghe.
lc kl. 2 fr., 2e kl. 1,50 fr. enS'kl. 1 fr.
DE TOEKOMST