STADSNIEUWS. Nr 17©. 28e Jaar. Zondag, 3!n Maart 1889. wmMmi Zondagsblad van Stad en Arrondissement YPEïUEftl. Men schrijft in: Te Yperen, DIXMUDESTRAAT, 18, en op al de postbureelen van't land. Alle affichen bij den drukker van dit blad gedrukt, worden onvergeld in hetzelve geplaatst tot den dag der verkooping. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikelen u-lijk tegen Vrijdag middag, vrachtvrij en onderteekend, toe te zenden. ^tp s#e ABONNEMENTSPRIJS VOOROP BETAALBAAR: 3 fv. ?s jaar» voos* de stad; fr. 3-&0 veee geBseel BeSgse. Buitenlandsche verzendingen, 't port daarboven. 5 CENTIEMEN HET NUMMER. Aankondigingen: 10 centiemen den regel. Reklamen: 25 id. Rechterlijke eerherstellingen 1 frank id. id. id. id. Akkoord per maand of per jaar. DE BESPARINGEN VAN PEEREBOOM. Hoe menigmalen heeft men niet reeds de spaarzaamheid van Minister Vanden- per taak worden betaald, per dag of stadsgenoote met rasse schreden vooruit maand; dwarsliggers, riggels en toebe- gaat> want om nummer 1 te verkrijgen hoorten en vast materieel de wegen; wer- 'n tentoonstelling te Parijs, moeien de j i 7 iii tafereelen,voorzeker ook van eerste waar ken en onderhoud; gereedschap, alam en peereboom gehekeld, afgekeurd, en ge- andere voorwerpen; huur van lokalen. 1 zegd, dat ze den eenen of anderen dagj I^aaL ons nu uit die totale cijfers de overmijdelijk bloedige, rampzalige g'evol- sommen halen, die gedurende de gen zou hebben. Ook in de Kamers werd hij voor zijne aanschrokkigheid grenzende spaarzaam heid dikwerf op de kneukels getikt. Niets van dit alles heeft mogen baten. De insparingen werden voortgezet en zelfs gedreven tot het schandalige. De spoorbanen worden verwaarloosd en niet op tijd hersteld of vernieuwd; de rijtuigen laat men vervallen en verslijten tot den draad; de locomotieven worden niet op tijd nagezien en, om de maat te vullen, het personeel is verminderd en ingekrompen tot op het uiterste. En waarom die spaarzaamheid tegen draad, vermits men door hel niet onder houden in goeden staal der lijnen en het laten vervallen van liet materieel, op ze keren oogenblik millioenen en millioenen zal moeien uilgeven, om gansch de inrich ting onzer spoorwegen te vernieuwen? Waarom? Het antwoord is gemakke lijk om geven: Om na 4 jaren pressen, M. Beernaert eindelijk te kunnen laten aankondigen, dat hij een boni van 14 millioen in kas heeft, juist het bedrag der in 1883 ge stemde belastingen, welke hij op zijn eere woord gezworen had te zullen afschaffen, maar die hij nu pootvast houdt. Ziehier de cijfers die wij in de budjet- ten van spoorwegen aantreffen voor den dienst der wegen en werken: In 1882 fr. 17,604,000 1883 18,084,000 1884 16,426,483 Dit zijn de drij laatste jaren van het li beraal Ministerie. Ziehier nu voor de drij laatste jaren van hel klerikaal Ministerie: In 1883 fr. 17,086,933 1886 16,142,340 '1887 13,366,394 In deze cijfers zijn begrepen: de jaar- laatste jaren (drie liberalen en vier kle- rikalen) uitgegeven werden, voor onder houd en het in goeden staat houden der dwarsliggers billesriggels en loebe- hoorten en ander materieel gehecht aan de spoorweglijnen: In 1882 fr. 3,692,000 1883 3,342,000 1884 3,342,000 1883 3,000,000 1886 2,500,000 1887 1,900,000 1888 2,071,500 Men ziet dus dat van 1882 tot 1884, op die drij jaren, liet liberaal ministerie voor het in goeden staat houden der ijze ren wegen 10 millioen 376 duizend fr. heeft uitgegeven en dat van M. Vanden- peereboom tijdens de drij jaren 1886, 1887 en 1888 voor het zelfde doel maar 7 millioen 71 duizend 500 franks heeft besteed, dat is 3 millioen 304 duizend 500 franks minder, of 1 millioen 101 duizend en 500 franks per jaar minder. En dit enkel op den onderhoud dei- spoorlijnen in bet rollend materieel niet inbegrepen, dat ook in deerniswaardigen staat verkeert, te gevolge van verkeerde spaarzaamheid. Voeg daar nu bij eene aanzienlijke ver mindering in bet personeel, zoo groot als Het schijnt dat het de jongste artieste is,die lentoonsteld in den Salon van Parijs, zevenp;en dergelijke bijval doet eere aan den klein, en men zal begrijpen waarom de gebracht hebben. leeraar M. Th. Ceriez, die niets onverlet laat om deze talentvolle juffer tot op den eersten rang onder de kunstenaars te ver heffen. Hare geboorte stad ljperen deelt ook wel in die eere. Hulde dus, aan die moedige juffer, die weet en verslaat wat de kunst is en zijn moet. Wij kunnen niet genoeg zulk een talent lot ontwikkeling aanmoedigen en wij zul len erop lenig komen als de bekrooningen zullen gekend zijn. Mej. Langbeen, de ongelukkige onder wijzeres, wier dood wij in ons nummer melden, is zeifin den put ge sprongen. Die arme juffer, die steeds van ten voorbeeldig en onberispelijk gedrag was, leed sinds eenige weken aan eene gropte gejaagdheid. Zij was ontroerd, ze nuwachtig. JDe eetlust was verdwenen. Het bloed rees naar het hoofd. Zij was aan oog»nverduistering en duizelingen on derhevig, zoodanig dat zij verledene week onbekwaam was hare gewoonlijken taak le volbrengen en een dag te huis blijven moest, 's Anderendaags hernam zij liare ambtsbezigheden, m; ar de onderwijzeres sen bemerkten heel goed hare ziekelijk heid, hare ontroering en hare gejaagd heid. Het lijdt geen twijfel of de ongelukkige zal, onder den drang van eene schielijke verstandsverbijstering, zich om het leven Beorlspoorwc;;. Er is hier vele sprake van het aanleg gen eens buurtspoorwegs lusschen Ype ren en de Fransche nijverheidstad Armen- tiers.Maar inplaats van de rechlslreeksche lijn aan te leggen, wil de Nationale Maat schappij aan onze stad de lijn langs Nieuw- kerke opdringen. De Handelskring en zij allen, die enkel de belangen en den voorspoed van onzen kwijnenden handel behartigen, komen daar tegen op De lieer Colaert heeft in de laatste zitting van den sledelijken raad gesperleld en gekrinkeld als een paling op een rooster, om de stad dietsch te maken dat hel den handel voor- deelig zijn moet gemeenschapswegen te hebben, die koopwaren en reizigers een grooten omweg dwingen af le leggen. Dat ons stadsbestuur op die oor doof bleef kan iedereen aan zijne eksteroogen voe len. Ons kontroleurken zou misschien gaarne den tram voorbij zijn kasteelke zien rijden, maar onze wijze stadsbestuur ders, hoe gaarne zij hem aangenaam zijn, laatstehouden teveel aan het welzijn der ingeze tenen, om dezer belangen niet boven Co- laert's preferenties te stellen. Dat de gedrag kadodder er om lachte als een lijkbidder met eene peperhol in de keel hoeft niet gezegd te worden. Zondag avond was een zeker klerikaal heerschap in den Hoe bezig met ferm van zijnen jan te maken. Hij hing iedereen zoodanig de keel uit, dat het eindelijk bo ven zijn hout ging en men eens duchtig hel stof uit zijne dobbel vest klopte. ©n^rceisid. De graanhandelaar Temperville van Duinkerke, was Zaterdag middag op onze toen een behendige gauw- graanmarkt wegen en het materieel in zulken ellc-ndi- gen toestand verkeeren en waarom dienst schier gansch ontredderd is. W. v. de O. Yperen, 50 Maart 1889. Sclioone Eiuiïsten. Ziedaar, de loutere waarheid, die aan allen klap-in klap-uit, een einde stellen moet. Maandag 11., om 8 '1/2 ure's morgens, li ad hier liare begrafenis plaats. Eene overgroote menigte hield sr aan die ver standige, ijvervolle en deugdzame kinder- opieidsler eene laatste hulde le brengen, met haar lijk lot aan het graf le vergezel len. Verscheidene prachtige kronen wei- vingerde, ïn- jdief hem zijnen geldbeugel houdende 5,000 fr. De policie is op zoek naar den schelm. Mej. Louisa Dehem, komt met nummer den op de lijkkist neergelegd. Het was in den aanstaanden jaarlijkschen salon eene roerende plechtigheid, die, zoo mo- van Parijs, aanvaard le worden, met hare gelijk, eenige leniging in de smart dep twee tafereelen, getiteld: Le Missel en diepbedroefde ouders, wier eenige steun wedden en vergoedingen aan ambtenaren1 L Encensoir. zij was, gebracht heeft. en bedienden; daggelden der agenten diet Wij moeten bekennen dat deze jonge Kavalkade. Ter gelegenhetd van den Half-Vasten, zal er eenen bijzonderen trein, met ver mindering van prijzen, den Maandag 1° April, om 11 u. 11 m. 's morgens, naar Hazebrouck rijden. Terugkeer uit Hazebrouck om 6 u. 25 minuten 's avonds. Prijzen: Voor gaan en keeren: Yperen en Vlamertinghe. le kl. 3 fr., 2e kl. 2 fr. en 3° kl. 1,50 fr. Poperinghe. lc kl. 2 fr., 2e kl. 1,50 fr. enS'kl. 1 fr. DE TOEKOMST

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1889 | | pagina 1