STADSNIEUWS. Nr 229. 29e Jaar. Zondag, 18n Mei 1890. Zondagsblad van Stad en Arrondissement YPEREN. Men schrijft in: Te Yperen, DIXMUDESTRAAT, 18, en op al de postbureelen ran 'l land. Alleafïïchen bij den drukker van dit blad gedrukt, worden onvergeld in hetzelve geplaats tot den dag der verkooping. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikelen uiterlijk tegen Vrijdag middag, vrachtvrij en onderteekend, toe te zenden. ABONNEMENTSPRIJS VOOROP BETAALBAAR: 2-50 fs«. >s jaar» voor de stad; 3 fr. voor gctieel België. Buitenlandsche verzendingen, 't port daarboven. 5 CENTIEMEN HET NUMMER. Aankondigingen: 10 centiemen den regel. Reklamen: 25 id. id. id. Rechterlijke eerherstellingen 1 frank id. id. Akkoord per maand of per jaar. FRANSKILJONISME De Brusselsche rechters, die het eens aandurfden den heer Josson van de lijst der advokalen le schrabben omdat weigerde naar hun believen zijn gronc wettelijk recht prijs te geven van zie vóór hen in zijne taal uit te drukken drijvende aanmatiging en verwaandhek al gelijk ver. Een vlaamsch Brusselse blad, de Flamingant, zendt naar de rechtszittingen der Brusselsche balie, een reporter om daar aan te slippen hoe die heeren de wet op het gebruik van het Nederlandseh in strafzaken naleven. Men weet dat ze die op de schaamtelooste wijze iederen dag verkrachten. De tegen woordigheid van dien reporter die hunne vrome daden aan 't licht brengt, geneert hen fel, dat kan men denken. Juist daar om, en om aan zijne korzelheid lucht te geven, heeft de heer Behaeghel,d.d. voor zitler, zich veroorloofd dien reporter, M Van Autrève, in volle zitting espion te noemen. De Brusselsche pers heeft zie daardoor beleedigd gevoeld en de twaalf Vlaamsche bladen van Brussel hebben daartegen krachtdadig protest aangetee kend en bij den Prokureur des Kcmings is eene klacht ingediend. Het wordt waar lijk lijd dat men den overmoed van die opgeblazen Minossen wat korlwieke. Ziehier, uit een fransch blad, la Ré- forme, geknipt, een artikeltje dat aan toont hoe die heeren de Vlamingen voor den aap houden Le Flatnand en Justice. A l'audience du tribunal correclionnel, un prévenu prend la parole et, avec un accent de conviction absolument commu nicalif, donne de longues explications pour établir son innocence. 11 a parlé pendant an quart cl'heare et froidement letraducteur résumé. Ce sont des rai sons de familie qui l ont délerminé a agir de la sorle. Et le pauvre diable a élé condamné. Cela rappelle l'audience du même tribu nal oil un monsieur qui se trouvait dans le public a dü intervener pour dire h l'avocat que le traducteur avail fait une déclaration absolument contraire de celle du prévenu. O Vlaamsche volk, hoe lang nog voor den gek houden KERMIS OF DEN BUITEN. We zijn volop in den tijd van de boerenkermissen. Geen Zondag gaat er dan voorbij of in tien,twintig dorpen per provin cie worden schup en riek opzij ge steld,en denken boeren en boerinnen slechts op rust en plezier. Na volbrachten arbeid, zich eens lustig vermaken is niet meer dan na tuurlijk, en kniezers, ja isegrimmen zijn het, die op deze plezierpartijtjes wat hebben af te wijzen. En nochtans loopt er in iedere ge meente een zwarte ijzerbijt, die de kermissen naar alle duivels wenscht, omdat er met die dagen spel gehou den en geflikkerd wordt. Dansen is de nachtmerrie der dorps- zal men u waar niemand iets op te zeggen kan hebben. Die mensch heeft zijn huis houden te verzorgen, zijne binders groot te brengen als hij met de ker mis no£ al wat te doen heeft,dan kan hij de nuur van zijn huis verdienen of een ferm stuivertje over kant ste ken. Wie zal brouwer en stoker betalen? Toch de pastoor niet, zeker Als de herbergier te kort schiet om eer aan zijne zaken te doen, zal de drijtik uit zijnen zak dan bijleggen Attends je vtens zou Eeman zeggen. Waarom laten de zwarte knorpot ten dan de herbergiers niet in rust hun kostje verdienen Speihouders zijn toch zoo deftig en zoo eerlijk als pastoors Wilden de buitenlieden in deze zaak hun gezond verstand gebruiken, ze zonden dedorpsherder fijntjes wan delen. Met de woorden gij, pas jastoors. Die kerels kunnenijando-^oor> mfe3ier jn de kerk, maar wij, ne niet lijden, dat de zon in t water v0Qcien de schijnt.Gedurig spooken en bulderen.^eia5L^XmeMrag0r£sS^ zij tegen dedansendejeu-d,en ze stel- den bek Aesnoerd wezen, en daarbij alles m t werk om de hou- ders van danslokalen den duivel aan Maai Ja> maar Het is een gekend en bestadigd feit, dat de kermissen op den huiten e doen, ja, hen te dwingen van ar moede de parochie te verlaten. De klerikale gemeentebesturen,wel- ie ganseh en geheel onder den duim!aan}10uc[enj verslappen en dat de van menheer pastoor liggen, helpen danslokalen van jaar tot jaar ver-, de geestelijken nog een handje, door minderen,dank zij de gedurige tegen kanting der zwarte rakkers. dansen en kermissen op den buiten ééne zware doodzonde uitmaakt,ter wijl het in de stad zelfs geen biecht- puntje meer is Yperen, 17" Mei 1890. De controleur heeft eindelijk de be grooting der Burgerlijke Godshuizen van 1890 afgeschreven.Heeft hij dit stuk reeds behandigd aan den ongeduldigen schrijver van het Nieuwsblad en hem uiteen gedaan waarin de heeren der Hospicen binst het aar 1890, 87,999 frs. meer schikken te verteeren dan in 1888 Waarschijnlijk van ja. Indien het zoo is, hopen wij dat de advokaat van het Nieuwsblad deze kwestie, waarin de Yperlingen, volgens hem, zoo veel be- ang stellen, in zijn eerst verschijnende nummers zal kunnen oplossen. De klerikale windmaker schreef over veertien dagen, stout weg. Het publiek vraagt uitleg, en uitleg zal er komen, gij zult het zien. Wij verwachten er; aan hem het woord. Dals en dansfeesten te verbieden,den ïerbergier met een zwaar patent te Delasten of het lokaal om tien ure avonds te doen sluiten. Moest men de goesting involgen vandie scrupuleuze heeren,dan moch- ;en orgel en fluit enkel en alleen in cerken kapel bespeeld worden. Op straat, in de estaminet.op deopen- Dare plaatsen zou het jaarin jaaruit aan eenbeggijnhof moeten gelijken. al Fijn ingezien zijn de pastoors toch vieze kwasten. Ze worden voor ueestelijke zaken aangesteld en ze c oen niet anders dan zich met wereld- sche dingen bemoeien. Wat gaat hun dat aan, of er met de kermis gedanst wordt dat hetklet- terd Zullen ze daar ne cent armer om zijn of een flesch wijn minder in run' botten lappen Daarbij, spel houden is voor den lerhergier eene broodwinning, en nog al eene eerlijke broodwinning, Het Nieuwsblad van Zondag j.l. ant- Iwoordende op een artikel van het JFeek- blad, zegt: Diens is 't ook al niet meer wel dat er tegen de dronkenschap gevroclft wordt? Zeg, wat zouden de heeren der Hospicen doen, indien de sloetsen steen- dronken te midden van den nacht aan de deur van '1 gesticht belden Zie hiér onze antwoord: De wees voogden zouden 's anderen daags zulke reglement-overtreders, voor 11V hun slecht voorbeeld en ergernis, schan- met weder- want Wint er de openbare zedelijkheid iets bij Wel integendeel. Bras- en slemppartijen, beestig ge vloek en getier,smerige straatliedjes, messengevechten en andere walge lijkheden ziedaar waarin men de boerenkermissen van jaar tot jaar ziet ontaarden. Eene laatste opmerking. Zoo nijdig als de dansfeesten opj^elijk buiten zeiten, den buiten bevochten worden, zoo spannigen. valt niets anders te doen. weinig wordt er in de stad van ge sproken. Ze zouden goed gekomen zijn, de pastoors, indien ze aldaar de bals moesten verbieden De katholieken zouden hen eens ferm uitlachen, want er worden in klerikale lokalen zooveel dansfeesten gegeven als in liberale lokalen. Maar Sint-Job kent zijn volk,zeggen de zwartjes, en zoo komt het, dat wij niet gehoord dat kerel Maar hebben onlangs zulk een negentienjarige alzoo zijn verlof heeft gekregen en is het waar dat hij den nacht doorgebracht had in gezelschap van katholieke nachtwa kers?. Tramweg. De klerikalen maken eene kieskwestie van den tramweg van Yperen naar Ar- DE TOEKOMST O O

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1890 | | pagina 1