STADSNIEUWS.
IVr 25?.
29e Jaar.
bondag, SOn November 189IE
Zondagsblad van Stad en Arrondissement YPEKEN.
BERICHT.
I
Men schrijft in:
r. To Yperen, DIXMUDESTRAAT, 18, en op al de postbureelen van't land.
Alle affichen bij den drukker van dit blad gedrukt,
worden onvergeld in hetzelve geplaatst tot den dag der verkooping.
Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikelen
m uiterlijk tegen Vrijdag middag, vrachtvrij en onderteekend, toe te zenden.
ABONNEMENTSPRIJS VOOROP BETAALBAAR:
2-50 fr. »s Jaar® voos» «!e stad; 3 fa». voo«' gcisccl Bclgfic.
Buitenlandsche verzendingen, T port daarboven.
5 CENTIEMEN HET NUMMER,
Aankondigingen: 10 centiemen den regel.
Reklamen: 25 id. id. id.
Rechterlijke eerherstellingen 1 frank ad. id.
Akkoord per maand of per jaar.
j De personen die een abonnement
taan het blad De Toekomst, nemen,
ivoor 1891, zullen hetzelve van heden
af tot Nieuwjaar kosteloos ontvan
gen.
j KLERIKALE DANKBAARHEID -
Het hart van onzen minister der
almoezeniers loopt over van dank
baarheid voor zijne soldaten en bij
zonder voor de oud-strijders van 't
jaar dertig.
I Nu, dat is kristenplicht
I Te Antwerpen woont een stokoud,
tachtigjarig manneken .Frans Egger-
ikont.dat voor 's lands onafhankelijk
heid streed in 1830-31-32 en 33 en
daarna nog verscheidene jaren in het
leger diende.
Het programma der vooruitstre
vende mannen bevat
Herziening van het art. 47 der
grondwet openbaar, verplichtend,
kosteloos onderwijs scheiding van
Kerk en Staat;afschaffingder loting;
afschaffing der belastingen op de eet
waren wetgeving op den arbeid
volksinrichting van het credietge
lijkheid der landstalen iedereen, in
België, dient in zijne taal onderwe
zen, bestuurd, ondervraagt of ver
oordeeld te worden.
Yperen, 29" November 1890.
Gematigheid io deu schijn
Onder dien titel schrijft de wijwater-
kwispel van 't Nieuwsblad een ellenlang
artikel, waarin hij, als een kwakzalver
dienst dat zij ui 1879 te velde trokken Geen derde! Zij toonen zich wel in ker-
tegen de schoolwet en hemel en aarde!ken en kapellen, in processiën en bede-
deden beven om de wellen van't landjvaarten; zij bukken wel vóór bisschoppen
legen te kanten, om zelfs óp de vreed- en priesters, maar T is om te beter hun
zaamsle gemeenten twist er. tweedracht doel Ic bereiken en hunne heerschzueht
te zaaien, om zoovele ongelukkige onder- te voldoen.
wijzers en onderwijzeressen te vervolgen
en te broodrooven?
Is 't niet in den naam van den gods
dienst dat zij zoovele ouders, zoovele kin
deren, zoovele onderwijzers en onderwij-
I De ouderdom maakt Eggermont
j v. -j idie zone ware aanbeveelt, zijne lezers een
;hans onbekwaam voor den arbeid,!
m met recht smeekte hij onzen groo-l .°P armen ntn ram ophangt, waarmede
ten sabelsleper hem een jaarlijksch ze zoekt te misleiden. Wij weten het
pensioentje toe te staan, om niet van en meermalen reeds hebben wij hetbewe-
honger te sterven. ,zen, de schrijvelaar is zoo rechtzinnig als
I Zijne vraag deed eene reis rond liet een vos die de passie preekt. Liegen en
ministerie en op zekeren keer be- lasteren is zijn beste stieltje en hij is on-
kwam Eggermont 30 fr. en-O! wel- ,s
ke eer een ministerieel brieiie 3
der ze te doorzaaien met allerhande bc-
Henrietje riep ook na de kiezing van
19 October, 't is voor mij niet dat ik
spijtig ben, 't is voor mij niet dat ik zou
willen burgemeester worden, 't is voor
mij niet dat ik Yperen onder het klerikale
zeressen vervolgden, met de straffen des juk zou willen zien buigen, is voor 't
geloove
Welnu, wij vragen het aan alle ver
standige lieden, wat gevaar loopt liet
geloof met de liberalen aan 't bewind te
hebben en wat zou het winnen met eenen
onnoozelen greppedanser als Henrietje aan
't hoofd van onze stad le zien.
Het geloove De godsdienstMaar 't
mannelje liet er zich steeds zoo weinig
|n" Hij was mil titaan geweest, Kon sciluidigingen,waaraan hij zelf geen geloof geschiedden steeds in den naam van den
dus geen oud-slriider zun en geen -
hemels bedreigden, hun de HH. Sacra
menten ontzegden en uit de gemeenschap
der christenen banden, juist alsof men
zou gezegd hebben dal die kerels met de
sleutels van hemel en hel in hunnen zak
liepen
Ja, het woord godsdienst is almachtig
en hel heeft altijd gebruikt cn misbruikt
geweest van in de vroegste lijden af.
't Was in den naam van den godsdiensl'aan gelegen, ja, onverschillig, en nu,
dat men in de middeneeuwen stroomen omdat hij denkt dat niemand meer weet
bloed zag vergieten door de dweepzuchligcjioe zeer hij geloove en godsdienst ver
en politieke priesters, die de inkwisitie kleefd was, wil hij zich van dat woord
inrichtten. Ibedienen als van eenen trap die hem lot
Al de buitensporigheden, al de mis-;het toppunt der verhevenste plaatsen moet
bruiken, al de stelselmatige vervolgingen'doen stijgen.
pensioen ontvangen.
geeft.
En alzóó zijn al de huichelaars. Te
godsdienst. En zij, de dienaars van eenen'beginnen van de politieke priesters, lot
Dat 's lo°iek... van krisfene men-' In gemeld artikel treffen wij onder God van liefde, de volgelingen van Hem.Henrietje, ja zelfs tot den ellendigen
sch en
andere de volgende zinsnede aan:
die den vrede en de eendracht aanleerde,'schrijvelaar van 't Nieuwsblad
I Omdat het lot. hem heeft aan^e- ^et een'gste dat de liberalen te hoope die de onderwerping aan 's lands wetter.
duid, gedwongen de wapens opV dfc
«men,en hy dan voor s lands onaf dienst. {Geef aan Cesar wat aan Cesar toekomt;
■xnkelij kheid zijn leven offerde,daar-. Ziedaar het groote woord waar achter zij, zeggen wij, schilderen dien God van
t>pi1-lWCU at "jaai 161 de schrijvelaar zich verschuilt om den'liefde af als eenen dwingeland, eenen op-
gerd en M. de Minister werpt hem 30
Fr. toe. Hij heeft, zijne soldij ontvan- aFkeer zlJller tezers tegen de liberalen op roermaker, eenen fcvolutionnair. Ja
gen, hij is betaald geweest voor zijn le wekken. De godsdienst is een toover-
'even, en daarmeê uitjwoord dat hij gebruikt om zijn spel te
■Nu, de militaire adjunct van car- verbergen, 'L is het masker dat hij aan
Sinaal Goossens moet eenige duizen-'jrekt om 7jjne lezers le verblinden, want
ien sparen voor de pensioenen der hij weet wc, de sukke] kt d odsdiensl
praoezeniers.Zn redden de zielen der,
soldaten, hun is men dankbaarheid™ de P°hUflk twee onderscheidene zaken
schuldig, want wat is—daarbij ver-Zl'jn, die de klerikalen alleen verwarren
geleken 't stoffelijk welzijn van en willen vereenigen om des te beter hun
Het Nieuwsblad zegt uog:
Doet uwe maskers af, liberalen, en loont
n opentlijk aan het volk wat gij zï.jt en waartoe,
willen of niet, uwe pogingen strekken.
De schrijvelaar heeft gemist van adres
toen hij deze woorden schreef. De
fenen oud-strijder
Dat is klerikale dankbaarheid
doel le bereiken
De politieke priesters, waarvan wij
verledene week spraken, gebruiken ten
Gisteren werd overal de plakbrief aden t"de |)et woord godsdienst om hunne
Ijgekondigd van het Liberaal Voo-i r^™inn
litstreveSd Count,dat den 25 De-em»cl' 18 de liberalen overal
cember, te Brussel, moet gehouden,en 's a'tes tegen te kanten.
Worden. I Is 't niet in den naam van den gods-
moest de Zaligmaker nog op de wereld liberalen durven opentlijk hunne gedac
komen om de zalige leering te verkonden
die toch zoó schoon is, de politieke pries
ters zouden de eerste zijn om Hem te ver
volgen en hem ter dood te brengen
in naam van den godsdienst.
En denkt de schrijvelaar van 't pond
papiertje ons wijs te maken dat zij, die
gedurig het woord godsdienst in den
mond hebben, de grondslelsels van dien
godsdienst naleven.
Bij lange niet Onder al de klerikale
kopstukken die wij hier en elders aan 't
werk zien, hoeveel zijn er die rechtzinnige
christenen, oprechte katholieken zijn?
len uitdrukken en in den klaren handelen
zonder zich le verschuilen achter huichel
achtige cn bedriegelijke voorwendsels.
Het volk weet klaar en duidelijk waar de
pogingen der liberalen naartoe strekken:
naar de vrijheid van iedereen, naar de
beschaving, naar den vooruitgang, naar
de ontvoogding des volks van de dweep
zuchtige en valsche strekkingen hunner
tegenstrevers.De liberalen willen het volk.
onderwijzen, verlichten en groot maken;
de klerikalen, integendeel, zijn de vijan
den van onderwijs en verlichting, zij zoe
ken het volk te misleiden en van hunne
I
DE TOEKOMST
pnngr ipncit kn 7ii riA niPHnnrc vnn ppnpn