Nr 287.
30c Jaar.
Zondag, 28» Juni 1891.
Zondagsblad van Stad en Arrondissement YPEHEIW
Concurrentie.
Vervolgers
des- religie.
Alle affichen bij den drukker van dit blad gedrukt,
worden onvergetd in hetzelve geplaatst tot den dag der verkooping.
Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikelen
uiterlijk tegen Vrijdag middag, vrachtvrij en onderteekend, toe te zenden.
Men schrijft in:
Te Yperen, I)IXMU DESTRA AT, 18, en op al de postbureelen van 'i land.
ABONNEMENTSPRIJS VOOROP BETAALBAAR:
2-50 fr. 's jaars voor «lc stad; 3 fr. voor geheel Belgl«.
Buitenlandsche verzendingen, 't port daarboven.
5 CENTIEMEN HET NUMMER,
Aankondigingen: 10 centiemen den regel.
Reklamen: 25 id. id. id.
Rechterlijke eerherstellingen 1 frank id. id
Akkoord per maand of per jaar.
Nonnekens doen geene concurrentie aan
dc neringdoende menschen och neen,
't is 't katje
In de Vlaanders maken ze kant dat liet
klettert.Honderden en
mogen zich
ken... en dan die kiridskorven volgens
kwaliteit en tarief aan de grootste linge
riewinkels van de stad vérlappen.
Komt in de groole sleden, waar hel
van vrouwenkloosters krioelt. Allen, van
duizenden kinderen1'1^ eers,c t°t het laatste houden zij zich
daar krom, blind, ziek en
dood wroeten voor een handsvol duiten;
de zoetsappige maseurkens surveillee-
ren de arme kleinen en strijken dobbel en
dik dc oorden op.
Bij eenc zijner laatste propagandareizen
in diezelfde verkwezelde Vlaanderen, vond,ven 011 str>jken zij,
een onzer vrienden eene kolonie, waar af110? cen anoer stieltje, die bedelen, pren-
dc boerinnekens cn jonge dochters hand- Sc'en en schuimen dat het kraakt.
Van 't eene einde van 't land lot hel
andere wordt alzoo de kostwinning dei-
met eene speciale industrie bezig. Hier
borduren, erochcteeren festonneeren,
mazen, sloppen en breien zij; daar lee-
kenen, vlechten, strikken, flikken, lappen
cn repareeren zij ginder snijden,
naaien, slikken, wasschen, plassen, slij
en de overige doen
schoenen maakten voor hel schatrijke
klooster van het dorp. En de spotprijs,
voor deconfeelie betaald, loonde ons eens Wingdoenders benadeeld, de winkeliers
te meer, welke goudmijn er voor die lieve in hunnen handel onderkropen en werk-
nonnekens in die industrie besloten lag.'man en werkvrouw hel brood uit den
Onderzoekt de zaken in alle dorpen mond gestolen!
Als de pastoor zijne parochianen eenen
heiligen schrik wil inboezemen voor 't
liberalism, dan zegt hij dat de g
haatdragende menschen, wraakznehtige
kerels en vervolgers der religie zijn.
In tijde van kiezingen rollen al zijne
sermoenen over hetzelfde punt.Het klinkt
cn bolst cn dondert er dan in de ooren
der verschrikte dorpelingen:
Ja, beminde christenen, ik zeg hel u
uil de volheid van mijn bedrukt gemoed;
als dc geuzenpartij zegepraalt, als de
framagons de overhand moeien behalen
dan is '1 met de religie gedaan!...Dan
worden de kerken gesloten, dc kruisen
van de torens gezaagd, de klokken ge
smolten en uwe goede- zielenherders in 't
gevang geworpen of lot ballingschap ver
wezen! Gcene mis, geen lof, geene biecht,
geene communie, geene gebeden meer!
Zonder priester, zonder God, zonder ge-'
eenvoudig uiteen te rammelen en op de
vlucht te jagen
En de pastoors dan
Waarom in die stad nageroepen en uit
gejouwd? Moeten ze zich in de huizen van
vrienden en kennissen als misdadigers
verbergen? Mogen ze niet in volle gerust
heid door de straten flaneeren, net als de
loof, leven als een redeloos dier; zie
eerste de besle burger? Wonen zo niet met
eene ferme poezelige meid en smullen cn
zuipen ze niet juist gelijk hunne confraters
van den builen.
Sterker nog Betalen de geuzen do
huishuur niet voor de pastoors, en gaan
de drijtikken niet regelmatig den eersten
van iedere maand hunne oorden naar de
Staatskas halen? En zijn het nog de geu-
zenbesturen niet, die de onkosten van
onderhoud en opbouwing van kerken met
stadspenningen bekostigen
Wie klerikaal zou ons kunnen of dur-
ven bewijzen dat bovenstaande vragen de
waar men vrouwenkloosters vindt. Overal Maar we mogen geen kwaad van die,- -> "T Willen?
-li i i .I. bin1*!!' lipt iiit Hii ii tf wiplit'iti siii'H „e. minste onvsaat n cict ocvcitien
worden er bemdens, slaaphjven, jakken, brave nonnekens zeggen: want t zijn loch;UddI .lul.l wacnu.ii swat, ai&j
kleederen, rokken, oorkussens, beddela- zulke heilige en vromé zuslérkens, en ze ]aa® krijgeii'^ i Ze zijn dus wel gekomen de papen, met
kens cn honderd andere voorwerpen voor bidden locli zoo hard en zoo veel voor s Jr'
eenen spotprijs vervaardigd. hunne zondigende broeders
Tracht niet te concurrecren tegen de
nonnekens, want ze breien, stoppen en Als we nu cen klein overzichtje houden
mazen uwe kousen; festonneeren uwe on- van de vette bijwinsten, welke door zvvor-
derrokken; wasschen, stijven en strijken ie, grijze, bruine en witte zusterkens bin-
uw lijnwaad tegen eenen onmogelijken nengereven en opgeslokken worden,—
lagen prijs! Maar geen wonder,sacrebleu! dan vinden wij, dal de 30,000 mat
En 't besluit van den slimmen paap aan onnoozele builenbewonersof aan kort-
luidl natuurlijk: kiezers, will ae die ram-1zicl,li88 spelingen over godsdiensthaters
I Jen vervolqers der reliqie te zeeveren
pen, al die schroomeli ke ongelukken op, J
-,.i 1 ,ij De religie wordt nergens vervolgd. De
uwen hals niet 1 alen: stemt dun voor de s 0
uitoefening van alle godsdiensten is ge-
klerikalen
want ze doen het zeiven niet! zij zijn veel kens uit het evangelie, in ons land
slimmer; ze laten al die karweitjes netjes concurrentie doen aan: kantwerksters,
aftappen door weesmeisjes of oude vrouw- borduurster-s, handschoenmaaksters,naai-
tjes, die ze doorgaans in hun klooster slers, sliksters, breister, strijkster,wasch-
kost en inwoon verschaffen. [vrouwen en honderd andere stielen,
Zoo doende, hebben zij den handarbeid dan beslatigen wij, dat verkoopers van
voor niet, en daar juist licht de deugnie- oliegoed, gemaakte kleederen, ondergoed,
terij van hun deloyale broodbeneming. 'brei-, weef-, stik- en crochclwerk, eige-
Wilt ge iets goedkoop, gestikt hebben/naars van bleekerijen, wasscherijen en
verlangt ge fijn crochclwerk, wenscht ge[Verwerijen op de schandaligste manier
een elüe geborduurd zakdoekje en hebt ge onderkropen en op schreeuwende wijze ir.
geen goesting om er lang achter te wach-'hunne intresten benadeeld worden, dooi
ten.... gaat maar gerust naar 't klooster:'de honderden winstgevende stieltjes van
moeder overste zal u dat op een ommezien'de schraapzuchtige nonnekens!
agöe-
wreed vervolgd
eken
ie dan inderdaad zoo,
:om de vrijheid
w.Mi..1„aar liberaieu zichI
fo gelen,
t bewind bevinden
groole
laten bezorgen.
Wij kennen nonnektoosters, waar een
In alle rechtzinnigheid zij liet u ge
vraagd, lezers van de Toekomstzou
vijftigtal oude vrouwtjes, van den mor-jdaar soms de hoofdreden niet liggen van
gend lot den avond niet anders doen dan de verschrikkelijke crisis, die de werkers
hemdekens', slaaplijfkens, halsdoekskens,'stand thans doorworstelt
bavettekens en nagelbandjes aaneenflik-'
Wordt de
daar w
aan
Laat ons zien.
Nemen wij bij voorbeeld de
vrijzinnige sleden Brussel, Antwerpen,
Gent, Luik en andere, waar de liberalen
sinds twintig, dertig en nog meer jaren
volledig meesier zijn.
Worden de kerken en kapellen daar
gesloten, in brand gestoken of afgebroken?
Verbied men er de burgers hunne chris
telijke plichten te vervullen zooveel en zoo
dikwijls ze maar willen? Mogen er de
kwezels en pilaarbijters niet over de straal
defileeren met kerkboeken zoo groot als
registers? Heeft men al ooit beproefd de
processies te beletten,welke dikwijls uren
en uren de straten en pleinen belemmeren?
ja, heelt men er wel ooit aan gedacht, die
gewijde stoeien te verbieden, of ze dood-
vrijwaard door onze constitutie, cn de
liberalen zullen wel stellig de laatsleo zijn
van geweten te kortvleu-
AIs onze dorpspapen dan met dien
flauwcn praat de stukken van dc preek
stoelen trommelen en het schuim over
hunne lippen laten rollen, dan liegen ze
cn weten zij dal ze liegen. Maar de on
waardige discipelen van Christus zien in
die onbeschaamde leugen liet besle middel
om hunne teergeliefde parochianen te
stroopen in alle eeuwen der eeuwen, en
om le blijven leven, teren en smeren ten
koste van den zak hunner zeer beminde
christenen
Ziedaar gansch liet geheim van de ver
volgers der religie
Dinsdag toekomende verschijnen alhier
voor de rechtbank, de christelijke aanval
lers van Zonnebeke, die de voordrachtge
vers mishandelden. Meer dan 100 getui
gen zijn gedagvaard.
DE TOEKOMST