Katholieke zedigheid. HET KNOEISTELSEL STADSNIEUWS. i> vooruitgang der volksgezinde gedachten, verzekeren van door aanhoudendheid en krachtdadigheid den triomf van 't Alge- meen Stemrecht te bewerken, herhalen den eed door geheel de Belgische democratie gedaan te St-Gilles, na de betooging van 15 Oogst 1890: niet te zullen rusten voor- aleer de volksrechten veroverd zijn. Medeburgers Wij wenden ons tot u om die besluiten door uwe bijtreding te komen bekrachtigen. Wij richten ons tot allen die braaf' genoeg zijn om hunnen evenmensch onder geen nieuw onrecht te doen smachten. In het toekennen van een recht komt geene lage zelfberekening te pas. Wij eischen het stemrecht voor alle meer derjarigen, niet ten voordeele eener partij, maar in naam van het recht. Men bedenke het wel: de herziening der grondwet is ran geene beleekenis, indien zij niet in het voor deel van allen geschiedt. Het zijn de werklieden die de herziening onvermijdelijk hebben gemaakt. Aan hen hoofdzakelijk is het te danken dat vele bur gers en buitenlieden het stemrecht zullen verwerven. Zou het dus geene vreeselijke zelfzucht zijn, indien de nieuwe bevoorrech ten hunne armste natuurgenooten lieten bui ten dringen Werklieden Vooral tot u zij ons woord gericht. Gij zult,tot welke richting,tot welke partij gij ook behoort, gij zult zoo onrechtvaardig niet zijn een deel uwer klasse opnieuw te laten onterven Gij zult geene verraders willen zijn van uwen eigen stand. Gij zult uws gelijken nietlaten verfrappen, enkel omdat zij nog wat armer, nog wat on gelukkiger zijn dan gij zelf Gij zult ten minste zoo rechtvaardig wezen als een groot deel der burgersklas, die het algemeen stemrecht zonder beperking wil. Weg dus met alle bastaardstelsels die geen gelijk recht verleenen aan alle meerderjari gen! Verkondigt het luid en openhartig, hetzij gij u socialist, liberaal of katholiek noemt. Rechtvaardigheid boven al,dat zij uwe leuze! Wacht u vooral van diegenen, die de armsten van hun burgerrecht willen ont- rooven, want de armsten zijn vaak zij, die de zwaarste lasten onzer samenleving moeten torschen. En gij Buitenlieden Ook tot u richten wij ons. Ook uwe toestand wordt van jaar tot jaar slechter, ook gij hebt alle belang dat het recht der armen worde erkend Gij zijt immers de talrijksten in het land. Wat hebt gij dus van 't Algemeen Stemrecht te vreezen? Gij hebt er integendeel alles van te ver hopen, alles van te verwachten. Dus geen onderscheid tusschen lieden van stad en land. Wij hebben belang elkaar te steunen, eikaar te helpen. Vermijdt hen die u afkeerig van de belan gen der werklieden uit de steden willen ma ken, want zij zijn de schuld van uwen stofle- lijken ondergang. Hoog dus de harten! Gij allen die u men- schen noemt Nu het peil van 't staatkundig leven in onze bevolking is gestegen,nu de harten snel ler kloppen en allen de behoefte gevoelen naar beternis, ware het noodig en grootmoe dig, geene halve maatregelen te nemen. Hetkwaadis niet uitgeroeid als het slechts gedeeltelijk wordt weggeruimd. Sta op dus in heilige begeestering, o, volk van Vlaanderen, en toon aan uw nageslacht dat gij op het einde der 19° eeuw kondet groot wezen en dierf optreden voor de recht vaardigheid! Vooruit voor Algemeen Stemrecht Vooruit voor gelijke rechten en plichten! Dan eerst komt er rust, dan eerst mogen wij zeggenWij hebben onzen plicht ge daan! DE SMET-DE NAYER 1. Dit stelsel is het behoud van den cijns, met meer knoeierijen; het is veel schandelij ker daar het de werklieden in twee klassen verdeelt. 2. Het stelsel is bespottelijk en doorslecht. a) Een zoon blijft bij zijne ouders om hen te steunen in den ouden dag, hij bewoont geen huis als bijzonderste huurder en is geen kiezer. b) Een vader verliest zijne vrouw, gaat bij een zijner kinderen inwonen, hij is geen huurder meer en verliest zijn kiesrecht. c) In de gemeenten tot 5U00 inwoners zijn kiezers, zij die 32 franks kadastraal inkomen betalen, maar de bevolking klimt tot 5050 of meer, de welstand vergroot en het kada straal inkomen geëischt om kiezer te zijn wordt 42 franks en tal van inwoners, die medehielpen aan den vermeerderden wel stand der gemeente verhezen hun kiesrecht. Omgekeerd: vermindert de bevolking, ver groot de armoede, er worden meer personen kiezer. d) Een werkman is geen kiezer te Brussel wannepr hij 5 franks daags wint en op eene kamer woont, maar wel te Brugge waar hij 't zeilde werk uitoefent aan fr. 2.50 daags. e) Twee huizen kunnen zich raken op de grens van Gent en Ledeberg, Antwerpen en Hoboken of Merxem, enz., de twee geburen kunnen dezelfde huishuur betalen, de eene is kiezer, de andere niet. Ziedaar eenige argumenten in de vlucht, die aantoonen hoe bespottelijk en slecht men wordt, wanneer men 't recht wil verkrach ten, de armen wil bedriegen. Inderdaad, dit stelsel heeft maar één doel, de armsten, zij die 't meest het stemrecht be hoeven, buitensluiten, en de knoeierijen be houden die de voornaamste macht der katho lieken uitmaken. Demokraten, doet dit stelsel bezwijken onder den algemeenen spot en verachting. Yperen, 23n Januari 1892. Het Nieuwsblad, in zijn verslag over bet muziekfeest van 11° Januari, maakt zooveel ophef met de verdiensten der in richters, de mildheid van Henrietje en het talent der Blauwe Kousen, dat men waarlijk zou zeggen dat alwie een handje loegesteken heeft om het Concert te doen gelukken, een wonder heeft verricht dat aan het nakomelingschap moet overgezet worden. Wij twijfelen niet aan het lalent der vreemde kunstenaars die hunne medewer king aan het feest verleend hebben, dit talent is gekend en sl den lof dien men ervan spreekt is maar een welverdiend huldebewijs. Maar aan iemand geven wat hem niet toekomt,of iemand in den zeven den hemel verheffen, om het weinige dat hij verricht heeft, dit noemen wij ijdel gezwets, dat niet veel bewijst ten voor deele van dezen die pochen en stoffen en nog min ten voordeele van dezen die er hel voorwerp van zijn, want men zou zeg gen dat zij de reklame betalen aan zooveel den drukregel. In ons laatsle nummer spraken wij over de fanlazia's die de Blauwe Kousen met zooveel fantazia uitgevoerd hebben. Wat wij er van zegden was niet om die maat schappij te vernederen, verre van daar, maar om het verschil te doen uitschijnen dat bestaat tusschen volleerde kunstenaars en lieden die zouden willen voor kunste naars doorgaan en nochtans maar eenvou dige en onervarene liefhebbers zijn. De katholieke fanfaren hebben sedert een paar maanden van hier wonderen voortgang gedaan, zegt het Nieuws blad; en wij willen dit niet loochenen, alles is mogelijk.Maar sedert vijftien jaren dat de maatschappij beslaat heeft het Nieuwsblad haar zoo dikwijls doen door gaan voor het nee plus ultra der fanfaren, dat zij, met den wonderen voortgang die zij sedert een paar maanden van hier ge daan heeft, niets dan uit artisten moet samengesteld zijn. Eere aan den ïevervollen beslierder M. Wcnes. Zeker; die hulde nemen wij aan, want als eene muziekmaatschappij, van welke kleur zij ook zijn moge, eenigen voortgang in de kunst doet, is het aan den muziek meester dat zij het te danken heeft, 't Is hij die gelast is de stukken aan te leeren, de schoonheid en de fijnheid te doen uit schijnen, d6 schakeringen te doen waar nemen, in één woord, al het vernuft van den komponist te doen gelden. Een mu ziekmeester die deze princiepen weet aan te leeren, verdient den lof van iedereen, en het is zeer billijk dot men hem recht late wedervaren. Maar waar de loftuiter der Blauwe Kousen eene dwaasheid be gaat, is in de volgende zinsnede; Eesiigc Argumenten daartegen.

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1892 | | pagina 2