Nieuws uit een Rasphuis Dansen en dansen is twee. i\r 380. Zondag, April 1893, ABONNEMENTSPRIJS VOOROP BETAALBAAR: 2-50 é'iv 'sjiiars tooi* de stad; 3 fr.TOor Belgie» Buitenlandsche verzendingen, 't port daarboven. - 5 CENTIEMEN HET NUMMER. Aankondigingen: 10 centiemen den regel. Reklamen: 25 id. id. fd. Rechterlijke eerherstellingen 1 frank id. id. Akkoord per maand of per jaar. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag namiddag, vrachtvrij en onderteekend toe te zenden. Voor de aankondigingen buiten West-Vlaanderen, zich te wenden te Brussel bij VAgence Havas,o2, Magdeleinestr., of te Parijs, 8, Beursplaats. Men schrijft in: te Yperen,Dixmudestraat18,en op al de postbureelen. f Alle afïichenbij den drukker van dit blad gedrukt, worden onvergeldin hetzelve geplaatst tot den dag der verkooping. Zondagsblad der Stad en het Arrondissement YPEREA. Wat erzooal, onder ons klerikaal, godvruchtig staatsbestuur, toegelaten wordt aan de vrienden en de nicht jes, blijkt uit onderstaande: De berichtgever van den Journal de IJège seint aan zijn dagblad dat dezer dagen de minister van Justicie, de vioolkrabber Lejeune, een bezoek bracht in een groot rasphuis. Goede vrienden hadden aan den minister een anderen vriend die daar denkelijk voor zeer vrome daden opgesloten zat aanbevolen en de heer minister ging den man eenigeaanmoedigende woor den toesturen, zegge zijne toekomsti ge invrijheidstelling misschien aan kondigen. Wanneer men, echter, hij de muit kwam, was de vogel uit. Niemand bad er aan gedacht, dat de strenge, minister den opgeslotene in persoon zou willen spreken en daar er, naar men zooal vertelt, in het rasphuis, kostgangers en halve kostgangers zijn, was de gevangene op wande- üng. De beschermeling vanden minister nam zijne eetmalen buiten huis, en kwam slechts naar 't pensionnaatom er te vernachten. Wat nu gedaan? Dank aan den telefoon was de ge vangene een k waart uurs later ter bestemmingen alles zou blauw-blauw gebleven zijn, had hetongeluk er niet tusschen gekomen. De halve kostganger viel ziek. en daar de ziekte nu juist niet van den aard was van deze die menzich inde cellen van een rasphuis, op den hals haalt, werd de zaak ruchtbaar ge maakt, een onderzoek werd ingesteld en welhaast kwam het uit waar het kalf gebonden stond. Welk vervolg de zaak zal krijgen zal zeer aardig zijn om na te gaan, nochtans meldt men reeds dat kleri kale députés met handen en voeten unguibus et roslro werken, om de zaak in den doofpot te krijgen. De zedeles, die wij uit de zaak op maken, is dat boerenjongens of zeer devote personen die voor godvruch tige daden door den staat in logist worden opgenomen maar eens bij den gekruinden dorpsherder zouden aan bellen om een aanbevebngsbriefje, machtig te worden. De ondervinding wijst uit dat zij er niet dan goed kunnen bij varen. Reeds dikwijls, tot vervelens toe, heeft men per a plus b bewezen dat de priesters overal en altijd twee ma ten en twee gewichten hebben, dat zij in de eene hand vuur en in de ande re water dragen, dat zij in de eene streek aanprijzen en ophemelen wat zij in de andere afkeuren en in den ban bliksemen. In 1879 ontstak de Paus assoluinento segreto tegen de schoolwet in België eenen opstand waarvan iedereen zichjnog de hevig heid en de onrechtvaardigheid herin nert en waarvan talrijke slachtoffers thans nog lijden. Welnu dezelfde on- taaibare Roomsche Vader gaf zijne volle goedkeuring aan de Fransche schoolwet die nochtans heviger was dan de onze. InOostenrijk-Hongarie bestrijdt Leo XIII hardnekkig de in voering van het burgerlijk huwelijk en heeft vrede met de andere wetge vingen van Europa waarin dat zoo noodzakelijk grondbeginsel reeds ge huldigd is. In Frankrijk is de Paus het algemeen kiesrecht genegen en raadt hij den katholieken vurig aan hunnen veldtocht te staken tegen de Republiek. In België is het zonde, doodzonde zulks te durven voorstaan. Vele andere voorbeelden zouden wij kunnen aanhalen om te bewijzen dat heel de winkel der priesters op dub belzinnigheid berust. Een enkel feit zullen wij nog doen kennen. Te Sevilla in het katholieke Span je en te Echternach in het Groot- Hertogdom-Luxemburg, worden op zekere dagen dansfeesten gehouden in de Roomsche kerk. Den dag der Onbevlekte Ontvangenis van Maria, binst het omhoogsteken der hoestie doen, te Sevilla, al de koorkinderen eenen flikker; en binst de octave van die plechtigheid, dansen jongelingen van 12 tot 17 jaren, alle avonden een ballet voor het groot altaar, Zij zijn gekleed in edelknapen van Philips II, met pluimen op den hoed. In de kerk der abdij van Echter nach danst men op Sint-Willebror- dusdag. Daarbij hoort eene dansende processie waar ieder dorp der omstre ken eene afvaardiging heenzendt van dansers voorafgegaan door eenen vi oolspeler; allen spelen hetzelfde aria en de geloovigen gaan al dansende rond de gemeente, drie stappen voorwaarts en twee achterwaarts en keeren al dansende,en natuurlijk gansch bezweet, terug naar de kerk. Wat zegt gij daarvan? In Sevilla en Echternach verplichten de pries ters aan hunne schapen van te dan sen, tot meerder eer en glorie, van God, en in Vlaamsch-België spuwen diezelfde opvolgers van denzelfden Christus vuur en vlam tegen het dar sen, tegen het zedebedervend ver-

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1893 | | pagina 1