Samenspraak 0 o li e e r t. dom men der liberalen door 't vuur zouden vernield worden, gelijk eertijds Gomorrha en Sodoma. Hij sprak zooveel en zoo dik wijls van den Vinger Gods, dat eindelijk een koeivvacliter, om de voorzeggingen van den onderpastoor te vervvezenllijken brandstichter werd en de liberalen de grootste schade toebracht. Elkeen weet nog dal de kociwachter aangehouden werd en, in 't verhoor dat hij onder ging, bekende dat hij gehandeld had volgens de ingevingen van M. Kapelaan. Ook werd die nieuwe 11. Geest tot eenige maanden gevang veroordeeld. Over eenige jaren werd het zoontje van den Schepen van Zillebeke. door den donder neergebliksemd, en het Aieuws- blad was de eerslc om te roepen dat het eene slraffedes hemels, dat het de vinger Gods was. Was er daar ook geen lijk? Was er daar ook geen beproefde vader?.. En is de afschuw van het Nieuwsblad, voor onze teekening, geene huichelarij? Te Boesinghe, in eene zoogezegde missiewelke omtrent de kiezing gege ven werd, riepen de paters onbeschaamd uit dal alwie liberaal was, door den vin ger Gods zou getroffen wordendat ieder een, op straffe van harde beproevingen, voor de katholieken moest stemmen, en dat het op doodzonde verboden was met liberalen om te gaan. Die godvruchtige leugenaars boezemden de arme boeren schrik in om hun doel te bereiken en bedienden zich van den vinger Gods. Hier, in St. Maartenskerk hoorden wij over eenigen tijd een pater jezuiel den Vinger Gods inroepen, ter gelegenheid eener schielijke dood. liet was gedurende de St. Barbara octaaf, lederoen weet dat deze Heilige als patrones der goede dood wordt aan roepen. Het algemeen geloof is dat er gedurende deze octaaf dikwijls schielijke overlijdens zijn en dit is een voorwendsel omdemenschcn ter kerk te lokken. Welnu het gebeurde dal eene jonge dochter, eeni gen steun barer oude moeder, schielijk kwam te sterven, en de pater riep uit: Ziet gij wel, beminde Christenen, dat zij, die hier niet komen bidden ter eere der martelares Barbara, vroeg of laat gestraft worden, 't Is de vinger Gods die hen aan raakt en verplettert. Nu willen wij ootmoedig aan den schuchteren schrijver van het i\iettics- blad vragen wie de lage zielen zijn, waarvan hij in'zijn bladje gewag maakt? Zijn wij het, of zijn het de heeren kape laans die de domme boerenkinkels Dnati- seeren en tot de misdaad opruien? Zijn wij het of is hot dé eerwaarde correspondent van het J\lieuwsblad die zich verheugde over de ramp van den Schepen van Zillebeke? Zijn wij het, of zijn het de missionna- rissen die te Boesinghe de mensehen met den vinger Gods bedreigden, om hen over te halen voor de kaloten te stemmen en de beproefde liberalen hoonden en bespot ten? Zijn wij het of zijn hel de eerw(?) paters jezuïeten die den rouw eener oude moeder niet eerbiedigden en riepen dat de schie lijke dood barer dochter eene straffe Gods was. Komaan, Aieuicsblad, het past u niet ons de zedeleer te willen spellen, wij ken nen u, uwe medewerkers en al uwen ge veinsden eerbied te goed. Maar terwijl het Nieusicblad ons den naam van lage zielen naar het hoofd werpt komen zijne vrienden eene spot print uitte geven waarin men klaar en duidelijk den haat der kaloten ziet uitschijnen. Bic spot- print is niet gelijk onze teekeningen tegen een polilieken tegenstrever gericht, maar tegen een achtbaren burger, dien men in zijn bijzonder leven aanraakt. De uitge vers dezer teekening, om niet gekend te zijn, hebben die naar Brussel gezonden en van daar maar al de burgerwachten van Yperen gestuurd, na de adressen door eene vrouwenhand te hebben doen schrij ven. Welnu wie zijn nogmaals delage zielen? Zijn wij het die de verantwoordelijk heid onzer daden durven dragen, of zijn hc-t de lafaards die, om straffeloos eenen stadsgenoot te honen, hunne produkten naar eene vreemde stad zenden opdat men niet weten of vermoeden kon wie er de dader van is. Maar te vergeefs, de ke rels zijn toch gekend. Zijn wij het, die zouden blozen eene vrouw in onze polemiek te mengen of zijn hel de lafaards na eene vrouw beledigd te hebben, die, de adressen hunner voort brengsels, door eene vrouwenhand doen schrijven Zijn wij hel of zijn liet de scbaamte- looze opstellers van Journal en Nieuws blad die over zeven weken twee eerlijke dames der stad beleedigden en uitschol den, cmdnt zij het nieuwe vaandel aan de Oud-Pompiers overhandigden. Zijn dit geen lage zielen,zijn dit geen laffaards in den grootsten zin des vvoords, en heeft het oNieuwsblad geen ongelijk ons te be stempelen met eenen naam welken hij en zijne vrienden zoo wel verdienen? Hel spreekwoord heeft gelijk te zeggen dal men zich maar bevuilt aan eenen vuilen pol, het Nieuwsblad is er een klaar bewijs van. van Misseu en Pieren. (2 kal«tcn). (Op zijn Nieuwsblad's). Sissen. Dag Pieren, wat nieuws van u te zien Pieren. 'k Ben ingekomen gisteren avond met den laatsten trein, uit Frankrijk, 'k werk in Tourkoegne. Sissen. Ja, en het gaat goed jn 't wer k Pieren. Beter dan in Yperen, hier be loven onze vrienden Colaert, Surmont en C'8. zeer veel, maar als het er op aankomt is er geen werk te vinden, en men mag naar Frankrijk gaan. Sissen. 't ts hetzelfde met de liberalen. Pieren. Ja, maar een groot verschil bestaat er, dat de liberalen nooit beloven. tenzij als er wei k is. Maar de kalotekopstuk ken, beloven achter het masker, 't is te zeg gen, beloven en weten niet welk werk er zal zijn. Pieren. Zij hebben nochtans gezeid dat zij zouden fabrieken stichten, en de nijver heid in de sta I brengen. Ja, alles van papier, om in duigen te val len, gelijk de fabriek op het Hoornwerk. Sissen. Wij zullen er van zwijgen, want gij zijt kwaad vandaag, hoor ik wij zouuen te vi-r klappen. Pieren. 't Is beter dat wij het potje gedekt laten, want dit gaat orize vrienden niet als er van beloften gesproken wordt. Sissen Maar a propos, hebt gij reeds de karikature gezien van den Majoor op ecu ezel Pieren.Neen 'k, wat nieuws is dat'? Sissen. Zie, hier heb ik een. Daar zit hij op een ezel, en loopt naai den Sultan. Pieren. Watbeteekent dat Sissen. Hewel, 't zijn oude koeien uit den gracht halen, van ten tijde der jonkheid van den nieuwen majoor. Pieren. Dat is weeral van die dwaze domkoppen, die willen hun venijn uitspuwen op eenen menscli die eene onbevlekbare re putatie heeft. Sissen. Zij hebben dat misschien gedaan omdat de liberalen ook wekelijks karikatu ren geven. Pieren. Ja, maar zij geven nooit tee keningen van oude dale, zij schetsen enkel de mannen die het verdienen van heden daags. Bijzonderlijk de mannen die met be drog, schijnheiligheid, dwang, omkooperij, •bedriegerij, enz., omgaan. Wat zou men zeggen, moesten de liberalen teekeningen geven van over tijd uit de Boterstraat, uit de Rijselstraat, uit de Tliouroutstraat, uit de Meenenstraat, uit de St-Jakobstraat. uit do Dixmudestraat, enz., enz. er zijn er zoo veel te noemen, waarover de katholijke groote mannen zouden blozen van schaamte en in een hol kruipen om nooit meer gezien te worden. Sissen. Gij spreekt waarheid zij bob ben onge ijk van oude historiën te herhalen. Pieren. En zij zullen ondervinden dat zij eerie slechte ton ontsteken hebben, want demajooi' Toussaert is meesteren staat onder niemands gebied in stad. Waar zijn er nog zulke karikaturen te bekomen Sisseti. Ik heb hooren zeggen bij eenen kapitein van de burgerwacht,maar het Jour nal d'Ypres zegt dat het niet waar is. Pieren. Ik geloof niets van al wat men uitstrooit. De mensclien kunnen liegen om verdomd te worden. Sissen. Ik ben van uw gedacht. Ik moet vertrekken, 'k zal liet u wenschen. Tot laier. Pieren. Tut later, vriend. Maandag 1 1. heeft het Concert plants gehad dat gegeven werd door het Muziek der Oud Pompiers, in den hof der Cilm- delle. Met den vroegen was het weder slecht,, (zooals den dag er vóór,wanneer de Blau we Kousen in hun. regen kostuum para deerden), het smukregende bijna gnnsch den morgend; maar wanneer Bories een programma van 't Concert zond naar Ons Heer, dan gevoelde deze wal er hem ledoen stond, men zag de zon oliengskens hare stralen door de wolken schieten en all.es. vergeos.ligen en vervroolijken,,.

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1893 | | pagina 2