Het Festival van Dixmude. STADSNIEUWS. hoogeschool, heeft een stelsel voorge dragen, zoogenaamd der vrijheid voor allen. Deze heer gaat uit van de stelling dat het onderwijs moet beantwoorden aan den wil der huisvaders, mits de scholen beantwoorden, aan zekere voorwaarden door de regeering ge steld. Onder deze voorwaarden behoort de opgave, van het onderwijspro gramma. Deze enkele bepaling vernietigt reeds de bazis van het stelsel zelve, de zoogenaamde vrijheid. Men ziet van hier waar men met die voorwaar de naartoe wil. Het programma eener katholieke school zou onmiddelijk met hetappro- balur ofde goedkeuring der regeering bekleed worden, terwijl men een so cialistisch, nog ter zijde gelaten, een anarchistisch leerprogramma, on waardig zou verklaren de geldelijke toelagen van den Staat te bekomen. Wij zien nochtans niet in waarom de priesters meer 't recht hebben de kind'rent'onderwijzen, dat Jonas leef de in den buik van den walvisch ot Jo- zuë de zondeed stilstaan, dan de vrij denkers die de kinderen aan 't ver stand zouden brengen dat de katho lieken deonbeschaamdste leugenaars aftroggelaars, en geestverstompers zijn, wanneer zij de menschen deze fabelen opdisschen. Waar men een leerprogramma aan de regeering moetonderwerpen is de vrijheid totaal eene doode letter. Daarbij al liet men aan een groep familievaders de volledigste vrijheid in 't opmaken van 't leerprogramma voor hunne kinderen, dan nog blijft dit slechts eene schijnvrijheid. De katholieke scholen zijn bevolkt metduizende kinderen wier ouders ze er met tegenzin naartoe zenden. Op den buiten heeft men geen keus, de kinderen moeten naar de pastoors- school, of de ruïne, dreigt den boer- werkman en den boerpachter. De werklieden der steden in dienst van katholieke patroons leven onder het zelfde tyranniek regiem. Wat baat die zoogezegde vrijheid voor die duizenden? Zij zijn te arm om zelve vrijzinnige scholen te stichten, en naar dezen die anderen voor hen stichten, zouden zij hunne kinderen niet durven zenden uit vrees hun beetje werk te verliezen. Ziedaar nochtans een stelsel waar bij La Rèforme, zich aansluit. Die heeren maken altijd plannen op pa pier en houden nooitrekeningvan de werkelijkheid, dat is, dat de vrijheid voor de werklieden niet bestaat en niet bestaan kan, zoolang hun leven in handen is der kapitalisten. Wat zult gij doen, vraagt La Rèfor me, indien gij het stelsel niet aan neemt van gelijke subsidie tusschen de godsdienstige scholen of de onzij dige scholen? Zult gij dan scholen oprichten waar van de buitenlieden niet willen we ten? Zetter Rèforme, en hen dwingen er naartoe te gaan ook, alhoewel velen in schijn vijandig aan de onzijdige school, hunne kinderen er met ple zier zouden zenden. Een vader heeft het recht zijn kind godsdienstig onderwijs te geven, dat nemen wij aan, maar daartoe heeft hij zijn huis en de kerken, zoowel door de vrijdenkers als doorde geloovigen betaald. Dat is reeds tamelijk wel, dunkt ons, want de vrijdenkers ge nieten het voorrecht niet van betaal de staatsbeambten om de vrije ge dachte te gaan prediken. Het is nochtans onaanneemlijk dat de Staat, om de grillen der priesters in te volgen, godsdienstige scholen steunt. Overigens, het stelsel door M. de Harlez en de Rèforme vooruitgezet, waarborgt de rechten der minderheid niet. Het is onmogelijk op den vlaam- schen buiten, waar op eene gemeente tien a twaalf vrijzinnigepersonen den storm der vervolgingen trotseeren, twee scholen op te richten ten ple- ziere der priesters. De minderheid is daar meestal te arm en te zwak om het te doen en men mag deze menschen geen onderwijs opdringen tegen hun wil of er hen totaal van verstoken laten. Dit willen wij voor de katholieken ook niet. Daarom zeggen wij, dat het doel in onderwijszaken niet moetzijn: elk zijn goesle, gelijk op de rolbaan, maar het vaststellen van een onderwijspro gramma buiten allen godsdienst en buiten alle vrijdenkerstheoriën. Ditisgeene onmogelijkheid want het bestaat voor «le hoogescholen van den Staat, waar katholieke en libe rale studenten, dezelfde cursussen volgen. Men leerede kinderen lezen, schrij ven, rekenea en eenige grondbegin selen van natuur-en-aardrijkskunde. Maar geen geschiedenis, geen gods dienst, geen wijsbegeerte, geen ster- rekunde. Men geve 't kind het gereedschap in handen, om zich eene overtuiging te vormen, om de geschiedenis te be- studeeren, om de philosofen te raad plegen of bijzondere wetenschappen aan teleeren. Op rijperen leeftijd zal het kind tot man geworden, dan de hersenen vrij hebben van alle ingepompte denk beelden, vastgewortelde vooroordee- len en in volle vrijheid de richtende denkbeelden vormen, zuiveren en kristaliseeren die als richtsnoer zij ner handelingen zullen dienen. Zoolang de priesters dat niet aan nemen, toonen zij onverdraagzame dweeperste zijn, die schrikken voor de waarheid. En aan die onverdraag zaamheid om hunne theoriën te ver spreiden op kosten van anderen mag eene regeering, die de algemeene be°- langen moet waarborgen, niet toe geven. Wij ten minste zullen nooit de Rè forme volgen, die weer in de kaart speelt der rijken tegen de armen. Yperen3" Juni 1893. Iedereen weel dat de uilmuntendeHar monie der Oud-Pompiers besloten had het festival van Dixmude bij Le wonen.Welnu, Zondag laalst was hel de gestelde dag van 's morgens vroeg glinslerde dc zon boven alle boomen en beloofde den mu zikanten met een helder geuzenweêr le begunstigen. Sommige eereleden die tof dan toe nog niel vast beslist hadden mede te gaan, door het prachtig weder uitgelokt, konden aan de bekoring niet wederstaan aan dit schoon feest deel te nemen, en weldra was er niet een huurrijtuig in de st d nog te vinden. Om I I ure 's morgens vergaderden een 200tal leden en eereleden in het lokaal der maatschappij dc rijtuigen kwamen beurtelings aan en om I 3/4 ure slipt was iedereen opgeladen en de stoet stelde zich in beweging. Wij zeggen de stoet, want het was een oprechte stoet van om nibussen, bank wagens, breaks, kabriotets, tilburys en kamionsDellondstraat krioclde zoodanig van 'l volk, dal de koetsiers ver plicht waren de grootste voorzorgen le nemen om alle ongelukken te vermijden eu slechts vrij vooruit konden toen zij op de Groole Markt kwamen. c O

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1893 | | pagina 2