Van alles wat. MARKTPRIJZEN Be meester van't huis heeft hol recht, en in beginsel is hij verplicht, het perso neel van zijn huis naar de mis te doen gaan. Ten opzichte der personen die mm recht- strëeks van hem afhangen, moet hij zijnen Invloed gebruiken, om dit katholiek voor schrift te doen vervullen.' De pachters en werklieden die niet in huis wonen, worden als personen beschouwd die min rechtstreeks van den patroon afhan- 't Is op hen dat die invloed moet gebruikt worden en elke werkman weet wat dat be- teekentnaar de mis of geen werk, dat is geen eten meer. De tweede vraag luidde als volgt Mag een meester of eigenaar een onder- hoorige afdanken, omdat hij zijn kind niet laat doopen De vergadering besloot «Een bediende, werkman, pachter of le veraar verdienen weggezonden of verlaten te wórden door een ehristelijken eigenaar, zoo zij weigeren hunne kinderen te laten doopen. Alle betrekkingen moeten ophouden mef soortgelijke afvalligen, wanneer er geen al té grootc schande uit voorspruit. Begrepen, werklieden Een vrijdenkende werkman, een arme pachter, mogen wegge zonden worden, een handelaar mag gerui- neerd worden, dit schaadt niet, er zijn werklieden, pachters en handelaars genoeg. Maar van zoogauw er te veel stoffelijke schade uit voortkomt wordt de katholijke vlag in den zak gestoken. In ander woorden Zijt actionnaris in La L'js, in koolmijnen, in ijzerfabrieken enz., waar ge samen zetelt en deelt of steelt, beter gezegd, met vrijmetselaars, met vrijdenkers, met joden en schismatieken, gij moogt ac- tionnaris blijven, omdat het verlaten dier goudmijn u te veel schade zou berokkenen. Wat grenzelooze onbeschaamdheid De derde vraag luidde Heelt een patroon het recht en den plicht de slechte drukwerken te verbieden Na de vorige besluiten, bestond er geen reden meer om op dien schoonen weg niet voort te gaan. Het Congres besloot diensvolgens Een eigenaar moet de slechte pers ver bieden en ze overal bestrijden waar hij in vloed uitoefent. 't Is hetgeen de kerels, als de H. Vader te Gent en anderen sedert lang doen. De werklieden mogen niet eens lezen wat zij verkiezen. Willen zij zich niet te vreden houden met leugenachtige papenbladen, met mirakel-historiën, willen zij niet goedwillig verstompt en verlengend worden dan kun nen zij verhongeren. Afschuwelijke bende De vierde vraag liep over het huwelijk en natuurlijk eigenden de onbeschaamde loon- dieven zich het recht toe, hunne ondex-hoori- gen een godsdienstig huwelijk, tegen wil en dank, op te dringen of ze buiten smijten. De vijfde vraag overtreft nog al de anderen in slechtheid, schijnheiligheid en brutalen haat. Welke maatregelen mag een patroon nemen, tegenover zijne onderhoorigen die openbare ambten aanvaard hebben En het antwoord luidde De patroon heeft het absoluut recht een werkman ucg te zenden die een openbaar ambt aanvaard heeft, onver- eenigbaar met zijn werk. Het is wenschelijk dat hij hem zoo spoedig mogelijk wegzende. In ander woorden, wanneer een werkman gekoeen wordt als lid van We rkr echter sra- den, Werk- en Nijverheidsraden, Gemeente raad of Kamer, moet hij natuurlijk verletten. Dit verlet is niet overeen te brengen met het werk en hij wordt weggezonden, tenzij de gekozene een zijner gewillige slaven is. De dompers protesteerden Zondag tegen de wegzending van een hunner kandidaten. Hun protest was gewettigd, maar die weg zending, misschien gepleegd dooreen brutale kapitalist die geen partijen erkent, dat is de taktiek door de meeste christene rijken gevolgd, een taktiek, die was ze tot hiertoe, zoo duidelijk niet afgeteekend, dagelijks klaarder op het voorplan treden zal. Aldus willen de rijken de armen onder den hiel houden en hen zelf beletten op te treden als wettelijke vertegenwoordigers hunner gekozenen. Geen recht voor de armen, onderdrukking of den honger, zwijgen of spreken zooals de bazen willen. Ehwel, werklieden, wat zegt gij van de katholieke eigenaars, waarmede men ons de verzoening aanpreekt Men zal zeggen dat Congres greep in Frankrijk plaats. Oh, ja, maar de kapitalis ten zijn juist overal dezelfden. Daarbij Le Bien Public kondigt de be sluiten af, zonder een woord van kritiek, hij keurt ze goed, hij juicht ze toe, hij stelt ze onze katholieke rijken tot voorbeeld. Le Bien Public, dat is liet blad dat de zwarte dompers stichtte, propaganda maakte voor hen, hun blad op zijne pers drukte, hen geluk wenschte over hunne werkingen en de uitslagen die zë opleveren. Ziet ge nu klaar, arme werkbroeders, waar men u wil naartoe voeren 't Is naar de onderdrukking, naar de zede lijke en verstandelijke dood om u beter stof felijk te kunnen uitbuiten. Naar de mis of... zonder eten. Uw kind doen doopen of... buiten. Geen vrijzinnige bladen lezen of... gij zult er voor boeten. Geen mandaat aanvaarden om uwe klasse te verdedigen, volgens een programma dat de kapitalist en den bisschop niet hebben goed gekeurd. Ziedaar de toekomst, werklieden, indien gij u niet vereenigt, indien gij met ons de eendracht aller werkers niet helpt verwe zenlijken die eendracht, die geheel alleen in staat is den stijgenden vloed dier ikzuch tige, slechte reactie der loondieven tegen te houden. Terwijl 't nog tijd is, vrijzinnige werkers, allen op om de plannen dier monsters te ver ijdelen Weigering der Sacramenten. De Staatsraad van Frankrijk, heeft eene zaak van weigering der Sakramenten, voor eene kieskwestie te beoordeelen gehad. De commissie voor het betwistbare heeft den 12 Mei 1893, beslist, als de geestelijk' heid tijdens eene kiesperiode van haar mini sterie misbruik maakt om eenen onbehoor- lijken invloed uit te oefenen op een zeker getal kiezers en ze namentlijk gedurende den paaschtijd de Sacramenten heeft geweigerd, omdat hunnen naam op eene republikeinsche lijst prijkte, hetzij omdat zij zich voorstan ders van die lijst hadden verklaard, dat die feiten eenejinbreuk daarstellen op de vrijheid en aan de rechtzinnigheid der kiezingen en moeten aanleiding geven tot de verbreking der kiezingen. Moesten wij hier in Belgie wetten hebben die de tusschenkomst der geestelijkheid, bij middel van liet weigeren der Sakramenten, in de kieziDgen straft, er zouden niet veel kiezingen goedgekeurd worden, want overal waar er strijd is, zien wij niets anders. Als pnstooi» en koster kijven! Men kent algemeen dat spreekwoord en wij hebben er hier dezer dagen een staaltje van gehad voor de correctionneele rechtbank van Gent. De pastoor van eene buitengemeente had zijnen ko3ter beschuldigd, hem 3000 fr. ont stolen te hebben. De koster had getuigen geroepen en de pastoor hield de beschuldi ging staande. Voor de rechtbank zegde de pastoor, dat hij eene som van 3000 fr. nevens zijnen koffre-fort had gelegd en dat de koster die moest hebben weggenomen. De koster, die alle dagen bij den pastoor kwam om een partijtje te kaarten, verklaar de, dat hij niet alleen het geld niet gestolen had, maar het ook niet heeft zien liggen De meid van den pastoor heeft den koster liooren in huis komen, maar kan niet zeggen dat hij in de kamer is geweest,waar het geld zou moeten hebben gelegen. Verscheidene onderpastoors komen getui gen, maar allen weten niets van het geld en leggen de beste getuigenissen af over de eer lijkheid van den koster. De voorzitter vraagt herhaalde malen aan den pastoor of hij zeker is dat geld in zijnen koffer niet te hebben gelegd, en het vergeten heeft, daar er zich zes duizend franken in zijne brandkist bevonden. De pastoor beweert altijd dat hij het geld er nevens gelegd had. De rechtbank, na den advokaat gehoord te hebben, neemt in aanmerking dat de pastoor maar kort van geheugen is en spreekt de koster van de vervolging vrij IJPEREN 3 Juni 27 Mei Tarwe 14,200 16-iiO 15,500 17-00 Rogge 600 14-75 1,400 400 14-75 Haver 600 17-00 16-75 Erweten 100 19-00 000 00-00 Boontjes 000 18-00 600 18-25 Aardap, o 000 4-50 9,000 4-50 Beter 18,296 270-00 16,992 260-00 Eiers,25 1-73 1-70 fror» r» v IA* GRANEN enz. verkochtte kwantiteit middenprijg p. 100 kilo. verkochtte mlddenprijs kwantiteit p. 1C0 kilo.

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1893 | | pagina 4