Bericht. Vlaamsche volksvragen. Wie zij! gij 33e Jaar» Zondag, 23n December 1894. gsblad liet Arrondissement YPERE^I. Al de Belgen zijn vrij, Al de Belgen ziju gelijk voor de wet. (Grondwet). Burgers, dat zijn schoone woorden hoe vleiend, hoe troostend is het niet te denken dat de baron van rechlover, de rijkaard van nevens onze deur, ja zelfs onze koning niet meer rechten bezit dan wij o wat voelt men zich gelukkig in Belgie te zijn geboren ,en op al de postbureelen. Ln dit blad gedrukt, worden Piot den dag der verkooping. |genaamde artikels uiterlijk tegen en onderteekend toe te zenden. ^buiten West-Vlaanderen, zich te PJJ IA gence ïïavas, 52, Magdeleinestr., Parijs, 8, Beursplaats. ABONNEMENTSPRIJS VOOROP BETAALBAAR: S-50 fr. 's jaar» voor de stad; 3 fr.voor Belgie. Buitenlandsche verzendingen, 't port daarboven. Aankondigingen: 10 centiemen den regel. Reklanien: 25 id. id. id. Rechterlijke eerherstellingen 1 frank id. id. Akkoord per maand of per jaar. Wij zijn ren NUYT Gaspaed, gemeente r menschlie Zon HetComiteit der liberale Associatie yerzoekt dringend de politieke vrien- oen die bericht zouden ontvangen van hunne uitschrabbing op de kie zerslijsten of wier aantal stemmen verminderd zouden zijn. zonder uit stel bet afschrift dier kennisgeving neer te leggen in het lokaal der Associatie, herbergde» Zalm, alhier. Aangezien er maar enkele dagen overblijven om de nieuwe reklamatiën desaangaande in te dienen, worden de belanghebbenden dringend uitge nood igd geenen tijd te verliezen. Een treinoverste werd onlangs ver plaatst omdat hij op eene meeling was tegenwoordig geweest. Hij was liberaal! O, burgers, wat zijt ge vrij Een pastoor, die van uit zijne wasch- kuip de liberalen beschimpte en tegen zekere zijner dorpsgenooten lasteringen uitbraakte werd niet verplaatst, maar werd aangemoedigd door den bisschop om in zijne boosheid voort te gaan. En nochtans wordt de pastoor ook door den Staat betaald en de bisschop trekt ieder jaar 21,000 franks van uw zuurge wonnen centen die ge als belasting aan den Staat overhandigt om te werken tot het welzijn des lands. O, burgers, wat zidt ge gelijk voor de wet De heilige minister Boem, uit louter willekeur en in strijd met de grondwet, ontbindt de maatschappij der hulpklerken van posterijen en telegrafen en bedreigt degenen die nog in eene dergelijke maat schappij zouden durven treden met eene straf. Hij verbiedt ook aan zijne onderhoori- gen zich met politiek bezig te houden. O, burgers, gij zijl vrij Dus als men beambte van den Staat wordt verliest men zijne burgerlijke rech ten en moet meer afstand doen van zijn recht van vrij te denken en te handelen. En de pastoor van daar seffens, is dat geen ambtenaar? Mag die zich met poli tiek inlaten En onder de hoogere beambten, de groote koppen in verscheidene ministeries hebben er zich eenigen op rang gesteld voor de provinciale kiezing van Brabant. O, burgers, gij zijt gelijk voor de wet! Gij, kleine burger, neringdoend man, die een groot huishouden hebt en van 's morgens tol 's avonds moet zwoegen om de twee eindjes aan elkaar te kunnen knoopen op het einde des jaars. (lij hebt een zoou oie twintig jaar oud is en reeds een weinig begint te winnen de loting komt; uw kind trekt een slecht nummer; weinigen tijd nadien ziet gij uwen jongen vertrekken naar een verafgelegen garni zoen waar hij misschien veel zal moeten lijden, terwijl de baron van rechtover of de rijkaard van nevens uwe deur voor een handvol geid zijnen zoon van die korvée kan vrijkoöpen. Is uw kind min waard dan dal van den baron Bemint gij het uwe niet zoo teer als hij het zijne O, burgers, ge zijt gelijk voor de wet!! Gij, welstellende menschen, hebt eenen zoon dien ge goed opgevoed hebt. Uw jongen is geleerd, hij heeft uitmuntende getuigschriften bekomen. Gij zoudt hem gaarne een ambt zien bekleeden in de eene of andere administratie van het Staatsbestuur. Maar gij zijt liberaal, en gij hebt geenen oom of geenen kozijn die Kamerheer of Senaleur is. Uw kind be komt niets, terwijl de eene of anderen ezel of koewachter de plaats krijgt die aan uwen zoon van rechlwege toekomt. O, burgers, ge zijt gelijk voorde wet Een arme sukkelaar, die zonder werk zit en zijne kinders weenend hoort eene bete broods vragen aan hunne moeder, de arme die de teêre kleinen verkleumd ziet van de koude, wordt door de politie hard vochtig verdreven wanneer hij het durft wagen in zijne geboortestad eenen boter ham tè vragen aan zijne medeburgers die hem kennen en hem gaarne iels zouden gunnen. O, Belgen, gij zijt vrij En die zelfde politie laat ongestoord vreemde nonnen de stad doorkruisen en doorloopen, en van huis tol huis gaan klinken om te schooien voor het heilig Lam, de kinderkens van Sjina, den Bon Pasteur, den heiligen X en den gelukzali gen Z, nonnen die zelve rijker zijn dan veel van de goedzakkige lieden die haav geene almoes durven weigeren uil vrees voor broodrooverij Doch kleine schooiers stuurt men naar Hoogstraten en voor groote schooiers doet men den hoed af O, Belgen, ge zijt gelijk voor de wet Die nonnen halen dan zoo wat vijf a zes honderd franks bijeen. Hoeveel brood konde men daarmeê niet koopen om de hongerigen te spijzen Hoeveel warme dekensom de arme scha- mclen te dekken des nachts. Hoeveel honderde kilos kolen om ze te verwarmen gedurende de gure winterdagen Hoeveel warme kleedingslukken voorde behoeftige kindertjes ls liet waar, ja of neen, dat' verleden zomer een soldaat werd gestraft omdat men eene Reforme in zijne kasselte had gevonden Is het waar dal men I 5 CENTIEMEN HET NUMMER. Een mensch op Vlanndrens grond geboren, en dus vrij, Bestemd om 't eerlijk brood door orde en vlijt te winnen Om amiren wel Ie doen en 'l vaderland Ie minnen, Gehoorzaam aan de wel, maar wars van slavernij.

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1894 | | pagina 1