I
s
N»1794
Veehne, 5 Maart 1879.
3 aar.
e
Dit blad verschijnt den Woensdag, onmiddelijk na de graanmarkt. Inschrijvingsprijs. 5 fr. ’sjaars; niet de post 6 fr. Annoncen 20 centinien per regel.
1KEICIDHISEIJKK BRIEF
Zijne F.m. den C’tirdinanl-AitrtsbiBNchop
en van hunne
Hoos»', dc IliMMchoppen van Uelgie»
De Bulgaren zul Ion wellicht eene nieuwe kon-
stilutie hebben, die hun land zal moeien beheer-
schen’. Ge moei weten sedert den laatsten oor
log tegen Turkijcn, zijn de Bulgaren van de
Kechin lijke eerherstellingen 1 fr. Een nummer la cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr. het 100.
.Men schrijft in bij BONHOMME-RYCKASEYS, drukker-uitgever, Zwarte Nonnenstraat, Nr 4. te Veurne.
Politick overzicht.
Hetgeen wij de vcrledcnc week als waar
schijnlijk aankondigden, is inderdaad gebeurd
de fransche Senaat heeft vrijdag laatst met 163
stemmen tegen 86, het wetsonlweip aanveerd
door hel gouvernement voorgedragen en kwijt
schelding vergunnende aan dezen die om poli
tieke redens veroordeeld zijn geworden sedert
1870.
Men had geschreven in de dagbladeren dat de
keizer van Duilschland met eene slechte oog had
aanzien de onbezonnene handelwijs der fransche
Kamers die maarschalk Mac-Mahon omverre
hebben geworpen. Ze waren mis, zegt de
Gazette van Noord-Duitschland, en tot preuve
van dien de duitsebe afgezant is de eerste ge
weest die den nieuwen president der Republiek
in zijn paleis heeft ontvangen met al de eerbe
wijzen aan zijn hoogen rang verschuldigd. Is
zulks tc verwonderen de Duitschman ziet dat
Frankrijk van langsom zeerder naar zijn onder
gang loopt; en Frankrijk zou kunnen de vreeze
lijkste vijand worden van Duilschland. Dus....
de hoop van-den Godsdienst wegnemen, hebben
zij wel gedacht wat zij willen doen? Neen, Heer,
dit zult gij niet gedogen!
Steunende op uwe beloften, betrouwende
op uwe bermheriighèid, wij komen u smeeken
dat gij medelijden zoudet hebben met onze zie
len.... Bijgestaan door de allerheiligste en on
bevlekte maagd Maria, Moeder van God en hulp
der Christenen, door den roemrijken Aartsvader
den heiligen Joseph, beschermer van ons Va
derland, door dc eerste Apostelen onzer land
streken, wij zeggen tot F, met de godvruchtige
Koningin onzer heilige boeken Heer, spaar uw
volk, spaar de zielen die U lief zijn! Spaar
Belgenland dat u bemint en het geloof zijner
vaderen behouden wil.
Onze Vader.... H'ces Gegroet....
Van scholen zonder God en meesters zonder
geloot, verlos ons, Heer, Libera nos, Domine!
Amen.
2’ De kloosterlijke gestichten zullen tenzelf
den einde eene halve ure aanbidding doen, alle
vrijdage, voor het Allerheiligste Sacrament, in
de II. Ciborie uitgesteld, er op oenen dag van
iedere week, volgens keus, zullen zij eene bui
tengewone II. Communie doen.
Gegeven te Mechelen, den 31 Januari 1879.
t Victor-Augustus Card. Dcchamps, Aartsbis
schop van Mechelen.
t Theodoras, bisschep van Luik.
t Joannes-Josephus, Bisschep van Brugge.
i Henricus, Bisschop van Gent.
f Theodorns-Joseplius, Bisschop van Namen.
f Edmundus-Joscphus, Bisschop van Doornijk.
Onze lezers weten’ dat dc Engclschen in het
zuiden van Afrika zijn verslagen geworden dooi
de Zulus. Nu zij zullen zich wreken en reeds
zijn er nieuwe legers naartoe gezonden om de
inlandscben te straffen.
De jonge prins Louis-Napolcon, dc zoon van
den gewezen keizer der Franschcn, heeft zich
als vrijwilliger in die legers laten inlijven, cn
hij komt dit besluit aan zijne vrienden in Frank
rijk mede tc deden. Hij verhoopt zonder twijfel
uil te schijnen in dien veldtocht en alsdan naar
Frankrijk weder te keeren met dé lauwerkroon
van schitterenden veldheer.
Doch meest al de gazetten van dit land zijn
verwonderd over dit besluit van den jongen
prins zijne aanhangers keuren dit besluit hoog
af; de anderen drijven er den spot meê. Hadde
hel God beliefd, schrijft er een, dat de Bona-
parten nooit anderen oorloglust hadden ge
voeld, dan om logen de Zulus te gaan vechten...
met engclsche troepen.
(Vervolg en einde).
Een ander middel door welk het gouverne
ment u misleiden wil, Z. L. B., is de verbind-
tenis welke het op zich neemt van de eene of de
andere zaal der gemeenteschool ter beschikking
der geestelijken tc stellen om daar, T zij voor,
’t zij na de schooluren het godsdienstig onder
richt te geven aan dc katholieke kinderen die
ter school gaan, liet Gouvernement is toch
zeker zoo verblind niet, om te kunnen peinzen
dat uwe Bisschoppen mede zullen werken om
zulkdanig een bedrog te doen gelukken; maar
door dit aanbod, hoe spottend hel weze, ver
hoopt men u een blinddoek aan te doen, opdat
gij de booze handelingen niet zoudet ontwaren,
en gelooven zoudet dat het godsdienstig onder
wijs uil de school niet ganschclijk gesloten is.
Doch gij zijl niet eenvoudig genoeg om u alzoo
te laten misleiden. De school zijn niet de vier
muren, de vloer, dc zoldering van eene scliool-
zaal; de school, ’t is dc onderwijzer die zijne les
geeft, aan zijne vergaderde leerlingen. De Gods
dienst in de school aangeleerd, ’t is de les van
Godsdienst gegeven door den onderwijzer of
met zijne medewerking, gedurende de school
uren cn als leerstof van hel onderricht, en dit
onder bestuur der H. Kerk. Nu, liet is juist dat,
wat hel Gouvernement niet aanveerden wil. Het
wil niet dat de katholieke priester dc les van
Godsdienst geven zoude gedurende de klas cn
als leerstof der klas; zelfs wil het niet dat dc
onerdwijzer op dezer voege les geven moge. In
dien de meester toelating verkrijgt, maar gcenc
verplichting, om den Godsdienst aan te leeren,
hel is op voorwaarde dat hij die lessen zal geven
voor of na de schoolurenHet is dan klaarblij-
kend dat het gouvernement door zijn wetsont
werp, op eene volstrekte wijze bel godsdienstig
onderwijs uit de gemeentescholen bannen wil,
cn terzelfder tijd God en priester daar buiten.
Welnu, het godsdienstig onderwijs uil dc
leerstoffen schrabben, doen besluiten dat God,
dat alle godsdienstige oefening, in dc scholen
der jonge kinderen geene plaats meer zullen
hebben, dit is niets anders dan eene lucht van
onverschilligheid en ongodsdienstigheid doen
zweven in plaats der godsdienstige lucht, die,
naar het oordeel van alle ware cn weerde
staatsmannen, van alle meesters in opvoedings-
kunde ervaren, noodzakclijk is, onmisbaar is,
om in dc school die zedelijke opvoeding te kun
nen geven, welke men daar ontvangen moet.
Om klaarder le spreken hel kind aan een
schoolbeleid onderwerpen waar geen gewag van
God wordt gemaakt, dat is dc ontwikkeling van
geloof cn godsdienst in zijn jong hert tegenhou
den cn onderdrukken van haar eerste begin af;
dal is, rechtuit gcspioken, hel christen leven
bij zijne eerste slappen in gevaar brengen cn ten
geheele willen vernietigen.
.Men zal Ons beschuldigen van overdreven tc
zijn. Nogtans, wat Wij hier zeggen is maar dc
verzwakte uitdrukking van hel oordeel uitge
sproken door de staatsmannen en meesters op
wier gezag Wij ons beroepen hebben. Onder zoo
velen, gaan Wij slechts bénen aanbalen, eenen
die niet verdacht is van te veel aan de Kerk toe
begeven te hebben. De volksscholen van een
dand, schrijft dc lieer V. Cousin, moeten met den
godsdienstigen geest van dit land doordrongen zijn.
Is het christendom, zonder onderscheid tusschen
zijne verschillende belijdenissen, is het, ja of neen,
de Godsdienst van het fransche volk Men moet
'bekennen van ja. Nu, ik vraag of men den Gods-
dienst van het volk eerbiedigen o/ kllMLl
wil? WIL MEN HET CHRISTENDOM VERNIE
TIGEN dan beken ik dat men zich wel wachten
moet HETZELVE IN DE VOLKSSCHOLEN IE
DOEN LEEREN. Maar heeft men een ander doel
wit, dan moet men aan de kinderen den godsdienst
leeren die hunne vaderen beschaafd heeft, en welks
vrijzinnige geest al de groote inrichtingen van on
zen tijd bereid heeft en alleen ondersteunen kan.
Ook moet men aan de geeslijkheid loelaten haren
eersten plicht te kwijten met haar oog op het gods
dienstig onderwijs te houden.
Gij boort hetwil men hel christendom ver
nietigen, zegt de heer Cousin, sprekende tot
den Minister van openbaar onderwijs in Frankrijk,
dan moei men zich wachten van den godsdienst
in tie volksscholen tc laten leerenDie woor
den, aan Belgenland toegepast, schetsen
gansch cn geheel den aard af, het doelwit en
de gevolgen van de voorgedragenc wet. Bleef
er nog ceuigetwijfel, het ware genoeg, om dien
tc verdrijven, dc woorden aan te halen van den
politieken man wiens gedacht in bet wetsont
werp geprent staat. Hij, die bet op zich heeft
genomen den katholieken godsdienst in den
grafpul te werpen, zegt ons welk dc reden is
waarom hij en zijn aanhang zich wel wachten
den Godsdienst in de volksscholen te laten leeren.
Genoeg hebben Wij gezeid. Z. L. B. om u
de boosheid te doen verstaan van hel wets
ontwerp op het onderwijs. Indien eene wet zoo
strijdig met het recht van den Godsdienst cn
der huisvaders, met de heiligste belangen der
kinderen, met het heil der zielen., indien zulk
eene wel kwame gestemd le worden, dan zou
den er zware en pijnlijke plichten door uwe
geestelijke opperhoofden en door u te volbren
gen zijn, groote opofferingen, en meerdere
milddadigheid dan ooit zouden er van allen
geëisebt moeten worden. Deze opofferingen
moeten reeds beginnen, opdat wij niet onvoor
ziens overcast zouden worden. Wat den regel
van gedrag betreft welke de omstandigheden
ons mochten verplichten u voor te houden,
dien zullen Wij u op lijd en stond welen ken
baar te maken.
Niets anders meer blijft er Ons over, Z. L. B.,
dan u op te wekken om uwe smeekingen bij
den Heer te verdubbelen, In Hem en in Hem
alleen is onze hoop. De herten der Koningcn
heeft hij in zijne handen en Hij weet die te
neigen ten voordode van zijn volk; Hij is het
die dc wetgevers verlicht en hunne rechtveer-
dige wetten maken doel; Hij is het die dc op
zeilen der vijanden van zijnen Christus ver
ijdelt cn vernietigt. Mochten vurige cn aanhou
dende gebeden de hulp verhaasten die Hij aan
zijne Kerk heeft beloofd en die haar niet ont
breken zal, zoo wij weten te hopen cn te vragen.
En dewijl het gemeenc gebed bijzondere kracht
heeft om dc goddelijke bermhertigheid tc be
wegen, daarom bevelen wij
i" Alle zondagc, in alle kerken cn bidplaatsen,
zal de pi iester, na het sermoen van elke Mis,
uit den predikstoel, het volgende gebed lezen,
welk bijzonder geschikt is om van God de be-
houding van bet geloof in ons land af te
smeeken cn de verwijdering van al de gevaren
die hetzelve bedreigen
GEBED.
Het is dan waar, o mijn God, dat dc
vijanden van uwen Naam en de onze, den on
dergang gezworen hebben der zielen gekocht ten
prijze van bel Bloed van Jesus-Christus! Het
Het geloof in de herten der Belgen uitdooven,
hel zaad van hetzelve versmachten in de ziel der
kinderen; de gansche jonkheid in dc handen
leveren van meesters, die, zoo zij geene god-
verzakers zijn, toch noodzakelijk onverschillig
zullen wezen; het heilige Beeld onzer verlossing
aan de oogen der kinderen ontrukken; dc wer
king des priesters verwijderen of verlammen,
daar waar zijne zending bijzonderlijk vraagt
dat hij er zijn zoude, zulke opzeilen worden
voor aller oogen openbaar en dompelen Ons in
de diepste droefheid.
Het geloof ten wortcle toe rooien uit den
grond des Vaderlands, aan België zijnen eer
titel van katholiek ontrooven, aan onze ge
trouwe cn werkzame bevolking den troost en
I
EN
VASTEN-BULLE
VAN