X
M. LEON VISART,
aftredend lid.
II
i
Veurne, 2 Juni 1880.
1859
LEON VIS ART
jaar
1V
de graanmarkt. Inschrijvingsprijs. 5 fr. ’sjaars; met de post 6 fr. Annoncen 20 centimen per regel.
BEWEEND VERBOND VAN VEURNE
I&IEZING WAN JUNI IftftO.
Vergadering van de kiezers en leden
van het Bewarend Verbond.
14
I
e
om o 12 ure ’s avonds,
den katholieken Kring.
V
Dit blad verschijnt den Woensdag, onmiddelijk na u --j - D -
Rechtei lijke eerherstellingen 1 fr. Een nummer 15 cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. _0 ti. net lOu.
Men schrijft in bij BONHOMME-RYCKASEYS, drukker-uitgever, Zwarte Nonnenstraat, 4, te Veurne.
KIEZERS,
Onze zaken slaan goed, en als wij bet zeggen,
'l is meening. De geuzen zeggen hel ook Wij
zullen winnen; ’t slaat op elke bladzijde van
’tgeuzenblad te lezen, maar’tgaat boven bunnen
neus niet men voelt dal zij niet gelooven 't geen
zij schrijven. Wij van onzen kant zeggen ook
Wij zullen winnen; maar wij werken niet
om te winnen, dat zijn wij zeker; wij werken al-
Kiezers!
Op Zondag 6 Juni,
groote vergadering in
Wij verhopen u in nog grooter getal te zien
opkomen dan de verleden keer hoe nader den
strijd, hoe meer ook gewrocht, en hoe beter
ook malkander verstaan.
De geuzenkandidaat
dienstwillige dienaar
der franmac.onslogie
vijand van bisschop
pen. priesters en gods
dienst.
Dommerikken
De groote en kleine geuzengazetten vallen
gedurig op onze vlaamsche bevolking en laste
ren de vlaamsche kiezers in hel bijzonder.
Het zijn kosters, kiesvee. dompers, domme
rikken, enz., oen geheel woordenboek smaad
woorden.
Maar Brussel! ha! Brussel is het centrum of
middenpunt van licht; ja, schitterend gelijk de
zon in het firmament; men zou zeggen dat het
verstand, het vernuft daar in overvloed te vinden
is. Nu, de Brusselaars hebben al ’t versland, gij
zuil het zien
’t Was op 20 mei laatst kiezing te Brussel
voor eenen volksvertegenwoordiger^!'zijn daar
19 duizend ingeschrevene kiezers, waarvan 1093
zijn gaan stemmen.
Op die 1093 stemmen waren cr 200 nietige
briefjes; dat maakt in Vlaanderen een vijfde
van het getal aanwezige kiezersWaar zijn
de dommerikken nu?
Ehwel! geuzekens, de vlaamsche kiezers zul
len uwe laster- en smaadwoorden op 8 Juni in
dachtig zijn.
Nflanicr van stemmen.
Wij geven hier hoven hel model van ïstem-
biïelje dal den 8 Juni zal moeten dienen voor
de kiezing van eenen volksvertegenwoordiger.
Ter linker zijde van het briefje slaat de naam
van den liberalen kandidaat; ter rechter zijde
slaat de naam van den katholieken kandidaat,
M. Leon Visart. dien wij aan de weldenkende
kieicrs aanbevelen.
Op het briefje dat den 8 Juni moet gebruikt
worden, is de naam van M. Visart, in T rood ge
drukt, en die van den liberalen kandidaat in
T blauw.
Boven den naam van eiken kandidaat bevindt
zich een klein vierkant bestemd om er het ki uis-
ke te plaatsen, waardoor de kiezer zijne stem
ming uildrukt.
In hel model van ’t stembriefje dat wij hierbo
ven meededen, hebben wij, door hel toeken X.
de plaats aangeduid waar de kiezers die voor
M. VISART willen stemmen (het roodc vierkant),
hun kruiske moeten plaatsen.
Het kruiske moet zooveel mogelijk in het mid
den van het vierkant geplaatst worden, op zul
ke wijze dat de strepen niet aan den kant raken,
veel minder nog er over uitloopen.
Hel kruiske kan onverschillig op deze wijze 4-
ot op deze x gemaakt worden. Om alle vernie
tiging te voorkomen, is bet geraadzaam hol
kruisje niet te groot te maken.
Men zal, overigens, aan de nieuwe kiezers,
in het lokaal van ’t bewarend Verbond (Café
francais), de manier van stemmen nader aanloo-
ncn vóór de kiezing.
De kiezers zullen hem toonen dat zij met a’
dat charlatanismus niet gediend zijn, en daarom
zullen zij met eene groote meerderheid stem
men voor den achtbaren
LEON VISART.
Papa Meynne en zijne circulaire.
Indien men den Brusselschen inboorling
van Nieuport gelooven wilde, daar en bestaat
geene zaligheid meer buiten hel liberalismus.
Stemmen wij niet voor papatje Meynne, wij zijn
allen verketeldonderd tot in bet diepste diep van
den vervaarlijksten afgrond. Nog een beetje, of
het manneke ging ons warschuwen dat, indien
wij voor hem niet eenen knieval deden, hij niet
meer gewaardigen zou eenen druppel regen op
geheel Veurnambacht te laten vallen.
Voor wat de waarheden aangaat die in dit
nieuw factum te voorschijn komen, laat ons
enkel aanslippen dat volgens Evangelist
Meynne - het de liberalen zijn aan wie de kie
zers te danken hebben dal zij nu vrij en vrank
mogen stemmen
O gi.... advokaat, toch!...
leerdijk om eene groote meerderheid te hebben,
eene meerderheid die de geuzen zoodanig zal
plat leggen, dal zij hen eenen naasten keer niet
meer zullen durven voorstellen dal is ons in
zicht, dat is ons doel.
Wie zijn de lasteraars?
Iedereen kan in zijne familie, ware zij nog
zoo eerlijk en treffelijk, het gedrag te betreuren
hebben van den eenen of den anderen van zijne
naastbestaanden Nu, iemand heeft dal onge
luk, en hij is de eerste om deze misslagen at te
keuren en te betreuren; hij zelfstaal gansch
eenen anderen weg in, en gedraagt zich deftig
en eerlijk; mag er dan iemand hem die zaken
verwijten? Neen, zekerlijk, en T is eene aller
grootste lafheid, eene schandige daad van
diezelfde zaken, mondelings, of in gazetten, of
’t is gelijk in welke geschriften op te halen.
Dal is ons eerste punt, en wij peizen wel dat
iedereen daarover met ons ’takkoord moet zijn.
Integendeel iemand keurt het goddeloos ge
drag van zeker familielid niet af, maar keurt het.
goed, prijst het door woorden en daden en volgt
het napkan die menseb dan kwalijk nemen dat
men het ophale en ruchtbaar make? Neen,
zekerlijk, hij zou er eer fier moeten over zijn, en
hem gelukkig achten.
Dat is ons tweede punt, en nog cons, dat men
ons bewijze dat wij niet recht en wel rede-
neeren.
Nu de toepassing aan M. Visatl en papatje
Meynne
De geuzebladcn van Veurne en Nieuport balen
zekere misslagen op, die over vele jaren z< uden
gebeurd zijn in de familie Visart T zijn oude
koeien uit de vuile grachten van dot. Pestidn-
ming van Btugge en zij komen daa ii.êe voor
den dag om M. Visart te scliatidxlik .en en \er-
Niets is veranderd!
Dit roepen onze ministers op alle toonen; en
al hunne gazetten en aanhangers zingen hel
zelfde deuntje. Papa Meynne, op zijne beurt, in
zijne laatste circulaire aan de kiezers, zou ons
geerne hetzelfde blauwe bloemtje opvesten, en
hij ook komt uit met het doodversleten liedeken
niets is veranderd in de nieuwe schoolwet!
Maar, och Deere, toch! indien er niets veran
derd is, waarom eene nieuwe schoolwet ge
maakt? Waarom, indien men alles wilde laten
gelijk hel was, geheel hel land in iep en roer
gebracht, haal en twist in stad en te lande, tus-
schen burgers en familien gezaaid? Waarom dan
heeft de prins de Ligne, een liberaal nogtans,
tegen die wet gestemd en dezelve geschand
vlekt gelijk zij het verdiende?
Honderdmaal zijn deze ongerijmdheden, waar
mede de liberalen hunne ongelukswet om
sluieren, door onwederlegbare redens in stof
geslegen geweest. Het ware dus nutteloos hier
op weder te keeten, zooveel te meer daar wij,
bij ondervinding, de liberale rechtzinnigheid
kennen, en weten dal onze tegenstrevers, wan
neer het maar hunnen politieken winkel raakt,
liever het licht dor zonne zouden loochenen, dan
te bekennen dat zij ongelijk hadden.
M. Meynne, in zijnen omzendbrief, na lang
rond den pot gedraaid te hebben, en gezeid te
hebben dat NIETS veranderd is, eindigt toch
eindelijk mol te zeggen dat er IETS verandetd
is, enkel een verschil van één letter, lezer
lief! en dal iets is de invloed der geestelijke
overheid in de scholen! Maar volgens d’heer
ende meester Meynne, dat is niets en beter dan
niets. Wij wisten wel, en hebben bet reeds ge
schreven, dat M. Meynne vijandig is aan al w; t
godsdiens ig heel, maar meenden toch niet dat
bijzonderlijk zoo vóór de kiezinghij zulke
opentlijke bekentenis zou gedaan hebben. Nu,
wanneer men een leeuwenvel wil aantrekken,
is het al zelden dal geen tipke der ooren zou
uitstéken.
M. Meynne is natuurlijk vrij van te denken
dat godsdienst in het onderwijs eene nuttelooze
zaak is; maar de kiezers van ons katholiek Veurn
ambacht zijn ook vrij van een geheel ander ge
dacht daarover te hebben. Dit gedacht, wij we
ten het, zij zullen het op 8 Juni door hunne
stemmen uitdrukken; en wanneer papa Meynne’s
leeuwenvel onder de kiestafel zal gevallen zijn,
cn wanneer de naam van onzen katholieken en
welbeminden VISART weerom zegepralend uit
de stembus komen zal, dan zullen wij, maar met
meer waarheid, uitroepen niets is veranderd!
Charlatanismus.
Daags vóór de kermis ziet men altijd veel ge
weld en lawijt; de paljassen, charlatans cn
soortgelijke gasten zijn allen op de been.
De geuzen doen juist hetzelfde clkenkeer dal
er eene stemming nadert zij rijden, rotsen,
schreeuwen cn lieren gelijk uitgelaten.
Maar daarmee houden zij hen niet te vreden;
neen, dit alles is door een aantal leugens te
gen de katholieken natuurlijk opgeluisterd.
En alzoo hopen zij de kiezers te misleiden en te
bedriegen. Die sukkelaars!!
Nu schrijven zij moed! moed! wij zullen
winnen! Dit schreeuwden en schreven zij in
alle voorgaande kiezingên en iedereen weel ge
noeg hoe zij er telkens van afgekomen zijn. Nog
ecus charlatanismus om de kiezers te bedriegen;
want in hunne vergaderingen bekenden zij zelf’
de onmogelijkheid de zegepraal te behalen.
Maar het is nogtans niet al gelogen; want de
kiezers zullen papatje Meynne een nieuw orne
ment laten winnen waarmede hij de sterren zal
kunnen bezichtigen.
I
i v X’ .1 1 1 I«1 i>f 11-iilc nn', f»> hrif 4 Art
I
rrj
I mm*
LI3ERALE VOLKVERTEGEN
WOORDIGER.
'I
I
KATHOLIEKE VOLKSVERTE
GENWOORDIGER.
m
'T~.