sa
I
Woensdag 12 Maart 1884
Nr 2056
40’ jaar
C
4
Indien deze kloosterzuster zoo heilig,
zoo weerdig, zoo werkzaam en zoo zelf
opofferend is geweest, dat de liberalen
zelve genoodzaakt zijn hare verdiensten
te waarderen en haren lof’uit te spre
ken wat moeten wij, katholieken, wal
moeten zells de liberalen peizen van
die liberale gazetten en tijdscbrfiten, ]lijke ziel, onzen geest, bestemd heeft.
dezen beloont die het goede en het ware
verrichten, ’t zij in hospitalen, ’t zij in
katholieke scholen, ’t zij elders nog,
wij weten ook dal die rechtveerdige God
dezen noodzakelijk moei en zal straffen,
die de stichters van het goede en het
ware, ’t zij in de hospitalen, zij in
de katholieke scholen of elders ver
volgen en verbannen!
Van alles wat,
Men weet dat er in Juni aanstaande
in vijf’ provinciën des lands kiezingen
moeten plaats hebben voor de vernieu
wing van de belli der Kamer van volks-
veriegenwooidigers. Deze provinciën
zijn Brabant, Antwerpen, West-Vlaan-
deren, Namen en Luxemburg.
Brabant heeft 25 volksvertegenwoor
digers, waarvan 20 liberalen en 5 katho
lieken (Leuven).
Zekerlijk, dai zulk langdurig en
standvastig zwoegen voor het gof.de, zulk
ijverig en aanhoudend streven naar het
wake, verheft het hert van dezen die dit
goede en ware verrichten, veredelt hunnen
geest en bereidt hen tot het genieten in een
beter oord, der eeuwige belooning, welke de
j oneindige goede God, voor onze onsterfe-
die dagelijks, in alle landen, hei kloos- I Maar indien die oneindige goede God
daar wat het liberalismus is Wat moet
men zeggen van die partij, wal moeten
de liberalen zelve peizen van hunne
eigene partij
Wij weten het wel, men zal misschien
zeggen Deze lof uitgesproken, deze
hulde bewezen aan zuster Bernardina,
worden niet toegestuurd aan de non,
aan de kloosterlinge als dusdanige,
maar aan den persoon, aan de verdien
stelijke ziekenbezorgster! Dit onder
scheid mag noch kan hier niet gemaakt
worden; want indien zij op 26jarigen
leeftijd niet christelijk, niet katholiek
geweest was, maar liberaal; indien zij
niet opgevoed was geweest in cliristene
scholen, in de vreeze des Heeren, in
den eerbied en liefde voorde II. Kerk,
maar in de onafhankelijke zedeleer van
liberalismus, dal slechts ijdele en we-
reldsche vrouwen om niets meer te
zeggen kan opbrengen, voorzekerzou
zij nooit geen gasthuisnon geworden
zijn in den vollen bloei harer jonkheid
De godsdienst alleen, de ware katho
lieke godsdienst kan zulke zelfsopoffe-
ring, zulke heldhaftige liefde voor den
noodlijdenden evenmensch vóórtbren
gen En nog eens de godsdienst die de
drijfveer was van geheel haren handel
en wandel, die haar de armen en zieken
deed beschouwen als de broeders van
den lijdenden Christus, die godsdienst
wat doen de liberalen er mêe, hoe be
handelen zij hem? Zij hebben gezworen
hem uit tc roeien uil de herten der
menseben en vooral der kinderen; zij
willen dat het caibolicismus van de aar
de verbannen zij; zij delven de putten
(stijl Van Humbeeck) om hem er in te ver
smachten! Ziet nog eens wal de libe
rale partij is, hoe onbeschaamd, hoe
goddeloos! Wat peist gij ervan, ge
achte lezers en lezeressen?
terleven bespotten, de kloosterlingen
begekken, door de modder slepen,
lasteren en uitgeven voor alles wat
slecht, zedeloos en verderfelijk is Van
die liberale gazetten en tijdschriften, die
durven zeggen dat de kloosterlingen
leegloopets zijn, onmeêdoogende men-
schen, verdrukkers en uitbuiters van
bet menschdom, in strijd levende met
de menschelijke weerdigheid, met de
belangen van hunnen evennaaste Hoe
dikwijls zelfs, lacht en spot het Adverten-
tie-blad niet met het kloosterleven en de
kloosterlingen
Wat zien wij gebeuren in alle landen,
in schier alle steden waar de liberalen
meester zijn De kloosterlingen worden
vervolgd, dikwijls brutaal uil hun kloos
ter verjaagd en op straat geworpen
Hier in ons Belgie, roepen en schreeu
wen de liberalen op alle loonen dat de
kloosterlingen dieven zijn, en men be
reidt reeds eene wel volgens welke
goddelooze en kerk- en kloosterhaten-
de mannen een onderzoek zullen gaan
doen in die kloosters, en nederige,
verdienstelijke en eerbiedweerdige
kloosterzusters gelijk zuster Bernardina
zullen gaan plagen en verdrukken, en
misschien schandig builenjagen-■ Ziet
dochtertjes, voor neefjes en nichtjes,
die hun zoo nauw aan het hertc liggen.
Ja, het eigene belang verdiingl tegen
woordig al te dikwijls het algemeen be
lang; mannen die de belangen des lands
boven hunne eigen belangen weten te
zetten, zijn thans in de geuzenpartij zoo
zeldzaam geworden als witte raven en
dit is niet te verwonderen, aangezien
de geuzen geenen anderen god en gods
dienst erkennen dan hunne beurs.
O! die dierbare beurs! Die god is
hei, dien zij dag en nacht aanbidden;
die godsdienst is het, aan welken zij
met hert en ziel zijn verkleefd; op dien
altaar is het dat zij het bloed hunner
arme broeders, ja desnoods hunne
vrienden en hun vaderland ten offer
brengen.
Lezers, zoekt bij de geuzen niet een
van die daden van liefdadigheid en zelf
opoffering, die alleen uit het christen
gevoel en de godsdienstige overtuigin
gen knnnen ontspruiten want zij heb
ben geen snder gevoel, zij kennen geene
andere overtuiging dan die van het ei
gen belang of beurze,
Neen, neen, zij zullen niet meer ant
woorden, i is te gevaarlijk Werken en
dwingen en broodrooven in ’l duikertje,
nichtjes en kozijntjes en politieke sla
ven bevoordeoligcn (lat is veef zekerder
en veel voorzichtiger gehandeld! Al de
schrijvers van ’t Advertentie-blad zijn van
booger hand verplicht te zwijgen; de
gemeenlekasse is immers ledig, en er
komt niet te zeere nieuw zaad in ’t bakje
en ’t is beter daarover te zwijgen in
t publiek, in de gazetten
Bij gebrek aan taal of teeken van
’t Adverlentie-blad, gaan wij vandaag
over tol wat anders
Wij hebben woensdag laatst de dood
aangekondigd van Zuster Bernardina
(in de wereld Carolina Vandenberghe),
medemoeder in het klooster der Gast
huisnonnen, die voor de talrijke dien
sten aan het lijdende menschdom bewe
zen gedurende eene loopbaan van 55
jaren op 12 December 1878 met het
burgerkruis van 1' klas vereerd wierd.
In het Advertentie blad vinden wij de
redevoering welkede heer voorzittei van
het Godshuizenbestuur van Veurne op
hel graf van Zuster Bernardina heeft uit
gesproken. Op die redevoering zelve
hebben wij schier niets te zeggen; in
tegendeel, wij vinden ze geheel juist en
deftig; de schooue edele hoedanigheden
van die ootmoedige eerbiedwaardige
kloosterlinge, hare uitstekende ver
diensten worden er naar weerde ge
schat en hoogst vereerd. Alleenlijk zou
den wij wat dieper in de zaak gegaan
hebben, en getoond hoe de christen
godsdienst, de ware christen geest die
haar bezielde, alleen zulke edelmoedige
vrouwen kan vormen. Bij hel lezen
dezer hnldebewijzing hebben wij in ons
zelven eenige bemerkingen gemaakt,
die wij aan onze lezers willen mede-
deelen.
'k En zal voor den oogenblik niet
spreken van de stichters van het goede
en het ware in de katholieke scholen,
die verdrukt en vervolgd zijn geweest,
en nog zijn; wij hebben daar allen ge
tuige van geweest in ons land, sedert
vier of vijf jaren, maar wat doet men
niet zelfs tegen dezen die in de hospi
talen het goede en hel ware verrichten?
Jaagt men in verschillige steden van
Frankrijk de gasthuisnonnen niet buiten
om ze te vervangen door wereldlijke
bezorgsters, die de zieken maar half
oppassen en dikwijls aan hen zelven
overlaten? Heeft een gemeenteraadslid
van Gent niet over eenigen lijd uitge
vallen tegen de nonnen, die het goede
en het ware stichten in ’l hospitaal, en
wilde hij ze niet uit het gasthuis ver
bannen? En verledene week nog heeft
men te Molenbeek, bij Brussel, niet
gezeid dal de nonnen niet weerdig en
niet zelsopofferend genoeg waren om
het hospitaal te bedienen? Wacht
maar, moet het liberalismus voort mees
ter worden, na de onderwijzende kloos
terlingen, zal het de beurt worden van
de gasthuisnonnen, die overal zullen
buiten gezel worden; men durft dit plan
hier in Belgie noch niet uitwerken,
omdat het te veel opspraak zou lijden
bij het volk, maar dat progres zal
komen!
Wij geloven dat de heer voorzitter
geheel rechtzinnig is geweest in zijne
redevoering, dat hij alleenlijk voor doel
heeft gehad de ware en wezentlijke ver
diensten te doen uitschijnen van die «ne
derige, verdienstelijke en eerbiedwaardige
gasthuisnon, en geenszins parade heeft
willen maken voor het publiek; maar
hij moet bekennen dat zijne handelwijze
en zijne woorden in deze omstandigheid
grootelijks verschillen van hetgeen wij
door de liberalen in’t algemeen, dik
wijls tegen de kloosterlingen zien ver
richten en uitbazuinen.
Die redevoering nu onpartijdig be
oordeeld en daargelaten, wij kunnen
niet nalaten te zeggen, dat er, onder
ander opzicht, en ter gelegenheid van
die begraving nog al wel liberale co-
medie is gespeeld geweest, gelijk het
zelf een liberaal opentlijk heeft bekend
en dat zeker al om te loonen dat zij le
gen de religie niet en zijn 't Gaat alzoo,
dikwijls, in zulke omstandigheden, de
duivels zouden de kruissén oploopen en
die nooit de kerke van binnen zien
Philophotos.
Eigen Belang.
Tegenwoordig houdt men niet op te
zeggen dal de maatschappij ziek is en
dat er een reddingsmiddel moet gevon
den worden.
Doch de geneesheer, wil hij zijnen
zieke de gezondheid wedergeven, moet
eerst onderzoeken var. welke kwaal deze
is aangetast; anders kan hij geene be
hoorlijke geneesmiddelen voorschrij
ven.
Welnu, welke is de ziekte die onze
hedendaagsche maatschappij in al bate
leden verlamt en haar met de dood be
dreigt
Om van geene andere te spreken,
zullen wij slechts melding maken van
bet eigen belang, die geheime krankheid
die hel maatschappelijk lichaam met
krachteloosheid slaat en doel uitieereii.
Om zich daarvan te overtuigen, heeft
men maar de oogen te openen.
Waarom groeit het geial arme men-
schon aanhoudend aan? Waarom wordt
de ellende van dag tot dag groot» r?
Vraagt de Zondagbode, en bij antwOOidi:
Omdat de t ijken en de zoogezegde
Staatsmannen zich alleen met hunne
eigene belangen bezig houden en zich
weinig of niet bekommeren met hel lot
hunner arme broeders. Hun fortuin en
dat hunner kinderen altoos vermeerde
ren dal is het eenige doel welk zij tta-
jagen en welk zij willen bekomen, kost
wat kost.
Of hunne geburen en landgenooten
te eten en te drinken hebben, dn be
kommert hen geenszins. Van daar de
kwaal die men pauperism™ noemt;
en dewijl men niel wil weten van den
godsdienst, hel eenige geneesmiddel in
staal om deze kwaal te genezen, verer
gert het kwaad voortdurend, zet zich
voort met tasse schreden, tol dat het
den schrikkelijken en alles verslinden
den kanker voortbrengt van het tocialis-
mus.
En dal is waar. Niet alleen is de arme
klas het slachtoffer van hel eigen be
lang. maar ook de burgers, boeren en
nceringdoeners. Waarom immers zit het
land zoo diep in schulden? Waarom
spreekt men van schier niel anders meer
dan van verhooging van lasten? Wel,
de geuzen, die nu omtrent zes jaren aan
hét roer zijn, hebben de belangen des
lands vergeten en hebben al te veel ge
zorgd voor hunne eigene belangen en
die van hunne parüjgenooten. Hel is
een bewezene zaak zoo er een te
kort in de staatskas is, dan is hel alleen
omdat de geuzen het geld des lands
<i.-!‘. i«-ri gefnuikt om hunne familien en
hunne partij le begunstigen; om hunne
■I eiiuren, vooral de uielsdoende school
vossen, vet te mesten.
Om u daar een staaltje van le geven,
zullen wij zeggen, dat, volgens bereke
ning, de familie Bara jaarlijks aan de
staatskas het rond sommetje van 60,000
franken kost. De geuzen zitten aan de
schotel; zij eten, zij eten maar op; hunne
leuze luidt alles voor ons, niets voor
anderen of liever Alles voor ons
wat anderen betalen!
De geuzerij was overal en ten allen
tijde de partij van eigen belang. Waar
om zien wij nog heden zoo dikwijls in
de Kamers en zelfs in de gemeentebe
sturen, de gekozenen des volks stem
men tegen de belangen des volks en
tegen hun eigen geweten? Zij zijn
bevreesd, itidien zij anders handelen,
de vriendschap te verliezen van hel gou
vernement en alzoo geene vette plaats-
ken meer te bekomen voor zoontjes en
Dit blad verschijnt den Woensdag, onmiddelijk na de graanmarkt. Inschrijvingsprijs^ 5 fr. 'sjaars; met de post 6 fr. Annoncen 20 centimen per regel. De groote letters
volgens plaatsruimte. Rechterlijke eerherstellingen 1 fr. Een Nr 15 cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr. het 100.
De Annoncen voor Belgie (ter uitzondering der Vlaanderen} en 'tbuitenland worden ontvangen door het Office de Publicité, Magdalenastraat, 46, te Brussel.
Men schrijft in bij BONHOMME-RYCKASEYS, drukker-uitgever. Zwarte Nonnenstraat, 4, te Veurne, en in de Poslkantooren.
t
i
I
- - c "-ï^<~iTT~ --
Beginnen hunne arms
Zoodanig tc rekken
Dat ze ons Lieven Heer
Uit den hemel zoün trekken I