Volksgezind weekblad der Vrijzinnige Vereeniging van Yper en het Arrondissement. VAOERLANOSCHE OPROEP Donderdag, 20" Juli !90o. Eerste jaar. Nr 36. Klerikalen maakt u vaardig De Nieuwe School. Eendracht maakt Macht, Yerschijnende des ott der days Vires acquirit eundo. INSCHRIJVINGSPRIJS Voos den buiten: Een jaar, Fr. 3-GO. VooB stad Een jaar, Fr. 3-50. Men handelt'bij overeenkomst. Men schrijft in bij den Uitgever, Dixinudestraal, n1 53, te Yper. De aankondigingen van gansch België en't buitenland evenals de Nolariale en lleciiterlijke aankondigingen mogen gezonden worden ten bureele van dit blad. Men wordt vriendelijk verzocht alle hoege- naamde artikels uiterlijk tegeq Üijusdag middag vrij en onderteekend toe te zenden. AANKONDIGINGEN Aankondigingen: 15 c den drukregel R«klamen 25 c. n Rechterlijke aankondigingen 1 Ir. id. Wij noodigen vuriglijk en van nu af al onze politieke vrienden uit, hunne vaandels uit te steken voor de Nationaale feesten van 21 tot 23 Juli aanstaande. Vaderlanders voor alles, en welk ook de regeering zij die ons beheert, toonen wij dat, betere va derlanders dan het de klerikalen waren in 1880, wij het terherte nemen van op eene schitterende en eenpari ge wijze de vijf-en-zeventigste verja ring onzer onafhankelijkheid te vie ren. Wij zijn Belgen, en daarom willen wij op deze heugelijke dagen ons slechts bezighouden met één gedacht, ééne zorg Den roem en den bloei vieren van ons duurbaar BELGIË Op II Juli, is in de Kamer van Volsvertegenwoordigers, de bespre king begonnen van het ontwerp der klerikale regeering, aangaande het oprichten van nieuwe versterkingen rond destad Antwerpen,diedeschrik- kelijke som zullen kosten van twee honderd miljoen frank. Twee honderd nieuwe miljoenen, om de vraatzucht tc bevredigen van een minister die de persoonlijke dienstplicht weigert Van waar zal het geld komen I Twee honderd miljoen frank nieu we militaire uitgaven, als wanneer de klerikalen aan het kiezerskorps op plechtige wijze beloofd hebben dat, zoo lang zij aan het bewind waren, z'j nooit er zouden hebben in toege stemd de krijgslasten van één cent te verhoogen Eens te meer dus, hebben de kleri kalen hun woord geëten, en het volk op schandalige manier bedrogen I Sedert een. en twintig jaren dat zij tn het land meester zijn, hebben zij, uit haat van den persoonlijken dienst plicht, altijd de militaire kwestie op gelost met miljoenen op miljoenen te stemmen voor forten en vestingen, om alzoo de openbare meening in slaap te wiegen en te doen gelooven dat deze omheining te verdedigen lands veiligheid geen gevaar loopt. Maar het volk begint de oogen te openen, en het weel wat er in het toe-' komende te doen staat I inderdaad wat nut kunnen de nieuwe forten van Antwerpen ople veren, alswanneer het bewezen is ge lijk 2 2 4, dat ons leger, zoo als het thans is ingericht, op verre na on toereikend is, om deze versterkingen te verdedigen Een der beroemdste belgische op per officieren, M de generaal De Jar- din, oud-professor van knjgskundeen versterkingen der militaire school, 0ud-besluurder der fortificatiën van Antwerpen, komt daarvan hetonweer legbaar bewijs te leveren. Ziehier wat deze opper-officier daarover denkt De buitenste omheining der ont- worpene vestingen van Antwerpen behelst ruim 100 kilometers. Om zijn vereischt Voetvolk, Kannoniers, Ruiterij. Genie, Trein, Administratie. 30,000 man. 10,000 600 1,440 1,000 1,000 Tezamen. 44,040 man. De binnenste omheining behelst 40 cilometers, waarvan 10 kunnen over stroomd worden Voor de 30 overblijvende kilome ters zijn vereischt Voetvolk .5,000 man. Kannoniers 2,000 Genie 300 Admininistratie en trein 300 Twee beweegbare leger afdeelmgen mobiles] van man ieder (Divisions 11,500, 23,850 Te zamen 30,850 man. Voor de verdediging der nieuwe forten van Antwerpen zijn dus 44,040 30,850 74,890 soldaten ver- eischt. Laat ons nu onderzoeken welke de bezetting is, of liever zou moeten zijn, van de verschansingen van Dender- monde en van de Maasforlen. 1° Voor Dendermonde. Voetvolk, Kannoniers, Genie, Trein en administratie 5,000 man. 2" voor Luik 31,000 3° voor Namen 29,000 Tezamen 65,000 man. tiet zij dus voor al de belgische ver sterkingen 74,890 65,000 139,890 man. Maar kan het Belgische leger dit noodige getal manschappen leveren 'T is hel geen wij aanstonds zullen zien. Onze militiewet verschaft ons 13 klassen van 13,300 man ieder; hel geen dus uitmaakt 13 x 13,300 172,000 manop het papier Inderdaad volgens de officieele statistieken verliest eene mihtieklas, het eerste jaar. door afsterven, onbe kwaamheid tot den dienst, veroordee lingen, enz 5 ten honderd, en ieder opvolgend jaar verminderd de hoe veelheid van 3 ten honderd, op het ingelijfde getal manschappen Wanneer men nu rekening houdt van dezen afval bevindt men dat, op oorlogsvoet, ons leger 138,000 man kan bereiken. Wat meer is, volgens de militaire voorschriften der mobiliseering, moe ten vooruit en vooral 100,000 man beschikbaar zijn voor de krijgsver richtingen te velde Diensvoigens blijven er over, om de forten te be zetten, 38,000 manen er moeten er, volgens bevoegde generaals, 139,000 zijn Er zijn dus meer dan 100,000 man te weinig lil Dit bewijst dus, door onweerlegba re cijfers, door generaal De Jardin zelf opgeleverd, dat geheel hel Bel gische leger, nauwelijks zou toereikend zijn om'de forten van Schelde en Maas te verdedigen, en daler daarbij geen enkel soldaat zou beschikbaar blijven voor krijgsverichtingen te vel de 11 En een angstkreet ontsnapt den grijzen generaal wanneer hij uitroept hoogstens hoe schrikkelijk is die toestandhet is maar de regeering alléén die zulks niét afschrikt. Het besluit dat wij daar uit moeten nemen is,dat de schrikkelijke uitgave van twee honderd miljoen frank welke de klerikalen schikken te betalen met het zweet van burger, boer en werk man, eene nieuwe wtaakroepende geldverkwisting is, die een kreet van verontwaardiging door geheel het land doet weergalmen Het uur dat het Kiezerskorps daar over rekening zal vragen, nadert met gemeten tred. Klerikalen, maakt vaardig De ontwikkelde Belgische bevolking vestigt met den dag meer de aandacht opden treungen toestand van ons lager onderwijs. Zij begrijpt dat de arbeid de grond slag moet worden van de tegenwoor dige maatschappij en de wekker van de nieuwe maatschappelijke toestanden. Zij begrijpt dat de verstandige, de ont wikkelde arbeider degene is, die den edelsten, den best beloonden arbeid verricht en dat het ook zijn arbeid is, die het meest ten goede komt aan den v pi uitgang der moderne tijden. De arbeider moet opgeleid worden tot de taak,die men van hem vereischt, die hij zelfs van zichzelf vereischeu moet, de taak om mede te werken uit al zijn kracht, met al zijn vermogens, aan den bestendigen vooruitgang, dit is, in het heden, de bestendige hervor ming van het verledene om daaruit de toekomst te vormen. Tot dit edele doel moet hij bewust worden gemaakt, moet hij toegerust worden, door lichamelij ke, verstandelijke en zedelijke ontwik keling en opvoeding. Wanneer voor enkele maanden de onthulling der geheimen van ons vrij onderwijs aanvang nam, is de aandacht van ons volk gescherpt geworden. Vandaag reeds hebben die toenemende onthullingen den hachelijken toestand van dit vrij onderwijs in zooverre bloot gelegd, dat het land op dit zwakke zieke lichaam staart met verbaziug en ontzet, met angst, wanneer het bedenkt dat met alleen onze kinderen in zulke middens van bederf worden opgeleid, maar dat ook hun leermeesters ofwel onbekwaam zijn, ofwel met verouder de of bekrompen bekwaamheid werk zaam zijn aan de hoogedele en allerbe langrijkste taak der opvoeding van het kind. N11 neemt toch met den dag meer het getal geringe menschen toe die de school beschouwen als de eeniggeschik- te plaats in de moderne samenleving, waar kinderen van arbeiders en bur gers, van onderhoorigen en van gezag- hebbenden moeten worden opgeleid tot mannen en vrouwen met wie de toekomststaten zullen moeten samen gesteld worden. De school van het kind kan alzoo niet te rein, niet te doelmatig wezen. Daaruit volgt rechtstreeks dat de vrije school in België, die niet alleen de school is van onbekwaamheid en be krompenheid, maar ook de school van het dogma, waar alle leer, alle opvoed kundige wet enkel woord en stelregel is als het dogma zelfs en ook moet uit gaan van het dogma, dat de vrije school de school is van den stilstand, van de leerstelligheid en bijgevolg de broeikas van den achteruitgang. Zij is trouwens de school van de achterlijke denkers der samenleving en van de onwetenden. Haar bevolking ia die van de 'blindheid, van de geloovende be druktheid, van de onwetenden en de eenzijdigen, zooais de menschen nog kunnen opgroeien in de schaduw der tempelgebouwen en der priesterwo ningen. De vrije school is een moderne maatschappelijke ziekte zij moet worden uitgeroeid door de rede en het gezond oordeel juist van diegenen, die thans haar vurigste voorstaanders en leveraars van kinders zijn. Ook de openbare school moet her vormd zijn. Zij beantwoordt niet meer aan de eischen van detcgeawoordige sa menleving, die steunt op waarheid, op feiten, op oordeel eu rede, op werke lijkheid. Ons schoolstelsel is te oud, niet omdat het niet vooruit, wel omdat het niet genoeg vooruitgaat. Flet moet grondige hervormingen oudergaan en daartoe zijn grbote her vormers noodig, die het oude stelsel, dat zijn oorsprong heeft in de primi tieve rhetorikale scholen, geheel uit zijn verband durven rukken om met het overblijvende de nieuwe school te vormen der moderne tijden. De wetenschap was in de vorige eeuwen geweld uit de bronnen der re deneering en deze zelf werd héelemaal in't keurs geregen, iu 't enge dood- prangende keurs, van stelregels en for- mulen, van woorden kortom, die wer den toegepast op de elkaar opvolgende leerstelsels van godsdienst of weten schap. Zoo was alle onderwijs noodza kelijk woordenonderwijs, geheugen- leer, voortreffelijk geschikt om het geheugen te verstompen en te vernie tigen, om het kind te verschrikken, af te 8tooten, om de helderste geesten te verkrachten, daar het een aantal waar nemingvermogen liet verlammen en nutteloos worden In zulke school was de leer een dorre doodende afge trokkenheid, een leer, die menschen vormde, die naar formulen en stelre gels hun leven tot een onverdraaglijke leerstelligheid maakten om noodzake lijk te moeten wars blijven van alle poging tot vooruitgang. Die abstracte school bij uitnemend- heidis elke kerk. Ookuit haar komt, na genoeg voor dealgemeenheid, hetont- zagelijke leger van bekrompenen, dat in den schoot van alle volkeren besten dig en stelselmatig te velde trekt tegen elke hervorming, tegen elke stoutmoe dige onderneming der wetenschap. De leermeester der oude school was ook en it ook maar in zoover ontwik keld als hij zich in zij n dwangrok van regels en woordenleer bewegen kan. Die geleerdheid maakt, hij over aan anderen, naar dezelfde methode waar door zij hem werd ingeplant, en die brengen weer aau nieuwe geslachten de roestziekte van den slenter, van het blinde geloof over, wier slachtoffers zeggen a Ik weet het, mijn pastoor, mijn meester heeft het gezögd. Ik doe het, vader heeft het ook zoo gedaan en die leerde het van zijn vader ook zoo. Als 't niet gaat, in God's naam dan Wier slachtoffers och arme och ar me ro9pen voor tegenspoed en ram pen, daar zij verschrikt zijn om de oorzaken van vastgestelde gevolgen op te sporen en zich maar op de kuieëa laten zakken om een gebed te sturen tot, deu heilige m wien ze betrouwen hebben en tot God, die alles kan red den. Tegenover de oude school der afge trokken woordeDleer staat de nieuwe school, die de school is voor het leven, de school der opmerking, der waarne ming, de school van onderzoek en proefondervindiDg, de school der rede. Zij gaat uit yan de zaak zelf, die zij BE WEERGALM

HISTORISCHE KRANTEN

De Weergalm (1904-1914) | 1905 | | pagina 1