Belangrijk bericht. Volksgezind weekblad der Vrijzinnige Vereeniging van Yper en het Arrondissement. Donderdag, 21" September 1905. 5 centiemen. Eerste jaar. IV 45. De kiezerslijsten voor 1906-1907 liggen ter inzage van het publiek tot 51 October, laalsten nut tigen uitstel voor de te maken reclamaliën. Hel is de plicht van alle liberaal, na te zien of zijn naam op die lijst voor komt met hel getal stem men waaraan hij recht heeft en eventueellijk alle vergissing kenbaar te ma ken aan het Comiteit der liberale Associatie, Semi- narieslraat. Liberale belooging te Thielt. Wat hebben zij gedaan De vijanden van den godsdienst. Eendracht maakt Macht. i erschijnende des SM on der dat/s Vires acquirit eundo. INSCHRIJVINGSPRIJS: Voor den buiten: Een jaar, Fr. 3-00. Voor stad Een jaar, Fr 2-50. Men handelt bij overeenkomst. De liberale vereeniging van Thielt richt eene groote openbare betooging in, om den tienden verjaardag der stichting van de maatschappij Amicitia te herdenken. Deze betooging zal plaats hebben op Zondag 34" September, om twee ure 's namiddags do deelnemen de maatschappijen zullen zich in stoet vormen en de bijzonderste straten der stad doortrekken om 4 ure zal er een meeting gehouden worden in het lokaal der maatschappij Amicitia de heeren Buyl en Persoons, leden der Kamer en M. Albert Thooris, advokaat te Brug ge, zullen er het woord voeren. Wij verzoeken dringend de liberalen van het arrondissement Yper, deel te nemen aan deze betooging. De ontwaking van het liberalism in Vlaanderen,die zich zoo krachtig heeft veropenbaart in 1904, in de verkiezin gen voor de Kamers, heeft zich ook uitgebreid tot de kiesomschrij viug Rou8elaere-Thielt, die doorging als voor immer verloren voor oozë partij. De toepassing van de E V. heeft er den strijdlust en de hoop van de Libe rale groepen, die al onze nederlagen hebben overleefd, weder aangevuurd. Het geldt als een plicht voor hunne liberale vrienden van geheel het land, hunne pogingen toe te juichen om hen te ondersteunen in den strijd dien zij aangaan om in de aanstaande verkie zingen ééuen zetel te ontnemen aan ocize tegenstrevers. De plicht rust vooral op de liberalen van onze provincie. Deze beschouwingen zullen u voor zeker aansporen onze oproep te beant woorden en de schaar der Ypersche liberalen zal zoo talrijk zijn in de be toging van Thielt, als zij het was in deze van Rouselaere. Wat heeft het klerikaal Staatsbe stuur gedaan in 't voordeel van burger eu werkman Niets van beteekenis, ujets van belang I Integendeel veel blikslagerij, humbug, volgens de En gelsehen, facadewetten volgens Men schrijft in bij den Uilgever, bixinudestraai, nr b3, te Yper. De aankondigingen van ganscli België en 't buitenland evenals de Notariale en Rechterlijke aankondigingen mogen gezonden worden ten bureele van dit blad. Men wordt vriendelijk verzocht alle hoege- naamde artikels uiterlijk tegen Dijnsdag middag vrij en onderteekend toe te zenden. AANKONDIGINGEN Aankondigingen 15 c. den drukregel. Reklamen25 c. Rechterlijke aankondigingen 1 fr. id. Anseele Het beruchte onderzoek naar den toestand der kleine Burgerij, is op eeneo sisser uttgeioopen. Iede reen is er komen klagen vóór de kle rikale politieke mannen, die in de mkwest zetelden maar tot heden heeft het klerikaal Staatsbestuur nog geen vin geroerd. Het schamel werkmanspensioen van 9 centen daags wordt een gevreesd politiek wapen, in de handen der geestelijken en hunne beschermings- comiteiten die slechts werken ten voordeele van katholieke belangheb benden volgens hunne opvatting der menschenlievendheid, hebben niet katholieke geen pensioen noodig en kunnen maar den hongersdood ster ven I En nog is dat belachelijk pensioen, eenmaal toegekend, een hatelijk in- kwisitiemiddel geworden te beginnen van den minister die vragen durft welk gebruik de gepensioenneerden van hunne 9 cents maken, tot aan de buitenpasloor of eenen andere fana- tieken kiesdraver die de noodige op sporingen zal doen en de verklikking begaan Zijn datgeene mooie reden? En wat de fameu.-e wet op werkon gevallen en werkmansverzekenng be lieft, nooit werd er meer gebeuzeld en gelanterfant, zonder eenig merk baar gevolg 6 maanden lang heeft de Kamer er eenen kostelijken tijd aan verspeeld de beste kiekens der rechterzijdeals Levie, Francotte, Ver- haegen, llelleputle, en anderen heb ben er op gebroeid... en den uitslag is een Zwalpei geweest. De berg baarde eene muis Onze legerinrichting is het voor werp eener .algemeene afkeuring onder de burgerij en de werkende klasse. Al wie een slecht nummer trekt in de mihtieloting moet soldaat worden, tenware hij zich voor 1600 fr. kan vrij- koopen een arme jongen wordt twee, drie of vier jaar uit den hutselijken kring en van zijnen stiel weggerukt, omdat zijne ouders armoe lijden de rijkaard integendeel doet zich van den soldatendienst vrijkoopen van zelf kan hij het niet omdat hij nog wette lijk minderjarig is door zijne ou ders 't Zijn dus de arme kinderen die om de armoë hunner ouders boe ten l Is er iets schandaliger en wraak- roepender En de klerikalen staan dien toestand voor en willen hem be stendigen Hoe is 't mogelijk dat een enkelen familievader onder de wer kende klasse en kleine burgerij, voor de klerikalen stemme, wijl zij hem en zijne vrouw in hun beider kind on genadig treffen. En gelijk er voor den dienstplicht twee soorten jongelingen zijn de ge- dwongenen door 't lot en de vrijge- kochten door 't geld der ouders, zou zijn er ook onder de jeugd twee soor ten kinderen zij, die ter school gaan en onderwijs genieten, zij die lungs de straat loopen, onwetend blijven en opgroeien tot klanten van moeder Themis, gevang en hospitaal. Meer dan honderdduizend kinderen, loopen in ons land op straat en zijn op geen enkel schooiregister ingeschreven. De Grondwet waarborgt de vrijheid van onderwijs, doch wil dat zeggen van onwetendheid zooals de klerikale voorvechters als Woeste, het willen uitleggen om de hoogst noodzakelijke wet vau schoolplicht tegen ie houden iSd&oolplicht bestaat iu al de landen Europa 's, welke beschavingsgebied meetellen en daar ook staat het algemeen ontwikkelingspeil, zoo ze delijk als verstandelijk, veel hooger dan hier. De klerikalen houden moedwillig ons volk in de onwetendheid t. t. z. ook in een slaat van zedelijk bederf en nog wel Een andere kwestie eene zeer gevoelige is die van den geldbeugel. De belastingen werden met 151 millioen verhoogd door de klerikalen die aan T bewind kwamen met de belofte, dat ze de imposten geen cent zouden verhoogen En daarenboven is de Staatsschuld juist verdriedubbeld. Zelt katholieken van gezag als de Staatsministers Beernaert en de Landisheere, hekelen het fi nancieel beheer van den beer De Smet de Naeyer, die met ingebeelde boni 's uitpakt, tengevolge eener kneep in het opmaken zijner budjetten, waarin hij vrijwilligbuiiengewone ongewone ontvangsten of uitgaven met elkaar vermengX. Ai de gewezen ministers van financiën hebben hem dien truc verweten, waardoor hij gedurig bo ni sfabrikeert, maar de Staatsschuld niet uildelgt. Van dat ellendig finan- cieël beheer, draagt de katholieke partij deschuld. De kiezers zullen haar alkeuren en voor de liberalen stem men. Sedert België als onafhankelijk land bestaat, hebben we nog nooit zulk een beroerden toestand beleefd, als de laatste twintig jaar. Gedeelte lijke en algemeene werkstakingen, opstootjes manifestaties, opstand tegen het wettelijk gezag, brandstichtingen (zooals in de werkhuizen Baudoux te Roux) de bloedige onderdrukkingen der werkstakingen en bdloogtngen zoowat overal in t Wallenland, te Borgerhout, te Leuven, te Brussel, enz., dat alles hebben we zien gebeu ren en beleefd onder hei klerikaal be heer omdat onze bevolking in eenen gedurigen staat van gisting verkeert en dat die opwinding tier gemoede ren niet bedaren zal zoolang men het zuiver algemeen stemrecht met ver leent. Er ligt inderdaad iets vernede rends en beleedigend in het feit, dat er rijke nietsdoeners zijn met vier stemmen begiftigden die dus evenveel te beduiden hebben als vier naarstige werklieden, die leven, en hun huisge zin laten leven met de arbeid bunner handen. Zulk onrecht moet verdwijnen met tegen de klerikale partijgangers van politieke voorrechten te stem men I Eindelijk gaat ons 'land onder het klerikaal beheer, zijnen stoffelijken ondergang te gemoel, uitgeput en uitgezogen door het kloostergoedje. Onze klerikalen hebbeu het ontwerp opgevat, de burgerlijkeverpersoonlij king te verleenen aan de drie of vier duizend kloosters in ons land, t. t. z. dat men een wettigen stempeldruk ken wil op de zoogenoemde scherre- wegstreken, welke nu meestal in het geheim gebeuren. Welke rijkdommen de. kloosters bezitten—en dat alles komt uit de school des volks men verge.te het met I bewijzen ons de uil Frankrijk verdreven paters en nonnen, die Bier alles opkoopen en dadelijk in goud betalen, dat goud is het zweet van het Fransche volk. Hetzelfde lol wacht ons land I Hopen we echter dat de kiezer zijn gezond verstand spreken late en in 1906 tegen de klerikalen stemme. Deliberate partij is de partij van vrijheid en gewetensvrijheid De vijanden van den godsdienst vindt men in onze rangen niet en als men door vijanden verstaat die perso nen, die den godsdienst in de grond boren of wel in gevaar brengen, dan zijn de grootste vijanden van den godsdienst, de klerikalen zelf. Als men huichelaars ontmoet dan is het wel in de klerikale rangen. De liberalen, die godsdienstig zijn, zijn heldoor de opvoeding, uit prin ciep. Maar vele klerikalen zijn godsdien stig uit dwang, omdat zij er profijt bij hebben of niet anders durven. Wij kennen er velen, zelfs onder de voor naamste katholieke opperhoofden, die niet ter kerk gaan en anderen die er zich gedragen op eene alles behalve godsdienstige en weerdige wijze. Maar genoeg over dit punt. Be schouwen wij de kwestie zooals zij is. De liberale partij valt de godsdienst met aan, maar wat zij aanvalt, dat is de potiekegeestelijkheid Maken wij vooreerst een onder scheid tusschen godsdienst en pries ters, verwarren wij deze met en zeg niet dal als de liberalen eenen pastoor hekelen, die z.ch met politiek be moeit, dat zij den godsdienst aan randen. De princiepen van den godsdienst zelf de basis waarop hij steunt, wor den beter en gewetensvoller nageko men door de liberalen, zelfs door de zoo gevreesde francmagons en de ha'elijke vrijdenkers dan door de geestelijken en katholieken. Nevens den godsdienst, den echten godsdienst, bestaat er nog een tweede godsdienst een klerikale godsdienst en van dezen zijn die geestelijken de groote apostelen. Dat is hun ongelijk I Haat aanprediken, twist en twee dracht zaaien, ongelukkigen achter volgen, martelen tot den dood toe, zooais w.j het zagen in den onver- geetlijken schoolstrijd van 1879 tot I884, de kinderen tegen de ouders opjagen, de vrouw tegen den man, menschen ruineeren, overal haat en nijd stoken, is dat de godsdienst be oefenen, is dat waardig van lieden, die zich priesters noemen Komt dit alles overeen met de grondbeginselen van den waren gods dienst En toch dat is het tegenwoordig gedrag van het grootste gedeelte der geestelijken, die hunne heilige zen ding vergeten om zich met open ar men in den politieker) strijd te werpen en van priesters kiesagenlen te wor den. bi; ERGALN He

HISTORISCHE KRANTEN

De Weergalm (1904-1914) | 1905 | | pagina 1