GROOTE LIBERALE MEETING Hoogeschool Uitbreiding Alï>. BEVERS, advokaat te Brussel. A. BUYSSE, Verspreidt de liberale bladen. Volksgezind weekblad der rij zinnige Vereeniging van Yper en het Arrondissement. Liberale Jonge Wacht Yper Oaderlinge Steun. Donderdag, 14° December 19öo. Tweede jaar. J\Tr 5. in de Zaal der O U D - P O M P I E R S, ZONDAG 17 DECEMBER 190 5. Zondag 17 December, 6 LF.S dei cursus van I Viérard. Wat is een kl crikaal In richtingen van het lager onderwijs. Eendracht maakt Macht. i erschijlietuie tl CS SPonflertiagsVires acjuirit eundo. Men schrijft in bij den Uitgever, üixtnudestraat, nT b3, te Yper. De aankondigingen van ganscli Belg'ë en 't buitenland evenals de Notariale en Rechterlijke aankondigingen mogen gezonden worden ten bureele van dit blad. -Men wordt vriendelijk verzocht alle hoege- naamde artikels uiterlijk tegen Dijnsdag middag vrij en onderteekend toe te zenden. IS iP *B S i\ SP Si T O Si M SP 9S S B om 3 ure stipt ties iitimidldlag-s, FKUSCI9E iPKEKKK Vl.t tMWClU: SPItKKKR plaatsvervangend Kamerlid, Gent. Voor hel Comiteit der Liberale Jonge Wacht INSCHRIJVINGSPRIJS Voor den buiten: Ken jaar, Fr. 3-00. Voor stad Hen jaar, Fr3-50 Men handelt bij overeenkomst. Om 15 «ren, maar er een nuttiger gebruik van ge maakt door uwe vrienden te helpen en te ondersteunen. Door die handelwij ze zult gij niet ten tijde der kiezingen zelf afgezweept worden, maar zult gij uwe politieke vijanden verpletleren onder de.» algemcenen kreet van Weg met dat uilhongeraarsras I Weg met hunne dwingelandij en broodroof 1 Van zoohaast de liberale partij net bewind w er in de handen neemt, zal zij zich hebben b-zig te houden met de herinrichting van het lager onderwijl, dat ouder den dwang der klerikalen van zijn beschavingswerk werd afge wend. Het is noodig dat wij ons van nu af aan met de grondslagen van deze be langrijke hervorming bezig houden. Ieder mensch moet worden in staat gesteld zijne verstand vermogens vrij te ontwikkelen en dient daarenboven met plichten en rechten vertrouwd te wor den. Het lager onderwijs alleen kan ons zulks verschafim. Daarom moeten de openbare machten er voor zorgen dat alle kinderen zonder onderscheid, lager onderricht genieten. Wij moeten met de denkbeelden van andereu leeren bekend worden en ook het middel aan de hand hebben de on- z mede te deelen Z 10 krijgt onze geest een ruimer ontwikkelingsveld. De mensch die noch lezen, noch schrij ven kan, is ondergeschikt op ver standelijk enz debjk gebied. In welken werkkring men zich ook bewega, de b paling van grootheden en de omgang m t getallen dringt zich op. Vandaar noodz tkehjkheid in de re kenkunde bedreven te zijn. Daar nu het lezen, schrijven en reke nen, d. i. de kennis der vier hoofdbe werkingen, pluH het tiendeelig stels< 1 onontbeerlijke kennissen uitmak n die de mensch dient te bezitten wil hij den naam van verstandig wezen verdien n, zoo zijn de openbare machten var plicht hem deze ontwikkelingsfactoren te verschaften. Om de kennissen te vol- tedigeu kan hierbij nog nationale ge schiedenis en aardrijkskunde beneve s de practische kennis van Fransch bij de Vlamingen en Nederlandsch bij de Walen toegevoegd worden. De lichamelijke ontwikk ling, ge paard gaande met de verstandelijke, zoo zouden de ontspauningsuren, in de steden vooral, aan turnen moeten be steed worden. Men zou naar het voorbeeld van Zwitserland de jongens m t de militai re oefeningen moeten bekend maken. Het ware ook wenschelijk dat eenige schooluren besteed werden aan handen arbeid, van dagelijksche toepassing Aan de meisjeB zouden eveneens eenige theoretische en practische beginselen van huishoudkunde aangeleerd wor den Op den buiten zou de tuin der school en het neerhof van onderwijzer of onderwijzeres stof geven tot onder richt, in bloemm-, groenten- en fruit teelt, benevens in kweeken van gevo gel te In de steden zou men er zich rm'cr op toeleggen de jongens met het gebruik van kleine werktuigen te vertrouwen. De mei-jes z >uden voorbereid worden tot de taak vau huishoudster die ze la ter moeten vervullen en waar dekenuis. der gez mdheidsleer hun vooral van het grootste voordeel zal zijn. Het inrichten van badplaatsen in de scholen werdtteD hoogste gewenscht. Militaire oefeningen zouden de jon gelingen voorbereiden tot de vervul ling van hun plicht, van vaderlanders, in het geval de onafhankelijkheid mócht worden bedreigd dag waarop mon eindelijk zal begrijp -n dat alleen door de gansche natie te wapenen een inval kan afgeweerd worden, en door slechts een punt te versterken, zooals men heden meent te doen AANKONDIGINGEN Aankondigingen 15 c. den drukr -ge!. Reklamen 25 c. Rechterlijke aankondigingen 1 fr. id. Het ware te wenschen dat dit pro gramma merkelijk uitgebreid kunne worden. Echter moeten wij wel voor het oog hebben dat de waarde van het onderwijs niet ligt in het den leerling voorgeschreven programma, maar wel in hetgeen da leerling kan vatten. Het lager onderwijs zooais het komt te worden uiteengezet moet zich tot iedereen richten en daarom eerbiedt het alle denkwijzen. Op de openbare machten alleen rust de plicht onder wij gestichten te houden met uitslui ting van alle ander privaat initiatief. De openbare scholen moeten in al de deelen van het rijk opgericht worden. Z'j moeten kosteloos toegankelijk zijn voor al diegenen die er zich aanbieden, volstrekt neutraal zijn, en alle denk- wijz -n zonder eenige bevoordeeling toelaten. De eenmaking van het lager onder- w j.s, van nationaal belang zijnde, zoo rust op den Staat den plicht dezen J dienst in te richten. Van den anderen kant echter, wil het onderwijs vrucht- afwerpend en praktisch zijn, zoo moet het zich doordringen van zeden en plaatselijke aingelegenheden dus is detusschenkomst dergemeenten hoogst wenschelijk Wanneer het lager ouderwijs uitslui tend door den Staat werd waargeno men zju het te veel deD indruk onder gaan van de bureaucratische centrali satie, omimmer aan wenschen en nood- druften der bevolking, altijd en overal ten volle te beantwoorden. Integen deel, zoo het gansch aan de gemeente werd toevertrouwd, zou het alleen vol- d jen in groote steden of gemeenten van tweeden rang door een veretandigen raad b stuurd. In de meeste gevallen echter,zouhet onderwijsop b treurens- waardige wijze worden w >argeuomen. Zelfs dan, wanneer het in elke ge meente uitmuntend mocht toeschij nen, de eenheid en de samenhang, van het hoogste gewicht onder nationaal oogpunt, zouden ontbreken. DA laatste stelsel zou noodlottig leiden tot ver brokkeling, tot tweespalt in de ver- schillig6 streken van België Het is dus logisch zijn toevlucht te nemen tot een gemengd regiem. Do wet zou het minimum der leer stoffen bepalen op het programma van liet lager onderwijs aan te schrijven. AUeen de Staat zou normaalscholen, waar van het aantal merkelijk zou wor den vergroot, oprichten, besturen en op eigen kosten onderhouden. De uitgaven voor het werkelijk lager onderwijs, op een z df'den grond slag berekend voor al de gemeentel: van het land, zouden door den Staat gedragen worden, mits eene gelijk vormige heffing, door de wet bepaald op de gemeentefondsen, en bestaande uit additionneele centiemen genomen op de rechtstreekeche belastingen in de gemeente geïud, en die de Staat z >u achterhouden op het aandeel in het gemeentefonds (wet van 18 Juli 1860) dat haar toekomt. Overal, waar de gemeente haretus- schenkomst bij dit verplicht minimum zou beperken, zou alleen de Staat tus- schenkomon in de inrichting, het be stuur en de werkzaamheden van de school. Wanneer echter de gemeente zich verbond in ruime mate tusschen te komen voor de uitgaven, zou de Staat haar het beheer van het lager onder wijs afstaan. In dit geval zou de mede- wei king van den Staat gelijk staan met de uitgave die hij zou hebben moeten dragen indien hij niet den school'iienst ware gelast geworden. Al wie vrijzinnig is, al wie niet als slaaf buigt en kruipt voor de geeste lijkheid 'en de domperskliek, wordt onmeedoogend vervolgd, gebrood roofd, gelasterd* bespoten totden be delzak gebracht. Schrikkeljk zijn de zwarte haat en wraak en nooit verzadigd is hun vervolgmgïdorst De schooloorlog van 1879 en 1884 heeft ons geleerd waar toe hunne schurkerij leidt. De politieke twist tusschen behou ders en de krislene volkspartij, leert ons verder wat schrikkelijke haat en nijd er huizen in het hart dier kwe zels en pilaarbijters. Terwijl de klerikalen hun volk hel pen en ondersteunen, blijven sommi ge onzer vrienden onverschillig aan dien toestand Zij zenden hun kroost naar klerikale kostscholen, ondersteu nen in trouwen, doopen en begraven helzwart gebroed en maken zich zoo sterkezweepen, waardoor zij met hun eigen geld ten tijde der kfezirigen ferm en duchtig afgerost worden. Vrijzinnige vrienden, hoe gema tigd liberaal gij ook wezel, zegt eens voorgoed vaarwel aan die verkeerde handelwijze Vurrijkl niet langer door uwe me dehulp de schatrijke kloosters en hun ne talrijke koophandelshuizen. Die ondersteuning en medehulp oefenen immers den grootsten invloed uit op de kiezmgen. De kiezer zegt doorgaans niet vee! maar onthoudt het onrecht hem aangedaan, al kwam het van eigene politieke vnen/an. Oig voor oog, tand .oor eind zij voortaan uwe leus. Uw geld niet meer gedragen naar de zwarte vijanden, Er Wordt een verschil gemaakt tus schen den naam van klerikaal en van katholiek Die benaming is reeds dikwijls besproken geweest en een geleerd fransch schrijver zegde or hel volgende over. Klerikaal zijn, dal verbindt u tot niets om in de partij aangenomen te worden, heeft men noch overtuiging, noch deugdzaamheid noodig en moet men niet afk- erig zijn van vermak n en genoegens. Dit werdt overigens bevestigd door minister de Smet de Naeyer, in volle Kamer. Men is klerikaal, zooals men ban kier of iets anders zou wezen men speelt den behoudsgezinde evenalseen woekeraar. Klerikaal zijn, wil niet zeggen, dat men van alle plezier en van de ijdelhied der w_reld afziet. De klerikalen zijn de wraakzuch- ligste lieden als ze aan het bewind zijn, het meest begeerig naar titels en on derscheidingen Klerikaal wezen, dat wil niet zeggen dat men een man van goede zeden is talrijke voorbeelden bewij zen zulks Neen, het klerikalisme is een mid del, een bedrijf De klerikalen zijn taaie mannen, z>j welen alle gedaan ten aan te nemen. Als men ze onder een opz>cht verplellerl, dan verschij nen zij qpnieuw onder een ander Dat is nagenoeg de beschrijving van een poli Heken klerikaal. Deze wordt door de geestelijken bewoordeeltgden moet daarom noch naar de kerk of te biecht gaan h j mag een ongebonden leven leiden, z jue medeburgers op alle wijze exploiteeren, als hij maar werkt voor de klerikale of katholieke partij als h'j maar goed stemt, dan is.hem-alles toegelaten en zullen hem alle gunsten en voordeelen worden verschaft. DE WEERGALM

HISTORISCHE KRANTEN

De Weergalm (1904-1914) | 1905 | | pagina 1