Stadsnieuws. Hun Triomf. M. Woeste en het vrouwenstemrecht. Plotseling gedaan. Strijd om een ministershoed. De school is het leven. In naam eener religie van vrede en liefde Voe victis Nieuweliberale zegepraal. Van heden tot morgen. Buurtspoorwegen. Sinds jaren werken de ploegdeser- teurs ie allen kante om de liberale winkeliers en neringdoeners de klan dizie van hunne medeburgers te ont trekken. We! is waar, strijdt deze maatregel legen hel gebod van lietde en zouden wij het onze vrienden niet aanbevelen, indien wij er niet toe ge dwongen waren door den broodroo- vingszucht onzer tegenstrevers, die stelselmatig onze vrienden zoeken tot den bedelzak te veroordeelen. Welnu, met de maat waarmede de klerikalen ons meten, moeten zij teruggemeten worden. De neringdoener, die door de katholieken wordt gebroodroofd, roept tot ons om hulp, de we.rkman, die van de katholieken geen werk kan bekomen, vraagt ons bijstand, welaan, toonen wij aan die broodroo- vers dat zij onze vrienden niet straf feloos kunnen vernederen dat zij, die de macht hebben, dezelve gelijk onze vijanden gebruiken, dat zij werk bezorgen aan onze verdrukte liberale arbeiders, en de spionnen aan de deur zetten, dat de liberalen slechts ten winkel gaan bij de liberale neringdoenersin een woord dat al wie liberaal is, zijn best doe om de vrienden te bevoordeeligen. Waarom vieren de klerikalen vic torie Omdat zij 4 zetels verloren hebben Zulks ware te dom. Omdat de liberalen vele duizende stemmen meer behaalden dan in 1902 Dat ware onzin. Waarom dan Omdat zij nog twee jaren lang in grootmoeders beurs mo gen blijven scharrelen, of omdat zij hunne neefjes en kozijntjes nog 2 ja ren lang velbetaaldeplaatskenskunnen geven, of omdat zij nog gedurende 2 jaren miljoenen kunnen toewerpen aan schatrijke kloosters, ook nog omdat zij het werkvolk nog 2 jaren lang in de plaats van hunne zonen in het leger kunnen doen marcheeren, omdat ze het volk kunnen dom hou den en het des te beterkunnen uitbui ten, omdat zij drie stemmen kunnen laten aan de rijken en maareenestem aan den naarstigen arbeider. M. Woeste heelt aan een opsteller van het Fransch papenblad La Croix verklaard dat hij zeer tevre den is over de kiezingen van 1906, maar, voegde hij er bij, wanneer de katholieken zullen gedwongen worden het algemeen stemrecht te verleenen, zullen zij het ook toestaan aan de vrouwen, teneinde de anticlericale stemmen te versmachten onder de kwezelstemmen. M. Woeste, ondanks zijne Kamer meerderheid, voorziet dushetoogen- blik dat de openbare opinie hem het algemeen stemrecht zal afdwingen. Hij is ongerust, omdat hij overtuigd is dat hij niet lang meer aan de recht vaardige eischen van de meerderheid der Belgische kiezers zal, kunnen weerstaan. Want in meerderheid zijn de an - ticlerïcalen (dit werd door onbetwist bare cijfers bewezen), trots het ellen dig meervoudig knoeikiesstelsel en de talrijke vervalschingen waaraan de godvruchtige gemeentebesturen zich plichtig maken. Het is slechts dank aan eene onvol ledige en bedrieglijkeevenredigever- tegenwoordigingdat declericalen den baas spelen. Met het zuiver A. S. zou spoedig aan dien toestand een einde komen. En het zuiver A. S. is in aantocht M. Woeste wil den slag weren die een eerlijk samengesteld kiezerskorps onvermijdelijk toebrengen zal. Daarom wil hij de meervoudige stemmen van pasters en boeren, die aan zijne partij nu den doorslaggeven, vervangen door duizenden stemmen van nonnen, begijnen en kloosterlin- gen. De wil van het arbeidende volk zal alsdan onderdrukt worden door le gioenen nietsdoende kwezels. Wij zijn nog zoo ver niet, M. Woeste. Voor de kiezingen was het al Com- bisme dat de klok luidde. Priesters vervolgd en gemarteld, kerken geplunderd, crucifixen ver trapt, madonnas en andere heilige beelden in stukken geslagen, in West- Vlaanderen, in Brabant en in de Kem pen hoorde men van niets anders meer spreken. Al de clericale gazetten, door pastoors opgesteld, stondeu er vol van. Geen programma kunnende ontwikke len, waren de manifesten van de ka tholieke kandidaten opgepropt met de opsomming van allerlei gruwelen, spruitende uit het Combisme en welke zich ook in ons land zouden uitstrek ken, indien de liberalen konden zege pralen. Vreezende van nog niet genoeg op den geest hunner lichtgeloovige kiezers te kunnen werken, verspreidden üij honderde duizenden printen, waarop de bovenaangehaalde gruwelen aan schouwelijk in schrille kleuren werden voorgesteld en waar al boven op ge drukt stond volgens dephotographü De boeren moesten wel gelooven dat al de pastoors en al de masoeurkens aan de vereenïgde benden van Cartouche, Baekelandt en Jan de Lichte gingen overgeleverd worden. De kiezing is voorbij en over Gom bisme, kerkplundering, priestervervol ging, beelden storm, enz., wordtergeen woord meer gerept. De kluite is gespeeld, zegden de oude rederijkers, wanneer zij zich vau de planken terug trokken. Ja, de kluite is gespeeld en de klui ten zijn gered, denken de uit onzen zak betaalde priesters terwijl zij huD schrikwekkend materieel oprollen en het in de rommelkas van de sacristij gaan bergen... tot dat 't nog eens kie zing is. Zullen de gefopte boeren het valsch spel van de zwarte kiesdravers niet eens op geschuifel onthalen De strijd om een ministershoed iB begonnen. Men weet dat minstens twee ministers er gaan van onder trekken MM. de Favereau en Van der Bruggen. Wel zou men generaal Cousebant en minister Van den Heuvel gaarne hunne matten zien oprollen, doch die schijnen nog te willen blijven. De drie anabatisten die thans hemel en aarde verroeren om minister te wor den zijn Delbeke van Antwerpen, Helleputte van Leuven en Renkin van Brussel. Men heeft bemerkt dat M. Delbeke bijna dagelijks in 't ministerie komt en met minister de Smet de Naeyer in rijtuig op wandel gaat. M. Helleputte hangt ook geregeld eensdaags aan de bel van 't ministerie en Renkin de sa- lon-demokraat, die door pastoor Daens op de kussens gezet werd om later voor zijne weldaad verlaten en verraden te worden, valt dagelijks bij M Beernaert op de knieën, opdat hij toch een woor deken ten beste zou doen om hem een ministershoed te bezorgen Wat de heeren Verhaegen, de Broc- queville en TippoTip betreft, die leven enkel op.hoop. Niemand kan betwisten, dat de zoo genaamde katholieke scholen de vrije gedachte veel nadeel toebrengen, en dat het onderwijs, in die gestichten gegeven, enkel ten doel heeft onweten de, verblinde en fanatieke huisvaders en huismoeders te vormen Deze zoogezegde onderwijsgestich ten kunnen moeilijk goede vaderlan ders, deugdzame burgers, noch nuttige leden voor de samenleving vormen, hunne strekking dient alleen om den geest der kinderen volgens eene ge dwongen richting te leiden, om van hen gewetenlooze werktuigen te ma- keu, die geen besef hebben van de menschelijke waardigheid en in late re» leeftijd, onbekwaam zullen zijn om zich zei ven te bestieren. De ouders, die hunne kinderen naar dergelijke gestichten zenden, zullen, te laat, helaas ondervinden dat zij eenen verkoerden stap hebben gedaan. Op geleerdheid zullen zij voor hun kroost niet mogen rekenen, en wat de opvoeding aangaat Wij beweren dat zn die nooit familievaders of moeders kunnen zijn, niet bij machte zijn de huiselijke plichten bij anderen in te prenten. De onderwijzer is niet alleen aange steld om zijne leerlingen wetenschap pelijke kennissen te bezorgen, op hem rust ook de plicht zijne volgelingen te bereiden tot de toekomst, ze op te lei den tot nuttige leden der samenleving. Deze rol kan niet vervuld wordendoor hen, die in hunne jonge jaren vaarwel aan de wereld hebben gezegd. Ouders, gij, die uwe kinders toever trouwt aan meesters of meesteressen, die hunne plichten niet kennen, gij zondigt tegen uw kroost. Ouders, gij, die toebehoort tot, de liberale partij en die uwe plichten zoo verre vergeet met uwe kleinen een onderwijs te doen ge ven datstrijdig is met uwe gevoelens, gij verloochent uwe princiepen en dient tot spot van uw kroost en van al uwe medeburgers. Te vergeefs zult gij u op uwe vrij heid beroepen gij zij t niet vrij uwe partij te verloochenen en te vermoor den. Ü9 bisschoppelijke Patrie van Brug ge schrijft 4 Als priester Daens de democratie wil laten varen, zal zijne loopbaan op zachte en eerbare wijze een einde ne men zoo niet, zal nog meer stoffelijke en zedelijke ellende zijne uitkomst zij n Dit wil in andere woorden zeggen dat de godsvruchtige verdedigers eener religie van vrede en liefde aan pastoor Daens den hongerdood voorspiegelen indien hij niet ophoudt de schelme rijen van de clericale partij aan te kla gen. En zeggen dat die kerels ons leeren datJezus op 'tkruis gestorvenis, al bid dende voor zijne vijanden Religie met clericalisme gemengeld, steunt anderB niet meer dan op bedrog, omkooperij en broodroof Priester Daens wandelde over eeni- ge dagen voor de statie (zuid) te Gent, in afwachting van de aankomst van den Iram. Terwijl hij daar in stilte heenstapte, trok er eene bedevaart voorbij Een priester, die aan 't hoofd dezer heilige vergadering stond, zeg de aan zijne parochianen dat deze wandelaar pastoor Daens was. Hij zette het volk aan om den verdrukten priester te bespotten. Zijne ophitsin gen werden gehoord, en weldra ging er uit de verblinde menigte een luid ahoe geroep op tegen priester Daens, dat slechts eindigde nadat deze laat ste in den tram had plaats genomen. Leer van Christus, hoe wordt gij door uwe eigene geloofpredikers den nek gewrongen l Zondag, 10 Juni, waren de kiezers van het kanton Fosses geroepen te voorzien in de vervanging van twee katholieke provintieraadsleden, alle twee overleden. Da kandidaten van het anti-klerikaal verbond bekwamen M. Laüeu 9337 en M. Jacquet 9,258 stemmen. De klerikalen hebben bekomen M. de Pierpont 8,547 enM. Liesens 8,605 stemmen. De klerikalen worden dus geklopt met 600 stemmen meerderheid en ver liezen twee zetels in den provintieraad. Zij gaan overal den bak af Ik heb hier voor mij een heele verza meling liggen van die gekleurde prin ten zoogezegd volgens de photogra- phie welke met duizenden en nog duizenden door de geestelijkheid wer den verspreid ui de meeste dorpen van West-Vlaanderen, Brabant en de Kem pen, tijdens de laatste kiesperiode. Priesters mishandeld en van den pre dikstoel. gesleept, O.-L -Vrouwbeelden in 't vuur geworpen, crucifixen stuk geslagen door de Combisten, die in de kerk biddende geloovigen door benden stokslagers (liberalen en socialise overvallen, dit alles is zeer tooneelk° dig dramatisch in schrille kleuren Ut)" geheeld. 't Was geschikt om verstaan te Wf den, zelfs door boeren die geen A vr/ eene B zouden kennen. 0r En in alle biechtstoelen werd er fiuisterd aan het oor van vrouwen kinderen, die het naar huis moest^ voort gaan zeggen, en in alle predïk stoelen werd er met de hand "P het kruisbeeld verzekerd dat onze Viaa® sche kristelijke boeren van al Zup gruwelen ook weldra getuigen zoude! zijn, dat men ook onze kerken zousliu. ten, onze priesters zou mishandelen onze heiligenbeelden zou vertrappeieij en verbranden, indien de kiezingen ten voordeele van de liberalen moesten uitvallen. Zoo ging het erin Vlaanderen 0n toe, daags voor de wetgevende verkie zingen van 27 Mei 1906. Ik heb hier voor mij, op mijne 8chrijftalel, eene echte photograph liggen, naar denatuur «in instantané genomen bij het bezoek van den voor. zitter der Fransche Republiek, den heer Fallières, aan de stad Tourcoing, juist 8 dagen na de verkiezingen nj Belgie. Gelijk men weet is Tourcoing eene Fransche stadgelegen aan de Belgische grenzen. Op de photographie staat afgebeeld de door onze Belgische katholieke ga. zetten zoo dikwijls hooggeroemde priester Lemire, eerbiedig buigend met den hoed in de eene hand, de andere hand vriendelijk eerbiedig drukkend in degene van den republikeinacheo minister Clémenceau, staande neven Fallières, den voorzitter van de Fraa- sche Republiek, van de regeering, dis zoo krachtdadig de wet op de klooster- congregatiën en op de scheiding van Kerk en Staat, namelijk voor wat 't opmaken der inventarissen betrof, deed handhaven. En weet ge wat pastoor Lemire tot M. Fallières zegde IK ZOU aldus sprak hij - GANSCH DEGEESTEL1JKHFIDVAN FRANKRIJK IN MIJNEN PERSOON WILLEN VEREENZELVIGEN OM U MIJNE EERBIEDIGE HULDE .EN MIJNE WELKOMWENSCHËN IN HET NOORDERDE PARTEM. MT AAN TE BIEDEN. En weet gij, wie er, in allereerbi' digste houding, dit tooneel bijwoondi en er zich feitelijk bij aansloten De katholieke gouverneur van Hene gouwen, de Belgische generaal Ducar ne, de Belgische consul Thaune, eoz., die gezonden waren. NAMENS' DE KATHOLIEKE MINISTERS VAN BELGIE, om aan diezelfde zoogenaam de kerkplunderaars en priesterver- moorders de hulde van onze katholie ke regeering aan te bieden En toen 's namiddags, op het banket door vijf maagdekens den voorzittej der Republiek en minister Clémencea bloemen werden aangeboden uit danl baarheid voor al wat de Fransche Ee- publiek gedaan heeft ten gunste vai het kosteloos wereldlijk volksonder; wijs, weet gij wie daar aan tafel l! Nog een officieuse afgevaardigde van het Belgisch katholiek gouvernement' de Belgische KATHOLIEKE volksver tegenwoordiger Van Merris, Felix, va! Poperinghe. Boerkens, vergelijkt deze historisch Ware en echte tooneelen in de Franse'8 stad Tourcoing eens met de val«c'e ingebeelde tooneelen die ze u $0 voor de kiazingen op die grof gekk"r' de beeldekens te zien gaven. En uw besluit zal zijn dat de Bel' sche clericalen met de politico-kat^ lieke priesters de grootste kwakzal'eP en de ellendigste 'volksbedriegers zij" die ooit door de zon werden bet>c^e' nen. In stad klaagt men bitterlijk of' de wijze op dewelke onze bu"1 spoorwegen uitgebaat zijn. Wij weten dat het gemakkelijk te hekelen en de kunst moeiehj maar met een weinig goeden^ zouden misschien vele beschuk'o gen ophouden.

HISTORISCHE KRANTEN

De Weergalm (1904-1914) | 1906 | | pagina 2