Zeer belangrijk bericht.
Herziening der kiezerslijsten.
Volksgezind weekblad der Vrijzinnige Vereeniging van Yper en het Arrondissement.
Donderdag, 28® Juni 1906.
5 centiemen.
Tweede jaar. IVr 53.
Korts vóór de kiezing van 27 Hei, hebben een aan
tal personen zich begeven naar het Secretariaat der
liberale Associatie om te reklameeren tegen hunne
niet inschrijving op de kiezerslijsten of de niet loe-
Vennirig der bijgevoegde stemmen waaraan zij recht
hadden. Vele onder hen hebbenmisgrepen
doen kennen ten voordeele van klerikalen.
De liberale Associatie doet een dringenden oproep
aan al deze burgers zich wel te willen, zonder vertoe
ven, hunne reclamaties indienen naar het gemeente
bestuur van hunne verblijfplaats. Om zeker te zijn dat
er recht zal aredaan worden aan hunne reclamaties is
het noodig dat zij zich door den gemeente secretaris
een bewijsschrift doen afleveren, bij hetwelk besta-
tigd wordt dat hunne reclamaties gedaan zijn ge
weest.
De kiezerslijsten worden voorloopend gesloten den
ln Juli. Zij moeteu dienen namelijk voor de gemeen-
tekiezingen van October 1907. Het is dus van het
grootste belang dat al onze politieke vrienden hunnen
plicht doen.
De liberale Associatie van Yper welker bureel, Se
minariestraat, 1, alle weekdagen open is van 9 ure
tot 's middags en va*i 2 lot 6 ure, en "s Zondags en
de feestdagen van 9 ure lot 's middags, gelast zich
kosteloos al de stappen te doen om aau hare vrienden
recht te doen wedervaren. Men zegge het voort.
Hunne vrijheid
Vervolging.
Eendracht maakt Macht.
Verschijnende des BBonderdags.
Vires acqnirit eundo.
INSCHRIJVINGSPRIJS
Voor den buiten: Een jaar, Fr. 3-00.
Voorstad: Een jaar, Fr. 3-50.
Men handelt bij overeenkomst.
Men schrijft in bij den Uitgever, üixiiiudestraat, tir 53, te Yper. De aankondigingen van
gansch België en 't buitenland evenals de Notariale en Kechterlijke aankondigingen mogen
gezonden worden ten bureele van dit blad. Men wordt vriendelijk verzocht alle hoege-
naamde artikels uiterlijk tegen Dijnsdag middag vrij en onderteekend toe te zenden.
AANKONDIGINGEN
Aankondigingen: 15 c den drukregel.
Reklamen 25 c.
Rechterlijke aankondigingen 1 fr. id.
f
Leve de vrijheid dat woord klinkt
zoo schijnheilig en vaisch in den
mond van een katholiek, 't klinkt als
een vloek. Zij. de clericalen, die de
vrijheid van geweten, de vrijheid van
drukpers, de vrijheid van vereeni
ging als een pest aanzien en willen
dooden, zij, die aan de mensehen het
recht ontzegg- n van zei ven te den
ken en te oordeelen ot' iets goed of
s/echt isdie mannen durven nog
van vrijheid spreken. Weike over-
groole huichelaars
Ln overal in alle
clericalen dezelfden.
landen zijn de
Men weet dat die mannen, die in
frankrijk sedert jaren zoeken de om
wenteling te stoken om de Republiek
omver te halen, daar in vollen op
stand zijn gekomen tegen het Staats
bestuur, onder VOORWENDSEL dat
de kloosters vervolgd werden men
wilde nochtans niets anders dan de
kloosters dwingen zich. gelijk leder-
een, aan de wet te onderwerpen. Maar
zoo verstaan de clericalen het niet,
zij wanen zich boven en buiten de
wet. Daar vielen nu de opstandelin
gen door PRIESTERS AANGEVOERD,
OPGERÜLDen DRONKEN GEMAAKT,
°P de gewapende macht, wierpen met
steenen, begoten met beer en andere
Vudigheid "de ambtenaren die ge
dwongen waren de wet toe te passen
in een woord maakten zich schuldig
aan de schandaligste overtredingen
de revolutionairen en de anarchisten
zouden waarlijk nog les kunnen ne
men aan de fanatieke clericalen.
Te Landos, nabij Douai, had een
boer van de streek als getuige gediend
bij de boedelbeschrijving der kerk
goederen en hierom stond hij bloot
aan de wraak oer kerkuilen. Vier
lummels hebben den ongelukkige
vasigegrepen, hem gebonden op eene
bank, een trechter in den mond ge
stopt en dan verscheidene liters bier
doen zwelgen. Halfdood brachten zij
hun slachtoffer naar de plaats voor de
kerken dwongen hem aldaar de stee
nen te kussen. Fier alsof die fanatieke
opgehitste godvruchtige lieden de
Kerk gered hadden van den onder
gang, gingen zij daarbij nog hunne
schurkenstreek vertellen in de kroeg,
waarvoor zij echter ontmaskerd zijn
te huis gekomen.
Te Fournials, kwamen de vrouwen,
van uit de herbergen, verwittigd dat
men haar haren God ging ontrooven,
in zulken opgewonden toestand, dat
zij om boetvaardigheid zich zelf sloe
gen, borst en aangezicht verscheur
den en schreeuwden als bezetenen in
de middeleeuwen. En wat vonden wij
dagelijks te lezen in de heilige gazet
ten, onder den titel Combisme
De kerkmeubelen gingen openbaar
verkocht worden de verkooping was
reeds in meer dan eene plaats begon
nen men had kelken en ciboriën
gestolen, de heilige hostiën op den
vloer geworpen es vertrappeld, en
deze heilige vaten, benevens de kan
delaars op de markt verkocht. In meer
dan eene parochie, had de GEESTE
LIJKHEID ZELF de kerk gesloten,
zeggende dat alles gedaan was, dat
het niet meer mogelijk was den eere-
dienst uit te oefenen in de gebouwen
die eerst zouden ontheiligd, daarna
verbeurd verklaard worden, enz.,enz.
Nu de buitenlieden in Frankrijk
van hunne zenuwachtige gejaagdheid
zijn teruggekeerd, begrijpen zij een
voudig de slachtoffers van ellendige
bedriegers te zijn geweest. Zij zien
en vernemen met verwondering dat
de inventaris slechts voor doel had,
niet de kerken te bestelen, maar de
overgave aan de katholieke vereeni-
gingen te verzekeren.
Ündertusschen werd dezelfde cleri-
co-anarchislische veldtocht in Belgie
en bijzonderlijk in West-Vlaanderen
voortgezet, om de geloovige kiezers
schrik aan te jagen. Men moet de ge
bedekens, strooibriefkens en gekleur
de beeldekens, die bij duizenden door
de pastoors zei ven werden verspreid,
gezien hebben om zich een gedacht
te vormen van dé lage middels waar
toe de klerikale partij haren toevlucht
genomen heeftom nog een tijdje aan
't bewind en aan 't schotelken te kun
nen blijven.
Iemand vervolgen is leelijk en hate-
kjk.
Iemand vervolgen voor een gedacht,
eene overtuiging is dubbel leelijk,
dubbel hatelijk.
Een der grondregels van het libera-
lismus luidt als volgt Niemand mag
vervolgd noch gehinderd worden uit
reden van godsdienstige overtuiging.
Hoe komt hef dan, dat, na zulke
klare en duidelijke bevestiging, men
nog durve de onbeschaamdheid heb
ben, van aau het liberahsmus zijne
vervolging te verwijten
Enkelijk hierom omdat men zich
geen juist gedacht maakt van den toe
stand in welken wij leveu en van de
woorden die wij gebruiken.
Gaan wij eens naar den buiten, en
wat vinden wij daar
De pastoor meester overal, en het
volk, roerloos en bedeesd onder 's pas
toors hand.
Wij bezitten overvloedige bewijzen
dat, op den buiten de priesterlijke
overheersching zich doet voelen, niet
alleenlijk in zaken van aangelegen
heid, maar zelfs tot in de kleinste on-
beduideuste omstandigheden.
Wilt gij bescherming, ga naar den
pastoor.
Wilt gij hulp, ga naar den pastoor.
Wilt gij een werkmanspensioen, ga
naar den pastoor.
Wilt gij eene hofstede of een huis,
eene meid of eene vrouw, 't is altijd 't
zelfde liedje ga naar den pastoor.
Nu indien het waar is dat de pastoor
eenett langen arm heeft om te bescher
men, hij heeft er nog eeoen veel lan-
geren, om te verdrukken en te vervol
gen.
Begeert gij dat de pastoor voor u iets
doe, gij moet beginnen met te toonen
dat uw pootje wit. is, en bemerkt hij
er een blauw spotjen op hoe klein het
ook zijn moge, in plaats van u te hel
pen, hij zal u vervolgen, vernielen,
verpletteren.
Zij liberaal op den buiten, en men
zal u bedreigen, u broodrooven. Is dat
geen vervolging
Zij liberaal op de buiten, en de kle
rikale nij veraars zuIIbd u geen werk
geven. Is dat geen vervolging
Zij liberaal op den buiten, en de kle
rikale grondeigenaars zullen u-geen
huis geven. Is dat geen vervolging
Zij liberaal op den buiten, en de kle
rikale liefdadigheid zal u geen brood
geven. Is dat geen vervolging
Abonneer u enkel aan een liberaal
blad, en men zal uwen winkel schuwen,
uwen handel te niet doen, uwen goeden
naamonteeren. Is dat geen vervolging
En kom dan terug in de stad wel
is waar, gij zult dien zelfden geest zoo
scherp niet afgeteekend vinden de
oude spreuk blijft altijd waar de
lucht van de stad verlost maar
tochzijne vermomming is zoo volmaakt
niet, dat gij den stempel der vervol
ging niet kunt erkennen en bestatigen
dat de menschlievendheid waarmede
het klerikalismus zoo boft en stoft, al
tijd hierop uitkomt
Ik zal n helpen, maar gij zult mij
gehoorzamen.
Ik zal u eten geven, maar gij zult
mijne hand kussen.
Wat doet nu het liberalismus
Het liberalismus is verdraagzaam,
en het zegt aan zijne volgelingen ge
loof wat gij wilt zijt katholiek of
protestant of jood of vrijdenker 't is
mij alles gelijk; die'zaken gaan u aan:
'tis aan u te weten wat gij te doen
hebt en zoolang gij, door uwe handel
wijze de openbare rust niet stoort,
verre van u te vervolgen, zal ik u be
schermen.
En de volkeren van alle landen heb
ben het liberalismus op zijn woord ge
loofd, en zoo hebben wij het volgende
gezien
Voor 't jaar 1730 mochten de joden
noch de katholieken, in Engeland,
geene openbare ambten bekleeden. Het
liberalismus is opgekomen en heeft
luidop gezegd de katholieken en de
joden zijn burgers gelijk wij, en wij
willen met dat zij voor hunne overtui
ging vervolgd worden.
Dank aan de liberalen, hebben ka
tholieken en joden hun recht verkre
gen
In Zweden en Noorwegen, was het,
voor 1848 op doodstraf verboden, eene
katholieke kerk te openen. De libera
len hebben dien toestand doen veran
deren.
In alle landen waar verdrukking
bestaat, zijn wij liberalen, langs den
kant der verdrukten, de klerikalen,
langs den kant der verdrukkers de
katholieke paus, de schismatieke tzar,
de turksche sultan, zijn van den kant
der verdrukkers, en 't zijn de liberalen
die de gedachten van persoonlijke gees
tesvrijheid hebben doen zegepralen.
Overal waar vervolging bestaat,
overal waar verdrukking zich doet
voelen, oefent het liberalismus zijnen
weldoenden beschaafden invloed uit,
en tracht door reaeneering en overtui
ging het volk tot verdraagzaamheid te
brengen maar, indien spijts aanhou
dende pogingen niets te bekomen is, in
dien alle andere middels uitgeput zijn,
dan oefent het liberalismus, met tegen
zin, geweld uit, om de klerikale ver
volgers te beletten hunne vervolgingen
uit te voeren.
lil
rum