Zeer belangrijk bericht. Herziening der kiezerslijsten. Volksgezind weekblad der Vrijzinnige Vereeniging van Yper en het Arrondissement. Donderdag, 28® Juni 1906. 5 centiemen. Tweede jaar. IVr 53. Korts vóór de kiezing van 27 Hei, hebben een aan tal personen zich begeven naar het Secretariaat der liberale Associatie om te reklameeren tegen hunne niet inschrijving op de kiezerslijsten of de niet loe- Vennirig der bijgevoegde stemmen waaraan zij recht hadden. Vele onder hen hebbenmisgrepen doen kennen ten voordeele van klerikalen. De liberale Associatie doet een dringenden oproep aan al deze burgers zich wel te willen, zonder vertoe ven, hunne reclamaties indienen naar het gemeente bestuur van hunne verblijfplaats. Om zeker te zijn dat er recht zal aredaan worden aan hunne reclamaties is het noodig dat zij zich door den gemeente secretaris een bewijsschrift doen afleveren, bij hetwelk besta- tigd wordt dat hunne reclamaties gedaan zijn ge weest. De kiezerslijsten worden voorloopend gesloten den ln Juli. Zij moeteu dienen namelijk voor de gemeen- tekiezingen van October 1907. Het is dus van het grootste belang dat al onze politieke vrienden hunnen plicht doen. De liberale Associatie van Yper welker bureel, Se minariestraat, 1, alle weekdagen open is van 9 ure tot 's middags en va*i 2 lot 6 ure, en "s Zondags en de feestdagen van 9 ure lot 's middags, gelast zich kosteloos al de stappen te doen om aau hare vrienden recht te doen wedervaren. Men zegge het voort. Hunne vrijheid Vervolging. Eendracht maakt Macht. Verschijnende des BBonderdags. Vires acqnirit eundo. INSCHRIJVINGSPRIJS Voor den buiten: Een jaar, Fr. 3-00. Voorstad: Een jaar, Fr. 3-50. Men handelt bij overeenkomst. Men schrijft in bij den Uitgever, üixiiiudestraat, tir 53, te Yper. De aankondigingen van gansch België en 't buitenland evenals de Notariale en Kechterlijke aankondigingen mogen gezonden worden ten bureele van dit blad. Men wordt vriendelijk verzocht alle hoege- naamde artikels uiterlijk tegen Dijnsdag middag vrij en onderteekend toe te zenden. AANKONDIGINGEN Aankondigingen: 15 c den drukregel. Reklamen 25 c. Rechterlijke aankondigingen 1 fr. id. f Leve de vrijheid dat woord klinkt zoo schijnheilig en vaisch in den mond van een katholiek, 't klinkt als een vloek. Zij. de clericalen, die de vrijheid van geweten, de vrijheid van drukpers, de vrijheid van vereeni ging als een pest aanzien en willen dooden, zij, die aan de mensehen het recht ontzegg- n van zei ven te den ken en te oordeelen ot' iets goed of s/echt isdie mannen durven nog van vrijheid spreken. Weike over- groole huichelaars Ln overal in alle clericalen dezelfden. landen zijn de Men weet dat die mannen, die in frankrijk sedert jaren zoeken de om wenteling te stoken om de Republiek omver te halen, daar in vollen op stand zijn gekomen tegen het Staats bestuur, onder VOORWENDSEL dat de kloosters vervolgd werden men wilde nochtans niets anders dan de kloosters dwingen zich. gelijk leder- een, aan de wet te onderwerpen. Maar zoo verstaan de clericalen het niet, zij wanen zich boven en buiten de wet. Daar vielen nu de opstandelin gen door PRIESTERS AANGEVOERD, OPGERÜLDen DRONKEN GEMAAKT, °P de gewapende macht, wierpen met steenen, begoten met beer en andere Vudigheid "de ambtenaren die ge dwongen waren de wet toe te passen in een woord maakten zich schuldig aan de schandaligste overtredingen de revolutionairen en de anarchisten zouden waarlijk nog les kunnen ne men aan de fanatieke clericalen. Te Landos, nabij Douai, had een boer van de streek als getuige gediend bij de boedelbeschrijving der kerk goederen en hierom stond hij bloot aan de wraak oer kerkuilen. Vier lummels hebben den ongelukkige vasigegrepen, hem gebonden op eene bank, een trechter in den mond ge stopt en dan verscheidene liters bier doen zwelgen. Halfdood brachten zij hun slachtoffer naar de plaats voor de kerken dwongen hem aldaar de stee nen te kussen. Fier alsof die fanatieke opgehitste godvruchtige lieden de Kerk gered hadden van den onder gang, gingen zij daarbij nog hunne schurkenstreek vertellen in de kroeg, waarvoor zij echter ontmaskerd zijn te huis gekomen. Te Fournials, kwamen de vrouwen, van uit de herbergen, verwittigd dat men haar haren God ging ontrooven, in zulken opgewonden toestand, dat zij om boetvaardigheid zich zelf sloe gen, borst en aangezicht verscheur den en schreeuwden als bezetenen in de middeleeuwen. En wat vonden wij dagelijks te lezen in de heilige gazet ten, onder den titel Combisme De kerkmeubelen gingen openbaar verkocht worden de verkooping was reeds in meer dan eene plaats begon nen men had kelken en ciboriën gestolen, de heilige hostiën op den vloer geworpen es vertrappeld, en deze heilige vaten, benevens de kan delaars op de markt verkocht. In meer dan eene parochie, had de GEESTE LIJKHEID ZELF de kerk gesloten, zeggende dat alles gedaan was, dat het niet meer mogelijk was den eere- dienst uit te oefenen in de gebouwen die eerst zouden ontheiligd, daarna verbeurd verklaard worden, enz.,enz. Nu de buitenlieden in Frankrijk van hunne zenuwachtige gejaagdheid zijn teruggekeerd, begrijpen zij een voudig de slachtoffers van ellendige bedriegers te zijn geweest. Zij zien en vernemen met verwondering dat de inventaris slechts voor doel had, niet de kerken te bestelen, maar de overgave aan de katholieke vereeni- gingen te verzekeren. Ündertusschen werd dezelfde cleri- co-anarchislische veldtocht in Belgie en bijzonderlijk in West-Vlaanderen voortgezet, om de geloovige kiezers schrik aan te jagen. Men moet de ge bedekens, strooibriefkens en gekleur de beeldekens, die bij duizenden door de pastoors zei ven werden verspreid, gezien hebben om zich een gedacht te vormen van dé lage middels waar toe de klerikale partij haren toevlucht genomen heeftom nog een tijdje aan 't bewind en aan 't schotelken te kun nen blijven. Iemand vervolgen is leelijk en hate- kjk. Iemand vervolgen voor een gedacht, eene overtuiging is dubbel leelijk, dubbel hatelijk. Een der grondregels van het libera- lismus luidt als volgt Niemand mag vervolgd noch gehinderd worden uit reden van godsdienstige overtuiging. Hoe komt hef dan, dat, na zulke klare en duidelijke bevestiging, men nog durve de onbeschaamdheid heb ben, van aau het liberahsmus zijne vervolging te verwijten Enkelijk hierom omdat men zich geen juist gedacht maakt van den toe stand in welken wij leveu en van de woorden die wij gebruiken. Gaan wij eens naar den buiten, en wat vinden wij daar De pastoor meester overal, en het volk, roerloos en bedeesd onder 's pas toors hand. Wij bezitten overvloedige bewijzen dat, op den buiten de priesterlijke overheersching zich doet voelen, niet alleenlijk in zaken van aangelegen heid, maar zelfs tot in de kleinste on- beduideuste omstandigheden. Wilt gij bescherming, ga naar den pastoor. Wilt gij hulp, ga naar den pastoor. Wilt gij een werkmanspensioen, ga naar den pastoor. Wilt gij eene hofstede of een huis, eene meid of eene vrouw, 't is altijd 't zelfde liedje ga naar den pastoor. Nu indien het waar is dat de pastoor eenett langen arm heeft om te bescher men, hij heeft er nog eeoen veel lan- geren, om te verdrukken en te vervol gen. Begeert gij dat de pastoor voor u iets doe, gij moet beginnen met te toonen dat uw pootje wit. is, en bemerkt hij er een blauw spotjen op hoe klein het ook zijn moge, in plaats van u te hel pen, hij zal u vervolgen, vernielen, verpletteren. Zij liberaal op den buiten, en men zal u bedreigen, u broodrooven. Is dat geen vervolging Zij liberaal op de buiten, en de kle rikale nij veraars zuIIbd u geen werk geven. Is dat geen vervolging Zij liberaal op den buiten, en de kle rikale grondeigenaars zullen u-geen huis geven. Is dat geen vervolging Zij liberaal op den buiten, en de kle rikale liefdadigheid zal u geen brood geven. Is dat geen vervolging Abonneer u enkel aan een liberaal blad, en men zal uwen winkel schuwen, uwen handel te niet doen, uwen goeden naamonteeren. Is dat geen vervolging En kom dan terug in de stad wel is waar, gij zult dien zelfden geest zoo scherp niet afgeteekend vinden de oude spreuk blijft altijd waar de lucht van de stad verlost maar tochzijne vermomming is zoo volmaakt niet, dat gij den stempel der vervol ging niet kunt erkennen en bestatigen dat de menschlievendheid waarmede het klerikalismus zoo boft en stoft, al tijd hierop uitkomt Ik zal n helpen, maar gij zult mij gehoorzamen. Ik zal u eten geven, maar gij zult mijne hand kussen. Wat doet nu het liberalismus Het liberalismus is verdraagzaam, en het zegt aan zijne volgelingen ge loof wat gij wilt zijt katholiek of protestant of jood of vrijdenker 't is mij alles gelijk; die'zaken gaan u aan: 'tis aan u te weten wat gij te doen hebt en zoolang gij, door uwe handel wijze de openbare rust niet stoort, verre van u te vervolgen, zal ik u be schermen. En de volkeren van alle landen heb ben het liberalismus op zijn woord ge loofd, en zoo hebben wij het volgende gezien Voor 't jaar 1730 mochten de joden noch de katholieken, in Engeland, geene openbare ambten bekleeden. Het liberalismus is opgekomen en heeft luidop gezegd de katholieken en de joden zijn burgers gelijk wij, en wij willen met dat zij voor hunne overtui ging vervolgd worden. Dank aan de liberalen, hebben ka tholieken en joden hun recht verkre gen In Zweden en Noorwegen, was het, voor 1848 op doodstraf verboden, eene katholieke kerk te openen. De libera len hebben dien toestand doen veran deren. In alle landen waar verdrukking bestaat, zijn wij liberalen, langs den kant der verdrukten, de klerikalen, langs den kant der verdrukkers de katholieke paus, de schismatieke tzar, de turksche sultan, zijn van den kant der verdrukkers, en 't zijn de liberalen die de gedachten van persoonlijke gees tesvrijheid hebben doen zegepralen. Overal waar vervolging bestaat, overal waar verdrukking zich doet voelen, oefent het liberalismus zijnen weldoenden beschaafden invloed uit, en tracht door reaeneering en overtui ging het volk tot verdraagzaamheid te brengen maar, indien spijts aanhou dende pogingen niets te bekomen is, in dien alle andere middels uitgeput zijn, dan oefent het liberalismus, met tegen zin, geweld uit, om de klerikale ver volgers te beletten hunne vervolgingen uit te voeren. lil rum

HISTORISCHE KRANTEN

De Weergalm (1904-1914) | 1906 | | pagina 1