Stadsnieuws. Allerlei Nieuws. Sterfgeval. De klerikalen aan het werk. Maatschappij Schieliiig. Chronique théatrale. LE PETIT DEC Eene Schrikkelijke Vuurzee iiiiiiniiiiii m HET WILDE MEISJE. Albrecht zijn bepaalu vastgesteld ge worden op da volgende dagen Dinsdag 29 Januari, Maandag 4 Februari, Za terdag 9 Februari. - Men kent de manier die den kleri kalen duurbaar is om, hetzij eenen werkman, hetzij een kleinen burger, te beloonen voor bewezene diensten, en hunne handelwijze is het voor werp van al de gesprekken in de stad. Iedereen heeft den bode van den Werkrechtersraad gekend. Hij is se dert eenigen tijd gestorven ten ge volge eener langdurige en pijnlijke ziekte. Zijn zoon, weduwnaar en vader van familie, verving hem reeds ge durende zijn leven tot voldoening van al de leden. Laatstmaal moest een bode beslis send benoemd worden. De dienst doende meende zeker te zijn dat ambt te bekomen, maar met de kle rikalen, dat gebroed zonder hart noch gevoelens, is niets zeker, want die goede lieden kennen slechts de kleingeestige en hatelijke politiek der sectarissen. Zij hebben het eens te meer bewe zen. Daags voor nieuwjaar, werd de zoon, die zich opgeofferd had voor den zieken vader, schoon en wel ver vangen door een hunner mannen die alles verrichten. Die ongelukkige zoon werd aan de deur gezet, gelijk een mensch van slecht gedrag die zijnen dienst niet oppaste. Het is alzoo dat bij de klerikalen de kinderlijke liefde beloond wordt zij zijn altijd daar om de zedeleer te preêken, maar wanneer het er op aankomt dezelve in praktiek te stel len, spotten zij er mede. Welke schoone schoolZij is stich- tefid Wij hebben de overtuiging dat deze verachtelijke daad van onver draagzaamheid niet zal vergeten worden De ypersche kiezers zullen het zich herinneren bij de naaste gemeen- tekiezingen Onvermoeibaren. Programma van hot Concert gevolgd van Dansfeest, dat zal plaats hebben Zondag 20n Januari, om 7 ure stipt 's avonds, in het lokaal. Zaal der Oud- Pompiers, met de medewerking vanM. Billiau. zanger, en de tooneelmaat- schappij i De Vlaamsche Ster Programma le Deel. 1. Mouvements de Boxe, par la Section des Pupilles. 2. Le Gar dien de la Nature. X. 3. MBilliau dans son répertoire. 4. TRAIN DE PLAISIR, pantomime en 1 acte. 2e Deel. 1. Mouvements de la XXXIIe Fête fédé rale de Tourcoing, par la 1® Section. 2 Pyramidespar la Section des Adul- te8. 3. M. Billiau dans son répertoire. 4. Een Huwelijk in de Bloemstraat Blijspel met zang iu één bedrijf, door Pieter Kints. PERSONEN Jan Slameur, kleermaker. Ivo Maes, schoenmaker. Bels, boer van Schellebelle, broeder van J. Slameur. Oscar, kantoorbediende. Krol, leerjongen van Slameur. Een jood. Een koetsier. Louisa, dochter van Jan Slameur. Het stuk speelt te Brussel op onze dagen. 3e Deel. ItEDOUT E. Wij lezen in den Meenenaar De wedstrijd aan de liefhebbers gegeven door de Maatschrppij Dc Meenensche vrijschutters is den Don derdag 27 December gesloten ge weest. Talrij ke vreemdelingen hebben zich aangeboden aan de Schietbaan van Meenen, komende van Oostende, Brugge, Rouselaere, Yper, Mos- croen, Doornijk, Kortrijk, enz., on der dewelke verscheidene laureaten der Nationale Schieting van Brussel. Volgen de officieele uitslagen, waaruit wij met genoegen deze trek ken die door onze medeburgers be haald zijn. Categorie Comblain en Mauser 125 nieters. Reeksnaar believen4kogels (Max. 36 p.) 4en Prijs Decoene Georges, Yper met 33 punten. 7en Prijs Froidure Robert, Yper met 32 punten. Vaste reeksen 5 kogels. ioen Prijs Decoene Georges, Yper met 34 punten Al onze gelukwenschen Wanneer de bijeenkomst van al de schutters van het land aan de Schiet baan van Yper Een droevig nieuws wordt, uit Gent aangekondigd. M. August Van Loo, advokaat in deze stad komt er te ster ven nauwelijks 38 jaar oud. M. Van Loo was liberale candidaat in hH arrondissement Roosseiare, tij dens de kamerkiezingen van 1902. H,j voerde iu dit arrondissement eenen vruchtbaren strijd, welke hem de be wondering der liberalen verworf. Wij bieden aan zijne familie, de uitdrukking onzer diepste rouwwen- schen. c'est la charmante opérette que la troupe de ïournai, sous la direction de M. Martini est venue interpréter au theatre de notre ville, Lundi dernier. Le public, assez nombreux, a fait tin chaleureux accueil a cette oeuvre amu sante du célèbre compositeur Lecocq, et, durant toute la soirée, les applau- dissements enthousiastes et les éclats de rire se sont succédés sans relache. La musique pétillante s'adapte a ravir au sujet., et le Petit Due se fait classer incontestablement parmi les rneilieures partitionsdu fameux maitre frangais. Quant au livret, l'oeuvre d'Henri Meilhac et Ludovic Halévy, il est ce qu'il doit forcément être, c'est a dire léger, coquet, avec une pointe de naï- veté que d'aucuns jugent eofantine Ma foi comment voulez-vous qu'il en soit autrement N'est-ce pas la cou leur, le style que réclame l'histoire des amours d'un petit due, page efléminé qui remplit le palais royal du bruit de ses aventures galantes, colonel, dès le berceau, d'un régiment qu'il mène a PaBsaut d'un couvent de femmes Jugez-en d'ailleurspar le récit succinct que nous faisons suivre. Le due Raoul de Parthenay a dix- huit ans. II vient d'épouser une jeune fille qu'il aime. Mais, sur l'ordre du Roi, les jeunes gens doivent se séparer le jour même du mariage la duchesse est envoyée dans un couvent, a Luné- ville, et le due devra achever son édu- cation militaire. Peu satisfait de cette séparation, Raoul, qui est colonel de naissance, se met a la tête de son régiment et raarche sur Lunéville,pour délivrer sa femme Au moment de don- ner l'assaut au couvent, on entend le canon de l'ennemi qui gronde dans le lointain. Le petit due, abandonnant Lunéville, se précipite au combat, chasBe l'ennemi, se couvre de gloire et le Roi, pour l'en récompenser, consent enfin a recoDnaitre la validitó du ma nage. Commeon le voit, c'est unegamine- rie d'adoiescents, suivie d'un chati- ment .et d'un pardon. Faut croire que, dans le bon vieux temps, le mariage d'un petit due n'a- vait pas plus d'importance que sa toute petite personne. Mademoiselle de Sl André est ravis sante dans le röle du Petit, Due. Sa mé- tamorphose en jeune campagnarde est. trés naturelle. Elle a co qu'on appelle de la planche Elle a aussi une voix admirable, et est longnement applau- die dans les couplets de la petite femme et dans ceux de la paysan- ne Melle Rongier tient bien le röle de la duchesse. Excellente dans son duo avec le petit due. Un pen'moms de raideur et plus de sentim oit ne lui feraient que du bien. .ii. Dalman fait un beau maitre d'ar- mes. (J'est d'une trés jolie voix qu'il chante la romance du petit bossu Mme Gavé ïncarne a la perfection ia maitresse de chant. On la bisse, on l'applaudit a tout rompre. G'est un succès qui revient a son talent. M. Guffroy, l'imcomparable Fri- mousse (le bien nointné) est unpayable. Sa verve excite un fou rire, et donne parfois a cette opérette charmante le caractèred'un opéra-boufl'e.Les Yprois paient un juste tribut d'admiration a i'exceilent artiste qui contribue pour une large part a l'éciatant. succès de la soirée. Les röles secondares sont passable- ment inte> prétés. II y a des choeursoui, Messieurs, et des choristes Ceux-ei n'ont pas beaucoup appns depuis la représenta- tionde Mignon Mêmeprécipitation Même insouciance de justesse. - No- tons dependant que les couplets des page», et la marche de la ronde pas de femmes de même que le chant de l'épée, 11e sont pas trop massacrés c'est déja quelque chose. Réjouissons- nous en. Enfin M. Martini obtient son succès habituel. Et nous l'en felicitous. C'est Mardi 22 Janvier prochain que la tróupe de Tournai donnera sa 5rae representation composée de LE MftlTRE DES FORGES, comédie en 5 actes. OOM EN. De misdaad van TenBrie- len. Marie Descamps, vrouw van den landbouwer Victor Braem, welke ver moord werd op 28 September 1906, verscheen Vrijdag voor de kamer van inbeschuldigingstelling welke, beslui tend tot de ontoereikendheid van be wijzen, een bevel van niet-vervolging gaf Marie Descamps, opgesloten sinds 30 September, werd dadelijk in vrij heid gesteld. Het is te hopen dat de dader dier geheimzinnige zaak weldra worde ont dekt. Men weet dat op 28 September 's avonds Braem werd neergeschoten, toen hij van den hooischelf kwam. Zij ne vrouw, welke steeds hare onschuld staande hield, verklaarde een man in de duisternis te hebben zien wegloo- pen. Prijskampen. De prijskampen waarvan de plakbrieven in de druk kerij van De Weergalm ver vaardigd worden, zullen kosteloos aangekondigd worden in dit blad. Rechtbank van Yper. Onze lezers heriuneren zich nog hoe de gebroeders Mouton, van Elverdinghe, door den jachtwachter Ollivier geschoten veer den op zekeren nacht. De jachtwach ter werd tot 15 jaar gevang veroor deeld. De g. broeders Mouton hebben daar enboven van M. Thibaut de Boesinghe, wieus jachtwachter Ollivier was, eene schadevergoedinggeëischt voorgeleden schade en pijn. Vrijdag laatst werd door de recht bank van Yper, M. Thibaut de Boe- siughe burgerlijk verantwoordelijk ga stele ou verwezen tot eene schadever goeding van 6,000 frank aan Arthur ^°U9mf C0^ bjdeni is en van 300 frank aan Michei Mouton. I'i'oeft Petit Beurre PABELY Antwerpen. 27 werklieden levend verbrand door gesmolten metaal. Afgrijselijk tooneel. De vuurpoel. 27 mannen hebben een vreeselijken dood gevonden in een stroom van ge. smolten metaal, die een deel van de Jones-Luughlin'ijzergieterijeu te Pitts burg, Amerika, overweldigd heeft. Een van de groote smeltkroezen ont plofte toen het ijzer er aan het zieden was. Die smeltoveus zijn dag en nacht in werking om te kunnen beantwoorden aan de kolossale vraag naar ijzer en staal. Men weet dat Pittsburg de ijzer en staalstad van Amerika is. De man nen van de nachtploeg hadden eventjes hunne plaats ingenomen als eene hoe veelheid gas, die zich aan den voet van de machieneu had opeengehoopt, en niet was afgeleid geweest, met een oorverdoovend gerucht ontplofte ea een groot deel van de werkhuizen deed instorten. Honderden ton gesmolten staal werd in de lucht geslingerd en de rood gloeiende stroom stroomde over de werkplaats. Van de 35 man, die er aan den arbeid waren, ontsnapte slechts een ongedeerd. Degenen die niet door den stroom vloeiend ijzer bereikt werden, liepen weg, maar zij werden niettemin ach terhaald. In eenige sekonden waren die ongelukkigen slechts een handvol asch. Anderen die reeds meenden te kun nen ontsnappen vielen neder onder de stortbui van gesmolten metaal. IJselij k verbrand werden zij door den vurigen stroom bereikten verkoold. Een goed liberaal abon neert zich aan DE WEER GALM. TWEEDE DEEL. IV. Gevangen. Het eerste gedacht der 1 ieuwe gevangene was te pogen uit de kamer te geraken waar in men haar had opgesloten Zij liep tot het venster, en, de hinderpaal van het glaswerk ontmoetende, welke zij niet vermoedde, maakte zij een gebaar van teleurstelling. Hot gezicht der lucht en der boomen van het park die zij niet bereiken kon, verbit terde haar. Zij wierp zich met gebalkte vuisten op het venster en kwetste hare handen tot bloedens toe, met de ruiten te breken, welke met veel gerucht op het tapijt vielen. Dat gerucht, de pijn door de wonden ver oorzaakt deden haar deinzen maar zij keerde terug de ruimte trok haar aan, dia ruimte, welke zij ten allen prijze wenschte te bereiken doch de ijzeren sta ven sperden haar den weg af ditmaal ble ven hare pogingen vruchteloos. Zij gelukte er zelfs niet in met hare ge kneusde handen de ijzeren staven te schud den, die daar geplaats waren om de zelf moord eener jongezinnelooze te voorkomen. Dan, door wanhoop aangedreven, wierp zij zich op de meubelen harer kamer, k -erde het bed 't onderste boven, scheurde de gor dijnen, snikte met hare saamgekrompen handen in heur haar, en eindigde met uit geput ten gronde te vallen. Eene soort van gevoelloosheid vo'gde op de losbarsting harer gramschap. Eene schie lijke verzwakking ontspande hare over prikkelde zenuwen. De verflauwing des iiehaams volgde den angst der ziel. Dat stoute meisje, welk sneller liep dan de reebokken, het warme bloed der hazen dronk en tegen wolven worstelde, gevoelde zich eensklaps vervallen. Tot alsdan had het eene soort van fierheid getoond, die het bij 't gevosl der nederlaag verloor. De muren zijner kamer verstikten het. Zijn lichaam kon zich aan de wol van het vloertapijt niet gewennen het betreurde den rotsachtigen grond der ravynspelonk en de bladenrijke takken die hem tot alsdan tot leger gediend hadden. Het bloei echter, dat het door de wonden zijner handen er. arms verloos, de droefheid die hem verpletter ie, alles hielp mede om het in eene soort van smartelijken slaap te dompelen. '-S.: .-ff "TT" (40e VERVOLG

De Weergalm (1904-1914) | 1907 | | pagina 2