Be wereld rond. 111 Volksgezind weekblad der Vrijzinnige Vereeniging van Yper en het Arrondissement. Donderdag, 27° Mei 1909. 5 centiemen. Vijfde jaar. Nr 29. DE KA MER. Eendracht maakt Macht. Verschijnende ties Donderdags. Vires acquirit eundo. INSCHRIJVINGSPRIJS Voor den buiten Een jaar, Fr. 3-00. Voor stad Een jaar, Fr. 3-50. Men handelt bij overeenkomst. De 'postbedienden geven zich over Parijs. In een plakaat, Zondag aangeplakt te Parijs, erkent het ver bond der Posten en Telegrafen dat het gouvernement hem overwon, door de schuld van dezen die te kort kwamen aan hunne plichten. Groote brand. Twee slachtoffers. Parijs. In den nacht van Zaterdag op Zondag werden te Le Puy eene bak kerij en eene herberg door brand ver nield. Twee soldaten kwamen om in de vlammen. Een derde is erg gewond. Bovendien liggen nog 3 personen on der het puin. Eene bom te Odessa. Odessa. Een gevecht in regel ont stond gewapenderhand tusschen die venen de politie. Een politieagent werd gedood en drie zijn erg gewond. Een der dieven droeg eene bom, liet ze vallen en werd gedood. De honderdste verjaring van den slag van Essling. Parijs. Het feest, te Nice gevierd ter gelegenheid der honderdste verja ring van den slag van Essling, en ter eère van Mecena, begon Zaterdagavond met een fakkeltocht. Cuba met revolutie bedreigd. New-York. Men zegt dat het staats- departement onrustwekkend nieuws ontving over den toestand op het groo te eiland Cuba. De revolutionnaire be weging wint dag aan dag veld. Babels's gedenkschriften. Berlijn. De bekende leider der Duitsche sociaaal-democraten zou zijne gedenkschriften uitgeven. Het mate riaal waarover hij beschikt is ontzagge lijk groot. Het zal dus nog verscheide ne maanden duren vooraleer alles overzien zij, des te meer daar Babel ziek is. De gedenkschriften zullen ech ter maar na drie, vier jaren verschij nen. Het werk zal eigenlijk de geschie denis der Duitsche sociaal-democratie tot op den jongsten tijd uitmaken. Interpellatie van M. Nolf tot den heer Helleputte, minister van spoor wegen gericht, ten propooste van den dienst der reizigerstreinen, op het net der maatschappij van West- Vlaanderen. De heer Nolf. Eerst na veelvuldi ge stappen gedaan te hebben in de bu- reelen en bij den heer minister zelf, besloot ik ertoe eene vraag om uitleg ging te stellen. West-Vlaanderen is eene onzer pro vinciën die het slechtst van al bediend zijn, in het opzicht van spoorbanen natuurlijk met uitzondering van de bad steden. Men kan geene enkele reis doen, hoe kort ook, zonder klachten te hoo- ren. Op het voormalige net van West- Vlaanderen. Op het voormalige net van Wesl-Vlaanderen worden nog im mer ouderwetsche rijtuigen gebruikt de verlichting met lampolie en de ver warming blijven steeds even gebrek kig Niettegenstaande debiliijke klachten, werden aan de uurtabel der treinen, tot nu toe nog niets veranderd. Gemis Van aansluiting veroorzaakt 9voortdu- Men schrijft in bij den Uitgever, bixinudeslraat, nr 53, te Yper. De aankondigingen van gansch België en 't buitenland evenals de Notariale en Hechlerlijke aankondigingen mogen gezonden worden ten bureele van dit blad. Men wordt vriendelijk verzocht alle hoege- naamde artikels uiterlijk tegen Dijnsdag middag vrij en onderteekend toe te zenden rend aanzienlijk tijdverlies voor de rei zigers nochtans is hun verkeer op de spoorwegen van West-Vlaanderen aan zienlijk. In het zuiden van West-Viaanderen, vooral eene nijverheidstreek, worden belangrijke plaatsen, als Wevelghem, Meenen, Wervik, Cornen, Yper en Poperinghe, alle door de lijn Kortrijk- Hazebroek bediend. Met de baan van Yper op Kortrijk sluiten insgelijks belangrijke takkingen aan. De inwoners onzer provincie, die met ongeduld wachtten op de overne ming der lijnen, werden erg teleurge steld. De naasting dagteekent reeds van 31 October 1907, en tot nu toe nog werd niets veranderd. Onder het beheer der maatschappij antwoordde de Staat op de klachten door de verantwoordelijkheid op de maatschappij te schuiven, en deze- wierp ze op hare beurt op den Staat. En nu, antwoordt de heer minister se dert een jaar, opal de vragen hem door mij gesteld, dat de zaak ter studie Itgt. In 't begin hechte ik er geloof aan, thans echter niet meer, want niet eene verbetering werd ingevoerd. Ik was een van de eersten die erkenden dat het herstellen van al de grieven uiterst veel werk vergde en volgaarne gaf ik den heer minister uitstel. Hij zou ons echter van stonden aan kunnen bevre digen, door de Staatsiijnen te benutti gen en namelijk de lijn Brussel-Kor- trijk, door de aankomsturen der Staats- treinen te Kortrijk te doen samentref fen, door ze te wijzigen en nieuwe trei nen in te richten, zooals in 1905 werd voorgesteld door den bestuurder der spoorwegen van West-Vlaanderen. Op de lijn Brussel-Kortrijkover Oudenaar de is er geene belemmering verwe zenlijk dan dat voorstel. Thans doet gij de reizigers uit Brus sel terugkeeren over Gent-Kortrijk of over Gent-Mchtervelde-Roeseiaere, op gevaar af de aansluiting te missen en ten koste van herhaaldelijk overstap pen, alsof de reis in rechte lijn niet reeds lang genoeg ware Men vraagt u met aandrang om een nieuwen doorgaanden trein die, uit Brussel vertrekkende rond 5 uur 's avonds, te Kortrijk zou aankomen na .zes uur en aansluiten met treinen in alle richtingen. Thans is de lijn Kor- trijk-Brussel enkel practised voor de Kortrijkzanen zij is het niet voor de reizigers die verder wonen namelijk te Yper en te Poperinghe deze laatsten vertrekkende uit Brussel te 18 u. 28 m. geraken eerst thuis te 22 uur. En om vóór 14 uur 's morgens te Brussel aan te komen, moeten zij uit Poperinghe vertrekken te 4 u. 30 m. en uit Yper te 5 uur. (Uitroepingen). De heer minister is onze bevolking eene onmiddelijke voldoening ver schuldigd, des te meer daar hij reeds nagenoeg een jaar geleden het Staats- tarief heeft toegepast, wat de prijs der reiskaartjes merkelijk verhoogde. Ik kan niet aannemen .dat wijom eenige verandering te bekomen, hoe ven te wachten tot al de noodige wer ken aan het spoornet van Vlaanderen zijn uitgevoerd. Het ware misbruik maken van 't geduld van onze bevol king. Voor 't oogenblik is er enkel sprake van een tweede spoor aan te leggen tusschen Kortrijk, Thoruout en Brug ge, om den dienst der internationale treinen tusschen Frankrijk en onze kusten te verbeteren 't Is een noodzakelijk werk, en ik juich het toe doch het weze mij ver oorloofd, te dezer gelegenheid, den heer minister in bedenking te geven hoe moeilijk onze gemeenschapsmid delen met de badsteden zijn er zijn twee of 3 uren noodig om eenige kilo meters weg af te. leggen. Winter en Zomer,'wordt te Brugge, te 9 u. 8 m., een lokaaltrein naar Blan- kenberglie ingerichtwelnu te 9 u. 15 m., 't is te zeggen 7 minuten later, komt te Brugge een trein uit Kortrijk toe, die de gansche provincie bedient. Inden Zomer geeft die trein aansluiting met den sneltrein van Parijs deze staat bekend als internationale snel trein welnu de reizigers die ermede ter statie Brugge aankomen, moeten er 50 minuten wachten. Waarom den den trein die te 9 u. 7 m. Brugge ver laat niet eenige minuten later doen vertrekken De reisgids, heden van toepassing, verergert nog den toestand, daar de reizigers moeten wachten op den trein van 11 ure 53 m. Tusschen de uurtabellen, door twee beheeren opgemaakt, bestaat een ver schil dat moet verdwijnen. De klachten zijn algemeen en de be langhebbenden verlangen van den heer minister iets anders dan onduide lijke beloften zij verlangen eene ver bintenis, en ten slotte druk ik de hoop uit dat deze ons zal worden gegeven. De heer Helleputte, minister van spoorwegen, posterijen en telegrafen. De heer Nolf zegde dat hij, na her haalde voetstappen, herhaald aandrin gen en vragen, mets bad bekomen en dat hij ieder jaar aandrong. Welnu, wij beheeren de lijnen van "West-Viaande ren slechts sedert een jaar De heer Van Merris deed niet minder de waarheid te kort, toen hij verklaar de dat het beheer nog slechter was dan vroeger. Hoe onjuist en hoe onrecht vaardig De heer Nolf erkent dat de badsteden en Kortrijk goed bediend zijn dat is ai iets. Maar het achtbaar lid is zonder ling kort van memorie voor menige andere punten. De heer Fléchet. Dat overkomt de ministers ook wel eens De heer Helleputte, minister van spoorwegen, posterijen en telegrafen. Nooit (Gelach, links.) Nooit 't Is wei zoo Welke belofte bleef ik niet gestand De achtbare steller der vraag moest erkennen dat de reizigers heden ten dage zelf hun reisplan regelen doch hij werpt op dat de tarieven worden verhoogd. Het is waar dat het tarief van de tweede klas eenigzins werd verhoogd maar 't zijn gewis de reizi gers der derde klas die de meeste be langstelling verdienen. Men toonde zich tevredenen ik dacht dat ik de ergste grief waarover men klaagde, had doen verdwijnen. Maar nu telt dit niet meer mede. De heer Nolf. Jawel maar dat is niet alles. De heer Huysmans. Gij moet ze be vredigen, naar verhouding. (Gelach.) De heer Helleputte, minister van spoorwegen, posterijen en telegrafen. Naarmate ik hem voldoe,zijn zij minder tevreden. (Men lacht opnieuw.) 't Is ten anderen zeer menschelijk, want's menschen verlangen is on ver zade lijk. De heer Fléchet. De wenschen, ja. (Gelach.) De heer Helleputte, minister van spoorwegen, posterijen en telegrafen. In zake van uurtabellen werd reeds veel gedaan, zelfs dadelijk na de over neming. De heet Nolf. Voor lijnen met wei nig verkeer. De heer Helleputte, minister van spoorwegen, posterijen en telegrafen. AANKONDIGINGEN Aankondigingen 15 c. den drukregel. Reklamen25 c. Rechterlijke aankondigingen 1 fr. id. Zoo richtte ik een nieuwe betrek king trein in tusschen Frankrijk en Brugge langs Rouselare, Daarbij heb ik besloten sómmige treinen in ver scheidene statiën te doen stilhouden nog andëre verbeteringen werden in gevoerd. Ik zal de lijst daarvan in de Handelingen doen drukken. Maar met dit alles wordt geen reke ning meer gehouden, en om den min sten stilstand te bekomen, wordt mij vraag op vraag gesteld. De heer Nolf. Ik loochen niet dat gij iets hebt gedaan. De heer Helleputte, minister van spoorwegen, posterijen en telegrafen. Neen, maar gij vergeet het gemak kelijk. Zoo richtte ik gedurende het badseizoen een doorgaande trein in van Oostende op Parijs en een doorgaande trein van Rijsel op Oostende. Overal werden de aansluitingen beter geregeld niemand kan die verbete ringen loochenen. Men kan zich niet inbeelden welke moeilijkheden door de minste wijziging aan de uurtabel kunnen veroorzaakt worden. Zoo moest men, om een trein twee minuten in ze kere statie te doen stilstaan, de uurta bel in 52 statiën 's lands, en zelfs in 't buitenland veranderen. Er dient rekening te worden gehou den met de treinen die voorgaan en na komen, alsook met hunne snelheid daarbij nog moet berekend worden of de nieuw ingerichte treinen winst zul len afwerpen. Indien het zeer gemak kelijk is treinen in te richten, is hetbui- tengewoon moeilijk ze af te schaliën zelfs als zij bijna geene reizigers tellen. De heer Hubin. Men moet hunne uurtabel wijzigen en ze vervangen door andere aangevraagde treinen. De heer Helleputte, minister van spoorwegen, posterijen en telegrafen. Dan zullen de reizigers van den trein waarvan de uurtabel is veranderd, he vig klagen, Sedert wij het spoorwegnet van West-Vlaanderen beheeren, ontving ik klachten van de achtbare volksverte genwoordigers der betrokkenarrondis sementen, alsook van handelsvereeni- giugen en particulieren ik deed de lijst van al die vragen opmaken, en elk geval werd ernstig onderzocht. Die waaraan gevolg kon worden gegeven, ingewilligd andere werden voor 't oo genblik, hetzij voor goed, als onaan neembaar bevonden. Het onderzoek van die kwestie wordt ijverig voortge zet. De heer Van Merris. Ja Op eene uurtabel zag ik eene terechtwijzing en ik vraag mij af waarom zij niet werd uitgevoerd 1 De heer Helleputte, minister van spoorwegen, posterijen en telegrafen. Natuurlijk worden altijd verschei dene ontwerpen van uur tabellen opge maakt. De heer Van Merris. Dit ontwerp werd van elke zijde onderzocht. De heer Helleputte, minister van spoorwegen, posterijen en telegrafen. Daarin zijt gij mis. Men spreekt van kasten, kartonnen, vergeethoeken, en allerhande meubelen, waarin ontwer pen verdwijnen. (Gelach.) Welke legen de De heer Hubin. Er zijn gevallen die kwaadwilligheid laten vermoeden. De heer Helleputte, minister van spoorwegen, posterijen en telegrafen. Hier heb ik tabellen die bewijzen hoe moeilijk het is de vertrekuren te regelen. De heer Hubin. Voor zes maanden werd een uurtabel, door eenieder aan genomen, afgewezen ten gevolge van Mil HI WEERGA

HISTORISCHE KRANTEN

De Weergalm (1904-1914) | 1909 | | pagina 1