Be wereld rond.
111
Volksgezind weekblad der Vrijzinnige Vereeniging van Yper en het Arrondissement.
Donderdag, 27° Mei 1909.
5 centiemen.
Vijfde jaar. Nr 29.
DE KA MER.
Eendracht maakt Macht. Verschijnende ties Donderdags. Vires acquirit eundo.
INSCHRIJVINGSPRIJS
Voor den buiten Een jaar, Fr. 3-00.
Voor stad Een jaar, Fr. 3-50.
Men handelt bij overeenkomst.
De 'postbedienden geven zich over
Parijs. In een plakaat, Zondag
aangeplakt te Parijs, erkent het ver
bond der Posten en Telegrafen dat het
gouvernement hem overwon, door de
schuld van dezen die te kort kwamen
aan hunne plichten.
Groote brand. Twee slachtoffers.
Parijs. In den nacht van Zaterdag
op Zondag werden te Le Puy eene bak
kerij en eene herberg door brand ver
nield. Twee soldaten kwamen om in de
vlammen. Een derde is erg gewond.
Bovendien liggen nog 3 personen on
der het puin.
Eene bom te Odessa.
Odessa. Een gevecht in regel ont
stond gewapenderhand tusschen die
venen de politie. Een politieagent werd
gedood en drie zijn erg gewond.
Een der dieven droeg eene bom, liet
ze vallen en werd gedood.
De honderdste verjaring
van den slag van Essling.
Parijs. Het feest, te Nice gevierd
ter gelegenheid der honderdste verja
ring van den slag van Essling, en ter
eère van Mecena, begon Zaterdagavond
met een fakkeltocht.
Cuba met revolutie bedreigd.
New-York. Men zegt dat het staats-
departement onrustwekkend nieuws
ontving over den toestand op het groo
te eiland Cuba. De revolutionnaire be
weging wint dag aan dag veld.
Babels's gedenkschriften.
Berlijn. De bekende leider der
Duitsche sociaaal-democraten zou zijne
gedenkschriften uitgeven. Het mate
riaal waarover hij beschikt is ontzagge
lijk groot. Het zal dus nog verscheide
ne maanden duren vooraleer alles
overzien zij, des te meer daar Babel
ziek is. De gedenkschriften zullen ech
ter maar na drie, vier jaren verschij
nen. Het werk zal eigenlijk de geschie
denis der Duitsche sociaal-democratie
tot op den jongsten tijd uitmaken.
Interpellatie van M. Nolf tot den
heer Helleputte, minister van spoor
wegen gericht, ten propooste van
den dienst der reizigerstreinen, op
het net der maatschappij van West-
Vlaanderen.
De heer Nolf. Eerst na veelvuldi
ge stappen gedaan te hebben in de bu-
reelen en bij den heer minister zelf,
besloot ik ertoe eene vraag om uitleg
ging te stellen.
West-Vlaanderen is eene onzer pro
vinciën die het slechtst van al bediend
zijn, in het opzicht van spoorbanen
natuurlijk met uitzondering van de bad
steden.
Men kan geene enkele reis doen,
hoe kort ook, zonder klachten te hoo-
ren. Op het voormalige net van West-
Vlaanderen. Op het voormalige net
van Wesl-Vlaanderen worden nog im
mer ouderwetsche rijtuigen gebruikt
de verlichting met lampolie en de ver
warming blijven steeds even gebrek
kig
Niettegenstaande debiliijke klachten,
werden aan de uurtabel der treinen,
tot nu toe nog niets veranderd. Gemis
Van aansluiting veroorzaakt 9voortdu-
Men schrijft in bij den Uitgever, bixinudeslraat, nr 53, te Yper. De aankondigingen van
gansch België en 't buitenland evenals de Notariale en Hechlerlijke aankondigingen mogen
gezonden worden ten bureele van dit blad. Men wordt vriendelijk verzocht alle hoege-
naamde artikels uiterlijk tegen Dijnsdag middag vrij en onderteekend toe te zenden
rend aanzienlijk tijdverlies voor de rei
zigers nochtans is hun verkeer op de
spoorwegen van West-Vlaanderen aan
zienlijk.
In het zuiden van West-Viaanderen,
vooral eene nijverheidstreek, worden
belangrijke plaatsen, als Wevelghem,
Meenen, Wervik, Cornen, Yper en
Poperinghe, alle door de lijn Kortrijk-
Hazebroek bediend. Met de baan van
Yper op Kortrijk sluiten insgelijks
belangrijke takkingen aan.
De inwoners onzer provincie, die
met ongeduld wachtten op de overne
ming der lijnen, werden erg teleurge
steld. De naasting dagteekent reeds
van 31 October 1907, en tot nu toe nog
werd niets veranderd.
Onder het beheer der maatschappij
antwoordde de Staat op de klachten
door de verantwoordelijkheid op de
maatschappij te schuiven, en deze-
wierp ze op hare beurt op den Staat.
En nu, antwoordt de heer minister se
dert een jaar, opal de vragen hem door
mij gesteld, dat de zaak ter studie Itgt.
In 't begin hechte ik er geloof aan,
thans echter niet meer, want niet eene
verbetering werd ingevoerd. Ik was
een van de eersten die erkenden dat
het herstellen van al de grieven uiterst
veel werk vergde en volgaarne gaf ik
den heer minister uitstel. Hij zou ons
echter van stonden aan kunnen bevre
digen, door de Staatsiijnen te benutti
gen en namelijk de lijn Brussel-Kor-
trijk, door de aankomsturen der Staats-
treinen te Kortrijk te doen samentref
fen, door ze te wijzigen en nieuwe trei
nen in te richten, zooals in 1905 werd
voorgesteld door den bestuurder der
spoorwegen van West-Vlaanderen. Op
de lijn Brussel-Kortrijkover Oudenaar
de is er geene belemmering verwe
zenlijk dan dat voorstel.
Thans doet gij de reizigers uit Brus
sel terugkeeren over Gent-Kortrijk of
over Gent-Mchtervelde-Roeseiaere, op
gevaar af de aansluiting te missen en
ten koste van herhaaldelijk overstap
pen, alsof de reis in rechte lijn niet
reeds lang genoeg ware
Men vraagt u met aandrang om een
nieuwen doorgaanden trein die, uit
Brussel vertrekkende rond 5 uur 's
avonds, te Kortrijk zou aankomen na
.zes uur en aansluiten met treinen in
alle richtingen. Thans is de lijn Kor-
trijk-Brussel enkel practised voor de
Kortrijkzanen zij is het niet voor de
reizigers die verder wonen namelijk te
Yper en te Poperinghe deze laatsten
vertrekkende uit Brussel te 18 u. 28 m.
geraken eerst thuis te 22 uur. En om
vóór 14 uur 's morgens te Brussel aan
te komen, moeten zij uit Poperinghe
vertrekken te 4 u. 30 m. en uit Yper
te 5 uur. (Uitroepingen).
De heer minister is onze bevolking
eene onmiddelijke voldoening ver
schuldigd, des te meer daar hij reeds
nagenoeg een jaar geleden het Staats-
tarief heeft toegepast, wat de prijs der
reiskaartjes merkelijk verhoogde.
Ik kan niet aannemen .dat wijom
eenige verandering te bekomen, hoe
ven te wachten tot al de noodige wer
ken aan het spoornet van Vlaanderen
zijn uitgevoerd. Het ware misbruik
maken van 't geduld van onze bevol
king.
Voor 't oogenblik is er enkel sprake
van een tweede spoor aan te leggen
tusschen Kortrijk, Thoruout en Brug
ge, om den dienst der internationale
treinen tusschen Frankrijk en onze
kusten te verbeteren
't Is een noodzakelijk werk, en ik
juich het toe doch het weze mij ver
oorloofd, te dezer gelegenheid, den
heer minister in bedenking te geven
hoe moeilijk onze gemeenschapsmid
delen met de badsteden zijn er zijn
twee of 3 uren noodig om eenige kilo
meters weg af te. leggen.
Winter en Zomer,'wordt te Brugge,
te 9 u. 8 m., een lokaaltrein naar Blan-
kenberglie ingerichtwelnu te 9 u.
15 m., 't is te zeggen 7 minuten later,
komt te Brugge een trein uit Kortrijk
toe, die de gansche provincie bedient.
Inden Zomer geeft die trein aansluiting
met den sneltrein van Parijs deze
staat bekend als internationale snel
trein welnu de reizigers die ermede
ter statie Brugge aankomen, moeten
er 50 minuten wachten. Waarom den
den trein die te 9 u. 7 m. Brugge ver
laat niet eenige minuten later doen
vertrekken De reisgids, heden van
toepassing, verergert nog den toestand,
daar de reizigers moeten wachten op
den trein van 11 ure 53 m.
Tusschen de uurtabellen, door twee
beheeren opgemaakt, bestaat een ver
schil dat moet verdwijnen.
De klachten zijn algemeen en de be
langhebbenden verlangen van den
heer minister iets anders dan onduide
lijke beloften zij verlangen eene ver
bintenis, en ten slotte druk ik de hoop
uit dat deze ons zal worden gegeven.
De heer Helleputte, minister van
spoorwegen, posterijen en telegrafen.
De heer Nolf zegde dat hij, na her
haalde voetstappen, herhaald aandrin
gen en vragen, mets bad bekomen en
dat hij ieder jaar aandrong. Welnu, wij
beheeren de lijnen van "West-Viaande
ren slechts sedert een jaar
De heer Van Merris deed niet minder
de waarheid te kort, toen hij verklaar
de dat het beheer nog slechter was dan
vroeger. Hoe onjuist en hoe onrecht
vaardig
De heer Nolf erkent dat de badsteden
en Kortrijk goed bediend zijn dat is ai
iets. Maar het achtbaar lid is zonder
ling kort van memorie voor menige
andere punten.
De heer Fléchet. Dat overkomt de
ministers ook wel eens
De heer Helleputte, minister van
spoorwegen, posterijen en telegrafen.
Nooit (Gelach, links.) Nooit 't Is
wei zoo Welke belofte bleef ik niet
gestand
De achtbare steller der vraag moest
erkennen dat de reizigers heden ten
dage zelf hun reisplan regelen doch
hij werpt op dat de tarieven worden
verhoogd. Het is waar dat het tarief
van de tweede klas eenigzins werd
verhoogd maar 't zijn gewis de reizi
gers der derde klas die de meeste be
langstelling verdienen.
Men toonde zich tevredenen ik dacht
dat ik de ergste grief waarover men
klaagde, had doen verdwijnen. Maar
nu telt dit niet meer mede.
De heer Nolf. Jawel maar dat is
niet alles.
De heer Huysmans. Gij moet ze be
vredigen, naar verhouding. (Gelach.)
De heer Helleputte, minister van
spoorwegen, posterijen en telegrafen.
Naarmate ik hem voldoe,zijn zij
minder tevreden. (Men lacht opnieuw.)
't Is ten anderen zeer menschelijk,
want's menschen verlangen is on ver
zade lijk.
De heer Fléchet. De wenschen, ja.
(Gelach.)
De heer Helleputte, minister van
spoorwegen, posterijen en telegrafen.
In zake van uurtabellen werd reeds
veel gedaan, zelfs dadelijk na de over
neming.
De heet Nolf. Voor lijnen met wei
nig verkeer.
De heer Helleputte, minister van
spoorwegen, posterijen en telegrafen.
AANKONDIGINGEN
Aankondigingen 15 c. den drukregel.
Reklamen25 c.
Rechterlijke aankondigingen 1 fr. id.
Zoo richtte ik een nieuwe betrek
king trein in tusschen Frankrijk en
Brugge langs Rouselare, Daarbij heb
ik besloten sómmige treinen in ver
scheidene statiën te doen stilhouden
nog andëre verbeteringen werden in
gevoerd. Ik zal de lijst daarvan in de
Handelingen doen drukken.
Maar met dit alles wordt geen reke
ning meer gehouden, en om den min
sten stilstand te bekomen, wordt mij
vraag op vraag gesteld.
De heer Nolf. Ik loochen niet dat
gij iets hebt gedaan.
De heer Helleputte, minister van
spoorwegen, posterijen en telegrafen.
Neen, maar gij vergeet het gemak
kelijk. Zoo richtte ik gedurende het
badseizoen een doorgaande trein in van
Oostende op Parijs en een doorgaande
trein van Rijsel op Oostende.
Overal werden de aansluitingen beter
geregeld niemand kan die verbete
ringen loochenen. Men kan zich niet
inbeelden welke moeilijkheden door
de minste wijziging aan de uurtabel
kunnen veroorzaakt worden. Zoo moest
men, om een trein twee minuten in ze
kere statie te doen stilstaan, de uurta
bel in 52 statiën 's lands, en zelfs in 't
buitenland veranderen.
Er dient rekening te worden gehou
den met de treinen die voorgaan en na
komen, alsook met hunne snelheid
daarbij nog moet berekend worden of
de nieuw ingerichte treinen winst zul
len afwerpen. Indien het zeer gemak
kelijk is treinen in te richten, is hetbui-
tengewoon moeilijk ze af te schaliën
zelfs als zij bijna geene reizigers tellen.
De heer Hubin. Men moet hunne
uurtabel wijzigen en ze vervangen door
andere aangevraagde treinen.
De heer Helleputte, minister van
spoorwegen, posterijen en telegrafen.
Dan zullen de reizigers van den trein
waarvan de uurtabel is veranderd, he
vig klagen,
Sedert wij het spoorwegnet van
West-Vlaanderen beheeren, ontving ik
klachten van de achtbare volksverte
genwoordigers der betrokkenarrondis
sementen, alsook van handelsvereeni-
giugen en particulieren ik deed de
lijst van al die vragen opmaken, en elk
geval werd ernstig onderzocht. Die
waaraan gevolg kon worden gegeven,
ingewilligd andere werden voor 't oo
genblik, hetzij voor goed, als onaan
neembaar bevonden. Het onderzoek
van die kwestie wordt ijverig voortge
zet.
De heer Van Merris. Ja Op eene
uurtabel zag ik eene terechtwijzing en
ik vraag mij af waarom zij niet werd
uitgevoerd 1
De heer Helleputte, minister van
spoorwegen, posterijen en telegrafen.
Natuurlijk worden altijd verschei
dene ontwerpen van uur tabellen opge
maakt.
De heer Van Merris. Dit ontwerp
werd van elke zijde onderzocht.
De heer Helleputte, minister van
spoorwegen, posterijen en telegrafen.
Daarin zijt gij mis. Men spreekt van
kasten, kartonnen, vergeethoeken, en
allerhande meubelen, waarin ontwer
pen verdwijnen. (Gelach.) Welke legen
de
De heer Hubin. Er zijn gevallen
die kwaadwilligheid laten vermoeden.
De heer Helleputte, minister van
spoorwegen, posterijen en telegrafen.
Hier heb ik tabellen die bewijzen
hoe moeilijk het is de vertrekuren te
regelen.
De heer Hubin. Voor zes maanden
werd een uurtabel, door eenieder aan
genomen, afgewezen ten gevolge van
Mil
HI
WEERGA