Wetgevende kiezingen
Kiezers van het Arrondissement Yper.
De Klerikalen van 1884 tot 1909.
De Kieswetten.
De Sociale Wellen.
Openbare Schuld en Belastingen.
De Scholen.
w,
De Godsdienst.
Voor de Onderwijzers.
Voor de Werklieden.
Kleine Bedienden.
Weg met
de klerikale volksbedriegers
Volksgezind weekblad der Vrijzinnige Vereeniging van Yper en het Arrondissement.
5 centiemen.
Zesde jaar. Xr 1 5.
van 22 Mei 1910.
MS
Eendracht maakt Macht.
I erschijnende des Stondeedags.
Vires acquirit eundo.
INSCHRIJVINGSPRIJS
Aoor den buiten Een jaar, Fr. 3-00.
Voor stad Een jaar, Fr. 3-50
Men handelt bij overeenkomst.
Men schrijfi in bij den Uitgever, Dixinudeslraat, nr 53, te Yper. De aankondigingen V;1|i
gansch lielgië en 't buitenland evenals de NotariaIe en Rechterlijke aankondigingen mogen
gezonden worden ten hureeie van dit blad. Men wordt vriendelijk verzocht alle hoege
naamds artikels uiterlijk legen Dijnsdag middag vrij en onderleekend toe te zenden.
AANKONDIGINGEN
Aankondigingen 15 c. den drukregel.
Reklamen 25 c. -
Rechterlijke aankondigingen 1 fr. id.
AAN DE
Hoe hebben de klerikalen gedurende hunne 25jarige regeering hunne
beloften, die zij in 1884 deden, volbracht
De kieswetten zijn een mengelmoes van al wat de klerikalen toelaten
kan in hun voordeel bedrog te plegen.
Er zijn voorzeker geen tien Belgen in staat, zonder voorafgaande
bereiding, te zeggen wie er
Kiesrecht heeft voor de Gemeente
Kiesrecht heeft voor de Provincie
Kiesrecht heeft voor het Senaat
Kiesrecht heeft voor de Kamers,
met verklaring wanneer men 12, 3 of 4 stemmen heeft, hoe men moet
of mag kiezen, enz., want dat verschilt voor elke soort van mandaat.
Elke Belg, al is hij werkman of boer, indien hij zijne plichten vervult als
burger, is zoo waardig als wie ook en moet dan ook zooveel recht hebben
als al zijne medeburgers.
Er is maar één stelsel om het bedrog en de schelmerijen onmogelijk te
maken Elke man zijne stem, elke partij hare vertegenwoordiging.
Het bedrog der klerikalen is tot in de Wetgevende Kamers gedrongen
daar vervalschten ze de stemming door te stemmen voor afwezigen.
Over eenige jaren, daags voor eene verkiezing, stemden de klerikalen
de fameuze pensioenwet, wel bekend onder den naam de aalmoes
van 9 centen daags.
Dat pensioen wordt niet geschonken aan alle oude werklieden men
moet vele formaliteiten vervuilen om er aan te geraken, men moet arm
zijn als een bedelaar, geen herbergsken houden, geene kinders hebben
die iets verdienen, enz.; dan, als men in de gratie staat der klerikalen,
bekomt men op Ó5jarigen ouderdom 9 Centen pensioen daags,
omtrent'genoeg om er eene kat mede te onderhouden.
In 1911, is dat pensioen geheel afgeschaft, dan zal niemand nog 'iets
bekomen tenzij hij er zelf voor gespaard heeft.
Al hunne sociale wetten zijn op denzelfden kam geschoren in schijn is
het iets, maar in werkelijkheid is het niets.
In 1880, onder het liberaal beheer, was de openbare schuld van België
1,422,814,049 frank. In 1907, na 23 jaren klerikaal bestuur, is de openbare
schuld 3^415,631,550 frank, of 1 milliard 993 millioen
2*17 duizend 501 frank meer! Hetzij meer dan 214 frank
per inwoner
De klerikalen hebben de belastingen van 28 tot 38 frank pér inwoner
verhoogd
Zijn zij het niet die de schandalige belasting op de eetwaren verdubbeld
hebben, belasting die zoo loodzwaar op de armen en de werklieden drukt?
Zijn het de heeren Goiaert en Van üerris niet die het overdreven
recht van 20 frank op de BOTER gestemd hebben
Zijn zij het niet die, op onwaardige wijze, het Staatsgeld verspillen
zonder eenig voordeel voor het land
In 1884, verweten de klerikalen het liberaal Goevernement, dat het
duizenden verspilde om scholen te bouwen als paleizen.
Sedert dien zijn de scholen vervallen, men zet nu scholen die aan
schuren en stallen gelijken, waar de lucht zoo slecht is als het onderwijs,
de klassen zoo bekrompen als de politiek der klerikalen.
Maar, integendeel, heeft men gevangenissen gebouwd als kasteelen,
rasphuizen als kerken zoo groot en gendarmeriën als paleizen.
De kinderen van 't volk zitten in koten Dieven en moordenaars in
prachthuizen
De klerikalen verbieden het werk van de kinderen onder de 14 jaar,
maar vergeten er bij te voegen dat de plaats dier kinderen is in de school.
Duizenden kinderen ioopen in België alzoo op de straat en genieten
g.een het minste onderwijs.
De klerikalen schermen voortdurend met .de woorden God en Godsdienst.
Maar waarom werpt de geestelijkheid zich hals over kop in den
politieken strijd Ja, waarom
De plaats van den priester is niet in de politiek de politieke priester
zaait haat en twist, zijne plaats is xn de kerk en niet verder.
Hij verlaagt den Godsdienst en miskend zijne zending als hij politiek
maakt, en moet dan niet verwonderd zijn indien hij als politiek man wordt
bestreden.
De liberalen willen den Godsdienst buiten de politiek
De Priester in de Kerk, de Burgemeester alleen meester op het Stadhuis,
en dat is echte eerbied voor den eeredienst, terwijl de klerikalen hem
verlagen en misbruiken tot hun politiek doeleinde
Wat hebben de klerikalen gedaan voor de onderwijzers
Zij die aan de wet en hunnen eed getrouw waren gebleven, in 1884,
onmenschelijk behandeld. Woeste zegde«Dat z' er van onder trekken
Het onderwijs viel in minachting en meteen 't ambt van onderwijzer.
Reeds in 1894, protesteerde het Syndikaat der Onderwijzers, tegen de
onbezonnen wijze waarop de klerikalen certificaten van bekwaamheid en
diploma's aan geheel onbekwamen te grabbelen werpen. Ook in de
Kamers werd meermalen tegen dien toestand geprotesteerd.
Verbeteringiser voor de onderwijzers niet. De gendarmen worden beter
betaald dan zij. De klerikalen, waaronder de vertegenwoordigers van ons
arrondissement, de heeren COLAERT en VAN MERRIS, hebben altijd
tegen het officieel onderwijs gewerkt.
Dat zal hen niet beletten de stemmen der onderwijzers af te bedelen.
Voor de werklieden stemden de klerikalen fa^adewetten, en dan nog
onder den drang der liberalen en socialisten.
't Pensioen van 9 centen daags is het schitterendste bewijs, dat ze
hebben kunnen geven, van hunne liefde voor den werkman.
Vele werklieden, welke de klerikalen onder hun bedwang houden,
ontvangen een spotdagloon van twee frank.
De werkman betaald zijn deel in de lasten, is de groote voortbrenger
van allen rijkdom maar het klerikaal Goevernement minacht en verfoeit
hem voor de klerikalen is de braafste werkman maar het derde waard
van den rijke want de werkman heeft, dank aan de klerikalen, maar
ééne stem en de rijke heeft er drie en vier.
De klerikalen verfoeien den werkman, want ze beletten hem zijn recht
als burger met zijn één stemmeke uit te oefenen, door de kiezingen vast
te stellen als vele onzer werklieden naar Frankrijk zijn vertrokken om er
een loon te winnen, dat zij in hun eigen land niet kunnen bereiken.
Toch zullen de klerikalen de werklieden bidden en smeeken voor hen te
willen kiezen en zullen de heeren COLAERT en VAN MERRIS hun
gouden bergen beloven.
In Vlaanderen winnen de kleine bedienden en werklieden van de
spoorwegen min dan de Walen, al werken ze even goed en meestal langer.
Ze zijn te goed, ze kiezen immers toch voor de klerikalen
De douaniers en accijnsbedienden zijn het slechts betaald. Hunne taak
is moeilijk en zeer dikwijls onaangenaam, ja, gevaarlijk. In de Kamers
werd gevraagd hun loon eenigszins te verhoogen. Al de klerikale
representanten stemden daar TEGEN.
Minister de Smet de Naeyer hield den spot met hen en noemde hen: de
heeren van het dorp.
De mindere postbedienden, de treinwachters, de briefdragers, de
bedienden van den telefoon, de surveillanten van de Weldadigheids
gestichten, al de nederige bekomen niets dan altijd lastiger werk.
Dat zal de klerikalen niet beletten al die menschente willen wijs maken,
dat het hunnen plicht is voor de klerikalen te stemmen.
Maar de kiezers worden dat spelleken beu In Mei aanstaande zullen
zij allen hunne krachten, vereenigen en stemmen voor M. N O L F. Zij
zullen alzoo medewerken om de klerikale regeering aan de deur te werpen
en een liberaal, volksgezind ministerie in de plaats te brengen
WEERGALM