Stadsnieuws. ïartatWO"de" naa,• het Sec-->- A.an de landbouwers Te Gent. B E H I e H T. Ooimoedig verzoek. Tei>eii het labakmisbruik De aanstaande liberale Ifce- geering za 1 aan cl© gebrek- kelïjke en bejaarde werklie den een pensioen van 3GO fr. 's jaars verzekeren. De kerken lleelingzalen. Ofschoon wij nog twee maanden van de wetgevende verkiezingen verwijderd zijn, toch zijn op de plaat sen waar strijd is, de kerken reeds in echte meetingzalen veranderd. In alle sermoenen donderen de priesters op liberalen. Deze toch, zeggen zij, willen de vrije scholen in den grond boren, de kerken afbreken, paters en nonnen wegjagen en den godsdienst uit de harten der geloovigen rukken. En die heeren pastoors zeggen dat zonder lachen. Maar gij allen, ver standige lieden, die dat hoort, zegt mij, waar hebben de liberalen ooit eene vrije school afgeschaft in ons land In 1884, integendeel, schafte het katholiek Staatsbestuur 800 gemeen- teschoolen af en wierp bij de II00 on derwijzers op straathunne vrouwen en kinderen niet medegerekend, allen onschuldige slachtoffers van priesternijd en priesterhaat De ouderen van jaren weten het nog. Wat hadden de schoolmeesters mis daan Antwoordt, katholieke brood- roovers, het blijft u eeuwig tot schan de En waar hebben liberalen ooit eene kerk afgeschaft Zoekt het gansche land door en gij zult geen enkel geval kunnen vinden. Integen deel, over 25 jaren, evenals nu, rijzen voortdurend nieuwe kerken als echte kunststukken uit den grond voor kerken is er altijd geld in overvloed, maar voor steenwegen en andere werken is het Staatsbaksken droog dan is er niets meer te bekomen. Ook de pastoors van den tegenwoordigen tijd zijn niet meer tevreden met hun ne sterke, rustige, geriefelijke pasto rijen van voorheen. Ziet ons Vlaan deren rond de pastoorswoningen zijn villa's geworden, met puntgevels en torentjes, gebouwen van praal en luister en, och arme onze Lieve Heer bezat zelfs geenen steen om zijn hoofd op te laten rusten. Chris tus, van wien de priesters zich de opvolgers ja, maar geene navol gers heeten, was arm en verlaten bij behoeftigen en noodlijdenden moest hij zich spijzen en rusten, ter wijl de pastoors van heden zwemmen in overvloed en lekkernij. Zij heulen met de grooten en machtigen der aarde, winnen geld in overvloed en dan nog durven zij op den stoel der waarheid klagen en jammeren dat zij verdrukt en vervolgd worden, en bij elke kiezing komen diezelfde leugens voor den dag Wat zijn toch de tijden veranderd Vroeger ging men naar de kerk om te bidden en God te danken in de kerk zocht men kalmte voor het geschokt gemoed, troost in lijden en beproevingen. Op den dag van heden, zijt ge nauwelijks neergezeten of de herder der parochie herhaalt het oude, afgezaagde deuntje van kie zing, priester- en godsdienstvervol ging, met het daarbij passend sausje van duivel en hel en eeuwige verdoe menis. En in plaats van te kunnen bidden, zooals het behoort, en met welk doel gij u ter kerk hebt begeven, gaat de mistijd voorbij in vermaledijdingen en vervloekingen van en naar den predikstoel en inwendig klaagt gij Ja, de kerk, is nog enkel eene poli tieke meetingzaal, en de priester een vijand van al wie niet slaafsch voor hem buigt en den nek kromt. En dan klagen de heeren pastoors dat het geloof verslapt Kan het anders, beste lezers MM. Colaert en Van Merris, katholieke volksvertegenwoordigers van het arrondissement Yper, hebben gestemd tegen de afschaffing der loting, der plaatsvervanging en de vermindering van diensttijd. Koninklijke woorden. Koning Leopold II was, men weet het, een overtuigde aanhanger van den persoonlijken soldatendienst. Zijn Doorluchtige Opvolger schijnt wel, op dat punt ten minste, zijne ge dachten te deelen. Men heeft inderdaad zeer goed de woorden opgemerkt, uitgesproken, in het Paleis te Brussel, door Koning Albert, in antwoord op eene aanspraak van het Krijgsgerechts hof Het jaar dat verloopen is zag eene groote hervorming zich verwezenlij ken, eene hervorming, die wij uit al de krachten onzer ziel verlangen de per soonlijke soldaténdienst (door het feit der afschaffing van de plaatsvervan ging) vereenigt eindelijk al de klassen der samenleving in de vervulling van een zelfden heiligen plicht, de verde diging van den geboortegrond Van nu af zal een waarlijk vader- landsch leger voor den rijke en den arme eene heilzame school van vader landsliefde zijn. België zal mogen op een sterk en talrijk leger rekenen, zoo noodig voor de onschendbaarheid zijner onafhan kelijkheid. Wat ons betreft, wij schrijven die woorden met eene diepgevoelde vol doening neer en zij zullen recht naar het hart gaan van alle echte vader landslievende mannen. Daar is niets aan te doen, de les is hard voor de heeren de Vinck, Colaert en Van Merris, die, in alle omstandig heden, hunnen kieswinkel boven de belangen van het Vaderland plaatsen. In 't rechteroog van onze Kapelaantjes-voorvechters Ziehier de woordelijke verklaring dezer dagen, in de Fransche Kamer af gelegd, door den heer volksvertegen woordiger Lasies, een der hoofdman nen van de katholieke partij in Frank rijk Moei het Biisdom ilen kiesslrijil leiden Ik antwoord i\een omdol zulks gevaarlijk ware voor de godsdienstige helangen. lie strijd moet voor de wereld- lijkeu zijn. I>c rol van den pries- ter is zieh te huigen over de gekwetsten 11a den strijd en hun allen te zeggen ISeminl elkan- der. Welke eene verhevene en waardige taal 1 Welke schitterende hulde aan de po litiek, die wij altijd gevolgd hebben de verwaande houding van onze onder pastoors laken, die onze kiesstrijden leiden, den haat tusschen medebur gers verwekken en tweedracht in de huisgezinnen zaaien. Ja, dat is gevaarlijk voor den gods dienst. Dat ontneemt den priester zijne waar digheid. In I88O, onder 't liberaal beheer, was <le openbare schuld van België van fr. 1.4»2.814.049. In 190T, na S3 jaren klerikaal bestuur 3,41ö,G31.ööO, of 1 miljard 993 miljoen SIT duizend ïvOl frank meer Dem27 December 1.1., heeft te Brus sel de aanbesteding plaats gehad der haver voor de troeppaarden. Hel klerikaal ministerie, om eens te meer zijne groote genegenheid te be- toonen voor de landbouwers, heeft het goed gevonden, de voorkeur te verleenen aan vreemde havers. En zeggen dat die voorkeur verleend werd alhoewel de prijs der vreemde havers hooger stond. Inderdaad, het klerikaal gouvernement betaalt er voor 17-40 fr., terwijl de belgische haver aangeboden werd voor 17-10 fr. Ziedaar hoe ons klerikaal gouverne ment onze landbouwers beschermt. Maar de 22° Mei nadert en het lijdt geen twijfel dat onze buitenbewoners zich zullen wreken met in massa tegen de klerikalen te stemmen. MM. Colaert en Van Merris, katholieke volksvertegenwoordigers van het arrondissement Yper, hebben gestemd tegen de afschaffing der loting, der plaatsvervanging en de vermindering van diensttijd. Een goed liberaal abon neert zich aan DE WEER GALM De katholieken beweeren maar al te dikwijls dat de socialisten de Bondge- nooten zijn der liberalen. Welnu, daar komen de katholieken een verbond te sluiten met de socialisten, hetwelk voorzeker niet kan geloochend worden. Het is te Gent dat een zulkdanig ver bond is tot stand gekomen daar scha men de katholieken zich niet hand m hand met de socialisten te gaan. M. Anseele, het opperhoofd der so- cialiste partij, werd door de katholie ken tot Schepen der stad Gent gekozen. Wie had ooit zulks durven denken De katholieke Staatsminister, wijlen M. Malou, heeft immers eens gezegd dat alle middelen goed zijn om te zege pralen Men ziet wel, naar hetgeen te Gent geschied, dat onze klerikalen dit nog niet vergelen hebben. Een rekeningske te maken Kiezers, vergelijkt de belastingen dat gij nu moet betalen met deze van over twintig jaren. Al wat gij nu meer moet betalen zijn cadeautjes van 't katholiek gouvernement. Daar is een rekeningske te maken. Wat is onrechtvaardig Het Vergunningsrecht Recht waarbij aan eenige personen eene gunst ten nadeele van anderen toegestaan wordt. Art. 6 der Grondwet zegt nochtans Alle Belgen zijn gelijk voor de wet. Maar dit is eene onwaarheid, eene leugen, eene hersenschim geworden. De Grondwet is door hef katholiek minis terie zoodanig verkracht, dat er slechts de schaduw van overblijft. ledereen is gelijk voor de wet En de eene herbergier betaalt een vergun ningsrecht van 60 tot 200 fr. en de an dere niets. Iedereen is gelijk voor de wetEn de kinders wier ouders komen te sterven, moeten 60 tot 200 fr. betalen, terwijl de anderen aan den ouden tarief mo gen verkoopen. Iedereen is gelijk voor de wetEn omdat deze herbergier moet verhuizen of om gewichtige redens eene andere gemeente gaat bewonen, moet hij 60 tot 200 fr. betalen, terwijl de blijvende niets moet betalen. Iedereen is gelijk voor de wet En de brouwers-eigenaars zijn borg voor.de personeele belasting, die door de be woners-herbergiers niet betaald wordt. Iedereen is gelijk voor de wetEn de oude herbergiers, omdat zij eenige jaren vroeger geboren zijn, mogen mits een bier of oud geneverpatent, allerlei sterke, dranken verkoopen, en de jongere die evenveel patent betalen, mogen geen druppeltje verkoopen zonder vergunningsrecht, of zij stellen zich bloot hunne deur te zien sluiten en in eene groote boete te vervallen Waarom geene éénheid, geene ge lijkheid voor iedereen Waarom wetten die de eenen be gunstigen en de anderen benadeeien Zulke wetten zijn onrechtvaardig en zijn slechts waardig van een Goever- nement, dat door onrecht is gekozen en zich door onrecht aan het Bestuur vastklapt. Herbergiers en brouwers, gedenkt het in Mei aanstaande. Herinnert u dat al de antiklerikalen tegen het vergunningsrecht zijn. De klerikalen zijn uwe vijanden Het comiteit der Liberaie Asso ciatie bericht zijne vrienden dat het gansch ter hunner beschik king is om al de voorstellen op te nemen betrekkelijk de inrichting van den strijd bij de aanstaande wetgevende kiezing. Het doet eenen oproep aan de medewerking van al de liberalen De mededeelingen kunnen qe- Eertijds bestond het karillon voor iedereen het kondigde het uur aan door geheel de stad er was geen enkele wijk waar men het niet hoor de. Heden zijn de burgers die de Groote Markt en de omstreken der Halle bewonen de eenige om er voor deel van te hebben dat eertijds ge meen was voor allen. Wij maken ons de tolk der over- groote meerderheid zoo niet van al onze medeburgers, met te vragen dat onze stadhuismannen den ouden toestand zouden herstellen voor het aankondigen van het uur. Het oude karillon bestaat nog altijd, het be wees diensten welke het nieuwe niet bewijzen kan, waarom het niet voort gebruiken Het Nieuwsblad van Yper zegt dat in Hongarie eene krachtige beweging ontstaat, om de kinderen het rooken te beletten. In zekere provinciën wor den de kooplieden die tabak aan de kinderen beneden de 15 jaar verschaf fen met boeten bedreigd. Ook de ouders die hunne kinderen toelaten te rooken zullen honderd kroonen boete moeten betalen. Wat denken onze Hospiceheeren hiervan Zij die aan hunne wees jongens niet verbieden te rooken. Ieder een van deze, groot en klein, zijn voorzien van pijp, tabak en een boekje cigaretten papier. Degeene die in stad een ambacht leeren, ont moet men overal met pijp, cigaar of cigarette in den mond, en zij blazen weieens den rook in het aangezicht der voorbijgangers. 's Middags wanneer de andere werklieden zich verhaasten naar huis te gaan om te noenmalen, ziet men onze weesjongens vergaderen aan den hoek der Lombaardstraat, er een cigaretje aansteken en bij groep kwart na 12 ure op hun gemak, en als 't ware met tegenzin, naar het gesticht optrekken.^ 's Avonds wandelen zij langs de straten en de poort van het gesticht blijft openstaan tot lang na het werk uur. De Zon-, feest- en kermisdagen hebben zij verlof en zitten in de her bergen. Volgens hunne houding in het openbaar, moet men besluiten dat de tucht in het weezenhuis zeer ver slapt is. De Hospiceheeren zien niets of willen niets zien het gesticht is be heerd door een priester aan welken zij immers geene opmerkingen zouden durven maken, en door zes nonnen. Alles voor hun is goed en wel. Wij lezen in het Journal de Roubaix YPER. Diefte ten nadeele der stad. Er is ondervonden geweest dat er diefstallen van lood in de magazijnen plaats hadden. Een onderzoek deed weldra erge misdrijven kennen het lood der goten op het onlangs herstelde deel der Halle was afgetrokken geweest op eene lengte van 30 meters. Ver- scheide personen waren eerst daarme de beticht geweest, maar men erkende daarna dat er slechts één plichtige was, e genaamde Deen werkman door de stad gebezigd. Hij is onmiddelijk weggezonden geweest, en rechterlijke ei volgingen zijn tegen hem ingespan- nen- Dis in Frankrijk. Bewijst dit feit, onder al degeene die onbekend blijven, niet eens te meei hetgeen wij hier dikwijls schre ven dat er noch zorg, noch orde, noch bestier, noch toezicht bestaat voor de stadswerken, en dat er veel, zeer veel daggelden aan de mannen van et Volkshuis, die ons schepen college gebruikt, betaald maar niet verdiend worden.

HISTORISCHE KRANTEN

De Weergalm (1904-1914) | 1910 | | pagina 2