Stadsnieuws.
ïartatWO"de" naa,• het Sec-->-
A.an de landbouwers
Te Gent.
B E H I e H T.
Ooimoedig verzoek.
Tei>eii het labakmisbruik
De aanstaande liberale Ifce-
geering za 1 aan cl© gebrek-
kelïjke en bejaarde werklie
den een pensioen van 3GO
fr. 's jaars verzekeren.
De kerken lleelingzalen.
Ofschoon wij nog twee maanden
van de wetgevende verkiezingen
verwijderd zijn, toch zijn op de plaat
sen waar strijd is, de kerken reeds in
echte meetingzalen veranderd. In alle
sermoenen donderen de priesters op
liberalen. Deze toch, zeggen zij,
willen de vrije scholen in den grond
boren, de kerken afbreken, paters en
nonnen wegjagen en den godsdienst
uit de harten der geloovigen rukken.
En die heeren pastoors zeggen dat
zonder lachen. Maar gij allen, ver
standige lieden, die dat hoort, zegt
mij, waar hebben de liberalen ooit
eene vrije school afgeschaft in ons
land
In 1884, integendeel, schafte het
katholiek Staatsbestuur 800 gemeen-
teschoolen af en wierp bij de II00 on
derwijzers op straathunne vrouwen
en kinderen niet medegerekend,
allen onschuldige slachtoffers van
priesternijd en priesterhaat De
ouderen van jaren weten het nog.
Wat hadden de schoolmeesters mis
daan Antwoordt, katholieke brood-
roovers, het blijft u eeuwig tot schan
de
En waar hebben liberalen ooit
eene kerk afgeschaft Zoekt het
gansche land door en gij zult geen
enkel geval kunnen vinden. Integen
deel, over 25 jaren, evenals nu, rijzen
voortdurend nieuwe kerken als echte
kunststukken uit den grond voor
kerken is er altijd geld in overvloed,
maar voor steenwegen en andere
werken is het Staatsbaksken droog
dan is er niets meer te bekomen. Ook
de pastoors van den tegenwoordigen
tijd zijn niet meer tevreden met hun
ne sterke, rustige, geriefelijke pasto
rijen van voorheen. Ziet ons Vlaan
deren rond de pastoorswoningen
zijn villa's geworden, met puntgevels
en torentjes, gebouwen van praal en
luister en, och arme onze Lieve
Heer bezat zelfs geenen steen om
zijn hoofd op te laten rusten. Chris
tus, van wien de priesters zich de
opvolgers ja, maar geene navol
gers heeten, was arm en verlaten
bij behoeftigen en noodlijdenden
moest hij zich spijzen en rusten, ter
wijl de pastoors van heden zwemmen
in overvloed en lekkernij. Zij heulen
met de grooten en machtigen der
aarde, winnen geld in overvloed en
dan nog durven zij op den stoel der
waarheid klagen en jammeren dat
zij verdrukt en vervolgd worden, en
bij elke kiezing komen diezelfde
leugens voor den dag
Wat zijn toch de tijden veranderd
Vroeger ging men naar de kerk
om te bidden en God te danken in
de kerk zocht men kalmte voor het
geschokt gemoed, troost in lijden en
beproevingen. Op den dag van heden,
zijt ge nauwelijks neergezeten of de
herder der parochie herhaalt het
oude, afgezaagde deuntje van kie
zing, priester- en godsdienstvervol
ging, met het daarbij passend sausje
van duivel en hel en eeuwige verdoe
menis.
En in plaats van te kunnen bidden,
zooals het behoort, en met welk doel
gij u ter kerk hebt begeven, gaat de
mistijd voorbij in vermaledijdingen
en vervloekingen van en naar den
predikstoel en inwendig klaagt gij
Ja, de kerk, is nog enkel eene poli
tieke meetingzaal, en de priester een
vijand van al wie niet slaafsch voor
hem buigt en den nek kromt.
En dan klagen de heeren pastoors
dat het geloof verslapt
Kan het anders, beste lezers
MM. Colaert en Van Merris,
katholieke volksvertegenwoordigers
van het arrondissement Yper, hebben
gestemd tegen de afschaffing der
loting, der plaatsvervanging en de
vermindering van diensttijd.
Koninklijke woorden.
Koning Leopold II was, men weet
het, een overtuigde aanhanger van den
persoonlijken soldatendienst.
Zijn Doorluchtige Opvolger schijnt
wel, op dat punt ten minste, zijne ge
dachten te deelen. Men heeft inderdaad
zeer goed de woorden opgemerkt,
uitgesproken, in het Paleis te Brussel,
door Koning Albert, in antwoord op
eene aanspraak van het Krijgsgerechts
hof
Het jaar dat verloopen is zag eene
groote hervorming zich verwezenlij
ken, eene hervorming, die wij uit al de
krachten onzer ziel verlangen de per
soonlijke soldaténdienst (door het feit
der afschaffing van de plaatsvervan
ging) vereenigt eindelijk al de klassen
der samenleving in de vervulling van
een zelfden heiligen plicht, de verde
diging van den geboortegrond
Van nu af zal een waarlijk vader-
landsch leger voor den rijke en den
arme eene heilzame school van vader
landsliefde zijn.
België zal mogen op een sterk en
talrijk leger rekenen, zoo noodig voor
de onschendbaarheid zijner onafhan
kelijkheid.
Wat ons betreft, wij schrijven die
woorden met eene diepgevoelde vol
doening neer en zij zullen recht naar
het hart gaan van alle echte vader
landslievende mannen.
Daar is niets aan te doen, de les is
hard voor de heeren de Vinck, Colaert
en Van Merris, die, in alle omstandig
heden, hunnen kieswinkel boven de
belangen van het Vaderland plaatsen.
In 't rechteroog van onze
Kapelaantjes-voorvechters
Ziehier de woordelijke verklaring
dezer dagen, in de Fransche Kamer af
gelegd, door den heer volksvertegen
woordiger Lasies, een der hoofdman
nen van de katholieke partij in Frank
rijk
Moei het Biisdom ilen kiesslrijil
leiden Ik antwoord i\een
omdol zulks gevaarlijk ware
voor de godsdienstige helangen.
lie strijd moet voor de wereld-
lijkeu zijn. I>c rol van den pries-
ter is zieh te huigen over de
gekwetsten 11a den strijd en hun
allen te zeggen ISeminl elkan-
der.
Welke eene verhevene en waardige
taal 1
Welke schitterende hulde aan de po
litiek, die wij altijd gevolgd hebben
de verwaande houding van onze onder
pastoors laken, die onze kiesstrijden
leiden, den haat tusschen medebur
gers verwekken en tweedracht in de
huisgezinnen zaaien.
Ja, dat is gevaarlijk voor den gods
dienst.
Dat ontneemt den priester zijne waar
digheid.
In I88O, onder 't liberaal
beheer, was <le openbare
schuld van België van fr.
1.4»2.814.049. In 190T, na
S3 jaren klerikaal bestuur
3,41ö,G31.ööO, of 1 miljard
993 miljoen SIT duizend
ïvOl frank meer
Dem27 December 1.1., heeft te Brus
sel de aanbesteding plaats gehad der
haver voor de troeppaarden.
Hel klerikaal ministerie, om eens te
meer zijne groote genegenheid te be-
toonen voor de landbouwers, heeft het
goed gevonden, de voorkeur te verleenen
aan vreemde havers.
En zeggen dat die voorkeur verleend
werd alhoewel de prijs der vreemde
havers hooger stond. Inderdaad, het
klerikaal gouvernement betaalt er voor
17-40 fr., terwijl de belgische haver
aangeboden werd voor 17-10 fr.
Ziedaar hoe ons klerikaal gouverne
ment onze landbouwers beschermt.
Maar de 22° Mei nadert en het lijdt
geen twijfel dat onze buitenbewoners
zich zullen wreken met in massa tegen
de klerikalen te stemmen.
MM. Colaert en Van Merris,
katholieke volksvertegenwoordigers
van het arrondissement Yper, hebben
gestemd tegen de afschaffing der
loting, der plaatsvervanging en de
vermindering van diensttijd.
Een goed liberaal abon
neert zich aan DE WEER
GALM
De katholieken beweeren maar al te
dikwijls dat de socialisten de Bondge-
nooten zijn der liberalen. Welnu, daar
komen de katholieken een verbond te
sluiten met de socialisten, hetwelk
voorzeker niet kan geloochend worden.
Het is te Gent dat een zulkdanig ver
bond is tot stand gekomen daar scha
men de katholieken zich niet hand m
hand met de socialisten te gaan.
M. Anseele, het opperhoofd der so-
cialiste partij, werd door de katholie
ken tot Schepen der stad Gent gekozen.
Wie had ooit zulks durven denken
De katholieke Staatsminister, wijlen
M. Malou, heeft immers eens gezegd
dat alle middelen goed zijn om te zege
pralen Men ziet wel, naar hetgeen te
Gent geschied, dat onze klerikalen dit
nog niet vergelen hebben.
Een rekeningske te maken
Kiezers, vergelijkt de belastingen
dat gij nu moet betalen met deze van
over twintig jaren. Al wat gij nu
meer moet betalen zijn cadeautjes van
't katholiek gouvernement.
Daar is een rekeningske te maken.
Wat is onrechtvaardig
Het Vergunningsrecht
Recht waarbij aan eenige personen
eene gunst ten nadeele van anderen
toegestaan wordt.
Art. 6 der Grondwet zegt nochtans
Alle Belgen zijn gelijk voor de wet. Maar
dit is eene onwaarheid, eene leugen,
eene hersenschim geworden. De
Grondwet is door hef katholiek minis
terie zoodanig verkracht, dat er slechts
de schaduw van overblijft.
ledereen is gelijk voor de wet En de
eene herbergier betaalt een vergun
ningsrecht van 60 tot 200 fr. en de an
dere niets.
Iedereen is gelijk voor de wetEn de
kinders wier ouders komen te sterven,
moeten 60 tot 200 fr. betalen, terwijl
de anderen aan den ouden tarief mo
gen verkoopen.
Iedereen is gelijk voor de wetEn
omdat deze herbergier moet verhuizen
of om gewichtige redens eene andere
gemeente gaat bewonen, moet hij 60
tot 200 fr. betalen, terwijl de blijvende
niets moet betalen.
Iedereen is gelijk voor de wet En de
brouwers-eigenaars zijn borg voor.de
personeele belasting, die door de be
woners-herbergiers niet betaald wordt.
Iedereen is gelijk voor de wetEn de
oude herbergiers, omdat zij eenige
jaren vroeger geboren zijn, mogen
mits een bier of oud geneverpatent,
allerlei sterke, dranken verkoopen, en
de jongere die evenveel patent betalen,
mogen geen druppeltje verkoopen
zonder vergunningsrecht, of zij stellen
zich bloot hunne deur te zien sluiten en
in eene groote boete te vervallen
Waarom geene éénheid, geene ge
lijkheid voor iedereen
Waarom wetten die de eenen be
gunstigen en de anderen benadeeien
Zulke wetten zijn onrechtvaardig en
zijn slechts waardig van een Goever-
nement, dat door onrecht is gekozen
en zich door onrecht aan het Bestuur
vastklapt.
Herbergiers en brouwers, gedenkt
het in Mei aanstaande.
Herinnert u dat al de antiklerikalen
tegen het vergunningsrecht zijn.
De klerikalen zijn uwe vijanden
Het comiteit der Liberaie Asso
ciatie bericht zijne vrienden dat
het gansch ter hunner beschik
king is om al de voorstellen op te
nemen betrekkelijk de inrichting
van den strijd bij de aanstaande
wetgevende kiezing.
Het doet eenen oproep aan de
medewerking van al de liberalen
De mededeelingen kunnen qe-
Eertijds bestond het karillon voor
iedereen het kondigde het uur aan
door geheel de stad er was geen
enkele wijk waar men het niet hoor
de.
Heden zijn de burgers die de
Groote Markt en de omstreken der
Halle bewonen de eenige om er voor
deel van te hebben dat eertijds ge
meen was voor allen.
Wij maken ons de tolk der over-
groote meerderheid zoo niet van al
onze medeburgers, met te vragen
dat onze stadhuismannen den ouden
toestand zouden herstellen voor het
aankondigen van het uur. Het oude
karillon bestaat nog altijd, het be
wees diensten welke het nieuwe niet
bewijzen kan, waarom het niet voort
gebruiken
Het Nieuwsblad van Yper zegt dat
in Hongarie eene krachtige beweging
ontstaat, om de kinderen het rooken
te beletten. In zekere provinciën wor
den de kooplieden die tabak aan de
kinderen beneden de 15 jaar verschaf
fen met boeten bedreigd. Ook de
ouders die hunne kinderen toelaten
te rooken zullen honderd kroonen
boete moeten betalen.
Wat denken onze Hospiceheeren
hiervan Zij die aan hunne wees
jongens niet verbieden te rooken.
Ieder een van deze, groot en klein,
zijn voorzien van pijp, tabak en een
boekje cigaretten papier. Degeene
die in stad een ambacht leeren, ont
moet men overal met pijp, cigaar of
cigarette in den mond, en zij blazen
weieens den rook in het aangezicht
der voorbijgangers.
's Middags wanneer de andere
werklieden zich verhaasten naar huis
te gaan om te noenmalen, ziet men
onze weesjongens vergaderen aan den
hoek der Lombaardstraat, er een
cigaretje aansteken en bij groep
kwart na 12 ure op hun gemak, en
als 't ware met tegenzin, naar het
gesticht optrekken.^
's Avonds wandelen zij langs de
straten en de poort van het gesticht
blijft openstaan tot lang na het werk
uur.
De Zon-, feest- en kermisdagen
hebben zij verlof en zitten in de her
bergen.
Volgens hunne houding in het
openbaar, moet men besluiten dat
de tucht in het weezenhuis zeer ver
slapt is.
De Hospiceheeren zien niets of
willen niets zien het gesticht is be
heerd door een priester aan welken
zij immers geene opmerkingen zouden
durven maken, en door zes nonnen.
Alles voor hun is goed en wel.
Wij lezen in het Journal de Roubaix
YPER.
Diefte ten nadeele der stad.
Er is ondervonden geweest dat er
diefstallen van lood in de magazijnen
plaats hadden. Een onderzoek deed
weldra erge misdrijven kennen het
lood der goten op het onlangs herstelde
deel der Halle was afgetrokken geweest
op eene lengte van 30 meters. Ver-
scheide personen waren eerst daarme
de beticht geweest, maar men erkende
daarna dat er slechts één plichtige was,
e genaamde Deen werkman door
de stad gebezigd. Hij is onmiddelijk
weggezonden geweest, en rechterlijke
ei volgingen zijn tegen hem ingespan-
nen- Dis in Frankrijk.
Bewijst dit feit, onder al degeene
die onbekend blijven, niet eens te
meei hetgeen wij hier dikwijls schre
ven dat er noch zorg, noch orde,
noch bestier, noch toezicht bestaat
voor de stadswerken, en dat er veel,
zeer veel daggelden aan de mannen
van et Volkshuis, die ons schepen
college gebruikt, betaald maar niet
verdiend worden.