Volksgezind weekblad der Vrijzinnige Vereeniging van Yper en het Arrondissement. Donderdag, 50" Maart 1911. Zevende jaar. \r 20. 't Is de oorlog Eendracht. Vroeger en nu. tW as wel de moeile waard Velodroom van Yper. Eendracht maakt Macht. Verschijnende des donderdags. Vires acquirit eundo. INSCHRIJVINGSPRIJS Voor den buiten Een jaar, Fr. 3-00. Voor stad Een jaar, Fr. 3-50 Men handelt bij overeenkomst. Men schrijft in bij den Uitgever, bixtoudestraat, nr 53, te Yper. De aankondigingen van gansch België en 't buitenland evenals de Notariale en Rechterlijke aankondigingen mogen gezonden worden ten bureele van dit blad. Men wordt vriendelijk verzocht alle hoege- naamde artikels uiterlijk legen Dijnsdag middag vrij en onderteekend toe te zenden. AANKONDIGINGEN Aankondigingen 15 c. den drukregel. Reklamen25 c. Rechterlijke aankondigingen 1 fr. id. De heer minister Schollaert, kabi- netshoofd, heeft in de Kamer het ontwerp van nieuwe schoolwet neer gelegd. Het is geheel en al in overeen stemming met de inlichtingen welke wij voor eenige dagen hebben afge kondigd. Men moet er zichgeene illusie over maken 't is de schooloorlog die terug aangevuurt wordt, heviger en nijdiger dan van 1879 tot 1884. Heviger, omdat er nog meer jacht op de kinderen en dwang op de ou ders zal uitgeoefend worden, ten einde de klerikale scholen te bevoor- deeligen. Nijdiger, omdat de politieke gees telijkheid en de schatrijke kloosters gemakkelijker en nog meer aan de openbare kassen zullen mogen peu teren en dat de stoffelijke voordeelen voor onze tegenstrevers in evenredig heid zullen zijn van de pogingen aan te wenden om langs den eenen kant de officieele scholen te ontvolken en langs den anderen kant de vrije kle rikale scholen te bevoordeeligen. 't Is ook de oorlog tegen de vrij zinnige centrums, waar terzelfder tijd de gemeentelijke zelfstandigheid en de finantiën bedreigd worden. Want onbetwistbaar is de nieuwe school wet gericht tegen de groote steden die het grootste deel van de lasten zullen moeten betalen en al de kos ten van de dompersscholen moeten dragen. In de plaats van de leus Wij, katholieken onderhouden onze scho len met ons eigen geld komt nu de leus Wij katholieken halen zooveel geld mogelijk voor onze scho len uit de officieele kassen om er terzelfder tijd de officieele school mede te bekampen En 't is de regeering die tusschen steden en dorpen, tusschen confes- sioneele en vrije scholen een iever- zucht, een mededinging, een strijd om leven en dood wil doen ontstaan, twist en tweedracht aanblaast en 't land overlevert aan de strijdzucht en aan de grijpzucht van de politieke geestelijkheid welke wij, op den hoop toe, uit onzen zak moeten betalen. Op 't oogenblik dat een bedenke lijke taal- en rassenstrijd zich in ons land afteekent, komt de regeering olie in 't vuur gieten om terzelfder tijd den nijdigsten schooloorlog aan te blazen. 't Is een gevaarlijk spel, waarvan de zaakwaarnemers der politieke geestelijkheid, de polichinellen der bisschoppen zich wagen, een spel zoo gevaarlijk dat alle bezadigde geesten met onrust en schrik den burgeroor log aan den gezichteinder zien opda gen. 't Is het oogenblik om zich den wensch te herinneren, zoo vurig uit gedrukt door Monseigneur Dumont, bisschop van Doornijk, wanneer hij schreef Ik bid God omdat de ka tholieke partij, voor 't welzijn van Belgie, nooit meer aan 't bewind moge komen De klerikalen, hun einde voelende naderen, doen tegenwoordig onmen- schelijke pogingen om de eendracht in hunne rangen te houden. Woeste wordt gewaar dat het onontbeerlijk is dat er geen enkele afvallige weze hij heeft gezien dat zijne klerikale confra ters over menige kwesties totaal van zienswijze verschillen, en hij vreest hierdoor den ondergang zijner partij. Hij heeft het dan ook noodig geoor deeld de leiding der klerikale kudde in handen te nemen, en sinds dien hoort men niets anders meer dan eendracht Zijn er klerikalen die partijganger waren en nog zijn van het verplichtend onderwijs, en het wagen durven hunne persoonlijke zienswijze bloot te leggen, seffens is hij er bij om hun 't stilzwij gen op te leggen, want... er is een dracht bij hen noodig. Zijn er klerikalen die aan hunne kie zers beloofden de afschaffing van het vergunningsrecht te betrachten, on- middelijk springt Woeste in de bres, want... er is eendracht noodig, en voor hem zijn gedane beloften in kie- zingstijd van geene waarde. Veel be loven en weinig geven, doet de dwa zen in vreugde leven. Zoo denkt de groene spotvogel Woeste. Zijn er klerikale gemeenteraadsleden in de groote steden, die vreezen door het anti-klerikale cartel uit de werk huizen te vliegen, en daardoor aan hunne misnoegdheid lucht geven, Woeste is daar om geen stap achteruit te wijken, om niets toe te geven, want er is eendracht noodig. Liever zij uit de raadshuizen,dan wij uit de Kamers, zoo denkt de groene excellence er over. Zijn er klerikalen die voorstanders zijn van algemeen stemrecht, die recht vaardige hervormingen, gesteund op eerlijkheid, wenschen te zien invoe ren, Woeste grijpt naar de roede van eendracht, en zij zwijgen dat ze zwee- ten. Politieke eerlijkheid is voor de klerikalen van evenveel waarde als kiesbeloften of rotte appelen. Men vraagt zich dan ook afMaar als de klerikalen steeds moeten zwij gen, niets vooruitstrevends mogen be trachten, geene nieuwere gedachten mogen ontwikkelen, wat is dan het klerikaal programma Een programmaDat hebben zij niet meer. Hun eenig doel is zoolang mogelijk hunne heerschappij te ver lengen hunne betrachting is zoolang mogelijk allerlei \oordeelen, hoe on gewettigd die ook wezen mogen, aan hunne partij, aan hunne mannen te laten genieten. Het moge tegen alle rechtvaardigheid wezen het moge ten nadeele zijn van den vooruitgang, van den vooruitgang der natie, daarover bekreunen zij zich niet. Zij houden zich als drenkelingen aan het tengere grashalmpje vast, en toch zullen zij in de diepte storten, hoe Woeste ook de dwangrode hanteere en zijn alarmkreet van eendracht late weerklinken. Die noodkreet der klerikalen is voor hunne tegenstrevers een vurige spoor slag, om ook de eendracht te bezege len, om hand in hand ten strijde te trekken tegen de klerikale verdruk kers, om gelijkheid en rechtvaardig heid te betrachten, om te beletten dat de klerikalen nog meer onrecht plegen ten hunnen voordeele. Liberalen en socialisten verschillen op menig punt doch beider programma bevat talrijke maatschappelijke hervormingen, wier verwezentlijking een verheugend feit zou wezen, door ons allen gewenscht. Is het in die omstandigheden geen hei lige plicht, niets te verzuimen, niets te verwaarloozen om krachtdadig den gemeenzamen vijand te bekampen, om hem uit zijne vestingen te verjagen In de vereeniging ligt de macht, en met die macht zullen de klerikalen af te rekenen hebben, indien zij nog lan ger halsstarrig weigeren gelijkheid in 's lands wetten te voeren. Wie niet luisteren wil moet onder vinden dat koppigheid een slechte raad geefster is dat macht, gesteund op on recht gedoemd is tot den val 1 Alle anti-klerikale krachten veree- riigd dus en gestreden, hand in hand. Eendracht moet er zijn. De leering van Christus zegde Mijn Rijk is van deze wereld niet Geef aan den Keizer wat aan den Keizer toekomt, en aan God wat aan God toekomt Aldus verkondigde Christus zelve dat Religie en Politiek niet mogen verward worden alzoo deed hij de noodzakelijkheid uitschijnen der scheiding van Kerk en Staat. Paus Pius X schijnt zelve die waarheid en die noodzakelijkheid begrepen te hebben, aangezien hij onlangs aan alle Roomsche katholie ke priesters verbood zich nog bezig te houden met bestuurszaken van politieke kringen Zelfs mochten zij geen deel meer maken van Boeren bonden, Geiten kweekerijen, konijnen bonden, enz. enz. Vele katholieken keurden dien maatregel van den Paus goed, om dat hij zou medewerken tot het her- opbeuren van hun geloof, dat heden daags zoo laag gevallen is door de schu'd der priesters. De katholieke buitenlieden ver namen verheugd dit pauselijk bevel, omdat zij nu een nieuw leven zou den slijten omdat- zij zouden verlost zijn van den schrikkelijken onder- duimschen dwang, dien de politieke priesters op de parochie uitoefenen. Doch de Belgische geestelijkheid zag daarin het ophouden van haren invloed op de onwetende of ver slaafde massa en den val der kleri kale partij. In een verzoekschrift, aan den Paus gezonden, vroegen zij EENE UITZONDERING VOOR BELGIE En het schijnt dat zij toegestaan wierd. Daaruit besluiten wij Geheel de Roomsch katholieke wereld door moeten de priesters zich uitsluitend bezighouden met het ver spreiden van het geloof in België alleen hebben zij het recht eene po litieke partij te steunen door hunne onaanneembare inmenging in alle politieke zaken. De Belgische geestelijkheid be kent dus opentlijk dat zij de politiek boven het geloof stelt, omdat er hare macht, hare heerschappij aan verbonden zijn. Dergerlijke bekentenis moet ieder een dagelijks herhalen. In het tijdverloop van 1881-1889 was het alkool verbruik gemiddeld 8.83 1. per hoofd in België. De Regeering vond het Vergunnings recht uit in 1889. Zie liever het hier onderstaand statis tiek, altijd volgens de officieele cijfers Liters Inwoners Mid. 1900 64,843,900 6,693,800 9,70 1901 69,858,900 6,799,999 10,27 1902 61,871,500 6,896,070 8,96 1903 43,872,400 6,985,219 6,28 1904 50,985,700 7,074,910 5,20 1905 50,556,500 7,160,547 7,06 1906 52,556,500 7,238,620 7,25 1907 57,623,400 7,317,560 7,87 1908 65,258,200 7,386,000 8,83 Tiens, Tiens, als ik goed zie is dit laatste cijfer juist hetzelfde als in 1889. Ge ziet dus hoe ernstig heel dat anti- alkooliek kraam is. Bekent dus Heeren van 1889, dat gij den bal mis geslagen hebt, schaft het Vergunningsrecht af, en wilt gij ern stig werk verrichten, zorg dan dat de genever buiten het bereik der bevol king blijve. (Naamlooze maatschappij). De Bestuurraad, heeft de eer het geacht publiek te berichten dat de in- gangprijzen en abonnementen voor het jaar 1911, vastgesteld zijn als volgt INGANGPRIJZEN Buiten de dagen van koersen 0.20 fr. De dagen van koersen Volksplaatsen 0.75 fr. Viragen 1.25 fr. Tribune 2.00 fr. Tribune voorbehoudene 2.50 fr. ABONNEMENTEN Van Familie 25.00 fr. Persoonlijke 10.00 fr. Van Coureur 5.00 fr. De abonnementen van coureur geven toegang op de Viragen. De persoonlijke of familie abonne menten geven toegang op de voorbe houdene plaatsen. Er is aan de heeren Aktionnarissen, Stichters der maatschappij en nog in bezit zijnde hunner aktiën, eene vermin dering verleend van 50 op de Abon nementen. De abonnementen zijn verkrijgbaar bij den heer Directeur Robert Clincke- maille, Veurnesteenweg. Na ieder groote koers eene premie, bestaande uit een schoone velo, zal verlot worden onder al de tegenwoor dige personen, van een betalend in- gangskaart voorzien zijnde, alsmede de abonnenten. Ten anderen, een schoone velo als premie zal verlot worden op het einde van het jaar, op den dag later te bepa len, onder al de personen voorzien zijn de van eene dagelij ksche ingangskaart van 0.20 fr. en de abonnenten De dag der trekking dezer laatste premie zal door de lokale dagbladen aangekondigd worden. Ieder dagelij ksche ingangskaart geeft recht, aan een nummer voorde premie op einde 't jaar. Voordeelen der Abonnementen. Ieder abonnement van 5 fr., 10 fr. of 25 fr. geeft recht aan 50, 100, of 250 nummers voor de premie op einde 't jaar. BE WEERGALM

HISTORISCHE KRANTEN

De Weergalm (1904-1914) | 1911 | | pagina 1