ZONDAGRUST De nieuwe Schoolstrijd. G,ooi Openingsfeest li. l. \i:ktsk\s, État-Civil d'Ypres. zijn, en het. achtbaar lid verlangt uit leggingen daarover. De heer Voorzitter. Erge feiten de den zich voor in de Boterstraat, bij den ingang der Vischmarktjongelieden wachtten er jonge meisjes af. De poli tie heeft ze uiteengedreven en zij zijn zich komen vereenigen bij den Vijf hoek Laatst is een politieagent er tusschen gekomen en heeft eenen knaap naar het bureel geleid. De druk pers heeft, nopens dat voorval, veel gerucht verwekt. De agent heeft zijnen plicht gedaan en ik houd er van er hem hier hulde voor te brengen. Men zou moeten begrijpen dat, als er maatrege len genomen worden, zij gewetligd zijn. De heer D'Huvettere meent dat die maatregels een beetje willekeurig zijn. De heer Colaert. Men moet in ze kere gevallen streng zijn en mijne agenten weten wat er hun te doen staat. Als er personen zijn, die te kla gen hebben, zij moeten zich maar tot mij wenden. De openbare zitting is om 6 ure 15 minuten geheven. Het nieuw klerikaal school wetsont werp, dat wij in onze vorige nummers reeds besproken hebben, heeft over heel het land eenen storm van veront waardiging uitgelokt. Onder klerikaal opzicht mag men zeggen dat M. Schollaert den grootsten flater heeft begaan dien hij in zijn leven bedreven heeft of bedrijven kononder anti-klerikaal oogpunt heeft hij, door eenen pennetrek, meer voor de anti klerikale samenspanning gedaan dan eindelooze onderhandelingen ooit ver mochten. En dat is de schoonste keer zijde van het veelvlakkig wetsontwerp. Voor het overige is heel dit wetsont werp eene fopperij in de hoogste prij zen. Al de bepalingen die er in voorzien zijn tot invoering van den leerplicht, instelling van den 4ea graad, vrije keus der school zijn allemaal lokmiddelen, hansworstentrukken, dienende om het bijzonderste voorschrift te redden de begunstiging der kloosters. Dat is het eenige en ware doel van het wetsont werp en daarom onthaalden wij het schandalig school wetsontwerp Schol laert op den strijdkreet Leve onze scholen Weg met de kloosters Dien kreet herhalen we nog en zullen we op onze strijdbanier plaatsen den dag dat de vrijzinnige bevolking in openbare betoogingen zal protest aan teekenen tegen den partijkneep der klerikale Regeering. De vrijheid van den huisvader. Al de tegenkanting die het school- wetsontwerp onderstaat, belet niet dat M. Schollaert heel zeemzoet verklaren komt en dat al de klerikale bladen hem flierefluitend achterna pijpen Ons wetsontwerp beoogt de vrijheid van den huisvader te verzekeren Met den schoolbon is die vrijheid een mooi ding maar nog mooier is 't als men het schandalig wetsontwerp wat nader inkijkt. In West-Vlaanderen, bijvoorbeeld, zijn er 215 gemeenten waar het open baar onderwijs heelemaal verdwenen is of zoodanig ontredderd werd, dat de leerlingen er uit loopen gingen. Slechts 33 gemeenten zijn er waar de vrijheid van den huisvader eenigszins bestaat. Voorziet het wetsontwerp Schollaert voor de andere gemeenten de herop richting van de eenige afgeschafte ge meenteschool Geenszins De ouders die tegen de bestaande klerikale scho len gewetensbezwaren hebben, mogen hunne kinderen net gelijk nu langs de straten laten loopen Welnu, we willen niet dat één huis vader zijn kind langs de straat mag laten loopen De Staat moet scholen inrichten, onder zijn toezicht geplaatst, die toegankelijk zijn voor al de kinde ren, 't is gelijk tot welke politieke of wijsgeerige denkwijze zij behooren. Dat is de eenige en zuivere toepassing van de vrijheid van den huisvader. Maar van die vrijheid wil de kleri kale Regeering niet, omdat die inder daad de schoolvrijheid is. De klerikale Regeerrng wil de gelde lijke erkenning van de kloosterscholen voor de wet. Niets anders Div KAM LD. Onze treinaansluitingen. Vraag in 't Vlaamsch gesteld door den heer Debunne, op 2i Maart Het antwoord op de vraag van den heer Nolf, nopens de inrichting van een nieuwen trein van Brussel naar Kortrijk tusschen 1(3 u. 50 m. en 17 u., maakt ons bekend dat een nieuwe trein, als proefneming van af 1 Mei loopen zal tusschen Brussel, van waar hij om 16 u. 6 m. vertrekken zal, en Kortrijk, waar hij om 17 u. 38 m. aan komen gaat. Het zal u voldoende zijn, heer minister, de reisgids te raadplegen oin u te overtuigen dat die trein geen nut opleveren zal of er hoegenaamd geen kan opleveren voor al de reizigers der lijnen Kortrijk-Haezebrouck, Kortrijk- Roeselare, Kortrijk-Moeskroen, in een woord voor hen allen, die, sinds jaren, een nieuwen trein vragen. Dat is zoo waar, dat zij den trein Brussel-Gent, om 15 u. 57 m. kunnen nemen, die dus maar 9 minuten vroeger vertrekt en ze enkel 10 minuten na de aankomst van den nieuwen trein te Kortrijk aan brengt. Om aan het verlangen der belang hebbenden te voldoen, zou de nieuwe trein Brussel moeten verlaten om 17 u. 40 m. Denkt de heer minister niet dat het noodig is de kwestie aan een nieuw onderzoek te onderwerpen, ten einde aan de belanghebbenden voldoening te schenken Vraag van den heer Nolf, op 24 Maart Men had gehoopt dat de overname der ijzerwegen van West-Vlaanderen voor gevolg zou hebben de eenmaking der uurtabellen van de treinen toe te laten, derwijze dat de reizigers aan geen langdurig wachten meer onder worpen zouden zijn in de verbindings- spoorhallen tusschen de Staats en de oude vergunde lijnen, zooals dat het geval is in de spoorhalle te Kortrijk. Tot op heden is die toestand nog niet veranderd en onze bevolking klaagt er terecht bitter over. Het scheen dat het bestuur er ver betering aan had kunnen brengen met ten minste de uurtabel der nieuwe in te richten treinen tusschen Brussel en Kortrijk in overeenstemming te bren gen met de oude uurtabellen der Vlaanderen, als het deze laatste niet wijzigen kan welnu, de nieuwe trein, waarvan de heer minister de inrich ting aangekondigd heeft te rekenen van 1" Mei eerstkomende en die Brus sel een half uur te vroeg, om 16 u. 7 m. verlaten zal, moet hetzelfde misnoegen uitlokken, vermits hij te Kortrijk om 17 u. 38 m. aankomen zal, waar de reizigers voor Yper tot 18 u. 17 m. deze voor Roeselare tot 18 u. 8 m. deze voor Ronse tot 18 u. 22 m. deze voor de lijn naar Gent tot 18 u. 7 m. (rechtstreeksche) en tot 18 u. 22 m. (gewone) wachten zullen. Zou de heer minister ons niet wil len zeggen wat er zijn bestuur belet den toestand, dien ik hem aanwijs, te verbeteren De heer minister heeft op die twee vragen in de volgende bewoordingen geantwoord De nieuwe trein (Brussel-Noord), vertrek om 16 u. 7 mwaarvan ik de inrichting besloten heb, zal inderdaad om 17 u. 38 m. te Kortrijk aankomen, waar de reizigers voor de treinaan sluitingen tot nog al lang wachten zul len gedwongen zijn. Ik wist zeer wel, als ik mijn besluit nam, dat die uurtabel niet heel en al aan de wenschen der belanghebbende bevolking beantwoordt, maar ik zie voor het oogenblik het middel niet om ze te verbeteren. Om reden van het overgroot ver keer op het deel van Brussel (Noord) naar Denderleeuw, is het inderdaad niet mogelijk het vertrek uit Brussel (Noord) tusschen 16 u. 7 m. en 17 u. te stellen dat deel is opvolgentlijk be reden door de hiernavolgende treinen 3043 Brussel (Noord) vertrek om 16 h. 14 m. 3039 16 h. 21 m. 191 izon. woens. vr. 16 h. 23 m. 3079 (zaterdag) 16 h. 28 m. 3043 16 h. 28 m. 3049 (gew. trein) 16 h 33 m. Aalst (N.) aankomst om 17 h. 40 m. 3281 vertrek om 17 h. 13 m. Aalst (N.i aankomst om 17 h 44 m. Wat meer is, ter oorzake der te ver zekeren treinaansluitingen, der bijzon dere eischen van hunne klanten, enz., kan geen enkele dier treinen verplaatst worden. M NOLF ingevolge het antwoord van den Minister, heeft eene nieuwe vraag gesteld, waarvan wij het ant woord zullen geven in ons eerstkomen de nummer. Ziehier Indien, zooals de achtbare minis ter het zegt, de nieuwe trein dm za ingericht zijn aan het vertrek an Bi us sel-Noord om 16 u. 7 niet kan verach- terd worden door de belemmering van het spoor tusschen Brussel en Denderleeuw, zou men niet eerder de nieuwe trein stichten aan het verdek van Denderleeuw, met de betrekking te verzekeren in deze statie aan den trein 3043 die Brussel verlaat om lb.oU. De laatste rijtuigen van dezen trein zouden kunnen losgemaakt worden om voort te gaan op Kortrijk, en zoo deze oplossing moeilijkheden op bi acht, de reizigers zouden slechts van trein te veranderen hebben te Denderleeuw, hetgeen een veel kleiner ongemak ware dan dit welk men hun wil op dringen, met ze tot drie kwart uurs te laten wachten in de statie van Kot trijk. Zou de achtbare minister het on derzoek der kwestie niet willen herne men Velodroom van 1 per. Zondag 9 April 1911 - om 2 3/4 ure, 1°) Koers van SÖÖ km. in 3 reeksen 20, 30 en 50 km. achter zware MOTOS TICHON getrokken door Lucien. LUYCKEN getrokken door Clément. DERUYTER getrokken drNevejans. 2°) Koers voor beginnelingen 30 km. in 2 reeksen van 15 km. MET VELE PREMIEN. N.B. Eene premie, namentlijk een prachtige velo, zal gratis verlot wor den tusschen al de personen in den Velodroom tegenwoordig. Apotheker van dienst zijnde ZONDAG 9 APRIL 1911 DIXMUDESTRAATn° 68YPER. Francs Arbalétriers. Tir du 3 Avril 1911. Au Cercle. Haut totalDewanckel J. Bas totalVermeulen R. Lundi 10 Avril, tir offert par le Secré taire. Sport liippique. Paarrïenko@rs@n van Yper. Men verzoekt ons aan te kondigen dat de koersen, vastgesteld op 4 Juni aanstaande, maar zullen plaats hebben den Zondag 25 Juni. Gesprek over landbouw WOORD GEHOUDEN Leon. Zie dat wil nog iets zeggen, daar hebt ge Flor en Marie. Dat is woord houden. Kom binnen en zet u wat neder want die Meersche baaien kunnen hunne perten nogal spelen. Marie ga maar eens tot biska, in de stal. Flor. Ja, Leon, het weer laat nog wat te wenschen doch de zomer zal ons denke lijk beter weder verschaffen. Leont Is wel te hopenwant die slechte zomers maken het boerenleven niet aange naam en ze houden onze beurzen plat Flor. He wel Leon, hoe is 't afeeloo pen, met de proef die ge genomen hebt met dat vleeschvoedermeel Tieman Leon. Ha, opperbest en zelfs is den uit slag ver buiten mijne verwachting. Kom we gaan liever m de stal, dan kunt ge zeTf overtuigen Welnu, ge zijt verwonderd 1 Flor. Inderdaad Leon moest it - I eigene oogen niet gelooven, ik zou z?™"6 dat zulks onmogelijk is 0p zulken tfd' reeds zulke merkelijke verandering jjw koeien zijn reeds goed in de huid en uwe Var kens, wel ge kunt ze gaan verkoopen Q,, had ik waarlijk zoo niet verwacht Leon. Zeker zijn mijne dieren goed bij. gekomen, doch wij die dagelijksch onze die ren zien, bemerken dit zoo zeer niet, maa^ hetgeen wij reeds ondervinden, onze koeien leveren ons veel meer melk en boter en dat is eene groote zaak voor een landbouwer En mijne varkens die zijn goed bekomen maar ik denk toch van ze nog een week 0f drij te houden, ze komen alle dagen bij en ik vrees nog geenen afslag. Flor. Ja Leon, nu moet ik ook beken nen dat dit vleeschvoedermeel Tieman zeer schoone uitslagen geeft en van nu af ben ik besloten uw voorbeeld te volgen... Ha!daar zijn de vrouwen, hun praatje zal geëindigd zijn. Kom Marie, we gaan, want we zullen den avond thuis brengen. Dag Leon, dag Siska. Nu gaan we u eens verwachten, hoor Leon en. Siska. Dat zal wel, wanneer we nog wat verder de zomer in zijn. Salut JBAS. Nieuwstijdingen. KOMEN. Verdronken. Zondag haalde men uit de Leie het lijk van een onbekende die ongeveer acht dagen in het water moet hebben gelegen. BRUGGE. Vermist. Een ouder ling van 87 jaar, A. De Wilde, wonende Kemelstraat, word sedert 1 April ver mist. Huiselijk drama. Zondag nami- midag heeft een inwoner der Kazerne- vest, op zeer erge wijze zijne vrouw mishandeld gevaarlijk gekwest aan het hoofd moest de ongelukkige naar het hospitaal overgebracht worden. Gevecht. Toen twee pompiers hulp boden aan een agent die op de Statieplaats een woestaard naar den amigo wilde overbrengen, hebben drie gebroeders, wonende Stoofstraat, de wetsdienaren op zeer erge manier mis handeld. De agent werd zijne kleede ren aan flarden gescheurd en kreeg in de worsteling eene gevaarlijke wonde aan het hoofd Toch bleef de boven hand aan de wet en gansch het gezel schap werd in den bak opesloten. Mijnheer M. MEIER, tandmeester, heeft de eer zijne talrijke klanten bekend te maken, dat hij zich VOORLOOPIG niet meer zal naar Yper kunnen begeven om geraadpleegd te worden en door nie mand zal vertegenwoordigd zijn. Niette min, diegene die beg eer en M, Meier te raadplegen, kunnen zich begeven in zijn huis te Kortrijk, hoek dei Moeskroen- straat, 2, huis met koetspoort, bij het ge vang. Indien men eenige dagen te voren M. Meier verwittigd, kan men denzelfde dag, 's namidags uit Kortrijk vertrekken met de kunstige landen. MOESCROEN. Een man verplet terd. - Een man welke 's nachts moest zijn ingeslapen op de spoorbaan, werd door eene tram van den buurtspoor weg overreden en verpletterd. De on gelukkige is van Roubaix. Hij was den vorigen dag dronken gezien geweest en was onderhevig aan geraaktheid. zmmmm ss*® Declarations du 24 au 31 Mars 1911- Naissances Dooghe, Gilbert, rue Grimminck. Monteyne, Lionel, rue des Boudeurs- Biebuyck, Marie, rue Longue de Thourout. Dehollander, Agnès, rue de la Plume. Pauwels, Ivonne, rue Longue da Thourout. Notebaert, Gérard, rue de la Bouche. Kerrinckx, Daniel, Hoornwerk. Manages Six, Arthur, blanchisseur, a Ypres, et Vereecke.Stéphanie, dentellière, a Clercken- Goemaere, Camille, fendeur de lattes, et Duriez, Marie, servante, tous deux 4 Ypres- Décès Roelandt, Pauline, 45 ans, sans profes sion, célibataire, chaussée de Poperinghe- Heddebaux, Cyrille, 31 ans, sans profes sion, célibataire, Pannenhuisstraat. -3)X' Cyrille, 21 ans, ouvrier agricole, célibataire. rue de Menin. Dewacbter, Albertine^ 3 ans, marchande de fruit, épouse de Ker rinckx, Désiré, nouveau chemin St Jacques- Vlaemynck, Rosalie, 66 ans, sans P[° sion, veuve de Breyne, Charles, Marche Bétail. Kilsdonk, Adeline, 85 aps' san profession, célibataire, rue de Lille- Bouckenooghe, Pierre, 78 ans, sans Pr°e^ sion veuf de Vuylsteker, Clémence, et vas seur, Octavie, rue De Haerne. Dum° Isidore, 62 ans, terrassier, veuf de Blow1 Marie, époux de Gesquiere, Marie, chaw sée de Dickebusch. Degraeve, Marie,i\ ans, couturière, épouse de Duhanaeeu Louis, rue Gust. de Stuers- Pelrnp- Helène, 43 ans, buandière, épouse de PRIJZEN DER PLAATSEN Volksplaatsen, fr. 0-75 Viragen, fr. 1-25 Tribunen, fr. 2-00 Voorbehoudene, fr 2-50.

HISTORISCHE KRANTEN

De Weergalm (1904-1914) | 1911 | | pagina 2